דרוש מידע מטריד אתכם היום, איפה הילדים שלכם יגורו?

מצב
הנושא נעול.
מי נותן סיכום לאשכול?
קצר אך מנומק, והכי חשוב ריאלי ומחובר למציאות בת זמננו!
 
סיכום הכי קצר
כל אחד פה מדבר מהבטן ויש כאן גיבוב של דברים!
החל מהשיטה הליטאית לעומת החסידית (לא שמעתי מילה על התוכן האמיתי בשתי השיטות רק על ההשלכות הקטנות)
האם מתכנתות או גננות.
רמת החיים של הצעירים.
מחירי הדיור בכל מקום.
לשאלת פותח האשכול הוזכר שיש כמה אופציות איך להתארגן על עצמך עם הרבה פחות חובות ממה שזה נשמע.
השקעות חכמות בלי מאמץ רב.
ועל זה נכתבו כמה מאמרים יפים חפש ומצא
 
מי נותן סיכום לאשכול?
קצר אך מנומק, והכי חשוב ריאלי ומחובר למציאות בת זמננו!
הקיצור היחיד שיש
זה הקיצור חיים שיש לאנשים מהשיטה המטופשת הזאת
ובחורים שחושבים שהכל מגיע להם
 
בואו נחשוב קדימה.
הרי כל הענין של התחייבות היא כדי לסדר לזוג את השנים הראשונות כך שהבעל יוכל לשבת ללמוד ברוגע.
במרכז או לא. אבל שיהיו מסודרים.
ונאמר שמחר מחליטים שאין יותר התחייבויות.
וממילא אין התחייבות של הזוג לילדיו הבאים.

איך גורמים לזו"צ טרי, שטרם השתפשף בחיים.
להסתדר עם עצמו מבחינת מגורים ומבלי להוציא את הבחור מהלימוד.
 
איך גורמים לזו"צ טרי, שטרם השתפשף בחיים.
להסתדר עם עצמו מבחינת מגורים ומבלי להוציא את הבחור מהלימוד.
1. גרים בשכירות (מה שקורה היום בכל מקרה, גם אם קונים דירה איפה שהוא בארץ, בהתחלה גרים בדירת סלח לי - ליד ההורים) - אולי כן התחייבות של ההורים על שכירות שנתיי ראשונות... (שאז הזוצ יאספו עוד קצת הון עצמי)
2. עליית גיל הנישואים (על כל המשמעויות של זה) ואז בחורה מתחתנת אחרי 4-5 שנות עבודה... שבהם היא צוברת כסף (ואם ההורים לא מתחייבים, אז את הכסף היא שומרת לעצמה, ולא מעבירה להורים)

עליית גיל הנישואים קורית בכל מקרה רק הרבה הרבה יותר בעדינות , ותהליך מתמשך ואיטי, אבל אם יהיה דבר כזה, אז ככל הנראה זה מה שיקרה,(ויש לזה משמעויות בות ולא כולם חיוביות...)

כמו ניתן ללמוד מהאברכים בע"מ שמסתדרים עם עזרה כלשהיא מההורים, אבל ממש לא דירות (למרות שגם שם בחורים מחברון וכד' מקבלים תמיכה יפה מאד)
 
זה נכון שחושבים על זה שנים אחורה
אבל לא ברמה שיוצאים לעבוד בגלל זה ומי שיוצא לא יוצא בגלל חתונות עוד 20 שנה
בכללי רמת החיים פשוטה יותר לעומת מגזרים אחרים (רכב, בית, ביגוד, אירועים וכו)
ממש ממש לא
רכבים ואירועים וחול וכו הרמה ממש גבוהה
הדבר היחיד שאולי פחות זה ביגוד וסטים
 
ממש ממש לא
רכבים ואירועים וחול וכו הרמה ממש גבוהה
ממש לא רכבים - בהחלט נכנס אבל רובם ברמה מוכה (אלא אם האשה מקבלת מהעבודה)
אירועים?? - לא יודעת איפה את חיה, אבל האברכים שסביבי מברמצים באולמות הכי פשוטים, מנות פשוטות מ-א-ד
חתונות? א יודעת אבל אם חתוה בארמונות חן /היכלי מלכות קרא אצלך רמה גבוה - אז קטונתי, אולי את מכוונת שיחתנו בבית כנסת....

חול - אכן התחיל להיכנס אצל זוגות צעירים ומתלהים, פחות אצל אלו שכבר מברמצים או מחתנים...
(וברור שביחס לדור הקודם הרמה עלתה, נשים היום עובדות במקומות מעורבים,, עובדות הרבה יותר קשה, ומרויחות הרבה יותר, והצורך להתאוורר עלה , בסוף בסוף זה משפיע...)
 
לגבי הקופה המשפחתית -
כשהילדים רואים את המצב של ההורים חובה עליהם לרתום את עצמם ולתת את המקסימום שהם יכולים לתת,
לא הבנתי לשיטתכם עדיף שלא יעשו כלום ???
לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה בן חורין להיבטל ממנה.
אדם חייב לעזור להוריו ככל יכלתו.
גם אם זה לא פותר כל הבעיה.
 
ב. במונחי היסטוריה אנחנו ממש בתחילת העידן כך שקשה להתנבא לגבי ההשלכות אבל ניתן לשער.
לדעתי הציבור בשבתו כ"ציבור" עוד לא הפנים לחלוטין כמה זה כל כך הרבה יותר נכון מבחינה כלכלית (וסליחה מכל מי שקשה לו עם זה ששידוכים וכלכלה "מחותנים" - תרתי משמע, גם לי זה קשה.) שלאשה ישנה משכורת גבוהה, מאשר כמעט כל (!) סכום שייתן השווער.
ובהינתן הפנמה של העניין יעדיף הבחור או הוריו לגשת לשידוך שאבי הכלה נותן פחות, שזה כבר קורה כיום, ואפילו ממש פחות, מה שעדיין פחות קורה.
וזה יכול, אם בתהליך מהיר או בתהליך איטי יותר,
למוטט את כל העניין.
אם אכן תשתנה לחלוטין השיטה, ובחורים לא יחפשו את הבחורה שהוריה נותנים הרבה, אלא את הבחורה שמרוויחה הרבה-
מאמינה שיקומו לא פחות אשכולות זעקה בנושא,
כי מה אשמה בחורה שאין לה את הכישורים להיות מתכנתת?
ולמרות כל המאמצים היא מגיעה למשכורת סטנדרט ומטה?
ומי תאיישנה את כל המקצועות הפחות נחשבים ורווחיים? (אולי חסידיות שאצלן זה עדיין לא יכנס לקריטריונים בשידוכים?)
 
אם אכן תשתנה לחלוטין השיטה, ובחורים לא יחפשו את הבחורה שהוריה נותנים הרבה, אלא את הבחורה שמרוויחה הרבה-
מאמינה שיקומו לא פחות אשכולות זעקה בנושא,
כי מה אשמה בחורה שאין לה את הכישורים להיות מתכנתת?
ולמרות כל המאמצים היא מגיעה למשכורת סטנדרט ומטה?
ומי תאיישנה את כל המקצועות הפחות נחשבים ורווחיים? (אולי חסידיות שאצלן זה עדיין לא יכנס לקריטריונים בשידוכים?)
זה מזכיר לי את הבדיחה[אמיתי]....
חבר שלי התחתן קיבל סכום מכובד.....אבל הבין שאין לו הרבה מה לעשות עם כזה סכום....בלי משכנתא מטורפת......
אח"כ אחיו שלמד בישיבה יותר נחשבת....נכנס לשידוכים....דרש סכום יותר גבוה......
האח הנשוי הסביר לו שסכום לא כ"כ משנה....עדיף שיחפש בחורה עם עבודה במשכורת מכובדת......
אמר לו האח בשידוכים....הבנתי.....ודרש גם וגם.....גם סכום גבוה...וגם עבודה עם משכורת מכובדת.....
ועכשיו ברצינות.....
את הבנות שלי ברור שאני יתייד ללמוד מקצוע...שמרוויחות מעל 10.....[אפילו שאני לא גדלתי כך]
כי לצערי בעולם שלנו.....אני לא רואה אופציה טובה להסתדר בלי זה.....
ובת שלא תתאים....ה יעזור....אבל השתדלות אני יעשה.....
 
נערך לאחרונה ב:
1. גרים בשכירות (מה שקורה היום בכל מקרה, גם אם קונים דירה איפה שהוא בארץ, בהתחלה גרים בדירת סלח לי - ליד ההורים) - אולי כן התחייבות של ההורים על שכירות שנתיי ראשונות... (שאז הזוצ יאספו עוד קצת הון עצמי)
2. עליית גיל הנישואים (על כל המשמעויות של זה) ואז בחורה מתחתנת אחרי 4-5 שנות עבודה... שבהם היא צוברת כסף (ואם ההורים לא מתחייבים, אז את הכסף היא שומרת לעצמה, ולא מעבירה להורים)

עליית גיל הנישואים קורית בכל מקרה רק הרבה הרבה יותר בעדינות , ותהליך מתמשך ואיטי, אבל אם יהיה דבר כזה, אז ככל הנראה זה מה שיקרה,(ויש לזה משמעויות בות ולא כולם חיוביות...)

כמו ניתן ללמוד מהאברכים בע"מ שמסתדרים עם עזרה כלשהיא מההורים, אבל ממש לא דירות (למרות שגם שם בחורים מחברון וכד' מקבלים תמיכה יפה מאד)
שכירות זה לא פתרון.
ע"מ מקבלים סכום שאיתו + משכנתא גדולה מאוד ניתן לרכוש דירה בפריפריה.
 
אולי מספיק עם הטענות המטופשות האלו
אני מחכה למשהו אחד שיענה לי לעניין
לא עדיף שיעמלו בשביל דירה אחת יותר משבע דירות?
גם עם הבחורה עובדת קשה גם עם האבא נותן בשמחה
תכלס לא חסכתם שום טרחה
כי הזו"צ הטרי מיד מתחיל לחשוב אייך מחתנים ילדים
 
אולי מספיק עם הטענות המטופשות האלו
אני מחכה למשהו אחד שיענה לי לעניין
לא עדיף שיעמלו בשביל דירה אחת יותר משבע דירות?
גם עם הבחורה עובדת קשה גם עם האבא נותן בשמחה
תכלס לא חסכתם שום טרחה
כי הזו"צ הטרי מיד מתחיל לחשוב אייך מחתנים ילדים
תקרא קצת על העברת עושר בין דורית
 
אולי מספיק עם הטענות המטופשות האלו
אני מחכה למשהו אחד שיענה לי לעניין
לא עדיף שיעמלו בשביל דירה אחת יותר משבע דירות?
גם עם הבחורה עובדת קשה גם עם האבא נותן בשמחה
תכלס לא חסכתם שום טרחה
כי הזו"צ הטרי מיד מתחיל לחשוב אייך מחתנים ילדים
בחור ישיבה שמקבל פחות מ500 אלף
או חס וחלילה יתחתן עם מנהלת חשבונות ולא הייטקייסטית
זה פגיעה "בכבוד התורה"

מה לא ברור?
 
איך אמרה לי אשה מבוגרת מהמגזר החסידי, אתם הליטאים מחפיצים נשים יותר מכל מגזר בעולם...
השאלה הראשונה שבחור ממוצע ישאל... זה מה היא עובדת? במילים אחרות קודם כל פרמטר כלכלי...
זה מאד נכון שזה פרמטר חשוב, ההכנסה.
אך כששואלים במה היא עובדת, את בעצם אומרת מה האדם, מהי, מיהי.
לכן זה פרמטר חשוב ביותר ונשאל בד"כ בין הראשונים.
 
זה מזכיר לי את הבדיחה[אמיתי]....
חבר שלי התחתן קיבל סכום מכובד.....אבל הבין שאין לו הרבה מה לעשות עם כזה סכום....בלי משכנתא מטורפת......
אח"כ אחיו שלמד בישיבה יותר נחשבת....נכנס לשידוכים....דרש סכום יותר גבוה......
האח הנשוי הסביר לו שסכום לא כ"כ משנה....עדיף שיחפש בחורה עם עבודה במשכורת מכובדת......
אמר לו האח בשידוכים....הבנתי.....ודרש גם וגם.....גם סכום גבוה...וגם עבודה עם משכורת מכובדת.....
ועכשיו ברצינות.....
את הבנות שלי ברור שאני יתייד ללמוד מקצוע...שמרוויחות מעל 10.....[אפילו שאני לא גדלתי כך]
כי לצערי בעולם שלנו.....אני לא רואה אופציה טובה להסתדר בלי זה.....
ובת שלא תתאים....ה יעזור....אבל השתדלות אני יעשה.....
היום 10 זה בייסיק כמעט
לא צריך בשביל זה תכנות או ראיית חשבון
אולי התכוונת מעל 20
 
זה מאד נכון שזה פרמטר חשוב, ההכנסה.
אך כששואלים במה היא עובדת, את בעצם אומרת מה האדם, מהי, מיהי.
לכן זה פרמטר חשוב ביותר ונשאל בד"כ בין הראשונים.

בתור "הייטקיסטית" אני שואלת,
לא פגשתם מנהלות חשבונות, גננות, מורות, ולא יודעת איזה עוד מקצועות אולי נשמעים פחות "מלהיבים" ואטרקטיבים בשידוכים ,
חכמות מאד, מבינות עניין, נעימות, עם מידות מעולות - מידות שקריטיות לחיים שלווים, עם יחסי אנוש מעולים ועוד ועוד,

ולעומת זאת, לא פגשתם "הייטקיסטיות" שאפילו 'חכמות' או 'מוכשרות' לא בהכרח אפשר היה להגיד עליהן?
בוודאי כשנהייתה אינפלציה בנהירה למסלול תכנות.

נכחתי פעם בכנס שדיברה בו אחת ממיסדות המרכזים הגדולים להעסקת נשים חרדיות בהייטק , היא אמרה שכל פעם ששואלים אותה על עובדת עבור שידוכים אם היא מפתחת או "רק" QA, זה משעשע אותה מאד, כי היא ראתה כבר הכל מכל הסוגים.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

אשכולות דומים

עד איפה נגיע בשביל "כבוד"?
כמה אנחנו משלמים על "מה יגידו"?

מאמר מטלטל שפורסם ע"י הרב אהרן זלץ ב-Rהון (
כאן).
על אחד הנושאים הכואבים בדורנו,
ממליץ מאוד לקרוא עד הסוף.

"משכנתי את המיטות שלהם"
הטלפון צלצל. בצד השני היה אברך יקר, בן 45, יהודי שכל חייו הם תורה וצניעות. הוא לא התקשר לבקש כסף, הוא התקשר לבקש מוצא מהסבך.
"אני כבר בן 45," הוא אמר לי, "הפרנסה מעולם לא הייתה ברווח, אני אברך ואשתי גננת ויש לנו שמונה ילדים בבית, אבל תמיד הסתדרנו איכשהו ו"אפילו היה לנו קצת חובות". והנה בתי, יהודית שלי, הגיעה לפרקה – ילדה מושלמת, כלילת המעלה.
עד כאן הכל היה מושלם. עד שהגיע הטלפון ששינה את כל התמונה…

השיחה ששינתה הכל

הוא סיפר לי איך הכל התהפך בגלל שיחת טלפון אחת מהמורה של הבת. היא הציעה את אחיה, 'בחור משכמו ומעלה', אבל מיד עברה לטון העסקי והקר: "ב-500 אלף ש"ח זה פשוט 'לא ילך'". היא אפילו נתנה לה 'טיפ' ידידותי, כזה ששורף את הנשמה: "בשביל בת איכותית כמו יהודית שלך, יהיה קשה למצוא חתן בסכומים כאלה. אתם רק תתעכבו, וחבל. בסוף תבינו שתצטרכו להוסיף".
"אשתי ניתקה את השיחה" הוא סיפר לי בטלפון. "והיא התייעצה איתי מה עושים? אין לנו כסף, מאיפה נביא את זה?".
הלכתי להתייעץ, ואמרו לי שאין ברירה, חייבים ליישר קו עם מה שנותנים בשוק.
אז נתתי.
חתמתי על 550,000 ש"ח. כסף שאין לי ולא יהיה לי.
פשוט משכנתי את הבית. משכנתי את המבצר של שמונת הילדים שלי. זהו, אני מכונה מותשת… עסוק בלנסות להביא כספים שלא יזרקו אותנו לרחוב…"

חשבון נפש מול דף הגמרא

הוא חיפש אצלי "השקעת חלומות", פתרון קסם שיניב לו בנס 550,000 ש"ח משום מקום.
לא היה לי איך לעזור לו. ניתקתי את השיחה והרגשתי שהחדר מסתחרר סביבי.
אדם שיוצא לגלות בתוך הבית שלו. הוא עוזב את הכולל. הוא עוזב את אהבת חייו, את התורה, כדי ללמוד עריכה תורנית או לבדוק תפילין בלילות. הוא יעבוד לילות כימים, יבקש נדבות, יתרוצץ בין גמחי"ם רק כדי לשלם על כבוד.
כבוד שאין לו כיסוי.

המתמטיקה של הטירוף

היד שלי רועדת כשאני כותב את “המתמטיקה” הזאת:
אם ההכנסות שלך הן 10,000 בחודש,
כדי שתצליח להגיע לסכום המפלצתי הזה תצטרך לעבוד ארבע וחצי שנים רצופות מבלי להוציא שקל אחד על לחם ועל חשמל. ארבע וחצי שנים של צום מוחלט.
אם לבת הראשונה נתת 550 אלף ממשכון הבית, מה תיתן לבת השנייה? את הכליות שלך? לילד השמיני תיתן קופסת קרטון מתחת לגשר?
זו לא מצווה, זו התאבדות מרצון.

על חשבון מי הכבוד הזה?

ידידי היקר, הלב שלי בוער מכאב עליך!
נכנעת לטירוף וקנית שקט של רגע בשידוכים תמורת גיהנום של חיים שלמים.
ידידי, איך התחייבת על מה שאין לך? איך נתת למורה אחת להרוס לך את הבית ב"טיפ" אחד? באיזו סמכות נתת לבת אחת לבנות בית על חורבותיהם של שבעה אחים אחרים? מי אישר תעלול מסוכן כזה, בשביל קצת כבוד מדומה, בשביל "מה יאמרו"?
הותרת לילדיך ולרעייתך להתמודד עם אב טרוד שמתקמצן על עגבנייה בארוחת ערב.
והבת שלך ה"כלה המאושרת" איך היא תישן בלילה כשחיי הנישואין שלה נבנו על הגב השפוף של אביה ועל חשבון המטרנה של אחיה הקטן?
תגיד, מה עשית?
אתה אמיתי שלקחת כזאת התחייבות על עצמך?
חתמת על שטר של חצי מיליון ש"ח כאילו אתה גביר העיירה, כשבמציאות אתה אברך שמגרד את החודש. איפה האחריות שלך? מי ייעץ לך עצות אכזריות כל כך, שגרמו לך למכור את חייך וחיי משפחתך?

היו אמיצים!

הורים יקרים, תנו לילדים שלכם כל מה שיש לכם, תנו אהבה ללא גבול והקשיבו לרצונותיהם ללא תנאי, תנו חינוך ליראת שמים, תנו עצות טובות, תנו את הזמן שלכם, תנו את כל הכסף שיש לכם.
אל תתנו את מה שאין לכם!!!
זאת היא מלכודת דבש המושתתת על טיפשות צרופה.
צאו מהסחרור הטיפשי הזה!
תסתכלו לילדים שלכם בעיניים ותגידו מילה אחת פשוטה, אמיתית: אין לי!
בתי היקרה, לא נפסול שידוכים כי ההורים מתגוררים בעיר מרוחקת ולא כי הם גרושים. אין לנו את הכסף "לקנות" לך חתן מישיבה מובחרת. אין, פשוט אין.
רק כנות חסרת פשרות, תציל אתכם מהטירוף הזה. תהיו כנים מול עצמכם, מול השדכנים ומול הצד השני. הגדירו סכום ריאלי, שפוי, כזה שמאפשר לכם להמשיך לחייך אל הילדים האחרים בבית, והצהירו עליו בגאווה. זו לא קמצנות – זו אחריות משפחתית!
זכרו: הבית שבתכם בונה חייב לעמוד על יסודות של אמת ושלווה, לא על חורבות הבית שבו גדלה. היכולת לומר 'זה מה שיש לנו ועם זה נבנה בית' היא המתנה הכי גדולה שאתם יכולים לתת לזוג צעיר שמתחיל את חייו.
אתה לא עני. אתה אחראי. אתה אמיץ. אתה אבא אמיתי!

עד כאן מאמר הזהב.

ועכשיו אני שואל:
האם לא הגיע הזמן לעצור את הטירוף הזה?
אם להתחייב סכומי עתק תחת הכיסוי של "השתדלות" ו- "בטחון בקב"ה" שיהיה בסדר - זה בסדר,
למה להתחייב סכומים ריאליים מתוך בטחון בקב"ה,
שהקב"ה הוא זה שמזווג זיווגים והשידוך הנכון והאמיתי יגיע בכל מצב - למה זה פחות בסדר?

אני כמובן לא מדבר על מקרים מאוד ספציפיים שיש הנחייה אישית וברורה מרב גדול לנהוג אחרת,
שאז יש סייעתא דשמייא מיוחדת, בפרט אם זה מגיע ממקום טהור שלא לשם "כבוד" וד"ל,
אני מדבר על הלך הרוח הכללי.
לאן הגענו?

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה