קורונה חיסונים נגד קורונה - ענייני בלבד

מצב
הנושא נעול.
  • הוסף לסימניות
  • #3
מה אפשר לכתוב באשכול כדי שיישאר חי וקים, ולא ימחק אחרי כמה דקות?
אפשר למשל לכתוב כאן בצורה עניינית שמות של רבנים שתומכים בחיסון?
 
  • הוסף לסימניות
  • #5
מישהו יודע אם יש עדיפות לחיסון של פייזר או מודרנה?
לדעתי, מודרנה .
1. לא היו תגובות של אלרגיות
2. הועדה של הFDA אישרה אותו בלי התנגדויות בכלל (כנראה בגלל סיבה 1)
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
פוסט חשוב שכדאי לקרוא - מאת רועי צזנה.

על הטענות נגד החיסון – וכל התשובות

נראה כאילו כל כמה חודשים יש מחלוקת חדשה בנוגע לנגיף. בהתחלה טענו שהוא לא חמור יותר משפעת (מסתבר שכן), אחרי זה אמרו שאין תמותה עודפת (יש), ועכשיו שהחיסון עוד רגע בשער, אפשר לשמוע דאגות שהוא בכלל מסוכן לבריאות. איכשהו, כל האמירות האלו אינן מגיעות מגורמי הרפואה המנוסים והאחראיים, אלא בעיקר מציוצים בטוויטר וקביעות נחרצות בפייסבוקיה. אבל ניחא.
אז עם מה נתמודד ברשומה הזו?
הרשומה תכלול את רשימת הטענות נגד החיסון – והתשובות לכל אחת מהן. התקווה שלי היא שהרשומה תספק תשובה לכל טענה, ושתוכלו תמיד להפנות אליה אנשים עם תהיות ושאלות.
  • החיסון ישנה לי את הקוד הגנטי!
  • הטכנולוגיה חדשה מדי ולא נוסתה בעבר!
  • אני לא רוצה שיזריקו לי עוברים לגוף!
  • אני לא רוצה שהחיסון יעקר אותי!
  • מנכ"ל פייזר מכר מניות!
  • חברות החיסונים לא יהיו אשמות בנזק שנגרם לנפגעי החיסון!
  • החיסונים פותחו מהר מדי!
  • לא ידוע מה ההשלכות לטווח הארוך של החיסון!
אבל לפני שנסקור את כל אלו, אסביר קצת על הביולוגיה שמאחורי החיסון, כי ההסבר יעזור לנו להבין מדוע חלק מהטענות האלו אינן נכונות.
איך עושים חיסון במהירות
החיסונים המסורתיים עד היום היו מבוססים על רעיון פשוט: אם מערכת החיסון מכירה את המרעין בישין התוקפים את הגוף, הרי שהיא יכולה להתמודד עמם במהירות הבזק. מסיבה זו, חוקרים היו מפתחים חיסונים שהכילו חיידקים ונגיפים מוחלשים או מתים, שלא היו יכולים באמת להזיק לגוף – אבל שמערכת החיסון הייתה מתוודעת אליהם ואז מפתחת עמידות כנגדם.
הבעיה היא שלוקח זמן רב למצוא את הדרכים להחליש חיידקים ונגיפים בדיוק במידה הנכונה, ולא קל גם לגדל אותם מלכתחילה. לכן החיסונים שפיתחו חברות פייזר ומודרנה במהירות הבזק הם חיסונים מסוג חדש ומרגש המכונה "חיסוני mRNA".
מה זה mRNA, תשאלו?
כמעט בכל תא בגוף יש דנ"א – אלו הוראות ההפעלה של התא. עכשיו, הניחו לרגע שיש לכם רק עותק אחד של ספר מתכונים של סבתא, ואם הוא הולך לאיבוד אז לא תוכלו לבשל יותר את המנות האהובות עליכם. מה תעשו? האם תשימו את הספר במטבח, שם הוא עלול להתלכלך או לעלות באש על הכיריים? בוודאי שלא. אתם תשימו אותו בחדר בזהירות, ובכל פעם שתרצו להכין מנה חדשה, תלכו לספר ותעתיקו את המתכון המתאים על דף – ואת הדף עצמו תיקחו למטבח.
אותו דבר קורה בתאים. הדנ"א הוא החומר החשוב ביותר בתא, ולכן הוא שמור ומוגן היטב בתוך גרעין התא. כדי שהתא יוכל לקרוא את המתכונים שבדנ"א, יש מנגנון מרתק בו מועתק המתכון הרלוונטי למולקולה שנקראת mRNA. למה m? כי זה קיצור ל- messenger, או "שליח". זה מה שה- mRNA עושה. הוא יוצא מגרעין התא עם עותק של המתכון, ואז יכולות כל המכונות הזעירות שיושבות מחוץ לגרעין לקרוא את אותו המתכון ולייצר חלבונים שהתא צריך. הן אפילו יכולות לפלוט את החלבונים האלו אל מחוץ לתא, אם הן מקבלות את ההוראות הנכונות.
ועכשיו לחלק הגאוני: מודרנה ופייזר הבינו שהן לא צריכות לעבוד שנים במעבדה כדי להפיק חלבונים או חלקי חיידקים ונגיפים שיוזרקו לגוף. במקום זאת, הן יכולות פשוט לייצר mRNA – שעלות הייצור שלו במעבדה שואפת לאפס – ולהזריק אותו לגוף. אותה מולקולת שליח תיכנס לתאים ותיתן להם הוראות לייצר חלקי חלבונים שדומים לאלו שהווירוס נושא על גופו. התאים ייצרו את החלבונים, יפלטו אותם לזרם הדם, מערכת החיסון תלמד להכיר אותם, וברגע שיגיע הנגיף האמיתי לגוף – היא תזהה אותו אחת-ושתיים, ותטהר אותו מהגוף עוד לפני האפצ'י הראשון.
זהו. זו כל הביולוגיה מאחורי העניין.
ועכשיו – לחששות!
החיסון ישנה לי את הקוד הגנטי!
קיימת שמועה שחיסוני ה- mRNA יכולים לשנות את הקוד הגנטי של בני-האדם. אין רחוק מזה, ועכשיו שהבנתם את הביולוגיה מאחוריהם, אתם יכולים גם להבין למה. מולקולת השליח אינה נכנסת לגרעין, ואינה יכולה להשפיע בכלל על הקוד הגנטי. היא נשארת שלמה בתאים במשך יום או שניים, ואז מתפרקת מעצמה, כך שהתאים מפסיקים לייצר את החלבון, והמצב חוזר לקדמותו.
כך שלא – לחיסון ה- mRNA אין שום השפעה על הקוד הגנטי.
הטכנולוגיה חדשה מדי!
טענה אחרת היא שהטכניקה עצמה של חיסוני ה- mRNA חדשה מדי, וטרם נוסתה בקנה מידה נרחב. אלא שניסויים בחיסוני mRNA נערכו כבר למעלה מעשור. בשנים האחרונות הצליחו חוקרים להתגבר על בעיות רבות הקשורות בחיסונים: הם מצאו דרכים לוודא שמולקולת השליח נכנסת באמת לתאים ושהיא לא נהרסת מעצמה בדם, למשל. הם התאימו אותה כך שתעביר הוראה לתאים להפריש את החלבונים דמויי-הווירוס לדם, במקום שיישארו בתוך התאים. הם הקיפו את המולקולה במעטה דק כדי להגן עליה, ווידאו שהוא אינו מזיק לגוף.
יש לנו ראיות לבטיחותם של החיסונים בבעלי-חיים, כולל עכברים[1], קופים[2], ואפילו בחיה החשובה ביותר: בני-אדם[3]. אם הייתה בעיה מובנית כלשהי עם חיסוני ה- mRNA, הרי שכבר היינו רואים אותה עד עכשיו.
אני לא רוצה שיזריקו לי עוברים לגוף!
מדי פעם אפשר למצוא ברשת טענות שהחיסונים החדשים מכילים רקמות שהגיעו מעוברים שהופלו. אבל כל הנקודה בחיסוני ה- mRNA היא שאנחנו לא צריכים בכלל לגדל נגיפים או חיידקים ברקמות משום סוג שהוא. למעשה, הם כנראה החיסונים הסטריליים ביותר אליהם התוודענו אי-פעם. ה- mRNA נוצר באופן סינתטי במעבדה, מועבר לקפסולות שמגנות עליו בזרם הדם, וזהו.
אני לא רוצה שהחיסון יעקר אותי!
אפשר למצוא ברשת טענות שהחיסון גורם לעקרות בנשים. ולא רק זה, אלא ש- "המדען הראשי של צוות הפיתוח של פייזר" אמר ככה. עורבא פרח. אותו "מדען ראשי" עזב את פייזר כבר לפני תשע שנים בערך, ואין לו שום קשר בינו לחיסון הנוכחי. הטענה שהעלה היא שהחיסון גורם לתאים לייצר חלבון שדומה לחלבון אחר שעל השיליה, ולכן הגוף עלול לייצר תגובה חיסונית כנגד השיליה.
אלא מה? אין דמיון אמיתי בין החלבון המעורב בחיסון, לבין החלבון שעל השיליה. כל דמיון ביניהם הוא… ובכן, דמיוני. ואין אפילו בדל ראיה לכך שהחיסון מעקר נשים או גברים.
אגב, אם עקרות מפחידה אתכם, אולי כדאי שתדעו שיש סברות שדווקא הנגיף הוא זה שעלול לגרום לבעיות פוריות מכיוון שהוא מסוגל להיקשר לתאים באשכים[4]. המחקרים בנושא זה מאד ראשוניים, אבל יש סיבה להאמין שאצל חלק מהנדבקים אנו עשויים לראות פגיעה בפוריות[5]. אז אם זה מה שמטריד אתכם, לכו להתחסן.
מנכ"ל פייזר מכר מניות!
אחת מהידיעות שהקפיצו אנשים בנובמבר היא שמנכ"ל פייזר מכר שישים אחוזים בערך ממניותיו בחברה, מיד לאחר ההכרזה על פיתוח החיסון[6]. הסיבה שזה מטריד כל-כך היא שערכן של המניות עולה ככל שהחברה מצליחה יותר. כשבעלי מניות בחברה מוכרים חלק גדול מהן בבת אחת, ההנחה האוטומטית היא שהם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים, וכמו עכברושים שנמלטים מספינה טובעת – הם הראשונים שמצליחים להיחלץ משם עם נזק מינימלי.
אלא מה? מסתבר שמכירת המניות אושרה כבר באוגוסט, עם תקופת ביטחון של מספר חודשים לפני שהמנכ"ל הורשה למכור את מניותיו, וגם אז רק כשערכן הגיע אל מעל לסכום מסוים. ביום ההכרזה על החיסון, ערך המניות של פייזר עלה ב- 15% בערך – קפיצה עצומה במונחים של שוק המניות – ואותו מנכ"ל שאגר את המניות במשך 25 שנים ארוכות, החליט לפדות אותן ברווח של 15 מיליון דולרים בערך[7]. למה לא?
אם המנכ"ל היה באמת מוכר את המניות כשערכן נמוך, כולנו היינו צריכים לדאוג. אבל אם הוא מכר אותן ברווח טוב – ובכן, זה בדיוק מה שהיינו מצפים ממנו לעשות. אין סיבה לדאגה, חברים.
חברות החיסונים לא יהיו אשמות בנזק שנגרם לנפגעי החיסון!
קיימת שמועה שחברות החיסונים לא יואשמו במקרה של נזק שנגרם למחוסנים, ושאפילו מוקם בית-משפט רק עבור נפגעי חיסוני הקורונה[8]. למעשה, בית-משפט שכזה קיים בארצות הברית כבר מאז 1986, מסיבה היסטורית: חברות הפארמה הפיקו חיסונים שניתנו לעשרות מיליוני אנשים בשנה. אם אפילו אדם אחד מתוך מיליון פיתח תופעות לוואי קשות, הרי שהחברות היו נענשות בעשרות תביעות מדי שנה שהיו מוגשות נגדן, ושכל אחת מהן הייתה מחייבת אותן לשכור עורכי-דין ולסבול מיחסי ציבור גרועים. הן היו מפסידות עשרות-מיליוני דולרים בשנה כתוצאה מכך, והבהירו לממשלה שהן לא יכולות לשאת בעול הזה.
מכיוון שהממשלה רצתה שהציבור ימשיך להתחסן ולזכות בהגנה ממחלות מדבקות, היא הסכימה לקחת על עצמה את הסיכון של אחד למיליון, ולפצות אנשים שטוענים שנפגעו מהחיסון. היא אפילו מממנת לאותם אנשים עורך דין מומחה בנושא! [9]
אותו הדבר בדיוק עומד לקרות עם החיסון נגד נגיף הקורונה. כמעט בלתי אפשרי שלא יהיו תופעות לוואי בחלק מזערי מהמקבלים – ולו רק באחד למיליון. מכיוון שכך, הממשלה מסירה את האחריות מחברות החיסונים (ובתנאי שהחיסונים נבדקו היטב מראש), ולוקחת את האחריות על עצמה.
כהערת אגב: לא סתם נקבתי בסטטיסטיקה של אחד למיליון. בין השנים 2006 ל- 2017, ניתנו בערך 3.5 מיליארד מנות חיסון בארצות הברית, ו- 4,153 אנשים קיבלו פיצוי מבית המשפט על תופעות לוואי. כלומר, בית המשפט קבע שרק אחד מכל 831,000 מחוסנים סבלו מתופעות לוואי חמורות[10].
החיסונים פותחו מהר מדי
החיסונים בהחלט פותחו במהירות, וה- FDA אכן עיגל פינות כדי לאשר אותם בהקדם… אבל הפינות שעוגלו לא היו בצד המדעי, אלא בנכונות ה- FDA להזניק את החיסונים קדימה מבחינה ביורוקרטית. במקום שתוצאות הניסויים הקליניים יחכו לחוות דעת של מומחים לאורך חודשים ארוכים, ה- FDA פעל במהירות כדי לעבור על תוצאות הניסויים ולקבל את ההחלטה לגבי בטיחות השימוש בהם.
בנקודה זו כדאי לציין שהניסויים הקליניים של מודרנה ופייזר כללו בערך 70,000 נבדקים, שהיו נתונים למעקב רפואי במשך חודשיים לפחות. למה חודשיים? כי רוב תופעות הלוואי של חיסונים מופיעות עד לשבוע השישי מרגע מתן החיסון. במהלך החודשיים הללו לא התגלו שום תופעות לוואי רציניות של החיסון. לכל היותר הופיעה תגובה אלרגית ב- 0.63 אחוזים ממקבלי החיסון… וב- 0.51% ממקבלי הפלצבו (כלומר, זריקה ללא חיסון). כך שאין פלא שרופאים בבריטניה קיבלו הנחיה שלא לספק את החיסון לאנשים הסובלים מאלרגיות קשות.
אבל מה עם ההשלכות לטווח הארוך?
כאן האמת צריכה להיאמר: איננו יודעים בוודאות שלא יהיו לחיסונים השלכות לטווח הארוך. אבל את אותו הדבר אפשר לומר על כל תרופה שאי פעם ניתנה לבני-אדם ועל כל פריט מזון. הסיבה שאנחנו מוכנים עדיין לאכול עגבניות, למשל, היא שלמרות שאיננו יכולים לדעת בוודאות שהן לא ירעילו אותנו, יש לנו ניסיון של שנים איתן שמראה שעד עכשיו הן לא ממש הזיקו לרוב מכריע של סועדים.
באשר לחיסוני ה- mRNA, אפשר למצוא שפע של מחקרים וניסויים קליניים קודמים שמדגימים שהחיסונים אינם מזיקים, כולל ניסויים קליניים שנמשכו ארבע שנים[11] [12]. למעשה, אם כבר, חיסוני ה- mRNA שהודגמו עד עתה לא היו יעילים במיוחד, וזו הסיבה המרכזית לכך שהניסויים הקליניים נכשלו עד כה. אלא שבניסויים הקליניים שנערכו עבור שני החיסונים הנוכחיים, הם הצליחו מעל ומעבר לציפיות – ולכן אושרו.
ועכשיו שאמרנו את זה: כן, תמיד יכולות להיות תופעות לוואי לחיסון. לכל חיסון יכולות להיות תופעות לוואי, בשכיחות מזערית אבל קיימת. אלא שלא ראינו תופעות לוואי רציניות ב- 70,000 אנשים לאורך חודשיים, כך שאם הן באמת קיימות – הן פוגעות בחלק קטן מאד מהאוכלוסייה. אולי באדם אחד מכל 100,000. בהשוואה לסטטיסטיקה הזו, הנגיף צריך להפחיד את כולנו הרבה יותר, מכיוון ששיעור התמותה ממנו עומד על אחוז אחד בערך, ואנחנו מתחילים להבין שההשלכות הבריאותיות שלו יכולות להיות מרחיקות לכת גם בחולים צעירים. ההערכות כרגע הן שעשרה אחוזים מהנדבקים (אובחנו חיוביים לנשיאת הנגיף)[13] ו- 88 אחוזים מהמשוחררים מבתי-החולים[14] ממשיכים לסבול מסימפטומים של המחלה במשך שבועות או חודשים לאחר ההחלמה. ולא מדובר בסימפטומים של מה בכך: מחקר בצרפת הראה שאנשים ששוחררו מאשפוז נטו לסבול מאובדן זיכרון (34 אחוזים) ומקשיי ריכוז ושינה (28% ו- 31%) במשך 110 ימים לפחות לאחר השחרור[15]. ואם כל זה לא מספיק, הרי שנראה שהווירוס יכול לפגוע בפעילות הלב גם בחולים ללא סימפטומים[16].
כל הראיות האלו, אגב, מצטרפות לנקודה אחת פשוטה: אנחנו לא מכירים עדיין את הווירוס הזה לעומק. אין לנו מושג אם הוא לא ממשיך להתחבא לנו בתאים בגוף ויתפרץ בשלב מאוחר יותר בצורה יותר קשה, כפי שעושים נגיפים מסוימים.
אז מה יש לנו כאן? השוואה בין שתי רעות אפשריות. האחת היא הנגיף, שאנחנו יודעים בוודאות שיש לו השפעות קשות וארוכות-טווח על הבריאות בשכיחות גבוהה. ולעומתו, החיסון – שאנחנו יודעים שאינו גורם לתופעות לוואי חמורות במשך חודשיים מרגע המתן, ושאין שום סיבה שיגרום לתופעות לוואי כאלו בהתבסס על מחקרים מעשר השנים האחרונות.
כשזו הבחירה העומדת בפנינו – נראה לי די ברור שעדיף להתחסן בהקדם.
[1] https://www.pnas.org/content/109/36/14604
[2] https://www.nature.com/articles/nature21428
[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28457665/
[4] https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30348-5/fulltext
[5] https://www.urotoday.com/recent-abs...ew-of-the-literature-beyond-the-abstract.html
[6] https://markets.businessinsider.com...rcent-compensation-vaccine-2020-11-1029798146
[7] https://www.cnbc.com/2020/11/11/cor...stock-as-company-announced-positive-data.html
[8] https://www.cnbc.com/2020/12/16/covid-vaccine-side-effects-compensation-lawsuit.html
[9] https://www.hrsa.gov/vaccine-compensation/how-to-file/index.html
[10] https://en.wikipedia.org/wiki/National_Vaccine_Injury_Compensation_Program
[11] https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243/tables/3
[12] https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243/tables/2
[13] https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3026
[14] https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768351
[15] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7445491/
[16] https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916


.
 
  • הוסף לסימניות
  • #7
איך אפשר בלי: לא מאשרים חיסון לילדים מתחת לגיל 16 כדי להשאיר את הערים החרדית אדומות!
וברצינות האם החיסון יעזור גם לחרדים אם לא מחסנים ילדים ניקח את מודיעין עילית לדוגמא רוב מוחלט של העיר לא יכול להתחסן רק מיעוט אז מה הועילו חכמים בחיסונם?
 
  • הוסף לסימניות
  • #8
גם לא נותנים לחסן נשים הרות ומניקות וכאלה שמחכות להיכנס להריון בטווח הקרוב (חודש)
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
אותו דבר קורה בתאים. הדנ"א הוא החומר החשוב ביותר בתא, ולכן הוא שמור ומוגן היטב בתוך גרעין התא. כדי שהתא יוכל לקרוא את המתכונים שבדנ"א, יש מנגנון מרתק בו מועתק המתכון הרלוונטי למולקולה שנקראת mRNA. למה m? כי זה קיצור ל- messenger, או "שליח". זה מה שה- mRNA עושה. הוא יוצא מגרעין התא עם עותק של המתכון, ואז יכולות כל המכונות הזעירות שיושבות מחוץ לגרעין לקרוא את אותו המתכון ולייצר חלבונים שהתא צריך. הן אפילו יכולות לפלוט את החלבונים האלו אל מחוץ לתא, אם הן מקבלות את ההוראות הנכונות.
לא יכולה שלא להתפעל מפלאי הבריאה כל פעם מחדש. המנגנונים הנפלאים והמתוחכמים שהקב''ה ברא בנו!
ועכשיו לחלק הגאוני: מודרנה ופייזר הבינו שהן לא צריכות לעבוד שנים במעבדה כדי להפיק חלבונים או חלקי חיידקים ונגיפים שיוזרקו לגוף. במקום זאת, הן יכולות פשוט לייצר mRNA – שעלות הייצור שלו במעבדה שואפת לאפס – ולהזריק אותו לגוף. אותה מולקולת שליח תיכנס לתאים ותיתן להם הוראות לייצר חלקי חלבונים שדומים לאלו שהווירוס נושא על גופו. התאים ייצרו את החלבונים, יפלטו אותם לזרם הדם, מערכת החיסון תלמד להכיר אותם, וברגע שיגיע הנגיף האמיתי לגוף – היא תזהה אותו אחת-ושתיים, ותטהר אותו מהגוף עוד לפני האפצ'י הראשון.
לא יכולה שלא להתפעל גם מהמתנות האלה שהקב''ה נותן לנו: החכמה והיכולת שמעניק לבני אדם לגלות את המנגנונים המופלאים ולהשתמש בהם לרפואה ולשיפור החיים.

ועכשיו לחלק הגאוני: מודרנה ופייזר הבינו שהן לא צריכות לעבוד שנים במעבדה כדי להפיק חלבונים או חלקי חיידקים ונגיפים שיוזרקו לגוף. במקום זאת, הן יכולות פשוט לייצר mRNA – שעלות הייצור שלו במעבדה שואפת לאפס – ולהזריק אותו לגוף. אותה מולקולת שליח תיכנס לתאים ותיתן להם הוראות לייצר חלקי חלבונים שדומים לאלו שהווירוס נושא על גופו. התאים ייצרו את החלבונים, יפלטו אותם לזרם הדם, מערכת החיסון תלמד להכיר אותם, וברגע שיגיע הנגיף האמיתי לגוף – היא תזהה אותו אחת-ושתיים, ותטהר אותו מהגוף עוד לפני האפצ'י הראשון.

לאותם אנשים שחוששים מכניסת מולקולה לתאים, דעו שנגיף הקורנה כמו כל נגיף אחר - נכנס גם הוא לתאים. נגיף שלם, לא מולקולה אחת שגורמת ליצור חלקי חלבונים שרק דומים לאלו שעל הנגיף. אלא הנגיף בכבודו ובעצמו עם כל החלבונים השונים שלו מתביית בתוך התאים החיים של הבן אדם שנדבק בנגיף, ורק כך הנגיף יכול לחיות ולהתרבות. אין לו דרך אחרת. רק שמוש בתאים שלנו.
וכשהוא נכנס לתאים ומתרבה בהם, הוא גורם למחלה. בעוד שהמולקולה עם חלקי חלבונים - לא יכולים לגרום למחלה, כי אין להם כל קשר לנגיף עצמו. הם רק מעוררים את מנגנוני החיסון להכיר את החלבונים האלה, כך שכשהנגיף יתקוף - המערכת תגיב בע''ה מיידית בצורה הכי מהירה ויעילה.

בעיניי החיסונים הם בשורה של ממש, חסד מיוחד משמים. להודות ולהלל לשמו הגדול, ותפילה שהכל ילך כשורה.
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #10
  • הוסף לסימניות
  • #11
איך אפשר בלי: לא מאשרים חיסון לילדים מתחת לגיל 16 כדי להשאיר את הערים החרדית אדומות!
וברצינות האם החיסון יעזור גם לחרדים אם לא מחסנים ילדים ניקח את מודיעין עילית לדוגמא רוב מוחלט של העיר לא יכול להתחסן רק מיעוט אז מה הועילו חכמים בחיסונם?
התחסנות הציבור היא תהליך.
מתחילים באוכלוסיות מסוימות - רופאים ומבוגרים - אחר כך ימשיכו בע''ה הלאה. וככל שימשיכו - התחלואה בציבור תרד בע''ה. וככל שהתחלואה תרד באופן כללי, יהיו פחות ופחות נדבקים, גם מאלה שעוד לא חוסנו.
בע''ה יהיו גם הרבה פחות חולים קשה ונפטרים, כיוון שקבוצות הסיכון תהיינה מחוסנות.
תוך כדי תהליך ילמדו עוד ועוד את התגובות, וקרוב לודאי שבאיזהו שלב יחסנו גם צעירים מתחת לגיל 16. הכל בהדרגה.
ברגע ש 60 או 70 אחוז מהציבור יהיו מחוסנים - כנראה שהמחלה תדעך (כמעט) לחלוטין.

(עדיין ייתכן שהמצב בעולם ישפיע עלינו במידה מסוימת, תלוי בהגבלת הטיסות. ככל שגם בעולם יתקדמו מבצעי החיסונים, כך המחלה תדעך עוד יותר).

כמו התפשטות המחלה - כך גם דעיכתה. בשניהם מדובר בתהליך, ובשניהם מדובר במשהו ציבורי שמשפיע על היחיד.
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #12
החיסונים פותחו מהר מדי
החיסונים בהחלט פותחו במהירות, וה- FDA אכן עיגל פינות כדי לאשר אותם בהקדם… אבל הפינות שעוגלו לא היו בצד המדעי, אלא בנכונות ה- FDA להזניק את החיסונים קדימה מבחינה ביורוקרטית. במקום שתוצאות הניסויים הקליניים יחכו לחוות דעת של מומחים לאורך חודשים ארוכים, ה- FDA פעל במהירות כדי לעבור על תוצאות הניסויים ולקבל את ההחלטה לגבי בטיחות השימוש בהם.
בנקודה זו כדאי לציין שהניסויים הקליניים של מודרנה ופייזר כללו בערך 70,000 נבדקים, שהיו נתונים למעקב רפואי במשך חודשיים לפחות. למה חודשיים? כי רוב תופעות הלוואי של חיסונים מופיעות עד לשבוע השישי מרגע מתן החיסון. במהלך החודשיים הללו לא התגלו שום תופעות לוואי רציניות של החיסון. לכל היותר הופיעה תגובה אלרגית ב- 0.63 אחוזים ממקבלי החיסון… וב- 0.51% ממקבלי הפלצבו (כלומר, זריקה ללא חיסון). כך שאין פלא שרופאים בבריטניה קיבלו הנחיה שלא לספק את החיסון לאנשים הסובלים מאלרגיות קשות.
יש עוד סיבות וגורמים לכך שהחיסון פותח כל כך מהר.
עלות פיתוח - פיתוח של תרופה או חיסון היא הון עתק, החברות מוגבלות לתנאים הפיננסיים שלהם ולא יכולים להריץ כל פיתוח במהירות שיא. במקרה דנן ממשלות שמו כסף והתחייבו לשפות את החברות המחסנות במקרה של הפסד, כך שהחברות יכלו להשקיע הרבה משאבים כדי לקדם את זה מהר.
תקופת הניסוי - כדי לאשר תרופה צריך לנסות אותה תקופה על נסיינים. בתרופה רגילה זה תהליך שלוקח המון זמן - צריך למצוא אנשים שחולים במחלה הספציפית, שיתאימו לתנאי המחקר ושיסכימו להשתתף בניסוי. באופן רגיל גיוס מתנדבים לניסוי תרופה חדשה אורך כשנתיים. כאן תוך כשבועיים החברות מילאו את מכסת המתנדבים ויכלו להתקדם עם הניסוי במהירות.
 
  • הוסף לסימניות
  • #15
מישהו יודע אם החיסון של פייזר הוא נוגדנים, או נגיף מוחלש/מומת?
הוא איננו נוגדנים.
הוא מיועד לגרום לגוף עצמו לפתח נוגדנים, בדיוק כמו בהזרקת נגיף מוחלש או מומת.
אלא שהטכנולוגיה שלו שונה. לא מזריקים כלל את הנגיף, אלא פיתוח אחר, שגורם לגוף לייצר נוגדנים. כמתואר בכתבה.
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #16
פוסט חשוב שכדאי לקרוא - מאת רועי צזנה.

על הטענות נגד החיסון – וכל התשובות

נראה כאילו כל כמה חודשים יש מחלוקת חדשה בנוגע לנגיף. בהתחלה טענו שהוא לא חמור יותר משפעת (מסתבר שכן), אחרי זה אמרו שאין תמותה עודפת (יש), ועכשיו שהחיסון עוד רגע בשער, אפשר לשמוע דאגות שהוא בכלל מסוכן לבריאות. איכשהו, כל האמירות האלו אינן מגיעות מגורמי הרפואה המנוסים והאחראיים, אלא בעיקר מציוצים בטוויטר וקביעות נחרצות בפייסבוקיה. אבל ניחא.
אז עם מה נתמודד ברשומה הזו?
הרשומה תכלול את רשימת הטענות נגד החיסון – והתשובות לכל אחת מהן. התקווה שלי היא שהרשומה תספק תשובה לכל טענה, ושתוכלו תמיד להפנות אליה אנשים עם תהיות ושאלות.
  • החיסון ישנה לי את הקוד הגנטי!
  • הטכנולוגיה חדשה מדי ולא נוסתה בעבר!
  • אני לא רוצה שיזריקו לי עוברים לגוף!
  • אני לא רוצה שהחיסון יעקר אותי!
  • מנכ"ל פייזר מכר מניות!
  • חברות החיסונים לא יהיו אשמות בנזק שנגרם לנפגעי החיסון!
  • החיסונים פותחו מהר מדי!
  • לא ידוע מה ההשלכות לטווח הארוך של החיסון!
אבל לפני שנסקור את כל אלו, אסביר קצת על הביולוגיה שמאחורי החיסון, כי ההסבר יעזור לנו להבין מדוע חלק מהטענות האלו אינן נכונות.
איך עושים חיסון במהירות
החיסונים המסורתיים עד היום היו מבוססים על רעיון פשוט: אם מערכת החיסון מכירה את המרעין בישין התוקפים את הגוף, הרי שהיא יכולה להתמודד עמם במהירות הבזק. מסיבה זו, חוקרים היו מפתחים חיסונים שהכילו חיידקים ונגיפים מוחלשים או מתים, שלא היו יכולים באמת להזיק לגוף – אבל שמערכת החיסון הייתה מתוודעת אליהם ואז מפתחת עמידות כנגדם.
הבעיה היא שלוקח זמן רב למצוא את הדרכים להחליש חיידקים ונגיפים בדיוק במידה הנכונה, ולא קל גם לגדל אותם מלכתחילה. לכן החיסונים שפיתחו חברות פייזר ומודרנה במהירות הבזק הם חיסונים מסוג חדש ומרגש המכונה "חיסוני mRNA".
מה זה mRNA, תשאלו?
כמעט בכל תא בגוף יש דנ"א – אלו הוראות ההפעלה של התא. עכשיו, הניחו לרגע שיש לכם רק עותק אחד של ספר מתכונים של סבתא, ואם הוא הולך לאיבוד אז לא תוכלו לבשל יותר את המנות האהובות עליכם. מה תעשו? האם תשימו את הספר במטבח, שם הוא עלול להתלכלך או לעלות באש על הכיריים? בוודאי שלא. אתם תשימו אותו בחדר בזהירות, ובכל פעם שתרצו להכין מנה חדשה, תלכו לספר ותעתיקו את המתכון המתאים על דף – ואת הדף עצמו תיקחו למטבח.
אותו דבר קורה בתאים. הדנ"א הוא החומר החשוב ביותר בתא, ולכן הוא שמור ומוגן היטב בתוך גרעין התא. כדי שהתא יוכל לקרוא את המתכונים שבדנ"א, יש מנגנון מרתק בו מועתק המתכון הרלוונטי למולקולה שנקראת mRNA. למה m? כי זה קיצור ל- messenger, או "שליח". זה מה שה- mRNA עושה. הוא יוצא מגרעין התא עם עותק של המתכון, ואז יכולות כל המכונות הזעירות שיושבות מחוץ לגרעין לקרוא את אותו המתכון ולייצר חלבונים שהתא צריך. הן אפילו יכולות לפלוט את החלבונים האלו אל מחוץ לתא, אם הן מקבלות את ההוראות הנכונות.
ועכשיו לחלק הגאוני: מודרנה ופייזר הבינו שהן לא צריכות לעבוד שנים במעבדה כדי להפיק חלבונים או חלקי חיידקים ונגיפים שיוזרקו לגוף. במקום זאת, הן יכולות פשוט לייצר mRNA – שעלות הייצור שלו במעבדה שואפת לאפס – ולהזריק אותו לגוף. אותה מולקולת שליח תיכנס לתאים ותיתן להם הוראות לייצר חלקי חלבונים שדומים לאלו שהווירוס נושא על גופו. התאים ייצרו את החלבונים, יפלטו אותם לזרם הדם, מערכת החיסון תלמד להכיר אותם, וברגע שיגיע הנגיף האמיתי לגוף – היא תזהה אותו אחת-ושתיים, ותטהר אותו מהגוף עוד לפני האפצ'י הראשון.
זהו. זו כל הביולוגיה מאחורי העניין.
ועכשיו – לחששות!
החיסון ישנה לי את הקוד הגנטי!
קיימת שמועה שחיסוני ה- mRNA יכולים לשנות את הקוד הגנטי של בני-האדם. אין רחוק מזה, ועכשיו שהבנתם את הביולוגיה מאחוריהם, אתם יכולים גם להבין למה. מולקולת השליח אינה נכנסת לגרעין, ואינה יכולה להשפיע בכלל על הקוד הגנטי. היא נשארת שלמה בתאים במשך יום או שניים, ואז מתפרקת מעצמה, כך שהתאים מפסיקים לייצר את החלבון, והמצב חוזר לקדמותו.
כך שלא – לחיסון ה- mRNA אין שום השפעה על הקוד הגנטי.
הטכנולוגיה חדשה מדי!
טענה אחרת היא שהטכניקה עצמה של חיסוני ה- mRNA חדשה מדי, וטרם נוסתה בקנה מידה נרחב. אלא שניסויים בחיסוני mRNA נערכו כבר למעלה מעשור. בשנים האחרונות הצליחו חוקרים להתגבר על בעיות רבות הקשורות בחיסונים: הם מצאו דרכים לוודא שמולקולת השליח נכנסת באמת לתאים ושהיא לא נהרסת מעצמה בדם, למשל. הם התאימו אותה כך שתעביר הוראה לתאים להפריש את החלבונים דמויי-הווירוס לדם, במקום שיישארו בתוך התאים. הם הקיפו את המולקולה במעטה דק כדי להגן עליה, ווידאו שהוא אינו מזיק לגוף.
יש לנו ראיות לבטיחותם של החיסונים בבעלי-חיים, כולל עכברים[1], קופים[2], ואפילו בחיה החשובה ביותר: בני-אדם[3]. אם הייתה בעיה מובנית כלשהי עם חיסוני ה- mRNA, הרי שכבר היינו רואים אותה עד עכשיו.
אני לא רוצה שיזריקו לי עוברים לגוף!
מדי פעם אפשר למצוא ברשת טענות שהחיסונים החדשים מכילים רקמות שהגיעו מעוברים שהופלו. אבל כל הנקודה בחיסוני ה- mRNA היא שאנחנו לא צריכים בכלל לגדל נגיפים או חיידקים ברקמות משום סוג שהוא. למעשה, הם כנראה החיסונים הסטריליים ביותר אליהם התוודענו אי-פעם. ה- mRNA נוצר באופן סינתטי במעבדה, מועבר לקפסולות שמגנות עליו בזרם הדם, וזהו.
אני לא רוצה שהחיסון יעקר אותי!
אפשר למצוא ברשת טענות שהחיסון גורם לעקרות בנשים. ולא רק זה, אלא ש- "המדען הראשי של צוות הפיתוח של פייזר" אמר ככה. עורבא פרח. אותו "מדען ראשי" עזב את פייזר כבר לפני תשע שנים בערך, ואין לו שום קשר בינו לחיסון הנוכחי. הטענה שהעלה היא שהחיסון גורם לתאים לייצר חלבון שדומה לחלבון אחר שעל השיליה, ולכן הגוף עלול לייצר תגובה חיסונית כנגד השיליה.
אלא מה? אין דמיון אמיתי בין החלבון המעורב בחיסון, לבין החלבון שעל השיליה. כל דמיון ביניהם הוא… ובכן, דמיוני. ואין אפילו בדל ראיה לכך שהחיסון מעקר נשים או גברים.
אגב, אם עקרות מפחידה אתכם, אולי כדאי שתדעו שיש סברות שדווקא הנגיף הוא זה שעלול לגרום לבעיות פוריות מכיוון שהוא מסוגל להיקשר לתאים באשכים[4]. המחקרים בנושא זה מאד ראשוניים, אבל יש סיבה להאמין שאצל חלק מהנדבקים אנו עשויים לראות פגיעה בפוריות[5]. אז אם זה מה שמטריד אתכם, לכו להתחסן.
מנכ"ל פייזר מכר מניות!
אחת מהידיעות שהקפיצו אנשים בנובמבר היא שמנכ"ל פייזר מכר שישים אחוזים בערך ממניותיו בחברה, מיד לאחר ההכרזה על פיתוח החיסון[6]. הסיבה שזה מטריד כל-כך היא שערכן של המניות עולה ככל שהחברה מצליחה יותר. כשבעלי מניות בחברה מוכרים חלק גדול מהן בבת אחת, ההנחה האוטומטית היא שהם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים, וכמו עכברושים שנמלטים מספינה טובעת – הם הראשונים שמצליחים להיחלץ משם עם נזק מינימלי.
אלא מה? מסתבר שמכירת המניות אושרה כבר באוגוסט, עם תקופת ביטחון של מספר חודשים לפני שהמנכ"ל הורשה למכור את מניותיו, וגם אז רק כשערכן הגיע אל מעל לסכום מסוים. ביום ההכרזה על החיסון, ערך המניות של פייזר עלה ב- 15% בערך – קפיצה עצומה במונחים של שוק המניות – ואותו מנכ"ל שאגר את המניות במשך 25 שנים ארוכות, החליט לפדות אותן ברווח של 15 מיליון דולרים בערך[7]. למה לא?
אם המנכ"ל היה באמת מוכר את המניות כשערכן נמוך, כולנו היינו צריכים לדאוג. אבל אם הוא מכר אותן ברווח טוב – ובכן, זה בדיוק מה שהיינו מצפים ממנו לעשות. אין סיבה לדאגה, חברים.
חברות החיסונים לא יהיו אשמות בנזק שנגרם לנפגעי החיסון!
קיימת שמועה שחברות החיסונים לא יואשמו במקרה של נזק שנגרם למחוסנים, ושאפילו מוקם בית-משפט רק עבור נפגעי חיסוני הקורונה[8]. למעשה, בית-משפט שכזה קיים בארצות הברית כבר מאז 1986, מסיבה היסטורית: חברות הפארמה הפיקו חיסונים שניתנו לעשרות מיליוני אנשים בשנה. אם אפילו אדם אחד מתוך מיליון פיתח תופעות לוואי קשות, הרי שהחברות היו נענשות בעשרות תביעות מדי שנה שהיו מוגשות נגדן, ושכל אחת מהן הייתה מחייבת אותן לשכור עורכי-דין ולסבול מיחסי ציבור גרועים. הן היו מפסידות עשרות-מיליוני דולרים בשנה כתוצאה מכך, והבהירו לממשלה שהן לא יכולות לשאת בעול הזה.
מכיוון שהממשלה רצתה שהציבור ימשיך להתחסן ולזכות בהגנה ממחלות מדבקות, היא הסכימה לקחת על עצמה את הסיכון של אחד למיליון, ולפצות אנשים שטוענים שנפגעו מהחיסון. היא אפילו מממנת לאותם אנשים עורך דין מומחה בנושא! [9]
אותו הדבר בדיוק עומד לקרות עם החיסון נגד נגיף הקורונה. כמעט בלתי אפשרי שלא יהיו תופעות לוואי בחלק מזערי מהמקבלים – ולו רק באחד למיליון. מכיוון שכך, הממשלה מסירה את האחריות מחברות החיסונים (ובתנאי שהחיסונים נבדקו היטב מראש), ולוקחת את האחריות על עצמה.
כהערת אגב: לא סתם נקבתי בסטטיסטיקה של אחד למיליון. בין השנים 2006 ל- 2017, ניתנו בערך 3.5 מיליארד מנות חיסון בארצות הברית, ו- 4,153 אנשים קיבלו פיצוי מבית המשפט על תופעות לוואי. כלומר, בית המשפט קבע שרק אחד מכל 831,000 מחוסנים סבלו מתופעות לוואי חמורות[10].
החיסונים פותחו מהר מדי
החיסונים בהחלט פותחו במהירות, וה- FDA אכן עיגל פינות כדי לאשר אותם בהקדם… אבל הפינות שעוגלו לא היו בצד המדעי, אלא בנכונות ה- FDA להזניק את החיסונים קדימה מבחינה ביורוקרטית. במקום שתוצאות הניסויים הקליניים יחכו לחוות דעת של מומחים לאורך חודשים ארוכים, ה- FDA פעל במהירות כדי לעבור על תוצאות הניסויים ולקבל את ההחלטה לגבי בטיחות השימוש בהם.
בנקודה זו כדאי לציין שהניסויים הקליניים של מודרנה ופייזר כללו בערך 70,000 נבדקים, שהיו נתונים למעקב רפואי במשך חודשיים לפחות. למה חודשיים? כי רוב תופעות הלוואי של חיסונים מופיעות עד לשבוע השישי מרגע מתן החיסון. במהלך החודשיים הללו לא התגלו שום תופעות לוואי רציניות של החיסון. לכל היותר הופיעה תגובה אלרגית ב- 0.63 אחוזים ממקבלי החיסון… וב- 0.51% ממקבלי הפלצבו (כלומר, זריקה ללא חיסון). כך שאין פלא שרופאים בבריטניה קיבלו הנחיה שלא לספק את החיסון לאנשים הסובלים מאלרגיות קשות.
אבל מה עם ההשלכות לטווח הארוך?
כאן האמת צריכה להיאמר: איננו יודעים בוודאות שלא יהיו לחיסונים השלכות לטווח הארוך. אבל את אותו הדבר אפשר לומר על כל תרופה שאי פעם ניתנה לבני-אדם ועל כל פריט מזון. הסיבה שאנחנו מוכנים עדיין לאכול עגבניות, למשל, היא שלמרות שאיננו יכולים לדעת בוודאות שהן לא ירעילו אותנו, יש לנו ניסיון של שנים איתן שמראה שעד עכשיו הן לא ממש הזיקו לרוב מכריע של סועדים.
באשר לחיסוני ה- mRNA, אפשר למצוא שפע של מחקרים וניסויים קליניים קודמים שמדגימים שהחיסונים אינם מזיקים, כולל ניסויים קליניים שנמשכו ארבע שנים[11] [12]. למעשה, אם כבר, חיסוני ה- mRNA שהודגמו עד עתה לא היו יעילים במיוחד, וזו הסיבה המרכזית לכך שהניסויים הקליניים נכשלו עד כה. אלא שבניסויים הקליניים שנערכו עבור שני החיסונים הנוכחיים, הם הצליחו מעל ומעבר לציפיות – ולכן אושרו.
ועכשיו שאמרנו את זה: כן, תמיד יכולות להיות תופעות לוואי לחיסון. לכל חיסון יכולות להיות תופעות לוואי, בשכיחות מזערית אבל קיימת. אלא שלא ראינו תופעות לוואי רציניות ב- 70,000 אנשים לאורך חודשיים, כך שאם הן באמת קיימות – הן פוגעות בחלק קטן מאד מהאוכלוסייה. אולי באדם אחד מכל 100,000. בהשוואה לסטטיסטיקה הזו, הנגיף צריך להפחיד את כולנו הרבה יותר, מכיוון ששיעור התמותה ממנו עומד על אחוז אחד בערך, ואנחנו מתחילים להבין שההשלכות הבריאותיות שלו יכולות להיות מרחיקות לכת גם בחולים צעירים. ההערכות כרגע הן שעשרה אחוזים מהנדבקים (אובחנו חיוביים לנשיאת הנגיף)[13] ו- 88 אחוזים מהמשוחררים מבתי-החולים[14] ממשיכים לסבול מסימפטומים של המחלה במשך שבועות או חודשים לאחר ההחלמה. ולא מדובר בסימפטומים של מה בכך: מחקר בצרפת הראה שאנשים ששוחררו מאשפוז נטו לסבול מאובדן זיכרון (34 אחוזים) ומקשיי ריכוז ושינה (28% ו- 31%) במשך 110 ימים לפחות לאחר השחרור[15]. ואם כל זה לא מספיק, הרי שנראה שהווירוס יכול לפגוע בפעילות הלב גם בחולים ללא סימפטומים[16].
כל הראיות האלו, אגב, מצטרפות לנקודה אחת פשוטה: אנחנו לא מכירים עדיין את הווירוס הזה לעומק. אין לנו מושג אם הוא לא ממשיך להתחבא לנו בתאים בגוף ויתפרץ בשלב מאוחר יותר בצורה יותר קשה, כפי שעושים נגיפים מסוימים.
אז מה יש לנו כאן? השוואה בין שתי רעות אפשריות. האחת היא הנגיף, שאנחנו יודעים בוודאות שיש לו השפעות קשות וארוכות-טווח על הבריאות בשכיחות גבוהה. ולעומתו, החיסון – שאנחנו יודעים שאינו גורם לתופעות לוואי חמורות במשך חודשיים מרגע המתן, ושאין שום סיבה שיגרום לתופעות לוואי כאלו בהתבסס על מחקרים מעשר השנים האחרונות.
כשזו הבחירה העומדת בפנינו – נראה לי די ברור שעדיף להתחסן בהקדם.
[1] https://www.pnas.org/content/109/36/14604
[2] https://www.nature.com/articles/nature21428
[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28457665/
[4] https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30348-5/fulltext
[5] https://www.urotoday.com/recent-abs...ew-of-the-literature-beyond-the-abstract.html
[6] https://markets.businessinsider.com...rcent-compensation-vaccine-2020-11-1029798146
[7] https://www.cnbc.com/2020/11/11/cor...stock-as-company-announced-positive-data.html
[8] https://www.cnbc.com/2020/12/16/covid-vaccine-side-effects-compensation-lawsuit.html
[9] https://www.hrsa.gov/vaccine-compensation/how-to-file/index.html
[10] https://en.wikipedia.org/wiki/National_Vaccine_Injury_Compensation_Program
[11] https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243/tables/3
[12] https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243/tables/2
[13] https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3026
[14] https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768351
[15] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7445491/
[16] https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916


.
מאיפה הכתבה הזו ?
 
  • הוסף לסימניות
  • #17
פרקליטות המדינה: מידע כוזב בהקשר חיסוני קורונה - עבירה פלילית

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה פעלה במהלך סוף השבוע האחרון מול חברת פייסבוק כדי להביא להסרתם של עשרות רבות של פרסומים כוזבים ושקריים שהתפרסמו בנוגע לחיסונים מפני נגיף הקורונה. בעקבות פעולותיה של המחלקה הוסרו 4 קבוצות פייסבוק שהוקדשו לפרסומים מסוג זה וכללו עשרות פרסומים (תמונות, טקסטים וסרטונים) אשר כללו מידע שקרי במכוון ומטעה בנוגע לחיסונים מפני נגיף הקורונה.

בימים האחרונים הועברו תלונות רבות לידי משרד הבריאות ומחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, בין היתר, באמצעות חברה בתחום ניתוח מידע במרחב הסייבר, בנוגע לקבוצות פייסבוק שבהן מתנהלת פעילות ענפה של הפצת מידע כוזב, שקרי ומטעה בכל הנוגע לחיסונים מפני נגיף הקורונה.

בעקבות קבלת המידע, נערכה במחלקת הסייבר בחינה מדוקדקת של הפרסומים ונעשתה פנייה לחברת פייסבוק לגבי קבוצות ותכנים שבהם הופצו תכנים שקריים במכוון, תכנים בדויים ומזויפים שמטרתם לזרוע פאניקה ולהניע אנשים באמצעים כוזבים להימנע מלהתחסן. הפצת תכנים מסוג זה אסורה על פי המדיניות של חברת פייסבוק בנוגע לנגיף הקורונה. חלק מהקבוצות שלגביהן התבצעה הפעילות כללו אלפי משתמשי פייסבוק, ובחלק מהמקרים קראו המפרסמים בקבוצות לחברי הקבוצות להפיץ את המסרים השקריים והמטעים אל מחוץ לקבוצה.

הפרסומים השקריים והמטעים כללו, בין היתר, טענות לפיהן החיסונים משמשים להשתלת שבבים בגוף המחוסן למטרת מעקב ממשלתי אחריו; טענות לפיהן החיסונים נועדו להרעיל את הציבור הרחב ולצמצם את האוכלוסייה בעולם; טענות לפיהן החיסונים נועדו לחבר את כל המחוסנים למחשב קוונטי; טענות לפיהן ממשלת ישראל מבצעת ניסויים סודיים בחיילי צה"ל ועוד. בכך, הפיצו המפרסמים של תכנים אלה מידע כוזב, וחלק מהפרסומים אף כללו מסמכים מזויפים או התחזות כפרסומים רשמיים של משרדי ממשלה או עובדי ציבור.

ד"ר חיים ויסמונסקי, מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ציין כי: "הפצת הפרסומים הכוזבים הללו עשויה לעלות כדי עבירה פלילית, ולכן פעלה המחלקה כדי להביא להסרתם מן הפלטפורמה של חברת פייסבוק. פרסומים אלה עשויים להוות סכנה ממשית לבריאות הציבור, בשל החשש כי הנחשפים לפרסומים יסברו בשגגה כי הם פרסומי אמת, ויימנעו מקבלת החיסון. כמו כן, יודגש כי לא טופלו תכנים המהווים הבעת דעה (גם אם דעה שנויה במחלוקת), ביקורת או עמדה לגבי החיסונים, אלא תכנים העולים כדי עבירה פלילית ברורה ומובהקת".

מדוברת פייסבוק בישראל נמסר: ״בהמשך לעדכון המדיניות שלנו בנושא מידע כוזב סביב חיסוני הקורונה, במהלך סוף השבוע הוסרו ארבע קבוצות שנבחנו על ידינו ונמצאו מפירות מדיניות זו, על ידי הפצת מיסאינפורמציה שמתייחסת לחיסונים הללו ושהופרכה על ידי מומחי בריאות ציבוריים. מדובר בדרך נוספת שבה אנו אוכפים את המדיניות שלנו בנוגע למיסאינפורמציה שקשורה במגפה ועלולה לסכן את בריאות הציבור.״

מקור:
 
  • הוסף לסימניות
  • #18
כולנו מכירים מהתמונות המוגדלות את הבליטות שנותנות לנגיף הקורונה צורת כתר. הבליטות הללו מסייעות לנגיף הקורונה לחדור לתאים האנושיים.
כשמערכת החיסון תוקפת את החלבון הספציפי של הבליטות הללו, הנגיף מנוטרל.
לכן אין צורך להכניס לגוף את כל הנגיף (מוחלש או מומת) כדי ליצור חיסון, אלא רק את החלבון הזה בלבד שנמצא על פני הנגיף.
בחיסונים של פייזר ומודרנה לא מכניסים אפילו את החלבון הזה בעצמו, אלא mRNA שגורם לגוף לייצר את החלבון הספציפי הזה, ולאחר מכן לייצר נוגדנים כנגדו.
לאחר שנשלמת שליחות הmRNA , הוא נהרס ונעלם מהגוף, ונשאר בע''ה החיסון.
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #20
לא מחסנים מתחת לגיל 16 כי הניסוי שעשתה החברה לא כלל מתחת לגיל 16
אתם באמת חושבים שחברת פייזר איכפת לה אם מודיעין עלית אדומה או לא? -לניקית אני וביתי
וכן - מודרנה זה רק מנה אחת לעומת פייזר - 2 מנות
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה