חדשות בעולם הפלישה הרוסית לאוקראינה - נטו דיווחים

מצב
הנושא נעול.
 

שר החוץ של רוסיה: "מלחמת העולם השלישית תהיה גרעינית והרסנית"​

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הבהיר: "מלחמת העולם השלישית תהיה גרעינית והרסנית". לדבריו, אם אוקראינה תעשה שימוש בנשק גרעיני - רוסיה תהא נתונה לסכנה ממשית. כזכור, במהלך ימי הלחימה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הורה להגברת הכוננות בקרב הכוחות הגרעיניים במדינתו.​

 

הקרמלין: "אנשינו מוכנים למו"מ, לא ידוע אם אוקראינה תגיע"​

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, התייחס בתדרוך להמשך השיחות מול אוקראינה, ואמר: "יש מידע סותר באשר להמשך השיחות", וטען כי לא ידוע אם המשלחת האוקראינית אכן תגיע. "מקווים שה'היסטריה' תוחלף בהגיון, אנשינו מוכנים למו"מ". כמו כן, בקרמלין גינו את התוקפנות האוקראינית: "מישהו צריך להעניש אותם בגין פשעיהם".​

 

רוסיה: "ספגנו מכה כלכלית קשה, אבל יש לנו תוכנית. התמיכה בפוטין גבוהה מאוד"​

במערב מקווים שהחנק הכלכלי והבידוד הבינ"ל יגרמו ללחץ על הנשיא הרוסי מצד הציבור והאליטה במוסקבה, אבל הקרמלין מנסה לשדר ביטחון: "יש לנו חוסן ופוטנציאל". רוסיה על חידוש המו"מ שנקבע להיום: "נחכה לאוקראינים בגבול, לא ברור אם יבואו". אחרי הודעת מוסקבה על כיבוש חרסון: דיווחים שהותקף נמל התעופה באודסה, העיר השלישית בגודלה. מועצת העיר מריופול המופגזת: "אנחנו עדיין עומדים, אבל הרוסים תוקפים בנייני מגורים ובתי חולים​

 

קנצלר גרמניה בירושלים: "החדשות מאוקראינה נוראיות". בנט: "לעצור את שפיכות הדמים" | ישיר​

אולף שולץ הגיע לביקור ראשון מאז מונה לתפקיד. לאחר ביקור ב"יד ושם" הוא אמר לצידו של בנט: "היה לי חשוב לבוא לישראל, למרות המצב המורכב". לדבריו, "נעשים מאמצים להביא לסיום המלחמה". רה"מ שוב לא גינה את רוסיה: "להביא את הצדדים משדה הקרב לחדרי המו"מ, עוד לא מאוחר לכך"​

 

במבצע נרחב ונועז: הובא ילד חרדי להוריו בגבול פולין-אוקראינה​

ילד חרדי בן 9 שנשאר לבדו באוקראינה, בעוד הוריו ואחיו הגדול שוהים בפולין, הובא לגבול במבצע נועז תחת הפגזות, שם התאחד גם עם דרכונו שאפשר לו את המעבר. אביו: "בהתחלה היה בטוח שם, אבל בהמשך המצב נהיה מסוכן, אז החלטנו להוציא אותו משם, אני כל כך מאושר"​

יענקי פרבר | חדשות בעולם2.3.2022 | 06:36

77fc2737371f6d50a5cd.jpg
הילד עם משפחתו בגבול | צילום: באדיבות המצלם
דרמה בגבול אוקראינה פולין. ילד חרדי נשאר באוקראינה המופגזת כי לא יכול היה לצאת לכיוון פולין, מאחר ודרכונו היה אצל הוריו ששהו בפולין, הילד למד בתלמוד תורה בעיר לבוב שבנשיאות הרב יעקב דב בלייך. אביו שעובד כמשגיח כשרות בקראקוב בפולין, היה יחד עם האם שהגיע לפולין ילד עם בנה הגדול לפני מספר ימים.
הילד הקטן יותר נשאר עם כל התלמידים בתלמוד תורה באוקראינה, עד שהוחלט להוציאו לפולין, אך אז גילו כי אמו לקחה בטעות גם את דרכונו לפולין.
חיליק מגנוס, המחלץ המפורסם מישראל, נסע לתוך אוקראינה המופגזת, הביא את הילד אריאל דוד קולשוב בן ה-9, לגבול פולין, שם המתינה לו אמו עם הדרכון והוא יצא לפולין. נתנאל בן ה-17 אחיו הגדול של הילד, סיפר ל'בחדרי חרדים' כי הוא ואמו היו באומן, אך נאלצו לצאת משם, בגלל ההפצצות. לדבריו, המשפחה מתגוררת בברדיצ'ב, אך בזמן שנפתחה המלחמה הם שהו באומן.
נתנאל סיפר עוד כי הוא ואמו ואחותו הקטנה עזבו את העיר אומן לפולין, אך אחיו הקטן אריאל דוד עבר עם כל חבריו ללימודים בעיר לבוב שבגבול פולין, אך לבסוף בשל התגברות ההפגזות, הוא גם עזב לפולין להתאחד עם משפחתו.


אביו של הילד סיפר ל'בחדרי חרדים' כי הוא מאושר עד אין קץ, "חשבנו בתחילה שהוא יכול להישאר בלבוב עם כל התלמוד תורה, כי בהתחלה היה בטוח שם, אבל בהמשך המצב נהיה מסוכן, אז החלטנו להוציא אותו משם, אני כל כך מאושר, אני מודה לכל האנשים שפעלו לשם כך".
בגבול האוקראיני - פולני, שהו נציגים ישראלים, שם הם המתינו לנמלטים ישראלים ולקחו אותם למקום מבטחים. ישראלים רבים יצאו מהעיר לבוב לכיוון הגבול עם פולין, נציגים של חברות 'מגנוס' וחברת 'פספורט קארד' המתינו למבוטחים שלהם, וקיבלו אותם לאחר שהם נסעו שעות ארוכות. הנציגים המתינו בקורצ'ובה, כפר בתוך מחוז ירוסלב בדרום מזרח פולין, קרוב לגבול עם אוקראינה.


מספר ישראלים-חרדים שעובדים בפולין בתחום הכשרות, הסתובבו וחילקו אוכל כשר ליהודים רבים שנמלטו מאוקראינה, ולא רק, כל מי שביקש לאכול, קיבל, ללא שבדקו בציציותיו אם הוא יהודי או גוי.
הישראלים הגיעו גם לצדו השני של הגבול, בכפר מדיקה-פולין, שם נתנו להם להיכנס לאוקראינה ולחלק סנדוויצ'ים לכל מי שביקש אוכל כשר, במקום פועל ארגון הצלה ללא גבולות. המתנדבים הישראלים נתנו אוכל לסטודנטים מוסלמים ממרוקו, שנמלטו מאוקראינה, אחד מהם אמר למצלמה, שהוא הגיע מהעיר חארקוב המופגזת. גם אנשי ארגון הצלה אוקראינה בראשות שלומי רזיליו היו בגבולות אוקראינה-פולין וחילקו אוכל לפליטים הרבים.

בחדרי חרדים
 

דיווח: סיכלו חיסול של זלנסקי​

אוקראינה חיסלה צוות של מתנקשים צ'צ'נים שזממו לרצוח את הנשיא ולודימיר זלנסקי. הדיווח מצטרף להודאה של מנהיג צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, כי כמה מחייליו נהרגו​


5f0df39a887832d36914.jpg
ולודימיר זלנסקי | צילום: חשבון נשיא אוקראינה

אוקראינה טוענת כי חיסלה יחידה מובחרת של לוחמים צ'צ'נים שתכננו להתנקש בחיי הנשיא וולודימיר זלנסקי. מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אולקסי דנילוב, אמר במהלך נאום ששודר אתמול (שלישי) בטלוויזיה האוקראינית כי היחידה "שבאה להרוג את הנשיא שלנו, חוסלה".
ה'דיילי מייל' דיווח, כי מנהיג הצ'צ'נים, רמזן קדירוב, האיש החזק של צ'צ'ניה, כי צ'צ'נים נהרגו בפלישת הרוסים לאוקראינה. היחידה נשלחה לאוקראינה על ידי קדירוב, שהוא בעל ברית נאמן של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אנחנו כבר מודעים למבצע המיוחד שהיה אמור להתבצע על ידי יחידת כוחות קדירוב", אמר דנילוב בערוץ הטלוויזיה 'אוקראינה 24', "קיבלנו את המידע מנציגי שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה שאינם רוצים לקחת חלק במלחמה עקובה מדם זו, יחידת כוחות קדירוב, שבאה להרוג את הנשיא שלנו, והיא חוסלה". כך דווח ה'דיילי מייל'.
דנילוב אמר עוד כי היחידה פוצלה לשתי קבוצות והיה מעקב צמוד אחר תנועותיה. הוא אמר שאחת משתי הקבוצות ספגה אש מכוחות אוקראינה בהוסטומל - פרבר צפון-מערבי של בירת קייב, היחידה השנייה עדיין 'על הכוונת שלנו', אמר.
"הם התחלקו לשתי קבוצות, עקבנו אחריהם", אמר דנילוב בטלוויזיה. "קבוצה אחת טופלה ליד הוסטומל, השנייה נמצאת על הכוונת שלנו", דנילוב המשיך: "לא ניתן את הנשיא שלנו או את המדינה שלנו לאף אחד. זו הארץ שלנו, לכו מפה".
מאז החלה הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר, קיים חשש שהנשיא זלנסקי עלול להיהרג על ידי הכוחות הרוסיים. באחת מהצהרותיו בימים האחרונים, זלנסקי הכיר בכך ואמר שהוא יעד מספר אחת של מתנקשי הקרמלין. "אני יעד מספר אחת, אשתי והילדים שלי הם מספר שתיים", אמר בשבוע שעבר.
ב-25 בפברואר דווח כי חוליית 'ציידים' של כוחות מיוחדים צ'צ'נים הגיעה לאוקראינה כדי לעצור או להרוג קבוצה של פקידים אוקראינים ספציפיים.
לפי הדיווחים בכלי תקשורת אוקראינים, כל חייל קיבל 'חפיסת קלפים' מיוחדת עם תמונות ותיאורים של פקידים אוקראינים, כך דיווח ערוץ טלגרם של מוסקבה עם קישורים למערכת הביטחון הרוסית.
הרשימה היא של פקידים וקציני ביטחון החשודים ב"פשעים" על ידי ועדת החקירה הרוסית, החוליה הצ'צ'נית קיבלה לכאורה 'פקודה להרוג' אם לא ניתן יהיה לעצור בחיים את מי שנמצא ברשימת המבוקשים.
בחדרי חרדים
 

בשמות בדויים: אזרחים רוסיים חוששים להפוך לצפון קוריאה​

הטלת הסנקציות הכלכליות על רוסיה מורגשת היטב בכיסם של האזרחים | חלקם העניקו ראיונות וסיפרו על המשבר הגדול, התקלות בתשלום בעלייה למטרו, התוכניות לעתיד ועוד | השוק הרוסי השתגע​

יענקי פרבר | חדשות בעולם2.3.2022 | 11:42

754158f2bf9e125827e3.jpg
כספומט | צילום: pixabay
הסנקציות שהוטלו על רוסיה נועדו לבודד את המדינה וליצור בה מיתון עמוק. מנהיגי המערב מקווים שהצעדים חסרי התקדים יביאו לשינוי בחשיבה בקרמלין.
אזרחים רוסיים רגילים רואים את חסכונותיהם נמחקים, חייהם כבר נהרסו. הסנקציות נגד חלק מהבנקים הרוסיים כוללים ניתוקים מויזה ומאסטרקארד, כתוצאה מניתוק Apple Pay ו-Google Pay.
"אם הייתי יכול לעזוב את רוסיה עכשיו, הייתי עושה זאת. אבל אני לא יכול לעזוב את העבודה שלי", אומר אנדריי לרשת BBC. הוא לא יכול להרשות לעצמו לקבל משכנתא במוסקבה עכשיו אחרי שהריבית עלתה.
מיליוני רוסים כמוהו מתחילים להרגיש את ההשפעה של סנקציות כלכליות מערביות שנועדו להעניש את המדינה על פלישת אוקראינה. "אני מתכנן למצוא לקוחות חדשים בחו"ל בהקדם האפשרי ולעבור מרוסיה עם הכסף שחסכתי", אומר אזרח אחר בן 31 העובד למחייתו כמעצב תעשייתי.
"אני מפחד פה - אנשים נעצרו בגלל שהם מדברים נגד 'הקו המפלגתי'. אני מתבייש ואפילו לא הצבעתי לשלטון". כמו מרואיינים אחרים לכתבה, רשת BBC לא פרסמה את שמו המלא או את פניו מסיבות ביטחוניות. כמה שמות שונו.
דריה, בן 35, מנהל פרויקט במוסקבה, אמר שהוא לא הצליח להשתמש במטרו. "אני תמיד משלם עם הטלפון שלי אבל זה פשוט לא עבד. היו עוד כמה אנשים עם אותה בעיה. התברר שהמחסומים מופעלים על ידי בנק VTB שנמצא בסנקציות ולא יכול לקבל את Google Pay ו-Apple Pay. "הייתי צריך לקנות כרטיס מטרו במקום", אמר ל-BBC. "גם היום לא יכולתי לשלם בחנות מאותה סיבה".
"אין דולרים, אין רובלים - כלום, למעשה יש רובל אבל אני לא מעוניין בהם", אמר אנטון, שנמצא בשנות ה-20 המאוחרות לחייו ועמד בתור בכספומט במוסקבה. "אני לא יודע מה לעשות הלאה. אני חושש שאנחנו הופכים עכשיו לצפון קוריאה או לאיראן". רכישת מטבע חוץ עולה לרוסים בכ-50% יותר ממה שעלתה לפני שבוע - אם הם יכולים להשיג אותו בכלל.
בתחילת 2022 נסחר דולר אחד בכ-75 רובל ואירו ב-80. אבל המלחמה סייעה לקבוע שיאים חדשים - בשלב מסוים ביום שני עלה דולר 113 רובל ואירו, 127.
איליה שנמצא בשנות ה-30 המוקדמות לחייו, סיים זה עתה לשלם את המשכנתא שלו במוסקבה. לדבריו, הוא אינו מסוגל לעבור דירה בזמן הקרוב. "כשהתחיל המבצע בדונבאס הלכתי לכספומט ומשכתי את החסכונות שהיו לי בבנק בדולרים. עכשיו אני ממש שומר אותם מתחת לכרית. "שאר החסכונות שלי עדיין בבנקים, חצי בדולרים והשאר ברובל. אם המצב יחמיר, אני אמשוך את הכל. אני מפחד כי אני מצפה לגל של פריצות לבתים אבל זה מה שיש".
בחדרי חרדים
 

העולם הפנה עורף לרוסיה: מליאת האו"ם התרוקנה כשהנציג הרוסי דיבר​

אתמול אמר הנציג הרוסי כי רוסיה נאלצה לפלוש לאוקראינה כדי 'לעצור מהם להשיג נשק גרעיני', במהלך תחילת נאומו כל הדיפלומטים בוועידה בז'נבה יצאו מהאולם בהפגנתיות​

יענקי פרבר | חדשות בעולם2.3.2022 | 09:05

b22a6d65ea3363bc531f.jpg
נציג רוסיה באו"ם | צילום: UN Photo/Mark Garten
דיפלומטים ממדינות רבות כולל המובילות בריטניה, ארצות הברית וצרפת קמו ויצאו מהחדר כאשר הודעת הווידאו שהוקלטה מראש, של שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב החלה להישמע במליאה.
במהלך נאומו האשים שר החוץ את אוקראינה במלחמה וטען כי קייב ביקשה להשיג נשק גרעיני, וזאת היתה 'סכנה אמיתית' שחייבה תגובה רוסית. אבל לברוב נשא את נאומו בפני אולם כמעט ריק, לאחר שעשרות דיפלומטים יצאו במחאה על פלישת רוסיה לאוקראינה. הם עמדו במעגל מחוץ לפגישה במשך נאומו של לברוב, כשהם אוחזים בדגל אוקראינה. לברוב היה אמור להשתתף במושב באופן אישי, אך הביקור בוטל ברגע האחרון, כאשר מוסקבה זעמה על 'הסנקציות האנטי-רוסיות' שהוטלו על ידי מדינות האיחוד האירופי.
את היציאה מהמליאה הובילה שגרירת אוקראינה יבניה פילפנקו, שאמרה לקהל שהתאסף סביב הדגל האוקראיני הגדול מחוץ ללשכה: "תודה רבה על מפגן התמיכה הנפלא הזה באוקראינים שנלחמים למען עצמאותם". שגריר צרפת ג'רום בונפונט."כל פלישה מהווה הפרה של זכויות אדם, הפרות מסיביות ואובדן אזרחים, חשוב שמועצת זכויות האדם תבין שעם היציאה הזאת מהמליאה, אירופה מאוחדת עם אוקראינה ועם תושבי אוקראינה".
ההסתלקות הגיעה פחות משעה לאחר שהדיפלומטים רוקנו חדר נוסף, במטה האירופי של האו"ם בז'נבה, עם נאום נוסף של לברוב ששודר לוועידת פירוק הנשק, גוף שהוקם ב-1979 כדי לנסות לבלום את מרוץ החימוש במלחמה הקרה.
מחוץ לאותו חדר התאספו גם דיפלומטים עם דגל אוקראינה ומחאו כפיים בקול רם. את מחיאות הכפיים ניתן היה לשמוע בחדר שבו נמשך נאומו של לברוב, כשרק קומץ שגרירים ממדינות כולל תימן, סוריה, ונצואלה ותוניסיה היו שם כדי לשמוע אותו. באותה ישיבה האשים שר החוץ של אוקראינה את רוסיה בפשעי מלחמה באמצעות הפגזות על ארצו, והשגריר קרא לדיון מיוחד כדי לטפל בתוקפנות הרוסית ובנשק להשמדה המונית.
בחדרי חרדים
 

נקלעו לבעיה: כך הצליחו 100 יתומים יהודים להימלט מאוקראינה?​

מלחמת רוסיה-אוקראינה: קבוצה של כ-100 ילדים יהודים מבית יתומים מהעיר ז'יטומיר באוקראינה הצליחו לעבור את הגבול לרומניה. לחלק מהילדים נוצרו בעיות בעקבות אישורי מעבר​

חיים שמואלי | חדשות בעולם1.3.2022 | 23:17

de0a9ff818ccbbf753a6.jpg
היתומים יוצאים מאוקראינה | צילום: באדיבות המצלם
בצל המלחמה עם רוסיה: קבוצה של כ-100 ילדים יהודים מבית יתומים מהעיר ז'יטומיר באוקראינה הצליחו הערב (שלישי) לעבור את הגבול לרומניה.
המעבר לרומניה לא עבר בקלות, וצצו בעיות למספר ילדים שלא החזיקו בתיעוד מתאים למעבר בגבול.
מי שנרתמו למשימה וסייע לילדים הוא שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה וקונסול ישראל ברומניה, רוני שבתאי. יחד עם מושל מחוז סוצ׳בה ברומניה, הצליחו הילדים לצאת בשלום מאוקראינה.
התוכנית היא כי הילדים ישהו בעיר קלוז' לזמן-מה ומשם יעשו את דרכם לישראל.
ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "‏מעל 100 יתומים יהודים חולצו מאוקראינה דרך הגבול עם רומניה ובקרוב יזכו בחיים חדשים בישראל. אחד מאינספור סיפורים שאני שומע בימים האחרונים על מסירות והצלת נפשות של ממש מתוך התופת באוקראינה".
"‏בשם אזרחי ישראל, אני מודה לשגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, ולקונסול רוני שבתאי, שקיבלו את הילדים בגבול עם שמיכות, גרביים וצידה לדרך. בואו, מחכים לכם בבית". כך בנט.
בחדרי חרדים
 
דימה, תושב קייב, בריאיון רשת ב': "לא נראה לי שהרוסים מסוגלים להיכנס לעיר. זה יהיה טבח - יטבחו בצבא הרוסי. מכל בית יירו בהם. יש פה 100 אלף איש עם נשק, ולא רק רובים. אני לא חושב שהם יעזו להיכנס לקייב".
 

היריב הגדול של פוטין קרא מהכלא: "צאו להפגין נגד המלחמה"​

בסדרת ציוצים בטוויטר, שככל הנראה נכתבו על ידי אשתו או עורך דינו, אלכסיי נבלני תקף: "רוצים להיות אומה של שלום" • "פוטין אינו רוסיה"​

"חייבים להתגבר על הפחד ולדרוש את הפסקת המלחמה": אלכסיי נבלני, האופוזיציונר הגדול ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, התייחס היום (רביעי) בחשבון הטוויטר לראשונה למלחמה באוקראינה וקרא להמונים לצאת ולהפגין ממקום מאסרו.

"אנו, רוסיה, רוצים להיות אומה של שלום. למרבה הצער, מעט מדי אנשים יקראו לנו כך", צייץ נבלני. "אבל בואו לפחות לא נהיה אומה של אנשים שקטים ומבוהלים. של מוגי לב שמעמידים פנים שאינם שמים לב למלחמה האגרסיבית שנפתחה על ידי צאר בלתי שפוי בעליל".
 

המלחמה באירופה | השיירה מתקרבת? ראש העיר קייב: "מתכוננים להגן על הבירה!"​

הכוחות הרוסיים מכתרים את העיר מריופול ומתקרבים למרכז המדינה • רוסיה הודיעה כי תפסה שליטה מלאה על העיר חרסון שבדרום אוקראינה • ביידן הכריז: ארה"ב תסגור את המרחב האווירי שלה בפני מטוסים רוסיים • דיווח: כוחות הצבא הרוסי נחתו בחרקוב ותקפו בית חולים מקומי​

הרס המלחמה ליד קייב (צילום: SKY NEWS)
ההרס באוקראינה | היום השביעי למלחמה: תמונת מצב | צילום: SKY NEWS
המלחמה באוקראינה נכנסת היום (רביעי) אל היום השביעי שלה, כשמצד אחד עוד ועוד סנקציות מוטלות נגד רוסיה, ומצד שני הלחץ של הצבא הרוסי על הערים האוקראיניות הולך וגובר. רוסיה הודיעה כי תפסה שליטה מלאה על העיר חרסון שבדרום אוקראינה. הכוחות הרוסיים מכתרים את העיר מריופול ומתקרבים למרכז המדינה, וראש עירית קייב אמר שהשיירה הרוסית הולכת ומתקרבת - והכריז: "מתכוננים להגן על הבירה!"
 

תיעוד מצמרר של רבה של אוקראינה
 

תיעוד מצמרר של רבה של אוקראינה
אפשר לקבל את זה פתוח?
 
אפשר לקבל את זה פתוח?

תיעוד מצמרר • רבה של אוקראינה עם ספר תורה: “אם איהרג – הקללה תהיה על ראש אלו ששתקו”​

אני מאשים • רבה של אוקראינה הרב משה אסמן בתיעוד יוצא דופן מבית הכנסת ההיסטורי בקייב, כשבידיו ספר תורה: “מתקשרות אליי זקנות שהן הולכות למות ללא התרופות שלהן. מתקשרות אמהות שמגינות על ילדיהן מהפצצות, ומבקשות עזרה עם אוכל. המתנדבים שלנו מסכנים את חייהם ועובדים בכל העיר קייב ובכל המחוז. אני לא עזבתי, אני כאן. בגלל שאני לא אדם אדיש, ולא אעזוב את קהילתי” • מצהיר: “אני לא מפחד למות, לא מפחד להיהרג” • צפו. [מקודם]



WhatsApp Image 2022-03-02 at 13.03.53

תיעוד מטלטל: כשבידיו ספר תורה, נעמד רבה של אוקראינה הגאון רבי משה אסמן, בסמוך לארון הקודש, בבית הכנסת ההיסטורי “ברודסקי” במרכז העיר קייב, ובדמעות הוא מתחנן בפני העולם והעם הרוסי לפקוח עיניים ולעצור את שפיכות הדמים באוקראינה.
ברגעי השיא של הסרטון, אומר הרב אסמן: “אני רבה של אוקראינה, ואני גאה בכך שבחלקי נפלה הזכות להציל אנשים. ולהיות בצד האור, ולא בצד ההורגים. שתקתי הרבה זמן, אבל יותר אינני יכול לשתוק”. לדבריו, “אני לא מפחד למות, לא מפחד להיהרג. מעולם לא חלמתי בחלומי הגרוע ביותר שיבוא בחלקי להיהרג מידיה של רוסיה – המקום בו נולדתי”.
צפו:

video


hamechadesh_logo_white.svg


להצלת יהודי אוקראינה הקליקו כאן>>>
בראשית דבריו שכאמור תועדו בבית הכנסת ההיסטורי של קייב, פונה הרב אסמן לרבני ואזרחי רוסיה ואף לחיילים הרוסים עצמם: “אני מקליט את הפניה הזאת, ואני פונה מכאן לרבני רוסיה. ליהודי רוסיה. וגם, לרוסים רגילים מן השורה, עם מסר אחד: אנשים, עצרו את המלחמה, אל תסכלו מה שאומרים לכם בטלוויזיה – משקרים לכם שם! מתרחש כאן פשע מלחמה. הצבא הרוסי, שהיכה בנאצים בשנת 1941, היום — מפציץ את קייב, באוכלוסייה אזרחית! את קייב! את חארקוב! את אודסה! רק עכשיו, הפציצו את באבי יאר. לפני חמש דקות. שלוש רקטות נפלו שם, בבאבי יאר. זה סמלי. בבאבי יאר, היכן שטמונים כמאתיים אלף יהודים שנרצחו על לא עוול בכפם. זקנים נשים וילדים”.
הרב אסמן סיפר: “אתמול התקשרו אליי, היום התקשרו אליי – מכל רחבי קייב. יהודים. ולא רק יהודים – אוקראינים, רוסים – ומבקשים לעזור. עזרה הומניטרית. כל יום אני מתעסק בעזרה והצלת אנשים. אוכלוסיה תמימה. זקנים נשים וילדים. מתקשרות אליי זקנות שהן הולכות למות ללא התרופות שלהן. מתקשרות אמהות שמגינות על ילדיהן מהפצצות, ומבקשות עזרה עם אוכל. המתנדבים שלנו מסכנים את חייהם ועובדים בכל העיר קייב ובכל המחוז. אני לא עזבתי, אני כאן. בגלל שאני לא אדם אדיש, ולא אעזוב את קהילתי”.
לדבריו: “אני פונה אליכם – אזרחי רוסיה היקרים, יהודים יקרים, רוסים יקרים, כל אלה שאינם אדישים, זכרו – כל אלה שהינם אדישים, כל אלה שמסכימים בשתיקה – או לא בשתיקה – הינם שותפים בפשע, בפשע מלחמה, פשע נגד האנושות, ואני לא מדבר איתכם מהטלוויזיה – אני מדבר על מה שאני רואה בעיניי. אני לא מפחד למות, לא מפחד להיהרג. מעולם לא חלמתי בחלומי הגרוע ביותר שיבוא בחלקי להיהרג מידיה של רוסיה – המקום בו נולדתי, המקום בו הלכתי לבית-הספר. מקום בו יש לי הרבה חברים – שכעת הם שותקים. וכמעט אף-אחד מהם אפילו לא טלפן. מכל העולם מתקשרים אליי. מכל העולם. אפילו ערבים מארץ-ישראל התקשרו אליי, ומביעים תמיכה”.
“מה קורה פה? מלחמה? מלחמה! מלחמה בקייב! אנשים, התעוררו, אני מבקש מכם. אני מברך את כל האנשים שאינם אדישים. ואם, חלילה, יקרה כך שאני איהרג – אזי שהקללה תהיה על ראש אלה ששותקים, ובשתיקתם שותפים בפשע הזה”, הוסיף.
“אני עומד עם ספר התורה הזה, שנתן לנו הקב”ה”, הוסיף, הרב אסמן בקול חנוק, “ועם התורה אני אומר לכם – מצטער, אבל אומַר לכם מילים שאמרו אבותינו כשהלכו לבאבי יאר – שמע ישראל ה’ אלקינו ה’ אחד. מילים אלה, אומר יהודי לפני מיתתו. אני אחיה. אני רוצה לחיות. אני רוצה לעזור לאנשים. אני לא מפחד למות. ואני יודע, שביחד, עם נלך עם האור – מעט אור דוחה הרבה מן החושך. אני מברך אתכם, אנשים שאינם אדישים. תודה”.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה