דרוש מידע זיקה בין תוכן השיר לצורה בשיר

מצב
הנושא נעול.
  • הוסף לסימניות
  • #1
הי אני עושה ומעצבת עבודות
ואני באמצע לעשות למישהי עבודה על הנושא זמן
רק יש לי בעיה
כתוב את זה
עמדי על נקודה של זיקה בין תוכן לצורה בשיר!
אשמח לעזרה
השיר הוא:

ביינתים\צ.יאיר


ביינתים אשר אתה חי
אל תבקש פנאי
חטף וראה חיים
בין ערבים
באקראי בינתים

כי אם תתכונן אל השעה
ותצפה אל היום
הם יבוא ביעף
ויחלפו כבחלום

והשעה הגדולה
היא הנמצאת
והרגע ההוה
הוא פסגת העת

בין טרוד אך חלף
לטרוד עומד על סף
בין דאגה עוברת
לדאגה מתרגשת

בבושש הרכב
אותך יסיע
במסדרון הרופא
עד תורך יגיע

אחרי צלצלך בשער
עד השער פותח
מדי עריכת התה
ועודו רותח
מהר וחיה
וחיים ראה
בין ערביים
כי עקר החיים
הוא ביינתים



מאדדדד אשמח לעזרה
תודה מראש!
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
את עושה - הכוונה כותבת,
או מעצבת מבחינה גרפית?
כי למיטב הבנתי השאלה לא קשורה לעיצוב השיר אלא לניתוח הספרותי שלו
ואסביר:
"זיקה בין תוכן השיר לצורתו" מהווה מושג ספרותי שמתאר את הקשר בין הצורה החיצונית של השיר, לדוג' - חרוזים, מצלול, מס' בתים או שורות, אורך השורות וכדומה -
לבין התוכן. כלומר איך הצורה משרתת תוכן ותורמת להבנת המשמעות
ספציפית אין לי את הניתוח של השיר לפני, ולכן מה שאני כותבת לך זה רק השערות.
יכול להיות שהכוונה לכך שבשיר הזה
אורך הבתים לא אחיד.
יש בתים קצרים ויש ארוכים
כמו כן, הקצב לא אחיד: הריתמוס משתנה - בבתים מסוימים בהם מתואר איך הזמןן חולףמהר, הקצב של שהשיר מהר יותר
ובבתים אחרים - לדוגמא הבית האחרון, שמתאר איך דווקא ברגעים הקטנים של החיים נמצא העיקר - הבית הזה יותר איטי ומלא משמעות.
כל זה מתאר את "הזמן", שפעם נדמה ארוך ופעם קצר; כמו הבתים שמשתנים.
וכן הקצב ששל השיר שהוא משהו חיצוני, מרמז על משמעותו הפנימית של השיר - על כך שאם עוצרים, מתבוננים, ולא מחכים להזדמנות פז - דווקא אז מגלים את המשמעות של הזמן בבין לבין.


זה בגדול הרעיון של צורה משרתת תוכן.
אולם הדוג' שהבאתי לשיר בינתיים ניתנה כאמור על פי הבנתי והשערתי ולא מתוך מקור מדויק.

בהצלחה! מקווה שעזרתי
אם לא - תכתבי לי ובל"נ אחפש במדויק.
 
  • הוסף לסימניות
  • #7
את עושה - הכוונה כותבת,
או מעצבת מבחינה גרפית?
כי למיטב הבנתי השאלה לא קשורה לעיצוב השיר אלא לניתוח הספרותי שלו
ואסביר:
"זיקה בין תוכן השיר לצורתו" מהווה מושג ספרותי שמתאר את הקשר בין הצורה החיצונית של השיר, לדוג' - חרוזים, מצלול, מס' בתים או שורות, אורך השורות וכדומה -
לבין התוכן. כלומר איך הצורה משרתת תוכן ותורמת להבנת המשמעות
ספציפית אין לי את הניתוח של השיר לפני, ולכן מה שאני כותבת לך זה רק השערות.
יכול להיות שהכוונה לכך שבשיר הזה
אורך הבתים לא אחיד.
יש בתים קצרים ויש ארוכים
כמו כן, הקצב לא אחיד: הריתמוס משתנה - בבתים מסוימים בהם מתואר איך הזמןן חולףמהר, הקצב של שהשיר מהר יותר
ובבתים אחרים - לדוגמא הבית האחרון, שמתאר איך דווקא ברגעים הקטנים של החיים נמצא העיקר - הבית הזה יותר איטי ומלא משמעות.
כל זה מתאר את "הזמן", שפעם נדמה ארוך ופעם קצר; כמו הבתים שמשתנים.
וכן הקצב ששל השיר שהוא משהו חיצוני, מרמז על משמעותו הפנימית של השיר - על כך שאם עוצרים, מתבוננים, ולא מחכים להזדמנות פז - דווקא אז מגלים את המשמעות של הזמן בבין לבין.


זה בגדול הרעיון של צורה משרתת תוכן.
אולם הדוג' שהבאתי לשיר בינתיים ניתנה כאמור על פי הבנתי והשערתי ולא מתוך מקור מדויק.

בהצלחה! מקווה שעזרתי
אם לא - תכתבי לי ובל"נ אחפש במדויק.
וואי
עזרת לי ברמוות
@הפקות כתיבה
אין עלייך
תודה ענקית
 
  • הוסף לסימניות
  • #13
עדיין רלוונטי?
אם כן- תגידי ואכתוב לך תשובה מפורטת.
(פשוט חבל לי לכתוב הכל מנוסח ומנומק כמיטב הדרישות בספרות אם אין צורך...)
 
  • הוסף לסימניות
  • #14
עדיין רלוונטי?
אם כן- תגידי ואכתוב לך תשובה מפורטת.
(פשוט חבל לי לכתוב הכל מנוסח ומנומק כמיטב הדרישות בספרות אם אין צורך...)
כן
אני ישמח מאד
 
  • הוסף לסימניות
  • #15
כן
אני ישמח מאד
במחילה, אם את כותבת עבודות, מן הראוי שתדייקי בלשון העברית.
אני אשמח.
ולא אני ישמח
(י' היא תחילית של נסתר, א' תחילית של מדבר. בכל הבניינים, בכל הגזרות.)
 
  • הוסף לסימניות
  • #16
כן
אני ישמח מאד
אז ככה:
1. לפני הכל, בספרות תקף הכלל של 'כל מה שהגיוני-מתקבל'. כלומר, ספרות אינה מדע מדויק וכל עוד כותבים דברים שיש בסיס להאמין שחשבנו- זה תקין.
2. העיקרון של צורה משרתת תוכן מתבטא בדר"כ גם במבנה שונה של השיר (זיחה של שורות וכאלו), אבל לא הבאת את המבנה המקורי ואין לדיין אלא את שעיניו רואות.
3. מבנה השיר הוא כזה שכל משפט מחולק לשתי שורות קצרות כך שנוצר הרושם כאילו השיר קצר ומהיר לקריאה בעוד הזמן הדרוש כפול משחשבנו וכך מומחש לקורא המעמיק שגם הדברים שנראים לנו כתופסים זמן מועט, אך רגע או שניים, ממלאים אל-נכון בחיינו זמן רב אשר נחוץ לנו לדברים החשובים באמת בחיים.
כמו כן, תאורי הזמן משובצים במקומות בהם הם יוצרים הפסקות בקצב קריאת השיר, כעין פסקי זמן לחשיבה על משמעות הזמן שעובר לנו-בינתיים...
החזרתיות הרבה על מושגי זמן באה גם היא להמחיש כמה יקר הוא הזמן ומה מהר הוא חולף. שכן בין ביטוי לביטוי- הנה הספיקו לחלוף עוד שניה או שתיים.
השיר בנו בקצב קריאה שנראה מהיר אך בעצם רווי הפסקות עקב מעברי שורות ומבנה מילים המביאים להפסקות טבעית-בלתי מודעות הממחישים לקורא באופן מעשי את אותה תחושה של מרוץ החיים מול הפסד הזמן אותו אנו מבזבזים בעוד שבאותם רגעים יכולנו לעשות עוד משהו מועיל.
זהו :)
4. אל תחשבו שכתבתי שטויות, אלו התשובות הכי טובות בבגרות בספרות.... (ואם תחשבו טוב שתראו שהן גם נכונות....)
 
  • הוסף לסימניות
  • #20
אם אני זוכרת טוב, בספר עלי כותרת - ספר ספרות לבגרות.
כל בית מתחיל קצת יותר שמאלה. לא זוכרת מה למדנו על זה.
כלומר:
א.
ב.
ג. וכו'
יש לך תמונה של זה?
כי אם כן
ומה לומדים מזה?
יש לזה משמעות שאפשר להוסיף כמו שכתבתי כאן:
2. העיקרון של צורה משרתת תוכן מתבטא בדר"כ גם במבנה שונה של השיר (זיחה של שורות וכאלו), אבל לא הבאת את המבנה המקורי ואין לדיין אלא את שעיניו רואות.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה