דיון חישוב עלות צריכה חודשית

  • הוסף לסימניות
  • #1
האם יש איזה הערכה כמה עלות חודשית מקובלת לזוג + 7 ילדים לא כולל עלות משכנתא/ שכר דירה, למשפחה שמתנהלת כמשפחת אברך קלאסית?
 
  • הוסף לסימניות
  • #2
זה אזור ה2000לנפש כולל שכר דירה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #4
  • הוסף לסימניות
  • #5
זה אומר שזוג + 7 צריכים להכניס 18 אל"ש
זה לא מסתדר עם
כי אברכים חיים מעל הטבע.
שכירות 4 חדרים במרכז- 6-7 אל"ש לפחות.
שבת 1000*4.
שכר לימוד 2000.
קניה שבועית כללי- 600*4.
חשמל, מים ארנונה- 1000.
קצת פחות ממה שאמרתי אבל כולל רק את הבסיס.
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
  • הוסף לסימניות
  • #7
  • הוסף לסימניות
  • #8
לא חושבת שמשפחה אברכית קלאסית מוציאים 6.6 על קניות של מזון.
9 נפשות?
כולל טיטולים, מטרנה, בשר לשבת, וכולל כל מה שאתה קונה בסופר?
מה שכן כתבתי שמשפחה אברכית חיה מעל הטבע.
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
לא חושבת שמשפחה אברכית קלאסית מוציאים 6.6 על קניות של מזון.
אבל נעצור כאן.
רק דוגמא- 2 קילו עוף- 80 שקל.
קילו וחצי דג (מינימום ל9 נפשות) 60 שקל לפחות.
קילו בשר 70 שקל לפחות.
2 חלב- 10
ירקות 150.
שימורים 50.
חלות ביתיות הפרשת חלה- 30.
מיץ ענבים- 12.
ביצים 32.
נניח ששבת יכולה לצאת 500 למשפחה כזאת, אבל באמת במינימום. בלי חד"פ, וקפואים במשורה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #11
רק דוגמא- 2 קילו עוף- 80 שקל.
קילו וחצי דג (מינימום ל9 נפשות) 60 שקל לפחות.
קילו בשר 70 שקל לפחות.
2 חלב- 10
ירקות 150.
שימורים 50.
חלות ביתיות הפרשת חלה- 30.
מיץ ענבים- 12.
ביצים 32.
נניח ששבת יכולה לצאת 500 למשפחה כזאת, אבל באמת במינימום. בלי חד"פ, וקפואים במשורה.
מי קונה ביצים ב32?
קילו בשר?
 
  • הוסף לסימניות
  • #12
איך מוסדות לימוד 2000?

בנים בישיבה עולה 1000+ לבחור
ילד במעון 1000+
בת בסמינר גם 1000+
חיידר 400+


לי יש פחות מ 7 ילדים והשכל זה 3500 שח לפחות לא כולל מורים פרטיים וכו וכו
 
  • הוסף לסימניות
  • #13
ההוצאות נעות בין 1 ש"ח ל1,000,000,000 ש"ח.
כל אחד ברמת החיים אליה הוא הורגל.

אני מכיר משפחות (שטוענות) שמרוויחות 5,000 ש"ח חודש למשפחה של +10 נפשות!, וגם כאלו שמרוויחות 50,000 ש"ח בחודש למשפחה של 4 נפשות ונמצאות כל הזמן במינוס בבנק.
 
  • הוסף לסימניות
  • #15
הממוצע הוא 2500 ש"ח לנפש
2500* 9 = 22500
לפני הוצאות דירה ( שכירות , משכנתא )
 
  • הוסף לסימניות
  • #16
פעם עשינו סקר קטן בישיבת בריסק בירושלים.
יושבים שם על 2 ספסלים כנשים מכל הקשת האפשרית.
שהבעל מקבלת את המילגה שנותנים שם (1000+ תלוי בילדים)
והאשה- נע בין תופרת במאה שערים למתכנתות בכירות.
השאלה הייתה כמה כסף אתה צריך כדי לסגור את החודש.
התשובה אצל כולם נעה בין 500 ל2000.
קרי, כל אחד חי ממה שיש לו, וכל אחד צריך תוספת מסוימת.
זו התשובה היחידה, ולא רלוונטי שום חשבון והוכחות קניה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #18
אנחנו הורים + 6 ילדים.
ההוצאה החודשית כ-8,500-9,000 ש"ח, בחודש סטנדרטי
כולל ביגוד וחוגים.
לא כולל דיור.
 
  • הוסף לסימניות
  • #19
פעם עשינו סקר קטן בישיבת בריסק בירושלים.
יושבים שם על 2 ספסלים כנשים מכל הקשת האפשרית.
שהבעל מקבלת את המילגה שנותנים שם (1000+ תלוי בילדים)
והאשה- נע בין תופרת במאה שערים למתכנתות בכירות.
השאלה הייתה כמה כסף אתה צריך כדי לסגור את החודש.
התשובה אצל כולם נעה בין 500 ל2000.
קרי, כל אחד חי ממה שיש לו, וכל אחד צריך תוספת מסוימת.
זו התשובה היחידה, ולא רלוונטי שום חשבון והוכחות קניה.
זה נכון, ולכן אולי כל אחד שרושם כמה הממוצע של ההוצאות צריך לרשום גם לכמה הכנסות הוא מכוון,
כי אם יש משפחה שהאבא אברך במיר והאמא לא עובדת ויש להם 9 ילדים לא נראה לי שהם מכניסים בחודש 700 ש"ח ומוציאים 25000 כנראה הם מוצאים דרכים להוצאי פחות...
 
  • הוסף לסימניות
  • #20
זה נכון, ולכן אולי כל אחד שרושם כמה הממוצע של ההוצאות צריך לרשום גם לכמה הכנסות הוא מכוון,
כי אם יש משפחה שהאבא אברך במיר והאמא לא עובדת ויש להם 9 ילדים לא נראה לי שהם מכניסים בחודש 700 ש"ח ומוציאים 25000 כנראה הם מוצאים דרכים להוצאי פחות...
זה לא דוגמא למשפחת אברך סטנדרטית, כי משפחה סטנדרטית של 9 נפשות לפחות אחד ההורים עובד. לא משנה אם זה סת"ם של האבא, משפחתון של האמא, או כל דבר אחר. וזה משפחת אברך סטנדרטית. לא הופך אותם לעשירים, אבל בד"כ משפחות ברוכות לא חיות על מלגת כולל זעומה.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

זוג עם ילדים.
משכנתא סבירה על הדירה, מרוויחים יפה מאוד.

קצת חסרי אמון בגופים ממשלתיים (פנסיות), מצד שני עצלנים.
בעלי לומד, יש לי עסק שעיקר הכנסתו עבודה שלי.

זה מצב החיסכון שלנו כרגע:
1200 פנסיה שלי
1100 פנסה בעלי
200 קופת גמל להשקעה בעלי
2200 ביטוח מנהלים עם מקדם שווה ישן, לכן לא נוגעת.
1500 קרן השתלמויות עצמאים - בדצמבר משלימה לתקרה של אותה שנה
(*הסכומים הם נטו, הביטוחים של הפנסיה וכו משולמים בנפרד)

רוצים להתחיל עוד 1000-1500 בעוד משהו, ואם נראה כי טוב, נגדיל סכום, רק מתלבטים במה?
  • קופת גמל להשקעה על שמי
  • ללמוד שוק ההון- ראו הסבר לקצת בעיתיות למטה*, התחלתי קצת לקרוא של ניק מפה והפסקתי די מהר...
  • נדל"ן- זה אומר לפדות כל או חלק מקרנות ההשתלמות הנזילות, היום הן מקלט מס ולא יודעת מה יותר רווחי ממה, כי אין לי מספיק בפק"מ ושאר נזיל כהון ראשוני. מצד שני אפשר להגדיל משכנתא על הדירה, היום היא אפילו לא חצי מערך הדירה.
  • קרן השתלמות על שם בעלי - כרגע לא רלוונטי בגלל סיבות שאיני מעוניינת לפרט כרגע.
יש עוד מקום להתחיל בהשקעה  קטנה חודשית (סביב האלף) ורק כשתעבור תקופת החוסר אמון שלנו (פסיכולוגי) נוכל להגדיל?

האמת שהייתי מעדיפה לשאול איש מקצוע, רק לא ברור לי איזה. רוב מי ששמעתי עליהם מתמקדים בהקטנת הוצאות וכלכלה נכונה, שזה פחות רלוונטי לנו.
כמו כן, זה מומחה לנדלן, ההוא לשוק ההון, טרם נתקלתי במומחה שידע לכוון אותנו לכל מיני סוגים וכיוונים, כדי להגיע להשקעה המתאימה דווקא לנו.
אולי אתם מכירים יועץ/ת כזה?

ושאלת בונוס: האם במקביל הייתם מגדילים הפקדות לפנסיה? איי חשדנית לגבי זה...

*ללמוד שוק ההון- הזמן שלי נחלק: שעות מניבות, שעות ניהול עסק (שאין עליהן רווח) ושעות בבית-משפחה.
אם ארצה להשקיע בשוק הוון בעצמי, מכל סוג שהוא, אצטרך להשקיע זמן בלימוד עצמי = השעות ירדו משעות מניבות שלי (אין זמן עצמי שאני יכולה לוותר עליו חודש ולהשקיע בלימוד... כי אין לי זמן שהוא לא עבודה או משפחה).
מסקנה: בשיקול בין עמלות ניהול לבין לבצע בעצמי, יש לשקלל עלות כל שעת לימוד שלי, להערכתי יותר רווחי לשלם להם שינהלו לי את ההשקעות מאשר ללמוד. (בעלי לא ילמד, זה תפקידי כתומכת תורה לא להעמיס עליו שטויות כלכליות, עזרה? נקודתית שאינה עול: תוריד זבל, תוריד חבל, תקנה לי בסופר וכו).
את הפוסט הזה קראתי במייל שקיבלתי ברשימת תפוצה של קובי.
2. חשיפה מיוחדת איך החרדים קונים דירות?

זה אחד הנושאים שהכי מסקרנים את הציבור בארץ.

כדי לענות על השאלה הזו אריאל פייגלין ראיין אותי לעיתון מעריב ויאמר לשבחו שהוא לא שינה ולא עיוות את מה שאמרתי

מפה לשם יצאה מזה סדרת כתבות.

זה מה שהם פרסמו:

כתבה ראשונה:

"ארבע מנורות בדירת שלושה חדרים": כך החרדים קונים דירות | חלק ראשון
בלי טיסות, בלי רכב ועם הכנסה שלא מאוד שונה מההכנסה הממוצעת למשק בית בישראל: המתמטיקה הפשוטה שמאחורי ההון העצמי החרדי

"בתור התחלה, בוא אני אגלה לך סוד - החרדים מרוויחים די יפה", אומר טורנהיים ל"מעריב". "אפילו מורה חרדית כבר מרוויחה היום 9,000 שקל נטו. תוסיף לזה אברך כולל שלומד שלושה סדרים ומביא 6,000-8,000 שקל בחודש ממלגות - גם זה נטו - וקיבלת ביחד משק בית שמכניס 14,000-16,000 שקל. זה כמעט שווה ערך להכנסה ממוצעת למשק בית בישראל".


עוד תפיסה שטורנהיים מבקש לנפץ היא זו שכל הנשים החרדיות הן מורות. "כבר לפני עשרים שנה החרדיות הפסיקו להיות רק מורות", הוא אומר בנחרצות. "כבר בדור הקודם הן הבינו שכדי להחזיק בית של תורה צריך לדאוג לפרנסה. אז הן נהיו רואות חשבון בהתחלה, ולפני עשור התחילה גם נהירה להייטק. היום יש כמויות של חרדיות שהן מתכנתות - שמתחילות ב-9,000 שקל כמו מורה עם ותק - ויכולות להגיע גם ל-20 ו-30 אלף. אלה נשים שמחזיקות את הבית, ולפעמים אפילו משלמות את המשכנתה של ההורים שלהן".

אבל ההכנסה היא רק חלק מהסיפור. האקו-סיסטם החרדי, מסביר טורנהיים, שונה בתכלית מזה החילוני. "החרדים מוכווני דירות מגיל אפס. יש שם הסתפקות במועט שהחילונים לא מכירים. אתה יכול להיכנס לבית של שלושה חדרים שיש בו רק ארבע מנורות, זהו. חשמל עולה להם 100 שקל בחודש. קונים רק מוצרי בסיס. אין חופשות, אין בילויים, אין רכבים", הוא מתאר.

"עד שהעירייה שינתה את המדיניות בבני ברק, בנו בניינים עם חניות תת-קרקעיות כי החוק חייב את זה, אבל זה פשוט נשאר ריק - כי אנשים בבני ברק לא מחזיקים רכבים. הם מעדיפים לחסוך את הכסף הזה להון עצמי לדירה לילדים. אני אישית גדלתי בבית שמהיום שנולדתי ידעתי שההורים שלי חוסכים כדי לחתן אותנו, ומהיום שהתחתנתי חסכתי כדי לחתן את הילדים שלי".

השילוב הזה - בין הכנסה שהיא ממוצעת לבין הוצאה שהיא משמעותית מתחת לממוצע - מאפשר למשפחה חרדית לחסוך 3,000-4,000 שקל מדי חודש, ולעיתים אף יותר אצל משפחות שבהן האם היא רואת חשבון או מתכנתת. כך מצליחים להגיע להון עצמי שמספיק לרכישת דירה לילדים.

עם זאת, טורנהיים מזהיר מהשינויים התרבותיים שעלולים לשבור את האיזון. "הבעיה מתחילה כשמרוויחים הרבה ואז גם מבזבזים הרבה", הוא אומר. "ברגע שהציבור החרדי נכנס למעגל ההכנסות הגבוהות - הוא נכנס גם למעגל הפיתויים של החברה הכללית: טיסות, סמארטפונים, חופשות, מותגים. פתאום משפחה שהייתה רגילה לחיות מצמצום מרגישה ש'מגיע לה קצת ליהנות', ושם בדיוק נוצר הסדק. לא בטוח שההכנסה הגבוהה תתורגם לחיסכון גבוה - לפעמים זה אפילו הפוך, כי ככל שיש יותר כסף, כך גדל גם היצר לצרוך אותו".

לדבריו, ככל שהמשפחה החרדית יותר "אדוקה" - כך היא גם חוסכת יותר. וככל שהיא מודרנית יותר - כך גדלים הפיתויים. "וזה מה שמתחיל לשחוק את היתרון שהיה לציבור החרדי במשך שנים: היכולת להסתפק במועט ולהפוך כל שקל להון עצמי לדירה".

כתבה שניה

ראיון שפרסמנו אתמול קובי טורנהיים, בעלים של משרד יעוץ משכנתאות ו"אושיית רשת" - מדורג מקום ראשון בסטטוס וואטסאפ, הרשת החברתית של המגזר החרדי, בתחום הנדל"ן – הסביר איך משפחות חרדיות מצליחות, כמעט בניגוד לכל היגיון כלכלי, לחסוך מאות אלפי שקלים לדירה בזכות אורח חיים צנוע ונטול מותרות.

אבל גם אחרי שההורים חסכו, מכרו את הרכב וויתרו על חופשות, נשאלת השאלה הגדולה באמת - איך לוקחים משכנתא במשפחה שבה אחד מבני הזוג הוא בלי תלוש שכר מסודר ובלי הכנסה קבועה? התשובה, כמו הרבה דברים במגזר החרדי, נמצאת במשפחה. "פה בדיוק נכנסת הערבות ההדדית", מסביר טורנהיים. "אצל חילונים, אם תגיד לבחור שאבא שלו יהיה ערב למשכנתה – או, "חס וחלילה", ישלם חלק ממנה - זה נגמר שם. הוא יעדיף כבר לוותר על הדירה".

"אצל החרדים זה ההפך: אבא ערב לילד, אח ערב לאח. אפילו ראיתי עסקאות שבהן גם האמא וגם האחות חתמו ערבות על המשכנתה של ילדה בת שמונה־עשרה. אחרי כמה שנים, כשהאחות הזו מתחתנת ומרוויחה, היא כבר ערבה בחזרה לאחותה הבאה בתור. זו מערכת של ערבות הדדית שמחזיקה את כל הסיפור הזה".

הבנקים מבינים את הפוטנציאל. "בנק מזרחי באופן מסורתי עובד עם הציבור החרדי, והחלק שלו בעוגת המשכנתאות עלה ל-41%", אומר טורנהיים. "יש לו לפחות ארבעה סניפים בבני ברק. בנק לאומי, הבנק הגדול בארץ, יש לו שניים. בנק הפועלים - אחד".

בשנתיים האחרונות, כשהציבור החילוני הוריד את הרגל מהגז בנדל"ן בגלל הרפורמה המשפטית, החרדים המשיכו לקנות. "החבר'ה בתל אביב, בחוגי ההייטק, רצו לקנות דירות בקפריסין, ביוון, פורטוגל - רק לא בארץ. מי קנה? החרדים. כי אצלם לא קונים לשנה-שנתיים. אין להם לאן ללכת, יש ילדים, צריך לקנות".

החרדה הזו לקנות דירה לילדים מגיעה לרמה שלעיתים ההורים גם ממשכנים את הבית שלהם כדי לעזור לילדים לקנות את הדירה הראשונה. "כן, זה קורה הרבה," מודה טורנהיים. "הורים מוכנים לשים את הדירה שלהם כבטוחה, בידיעה שכנראה בעוד עשור הם ייאלצו למכור ולעבור לשכירות - העיקר שלילדים תהיה דירה. זו תפיסה שמבחינתם חשובה יותר מהביטחון האישי שלהם. הרצון לחתן את הבת עם בחור טוב, עם בחור מישיבה טובה, גובר על הכל".

אבל זה לא יוצר מעגל קסמים שהיחידים שמרוויחים ממנו הם הבנקים? שכל דור ממשכן את הבית שלו כדי לקנות בית לדור הבא? טורנהיים מסכים, אבל חושב שהמעגל יישבר בדור שלנו. "הדור החדש כבר שם. הבנות מתכנתות, עובדות בבנקים, מרוויחות הרבה יותר מההורים. הן אלו שמחזיקות את המשפחה, והן אלו שמאפשרות את רכישת הדירה.

ועדיין, אחרי שכל זה נאמר ועם כל השכר שעלה, החיסכון הקיצוני והערבות המשפחתית, טורנהיים סבור שהמודל הנוכחי הגיע לקצה גבול היכולת במרכז, ושמכאן והלאה החרדים יקנו דירות בעיקר בפריפריה. "בני ברק שהייתה פעם יותר יקרה מפתח תקווה ורמת גן, הפכה לעיר הכי זולה בגוש דן אחרי לוד", הוא אומר, "החרדים פשוט הגיעו למקסימום יכולת ההכנסה שלהם".

מה דעתכם?

הנתונים האלו נשמעים לכם??
מורה מרוויחה נטו 9000 ש"ח? (לא מדברת על משרד החינוך)
אברך שלומד 3 סדרים מכניס ממלגות 6000-8000??
תספרו לי איפה.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה