התייעצות ילד מאתגר במסגרת חרדית רגילה - עצה

  • הוסף לסימניות
  • #1
יש לנו ילד כבר בכיתה ה', לומד בחיידר רגיל (ליטאי), הוא ילד מוכשר, חכם מאוד,
אבל הוא מאוד "מתאגר", כלומר הוא פעיל כמה רמות מעל מה שאתם יכולים לשער... וזה גורם להוציא את כל הצוות מהכלים
נוסף לזה יש לו בעיה חברתית, הוא אוהב "להציק" ועל כן הוא קצת לא במרכז החברה

עיקר השאלה שלי,
היא איך להתמודד איתו מול החיידר,
החיידר כבר הודיע לי כמה פעמים, שהוא "לא מתאים"
וזה ברור, אין להם כח אליו
הוא מעייף אותם
[כמו שאמר לי המפקח שלו: "אנחנו צריכים לרדוף אחריו כל היום ולכבות שריפות...."].
ככה זה כבר כמה שנים, והוא "סוחב", בשנה האחרונה המצב החריף, וה"רבנים" מוציאים אותו על בסיס יומיומי כמעט כל היום הוא "בחוץ"... כמה שביקשתי בטוב או באיומים, כבר זה לא עוזר, הם גם משדרים את זה לילד בכמה אופנים...

מה עושים?
יש מנופי לחץ על החיידר מבחינת חוקית? שלא ישיאירו אותו כל היום מחוץ לכיתה? שלא ישלחו אותו לבית כמעט כל יום?

אציין, שהוא עבר אבחונים רבים ובכולם הוא מעל הממוצע, רק שיש לו בעיה של "מוסחות" שאין לזה תרופה ברורה, מלבד סוג מסויים של "ריטלין" שנתנו לו תקופה, אבל זה הביא לו תופעות לוואי משמעותיות שחייבו להפסיק

אודה לכל עצה
או לרעיון על חיידר אחר - בירושלים
 
  • הוסף לסימניות
  • #3
קודם כל מאחלת לכם הרבה כוח אורך רוח ובעז''ה תראו ממנו הרבה נחת!!
ממליצה לא לוותר על הטיפול התרופתי, במיוחד שכבר התחלתם וניסיתם. צריך להגיע לתרופה שמתאימה לו במינון שמדויק לו.
גם בשביל הפן הלימודי אבל בעיקר בשביל הנושא הרגשי- חברתי, שלא יצבור תסכולים ושהדימוי העצמי שלו לא יפגע.
בקיצור- לחזור לפסיכיאטר/נוירולוג שאיתו התחלתם את הטיפול התרופתי ולהמשיך את התהליך עד לתוצאה משביעת רצון בס''ד!
 
  • הוסף לסימניות
  • #4
התיאור שאת מתארת נראה כמו בעיות קשב וריכוז קלאסית (או משהו מהמשפחה הזאת)
נראה לי שלאור המצב מה שאתם צריכים כרגע זה להשקיע במציאת סוג תרופה / מינון מתאים לו
שיעזור לו לתפקד באופן נורמלי
אמנם הסביבה סובלת ממנו וגם הצוות החינוכי, ובטח גם אתם כהורים
אבל באמת - הוא הסובל הראשי
שכולם בורחים ממנו, פוגעים בו, כועסים עליו ומאוכזבים ממנו
וזה הבעיה הכי קשה שמצריכה פתרון מיידי
פתרון שיעזור לו לשלוט במעשיו
ולהיות רצוי ואהוב.

במקביל - למצוא לו תעסוקה מהנה ומאתגרת שתמלא אותו בסיפוק
כמו רכיבה, (או סוסים או אופנים) שחיה, או כל פעילות ששואבת הרבה אנרגיה
ונותנת סיפוק של הצלחה.
אולי שחלק מהפעילות הזאת יהיה על חשבון הלימודים שיאוורר את הצוות קצת (הוא ישלים בשניה את החסר)
והחיידר ירגיש שעשיתם מצידכם מאמץ להקל עליהם...

הרבה כוחות
והרבה נחת!!!
 
  • הוסף לסימניות
  • #5
אציין, שהוא עבר אבחונים רבים ובכולם הוא מעל הממוצע, רק שיש לו בעיה של "מוסחות" שאין לזה תרופה ברורה, מלבד סוג מסויים של "ריטלין" שנתנו לו תקופה, אבל זה הביא לו תופעות לוואי משמעותיות שחייבו להפסיק
לא מפתיע.
לא יודעת מה ניסיתם.
אבל התאמה תרופתית היא ניסוי ותהיה ולפעמים יש מסע קצת בדרך עד להגעה למינון הנכון.
נשמע שכדאי למצוא את הרופא הנכון ולעשות זאת.
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
יש לנו ילד כבר בכיתה ה', לומד בחיידר רגיל (ליטאי), הוא ילד מוכשר, חכם מאוד,
אבל הוא מאוד "מתאגר", כלומר הוא פעיל כמה רמות מעל מה שאתם יכולים לשער... וזה גורם להוציא את כל הצוות מהכלים
נוסף לזה יש לו בעיה חברתית, הוא אוהב "להציק" ועל כן הוא קצת לא במרכז החברה

עיקר השאלה שלי,
היא איך להתמודד איתו מול החיידר,
החיידר כבר הודיע לי כמה פעמים, שהוא "לא מתאים"
וזה ברור, אין להם כח אליו
הוא מעייף אותם
[כמו שאמר לי המפקח שלו: "אנחנו צריכים לרדוף אחריו כל היום ולכבות שריפות...."].
ככה זה כבר כמה שנים, והוא "סוחב", בשנה האחרונה המצב החריף, וה"רבנים" מוציאים אותו על בסיס יומיומי כמעט כל היום הוא "בחוץ"... כמה שביקשתי בטוב או באיומים, כבר זה לא עוזר, הם גם משדרים את זה לילד בכמה אופנים...

מה עושים?
יש מנופי לחץ על החיידר מבחינת חוקית? שלא ישיאירו אותו כל היום מחוץ לכיתה? שלא ישלחו אותו לבית כמעט כל יום?

אציין, שהוא עבר אבחונים רבים ובכולם הוא מעל הממוצע, רק שיש לו בעיה של "מוסחות" שאין לזה תרופה ברורה, מלבד סוג מסויים של "ריטלין" שנתנו לו תקופה, אבל זה הביא לו תופעות לוואי משמעותיות שחייבו להפסיק

אודה לכל עצה
או לרעיון על חיידר אחר - בירושלים
נשמע תיאור קלאסי של עם הפרעת קשב לא מטופלת.
עבר אבחון קשב מסודר?
תרופה אחת זה לא מספיק, בדרך כלל לוקח זמן ונסיונות למצוא את הדבר הנכון.
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
רק נקודה קטנה: כיום, כילד, הקשיים שלו מתבטאים בעיקר (ממש לא רק...) בהיבט הלימודי- חברתי. נניח שתחליטו להעביר אותו למוסד משוחרר יותר, או למצוא פתרונות נקודתיים אחרים. זה חשוב! זה המון.
אבל בסוף, במבט רחב יותר, הרצון והצורך האמיתי זה להכין אותו בע"ה לחיים תקינים ובריאים. אם הצדיק שלכם סובל מהפרעת קשב/ מוסחות, הקושי לא יתמצה בלימודים. זה ברור. אז נניח שבע"ה הוא ישרוד בשלום את התלמוד תורה. מה מעבר לזה? מה בנוגע לדימוי העצמי שלו? לכישורים החברתיים? לשלווה? לבריאות הנפש האמיתית? איך ייראו חייו העתידיים, כבעל משפחה, כעובד?
בשם אותם ילדים, בני הדור הקודם- אל תוותרו לילדים שלכם. אל תחתמו על 'הפסקת אש' עם המורים, אל תוותרו על הילדים שלכם... כי ילד מוכשר וחכם בהרבה מהממוצע, שסובל מהפרעת קשב חמורה שאינה מטופלת, עלול למצוא את עצמו בגיל 30 מתוסכל, תקוע, לא ממוצה, בודד.
הורים, תתאמצו בשבילם. בבקשה.
נכון, זה לא קל, זה מסע. אבחונים, תרופות, תופעות לוואי, טיפולים, חוגים...
אבל זאת הצלת חיים. לא פחות מזה.
באיזו דרך שרק תלכו, שתהיה לכם המון סיעתא דשמיא, והרבה נחת מכל ילדיכם!!
 
  • הוסף לסימניות
  • #10
מלבד הקושי להתנהל מול החיידר, את מתארת ילד שמבלה את רוב היום שלו בסבל, גערות וכשלנות. כמה זמן ילד יכול לשרוד כך?
גם בתור מבוגר לא הייתי מצליחה לשרוד סביבה כזו, בודאי שלא ל8-10 שעות.
 
  • הוסף לסימניות
  • #11
בעיני האתגר הגדול ביותר פה הוא שהילד לא ירגיש שהוא רע!
ילד שמרגיש שהוא 'פחות טוב' מכולם יכול בקלות להתדרדר לתהום.
ילד שלא מסתדר מבחינת משמעת בדרך כלל יקבל תחושה מהסביבה שהוא כזה, ובמילא יחשוב כך על עצמו באופן עמוק.

מחנך גדול אמר לי על ילד שחייב לקחת ריטלין רק מהסיבה הזאת שלא יווצר מעגל שהוא מוסח-מפריע-ננזף-מרגיש נחות-פחות מתאמץ-יותר מוסח-יותר מפריע-יותר ננזף-מרגיש עוד יותר נחות וכו'.
 
  • הוסף לסימניות
  • #12
אחד הבנים שלי היה מאד דומה. הוא אבל add ככה שלא היה עושה הרבה בלאגן. מאד שנון אז היה מתחצף לפעמים וקושי לימודי- חברתי.
הוא לא הסכים ריטלין אחרי שאיזה רבה שאל אותו בכיתה בקול 'לקחת היום את הכדור'...
עכשיו הוא עלה לישיבה וביקש מעצמו לחזור לכדור. עולם אחר. הוא לומד, מתקדם בלע"ר.

אם יש אפשרות לנסות כדור או מינון אחר זה נראה לי יכול ממש לעזור לו.

לגבי החיידר- היו שנים יותר טובות? אם כן- מה היה ההבדל? מה הייתה הגישה של הרבה באותה שנה?

ואני רוצה לחזק אתכם אישית. כי זה ממש קשה לעמוד מול הצוות.
כשהיו בעיות עם החיידר עם אחד הילדים-לא זוכרת כבר איזה מהבנים זה היה. ממש ירדו לנו לחיים- והרגשתי שאני כל הזמן באיזה מתח סמוי מול הילד החלטתי לעצמי שאני לא אתן לחיידר/ לסיטואציה להרוס לי את ההנאה מהילד שלי. וזה מאד הרגיע אותי וכמובן הקרין גם על הילד.

עוד משהו שאמרתי להנהלה- אני מרגישה שאנחנו מדברים כאן על בעיה ובתוך הבעיה הזו יש איזה ילד- נשמה מסכנה. אבל לא! יש כאן קודם כל ילד ולילד הזה יש בעיה כלשהי שצריך לפתור.
 
  • הוסף לסימניות
  • #13
אם מדובר בילד מחונן אולי כדאי לדרבן אותו ללמוד איזשהו מקצוע שמעניין אותו, או סתם העשרה בנושאים שונים.
אולי תופתעו לגלות שהוא מעוניין (ללמוד?? כן כן) מכמה סיבות אפשריות:
1. עצמאות...
2. אולי הוא אינו מתעניין בחומר הנלמד בכיתה ה', אבל יש לו כישרון מיוחד לשפות? אולי הוא ישמח ללמוד קצת פיזיקה? הרבה פעמים למחוננים תחומי ענין ייחודיים. ומה אם הוא יודיע שממש מתחשק לו ללמוד מנדרינית? הרי:
3. חווית הצלחה לימודית לא תזיק לתחושה שלו, מן הסתם. גם אם לא מדובר בחומר מתכנית הלימודים.
4. הוא יכול להנות במיוחד מהיתרון היחודי שלו על פני חבריו לכיתה, אפשר לאפשר לו שימוש בידע הנ"ל במסגרת הכיתתית.
אז אם מתאים לכם, תשאלו אותו. תנו לו לבחור תחביב, מטרה. זאת חוויה מדהימה, לכל אחד, בפרט לילדים היפראקטיביים מחוננים:)
 
  • הוסף לסימניות
  • #14
בדיוק היום גיסתי סיפרה לי בדמעות על הבן שלה
הוא היה ילד מקסים וחברותי, פורח וזורח, עד שילד אחד (פגע רע בלתי מאובחן) החליט שנמאס לו ממנו.
כבר שבועיים ברצף שהילד יורד לו לחיים, הצקות בלתי פוסקות, מריבות חרמות וכל ארסנל הכלים של ילד מופרע.

במקום לנסות לריב עם החיידר, תטפלו בילד. היום זה נורא קל.
התהליך המתיש הוא האבחון, אחרי שיש לכם אבחון ביד, נותנים את הטיפול/הכדור המתאים והילד מתחיל שלב חדש בחייו.

הילד סובל
החברים לכיתה סובלים
הצוות לא מצליח ללמד
דור שלם הולך קאפוט
לא חבל?!

אסיים בהמלצה משובחת ד"ר טלי וישנה, פסיכיאטרית מומחית ויש לה משרד בפתח תקווה
 
  • הוסף לסימניות
  • #16
ווואו
לא פשוט
אני דוקא הייתי בודקת למה הוא אוהב להציק לחברים ???
הרי איתם אין לו שום עסק בעייתי[רק מול הצוות]
אולי איזושהי בעית תקשורת קלה סוג של חוסר הבנת קודים חברתיים
בדקתם את זה ?
ובקשר לריטלין יש המון סוגים שלא עושים כמעט תופעןת לואי
לכו על זה ו--דחוףףףף
זה יבול להציל את הילד
שלא יגיע בעוד שנתיים שלוש ח"ו למקומות לא רצויים
עם מצוקה כזו הוא צריך להיות מלאך בשביל לשרוד נורמלי....
המון נחת
 
  • הוסף לסימניות
  • #17
במקום לנסות לריב עם החיידר, תטפלו בילד. היום זה נורא קל.
התהליך המתיש הוא האבחון, אחרי שיש לכם אבחון ביד, נותנים את הטיפול/הכדור המתאים והילד מתחיל שלב חדש בחייו.
זה לא נשמע שהתנסיתם.
זה ממש לא כזה קל!!!!!!
ואבחון זה בקושי ההתחלה.
והכדור לא קסם.
ועדיין חשוב לטפל.
 
  • הוסף לסימניות
  • #18
אני דוקא הייתי בודקת למה הוא אוהב להציק לחברים ???
הרי איתם אין לו שום עסק בעייתי[רק מול הצוות]
אולי איזושהי בעית תקשורת קלה סוג של חוסר הבנת קודים חברתיים
בדקתם את זה ?
קשיים חברתיים זה חלק מהתסמינים של הפרעת קשב. אין צורך לחשוב על לקות תקשורת דווקא.
 
  • הוסף לסימניות
  • #19
דבר ראשון אתם משקיעים בו הרבה ושאפו על כך בטוח שזה יעזור...
בדרך כלל יש קשר בין הבעיות עם הצוות לבעיות בחברה כי הילד מנסה לתת את עצמו בצורה שלילית בשביל להרגיש שווה
ג.נ. אני מחנך בחיידר ליטאי , 2 עצות חשובות 1. תתנו לרבה דרך איך להתמודד עם בעיות שהוא יוצר חוץ מלזרוק אותו, לרבה אין היום הרבה כלים מה לעשות עם ילד שמפריע בחלק של ענישה והורים יכולים עם יצירתיות רבה להציע רעיונות אחרים
2. שהילד יקבל המון תשומת לב חיובית בכיתה תעשו לו מבצע על תשובות שהוא עונה בכיתה וכאלו
רוב נחת
 
  • הוסף לסימניות
  • #20
1. תתנו לרבה דרך איך להתמודד עם בעיות שהוא יוצר חוץ מלזרוק אותו, לרבה אין היום הרבה כלים מה לעשות עם ילד שמפריע בחלק של ענישה והורים יכולים עם יצירתיות רבה להציע רעיונות אחרים
אולי באמת יש לכם רעיונות בתחום? גם להורים לפעמים חסר רעיונות....
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

יש לי ילד מתוק בן שנתיים וחודשיים, אנרגטי ופעיל מאוד.
בשגרה הולך לישון ב 19:15-20:00 ובצהריים במעון בין 12:00- 14:00.
לפני ארבעה חודשים בערך למד לצאת מהלול לבד ומאז התחילו החגיגות... היה יוצא גם בהשכבה וגם באמצע הלילה וחששתי שייפול אז כבר עבר למיטה.
ובחודשיים הראשונים עד שהיה נרדם יכל לקחת גם שעה וחצי ובאמצע הלילה קם מלא (מוציא משחקים, כלים, אוכל וכל מה שרק אפשר..)
והיה יכול להיות ער במהלך הלילה גם שעתיים שלוש.
ב"ה היום זה כבר לא ככה אלא היום הוא יכול להתעורר מוקדם כמו בשש או שגם אם הולך לישון מאוחר, כמו למשל בשבת האחרונה שהלך לישון באחת וקם בשבע😓
אציין כמה נקודות:
אחותו הגדולה נרדמת תמיד לפניו וישנה תמיד אחריו (ז"א אין רעש או משהו כזה שמפריע לו)
הוא עייף וקשה להעיר אותו מאוד בצהריים, מבחינתו לישון גם 4 שעות
ספירת דם תקינה
באופן כללי יש לו רגישות חושית מסויימת (לא מאובחן, אבל אני חשופה לעולם הזה ומבינה קצת וגם מטפלת בתחום שמכירה אותו טוב אמרה. וגם זה רווח מאוד מאוד במשפחה שלי כולל אותי)
אשמח לכל ייעוץ או עזרה
  • תודה
Reactions: לא לעניין1 //
5 תגובות

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה