כמה עולה לחתן ילדים?

  • הוסף לסימניות
  • #21
אם יש לך אפשרות לפרט יותר בצד הכלה איך אפשר להגיע שיהיה רק 70. תודה
אם תרצו אוכל לבקש שישלחו לי את רשימת ההוצאות מאחד האחים/גיסים.

בגדול, אם לא משחררים מידי, אלא מבינים שדין פרוטה כדין מאה, אז ניתן לחסוך סכום מכובד מאד.

אצלנו במשפחה למשל, אירוסין מכינים את רוב הדברים לבד.
חוסך בין 3-6 אל''ש
פאה למשל - או אחת יקרה וטובה, או שנים בינוניות.
בגדים - לא משתוללים יותר מידי, אלא קונים את הנדרש, פלוס זיכוי לאחרי החתונה ללכת יחד עם הבעל לקנות [על טעם וריח של החתן, אין להתווכח]
אולם - זוכרים שזה ערב אחד בלבד, ואין ענין להוציא עינים, אין לנו חנות אופטיקה.
תזמורת - אמנם החתן מאד רוצה להרשים, אבל לומדים לכוון אותו למקום טוב באמצע. כך גם לגבי צלם ושאר מפיקי הארוע כמו פרחים וכדומה.
בגדים לכל בני ובנות המשפחה, משתדלים למצוא בצורה היפה ביותר, אבל גם לא יקרה מידי. [לא שוכרים ב1000 שקל ללילה]
נדוניה - היו פעמים שאחיות/גיסות שלי נסעו לחו"ל, וקנו במבצע בטורקיה וכדומה, כיום יותר זול למצוא מכירות במחירים סבירים.
לא להתבייש לקחת עזרה שנותנים [במיוחד למשפחות אברכים] ומקבלים שם חלק ניכר מן הנדוניה, ולעיתים גם חלק ממוצרי החשמל.
ריהוט - אם הזוג נכנס לדירה משלו, אכן המחיר מוסיף עוד סכום מכובד, אם לא - שוכרים דירה עם ריהוט, עלות ההובלה וכו' לא תמיד משתלמת.
שבת שבע ברכות, עושים שמח, מאד שמח, אבל כל זוג מכין משהו, ורק את המנות הקשות להכנה מזמינים.
בנוסף, לא מזמינים את כל הזוגות עם הילדים, אלא רק זוגות לבד, והילדים אוכלים אצל קרובי משפחה, ומגיעים לאחר הסעודה לממתקים ופיצוחים.
בנוסף, לא מזמינים לכל הסעודות, אלא כל זוג לסעודה אחת.

ישנה קופה משפחתית, כל אחד מעביר לשם כל חודש חלק מהמעשרות שלו, ובכל חתונה נותנים כמה שקלים, שמסייעים מאד בזמני לחץ. [צריך סבתא עקשנית כדי שזה יצליח]
 
  • הוסף לסימניות
  • #22
לא נראה לי ראלי בשום פנים.
הארוסים לבד הם כ20k (כולל השדכנות) לצד הכלה.
איך יוצאים עם כל השאר -
נדוניה ליל החתונה (כולל הלבשת הכלה ומשפחתה) ופאה (מינימום 8k) ב50k?
כל אחד בטוח שמה שהוא משקיע זה מאסט
אנחנו לדוגמא לא עשינו כלל אירוסין
קנינו 2 פאות לא ממותגות אבל מצוינות ויפהפיות (כל אחת ברחוב שואלת את ביתי היכן עשתה וכמה עלה) במחיר 6.5 כ"א

מצד שני לגבי העלות הכוללת למשפחה תלוי גם כמה בנות יש בבית
כשצריך להלביש סדרת בנות ואין ידע בתפירה העלות עולה.
כך שאפשר להישאר ב70-80 אלף אבל זה יכול בקלות לגלוש ל100
 
  • הוסף לסימניות
  • #23
כל אחד בטוח שמה שהוא משקיע זה מאסט
אנחנו לדוגמא לא עשינו כלל אירוסין
קנינו 2 פאות לא ממותגות אבל מצוינות ויפהפיות (כל אחת ברחוב שואלת את ביתי היכן עשתה וכמה עלה) במחיר 6.5 כ"א
לגבי אירוסין-
אני לא נכנסת לאלו שלא עושים בכלל

(בלי לדבר על זה שכחצי מהסכום הנ״ל יצא בכל מקרה על השדכנות מתנות והוצאות קטנות.)

לגבי הפאה-
מתי?
בשנה האחרונה המחירים עלו ב1k לפחות.

נקטתי בסכום מינימלי,
של פאה קצרה אצל פאנית לא ידועה אבל גם לא מתחילה במציאה.
הנורמלי כיום בפאניות הזולות הלא מתחילות ממש זה מינימום 1k יותר.
בלי אורך ללייס וכולי.


גם אם את במקרה הצלחת בסכום יותר נמוך לאחרונה-
זה לא אומר שזה אפשרי לכולן.

ולא אני אמרתי שחייבים 2 פאות.

ואם הייינו בח.נ. היו לי עוד כמה מילים לומר על הנושא,
אבל נעצור פה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
לגבי אירוסין-
אני לא נכנסת לאלו שלא עושים בכלל

(בלי לדבר על זה שכחצי מהסכום הנ״ל יצא בכל מקרה על השדכנות מתנות והוצאות קטנות.)

לגבי הפאה-
מתי?
בשנה האחרונה המחירים עלו ב1k לפחות.

נקטתי בסכום מינימלי,
של פאה קצרה אצל פאנית לא ידועה אבל גם לא מתחילה במציאה.
הנורמלי כיום בפאניות הזולות הלא מתחילות ממש זה מינימום 1k יותר.
בלי אורך ללייס וכולי.


גם אם את במקרה הצלחת בסכום יותר נמוך לאחרונה-
זה לא אומר שזה אפשרי לכולן.

ולא אני אמרתי שחייבים 2 פאות.

ואם הייינו בח.נ. היו לי עוד כמה מילים לומר על הנושא,
אבל נעצור פה.
לא התכונתי להתוכח
סליחה אם זה היה נשמע כך :)
כתבתי רק שכל אחד בסופו של דבר מוציא פחות או יותר אותם סכומים רק לדברים אחרים(דיברו כאן על סביבות ה80K כסטנדרט +/- אני בכלל לא צינתי כמה עלה לנו והאם אני חושבת שהסטנדרט הזה נכון או לא)
אחד מחליט לחסוך באירוסין השני בפאה אחת והשלישי בפאה לא ממותגת (השנה האחרונה. וזו באמת היתה מציאה מוצלחת ב"ה יודעת שהמחירים הם 8 K)
ולכן מי שרוצה לחסוך יותר ולהגיע ל60-70 ג"כ יכול
ושוב זה תלוי גם במספר הנפשות הנוספות שבבית ושצריך להלביש
בזמן ההמתנה בין האירוסין לחתונה
כמה המשפחה מסביב יכולה לעזור בהכנת סעודות
ובעוד המון גורמים קטנים וגדולים שאי אפשר להשוות בכלל בין אחד לשני
וגם כלפי מעלה בקלות ניתן להגיע ל100 אפילו בלי להרגיש שהוציאו על משהו מיוחד.
 
  • הוסף לסימניות
  • #26
כל ההוצאות מהאירוסין עד אחרי החתונה נע באזור 100 אלף ש"ח
כמובן הכל תלוי ברמת החיים ולכן מי שחי ברמה נמוכה יכול לחסוך 30 אלף שח בערך
ומי שעושה דברים מפוארים כמובן שאין לדבר סוף
הגמח המרכזי בעיר ביתר בנוי על הרעיון שנותן הלואה של 80 אלף שח ועוד כ20 אלף שח שזהו הפקדון שבסך הכל יש 100 אלף שח שזהו סכום שאמור להספיק לכל ההוצאות וזהו שכלול של עיר שגרים בה מכל המגזרים
כל האמור בהנ"ל זהו בלא התחיבות על דירה
בשמחות
 
  • הוסף לסימניות
  • #27
אם תרצו אוכל לבקש שישלחו לי את רשימת ההוצאות מאחד האחים/גיסים.

בגדול, אם לא משחררים מידי, אלא מבינים שדין פרוטה כדין מאה, אז ניתן לחסוך סכום מכובד מאד.

אצלנו במשפחה למשל, אירוסין מכינים את רוב הדברים לבד.
חוסך בין 3-6 אל''ש
פאה למשל - או אחת יקרה וטובה, או שנים בינוניות.
בגדים - לא משתוללים יותר מידי, אלא קונים את הנדרש, פלוס זיכוי לאחרי החתונה ללכת יחד עם הבעל לקנות [על טעם וריח של החתן, אין להתווכח]
אולם - זוכרים שזה ערב אחד בלבד, ואין ענין להוציא עינים, אין לנו חנות אופטיקה.
תזמורת - אמנם החתן מאד רוצה להרשים, אבל לומדים לכוון אותו למקום טוב באמצע. כך גם לגבי צלם ושאר מפיקי הארוע כמו פרחים וכדומה.
בגדים לכל בני ובנות המשפחה, משתדלים למצוא בצורה היפה ביותר, אבל גם לא יקרה מידי. [לא שוכרים ב1000 שקל ללילה]
נדוניה - היו פעמים שאחיות/גיסות שלי נסעו לחו"ל, וקנו במבצע בטורקיה וכדומה, כיום יותר זול למצוא מכירות במחירים סבירים.
לא להתבייש לקחת עזרה שנותנים [במיוחד למשפחות אברכים] ומקבלים שם חלק ניכר מן הנדוניה, ולעיתים גם חלק ממוצרי החשמל.
ריהוט - אם הזוג נכנס לדירה משלו, אכן המחיר מוסיף עוד סכום מכובד, אם לא - שוכרים דירה עם ריהוט, עלות ההובלה וכו' לא תמיד משתלמת.
שבת שבע ברכות, עושים שמח, מאד שמח, אבל כל זוג מכין משהו, ורק את המנות הקשות להכנה מזמינים.
בנוסף, לא מזמינים את כל הזוגות עם הילדים, אלא רק זוגות לבד, והילדים אוכלים אצל קרובי משפחה, ומגיעים לאחר הסעודה לממתקים ופיצוחים.
בנוסף, לא מזמינים לכל הסעודות, אלא כל זוג לסעודה אחת.

ישנה קופה משפחתית, כל אחד מעביר לשם כל חודש חלק מהמעשרות שלו, ובכל חתונה נותנים כמה שקלים, שמסייעים מאד בזמני לחץ. [צריך סבתא עקשנית כדי שזה יצליח]
כל הכבוד
יש כאן עוד בענין הזה למי שמעונינת
 
  • הוסף לסימניות
  • #28
סקרנית,
מישהו שמחתן/חיתן לאחרונה ויוכל לתת סדר גודל של הוצאות?
אני מתכוונת לכל ההוצאות, כולל מתנות/נדוניה/ ליל החתונה עצמו
לא כולל עזרה לדיור.

לבן ולבת.
תודה!
מנסיון שלי כ 15 שנה בתחום הזה
לחתן ילד עולה בין 80,000 ל 120,000 ש"ח
כולל כל ההוצאות מהאירוסין והשדכן ומתנות וכדו' ועד חתונה ושבת שבע ברכות וריהוט ונדוניא
(ללא סיוע לדירה כמובן שזה סכומים אחרים לגמרי)
וכל זה לאנשים שעושים חתונה צנועה ונורמלית. בקלות אפשר לקפוץ ל 130 ו 150 אלף ש"ח אם משתוללים עם הוצאות החתונה
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
ובכל אופן, אם יש פה שניים שחתנו לאחרונה אודה אם יוכלו לשתף בסכומים.
ולומר אם כולל שכ"ד ריהוט ומוצרי חשמל
 
  • הוסף לסימניות
  • #32
ובכל אופן, אם יש פה שניים שחתנו לאחרונה אודה אם יוכלו לשתף בסכומים.
ולומר אם כולל שכ"ד ריהוט ומוצרי חשמל
רחוק מלחתן...
אבל שכ"ד זה כולל יחידה סבירה סמוך לאזור מגורי הכלה על ההורים
מוצרי חשמל כגון מכונת כביסה מקרר תנור בדרך כלל ההורים
שאר הרהיטים משתנה ויש כאלה חצי חצי יש כאלה נותנים סכום מסויים

והשאר על הזוג
 
  • הוסף לסימניות
  • #33
חתונה סטנדרט נורמלית צריכה לעלות לכלה בין 80-110 אלף דולר
תלוי איזה תזמורת לוקחים בין 7000-12000
האם משדרגים מנה איזה צלם וכן שמלת כלה האם מגמח או מהשכרה
איזה אולם וכמה מוזמנים וכן הלאה
לכן גם אם משדרגים קצת אפשר להגיע לעוד 20-30 לף שקל
כמובן בתנאי שמשדרגים קצת ולא מפרזים
 
  • הוסף לסימניות
  • #34
בין 80-110
החתונה נטו?
או כולל נדוניה וביגוד ושמלת כלה וכלי בית ומתנות??
 
  • הוסף לסימניות
  • #36
בין 80 120 אלף שח
כולל נדוניה
יש לזכור שיש הרבה פעמים התחייבות לעזור בשכירות שנה ראשונה
כמובן לא כולל דירה
 
  • הוסף לסימניות
  • #37
הסכומים פה זה במצטבר לשני הצדדים או לכל צד?
הלחצתם.
 
  • הוסף לסימניות
  • #38
לכל צד כ100,000 ש"ח. לחתונה יפה ולא רהבתנית.
אנשים ממש פשוטים יכולים לצאת ב80,000 ש"ח.
 
  • הוסף לסימניות
  • #39
יש נתון שקצת משפיע על המשוואה,
החיסכון לכל ילד מתחיל להיות בסכומים יותר משמעותיים
האם ההורים מתייחסים לנושא בחישוב עלויות החתונה?
 
  • הוסף לסימניות
  • #40
סקרנית,
מישהו שמחתן/חיתן לאחרונה ויוכל לתת סדר גודל של הוצאות?
אני מתכוונת לכל ההוצאות, כולל מתנות/נדוניה/ ליל החתונה עצמו
לא כולל עזרה לדיור.

לבן ולבת.
תודה!
מקובל היום שחתונה לכל צד עולה בין 80,000 ל 120,000 שח לא כולל דיור
מהנסיון שלי זה סכום המינימום משם קל מאוד לעלות עם כל דבר שמעט מגזימים בהוצאות
בפרט בנישואי בת שם ההוצאות הם גדולות יותר.
בנוסף, עם התייקרות המחירים לאחר הקורונה קשה למצוא אנשים שמצליחים לחתן ב 80,000 שח. זה הולך יותר לכיוון של ה 120,000 לצערינו
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

בשנים האחרונות יש מהפכה בציבור החרדי בנושא החסכונות וההכנה מראש להוצאות נישואי הילדים. אנשים חוסכים במסגרות ופלטפורמות שונות כסף מידי חודש בתקוה שבהגיע עת דודים ויחתנו בעז''ה את ילדיהם יהיה להם את הכסף מן המוכן ללא צורך לגלגל גמחי''ם ולהכנס לסחרור של חובות וכאבי ראש בתקופה שאמורה להיות הכי יפה בחייהם כהורים.
אבל, לא כל אחד יודע כמה אמור לעלות חתונה, מתחילה ועד סוף, במיוחד אנשים שעדיין לא חיתנו ילדים, ורוצים לחשב כמה כסף הם צריכים להכין לכל ילד.
לצורך כך ערכתי כאן רשימה של כל ההוצאות שנכללות בחתונת ילד, החל מהתשלום לשדכן, עד סיום השבע ברכות האחרון (פלוס השתתפות בשכר דירה לשנה הראשונה).
לצד הסעיפים השונים אני רושם סכום שאני מעריך בהערכה ראשונית וגסה כמה היא אמורה לעלות, כמובן שאין לי מושג אם הסכומים נכונים, כי מעודי לא חיתנתי ילד, וגם אני יודע שיש רמות שונות בכל הסעיפים, המטרה שלי באשכול הזה הוא שאנשים שהם כבר בעלי נסיון, יתרמו פה מהנסיון והידע שלהם, וזה יהיה לתועלת עבור האנשים שאין להם מושג כמה זה אמור לעלות.

חלק מהסעיפים משותפים לחתן ולכלה, וחלקם הם רק עבור אחד מהשנים.

הסעיפים של ליל החתונה ושל שכר הדירה ואבזור הדירה וריהוטה כתבתי את המחיר לכל צד, לדוגמא קייטרינג צלם תזמורת, ריהוט הדירה, שכר דירה, מוצרי חשמל וכו', המחיר של נותן השירות הוא כפול 2, וכאן כתבתי כמה כל צד משלם.

אני מדגיש שוב, הסכומים שכתבתי הם הערכה גסה בלבד, ואינם משקפים מידע אמיתי על המחירים, אשמח שיתקנו אותי, ויכתבו פה כמה שיותר מחירים אמיתיים נכון להיום.

נ.ב. הרשימה מתאימה לסעיפים שיש במשפחות חסידיות, ייתכן שבחוגים אחרים יש סעיפים שונים. אשמח אם מישהו יעשה פה גם את ההתאמות לקהילות נוספות.
תודה רבה.

להלן הסעיפים:

דמי שדכנות - 5000

אירוסין - 8000

מתנות לחתן - 25000

מתנות לכלה - 28000

ביגוד לחתן - 15000

ביגוד לכלה - 15000

ביגוד לבני המשפחה - 6000

הזמנות - 2000

שבת אויפריף - 10000

שבת שבע ברכות - 15000

אולם לחתונה - 5000

קייטרינג לחתונה - 20000

תזמורת בחתונה - 6000

גראמער מצוה טאנץ - 3000

צלם - 3000

פרחים - 2000

כסא כלה - 1000

שטריימל - 10000

שמלת כלה - 5000

שבע ברכות - 5000

נסיעות - 5000

רישום נישואין - 500

הדרכה לחתן/כלה - 1500

נסיעות לחברים - 1000

שכר דירה שנה ראשונה - 25000

מוצרי חשמל לדירה - 5000

אבזור הדירה - 2000

נדוניה - 2000

רהיטים לדירה - 7000
צריך לברר כמה עולה לחתן ילד
ואז לבדוק כמה צריך לחסוך בשביל להגיע לסכום הזה
ואז להחליט האם אני יכול להפריש את כל הסכום או חלקו
יש פה מידע מדויקלמשהו כמה עולה היום לחתן ילד?
בא נחלק את זה ל2
1 יום החתונה עצמו שזה אומר צלם אולם תזמורת ביגוד לחתונה וכו
2. נדוניה שכירות וכו
  • תודה
Reactions: השקעות R הון1 //
6 תגובות
שיתוף - לביקורת נטיעה לדורות
נטיעה לדורות

מאת: שמואל לוינגר



שנת ב׳קע״א לבריאת העולם

ענינים שחורים בשמיים, מבשרים על הגשם המתעתד לבא. אני קוראת לכדרלעומר הילד של שכנתי, בבקשה שיעזור לי להכניס את התרנגולים חזרה אל הלול. פוחדת שהגשם החזק שעתיד לבא יהרוג אותן.

כדרלעומר בחור חזק שאג על התרנגולות, מבריח אותן לתוך הלול בצעקתו. אני מודה לו, נפרדת ממנו לשלום, וחוזרת אל הבית.

מדורה קטנה דולקת בפינה, מחממת את הכתלים, אש מתפצפצת לאיטה, אני מאזינה לה, מתמקדת בלהבות הצהובות-כתומות. מעלה בזכרוני את שברי חיי.

אני משחקת בצפרדע שמצאתי ליד האגם, אחותי עדה רצה אליי רוצה לשחק איתו גם, אני בורחת, נכנסת אל הבית. המרדף אחריי ממשיך גם שם.

“אמא, תגידי לה שתיתן לי גם”, עדה בוכה בקול, אני מתעלמת ממנה, לא רוצה לשתף. רוצה לשחק לבד.

“די! אל תערבו אותי במריבות שלכן”, קולה של אמא נשמע טרוד. אני לא מתעכבת על זה, ממשיכה לרוץ בבית.

הצפרדע חומק מבין אצבעותיי, אני מזנקת עליו, מפספסת. עדה קופצת גם היא, הצפרדע מנטר אלאה ממנה. אני מנסה פעם נוספת. קופצת, ידיי פרוסות קדימה, נופלת על שרפרף עץ מעיפה אותו בטעות לתוך האש.

בבת אחת הכל קרה, האש אחזה בשרפרף מתיזה כמה שיברי עץ החוצה, גורמת להתפשטות מהירה בכל מטלטלי הבית.

“הצילו, אמא, שרפה”. אני צועקת ככל יכולתי, בורחת החוצה. לא יודעת מה לעשות. אמא נותרה בפנים, אחותי עדה לצידה, והצפרדע? אינני יודעת מה קרה לה.

הבית הפך בין רגע לכבשן אש, כלוא בתוכו את כל היקר לי. אמא, אבא, אחות. הכל. נותרתי לבדי.

הזיכרון צורב אותי. אילו רק הייתי מוותרת לאחותי. נותנת לה להציץ על הצפרדע, לגעת, לשחק. אולי כל זה לא היה קורה.

האם הוויתור הזה באמת היה מועיל, היה מבטל את הגזרה? מה היא בכלל מטרת הוויתור, אבא נהג לומר שמוויתור לעולם לא מפסידים!!! אבל האם זה נכון? כואב לי בלב לחשוב על זה, נותרתי לבדי בעולם והכל באשמתי.

“ראומה! ראומה!!!” אני שומעת את קולה של שכנתי. אני יוצאת אליה אל החצר הקדמית.

“קרה משהו?” השמיים החשיכו יותר. אני מרגישה שמשהו רע עתיד לבא.

“מצאתי. מצאתי לך מישהו. שידוך!!!”. השכנה צועקת בקולי קולות, מאושרת.

אני רוצה להשתיק אותה. לא רוצה שכולם ידעו. טיפות גשם ראשונות ירדו, לאט לאט מגבירות את קצבם.

“בואי כנסי, נדבר בפנים”. אני מכניסה אותה, גם כדי שלא תירטב, אבל יותר כדי שלא תמשיך לפרסם את הנס. “על איזה בחור אנחנו מדברות? אני מכירה אותו?” אני מגישה חליטת צמחים חם.

“הוא בן שלושים ושתים, חסון, עובד אדמה. גרוש פלוס שלושה ילדים”.

בתקופתי בנות גילי מוצאות שידוך בדרך אחרת, פתוחה יותר. אולם אני מעדיפה שיחפשו בשבילי. אני נותנת לעצמי את המילה האחרונה.

“את נורמלית? השתגעת?” אני מרגישה רצון עז לשפוך עליה את חליטת הצמחים. חצופה!!! “אני צעירה ממנו בעשר שנים. אני לא מעוניינת. למה לי להתפשר?”

“ראומה! את שוכחת שאת יתומה, אין לך נדוניה להביא, כלום!!!”.

“בכל זאת, אין מצב”. אני קמה נותנת לשכנה להבין לבד שזמני תם, וכי עליה לצאת החוצה. בקור, בגשם, ומצידי גם עם עדר של זאבים צמאי דם. בושה! להציע לי מבוגר, ועוד גרוש בעל ילדים?!

רותחת מזעם אני נשכבת במיטה, ליבי פועם בחוזקה. עצביי לא נרגעים.

אבל אולי שוב אני מפסידה בגלל וויתור? אולי כדאי לי לקחת את המבוגר הזה רק בשביל לא להפסיד? אבל מה ההפסד, להישאר לבד? מה. שלא יהיה לי חברה? שלא יהיה מי שיצוד עבורי, או יעבוד בעבורי את האדמה? כל זאת אני יודעת לבדי אינני צריכה גבר שירדוף אחרי טרף או יזבל ויעדור את האדמה.

אני עוצמת את עיניי, מנסה לדמיין כיצד יראה ביתי לצד אותו מבוגר, ומיד מחליטה שלא. בחיים לא. אינני מוכנה לגדל ילדים שאינם שלי. אינני מוותרת על עקרונותיי!

הגשם בחוץ חזק, ברקים מאירים את הרקיע מצליחים לחדור דרך כמה חרכים מכותלי הבית, רעמים עצומים נשמעים.

אני מרגישה את השמיים מזדהים עם תחושותיי.
…..

קולות וויכוח אדיר נשמעים ליד בור המים. אני עומדת מהצד מסתתרת מאחורי סלע ענקית. משקיפה על הנעשה מולי. נדהמת.

רועי צאן מפריעים לבנות לבן להשקות את צאנן. מניחים אבן ענקית על פי הבאר, סותמים אותה. אני מזדעזעת מהרשעות, מההתמקחות. לא מבינה מה הקנאה הגדולה הזו. על שום מה?

לפתע מגיח מבין העצים גבר חסון, דמות דיוקנו זוהרת, מקרינה מלכות. יופיו רב. באצבעות בודדות מרים הוא את האבן מאפשר לבנותיו של לוט להשקות הצאן. הוא מחליף איתם דין ודברים, מאיים שאם עוד פעם אחת יפריעו לבנות הללו, הדברים יגמרו אחרת.

רועי הצאן ברחו, לאה ורחל השקו את הצאן הודו לאיש ושלושתם התרחקו מהמקום.

אני יצאתי בחשש מתקדמת לאט, נזהרת. המחזה שראיתי הדהים אותי מאוד. מעולם אף אחד לא דאג להגן על בנות לבן, מעולם לא חשב אי מי להתעמת עם אותם רועי צאן.

כאן היה רווח ללא ויתור. אז יכול להיות שהויתור לא מועיל ולא מזיק. הוא לא עושה דבר. אין עניין לוותר. אני נזכרת בשרפת בית ילדותי, מנסה להאמין שגם אם הייתי מוותרת הייתה קוראת השרפה. אבל לא! משהו בי יודע שלא. זה היה באשמתי.

הדלי מתמלא מהר, אני גוררת רגליים בעצלתיים מכובד משקלו, מתפללת בליבי שיגיע איזה שהוא אדם ויוריד ממני את העול הזה. אולם אף אחד לא מגיע.

גבי כואב, ידיי מרגישות חולשה, אני כושלת לארץ הדלי נשפך. המים הקרים פורצים החוצה, שוטפים את רגליי ואת שמלתי, מרטיבים את כל גופי. הרטיבות חודרת לעצמותיי. אני חשה איך כאב הבדידות חונק אותי, מתערבב בתחושת העלבון והכישלון.

אני יושבת שם רגע, נותנת לדמעות להתערבב עם מי הבאר השפוכים.

אילו אחותי הייתה כאן היינו סוחבות את הדלי יחד. אם אבא היה חי היה סוב אותו בעצמו. לו הייתה אימי בחיים אולי הייתי נשואה וכלל לא הייתי צריכה לטרוח כל כך, להביא מים מהבאר.

ביאוש אני קמה. כבר לא מעוניינת יותר במים. לא מתכוונת לסחוב דלי חדש. חוזרת חזרה לביתי. יושבת מול האח הדולק מנסה לייבש עצמי, מפי הקור ששורר בחוץ.

דפיקה מזורה בדלת. זו לא דפיקה שאני מכירה, של אחת השכנות הבאות להציע את שידוכיהן. זו דפיקה חזקה. גברית.

אני קמה בבהילות. חוששת. חצי רטובה. פותחת כדי סדק את הדלת, רוח קרה חודרת מחטף מקפיאה את גשר אפי. אין איש. אני פותחת עוד קצת, מוציאה ראש החוצה, תרה ימינה ושמאלה, אולם כלום. אף אחד.

אני מתקדמת החוצה, נתקלת בדלי מים, המונח על האסקופה. אני לא מאמינה! מצד אחד אושר עילאי מציף אותי, סוף כל סוף מישהו דואג לי. מצד שני בושה סוגרת את האושר במעין מסגרת. אם המישהו הזה דאג לי לדלי מים, זאת אומרת שהוא ראה את שקרה לי…

אני מכניסה בקלות את הדלי לבית, מרתיחה קצת מים, מכינה לעצמי חליטת צמחי מרפא, חוששת להיות חולה עתה. יושבת על המיטה, נשענת על הכותל התומך, מתחממת מכוס החליטה הרותחת, וחושבת.

חושבת על מה יהיה איתי בעתיד, חושבת האם אצליח להקים משפחה, חושבת על המשמעות של וויתור. העניין הזה לא מרפה ממני, לא עוזב.

…..

שנה חלפה, ואיתה חלפו החלומות. אני נשארתי כשהייתי. לבד, בלי איש בעולם. רק מישהו אחד דואג לי. אותו איש מסתורי שמקפיד להניח כל יומיים דלי מים שנשאבו מהבאר. אני מניחה לו את הדלי הישן בחוץ, וכך הוא לוקח אותו ממלא בו מים, מניח, וחוזר על עצמו.

שכנותיי כבר אינן מציעות הצעות. נראה שהן התייאשו ממני. וגם אני בליבי כבר מיואשת.

לקראת הערב לבן הארמי עומד לחתן את יעקב אם רחל ביתו הקטנה, כך מספרים ברחבי העיר. אני לא מאמינה למילה שיוצאת לאיש הרשע הזה מהפה. לא סתם אנשים מכנים אותו נוכל. הוא באמת נוכל. אחד הגדולים.

ביתו נפתח לרווחה, מהבוקר אנשים נכנסים מברכים לשלום את החתן, ונשים נכנסות לברך את הכלה.

אני מתארגנת ויוצאת. אני מאוד אוהבת את רחל. מלבד יופיה החיצוני, יש בה מעלות טובות ומשובחות. ענווה, עדינה, ישרה. אני מצליחה להבין מה מצא בה יעקב. אותו גבר שהציל אותה מרוע מעלליהם של רועי הצאן.

קנאה אוכלת אותי. שורפת. אני שנותרתי לבדי בלי כל. ממשיכה להיזרק ככלבה עזובה. ואילו בנותיו של לבן הרמאי הגדול, שלא חסר משולחנו מאום, מקבלות ככל העולה על רוחן.

אני בולעת את שברון הלב, יוצאת החוצה עולה על הפרדה היחידה שנותרה לי משרפת בית אבי, מתקדמת לעבר ביתו של לבן.

הרבה נשים סבבו סביב הבית, חלקן מבוגרות רובן צעירות, כולן לבושות במיטב המחלצים. אני לבושת סמרטוטים לעומתן, נכנסת בראש מורכן, מביטה בפני הכלה ומרגישה איך החושך יורד עלי.

לאה! היא הכלה!!! אני רוצה לצרוח, לזעוק, שכולם ישמעו. מה הולך כאן? מדוע בנות לבן משתפות פעולה במעשי השיטנה של אביהן? האם אינן חשות כפויות טובה?

מזדעזעת עד עמקי נשמתי. ידעתי שלבן רמאי, אבל לרגע לא חשבתי שעד כדי כך. הוא לא רק רמאי אלא גם רשע גונב דעת הבריות.

ברכתי את הכלה, וברחתי החוצה כל עוד רוחי בי. נשמתי עמוק. מתלבטת. האם לגשת לחתן לספר לו על מעללי חמיו לעתיד? או שמא לשתוק, להבליג?

נזכרתי רגע שיש עוד צד בחתונה הזאת, צד האחות. רחל. מה היא אומרת על הסיפור הזה? האם משתפת היא פעולה או שמא אביה מכריח אותה לעשות זאת.

אני נכנסת שוב אל לאה, מחליטה להציב בפניה את מחשבותיי, ומה ששמעתי תקע אותי לארץ, כמו הייתי עץ חרוב הנטוע במקום כבר למעלה משבעים שנה.

״תקשיבי לי טוב אחותי״, רחל מדברת בלי כל קושי, כאילו המחזה שקורה סביבה לא שייך אליה. ״יעקב יודע שאבא אינו איש אמת. על כן מספר הוא לי סימנים, על מנת שנזהה האחד את השניה״.

אוזניי הקשיבו לכל מילה. רחל מוסרת ללאה את הסימנים, לאה משננת אותן. רחל מוודאת שלאה לא מתבלבלת, ומיד יוצאת רחל החוצה.

אני מאמינה שיצאה לבכות, הרי לא יתכן שהקריבה עצמה כך. הרי עכשיו כולם יודעים שתהיה מוכרחה להינשא לעשיו אחיו של יעקב. כך מדברים כולם על לאה, וכך ידברו כעת על רחל. אינני יודעת מה עשתה רחל כשיצאה, כיוון שאני עוד נטועה למקומי. נדהמת.

האם זהו כוחו של הוויתור? האם מוויתור רק מפסידים? הרי הנה רחל הפסידה את יעקב. אני ממשיכה להתלבט, איני שמה לב שלאה יצאה מהחדר, מובלת אל חופתה.

ניעור ראש קל מחזיר אותי למציאות. אני מזדרזת, מגיעה אל קדמת האפריון, מפינה שלאה עומדת להינשא ליעקב באופן סופי. אני טרודה. ראשי סחרחר, לא רציתי לראות או לשמוע. ליבי כאב על אובדנה של רחל.

אני שומעת מישהו קורא לי. אני מסתובבת. אני רואה בחור צעיר רחב כתפיים, פגיון כרוך סביב מותניו, ידו העבה מגישה לי מים. בבת אחת אני נזכרת במחשבותיי אל עבר דליי המים שמונחים מחוץ לביתי בכל יומיים.

״האתה הוא זה שמשאיר לי מחוץ לביתי את דליי המים?״ סומק פושט בלחיי. אני נזכרת גם שנפלתי והורסת כולי.

״אכן נודע הדבר״. חיוך מרשים על פניו.

אני רוצה לשאול כל כך הרבה, אבל אין זה מכבודי. אולם אני בוחרת לעצמי שאלה אחת. ״מה שמך?״

״חמור מכנען״. הוא מחזיר אליו את ידו המושטת עם כוס המים. ״אלה מעוניינת במים?״

״אשמח. תודה״. אני לוקחת מידו את המים. הבושה מכסה את פניי לגמרי, מאדימה כעגבניה בשלה. ״מה אתה עושה בעירנו? ומדוע שתניח מחוץ לביתי דליי מים?״

״מסתובב אני בכל מיני מקומות מנסה להכיר אנשים חדשים, תרבויות״.

״ומדוע שתעזור לי אדוני?״ אני מקשיחה פנים, מקווה לא להראות מצחיק. גם אדומה וגם כעוסה.

״חשתי בצערך״.

״תודה לך״. אני נפרדת לשלום, נעלמת מהמקום, מרוב בושה. בורחת חזרה לביתי.

…..

ימים בודדים עברו, שאלתי נותרה בעיניה. האם ויתור באמת מועיל, או שמא הכל בדייה? אין לי תשובה. אולם סוף כל סוף הקמתי בית. אני נשואה באושר שני ילדים כבר נולדו לי. את מקום מגוריי עקרתי לכנען.

לבני בכורי קראתי שכם, אני מקווה שיעשה דברים גדולים, שיעזור לאחרים כאביו.

אני נמצאת כעת בשוק, קונה כמה ירקות להכין מהן ארוחת ערב.

את יעקב ולאה פגשתי לא מזמן. שמעתי שרחל כבר נפטרה, ממש בהולדת בנה השני. כאבתי עליה. אישה כל כך מסכנה, כך חשבתי. גם וויתרה לאחותה, גם ילדה רק שני בנים, וגם לא זכתה להמשיך לראות בשמחתם, לגדל אותם. פשוט באמצע הדרך מתה לה.

ככל שחולפים הימים אני מבינה שאין זה שווה לוותר. אילו רק רחל הייתה מתעקשת עם אביה, נחלמת באחותה. יכלה לחיות עם יעקב בשלווה, לגדל ילדים בנחת. אבל מהוויתור הפסידה.

״כל מה את חולמת ילדתי?״ אישה מבוגרת דוחפת אותי. ״פני את המעבר. אין זה המקום לחלומות״.

״סליחה״, אני מרכינה ראשי. מתנצלת.

״ספרי לי על מה חשבת״. האישה מושכת אותי לדוכן צדדי, נשענת עליו. ״מה יושב על ליבך?״

אני מגוללת בפניה את כל סיפור חיי. לא מחסירה אף פרט. מתעקשת לספר גם על רחל. האישה מקשיבה בקשב רב. שואלת, מתעמקת. דולה ממני כל פרט מידע.

״תקשיבי לדבריי ילדתי״, הזקנה עוצמת עיניה, כמו מעשה כשפים. ״הוויתורים לעולם לא מפסידים. אבל צריך להבדיל בין הדברים!

אם היית מוותרת לאחותך על הצפרדע יכול להיות שהבית לא היה נשרף, אולם אין זה אומר שזה לא היה קורה ביום אחר. הבורא הרחום גזר שהורייך ואחותך ימותו בזמן שהבית נשרף. אין זה קשור כלל לוויתור.

ואילו רחל שוויתרה על הסימנים עבור אחותה זה גם עשתה מעשה אצילי, היא כלל לא הייתה חייבת לעשות זאת. ואת חושבת שהיא הפסידה מכך?״

״כן״.

״לא. מי קבע שאם הייתה מתחתנת עם יעקב לבדה הייתה מביאה שניים עשר ילדים? מי אמר שלא הייתה נפטרת בלידת ילדה השני? מותה הוא גזרת שמיים, בדיוק כפי שנגזר על משפחתך.

אבל חכי ותראי. הוויתור שלה יעמוד לילדיה לעולם. לנצח נצחים.

כי מוויתור לא מפסידים. בטח לא הופעתו כזה״.

״האם מכשפה את?״ לפתע התמלאתי פחד. איני אוהבת מכשפות.

״לא. אישה מבוגרת אני. והספקתי לראות כל כך הרבה, עד שבביטחה אני יכולה לומר לך. שוויתור אינו סתם. זה לא עוד נתינה סתמית. זו נתינה עם משמעות, נתינה עם משקולת. את חושבת שהיה לה קל לוותר? לא. זה קשה. אבל היא עשתה זאת בלב שלם. כשהוויתור מגיע בלב נקי. שלם. אז הוא חזק ויעמוד לדורות אחריו, לישועה״.

״תודה לך״, קדתי מעט. לא ידעתי איך להיפרד ממנה בדרך אחרת. היא כל כך שמחה אותי בתשובתה. ניקתה את ליבי הפצוע מזה שנים. ״אין לך מושג איך הרגעת את ליבי״.

״תאמיני לי, שאני יודעת״.


-סוף-

״מניעי קולך מבכי ועינייך מדמעה, כי יש שכר לפעולתך ושבו מארץ אויב״.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה