דרוש מידע לרגל חג הפסח: שו"ת זכויות בעבודה במהלך תקופת החג

  • הוסף לסימניות
  • #1

האם מותר לכם לסרב לעבוד במהלך החג? מה קורה אם המעסיק הודיע על חופשה מרוכזת בחוה"מ אבל לא נותרו לכם ימי חופשה? והאם צריך לשלם מס על התלושים לחג?

אביב הגיע פסח בא אבל המעסיק החליט שהשנה חוץ מהעובדים המצטיינים אף אחד אחר לא מקבל מתנה לחג. עד היום, תמיד כל העובדים אצלנו קיבלו. האם זה חוקי או שזו הרעת תנאים?
ככלל, החוק לא מחייב את המעסיק לתת לעובדיו מתנה לחגים אלא אם כן יש הסכם קיבוצי או צו הרחבה שחלים על מקום העבודה ומחייבים בכך את המעסיק. למשל, עובדי שמירה ואבטחה זכאים מתוקף ההסכם הענפי וצו ההרחבה לקבל שי כספי (בפסח ובראש השנה) באמצעות תלוש השכר שלהם. באופן דומה, גם עובדי בניין ושיפוצים זכאים לקבל מהמעסיק שי בשני מועדים בשנה. כך קורה גם בענפים נוספים ובמקומות עבודה שבהם קיימים הסכמים קיבוציים והסדרים מיטיבים.
במקומות עבודה שבהם אין הסכם קיבוצי אבל קיים נוהג של המעסיק שבמשך שנים מעניק לעובדיו מתנה לחג, חלה חובה על המעסיק להמשיך ולפעול כך גם בהמשך.
בכל מקרה, בתי הדין לעבודה קבעו ששי לחגים הוא זכות כללית ואחידה לכל העובדים, ואסור להפלות בעניין זה משום סיבה שהיא, גם אם מדובר בתמריץ למצוינות.

אחרי החג הקודם גיליתי בתלוש השכר שהמעסיק הוריד לנו מס הכנסה על השי לחג. אציין כי המתנה לא הייתה כסף אלא מארז סירים. זה גם חייב במס?
התשובה היא כן. כל מתנה לחג שמעניק המעסיק לעובדיו נחשבת טובת הנאה - בין אם מדובר במתנה פיזית, בתלושים או בכסף - חייבת כולה במס שנזקף לעובד וחלה חובה של תשלום המס עבור מלוא שווי השי.
למרות שהמעסיקים לא מחויבים בכך על ידי החוק, חלק מהם בוחרים לגלם את השי בתלוש השכר, או במילים פשוטות יותר - לספוג את עלות המס על השי במקום העובד, כדי ששכר הנטו של העובד לא ייפגע כתוצאה מקבלת השי.

כשהתקבלתי לעבודה הודעתי למעסיק שלי שאני מבקש לא לעבוד בשבתות ובחגים. בשביעי של פסח בכל זאת שובצתי למשמרת והתבקשתי להגיע לעבודה. האם זה חוקי והאם אני רשאי לסרב?
קודם כל נבהיר שניתן להעסיק עובדים בחגים רק בהתאם להיתר משר/ת העבודה כאמור בסעיף 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה (התשי"א, 1951). לצורך התשובה נניח שלמעסיק שלך יש היתר כזה.
בגדול, עובד זכאי לסרב לעבוד בחג מכל סיבה שהיא, בייחוד אם הצהיר על סירובו מטעמי דת עוד טרם קבלתו לעבודה. עם זאת, הזכאות הזו אינה עומדת לעובדים בכל מקומות העבודה. למשל, עובדים במוסדות שאמונים על ביטחון הציבור, שוטרים, עובדים בענף המלונאות, אנשי צוות אוויר, עובדים בשירותים חיוניים שאושרו על ידי ועדת השרים ומקומות נוספים – מוחרגים מהחוק, והזכות לסרב לעבוד ביום המנוחה לא חלה בהם. בכל מקרה כזה, העובד שיעבוד ביום המנוחה או בחג, יהיה זכאי לשכר לגמול עבודה ושעות נוספות, וגם לשעות מנוחה חלופיות.
במקרה שמקום העבודה שלך לא נמנה עם המקרים החריגים - כלומר שיש לך זכות לסרב לעבוד בחג - עליך להודיע למעסיק על סירובך תוך 3 ימים מהמועד שבו הודיעו לך על השיבוץ בחג. חשוב שתדע שלמעסיק אסור להפלות אותך בגלל שאתה לא מסכים לעבוד ביום המנוחה (בשבת או בחג), אבל כן מותר לו לשנות באופן סביר את סדרי העבודה שלך.

המנהלת שלי הודיעה לנו שכל המשרד שלנו יוצא ל"הדממה" ולא נעבוד בתקופת חוה"מ פסח. אני מעדיף להמשיך לעבוד כרגיל בחוה"מ כי לא נותרו לי ימי חופש והמנהלת כבר הודיעה לי שלא אהיה זכאי לשום תשלום עבור החופשה המרוכזת. האם מותר לה לסרב לבקשתי להמשיך לעבוד כרגיל בחוה"מ?
כל מעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה שאורכה 7 ימים ומעלה, בתנאי שהודיע על כך לעובדים לפחות 14 יום מראש. עם זאת, התנאי להוציא אתכם לחופשה מרוכזת בחול המועד, הוא שהמעסיקה תשלם לכם עבור ימי החופשה באופן מלא, ובהנחה שלכל עובדים יש יתרת ימי חופשה שמכסה את התקופה הנדונה.
אם אין לך מספיק ימי חופשה צבורים, אתה לא חייב להסכים לצאת לחופשה המרוכזת על חשבון ימי חופשה עתידיים. אם המנהלת בכל זאת מחייבת אותך לצאת לחופשה באופן חד צדדי, היא תהיה חייבת בתשלום מלא של שכרך בתקופת החופשה, גם אם לא תעבוד בפועל.

אני עובדת במהלך החג, האם אני זכאית לשכר גבוה יותר על כל שעת עבודה? או שזה רק בשעות הנוספות?
בהתאם לחוק את זכאית לתשלום של 150% מהשכר הרגיל שלך עבור כל שעת עבודה במהלך החג. אם תעבדי במהלך החג גם שעות נוספות, תהיי זכאית לגמול נוסף על השעות הנוספות. כמו כן, חשוב שתדעי שאת זכאית ל"מנוחת פיצוי", כלומר לשעות מנוחה במקום השעות שתעבדי בהן בחג.

אני צפוי לעבור ניתוח כמה ימים לפני החג שאחריו אהיה זכאי לימי מחלה לצורך התאוששות. האם יורידו לי ימי מחלה על ימים שבהם ההתאוששות נופלת בחלקה על החג?
ראשית איחולי בריאות ורפואה שלמה לך. לשאלתך - התשובה היא שזה תלוי. אם אתה עובד יומי/שעתי, על פי החוק תקופת המחלה שלך לא כוללת ימי מנוחה שבועית וחגים, ולכן המעסיק לא רשאי לנכות ימים אלה ממכסת ימי המחלה שצברת. ההחרגה היחידה מכך יכולה להיות במקומות עבודה שבהם נהוג לעבוד גם בימי מנוחה וחגים. לעומת זאת, אם אתה עובד חודשי – תקופת המחלה שלך כוללת ימי מנוחה שבועית וחגים, ולכן מותר למעסיק לנכות ימים אלה ממכסת ימי המחלה שצבורה לזכותך.

לפני כחצי שנה התחלתי לעבוד כמחסנאי בחנות. אני עובד שעתי ורציתי לדעת אם מגיע לי תשלום כלשהו עבור ההיעדרות מהעבודה בזמן החג?
עובדי שעתי או יומי או עובד ששכרו משתלם על בסיס תפוקה –זכאי לתשלום עבור ימי חג לאחר שהשלים שלושה חודשים במקום עבודתו, ובתנאי שלא נעדר מעבודתו ביום לפני החג וביום שאחריו. אם העובד נעדר מהעבודה יום לפני החג או יום אחרי החג אבל זה קרה בהסכמת המעסיק, כמו למשל במקרה שהמנהל לא שיבץ את העובד למשמרת סמוך ליום החג – העובד יהיה זכאי לתשלום חג.
חשוב להדגיש שבמקרים שבהם החג נופל על שישי שבת (כמו שאגב קורה השנה) – לא תהיה זכאי לתשלום עבור ימי החג, ככל שאינך עובד בימים אלו במסגרת עבודתך.

בן זוגי ואני לקחנו חופש במהלך חוה"מ פסח. אצלי בעבודה על כל יום היעדרות בחוה"מ מורידים לנו חצי יום חופש אבל אצל בן זוגי יום שלם. ממה נובע ההבדל? ומי מחליט על כך?
על פי החוק, חול המועד וערבי חג ימי נחשבים לימי עבודה רגילים ולכן דינם כיום חופשה מלא, וכך זה עובד במקום העבודה שבו מועסק בן זוגך. מצד שני, ישנם מקומות עבודה, כמו למשל מקום העבודה שלך שבהם קיים הסכם קיבוצי או הסדר מיטיב עם העובדים, ובמקרים כאלה המעסיק סופג חלק מימי החופשה על חשבונו.
באופן כללי, במקומות עבודה מאוגדים שבהם קיים הסכם קיבוצי, העובדים בד"כ נהנים מתנאים מועדפים מעבר למינימום שנותן החוק.

השימוש במידע אינו תחליף לקבלת ייעוץ או טיפול משפטי, מקצועי או אחר והסתמכות על האמור בו היא באחריות המשתמש/ת בלבד.

נכתב ע"י ח.ב. מתוך אתר ההסתדרות.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים


שאלות ותשובות בנושא זכויות עובדים בעקבות מצב החירום שהוכרז בעורף​



תאריך פרסום: 28.02.2026

איך אני יודע אם אני עובד חיוני או לא?​


על העובד לברר מול מעסיקו אם הוא נמנה על רשימת העובדים שבצו הקריאה.
מקום עבודה שאושר כמפעל למתן שירותים קיומיים או כמפעל חיוני מחזיק באישור רלוונטי ממשרד העבודה ובאחריות המפעל לעדכן את כלל העובדים על כך שהמפעל מוגדר ככזה וכי יש לו אישור בתוקף.
ניתן לבדוק האם מפעל אושר כמפעל למתן שירותים קיומיים או כמפעל חיוני במנוע החיפוש באתר אגף כח אדם לשעת חירום, בהזנת מספר החברה, או מספר המפעל או שם המפעל בקישור הזה במנוע החיפוש. יש לשים לב שמנוע החיפוש אינו כולל מפעלים של מערכת הביטחון ומפעלים שהינם עוסקים מורשים.
כמו כן, ניתן לבדוק עם המעסיק האם המפעל בעל אישור כאמור והאם העובד נמצא ברשימת העובדים החיוניים המצויים בידי משרד העבודה.

אני עובד חיוני - האם אני מחויב להגיע למקום העבודה?​


מי שהוצא לה/ו צו קריאה לשירות עבודה חייב/ת להתייצב לעבודה בין אם פיזית או עבודה מרחוק לפי בחירת המעסיק.
אי הגעה לעבודה במפעל חיוני מהווה לכאורה עבירה פלילית.

מי לא חייב להתייצב לשירות העבודה חיוני?​


חובת התייצבות לשירות העבודה לא תחול על:

אני הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 ואני מוגדרת כעובדת חיוני - האם אני מחויבת להגיע לעבודה?​


בקריאה לשירות עבודה של אישה שהיא אם לילדים הנתונים לטיפולה יובאו בחשבון הקשיים העלולים להיגרם לאשה בטיפולה בילדיה ובדאגה להם.

אני מוגדר כעובד חיוני - האם אני רשאי לעבוד מהבית?​


המעסיק רשאי, לפי לשיקול דעתו ובתום לב לאשר, בין אם מיזמתו או על פי בקשת העובד, ביצוע עבודה מרחוק.
במצב שאין באפשרות העובד לבצע את העבודה מרחוק נוכח נסיבות מסוימות, יש ליידע את המעסיק על כך ולסכם מולו מסגרת העבודה.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי סגור - האם אני רשאי לעבוד מהבית?​


המעסיק רשאי, לפי לשיקול דעתו ובתום לב לאשר, בין אם מיזמתו או על פי בקשת העובד, ביצוע עבודה מרחוק.
במצב שאין באפשרות העובד לבצע את העבודה מרחוק בשל השגחה על ילדים עד גיל 14 שבהחזקתו הבלעדית או בשל אי הגעה לעבודה לפי הוראות פיקוד העורף, יש ליידע את המעסיק על כך. המעסיק אינו יכול לחייב עבודה מהבית שכן ממילא החוק מקנה הגנה מפיטורים לעובד שזכאי להיעדר, כולל אי ביצוע עבודה.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי סגור - האם יכולים לפטר אותי על כך שלא הגעתי לעבודה?​


ככל שלא ניתן לקיים פעילות במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות, אין חובת התייצבות לעבודה וקיימת הגנה מפני פיטורים.
"פיטורים" – לרבות אי-חידוש חוזה עבודה לתקופה קצובה, שהוא אחד מאלה:
  1. חוזה עבודה לתקופה קצובה של שנים עשר חודשים או יותר.
  2. חוזה עבודה לתקופה קצובה הפחותה משנים עשר חודשים, שהאריך או שחידש העסקה קודמת של העובד שהיתה סמוך לפני תחילת תוקפו של החוזה.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי סגור - האם אני יכול לממש את ימי החופשה שלי?​


רשאי המעסיק לסכם עם העובד לממש ימי חופשה על חשבון ימי חופשה שנתית ככל שעומדים לרשותו.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי סגור - האם אני זכאי לתשלום שכר?​


ככל שהעובדים נעדרו מהעבודה, שלא בשל אחת הסיבות המנויות בחוקי העבודה – כולל חופשה שנתית או מחלה יחול האמור להלן:
עד כה לא נקבעה הזכות לשכר בשל היעדרות באזורים שהוכרז לגביהם מצב מיוחד זאת בשל ציות להוראות פיקוד העורף או בשל טיפול בילד שהמוסד הלימודי שלו נסגר לפי הוראות פיקוד העורף. במערכות קודמות קביעת הפיצוי וגובהו בעתות ואזורי הלחימה נבחן ומוכרע בדרך כלל, לקראת סוף המערכה או בדיעבד בדרך כלל בתום התקופה של הכרזה על מצב מיוחד בעורף.
בעבר, בעקבות הסכמים קיבוצים בין ארגוני המעסיקים והעובדים שהורחבו בצו בידי שר העבודה על כלל העובדים ותקנות מס רכוש עובדים שנאלצו להישאר בבית ולשמור על ילדם (עד גיל 14) בעקבות הודעות פיקוד העורף קבלו תשלום שכרם כאילו עבדו.
אנו מצויים בעת לחימה ועד לאסדרתו, אין זכאות לשכר. כאמור נושא הפיצוי והשכר המגיע לעובדים בעת היעדרם מהעבודה מוסדר בדרך כלל בדיעבד.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי פתוח ואני הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 והמוסד החינוכי נסגר לפי הוראות פיקוד העורף - האם אני רשאי/ת להיעדר מהעבודה והאם אני מוגנ/ת מפיטורים?​


הינך רשאי/ת להיעדר מהעבודה וחל איסור על פיטוריך בשל כך ובתנאי:
  • הילד נמצא בהחזקתך הבלעדית או שהינך ההורה העצמאי של הילד.
  • בן הזוג עובד או עובד עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד, ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי – נבצר ממנו להשגיח על הילד.
  • אין במקום העבודה של העובד או של בן זוגו סידור נאות להשגחה על הילד.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי סגור ואני הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 והמוסד החינוכי נסגר לפי הוראות פיקוד העורף - האם אני יכולה לעבוד מהבית?​


המעסיק רשאי, לפי לשיקול דעתו ובתום לב לאשר, בין אם מיזמתו או על פי בקשת העובד, ביצוע עבודה מרחוק.
במצב שאין באפשרות העובד לבצע את העבודה מרחוק בשל השגחה על ילדים עד גיל 14 שבהחזקתו הבלעדית או בשל אי הגעה לעבודה לפי הוראות פיקוד העורף, יש ליידע את המעסיק על כך. המעסיק אינו יכול לחייב עבודה מהבית שכן ממילא החוק מקנה הגנה מפיטורים לעובד שזכאי להיעדר, כולל אי ביצוע עבודה.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי פתוח ואני הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 והמוסד החינוכי פעיל לפי הוראות פיקוד העורף - האם אני רשאית להיעדר מהעבודה?​


הינך חייב/ת להתייצב לעבודה בהתאם להסכם העבודה שחל על מקום העבודה, למעט אם הינך זכאי/ת להיעדר מהעבודה בשל אחת הסיבות המנויות בחוקי העבודה, כולל היעדרות בשל מחלת עובד, מחלת בן משפחה או בשל קיום חובת אבלות ובכפוף לתנאים שנקבעו לעניין סיבת ההיעדרות.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי פתוח ואני הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 והמוסד החינוכי סגור על פי הוראות פיקוד העורף - האם אני רשאית לעבוד מהבית?​


המעסיק רשאי, לפי לשיקול דעתו ובתום לב לאשר, בין אם מיזמתו או על פי בקשת העובד, ביצוע עבודה מרחוק.
במצב שאין באפשרות העובד לבצע את העבודה מרחוק נוכח נסיבות מסוימות יש ליידע את המעסיק על כך ולסכם מולו מסגרת העבודה.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה פתוח אבל אני מפחד ללכת לעבודה. האם אני זכאי לשכר?​


מעסיק אינו מחויב לשלם שכר לעובד שלא הגיע לעבודה ככל שההיעדרות לא מוסדרת בחוק או בהסכם. על כן, מעסיק יכול לדרוש מעובד להגיע למקום העבודה, למעט אם הוראות פיקוד העורף הנחו אחרת במפורש. עם זאת, עובד ומעסיק יכולים להסכים על היעדרות בתשלום או על מימוש ימי חופשה, לדוגמה.

האם חייבים להגיע למקום העבודה גם אם אין בו מרחב מוגן?​


יש לנהוג בכל מקום לפי הנחיות פיקוד העורף ואסור לפטר עובד בגלל ציות להוראות. לכן התשובה תלויה בהנחיות פיקוד העורף באותו זמן ובאותו מקום.
יובהר כי אם אין הגבלות על המשך פעילות במקום העבודה לפי הנחיות פיקוד העורף או העובד אינו נעדר מהעבודה לצורך השגחה על ילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 עקב סגירת מוסד חינוכי לפי הוראות פיקוד העורף, ההיעדרות על אחריות העובד. אין באמור כדי לגרוע מזכות העובד בשל היעדרות רגילה לפי חוקי העבודה, כגון חופשה, מחלה ועוד.
פיקוד העורף - 104.

על פי הנחיות פיקוד העורף מקום העבודה שלי יכול לפעול, אך המעסיק בחר שלא לפתוח את העסק מסיבותיו - כיצד המעסיק צריך לפעול?​


על המעסיק לסכם מול עובדיו את הסדר ההיעדרות, בין היתר:
  • הוצאת העובדים לחופשה שנתית עד 7 ימי חופשה ללא הודעה מוקדמת. באשר לחופשה העולה על שבעה ימים, על המעסיק להודיע לעובד על כך שבועיים מראש. לא ניתן להכניס את העובד ליתרת חופשה שלילית ללא הסכמת העובד המפורשת.
  • הוצאת העובד לחופשה ללא תשלום בכפוף לקבלת הסכמת העובד המפורשת.
  • מעבר לעבודה חלקית או גמישה לרבות צמצום היקף משרה ובלבד שהתקבלה הסכמת העובד. שינוי חד צדדי ללא הסכמת העובד עלול להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי העסקה – יש לשים לב כי קיימות קבוצות מוגנות מכוח חוק עבודת נשים –
  • ככל שבכל זאת המעסיק שוקל לסיים העסקת העובד, יש לקיים הליך פיטורים כדין ובשל נימוקים מוצדקים.
  • עובד שלא הסכים לחל"ת או ליתרת חופשה שלילית, אומנם אין הוראת חוק המחייבת תשלום שכר במצב זה, אך ייתכן והעובד יהיה זכאי לשכר עבור ימי עבודה שבהן העמיד את עצמו לרשות העבודה אך המעסיק סגר את העסק- לעניין זה על העובד להגיש תביעה בבית הדין לעבודה.

אני הורה לילד בן 15 ומוסד החינוכי סגור על פי הנחיות פיקוד העורף - האם אני זכאית להיעדר מעבודה ולקבל פיצוי תשלום?​


בעבר ניתן פיצוי להורים לילדים עד גיל 14 שנאלצו להיעדר מהעבודה. הורים לילדים בני 15 ומעלה לא זוכו בשכר על ימי היעדרותם. העובד יכול לממש כרגיל את זכאותו להיעדרות בשל מחלת ילד, בהתאם לחוק דמי מחלה. אין באמור כדי לגרוע מזכאות העובד להיעדר מהעבודה בשל מחלת ילד לפי חוק דמי מחלה.

אפוטרופוס שלא יכול לעבוד כי החוסה שוהה בבית. המסגרת היומית שלו סגורה בגלל המצב. האם המעסיק אמור לשלם לו משכורת על הימים האלה?​


חוק הגנה על עובדים בשעת חירום מעניק הגנה מפיטורים לגבי הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 בשל סגירת המוסד החינוכי לפי הוראות פיקוד העורף.
האמור אינו חל על אפוטרופוס שאינו ההורה של הילד.
בהסכמים קיבוציים שהסדירו את חובת תשלום שכר בשל היעדרות מהעבודה עקב מצבי חירום קודמים, לא קבעו חובת תשלום שכר לאפוטרופוס שאינו ההורה של הילד.

האם עובד שעתי שעובד ארבעה חודשים בלבד שנאמר לו לא להגיע לעבודה עקב הוראות פיקוד העורף ולא פוטר - זכאי לקבל משכורת?​


על מנת שעובד יהיה זכאי לשכר נדרש מקור חוקי או הסכמי. כך לדוגמה תשלום שכר בעד היעדרויות שאנחנו מכירים כגון חופשה או מחלה.
עד כה לא נקבעה הזכות לשכר בשל היעדרות במסגרת המערכה זאת בשל ציות להוראות פיקוד העורף או בשל טיפול בילד שהמוסד הלימודי שלו נסגר לפי הוראות פיקוד העורף. במערכות קודמות קביעת הפיצוי וגובהו בעתות ואזורי הלחימה נבחן ומוכרע בדרך כלל, לקראת סוף המערכה או בדיעבד בדרך כלל בתום התקופה של הכרזה על מצב מיוחד בעורף.
בעבר, בעקבות הסכמים קיבוצים בין ארגוני המעסיקים והעובדים שהורחבו בצו בידי שר העבודה על כלל העובדים ותקנות מס רכוש עובדים שנאלצו להישאר בבית ולשמור על ילדם (עד גיל 14) בעקבות הודעות פיקוד העורף קבלו תשלום שכרם כאילו עבדו.
אנו מצויים בעת לחימה ועד לאסדרתו, אין זכאות לשכר. כאמור נושא הפיצוי והשכר המגיע לעובדים בעת היעדרם מהעבודה מוסדר בדרך כלל בדיעבד.
חשוב להדגיש כי בהתאם לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, חל איסור על מעסיק לפטר עובד שנשאר להשגיח על ילד עד גיל 14 או על ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21, מפאת סגירת מסגרת חינוכית, בשל הוראה שניתנה עקב מצב מיוחד בעורף, וזאת בכפוף לאחד מאלה:
  • ההורה הוא הורה עצמאי או שהילד נמצא בחזקתו הבלעדית
  • שיש לו בן זוג אשר נבצר ממנו להשגיח על הילד.
  • במקרה שמקום העבודה של העובד או בן זוגו סיפקו סידור נאות להשגחה על הילד, העובד לא יוכל להעדר מהעבודה ולא תקום לו ההגנה מפני פיטורים. ככל שעובד פוטר בניגוד לחוק, המעסיק חשוף לענישה פלילית והעובד אף רשאי להגיש תביעה לבית הדין לעבודה בשל פיטורים שלא כדין ועל המעסיק יהיה הנטל להוכיח כי הפיטורים היו כדין.
  • העובד לא נקרא לעבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום.

האם ניתן להעדר מהעבודה כשהעובד מטפל יחיד בהורה סיעודי?​


חוק הגנה על עובדים מעניק הגנה מפיטורים בשל ציות להוראות פיקוד העורף המגבילות פעילות במקום העבודה או לצורך השגחה על ילדים עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 בשל סגירת המוסד החינוכי לפי הוראות פיקוד העורף.
העובד רשאי לבדוק זכאותו להיעדר מכוח חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה).

מקום העבודה שלי פועל כרגיל - אך בשל מוגבלות אני לא יכול להגיע לעבודה. האם מותר לפטר אותי?​


אם העובד לא יכול להגיע לעבודה בשל הוראות פיקוד העורף, חל איסור לפטר אותו. במקרה שהוראות פיקוד העורף מאפשרות לו להגיע לעבודה, אך הוא לא יכול בשל מוגבלותו, פיטורין יכולים להיחשב לאפליה פסולה.
שלום @איצ'ה קו המידע , אני פונה אליך כמי שקשוב לדופק של הציבור.
המידע שמגיע אליי מצייר תמונה של ניצול וחוסר מודעות בתחום זכויות העובדים במגזר שלנו.
אשמח לשמוע את תגובתך ואת הנתונים שבידיך כדי שנוכל להציף את הנושא ולעצור את כדור השלג הזה לפני שעוד משפחות ימצאו את עצמן מול שוקת שבורה בגיל פרישה וכדו',
אני יודע שאתה פועל ללא ליאות בכל הנושאים שקשורים לזה...
ועכ"ז אשתף אותך בסיפור שסיפרו לי 2 אברכים אתמול בערב, ע"כ שבמקום שהם עובדים הביאו קבוצה של אברכים שכמובן החתימו אותם ע"כ שלא יקבלו זכויות סוציאליות לרבות פנסיה חופשה ימי מחלה ועוד... ומי שרק מנסה לדבר פשוט יודע שתקופה הבאה לא קוראים לו לעבודה, היו גם כמה ש"כבר לא עובדים שם היום"...
וכמובן שמחפשים פתרון...

הייתי רוצה קצת לנתח את הנושא, וכמובן לקבל תגובות מהציבור הרחב:

רבים מאיתנו יוצאים מדי יום לעבודה לפעמים אפי' פיזית- קשה, כדי להביא טרף לביתנו.
אנחנו סומכים על הרבש"ע שהמעסיק עושה את שליחותו נאמנה, במיוחד כשמדובר במוסדות וארגונים "משלנו", שדואגים לנו לכל המעטפת הנדרשת.
אך מתברר שמאחורי תלוש המשכורת מסתתרת לעיתים מציאות קשה: הפרה בוטה של החוק וחוסר דאגה בסיסי לעתידו של העובד.

לאחרונה הצטברו עדויות על מעסיקים, ולאו דווקא כאלו הנמצאים "בקשיים כלכליים", שמחתימים עובדים על "כתבי ויתור" לא חוקיים בנוגע לזכויות סוציאליות. חשוב להבהיר: על פי החוק בישראל, עובד אינו יכול לוותר על פנסיה, דמי הבראה או חופשה שנתית. חתימה כזו אינה שווה את הנייר עליו היא נכתבה, אך היא משמשת ככלי הרתעה פסיכולוגי נגד עובדים שחוששים למקום עבודתם.

היה ניתן לצפות שמוסדות חינוך קטנים הנאבקים על קיומם יתקשו לעמוד בנטל, אך התופעה מחלחלת גם לגופים גדולים ורווחיים, כולל מאפיות מצות מפורסמות וארגוני ענק.
כשהכסף נמצא בכיס המעסיק אך לא מופקד בקופת העובד, מדובר בפגיעה אנושה בחיסכון שיצטרך לפרנס את העובד ומשפחתו בזיקנה או במקרה של אובדן כושר עבודה.

כל מעסיק חייב להפריש לפנסיה לאחר 6 חודשי עבודה (או 3 חודשים אם יש לעובד קופה פעילה).
ההפרשה כוללת תגמולי מעסיק (6.5%), תגמולי עובד (6%) ופיצויים (6% או 8.33%).
בנוסף, המעסיק חייב למסור לעובד אישור שנתי על ההפקדות.

מה כן אפשר לעשות?
  1. בתלושים- אל תסתכלו רק על ה"נטו".
  2. בדקו שהפרשות הפנסיה מופיעות בתלוש ומועברות בפועל לקופה (ניתן לבדוק זאת באתר של חברת הביטוח/הפנסיה).
  3. שיתוף סיפורים ב"פרוג" ("ללא שמות"- אם יש חשש...)
    פשוט מעלה את הנושא לסדר היום וגורם למעסיקים להבין שהציבור כבר לא "פראייר".
  4. וכמובן לפנות לייעוץ, במקרים של הפרה, ישנם ארגונים ועורכי דין המתמחים בזכויות עובדים במגזר החרדי שיכולים לסייע.
המעסיקים החרדים שפועלים בניגוד לחוק בונים על השתיקה שלנו.
ברגע שכל עובד ידע לקרוא את התלוש שלו, יכיר את זכויותיו וידע להשתמש במסלקה הפנסיונית, התופעה הזו תיעלם מאליה.

אנחנו פונים מכאן למעסיקים: לפני שתקראו לאחרים, בדקו את עצמכם.
"שכר שכיר אינו רק המשכורת של היום, אלא גם הביטחון שלו למחר".

מה אומרים ע"ז???
 תגובה אחרונה 

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה