פרווה נזיד שעועית חם לימים קרים

  • הוסף לסימניות
  • #1
עקב הקור ששרר בשבוע שעבר, ניסיתי לחפש גיוונים למתכוני המרקים.
סבתא שלי היא מהנשים שתמיד כשתגיעו יהיו מספר סירים עם תבשילים טריים על הכיריים, ואין מצב שלא לטעום מהכל.
והכל טעים, חמים וביתי כל כך.
אחת המנות המנצחות היא תבשיל של שעועית לבנה ברוטב סמיך המוגש על מצע אורז לבן.
מנה מחממת, משביעה, ומספקת את כל מה שהשילוב של אוכל+חורף דורש.
מכיון שגיגול העלה מתכונים שהיו מתובלים לא לטעמי וכן הציעו משך בישול שהיה נראה לי קצר מדי, החלטתי להעתיק את ההכנה של הטשולנט.
ניסיתי לערבב את כל סוגי השעועית שהיו לי בבית והתוצאה היתה מדהימה.
אז בלי הרבה הקדמות, למתכון:
2 כוסות של תערובת שעועית (לבנה, אדומה ושחורה)
בצל גדול
2 כפות שמן לטיגון
3 שיני שום
מים
פפריקה מרוקאית בשמן
מעט צילי גרוס
אבקת מרק בצל (לא חובה, ניתן להחליף במלח)
פלפל שחור גרוס

הכנה מראש:
משרים את השעועית במשך 24-48 שעות ומחליפים מים כל 8 שעות.
ניתן להקפיא את השעועית המושרית ולהוציא לפני הבישול.
הכנה:
מטגנים את הבצל עד להזהב, מוסיפים את שיני השום כתושות ומטגנים עוד מספר שניות.
זהירות שלא ישרף השום.
מסננים את השעועית ממי ההשריה ומוסיפים בסיר.
מכסים במים רותחים פי 2 מגובה השעועית (ז"א, מים לכיסוי+כל הגובה פעם נוספת)
מביאים לביעבוע על להבה בינונית גבוהה, מנמיכים את האש ומכסים.
מבשלים כשעתיים עד לריכוך חלקי.
בודקים את המצב המים: אם יש יותר מאשר ס"מ בודדים מעל הכיסוי יש לשפוך את המים העודפים.
מתבלים בכף פפריקה מרוקאית בשמן, מעט צילי גרוס, מעט פלפל חריף, כפית אבקת מרק בצל או חצי כפית מלח.
(גם את החמין אני אוהבת לתבל רק לאחר הבישול. לטעמי התיבול יותר מודגש אז ויצא יותר מוצלח. שלא לדבר על כך שהוספת מלח בשלב מוקדם מדי גורמת לכך שהקטניות לא יתרככו)
ממשיכים לבשל עוד כ3-4 שעות (סה"כ כ5-6 שעות בישול).
לאחר התיבול יש לערבב את התבשיל כל רבע שעה ולוודא שלא נשרף.
את הערבוב יש לעשות מלמטה ובעדינות, שלא למעוך את השעועית.
יוצא נזיד סמיך ועשיר המזכיר במרקם טשולנט.
מומלץ להגיש על אורז.
מתאים גם לנמנעים מגלוטן.
בתיאבון וחורף בריא :)

20200122_194221.jpg
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #2
עקב הקור ששרר בשבוע שעבר, ניסיתי לחפש גיוונים למתכוני המרקים.
סבתא שלי היא מהנשים שתמיד כשתגיעו יהיו מספר סירים עם תבשילים טריים על הכיריים, ואין מצב שלא לטעום מהכל.
והכל טעים, חמים וביתי כל כך.
אחת המנות המנצחות היא תבשיל של שעועית לבנה ברוטב סמיך המוגש על מצע אורז לבן.
מנה מחממת, משביעה, ומספקת את כל מה שהשילוב של אוכל+חורף דורש.
מכיון שגיגול העלה מתכונים שהיו מתובלים לא לטעמי וכן הציעו משך בישול שהיה נראה לי קצר מדי, החלטתי להעתיק את ההכנה של הטשולנט.
ניסיתי לערבב את כל סוגי השעועית שהיו לי בבית והתוצאה היתה מדהימה.
אז בלי הרבה הקדמות, למתכון:
2 כוסות של תערובת שעועית (לבנה, אדומה ושחורה)
בצל גדול
2 כפות שמן לטיגון
3 שיני שום
מים
פפריקה מרוקאית בשמן
מעט צילי גרוס
אבקת מרק בצל (לא חובה, ניתן להחליף במלח)
פלפל שחור גרוס

הכנה מראש:
משרים את השעועית במשך 24-48 שעות ומחליפים מים כל 8 שעות.
ניתן להקפיא את השעועית המושרית ולהוציא לפני הבישול.
הכנה:
מטגנים את הבצל עד להזהב, מוסיפים את שיני השום כתושות ומטגנים עוד מספר שניות.
זהירות שלא ישרף השום.
מסננים את השעועית ממי ההשריה ומוסיפים בסיר.
מכסים במים רותחים פי 2 מגובה השעועית (ז"א, מים לכיסוי+כל הגובה פעם נוספת)
מביאים לביעבוע על להבה בינונית גבוהה, מנמיכים את האש ומכסים.
מבשלים כשעתיים עד לריכוך חלקי.
בודקים את המצב המים: אם יש יותר מאשר ס"מ בודדים מעל הכיסוי יש לשפוך את המים העודפים.
מתבלים בכף פפריקה מרוקאית בשמן, מעט צילי גרוס, מעט פלפל חריף, כפית אבקת מרק בצל או חצי כפית מלח.
(גם את החמין אני אוהבת לתבל רק לאחר הבישול. לטמי התיבול יותר מודגש אז ויצא יותר מוצלח. שלא לדבר על כך שהוספת מלח בשלב מוקדם מדי גורמת לכך שהקטניות לא יתרככו)
ממשיכים לבשל עוד כ3-4 שעות (סה"כ כ5-6 שעות בישול).
לאחר התיבול יש לערבב את התבשיל כל רבע שעה ולוודא שלא נשרף.
את הערבוב יש לעשות מלמטה ובעדינות, שלא למעוך את השעועית.
יוצא נזיד סמיך ועשיר המזכיר במרקם טשולנט.
מומלץ להגיש על אורז.
מתאים גם לנמנעים מגלוטן.
בתיאבון וחורף בריא :)

צפה בקובץ המצורף 598290
נראה טוב ומנחם.
אהבתי במיוחד את השילוב המקורי של כמה צבעי שעועית. :)
 
  • הוסף לסימניות
  • #3
נירא ממש טוב
איזה אורז את משתמשת שיוצא לך ככה אחד אחד?
 
  • הוסף לסימניות
  • #4
נירא ממש טוב
איזה אורז את משתמשת שיוצא לך ככה אחד אחד?
תודה :)
אני משתמשת באורז בסמטי,
שמעתי גם שהוא יותר בריא.
אני מטגנת את הגרגירים לפני הבישול ומבשלת אותם לא עם הרבה מים, ואם יש צורך מוסיפה עוד מים בגמר הבישול ומבשלת עד שהם נספגים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #5
תודה :)
אני משתמשת באורז בסמטי,
שמעתי גם שהוא יותר בריא.
אני מטגנת את הגרגירים לפני הבישול ומבשלת אותם לא עם הרבה מים, ואם יש צורך מוסיפה עוד מים בגמר הבישול ומבשלת עד שהם נספגים.
גם אני עם בסמטי.
איך שהבנתי, הבסמטי הוא לא עמילני ולכן הוא יותר בריא.
לא יודעת האם זה נכון.
ועוד שמעתי, שכיוון שהבסמטי אינו עמילן, אין צורך לברור. מישהו יודע האם זה נכון?

ו @java , נראה מעולה, אני הולכת לנסות... :)
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
ועוד שמעתי, שכיוון שהבסמטי אינו עמילן, אין צורך לברור. מישהו יודע האם זה נכון?
לא שמעתי על זה.
מה שבטוח, הברירה קלה פי כמה מאשר באורזים אחרים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #7
לא שמעתי על זה.
מה שבטוח, הברירה קלה פי כמה מאשר באורזים אחרים.
ברירה לא נכללת בתעסוקות שלי...
אם צריך לברור, אני הולכת על וואקום...
אם לא צריך לברור, אשמח לקנות רגיל.
 
  • הוסף לסימניות
  • #8
@java איפה מצאת שעועית שחורה?
לא מצאתי לא בחנויות טבע ולא בסופר,
אשמח מאד אם תכווני איפה אפשר למצא!
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
@java איפה מצאת שעועית שחורה?
לא מצאתי לא בחנויות טבע ולא בסופר,
אשמח מאד אם תכווני איפה אפשר למצא!
אני קונה במחלקת הקטניות בשקים - רמי לוי גב״ש ירושלים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #11

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

...והילדים מח"ול החליטו לפנק!
פנו אלי וביקשו ממני ארוחה לסבא וסבתא
חשבתי איך אני יכולה להעביר את החום שבלב של הילדים באנגליה,
לתוך הצלחת של סבא וסבתא
מקווה שהצלחתי20250903_183815.jpg
אז תודה ל
@רוחי בלבוחי התפו"א הללו שלך באמת סוףףףףףףף
מה יש כאן?
אורז לבן
תפו"א בתנור
שעועית ירוקה עם פלפלים בצילי ודבש
טורטיה ממולאת בשווארמה
חזות מגולגלים קלי קלות
סלט חסה
וכוסות פרות מפנקים לקינוח

אז אורז אין צורך במתכון כל אחת בסוף יש לה את שלה
התפו"א היו כאן בפרוג
לשעועית הירוקה מטגנים פרוסות שום
מוסיפים פלפלים רצועות ועדיף צבעוני
כשרך, מוסיפים את השעועית
מתבלים ברוטב צילי, דבש מלח פלפל ושומשום
מביאים לרתיחה קלה ומבשלים לגיבוש טעמים

לשווארמה
מטגנים בצל
כשמזהיב, מוסיפים קוביות או רצועות חזה עוף מערבבים עד שמלבין
מוסיפים תבלין שווארמה וזהוווווווו

לחזות המגולגלים
מגש שניצלים או פורסים את החזה עוף לפרוסות דקות
מכינים 2 קערות
1 פרורית זהב
2 שמן + מלח + שום מגורד + פפריקה
ואז טובלים בסדר הזה
פרורים
שמן
פרורים
ומגלגלים
מניחים צפוף בתבנית
מכינים רוטב פטריות מאבקה + מים ושופכים מעל לאפות מכוסה 40 דק לפחות ואחכ מעט פתוח

בסלט חסה שמתי
חסה, בצל סגול, מנגו, פטריות וקרוטונים

והוכוסות פרות זה אבטיח מנגו וענבים סגולים

פספסתי משו?

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה