כי זה פשוט מדי, או שזה "לצאת ידי חובת מסר"למה לא?
כי זה עצמו לא מספיק בשביל להחזיק סיפור ארוך.במיוחד שזה מגיע מסופרת שלא מחפשת לצאת ידי חובת המסר, אלא מחפשת עוד ועוד מסרים.
לעניות דעתי זו לא הייתה הכוונה.נראה שמה שגרם למאמר המדהים הזה להיחשב ולהיכתב אלו הדיבורים על מסר; אך למעשה רוב התוכן שלו הוא על אפיון דמויות, שמתברר שהוא-הוא העניין האמיתי ונקודת הכובד של הספרות.
לזו כוונתכם, @Angular וכל השאר?
שנאפיין את הדמויות שלנו עד הסוף, בלי שום פרצה, עד כדי היכרות קרובה ומעמיקה מאוד, ואז ממילא ייפתרו המכשולים האחרים המונעים מהסיפור להיות "כזה שאנחנו קמים לאחריו מהספה קצת מתנודדים, עונים תשובות לא לעניין ובוהים בכריכת הספר זמן רב אחרי שסגרנו אותו"?ובמקרה של רולינג - להסתכל במראה באכזבה ולמלמל בטמטום: אז אני באמת מוגלגית? ואף פעם לא אהיה מכשפה? אוף... אבל בעצם, ממילא אסור היה לי לעשות כשפים, כי אני יהודיה. אז נחסך ממני נסיון עצום...
תודה על ההבהרה.הטענה היא שבסיפורת שהיא מוטת מסר ולא מוטת מציאות, האפיונים של הגיבורים הם רחוקים מהמציאות, וקשה לנו להזדהות איתם ולהכנס לנעליים שלהם.
סיפור מורכב מהמון דברים. כשכותבים ביקורת או ניתוח על ספרות - מאירים צד מסוים שלה, ואותו מנתחים.אז איך יש הרבה ספרים שמורכבים בעיקר ממסר ועוד קצת סיפור (שלדעתי נפגם בגלל המסר), והם נמכרים טוב?
לטעמי בעלילה אין שום בעיה כשהיא רחוקה מהמציאות.האפיונים וגם העלילה, אני חושבת.
אם יורשה לי להוסיף - זו בדיוק החולשה של הספרות החרדית.
הסופרות החרדיות, רובן ככולן, רואות בספרות דרך להנחלת המסר החרדי הדוגמטי לקוראיהן, ובשל כך, ספרים אלו סובלים קשות מחוסר אמינות.
יש בהם את העלילה החיצונית, אבל את מה שמציק לנו, בתוכנו, פעמים רבות אנו מתקשים למצוא שם.
בלת''קולא את מה שהסופרת המדופלמת שמה בפי גיבוריה המושלמים, אחרי אלף מסננות של 'מה שמותר לומר' ו'מה שמותר לחשוב'.
ברור. הכוונה הייתה לעלילה הפנימית עליה דיברתי במאמר.לטעמי בעלילה אין שום בעיה כשהיא רחוקה מהמציאות.
את קובעת כאן קביעה חד משמעית. וזה מעניין, כי אני מכירה מציאות אחרת.בכל-זאת - סופר צריך שתהיה לו גם אמירה כלשהי. בסיס "רוחני" כלשהו שעמו הוא בא לכתיבה. לאו דווקא "מסר" - אלא רעיון, רעיון חיובי, עדיף, שמסביבו הוא טווה את העלילה. ואם אין לו את אלה - אז הסיפור שלו יהיה חסר את האמינות הדרושה לצורך ההזדהות עם הגיבורים.
אני חושבת שלסופר חייב להיות עולם פנימי עמוק - בזה התכוונתי לעולם "רוחני" - כדי שהוא יצליח לבטא אותו גם לקוראים, וכדי שהוא יצליח ליצור דמויות עם עומק משל עצמן. ודמויות עם עומק - יוצרות אמינות והזדהות אצל הקורא...את יכולה להסביר או לנמק למה לדעתך אם אין לסופר אמירה רוחנית בסיפור, הסיפור לא ייצור אמינות והזדהות?
אם לזו הייתה הכוונה, הייתי מגדיר זאת באופן שונה:אני חושבת שלסופר חייב להיות עולם פנימי עמוק - בזה התכוונתי לעולם "רוחני" - כדי שהוא יצליח לבטא אותו גם לקוראים, וכדי שהוא יצליח ליצור דמויות עם עומק משל עצמן. ודמויות עם עומק - יוצרות אמינות והזדהות אצל הקורא...
תלוי על הדעת של מי.ומתיישבות על הדעת,
מסכימה.כדי שהסופר יצליח ליצור דמויות עם עומק משל עצמן, שהקורא יזדהה עימן, הוא חייב שתהיה לו עצמו ראייה רחבה של המציאות, רב ממדית ועמוקה.
סופר הוא בסופו של יום אומן אשר ניחן ביכולות כתיבה משובחות. על כן הוא עוסק בכך לפרנסתו ולמען נשמתו. כל אחד יביע את עולמו כפי שהוא מבין וחווה אותו. אל לנו לצפות מאומן לשמש כשופר הרוחני שלנו.מסכימה.
ואצל סופרים שומרי מצוות הייתי מצפה גם לראייה רוחנית ותורנית רחבה - שלא מפחדת מירידות, אבל כן שואפת לעליות.
אני כן מצפה.סופר הוא בסופו של יום אומן אשר ניחן ביכולות כתיבה משובחות. על כן הוא עוסק בכך לפרנסתו ולמען נשמתו. כל אחד יביע את עולמו כפי שהוא מבין וחווה אותו. אל לנו לצפות מאומן לשמש כשופר הרוחני שלנו.
כמובן שכקורא זכותנו לאהוב סגנונות מסוימים על פני אחרים אך אין בכך להשליך על טיב הסופר ועל קליעתו למטרתו.
מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!
חלה שגיאה בשליחה. נסו שוב!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר להצטרף
אליהם ממש עכשיו:
תהילים פרק כה
אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
הנושאים החמים