אם למטבעות יכול להיות רווחים של אלפי אחוזים
למה לא לסכן 100 שח (שזה סכום זעום)
וכך למשוך אותו שהוא יהיה מיליון שח (אחרי כמה שנים) או אפילו 100K
ואם הוא נמחק שיהיה לכפרה. זה בסהכ 100 שקל
גם אני חושב כך אם אפשר בתוך שנה להרוויח 3 מיליון דולר מהשקה של 30 אלף דולר למה לא לעשות זאת? בגלל המינופים? צריך להיזהר מהם אבל הרוויח כל כך הרבה כסף תוך שנה אדרבה שילמד אותי איך ואיפה להשקיע במטבעות וירטואלים
גם אני חושב כך אם אפשר בתוך שנה להרוויח 3 מיליון דולר מהשקה של 30 אלף דולר למה לא לעשות זאת? בגלל המינופים? צריך להיזהר מהם אבל הרוויח כל כך הרבה כסף תוך שנה אדרבה שילמד אותי איך ואיפה להשקיע במטבעות וירטואלים
כי ברגע שמרויחים בלי מאמץ
אז אומרים בואו נמשכן את הבית ונמשיך להרויח
וניקח הלואה ונמשיך להרויח
וגם אם לא ונשארנו רק עם ההשקעה הראשונית של הכסף שהחלטנו לסכן
זה לא עובד!!!
ברגע שבן אדם הרויח הרבה וקיצוני
ואחר כך הפסיד
הוא יכניס עוד ועוד ועוד בשביל להרויח שוב
ממש כמו קזינו
וזה לא כתבה מופרכת
מכירה כאילו
יש הרבה שהתמכרו
גם אם לא ממש במצב כזה
אבל כן לשים עוד פעם ועוד פעם
למנף כסף שאין
ולפתוח שוב ושוב את התיק
ולאות עד הרגע האחרון ביום שישי
ולרוץ לראות במוצש
(מכירה אישית מהשו שהשאיר את המסך פתוח בבת כי לא יכול להתגבר על הסקרנות!!! לא נגע כמובן אבל....)
ממש לא דומה (בלשון הוכחנות החדשה זה נקרא ״וואט-אבאוטיזם״). כדי ללמוד רפואה ואפילו להבין דברים בסיסיים צריך השקעה רבת שנים והבנה עמוקה וכדי להשקיע כסף באופן בסיסי לא צריך להשקיעה הרבה זמן ולמידה...
כן וגם בנושא הרפואה יש עדר, תראה מה קורה בפורומים שעוסקים ברפואה, אנשים לא הולכים לרופא או בודקים אם מה שהרופא אמר בפורומים ואפילו מפתחים תאוריות רפואיות ללא הבנה בסיסית בנושא.
אלו שמפתחים תאוריות רפואיות זה דווקא אלו שחושבים שהם מבינים.
ברפואה אין שום עניין ללמוד כדי ליישם, אפשר להחליט פשוט שסומכים על המומחים.
כך גם פה מה העניין ללמוד? הרי גם אם אלמד לא אגיע לקצת מהכמות שהמומחים השקיעו בזה, אז עדיף לי לסמוך עליהם.
בדבר שיש בו מחלוקת בין המומחים אסתבך, אך בדבר שרוב מובהק של המומחים שווים לגביו, כמו בסיפור של ההשקעות בזמנינו, אין סיבה לא להשקיע בזה.
ובטח לא כשההשקעה היא לא של מיליונים אלא של בין אלף לאלפיים שקל בחודש. (גם במשכנתאות אני לא מבינה, קיבלתי הצעה, שלחתי ל2 אנשי מקצוע, שניהם המליצו ועשיתי. כך גם בעסק שלי, היועצת מס שלי מדריכה אותי בכל פרט עד הפרט הקטן, אני סומכת עליה בעיניים עצומות וככה אני אף פעם לא מפשלת, (היא מסבירה לי דברים אבל אני לא צריכה באמת להבין בזה).
אין סיבה שבהשקעות אנהג שונה.
אני חושבת שיש תופעה שהיא פחות עדר אלא יותר חוסר זהירות.
יש אנשים שמדברים כל כך הרבה על השקעות (בעלי צוחק שזה הפך להיות 'נייעס אבריכים'), הם יודעים להסביר כמה אפשר להרוויח וכמה זה שווה, אז הם מאוד רוצים לעשות את זה בעצמם.
הבעיה היא שאין להם כסף פנוי, אז הם לווים או ממשכנים את הבית או משיגים בכל מיני שרכים אחרות.
ברוב המקרים הם עושים את זה בלי להתייעץ מתוך סוג של חוסר יכולת להתגבר, ואז אח"כ הם מסתבכים עם חובות ונכנסים לבעיה.
הם צריכים להיזהר, אבל מי שעובד מהראש ולא מהבטן, מתייעץ על כל דבר, ועושה מה שהמומחים אומרים, (בטח מי שיש בסביבתו אדם שהוא מרגיש שבנושאים אלו אפשר באמת לסמוך עליו), אני לא רואה סיבה לדבר עליהם.
מסקנה מהאשכול הזה
אם הגעת לשוק ההון באופן עצמאי עם רצון לטרוף את העולם
ככל הנראה תכנס להשקעות בסיכון מאד גבוה ובתוך סיכון גבוה
ומשם יש רבים שנכנסים למעגל התמכרות קלאסי
אז היי אתה הרימו לך פה דגל אדום תעצור ומהר לא משנה איפה אתה אוחז בזה
כל זה אמור לקוראי יתד אבל אם אתם קוראים משפחה
דלגו על ההמלצה היא נכתבה בעיתון הנוראי ביותר עלי אדמות
ויאלה רוצו לקריפטו אלא אם כן עוד שנתיים יעשו שם את ה"אומץ המשפחתי"
ו"יפתחו" את נושא ההתמכרות לקריפטו במגזר החרדי
כמובן לראשונה בתולדות המגזר...
אגב הכותב של המאמר ביתד אריה ליבוביץ
הוא מהראשונים בציבור החרדי שדברר את נושא ההתנהלות הכלכלית הנכונה
גם אני חושב כך אם אפשר בתוך שנה להרוויח 3 מיליון דולר מהשקה של 30 אלף דולר למה לא לעשות זאת? בגלל המינופים? צריך להיזהר מהם אבל הרוויח כל כך הרבה כסף תוך שנה אדרבה שילמד אותי איך ואיפה להשקיע במטבעות וירטואלים
גם אני חושב כך אם אפשר בתוך שנה להרוויח 3 מיליון דולר מהשקה של 30 אלף דולר למה לא לעשות זאת? בגלל המינופים? צריך להיזהר מהם אבל הרוויח כל כך הרבה כסף תוך שנה אדרבה שילמד אותי איך ואיפה להשקיע במטבעות וירטואלים
בסוף הכתבה תביא לתוצאות הפוכות?
הסיפור שם מאד מוקצן כמובן, אבל הרוח והכיוון נכונים.
זה לא משחק ילדים וזה יכול להגיע לדיני נפשות ולהתמכרות מטורפת ועוד.
אין כסף קל, ותיק השקעות נבנה לאט ובזהירות לאורך שנים.
כסף זה מאד חשוב , אבל בריאות הנפש ושלום בית והילדים יותר.
אסביר את כוונתי מתואר בכתבה אדם שהשקיע 30 אלף דולר שהפכו להיות תוך שנה שלוש וחצי מיליון והוא לא התגבר על הפיתוי אלא השקיע עוד ועוד עד שנפל ונשאר בעיקר עם חובות אבל בהנחה שמה שמתואר הוא נכון למה לא לסכן סכום קטן שצומח כך במהירות? אם הייתי קונה ביטקוין אחד לפני תשע שנים בכמה דולרים התשואה הייתה גבוהה יותר מכל שוק אחר שקיים בעולם ויותר מכל עסק שקיים בעולם
אסביר את כוונתי מתואר בכתבה אדם שהשקיע 30 אלף דולר שהפכו להיות תוך שנה שלוש וחצי מיליון והוא לא התגבר על הפיתוי אלא השקיע עוד ועוד עד שנפל ונשאר בעיקר עם חובות אבל בהנחה שמה שמתואר הוא נכון למה לא לסכן סכום קטן שצומח כך במהירות? אם הייתי קונה ביטקוין אחד לפני תשע שנים בכמה דולרים התשואה הייתה גבוהה יותר מכל שוק אחר שקיים בעולם ויותר מכל עסק שקיים בעולם
אסביר את כוונתי מתואר בכתבה אדם שהשקיע 30 אלף דולר שהפכו להיות תוך שנה שלוש וחצי מיליון והוא לא התגבר על הפיתוי אלא השקיע עוד ועוד עד שנפל ונשאר בעיקר עם חובות אבל בהנחה שמה שמתואר הוא נכון למה לא לסכן סכום קטן שצומח כך במהירות? אם הייתי קונה ביטקוין אחד לפני תשע שנים בכמה דולרים התשואה הייתה גבוהה יותר מכל שוק אחר שקיים בעולם ויותר מכל עסק שקיים בעולם
כי בכרטיס לוטו הסיכוי הוא קלוש מאד משהו כמו אחד ל10 מיליון ואם בחיש גד או משהו דומה הסיכוי כמובן גבוה הרבה יותר אבל הזכיה היא בסכומים נמוכים עד מגוחכים
המלכודת הרגשית היא בדיוק הבעיה שמתוארת בכתבה. התמכרות להשקעות (ליתר דיוק להימורים בנירות ערך) היא משהו שיכול לקרות גם למי שנכנס לזה בכוונה להיות רציונלי.
ההתחלה ב"סכום קטן שאפשר להפסיד" היא אחת הדרכים להיכנס למלכודת. זה טיעון שמתחזה לטיעון רציונלי אבל הרבה פעמים הוא בעצם טיעון רגשי.
בגלל זה שאלתי על הלוטו. אותו טיעון של סכום קטן שאפשר להפסיד תופס גם לגבי הלוטו. כשמדובר בלוטו, אנשים מבינים שזו לא הדרך להתעשר. (לפחות אפשר לקוות שיושבי הפורום הזה מבינים. יש בהחלט אנשים שמנסים שוב ושוב להתעשר מאותם "סכומים קטנים" ואפילו מכורים ללוטו)
חידוד ההבדל בין הלוטו לקריפטו (או כל השקעה מסוכנת אחרת) יכול לעזור להחזיר את ההתלבטות לפסים רציונליים, שלא עוסקים בשאלה כמה כואב לי בכיס 100 ש"ח (זה בדרך כלל ממש לא רציונלי וגם לא פרופורציונלי לסכום) אלא האם זו השקעה הגיונית, בסכום כזה או אחר.
כי בכרטיס לוטו הסיכוי הוא קלוש מאד משהו כמו אחד ל10 מיליון ואם בחיש גד או משהו דומה הסיכוי כמובן גבוה הרבה יותר אבל הזכיה היא בסכומים נמוכים עד מגוחכים
במחילה מהכותבים הנכבדים באשכול
שמסבירים על ה״סכנה״ בהתמכרות
ואתה מתחיל בקטן ולא יודע איפה זה יגמר…
וכך באמת מתואר בהרחבה בכתבה את ההתמכרות של המספר
שאתה נמשך ומכניס עוד ועוד סכומים…
והאמת שזה טעות פטאלית!
להשקיע במדד זה חכמת המונים והסתמכות על היסטוריה בת 150 שנה
להשקיע בסקטורים מסוימים וק״ו חברות ספציפיות
זה התיימרות להיות יותר חכם מ90% מהמשקיעים הפרטיים ומנהלי הקרנות!
להשקיע במדד קריפטו נע בין הנ״ל להימור מושכל
לקנות ביטקוין או מטבעות בולטים אחרים זה הימור מושכל ומטה
לקנות מטבע ספציפי ולא מוכר זה ״משחק בקוביה״ כפשוטו ממש!
לכאו׳ מבחינה הלכתית זה יותר גרוע מלוטו, שברור שזה הגרלה
פה הרי מגיעים ל״מסקנה״ שזה המטבע הכי רווחי, לא?
אז זה כבר מתוך ״אמונה״ ב״השקעה״…
יש מהמרי קזינו מקצועיים, שזה המקצוע הרשמי שלהם!
יש אסטרטגיות מורכבות, ואפשר ללמוד את זה בצורה רשמית ומסודרת
לכן אותו ״עובד בקזינו״ יהיה כשר לעדות?
תמהני על אריה ליבוביץ ומערכת יתד
שנפלו בכתבה שמביאה הרבה יותר נזק מתועלת
כמה חרדים שמעו בכלל על מינוף ועוד בקריפטו?
מול כמה חרדים שנדלקו כפשוטו מהתשואה הפנומנלית שמתואר בכתבה
נכון, הוא היה טיפש והתמכר
אבל אנחנו? נהיה חכמים!
נשמור חזק לא להיכנס למינופים!
אפילו ננדור נדר
שאם חלילה וחס נמנף
אנחנו תורמים הכל לבית כנסת השכונתי…
שמחתי לעזור
לצערי, לא מדובר בדברים באוויר
איתי אישית דיברו משבת 2 אברכים על לחפש מטבע ולשים בה כמה אלפים
ו״אפילו אריה ליבוביץ מסביר שכל הבעיה היא המינוף,
אבל שאפשר להגיע שם לתשואות פנומנליות!״
…
אני שואלת כי יש לי תיק השקעות שיש לו יתרה ב"קופה" של 7.5 שח שלא מושקע
אני כמעט ולא נכנסת שם, השקעתי בבת אחת 300K (שהיו עד אז חיסכון בפקדון בנקאי)
ומאז את החיסכון החודשי אני מעבירה לקרן כספית בבנק,
שמתי רק במדדים "בטוחים" כמו S&P500
פחדתי שאם אני שמה 7.5 שקל זה יגרר לי למינוס...
אסביר את כוונתי מתואר בכתבה אדם שהשקיע 30 אלף דולר שהפכו להיות תוך שנה שלוש וחצי מיליון והוא לא התגבר על הפיתוי אלא השקיע עוד ועוד עד שנפל ונשאר בעיקר עם חובות אבל בהנחה שמה שמתואר הוא נכון למה לא לסכן סכום קטן שצומח כך במהירות? אם הייתי קונה ביטקוין אחד לפני תשע שנים בכמה דולרים התשואה הייתה גבוהה יותר מכל שוק אחר שקיים בעולם ויותר מכל עסק שקיים בעולם
מסיבה פשוטה מאד.
לפני שהכסף הפך לשלש וחצי מליון הוא עלה לשלושים אלף ואח"כ לשלש מאות אלף.
וגם אם הרווחת את הכסף הזה בקלות, לסכן אותו זה פשוט טיפשות.
נניח וקנית ביטקוין באלף ש"ח, באיזה סכום תצא?
השנים שהשקעת בלימוד הן הבסיס הכי טוב לעימוד מקצועי. בוא ללמוד איך לתרגם את העין החדה שפיתחת למקצוע יוקרתי ומבוקש בציבור שלנו, בלי לצאת מהאווירה התורנית ובלי להתפשר על הרמה המקצועית הכי גבוהה בשוק.
הבעיה בהשקעות של כל מי שרק התחתן בלי שום קשר למצבו הכלכלי, היא באמת חסרת אחריות. החל ממינופים ומישכונים, ועד ההכרח להשקיע שמוביל להשקעות טיפשיות.
אבל ישנה בועה גדולה שתתפוצץ דוקא למשקיעים המחושבים, כוונתי לכל האברכים שאין להם הרבה והם בכח משקיעים כמה עשרות אלפים, (ובינתיים חיים מהצדקה, ולא רק מכספי כולל.) ורק מדברים כיצד הם מחתנים את כל הילדים ברווח. היה בעבר אשכול בפרוג על מה נעשה בעתיד בנישואי הילדים כשכולם יהיו מליונרים. בעוד שלמעשה, יהיה להם סכום יפה מאוד, אבל ממש ממש רחוק מהדמיון שהבטיחו להם בפינת קפה בכולל.
ניחומי שלוחים מעכשיו.