דרוש מידע שאלה מוזרה... מקובל חברתית = נורמלי?

זהו דיון מעניין מאוד,
ראיתי סרטון שבו הרב עובדיה מחטיף סטירת לחי לאריה דרעי והוא קורן מאושר...
האם זה לא נורמלי? ברור שזה בסדר...
אני חושבת שאחרי הנישואין מגלים הרבה דברים שחשבנו שהם נורמלים,
ואז אנחנו מגלים שאצל הצד השני הם ממש לו נורמליים.
 
בלת"ק, סתם כך אדם משוה עצמו לסביבה כדי לדעת אם הוא בסדר או לא. לדוגמה, אם יש ניצול שואה שגידל את ילדו במשטר ברזל, ואז הילד גדל ויש לו ילד והוא מגדל אותו בקשיחות. הילד סובל ולא מצליח בלימודים ולא בחברה, אך כשאומרים אנשי החינוך לאב שהוא מלחיץ, הוא בטוח שהם טועים, הוא ממש ממש עדין! והוא צודק, יחסית לאבא שלו הוא עדין מאד. זה נקרא לְעֻמָּתִי (לְעֻמָּתִיִּים, לְעֻמָּתִיּוּת), הוא טוב לעומת אבא שלו. אבל, אומר הקאוצ'ר, אנחנו לא צריכים להיות טובים ביחס לבן אדם פלוני, אנחנו צריכים להיות טובים ביחס לתורה!
 
בנוגע לבת: בגלל שיש הרבה מקומות חיכוך, עדיף להתמקד במה שממש נראה לך אקוטי.
בכללית: אני תמיד אומרת לילדים, גם אם הבת של הרב הכי גדול, או הילדה הכי צדיקה תעשה משהו, ולך זה נראה מוגזם, ולא מתאים, אז את צודקת! ולא היא!
כי לכל אחד יש את הניסיון שלו, ואולי לה קשה דווקא הנקודה הזאת, ולכן אסור להסתכל רק על הצדדים, אלא לסמוך על אינטואיציה אישית, אפילו אם זה אומר כאילו שאנחנו יותר מקפידים על נקודה זו, ממי שבדרגה יותר גבוה מאיתנו.
 
ברור שאני לא יעשה זאת כי זה אסור לי עפ"י הדרך חיים שלי, זה לא סותר שזה נהיה נורמה.
גם אם זה נוגד את ההלכה ואורח החיים שלי.
אם את/ה שייך למסגרת שומרי מצוות הנורמה נקבעת לפיה, ולא לפי צפון קוריאה למשל.
ולכן זה לא נורמלי.
 
לעיתים האדם סובל בגלל נורמה חברתית, אסביר.

כשאני הולך לקניות ביש אני לוקח איתי עגלת שוק (תוצרת הארץ של חברת "החבית" והיא פצצה !) ואני רואה כאלה שנסחבים ביד כי הם מתביישים (ואלה שפחות מתביישים לוקחים איתם עגלת ילדים...)


זה נורמלי להתבייש ולסבול ?

אני לא חושב.
 
נראה לי זה יותר עניין של הרגשה עצמית ולא כל כך מצב של נורמליות.
להיות יוצא דופן פומבית זה לא נעים.
אז עושים כמו כולם או שמסתתרים מכולם. אבל לא עושים דברים נגד כולם.
 
זה נורמלי להתבייש ולסבול ?

אני לא חושב.
צודק לגמרי.. לא אמורים לסבול,
אך זה קצת סוג של 'נורמליות' אחר..
אני דברתי על משהו שהוא לא נורמלי בכלל ונכנס לחברה ולכן הדבר נהיה נורמלי- וזה לא כ"כ נורמלי...
 
צודק לגמרי.. לא אמורים לסבול,
אך זה קצת סוג של 'נורמליות' אחר..
אני דברתי על משהו שהוא לא נורמלי בכלל ונכנס לחברה ולכן הדבר נהיה נורמלי- וזה לא כ"כ נורמלי...


לא יודע, הכל עניין של תקופות, בתקופת האבות ודור המדבר הלכו עם נזמים, היום זה לא נורמלי, בתקופת הגמרא וכן בדורות שלאחר מכן גם הגברים הלכו עם טבעות והיום זה לא נורמלי (אצל החרדים)

דור דור ונורמליותו.
 
פעם שמעתי הרצאה ממורה לחינוך מיוחד שאין כזה דבר נורמלי ולא נורמלי כל אחד והנורמה שלו... היה לה על זה הרצאה שלימה, תאוריה בפני עצמה.
וסתם כך בדיוק השבוע שמעתי משהו יפה על הנושא -נורמלי זה בעצם 'נורמה לי' לכל אחד נורמה משלו... כך שאין להקיש ממקרה למשנהו....
חזזק
 
בלת"ק

לענ"ד נורמלי זה בדיוק כמו שאחת כתבה פה
נורמה לי כלומר כל אחד צריך לפעול לפי תכונות נפשו
רק אתן דוגמה -נניח רבי חיים קנייבסקי הקדוש זצ"ל
האם הוא היה נורמלי??
לכאורה ממש לא!
לא ידע צורת מטבע,לא ידע איך הוא נראה,לא ידע איפה הוא גר
על פי כללי הנורמה החברתית זה לא נורמלי
אבל ברור לכל נורמלי שזה נורמלי

הקיצר-כל עוד מבורר על האדם שהוא בריא לחלוטין מבחינה נפשית
והוא פועל בשום שכל מתוך מקום אמיתי בנפשו זה נורמלי
גם אם זה לא נורמלי

ולמרות זאת אסייג-שעדיין כל עוד האדם לא מספיק חזק לפעול כנגד הנורמה שהציבור מציב
עדיף שאת הדברים ה"לא נורמלים" יעשה בצנעה
הגם שאליבא דאמת הם "נורמלים לחלוטין"
 
בלת"ק

לענ"ד נורמלי זה בדיוק כמו שאחת כתבה פה
נורמה לי כלומר כל אחד צריך לפעול לפי תכונות נפשו
רק אתן דוגמה -נניח רבי חיים קנייבסקי הקדוש זצ"ל
האם הוא היה נורמלי??
לכאורה ממש לא!
לא ידע צורת מטבע,לא ידע איך הוא נראה,לא ידע איפה הוא גר
על פי כללי הנורמה החברתית זה לא נורמלי
אבל ברור לכל נורמלי שזה נורמלי

הקיצר-כל עוד מבורר על האדם שהוא בריא לחלוטין מבחינה נפשית
והוא פועל בשום שכל מתוך מקום אמיתי בנפשו זה נורמלי
גם אם זה לא נורמלי

ולמרות זאת אסייג-שעדיין כל עוד האדם לא מספיק חזק לפעול כנגד הנורמה שהציבור מציב
עדיף שאת הדברים ה"לא נורמלים" יעשה בצנעה
הגם שאליבא דאמת הם "נורמלים לחלוטין"
דווקא בדוגמא שלך, ברור לכולם ההבדל.
מבחינה נפשית- ר' חיים נורמלי.
מבחינה חברתית- הוא לגמרי לא היה נורמלי. הוא היה טוב מהנורמה פי מליון, אך זה לא הפך אותו לנורמלי אלא ל"מעל הנורמה"
 
כפי שהבנתי דברים שהם קיצוניים שם זה נורה אדומה וכל אחד יודע מה זה קיצוני
 
כפי שהבנתי דברים שהם קיצוניים שם זה נורה אדומה וכל אחד יודע מה זה קיצוני
אמור להדליק נורה אדומה -כן
אבל האם נורה אדומה זה בהכרח גרוע? ממש לא!

כמעט כל פורץ דרך הוא היה קיצוני
ובכלל ,יכול להיות שדברים היום שהם נורמה בעבר היו קיצוניים וכן להיפך

כללי החברה הם טווח מאוד מאוד מסויים כדי להגדיר "נורמה"
בהנחה כמובן-שנורמה זה משהו שמדבר על מהות ולא על חיצוניות
 
יש לי חקירה עמוקה שבתוכו פרדוקוס: מה קורה כשכולם 'לא נורמליים' ? האדם הנורמלי הופך ללא נורמלי אבל אז הוא כבר נורמלי כי כולם לא נורמליים ואם הוא נורמלי אז הוא כבר שוב לא נורמלי...
סתם.. סתם..

המושג 'נורמלי' מקודש מאוד בקרבנו היא קובעת לנו את התנהגות, מקטלגת לנו אנשים, ובעצם מנווטת לנו פחות או יותר את החיים, 'מנהיג הדור' אפשר לקרוא לה. אבל בצד שני היא מושג מאוד מאוד גמיש שהגדרותיה משתנים מדקה לדקה, ממשפחה למשפחה מסביבה לסביבה, מקהילה לקהילה, מתרבות לתרבות, ומדת לדת.
ממש לא כדאי לבנות על זה, כי כשתתאים את עצמך סוף סוף ל(מה שאתה חושב) כנורמה תגלה שהיא כבר השתנתה ועכשיו אתה כבר 'לא נורמלי'..
 
נערך לאחרונה ב:
יש לי חקירה עמוקה שבתוכו פרדוקוס: מה קורה כשכולם 'לא נורמליים' ? האדם הנורמלי הופך ללא נורמלי אבל אז הוא כבר נורמלי כי כולם לא נורמליים ואם הוא נורמלי אז הוא כבר שוב לא נורמלי...
זה לא חקירה חדשה...
זה הסיפור של "תבואת שגעון"... של ר' נחמן
שכשכולם אוכלים - כולם נהיים משוגעים, אז לפעמים שווה לאכול - רק לדעת שאנחנו משוגעים, זה סוג של נורמליות בתוך השגעון
 
יש לי חקירה עמוקה שבתוכו פרדוקוס: מה קורה כשכולם 'לא נורמליים' ? האדם הנורמלי הופך ללא נורמלי אבל אז הוא כבר נורמלי כי כולם לא נורמליים ואם הוא נורמלי אז הוא כבר שוב לא נורמלי...
סתם.. סתם..

המושג 'נורמלי' מקודש מאוד בקרבנו היא קובעת לנו את התנהגות, מקטלגת לנו אנשים, ובעצם מנווטת לנו פחות או יותר את החיים, 'מנהיג הדור' אפשר לקרוא לה. אבל בצד שני היא מושג מאוד מאוד גמיש שהגדרותיה משתנים מדקה לדקה, ממשפחה למשפחה מסביבה לסביבה, מקהילה לקהילה, מתרבות לתרבות, ומדת לדת.
ממש לא כדאי לבנות על זה, כי כשתתאים את עצמך סוף סוף ל(מה שאתה חושב) כנורמה תגלה שהיא כבר השתנתה ועכשיו אתה כבר 'לא נורמלי'..
תשנה את השם שלך ממשה ארבל
למיכאל מלכיאלי
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה