דרוש מידע מיומנו של משגיח כשרות - כנסו וגלו מה אתם אוכלים!!

שאלת את הרב שלך שלא אוכל בית יוסף ולכן תשובתו היתה לא
אבל יש הרבה רבנים "רציניים" שכן אוכלים בית יוסף ומורים לתלמידיהם כן לאכול ודוקא אלא בכלל לא סומכים על הרב זריצקי ולא מכירים אותו בכלל
ומכיון שכך אל תכתוב הלכה פסוקה שאין לאכול אחרי שחצי עם ישראל כן אוכל (וזה כאילו לא פוליטי?)
אני אישית לא אוכל את שניהם אבל אני גדל בציבור שכן אוכל וסומך לכתחילה
צודק,
אבל כוונתי היתה שמכיון שחלק נכבד ביותר מהציבור [כמדומני לפחות חצי] לא סומך על הכשרים אלו ורבנות מהדרין ירושלים כן מכניסה אותם אז אנשים אלו מתוך חוסר ידיעה אוכלים הכשרים שהם לא סומכים עליהם,

אני מצרף סקר הכשרים שנסקר כאן בפרוג, אין בכך שום ראיה וכמובן זה לא ''רב רציני'' אך זה רק אינדיקציה להראות שמרבית הציבור לא אוכל הכשרים אלו, [אחוז הספרדים שענו נמוך אז אין מכאן ראיה על בית יוסף אלא על ההכשר השני]
נא לא להמשיך את הנידון הפוליטי\הלכתי,
מקווה שהובנתי כראוי,

נ.ב. מעניין אותי מיהם אותם רבנים שמורים לתלמידיהם לאכול בית יוסף,
1679171381381.png
 
@הכריש!
אני אתייחס לנושא שבו פתחת את האשכול : הכבד בכמה נקודות מנסיון
א, למה בכלל המקרר פתוח זה אמור להיות סגור והמפתח אצל המשגיח בלבד
ב, לגבי התבנית עם המים זה תלוי בסוג התנור ובהרבה תנורים תעשייתיים אין בעיה יש להם איזה מערכת שמנקזת את זה החוצה
ג, לגבי הדלת מנסיון שלי עם תנורים כאלה תמיד היה פתח ניקוז עליון ליציאת האדים משהו שמובנה בתנור
ד, נכון שצריך כלים נפרדים והנוהל הוא שיש גסטרונום מיוחד שמסומן בצבע וכן מגש רשת שמסומן בצבע וגם הסכין של הכבד הוא רק לכבד וגם המסננת שטיפה ותפקידו של המשגיח לדאוג לשטוף את הכלים הנ"ל ולהחזירם לארון כלשהו שאף אחד לא יגע בהם זה משהו שבנוהל זה לא משהו חדש
ולגבי הסיפור השני זה הזוי
מה אתה לא יודע מי הטבח , מי נכנס ויוצא ,מה מבשלים שם ,מה התפריט
נשמע מוזר
 
צודק,
אבל כוונתי היתה שמכיון שחלק נכבד ביותר מהציבור [כמדומני לפחות חצי] לא סומך על הכשרים אלו ורבנות מהדרין ירושלים כן מכניסה אותם אז אנשים אלו מתוך חוסר ידיעה אוכלים הכשרים שהם לא סומכים עליהם,

אני מצרף סקר הכשרים שנסקר כאן בפרוג, אין בכך שום ראיה וכמובן זה לא ''רב רציני'' אך זה רק אינדיקציה להראות שמרבית הציבור לא אוכל הכשרים אלו, [אחוז הספרדים שענו נמוך אז אין מכאן ראיה על בית יוסף אלא על ההכשר השני]
נא לא להמשיך את הנידון הפוליטי\הלכתי,
מקווה שהובנתי כראוי,

נ.ב. מעניין אותי מיהם אותם רבנים שמורים לתלמידיהם לאכול בית יוסף,
צפה בקובץ המצורף 1340662
א, באמת הסקר לא משקף כלום לגבי האכלוסיות ודאי שיש בפרוג יותר חסידים וליטאים מספרדים .
ב, לגבי בית יוסף מדובר בהרה"ג ר' עובדיה יוסף זצוק"ל וסיעתו ומדובר במאות רבנים של הציבור הספרדי
ולפני שתיידע אותנו מה אתה חושב על הקבוצת רבנים הנ"ל ותלמידיהם רק ליידע אותך שיש עוד אנשים בעולם והם יכולים לפעמים לחשוב אחרת ממך
ודרך אגב מי שאוכל הרבנות ירושלים מסתמא שהוא אוכל בית יוסף לא מכיר מישהו שאוכל הרבנות ולא אוכל בית יוסף
 
@הכריש!
אני אתייחס לנושא שבו פתחת את האשכול : הכבד בכמה נקודות מנסיון
א, למה בכלל המקרר פתוח זה אמור להיות סגור והמפתח אצל המשגיח בלבד
ב, לגבי התבנית עם המים זה תלוי בסוג התנור ובהרבה תנורים תעשייתיים אין בעיה יש להם איזה מערכת שמנקזת את זה החוצה
ג, לגבי הדלת מנסיון שלי עם תנורים כאלה תמיד היה פתח ניקוז עליון ליציאת האדים משהו שמובנה בתנור
ד, נכון שצריך כלים נפרדים והנוהל הוא שיש גסטרונום מיוחד שמסומן בצבע וכן מגש רשת שמסומן בצבע וגם הסכין של הכבד הוא רק לכבד וגם המסננת שטיפה ותפקידו של המשגיח לדאוג לשטוף את הכלים הנ"ל ולהחזירם לארון כלשהו שאף אחד לא יגע בהם זה משהו שבנוהל זה לא משהו חדש
ולגבי הסיפור השני זה הזוי
מה אתה לא יודע מי הטבח , מי נכנס ויוצא ,מה מבשלים שם ,מה התפריט
נשמע מוזר
א, המקרר פתוח כי אני לא נמצא בכל השעות (כמו שכתבתי למעלה)
ב, אני צריך לבדוק את התנור אצלי, לא כל התנורים אותו דבר.
ג, כתבו כאן כבר שבדיעבד זה בסדר
ד, הסיפור עם הכבד היה הפעם הראשונה שהכשירו כבד מאז שאני משגיח, ולכן הגעתי בבוקר וכבר באמצע התהליך של ההכשרה, ככה שלא היה לי עדיין תבניות מסומנות. אני בא לחפש את התבניות אבל כבר הערבי עזר לי...

לגבי הסיפור השני, אני מגיע ב8:30 למטבח ומידי פעם מגיע יותר מוקדם, ואין לי איך לדעת מי מגיע לפעמים יותר מוקדם.
 
ודרך אגב מי שאוכל הרבנות ירושלים מסתמא שהוא אוכל בית יוסף לא מכיר מישהו שאוכל הרבנות ולא אוכל בית יוסף
רבנות מהדרין לא רבנות רגילה יש הרבה מהציבור החרדי שאכלו/אוכלים
כמדומה שרוב הציבור האשכנזי לא אוכל בית יוסף (לא משנה הטעם)
ובירושלים יש הרבה מציבור זה שסמכו לאכול רבנות מהדרין, ואני מכיר כמה וכמה כאלה, אפילו שבית יוסף לא אכלו, כי בזמנו לפני שמונו רבני העיר שליט"א, היו בכשרות יותר מהציבור האשכנזי כגון הרב של גילה הרב שלזינגר וכן הרב שמואל בורנשטיין
כיום שרבני העיר סומכים על בית יוסף, ולפחות הרב עמר שליט"א מסתבר לכתחילה שבלכתחילה, ממילא הם לא יכולים לא לאכול בית יוסף ולאכול רבנות מהדרין
 
הבן שלי משגיח במאפיה שבהשגחת העד"ח,
המפתח של התיבה שממנה מדליקים את התנור נמצא רק אצלו,
אין מצב שמישהו אחר מדליק תנורים, (בישול עכו"ם)

יש פיקוח ממש מוקפד מטעם מערכת הכשרות, בנוסף למצלמות וביקורי פתע
 
הרב שלזינגר אמר לי, כששאלתי אותו על תותים במוצרי חלב, שהליינים שהכי מוכרים זה המוצרים עם תותים, ולכן הם משקיעים בזה המון. המכונות מסירות את כל השכבה החיצונית |(שם יש בד"כ תולעים), ולאחר מכן יש השריה מאד חריפה שמוודאת שלא נותרו תולעים.
שימו לב שבמוצרי תנובה התותים לא ממש מרוסקים, כך שזו התשובה, ולא עניין הטחינה

יכול להיות שאת צודקת, מה שאני כתבתי שמעתי בפאנל כשרות מנציג של העדה"ח.
 
ם משגיח שהוא (אבא שלי במקרה⁰)
לפני פסח היה במפעל ידוע בכשרות מהודרת
ומפעל שעושה דברים לפסח
והעובדת אוכל לחם ליד המכונה באמצע שפועלת
הוא אומר זה חמץ ואת מכינה דברים לפסח
ואחראים אומרים אנחנו נטפל
מה נטפל המוצר חמץ
מסיורים שעשיתי במפעלי מזון בארץ נשמע שזה יכול לגרום למשרד הבריאות לסגור אותם
כי כל יצור המזון צריך רמה של סטריליות אומנם יש ויש אבל די נראה לי שאכילה ליד מכונה שמייצרת זה כבר עובר כל גבול
 
מעניין אותי מה הולך בבתי חבד בעולם....
על בתי חב"ד בעולם אני סומך הרבה יותר מהרבה כשרויות בארץ
שם זה יותר ביתי והחבדניקים מקפידים שכל פיפס יהיה לפי כל החומרות שלהם והמוצרים בדרך כלל בהזמנה מראש והמטבח מנוהל היטב ואין שם טיילת אנשים שאינם צריכים להיות שם
 
לפני כמה שנים הייתי בחתונה באולם בירושלים
למרות שלא אכלנו מההכשר הקבוע שם המחתנים הביאו משגיח נפרד של הכשר טוב יותר כדי שאנשים יאכלו ברוגע
אחרי שנגמר ונסענו כמה חברים הביתה אחד מהם אמר שהוא דיבר עם המשגיח ובכלל לא החליפו את הסירים שבבוקר בישלו בהם עופות ובשר בהכשרים שאנחנו לא סומכים עליהם כולם הזדעזעו , אבל אני רציתי לדעת למה הוא אמר זה עכשיו
הרי כבר עזבנו הוא היה צריך לומר את זה בחתונה כדי שאם נאמין לו לא נאכל אבל להגיד את זה עכשיו זה רק צער ונערווין בלי תועלת
לפעמים אני מרגיש כך כלפי דיון בסגנון הזה כל אחד מביא סיפור/שמועה בלי פרטים או מידע איך להיזהר בעתיד ואני מבין את זה אף אחד לא רוצה שזה יהפוך לדיון על הכשר כזה או אחר(שיגרום לסגירה מהירה של האשכול) אבל בלי זה איזה משמועות יש לזה, תדע להיזהר
אבל מה אני העשה אני בנאדם רגיל בלי כשרים בשום הכשר איך אני אמור לברר או שהפתרון לא לסמוך על שום השכר
כי אם הייתי מאמין לכל מה שכתוב פה זה המסקנא שהייתי מגיע אליה
 
הבנתי מצויין
ובכל ההכשרים יש בעיות איסור דאורייתא
אני אומר שמצד הדין של עד אחד נאמן באיסורים, כל שאני לא יודע אם יש בעיא הוא נאמן
איזה עד בדיוק מעיד לך? התעודה??
המשגיח בעצמו אומר לך שהוא לא יודע מה באמת הולך במטבח.
 
א, המקרר פתוח כי אני לא נמצא בכל השעות (כמו שכתבתי למעלה)
ב, אני צריך לבדוק את התנור אצלי, לא כל התנורים אותו דבר.
ג, כתבו כאן כבר שבדיעבד זה בסדר
ד, הסיפור עם הכבד היה הפעם הראשונה שהכשירו כבד מאז שאני משגיח, ולכן הגעתי בבוקר וכבר באמצע התהליך של ההכשרה, ככה שלא היה לי עדיין תבניות מסומנות. אני בא לחפש את התבניות אבל כבר הערבי עזר לי...

לגבי הסיפור השני, אני מגיע ב8:30 למטבח ומידי פעם מגיע יותר מוקדם, ואין לי איך לדעת מי מגיע לפעמים יותר מוקדם.
לגבי הסיפור השני
עצה שני תזמן את הבעלים לפגישה איתך והמפקח ותשבו על תכנית מסודרת ונוהל ברור מי נמצא באיזה שעה ומי לא אמור להימצאות שם אצל מי יש מפתחות למקררים וכ"ו
וכך תעבוד בלב שלם שאתה את עבודתך עושה נאמנה
בהצלחה ושלא תצא תקלה תחת ידך בעז"ה
 
שם זה יותר ביתי והחבדניקים מקפידים שכל פיפס יהיה לפי כל החומרות שלהם והמוצרים בדרך כלל בהזמנה מראש והמטבח מנוהל היטב ואין שם טיילת אנשים שאינם צריכים להיות שם
מצד שני הם פונים במיוחד לציבור הכללי שיהיה לו הכשר בנכר אז לא יתכן שהם מקילים לפעמים כדי שלא יהיה מחסור(לא באיסור ממש אבל בדברים שהכשר טוב לא יקל) כך שלהגיד שהם טובים יותר מכל הכשר נשמע לי מוגזם
 
@הכריש
אם אני מבין נכון, המקום שאתה משגיח עליו נקרא "רבנות מהדרין"
ומה עושה את ההבדל בין רבנות רגילה לרבנות מהדרין?

לגבי להפסיק להיות משגיח, מסתבר שזה לא יעזור, וזה רק להציל מן הארי

לגבי בדיקת ביצים, ברור שעדיין יש עניין, ובוודאי אם מוצאים דם שצריך לזרוק
נכון שיש יותר קולא בעניין בזמננו
והביצים שמגיעים בנוזל ייתכן שהם נבדקו (לא יודע)


כל הנושא של כשרויות הוא אכן מפחיד, וכמובן שמשתדלים לעשות את המאמץ הגדול שלא ניכשל, ובוחרים בכשרות שמצהיר שהוא עושה את המקסימום כדי שנאכל כשר!

לגבי תותים אני מצרף ממה שמצאתי מהרו רווח

כשרות של תותים נגועים​

כ"ח סיון התשע"ב | 18/06/2012​

מאת:
אני שמעתי בהקשר לתותים שאם הם טחונים אז אפשר לאכול אין בהם בעיה של תולעים. רציתי בבקשה לדעת אם זה נכון ואם כן אז מה זה אומר??
תות שדה הוא אכן פרי שהוא בחזקת נגוע ויש לנקותו טוב קודם האכילה, ובאם נהגת לפי כללי הניקיון, אין חובה להסיר את הקליפה, או לטחון את הפירות. הטחינה זה פועל יוצא של הלכה כללית בחרקים שאם יש לפניך כבר מוצר טחון באופן שבוודאי אם היו חרקים הם כבר נטחנו, ואינם ניכרים בתערובת, מותר להשתמש במוצר, כיון שאם נשאר משהו שאיננו ניכר הוא בטל, אולם חלילה להשתמש בזה לכתחילה ולטחון תות כדי להתירו באכילה.
להלן אופן הנגיעות וצורת הבדיקה של תות שדה:
במחקר ארוך ומקיף שערכנו מגידולי ארץ ישראל ומגידולי חו”ל, על החרקים המצויים בתות שדה. מתברר שבכל המקומות נמצאו אותם נתוני נגיעות. וזה כולל תותים מחלקות רגילות, חלקות אורגניות, תותים ישר מן השטח ותותים לאחר שעברו שטיפה במיתקני שטיפה במפעלים שונים. ואף תותים לאחר שעברו תהליך הקפאה. ובכל הסוגים נמצאו חרקים. הסוגים העיקריים הם: תריפסים כולל ביצי תריפס שבקעו מהם זחלים. פסוקאים. אקריות אדומות ואקריות שקופות, עכבישים. חיפושים. זחלי עש וכנימות עלה. גם באותם תותי שדה שנמצאו בהם ביצי תריפס, והנחנו להם לבקוע, לאחר שיצאו הזחלים הם נצפו [באמצעות מיקרוסקופ דיגיטלי כשהכל מתועד וניתן לצפייה באתר המכון] נכנסים לכיסים שעל גבי התות, ואף מתחפרים בחלקם תחת הגרעין הנמצא בתוך הכיס [אולם ההתחפרות לא הייתה מוחלטת]. תותים אלו עם הזחלי תריפס, עברו את השטיפה דלהלן ואף הם נמצאו נקיים. בתום ביצוע כל הבדיקות, הוצגו המסקנות הבאות: א. ברור כי כל החרקים נראים וניכרים לעין, כפי שהובחנו רוב החרקים בבדיקה ויזואלית בלבד. כולם ניכרו ברחישתן בבירור. ניכרו במחושיהם. ניכרו גם לאחר מיתתם באיבריהם והרוב המוחלט ניכר בגופו ממש גם לאחר מיתתו. ב. למעשה אף חרק לא נמצא מחופר ממש להוציא חרק [עכביש] שהתחפר עקב התהפכות כאשר הגורם האנושי הוא שגרם לכך. כמו כן הזחל תריפס החי התחפר ויצא אולם עדיין מכל קצוותיו הוא נותר בחוץ באופן ששפשוף ידני או ספוג היה מסיר אותו. גם בעבר שמצאנו התחפרות, היא הייתה נדירה וגם אז היו חלקי החרק בחוץ באופן ששפשוף היה מוריד אותו. ג. נראה בבירור שבשטיפה ראויה מספיק וק”ו באם יש תוספת שפשוף ידני על פני כל התות. ואין כל צורך לחייב לקלוף או לחייב טחינה. והגם שיש מקרים נדירים של התחפרות, [הגם שבכל ה – 471 תותים שנבדקו בבדיקה זו לא נמצא ולו אחד], עדיין אין מיעוט זה מחייב קילוף, זאת ועוד שגם לאחר ההתחפרות עדיין חלק מהחרק נותר בחוץ ובשפשוף הוא אמור לרדת.
מהמסקנות הללו הומלצו לניקיון התות כדלקמן: תות אף מהמטעים היותר מטופלים זקוקים לניקוי, ק”ו בשטחי בר או ממקומות שאינם מטופלים [כגון סחורה נכרית המגיעה לשווקים בשנת השמיטה]. אופן הניקוי הוא כדלקמן:
א. יש לבחור את התותים השלימים, היפים, ולא את “התאומים” או הסדוקים.
ב. להוריד את הפרח הירוק שבקצה הפרי עם חתיכה דקה של בשר הפרי.
ג. להשרות את התותים במי עם חומר ניקוי [כגון סטרילי או אמה] למשך דקה וחצי [לא יותר כדי שהפירות לא יתקלקלו]. ולסובב את הפירות בתוך הכלי עם החומר.
ד. להוציא את כל הפירות מהחומר ולשטוף מהסבון.
ה. לשפשף כל פרי תחת ברז מים עם ספוג או מברשת רכה על כל חלקי הפרי ובפרט במקומות המסתור.
ו. פרי שיש חשש לחדירה או שהוא רך מידי וכיו”ב יש לחצותו לשניים. את שאר הפירות אין חובה לחצות לשניים.
מומלץ! לא להשתמש כלל בפירות תות שדה קפואים, ללא כשרות מיוחדת גם על עניני חרקים, כיון שעל אף שגם בהם אפשר לנקות היטב, עדיין הניקוי קשה מאד לאחר הפשרת התות כיון שהוא רך מאד, וקשה ביותר. ב”ה בעונה זו, יש תותי שדה המשווקים בחזקת נקיים מחרקים מגידול מבוקר ומפוקח ע”י משגיחים מומחים, וראוי לקחת תוצרת מחברות אלו בלבד, ולהימנע מכל חשש.
 
כשר? הכל כשר. לא פגשתי רב שאמר להגעיל כלי שבישלו בו רבנות.
אבל מהודר? ודאי שלא.
אני שמעתי על רב שאמר להגעיל כלי שבושל בו בטעות מזון עם קטשופ היתר מכירה.
אם בהכשר רבנות סומכים על התר מכירה, אז כנראה שצריך להגעיל את הכלים האלו.
 
נכון. אחרי שכתבתי ראיתי שבהיתר מכירה יש אומרים להגעיל.
ההסבר הוא פשוט. לרבנות יש סטנדרטים נמוכים מהבדצים ומשכך קורה שם יותר פשלות. (אני מדבר מידיעה והסיפור של פותח האשכול למשל יוכיח).
אז בדיעבד אני יכול לסמוך שבמוצר שלי לא קרה פשלה והוא כשר.
אבל בהיתר מכירה אני יודע בודאות שהשתמשו במשהו שלשיטתי אינו כשר.
 
איזה עד בדיוק מעיד לך? התעודה??
המשגיח בעצמו אומר לך שהוא לא יודע מה באמת הולך במטבח.
לא אמור להיות דבר כזה
ואם זה כך על המשגיח להתפטר מיד .
מצד שני הם פונים במיוחד לציבור הכללי שיהיה לו הכשר בנכר אז לא יתכן שהם מקילים לפעמים כדי שלא יהיה מחסור(לא באיסור ממש אבל בדברים שהכשר טוב לא יקל) כך שלהגיד שהם טובים יותר מכל הכשר נשמע לי מוגזם
נכון שהם נותנים שירות לציבור הכללי אבל הם חיים שם וזה האוכל היחיד שלהם ובדר"כ הם מחמירים מאוד והם מייבאים בעצמם את המוצרים או מייצרים אצלם ,
מניסיון ביליתי בהרבה בתי חב"ד בעולם והם מקפידים שם על כל קוץ שיהיה לפי כל החומרות שלהם ובמיוחד בפסח
 
דוגמא לחוסר הבנה בסיסי בכשרות במטבח מוסדי, אף הכשר לא בודק דם בביצים לא במפעל ולא במלון ולא במסעדה, כולל העדה החרדית

הרבה ממוצאי שם רע על הכשרים לא מבינים בדיני כשרות ובמציאות בשטח וחושבים שמה שהם נוהגים בבית זה מה שנעשה כם במטבח מוסדי
בלת"ק מכאן,
לא נכון
מכירה משגיח של העד"ח שחלק גדול מעבודתו הוא בדיקת ביצים - אחת אחת.
עריכה - מדובר בביצים עבור שיווק נוזל ביצים. כן שגם במוצר זה הביצים נבדקות.
 
נערך לאחרונה ב:

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

סיפור בהמשכים מלכת ארצ'יבל

#סיפור בהמשכים - ממלכת ארצ'יבל#

חלק א' - מסדר הדרקון/אינדה.

פרולוג:

המלך מלטאזר ישב על כיסא מלכותו. ידו הימנית על מצחו. מחשבות אפפו אותו.

מחשבות על גורל הירושה. ימים ארוכים עוד נכונו לו על כיסאו, אולם השרים דוחקים בו להעמיד יורש. הכל ידעו שהנסיך אזמרגד הוא יורשו החוקי של המלך, שכן הוא הבכור. אולם הנסיך ארטמיס יותר כריזמטי, עריצות, וגבורה, היו מעט מתכונותיו. לעומתו אזמרגד היה נסיך עדין נפש שאצילות חקוקה בו אולם מעבר לזה לא הייתה בו שום תכונה שמלך זקוק לה.

אם אוריש את המלכות לארטמיס, האם יחשוב הנסיך אזמרגד שאנני אוהב אותו? שלא אכפת לי ממנו? ואולם אם אעשה הפוך מה יחשוב הנסיך ארטמיס?

"אדוני המלך", הסריס הוגו נכנס אל חדרו של המלך בבהילות. "אדוני המלך", נכנס בצעדים מהירים.

המלך נתן לו את רשות הדיבור, שמח בינו לבין עצמו שהרהוריו נקטעו.

"הנסיך ארטמיס מנהיג מרד", נשימותיו קצרות, דיבורו מהיר. "יש עמו אנשי חייל, הוא דואג להשמיד כל מי שמאמין בנסיך אזמרגד יורש העצר".

"מה?" המלך מלטאזר התרומם באחת, שמחתו הפנימית פגה ואת מקומה תפסה החרדה. "על מה אתה מדבר? הנסיך ארטמיס לא יעז להמרות את פי".

דפיקה רמה נשמעה על דלת חדרו של המלך. "יבוא!!", צעק המלך ממקום עומדו. חושש שאם יזוז טיפה קדימה, יפול.

שר הצבא נכנס אל החדר. "הוד מעלתך המלך, הנסיך ארטמיס בוגד בנו, הוא כבש את הערים בגבול הצפוני, עד לעיר ארקוב".

"מה!!", המלך שמר על קולו מאופק. איך זה יכול להיות? "שלח את הלגיון השלישי שיצא להילחם בו", המלך מלטאזר התיישב חזרה על כס מלכותו. "הביאו אליי את ארטמיס בחיים".

הסריס הוגו מיהר להגיש למלך מים מן החבית המונחת בצד החדר. המלך גמע מגביע הזהב ורוקן את תוכנו אל קיבתו המלכותית.

הנסיך ארטמיס בוגד!! לשם מה? האם רוצה הוא להשיג את המלכות שלא ביושר? המלך מלטאזר ידע את התשובה, אולם ליבו מיען לקבלה. ההבנה שבינך בוגד בך, ומאיים להורגך לא הייתה מקובלת עליו.

"שעת ארוחת הערב, הוד מעלתך", נשמע קולו של השומר העומד מחוץ לחדר. בשעות הלילה היה המלך נוהג לאכול לבדו בחדרו. על כן היו נשות המטבח עומלות ומכינות למלך מלטאזר את האוכל בקעריות נפרדות מקערות הענק הנשלחות לשולחן הפאר שבחדר המיועד לאכילה.

המלך התעלם מהדברים, ואילו סריסו הראשי הוגו מיהר להכניס את האוכל אל החדר. "אדוני המלך עליך לאכול על מנת להתחזק".

"אנני יכול לאכול כעת", נופף המלך בידו להרחיק מעליו את קערת האורז שהגיש לפניו סריסו. "הממלכה בסכנה קיומית ואני אשב לי פה ואוכל? בני מוליך נגדי מרד!! מה יחשבו עלי העם היושב בארצי'בל אם ידעו שמלכם אכל בשעה שבנו כובש ושורף ערים?" קולו של המלך נסדק מעט.

"מה יועיל לממלכה מלך רעב ומותש", הסריס לא וויתר, הוא הניח חתיכת בשר מתובל בתוך קערית האורז והגיש שוב למלך. "תוכל על מנת להישאר חזק".

המלך מלטאזר לקח לידיו את הקערה. "אתה צודק הסריס הוגו", המלך אכל לתיאבון.

"תנו לי להיכנס, אני מתחננת", נשמעו צעקות אישה מחוץ לחדר המלך.

המלך מלטאזר כיווץ את גבותיו, והביט בפליאה בסריסו. "מה קורה שם?" הרים את קולו. הוגו ניגש לבדוק.

"תנו לי להיכנס", נשמעה הקריאה בשנית.

הוגו פתח את דלתות החדר על מנת לראות מה מתרחש, אולם בטרם הספיק להוציא הגה מפיו האישה הצועקת פרצה ונכנסה פנימה. המלך מלטאזר מביט על הכל ממקום מושבו, קערת האורז נתונה עדיין בידו.

האישה רצה לעבר המלך, חוטפת מידו את קערת האורז וזרקה אותה לריפצה.

"חצופה!!", קם המלך בחמת זעם. "מה את עושה? איך מעיזה אישה נחותה שכמותך להתפרץ כך אל חדרי ולקחת מידי את מנת האוכל שעמלו עליה שעות נשות המטבח".

האישה רעדה באימה. "יסלח לי אדוני המלך", הרכינה ראשה. "אני היא רות, יהודיה הינני מהעיר אמקור. הופקדתי על הכנת התבשילים במטבח, אני הכנתי עבורך את המאכלים מיום היכנסי לתפקיד ועד לרגע זה".

דלתות החדר נסגרו, הוגו התקדם לעבר המלך. המלך מלטאזר התיישב חזרה על כסאו, מנסה להרגיע את עצמו.

"חוששני כי מישהו הרעיל את האוכל", קולה רעד. "הטועמת המלכותית, מתה מיד אחרי שטעמה מתבשיל הבשר.."..

כמו בתזמון קרו שני דברים בו זמנית.

צעקות רמות נשמעו מחוץ לחדר, עדר נשים קיננו על הטועמת המלכותית, נותנים אישור לדבריה של רות. הדבר השני היה דם שנורה כארס נחש מפיו של המלך.

הסריס הוגו מיהר לקרוא לרופא המלכותי, זה הגיע בתוך מספר רגעים משכיב את המלך על מיטתו, מנסה לחוש את דופקו.

הוגו הגיש לפני הרופא המלכותי את קערת הבשר. הרופא רחרח את הקערה, "עשב השטן", קבע הרופא. "זהו צמח הדטורה, המכונה בפי כל 'עשב השטן' מישהו ידע טוב מאוד מה הוא עושה".

הנסיך אזמרגד שבדיוק נכנס אל החדר, ראה את אביו שוכב על הארץ עיניו פקוחות מביטות בו. "אבא מה קרה?"

"תשמור על עצמיך, נסיכי", שיעול קולני בקע מגרונו, ושוב ירק דם. "אני מוריש לך את כס המלכות. לך תציל את הממלכה בני, ואל תתן לאף אחד לשלוט בך", המלך מלטאזר עצם את עיניו כשחיוך מרוח על פניו.

הוא כבר לא שמע את בכיותיו של בנו בכורו, לא רואה את הטבחית הקורסת על הארץ, ומבינה שחייה נתונים בסכנה, ולא הרגיש את טילטוליו של הוגו סריסו הראשי.

המלך מלטאזר נח לעולמים.

*****

פרק 1

חצר המלוכה המה בסריסי המלך, שהתהלכו הנה והנה, למלאות אחר פקודות הוד מעלתו המלך אזמרגד.

הנסיך אינדה המתעתד להיות יורש העצר התגנב אל החדר בחשאי, חומק מסריסים, שומרים, משרתות, ואפילו משרים. אף אחד לא חש בהגיעו.

רצונו לדעת על מה אביו מדבר עם השרים, מה הן שיחותיהן? תמיד חש אינדה שאביו מתכוון להעניק לו את כס המלכות ביום מן הימים, על כן חש צורך לדאוג שאנשי הממלכה יבינו זאת.

תמיד היה מתייחס לכל באי הארמון באדנות, בעריצות, לא אכפת לו עד כמה מושפלים הם מהתנהגויותיו. תמיד עשה זאת ביודעין, הרי נסיך הוא ואף אחד לא יכול להגיד לו מה לעשות מלבד הוריו. המלך והמלכה בכבודם ובעצם.

"אני עומד להכריז על בני הנסיך אינדה כיורש העצר החוקי של ממלכת ארצי'בל", המלך אזמרגד בפתח את פיו ודיבר בטקסיות מושלמת. בתוך תוכו רצה אינדה להיות כאביו. למלוך שלטון ללא עוררין, בלי שאי מי ירצה להפיל את מלכותו, אולם לא ידע שאין מלך בלי מתנגדים.

כל שרי הממלכה עמדו בשתי שורות מהכיסא המלכותי עליו יושב המלך ולכיוון דלת החדר. שערות שיבה מילאו את ראשו, של המלך אזמרגד. בן שישים וחמש היה המלך, וביום הולדתו השישים ושש, שיחוג בעוד יומיים, תכנן המלך להכריז על בנו כממשיך דרכו.

"אני מבקש מכם לא להתערב בדבר", קולו של המלך אזמרגד תקיף, כמו יודע ששרי המדינה העומדים לצידו מתנגדים לרעיון.

המלך אזמרגד בנו של המלך המנוח מלטאזר, מלכה של ארצי'בל המאוחדת. ישב על כס מלכותו, ראשו בין ידיו. מותו בטרם עת של אביו, גרם לשסע עמוק בעם. אחיו של המלך אזמרגד הלא הוא המלך ארטמיס, הפיל את העוצרות מידיו של אחיו, והצליח להשתלט על כרבע מצבאו.

המלך ארטמיס ברח יחד עם צבאו אל מעבר ליער האסור, [לימים אסר המלך אזמרגד להיכנס אל היער, מלבד לנזירים]. שם כבש את העיר ארקוב בה היה ממוקם ארמון החורף של אביו, והקים בה את ממלכתו.

מאז עברו עשר שנים, בהם לא פגש המלך אזמרגד באחיו.

"אדוני המלך", העז שר הממשלה הראשי טוביאס בלוס לפתוח את פיו ראשון. "המלך עודנו צעיר, עוד נכונו למלך ימים ארוכים על כיסא מלכותו", כופף מעט את גבו בהשתחוויה. הנסיך אינדה שהביט בו מהצד תיעב אותו באותם רגעים.

"הוד מעלתך, חזור בך מהחלטתך למנות את הנסיך אינדה לממשיך דרכך". ביקשו כל שלוש עשר יועציו של המלך אזמרגד יחדיו, וקדו קידה.

חמתו של המלך בערה בו. "בקשתי שלא תתערבו", צעק. זעם מהול בקולו. המלך אזמרגד ידוע היה בנרגנותו, ואם זאת נתיניו אהבו אותו מאוד, ובו בזמן חששו מפניו. "הוא בני הבכור, והוא עתיד להנהיג את הממלכה הזאת, בין אם תרצו בך ובין אם לאו".

שריו ויועציו של המלך אזמרגד שתקו, אף אחד לא העז לפצות את פיו, לנוכח הזעם שהתפרץ מהגרון המלכותי.

"הוד מעלתך", נשמע קולו של הסריס אלפונסו הכנעני, מעם הדלת.

"כנס", פקד עליו המלך אזמרגד.

אלפונסו הכנעני נכנס פנימה, מכתת את רגליו בין יועציו החזקים של המלך, נרעד לעמוד מול בעלי הכוח. "מה בפיך?", נתן לו המלך את רשות הדיבור. "דבר מהר".

"חסדיך גדולים, הוד מעלתך". הקדים אלפונסו את הנוסח שנהגו העם לומר בפני בני המלוכה האצילים. "הסריסים סיימו את אשר הטלת עליהם, הוד מעלתך". השתחווה אלפונסו הכנעני מלא קומתו.

"שאלוקי הרוחות יברך אתכם, בני הכנענים". הודה המלך לאלפונסו ושיחרר אותו לדרכו.

הנסיך אינדה הזיז את מבטו מאביו והעיף לרגע מבט בשר טוביאס, היה נראה שהוא לא מוכן לוותר. "הוד מלכותך, חזור בך מהחלטתך, למנות את הנסיך אינדה ליורש העצר". שוב כופף מעט רק את ראשו. "הדבר עלול להביא תוהו על הממלכה", רעד אחז בקולו. תדהמה פשטה בכולם.

המילים האחרונות שיצאו מפיו של שר הממשלה הראשי, גרמו לשקט מפחיד להתפשט בחלל אולם הכינוסים. הנסיך אינדה שהתחבא בפינת החדר, יכול היה להרגיש איך חמתו של אביו בוערת, משתוקקת לערוף את ראשו של השר טוביאס בלוס משאר חלקי הגוף.

"שתוק עבד מיצרי שכמותך!!". השתמש המלך בשם ארצו של טוביאס, מזכיר לו בכך כי לולא הוא, עדיין היה משועבד במצרים.

שר הממשלה השתתק ופסע צעד אחד אחורנית.

הנסיך אינדה מעולם לא שמע את אביו המלך מזכיר את עברו של טוביאס. כנראה אבא באמת רוצה שאהיה המלך. ליבו התמלא באושר.

"אמרתי שלא הרשה לכם להתערב, קבל את הדברים ותכבד אותם", קולו של המלך נרגע מעט, התמתן.

"בן מוות אני הוד מעלתך". השתחווה טוביאס על הקרקע, וביקש רחמים על נפשו. "אנא חוס עלי". תחנון בקולו.

"הפעם אינני מתכוון להעניש אף אחד", חיוך הצטייר על פניו המזדקנות של המלך. "יום הולדתי קרב ובא", המלך הורה לשר הממשלה שיעמוד על רגליו. "רק ממנו אתה צריך לבקש רחמים", הצביע המלך כלפי השמיים. "שכן הוא העניק לי את כל הכבוד הזה".

הנסיך יורש העצר, הביט באצבעו של אביו, ומיד הרים את גבתו השמאלית בפליאה. המלך אזמרגד מעולם לא שייך עצמו לדת מסויימת, הדבר יצר בילבול גדול בקרב כולם. אולם אף אחד לא העז להתעכב על כך.

הנסיך יורש העצר הביט לרגע בשר הממשלה, נראה היה כי קיבל את הדברים. היום הוא ניצל ממות, שכן התחצף וניסה לדחות את דבריו של המלך. אבל יום יבוא, והוא יבוא על עונשו. חייך הנסיך ועזב כשם שנכנס את אולם הכינוסים.

*****

"היזהר הנסיך אינדה", מתיוס המורה ללוחמה בסייף לימד את הנסיך עוד כשהיה ילד קטן. עכשיו כשהוא כבר בוגר דיו וכמעט מלאו לו עשרים וחמש שנים, העלה המורה את רמת הלחימה.

"עתה תזדקק להעלות את רמתך, כמה רמות מעל כל אדם", חייך המורה ושלח את חרבו קדימה לעבר לוח ליבו של הנסיך. "אם תרצה למלוך על הארץ הזו ביום מן הימים, תצטרך ללמוד להגן קודם כל על עצמך".

הנסיך אינדה הצליח להגן על ליבו, והעיף את חרבו של המורה מידיו. "נראה לי שאתה הוא זה שתזדקק לרמה חדשה?" צחקק הנסיך.

כבודו של המורה נפגע מעט. הוא רץ לעברו של הנסיך אינדה ושנייה אחת טרם נפגש גופם, נעצר המורה וחטף את חרבו של הנסיך. "אמרת משהו?" שאל והצמיד את חרבו אל גרונו של הנסיך. "בפעם הבאה נראה שכדאי שנעלה עוד את הרמה".

"כנראה", פניו של הנסיך היו מובסות כלפי מטה, מושפלות.

"מה קורה כאן?" קולה של המלכה רעד. נראה היה כי נחרדה לראות את המורה לסייף, מניף את חרבו ומצמידה לגרונו המלכותי של בנה בכורה. "המורה מתיוס! תזיז את החרב, מיד!!" הבהלה שבקולה, דרמה לבקשה להישמע הרבה יותר מאיימת מכפי שהייתה בפועל.

"הוד רוממותך זה בסדר, אנחנו רק..". הנסיך אינדה ניסה להגן על המורה לסייף, אולם אימו קטעה אותו.

"אנחנו רק מה? רק משחקים? או שמא אתם בכלל לומדים? לא זכור לי שכך מלמדים את בני האצולה", כעס נשמע בקולה. "מדוע אינכם לובשים את חליפות המגן, לפחות היית צריך ללבוש איזה שהוא שריון שיגן עליך".

"תסלחי לי, גבירתי המלכה", קרא בקול המורה לסייף, הוא לא העלה בדעתו כי המלכה או המלך יופיעו לשיעור שלהם, בדיוק היום כשהחליט להעלות את רמת הלחימה. "הנסיך איננו אוהב את חליפות המגן, ושריון מאוד יכביד על גופו הצנום".

"ולכן עדיף לסכן את חייו של בני? חיו של יורש העצר?" קולה עלה בזעזוע.

"אמא", קרא הנסיך אינדה וכמו הוריד מכבודה של אימו, שכן הכלל בממלכה הוא שבני המלוכה אינם קוראים להוריהם לצד השרים, הסריסים, ושאר אנשי הממלכה, בשם 'אבא' או 'אמא' אלא רק בשמות 'הוד מעלתך' או 'הוד רוממותך'. "אסור לך להזכיר את העוצרות, זה מסוכן עבורך ובמיוחד עבורי, את יודעת את זה", הכל ידעו כי המלך לא אהב שמזכירים לו את עניין יורש העצר, כמו כבר חושבים להחליפו.

"נכון", המלכה התעלמה כליל מכך שבנה הוריד מתוארה. "תמשיכו בלימוד אחרי שתלבשו את המדים", תקיפות בקולה. אחר הסתלקה מהמקום יחד אם משרתותיה.

"נמשיך ביום אחר?" קיווה הנסיך אינדה שדעתו של מתיוס תהיה שווה לשלו.

"בשמחה". מתיוס אסף את חרבות הסייף והשריון והניחם בפינה המיועדת להם, אחר נפרד מהנסיך בכריעה ויצא מהחדר.

הנסיך אינדה נותר עוד מספר רגעים באולם הלימודים, מעבד את שראה באולם הכינוסים, מנסה להבין מדוע שר הממשלה אינו רואה בו כמלך הבא של הממלכה. מי יכול למלוך פה מלבדי? הנסיך דנאתור? הרי עוד לא מלאו לו שש עשרה שנים. או שמא אנסטסיה שעתידה להינשא לבנו של שר הממשלה הנגדי? הרי בנות אינן יורשות את כס המלכות.

הנסיך חזר לחדרו מהורהר. ביקש מהסריס הראשי שיקרא לאלפונסו הכנעני, סריסו האישי של אביו המלך אזמרגד. הסריס יצא וחזר כעבור זמן מועט, כשהסריס אלפונסו לצידו.

"קראת לי הוד רוממותך הנסיך אינדה?" הסריס אלפונסו השתחווה מלא קומתו אפיים.

"אכן" הנסיך אינדה ישב על מיטתו. "ברצוני לדעת מי הם המתנגדים לעצם היותי יורש העצר?".

"הוד מעלתך", חלחלה בקולו. "יודע הינך שאינני ראשי לספר על כך דבר. מה שקורה בחדר הישיבות המלכותי נשאר בחדר הישיבות המלכותי", אלפונסו השתחווה בשנית, כמו מבקש רחמים על נפשו.

"לפחות תאמר לי, האם רבים הם המתנגדים?"

בחשש כבד ענה אלפונסו לשאלתו של הנסיך, "כן". הנסיך אינדה זיהה את החשש.

"מתי אבא מתכנן להודיע על כך שאני בעזרת אלוקי הרוחות יהיה יורש העצר?" הנסיך זקף את גבו ככל שיכל, הוא חייב לדעת את התאריך המדויק. שאל על אף ששמע את אביו אומר שביום הולדתו יכריז על כך.

"כבר אמרתי לך הוד רוממותך, אינני יכול לספר דבר". התנצל הסריס הכנעני אולם הפעם לא השתחווה.

"ובכל זאת..". דרש הנסיך אינדה לדעת.

אלפונסו שתק, נשך את שפתיו בכוח. נראה היה כאילו מתחוללת בתוכו מלחמה. "יסלח לי הוד מעלתו אולם אינני מבין מדוע להעמיד אותי במצב שיכול לגרום למותי".

"נו..". לחץ עליו הנסיך מתעלם מדבריו האחרונים.

אלפונסו נכנע. "המלך אמר כי ביום הולדתו שיחוג בעוד מספר ימים, יבשר את הבשורה".

"מצוין, אתה רשאי לחזור לעיסוקיך". סימן באצבעו לעבר הפתח. הסריס אלפונסו יצא ברגלים כושלות מהחדר.

את הנסיך אינדה לא עניין דבר מירושת אביו, כל שרצה מאלפונסו היה שעשוע. הנסיך אינדה נהנה לראות את כאב המלחמה שהתקיים בליבו של העבד הכנעני.

לראות איך הוא חושש שמא יגלה המלך, כי סריסו גילה דברים מהישיבה המלכותית, ומאידך כיצד הוא חושש לא לספר למלך הבא את הדברים שמבקש לדעת.

מאז ומתמיד כשהנסיך אינדה החליט לחקור את הסריס אלפונסו היה מצליח להוציא ממנו את כל הדברים שמסתיר ממנו אביו המלך.

זוהי אחת מני אלף סיבות, שלא רצו השרים שהמלך אזמרגד ימנה את הנסיך אינדה למלך אחריו. חלקם טענו כי אינו מבין את העם, חלקם אמרו שאינו ראוי כלל למלוכה כיון שאין לו את החינניות הדרושה למלך.

וחלקם הנותר טען כי רוע לב בצבץ ממנו, לא רק שאינו מבין את העם, הוא גם עתיד לשעבד אותו יתר על המידה.

והכל למען ההנאה.

אף שר לא החליט להיכנע, הם החליטו כי ילחמו במלך אזמרגד עד אשר ישנה את דעתו. אולם אף אחד לא חזה את שעתיד לקרות.



*****

ספר הביכורים שלי עתיד לצאת בקורב, בעז"ה! עד אז אשמח לתגובות על הספר הנ"ל. ביקורות יתקבלו בברכה. ואף רעיונות לשינוי.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה