- הוסף לסימניות
- #21
לשיפורים ולפיצוחיםעצר אותי בחור מיש"ק מבוססת וביקש כסף, שאלתי אותו למה אתם אוספים?
אז הוא השיב שהם אוספים לשבת התאחדות!
מוגזם לגמרי
לשיפורים ולפיצוחיםעצר אותי בחור מיש"ק מבוססת וביקש כסף, שאלתי אותו למה אתם אוספים?
אז הוא השיב שהם אוספים לשבת התאחדות!
מוגזם לגמרי
נוהגים הנערים העניים
זה כדי לגרום להם לבושהשלום וברכה לצדיק.
בקהילה בה אנו גרים יש מנהג בפורים שהילדים עוברים מבית לבית ומבקשים דמי פורים. לי אישית זה קשה לראות את זה, וזה נראה לי לא טוב שמרגילים את הילדים לאסוף כסף. האם יש בזה איזה עניין או שזו סתם המצאה שהתפשטה?
עליך לדעת אשר מובא (מגן אברהם אורח חיים סימן תר"ע) נוהגים הנערים העניים לסבב בחנוכה על הפתחים, וכן הוא בפורים שאז הוא מצווה לתת מתנות לאביונים, והטעם שהנערים מסתובבים על פתחי הבתים לקבץ צדקה אז, כדי להרגילם שידעו איך מרגיש עני כשמסתובב על פתח הבתים וכו', וכמה בזיונות, עלבונות ושפיכות דמים הוא סובל בעת שצריך ללכת על פני הבתים ולקבץ צדקה על פרנסתו וכו', ולכן מרגילים את הקטנים כשהם עדיין קטנים שירגישו את הטעם המר שיש לעני שהוא מוכרח מרוב עניותו לקבץ צדקה על פני הבתים וסובל מה שסובל וכו' וכו', וכך כשהילדים יגדלו אז יתנו בסבר פנים יפות ובשמחה עצומה לכל עני הבא לפתח ביתם לבקש צדקה וכו', כי הם טעמו כבר את הטעם של להיות עני המחזר על הפתחים בהיותם קטנים וכו', ועכשיו כשגדלו ועזר להם הקדוש ברוך הוא שיש להם כבר אישה וילדים, כשבאים עניים אל פתח ביתם הם מקבלים אותם בסבר פנים יפות ונותנים להם בשמחה עצומה, ולכן אסור ללעוג על שום מנהג ישראל, כי בכל דבר יש כוונה.
מתוך תשובה
הדרך לעצור את זהבמקום לדבר על התופעה נראה לכם שיש דרך לעצור את זה..
הבן שלי חזר מהחיידר ואמר שהרב'ה אמר להם שמי שאוסף כסף והוא לא צריך אז ח''ו הקב''ה יכול להביא אותו למצב שיצטרך.
וזה נראה לכם עזר שהוא לא יאסוף??
הוא פתאום החליט שהוא אוסף בשביל החיידר שלו. העיקר להשתתף בחגיגה של 'כל הפושט', ולי אין מה לעשות נגד זה.
הערהאולי הזדקנתי אבל לדעתי המצב חצה כל גבול אפשרי!
בעבר בחורי ישיבה גדולה היו אוספים כסף בפורים לת"ת. הרבנים עודדו ומעודדים את זה. מדובר על ערבות הדדית, דאגה לביגוד של החברים, לנישואי החברים, דבר מבורך. לא אספו לישיבה, ישיבה מחזיקה את הבחורים לא להפך.
יום אחד הצטרפו לעניין בחורי הישיבות הקטנות, אין להם ת"ת או משהו כזה, הם אוספים לישיבה. בהתחלה הם היו אוספים לאוצר הספרים או מטרה אחרת, היום בהרבה ישיבות אוספים לישיבה. (לא משנה שלישיבה קטנה יש תקציבים גבוהים בהרבה מישיבה גדולה, לחלק גדול אין פנימייה וההורים משלמים סכומים מכובדים מאוד כל חודש, ובכלל מי שפותח ישיבה קטנה אמור לקחת עליו את עול הכספים ולא לזרוק אותו על הבחורים).
בשונה מישיבות גדולות שלפחות בליטאיות היה מקובל בעבר שלא מציבים לבחור יעד מחייב ומבטיחים לו פרסים לפי זה, היום מסתובבים בחורים מישיבה קטנה עם יעדים אסטרונומיים (אלפיים ש"ח לבחור מישיבה קטנה זה וואחד אסטרונומי) ואם הם יצליחו? הם יקבלו מתנות. משחדים את הילדים שלנו להיהפך לשנוררים.
השנה נשברתי, אחיין בכיתה ח'! ניגש אלי, הם אוספים באישור החיידר! לקנות עמוד של חזן לבית המדרש של החיידר או משהו מוזר אחר. נתתי לו עשרה שקלים והוא עיקם את האף, שאלתי אותו מה הבעיה והוא הסביר לי שיש לו יעד של אלף ש"ח!! הוא ילד בכיתה ח'! באיזה זכות הוא נהפך לשנורר??
תגידו לי שהילדים רוצים? נכון! בשביל זה יש הורים ומורים, כדי לחנך אותם מה ראוי לעשות ומה לא, אין סיבה להסליל אותם לקבצנות, זה דבר גרוע! אין לי צד שההורים שלו מעוניינים בזה, הם נכנעים ללחץ החברתי, לזה" שכל הילדים אוספים" אבל אין אף הורה שחושב שזה נורמלי, אז למה לאפשר לחיידר להשתמש בילדים? ההורים צריכים לדרוש שכלל הילדים לא יאספו.
ומה אתם חושבים? שהילדים שלכם מבקשים רק מהדודים? הם ילדים מקסימים, ברור. תשכחו מזה, הם צריכים להביא סכום, יש להם לחץ חברתי מטורף, הבחור בן הארבע עשרה מסתובב בבית הכנסת ומתרים את כל החברים של אבא שלו, אחר כך הוא עומד במכולת ומתרים את כל השכנים ואיזה דתי לאומי שרק רצה לקנות פחית. אולי הוא הולך לעשות סיבוב בכותל, אולי בשטיבלעך, אולי באושר עד, אבל הוא מקבץ נדבות, ממש מקבץ נדבות.
וממתי? יש ישיבות שרק בימים האחרונים, יש ישיבות קטנות, לא ישיבות גדולות! שבחורים שלהם הסתובבו בבתי כנסת מראש חודש, נראה לכם סביר? אין צורך ללמוד בערב? שנוררים במשרה מלאה? קבעו להם יעד אדיר, שלחו אותם לאסוף, ככה הם יצמחו לאנשים מחונכים, הגיוני.
אם נוח לכם עם המצב, בשמחה. אם אתם חושבים שזה לא המצב בישיבה של בנכם לכו לברר, אולי לשנה הבאה תוכלו לבקש לעצור את זה.
יישר כח על העלאת הנושא הכאוב הזה בשנים האחרונות..הדרך לעצור את זה
1. לפנות לרבנים מנהיגי הדור
2. להרים טלפון למנהלי המוסדות
להלן תסריט לא רחוק בכלל:הבן שלי הגיע אלי בבקשה להיות שליח של ארגון מסוים
כדי לאסוף כסף בבתים של השכנים כל שבוע והוא יקבל 10% !!!!!
זה רק ילדדדד !!!!!!!!! הזדעזעתי !!
רוצים לעודד עם פרסים ? עם מתנות פעם בתקופה ????? מילא ,
גם אני אספתי בילדותי ליד אליעזר מצרכים , והם היו מעודדים עם מתנות קצת
אבל שילד יקבל אחוזים לפי כמה שהוא אוסף ??? לדעתי חרדה !!
מובן שלא הסכמנו לו בשום אופן !!!!
מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!
חלה שגיאה בשליחה. נסו שוב!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר להצטרף
אליהם ממש עכשיו:
תהילים פרק כה
אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
הנושאים החמים


Reactions: חרדי חזק, זאבי, RPO ועוד 33 משתמשים36 //