דרוש מידע באיזה גיל ילדים אמורים להתחיל לדבר?

  • הוסף לסימניות
  • #41
איך אפשר למנוע בעיות שפה לילדים האלו?
אם הם שומעים כמעט רק שפה אחת עד גיל 3-4 (גם במוסדות וגם בבית) ורק אח"כ נחשפים לשפה השניה, יש יותר סיכוי שזה ילך?
כן
וילד שאין לו בעיות שפה לא יהיה לו גם אם ישמע את שתי השפות יחד, רק ילד שיש לו בעיית שפה קלה זה יצוץ יותר מהר ויותר חריף אצל דו לשוני.
מה שחשוב זה ההפרדה בין מי שמדבר שפה א' למי שמדבר שפה ב' (נניח אמא שלא תדבר עם הילד את שתי השפות אלא שפה אחת ואבא/ סבתא/גננת ידברו את השפה השניה)
 
  • הוסף לסימניות
  • #42
לבת שלי בת שנתיים יש איזה 6 מילים בלבד (גם אותם בקושי אפשר להבין...) אני כבר אחרי בדיקות שמיעה התפתחות הילד וכו' אבל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים... אז לא הבנתי, כדי להזדרז עם זה או לא? לי אישית נורא מציק שהיא לא מדברת (אני לא מבינה איך אפשר להגיע עם ילד בן 3 שעוד לא מדבר ועוד לא ניסו כלום... הרי הוא כל הזמן רוצה דברים ואת לא מבינה מה!!!!!)
 
  • הוסף לסימניות
  • #43
לבת שלי בת שנתיים יש איזה 6 מילים בלבד (גם אותם בקושי אפשר להבין...) אני כבר אחרי בדיקות שמיעה התפתחות הילד וכו' אבל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים... אז לא הבנתי, כדי להזדרז עם זה או לא? לי אישית נורא מציק שהיא לא מדברת (אני לא מבינה איך אפשר להגיע עם ילד בן 3 שעוד לא מדבר ועוד לא ניסו כלום... הרי הוא כל הזמן רוצה דברים ואת לא מבינה מה!!!!!)
לכי לקלינאית אחרת. לגמרי מקובל לטפל בגיל הזה, לנו בהתפתחות הילד אפילו נתנו עדיפות ותור מהיר בגלל הגיל.
טיפול בגיל הזה הוא יעיל מאד, וצריך פחות טיפולים כדי להדביק את הפער מאשר כשמתחילים לטפל מאוחר יותר.
 
  • הוסף לסימניות
  • #44
מצרפת פה רשימה של דברים פשוטים שאפשר לעשות כדי לעודד דיבור. לא במקום בדיקת שמיעה, אבחון מסודר וטיפול קלינאית, אלא משהו לעשות בינתיים. אלו הנחיות שקיבלנו כשהקטנה היתה בטיפול בגלל עיכוב בדיבור, בגיל שנתיים.

העיקרון הכי בסיסי הוא חזרתיות. לחזור על מילים שוב ושוב עד שנמאס ואז עוד קצת. ילד צריך המון חזרות על מילה כדי לקלוט אותה.

דיבור ברור, חתוך ובמשפטים פשוטים. להפריד להברות את המילים שרוצים שהילד ילמד. ("רוצה ב-נ-נה?")

דיבור בגובה העיניים של הילד (פיסית). זה עוזר לקלוט את התנועות הנדרשות להפקת צלילים.

הפצצה אודיטורית: לקחת עשר דקות פנויות מדי פעם, ולשבת עם הילד במקום שקט, ואז "להפציץ" אותו במילים. לשבת עם משחק או ספר תמונות וכד', ולהגיד כמה מילים שוב ושוב. נניח משחקים בחיות אז לטרטר לו במשך עשר דקות "הנה כלב, כלב אוכל, כלב הולך, שלום כלב. הנה חתול..." בשלב ראשון דברים נורא פשוטים ולהתמקד בשתיים-שלוש מילים.

לקחת כל שבוע פרוייקט אחר - בשלב ראשון זה יכול להיות מילה אחת שעליה חוזרים המון באותו שבוע. כדאי להתחיל ממילים שימושיות, כמו למשל אוצר המילים הקולינרי, או דברים שהילד אוהב (חיות, מכוניות?). כל פעם שנתקלים במילה הזו במהלך היום להגיד אותה ולחזור עליה בצורה ברורה. ("רוצה בננה? הנה בננה. קח בננה. בננה טעימה?...")

לשים לב איזה צלילים הילד מפיק כשהוא מדבר ג'יבריש, בתור פרוייקטים ראשונים כדאי לקחת מילים שהוא יכול לייצג אותן בעזרה הברה שקל לו להגיד.

שירים פשוטים וחזרתיים, כנ"ל סיפורים ושירי משחק.

ללמד את הילד מחוות ולעודד אותו להשתמש בהן. זו עוד צורת תקשורת, וזה גם עוזר ללמוד את המילים המתאימות.

לנסות לדרוש מהילד דיבור, עד כמה שהוא יכול. למשל אם הוא יודע להגיד בטטה, ונותנים לו בטטה לאכול, אז להראות לו את הבטטה, להגיד את המילה, ולחכות שהוא יגיד רק אז לתת לו חתיכה, ואז שוב אותו דבר עם החתיכה הבאה. לא לתסכל אותו (חשוב!) ולא לדרוש דברים שהוא לא יכול לעשות, אבל לנסות למשוך כלפי מעלה, כל פעם קצת. כנ"ל אם הילד מתקשר בצורה לא-מילולית משהו שהוא יודע גם להגיד, לנסות להבין אותו קצת פחות טוב ולחכות שהוא יגיד את המילה לפני שנותנים לו את מה שהוא רוצה.

לתמלל כל דבר שעושים בצורה פשוטה וחזרתית. אם נתונים לילד בטטה, להגיד את המילה בטטה. כשנועלים לו נעליים, להגיד נעליים. וכן הלאה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #45
לבת שלי בת שנתיים יש איזה 6 מילים בלבד (גם אותם בקושי אפשר להבין...) אני כבר אחרי בדיקות שמיעה התפתחות הילד וכו' אבל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים... אז לא הבנתי, כדי להזדרז עם זה או לא? לי אישית נורא מציק שהיא לא מדברת (אני לא מבינה איך אפשר להגיע עם ילד בן 3 שעוד לא מדבר ועוד לא ניסו כלום... הרי הוא כל הזמן רוצה דברים ואת לא מבינה מה!!!!!)
עבדתי בקופ"ח. הקלינאיות מלאות בעבודה גם עם ילדים בגיל הזה. ויש קדימות בתורים עד גיל 3 וכן הטיפולים ללא עלות השתתפות עצמית
מצטרפת למה ש @ח.ג.ג'. כתבה
לכי לקלינאית אחרת. לגמרי מקובל לטפל בגיל הזה, לנו בהתפתחות הילד אפילו נתנו עדיפות ותור מהיר בגלל הגיל.
טיפול בגיל הזה הוא יעיל מאד, וצריך פחות טיפולים כדי להדביק את הפער מאשר כשמתחילים לטפל מאוחר יותר.
 
  • הוסף לסימניות
  • #46
לבת שלי בת שנתיים יש איזה 6 מילים בלבד (גם אותם בקושי אפשר להבין...) אני כבר אחרי בדיקות שמיעה התפתחות הילד וכו' אבל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים... אז לא הבנתי, כדי להזדרז עם זה או לא? לי אישית נורא מציק שהיא לא מדברת (אני לא מבינה איך אפשר להגיע עם ילד בן 3 שעוד לא מדבר ועוד לא ניסו כלום... הרי הוא כל הזמן רוצה דברים ואת לא מבינה מה!!!!!)
בוודאי להזדרז
יכול להיות שדיברת עם קלינאית שלא עובדת עם קטנטנים,
זו הסיבה היחידה שאני יכולה לחשוב שבגללה קלינאית תעשה לך פרצופים

כל הקלינאיות יודעות את החשיבות של הטיפול בגיל הזה, אבל לא כל הקלינאיות עובדות עם כל הגילאים

בהצלחה!
 
  • הוסף לסימניות
  • #47
לבת שלי בת שנתיים יש איזה 6 מילים בלבד (גם אותם בקושי אפשר להבין...) אני כבר אחרי בדיקות שמיעה התפתחות הילד וכו' אבל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים... אז לא הבנתי, כדי להזדרז עם זה או לא? לי אישית נורא מציק שהיא לא מדברת (אני לא מבינה איך אפשר להגיע עם ילד בן 3 שעוד לא מדבר ועוד לא ניסו כלום... הרי הוא כל הזמן רוצה דברים ואת לא מבינה מה!!!!!)
מצטרפת לאחרים, לילדים בגיל הזה דווקא יש קדימות ועדיפות וכמה שיותר מוקדם לטפל יותר טוב.
יכול להיות שהקלינאית שתעשה אבחון תחליט שאין פה בעיה מהותית ותדריך רק איך לעבוד בבית אבל אבחון מקצועי לעבור כמה שיותר מהר.
 
  • הוסף לסימניות
  • #48
אבל היא לא אמרה לי שהיא לא עובדת עם הגיל הזה. היא אמרה שצריך שיתוף פעולה של הילדה והיא מקווה שתשתף פעולה... ושאלתי אם אפשר להקדים את התור (כי זה היה לעוד הרבה זמן) אז היא אמרה שלא נורא שתגדל קצת... ולעבור לקלינאית אחרת?? עד שקיבלתי מהקופה אותה!!!! לקח אולי חודשיים או יותר.
 
  • הוסף לסימניות
  • #49
אם הילד מבין, תקשורתי, חברותי
מביע את עצמו בג'סטות והבעות פנים
מחקה דיבור ומחקה את הסביבה
קופץ כשאומרים מאחורי בטון רגיל "מי רוצה שוקולד" (על בדיקות שמיעה...)

תקין שהוא ידבר יותר מאוחר.


יכול להיות ילד ש"פותח את הפה בגיל 3"
אבל לפני כן רואים הבנה, יכולת ביצוע הוראות ועוד הרבה.
מצטטת רק תגובה אחת, אבל יש כאן באשכול עוד לא מעט תגובות ברוח הזו,
וחשוב לי לומר-
בעיניי מסוכן ממש לקחת אחריות על המלצה גורפת בפורום, ולהרגיע הורים באמירות מהסוג הזה לפני שבדקו אם ואיזו בעיה יש לילד.
בבקשה אל תזניחו! ילד מעל גיל שנתיים שמתקשה ברכישת שפה מתמודד עם תסכול גדול מאד (כמו שתיארה באוזניי אשת מקצוע שהגעתי אליה עם הילד שלי- תחשבי שאת מבינה הכל, רוצה לדבר ולהסביר את עצמך, אבל לא מסוגלת טכנית. זה לא פחות מלהרגיש בכלא :( תחושה נוראה שמחובתנו לסייע לילד לא לחוות אותה, שלא לדבר על הפערים הנצברים שהזכירו כאן.)
הבן שלי ב"ה תקשורתי וחברותי מגיל אפס, הביע את עצמו נהדר בג'סטות, קשקש בג'יבריש בלי סוף, והיה נראה ששומע מעולה.
בבדיקת טימפנומטריה (לא עושים אותה אצל רופא אא"ג רגיל, צריך לפנות למכון שמיעה) התברר שיש לו נוזלים באוזניים. הסבירו לי שהוא שומע את העולם סביבו כאילו הוא נמצא בתוך בריכה. זה מצב שחייבים לטפל בו, הוא גורם לא מעט סבל לילד ודורש ממנו להשקיע מאמצים גדולים הרבה יותר ברכישת השפה.
טיפלנו בנוזלים ובמקביל אנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת, שאבחנה אפרקסיה, ב"ה ברמה קלה שתיעלם אי"ה עד גיל שלוש. המשמעות של התופעה היא קושי בתכנון הדיבור, מה שמקשה על הילד להתבטא על אף שהוא כבר מכיר את המילה ויודע להגות את כל ההברות. לא היתה לי דרך בעולם לדעת את זה בלי לפנות לטיפול מקצועי, ולא דרך לטפל בלי הנחיות מהקלינאית. ספציפית אצלנו הטיפול הוא חזרה של כ-20-40 פעם על מילה מסויימת שבחרנו לתרגל, עד שהילד לומד להגות אותה כראוי. זה לא נכון לכל מקרה, וכל ילד צריך לקבל הנחיות מותאמות לפי הצורך והקושי איתו הוא מתמודד.

שאלה תיאורטית - אין יחס אחר לילד דו שפתי בנושא הזה? הגיונית נשמע לי שהוא יתחיל לדבר קצת יותר מאוחר מהרגיל בגלל הבלבול, לא?
זו היתה הגישה פעם. היום כבר יודעים שדו לשוניות לא אמורה לפגוע ברכישת שפה, אלא אם כן יש קושי קיים שהיה מתבטא גם ברכישת שפה אחת.

בל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים...
גם לי עשו פרצופים כשהגעתי בגיל שנתיים...
מהבדיקה שלי בשטח, בהחלט יש פחות קלינאיות שמטפלות בילדים מתחת לגיל שלוש. אבל יש כמובן גם כאלו שכן, רק צריך למצוא אותן.
אם נתנו לך מהקופה קלינאית שלא מעוניינת לטפל, תדרשי אחרת שכן עובדת עם הגיל הזה.
לגבי שיתוף פעולה- באמת לא קל לפעמים בגיל שנתיים... אבל עם הזמן הילד מתרגל, לומד לשבת יפה בשעת הטיפול ולהיות קשוב להוראות.

עד שקיבלתי מהקופה אותה!!!! לקח אולי חודשיים או יותר.
חוזרת על המלצה שכתבתי פה באתר- תאיימי במעבר לקופה אחרת עם זמינות תורים גבוהה. בלאומית קיבלנו קלינאית באופן מיידי.
 
  • הוסף לסימניות
  • #50
אבל היא לא אמרה לי שהיא לא עובדת עם הגיל הזה. היא אמרה שצריך שיתוף פעולה של הילדה והיא מקווה שתשתף פעולה... ושאלתי אם אפשר להקדים את התור (כי זה היה לעוד הרבה זמן) אז היא אמרה שלא נורא שתגדל קצת... ולעבור לקלינאית אחרת?? עד שקיבלתי מהקופה אותה!!!! לקח אולי חודשיים או יותר.
הקופה אמורה לתת לך תור לטיפול (אחרי אבחון) תוך 3 חודשים ממתי שפנית אליהם. שווה לנסות ללחוץ על הקדמת התור, או על החזרים לטיפול פרטי.
קלינאית שעובדת עם הגיל הזה אמורה לדעת להשיג שיתוף פעולה. זה אמור להיות טיפול כיף. בכל מקרה חלק גדול מהטיפול הוא הדרכה להורים איך לעבוד בבית ככה שגם אם הילדה לא משתפת פעולה זה עדיין מועיל.
 
  • הוסף לסימניות
  • #51
לא קראתי את כל התגובות..
אבל אם זה מרגיע קצת אז 2 אחים שלי התחילו לדבר בערך מגיל 3 והכל בסדר איתם ב"ה מדברים בלי סוף...
 
  • הוסף לסימניות
  • #52
חוזרת על המלצה שכתבתי פה באתר- תאיימי במעבר לקופה אחרת עם זמינות תורים גבוהה. בלאומית קיבלנו קלינאית באופן מיידי.
ההמלצה של מעבר קופה לא נכונה בחלק מהמקרים- כמו במקרה זה. גם אם האיום יתממש הם יכנסו לקופה החדשה רק בעוד חודשיים ושבוע. (לפי לוח מעברי קופה של בט"ל). לפי החוק- אסור לקופה החדשה לשריין להם תור כבר מעכשיו (אני יודעת שהרבה פעמים כן עושים את זה למרות שזה לא חוקי). ככה שגם אם ישריינו להם תור הם יגיעו לטיפול באותו זמן פחות או יותר והעניין הוא שגם הקופה הנוכחית יודעת את זה מצויין ולכן זה לא מאיים עליה.
במיוחד שמבחינת הקופה 'הם קיבלו תור אבל רוצים לעבור קלינאית...'.
 
  • הוסף לסימניות
  • #53
ההמלצה של מעבר קופה לא נכונה בחלק מהמקרים- כמו במקרה זה. גם אם האיום יתממש הם יכנסו לקופה החדשה רק בעוד חודשיים ושבוע. (לפי לוח מעברי קופה של בט"ל). לפי החוק- אסור לקופה החדשה לשריין להם תור כבר מעכשיו (אני יודעת שהרבה פעמים כן עושים את זה למרות שזה לא חוקי). ככה שגם אם ישריינו להם תור הם יגיעו לטיפול באותו זמן פחות או יותר והעניין הוא שגם הקופה הנוכחית יודעת את זה מצויין ולכן זה לא מאיים עליה.
נכון, לא אמרתי באמת לעבור... רק לאיים. לפעמים זה עובד על אף שהקופה הנוכחית מודעת לנושא הזה של משך ההמתנה עד למעבר.
אפשר גם לנסות להפעיל קשרי קהילה, גם זה לפעמים עובד.

במיוחד שמבחינת הקופה 'הם קיבלו תור אבל רוצים לעבור קלינאית...'.
אם הקלינאית לא מטפלת בילדים בגיל שצויין (וכאמור מניסיון יש כאלה שאכן לא מטפלות בילדים מתחת לגיל שלוש ומצהירות על זה מראש)- אז זה לא נחשב לתור.
 
  • הוסף לסימניות
  • #54
לבת שלי בת שנתיים יש איזה 6 מילים בלבד (גם אותם בקושי אפשר להבין...) אני כבר אחרי בדיקות שמיעה התפתחות הילד וכו' אבל כשהתקשרתי לקלינאית לקבוע תור לאיבחון היא עשתה לי ממש 'פרצופים' שהיא רק בת שנתיים... אז לא הבנתי, כדי להזדרז עם זה או לא? לי אישית נורא מציק שהיא לא מדברת (אני לא מבינה איך אפשר להגיע עם ילד בן 3 שעוד לא מדבר ועוד לא ניסו כלום... הרי הוא כל הזמן רוצה דברים ואת לא מבינה מה!!!!!)
למרות שכבר ענו לך, אחזק ואומר שהתגובה שלה תמוהה מאוד. זה גיל קריטי, קשה לילד וקשה להורים, ואין שום סיבה להתמהמה עם הטיפול.
אם זו קלינאית פרטית שאישרו לך מהקופה - אולי שווה להתאמץ לבקש אישור לאחת אחרת.
ילדים בגיל הזה בד"כ משתפים פעולה כי הטיפול נעשה בכיף ובמשחקים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #55
אפשר גם לנסות להפעיל קשרי קהילה, גם זה לפעמים עובד
הייתי מנהלת קשרי קהילה בקופ"ח... זה לא תמיד מזיז להנהלה לצערינו.
ולא רק זה שמנהלת הסניף אמרה לי פעם-'מי שמאיים שיקח את הרגליים וילך'

אם הקלינאית לא מטפלת בילדים בגיל שצויין (וכאמור מניסיון יש כאלה שאכן לא מטפלות בילדים מתחת לגיל שלוש ומצהירות על זה מראש)- אז זה לא נחשב לתור
היא כתבה שהקל"ת לא אמרה לה שלא מטפלת בגיל הזה ולכן מבחינת הקופה זה כאילו היא קבלה תור.
לצערי זה המצב בקופות. (וחלק מהדברים שגרמו לי לעזוב את העבודה היו התעקשויות כגון אלו מהנהלת הקופה)
 
  • הוסף לסימניות
  • #56
יש לי ילד שנהיה בחשוון שנתיים והוא סיים סדרה כבר של 3 חודשים אצל קל"ת
יש לו איחור של כמעט שנה בדיבור.
ממליצה ממש
 
  • הוסף לסימניות
  • #57
לבדוק דבר ראשון שמיעה לילד דו שפתי (שזה גורם מרכזי בקושי לרכוש שפה)
במיוחד שאת מתארת רכישת אוצר מילים חדש ב"צורה מושלמת"
זה טעות.

לא שוללת בדיקת שמיעה.
שוללת את אופן הטיפול וסדר הדברים.
ללמוד 2 שפות ביחד זה דבר שיכשיל בערך 30% (אם אני זוכרת נכון) מהילדים שמסוגלים לרכוש שפה אחת בצורה תקינה.
את מציגה את זה כאילו בדיקת שמיעה זה עוול לילד
וזה אפילו לא משהו כואב...
ברור שככה המערכת מתנהלת
כי אין שום עניין להשקיע טיפול אצל קל"ת בילד שלא שומע טוב (אפילו נוזלים)
וסתם חבל. מפסידים זמן חשוב ואנרגיות
ונכון שילד דו שפתי יותר יתקשה
ומתייחסים לזה בשאלון של התפתחות הילד
 
  • הוסף לסימניות
  • #58
ילד דו שפתי יותר יתקשה
ילד כזה צריך לרכוש שפה אחת בלבד, וזה יפתור את הקושי עם קצת או הרבה תיווך הורי ומקצועי.
ויש מצב גדול שאם היה נחשף לשפה אחת בלבד - הוא לא היה מפתח שום קושי.

ואני חולקת על מה שכתבו פה לגבי זה ש2 שפות אינן גורם קושי בהקניית שפה, או שילד שהתקשה ב2 שפות בהכרח היה מציג קושי גם בשפה בודדת. זה דברים שקשה להוכיח או לחקור אותם.

נכון שיש ילדים שמתמודדים מעולה ברכישת 2 שפות, אבל זה לא כולם.
ולכן ללכת לבדיקת שמיעה כצעד ראשון כשיש גורם קושי בולט לעין מסוג זה - זו שגיאה בהתנהלות מערכתית, בעיני.

וגם ההנחה שרק קל"ת יכולה לקדם ילד במצב כזה - היא גם טעות.
הורה יקדם יותר מהר ויותר טוב אם תהיה לו הנחיה וידע.

זה לא הדעה המקובלת, נכון.
במציאות בשטח יש יותר מדי ילדים עם קשיי שפה והבנה (שלא נדבר על תוכנית לימודים שלא תואמת גיל, אבל זה כבר נושא אחר) שמחכים נואשות לטיפול קל"ת וכן או לא מקבלים אותו בנסיבות שונות.
היה הרבה יותר יעיל ונכון לתת הדרכת הורים רוחבית, ולהחזיר להורים את האמון ביכולת שלהם לעזור לפתור לילד בעיות גם בלי עזרה חיצונית, גם אם קיים קושי אמיתי.
 
  • הוסף לסימניות
  • #59
בדיוק שבוע שעבר, בעלת מקצוע הסבירה לי שאם חוזרים על הברה אחת קבוע בהקשר למילה ספציפית (da- daddy ba- bath) זה נחשב למילה (בגיל שנה ושמונה - שנה ועשר, על גיל בוגר יותר היא לא דיברה) והיא אמורה לומר 15-20 מילים - כולל מילים שהיא אומרת רק הברה אחת קבועה ובשתי השפות יחד.

בדיקת שמיעה ממליצה לך לקבוע לגיל שנה ומקסימום לבטל אם את רואה שאין צורך.
בגיל שנתיים זה גם בסדר? או שכבר צריך להוציא ממש מילים שלמות וברורות?
הילד שלי בן שנתיים חוזר על הברות קבועות שדומות למילים וממש מבינים מה הוא רוצה כי הוא גם משתמש בשפת גוף מאד ברורה-יש לו המון כאלו לא ספרתי כמה בדיוק..
(יש לי ילד שדיבר שוטף בגיל שנה ועשר וילד שהתחיל לדבר בגיל שלוש אז אני מכירה את שני הקצוות)
 
  • הוסף לסימניות
  • #60
בגיל שנתיים זה גם בסדר? או שכבר צריך להוציא ממש מילים שלמות וברורות?
הילד שלי בן שנתיים חוזר על הברות קבועות שדומות למילים וממש מבינים מה הוא רוצה כי הוא גם משתמש בשפת גוף מאד ברורה-יש לו המון כאלו לא ספרתי כמה בדיוק..
(יש לי ילד שדיבר שוטף בגיל שנה ועשר וילד שהתחיל לדבר בגיל שלוש אז אני מכירה את שני הקצוות)
לדעתי (הלא מקצועית אלא מנוסה) ברגע שמבינים מה הילד רוצה אז הוא לא חווה את התסכול וזה פחות נורא. חלק מהבעיה זה התסכול שהילד מרגיש.
ולכן הייתי מחכה עוד קצת. (אולי במקביל הייתי קובעת תור לב. שמיעה או מתחילה תהליך של ה. הילד ומקסימום מבטלת אח"כ)
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה