לבחור בטוב
משתמש פעיל
- הוסף לסימניות
- #1
אולי הזדקנתי אבל לדעתי המצב חצה כל גבול אפשרי!
בעבר בחורי ישיבה גדולה היו אוספים כסף בפורים לת"ת. הרבנים עודדו ומעודדים את זה. מדובר על ערבות הדדית, דאגה לביגוד של החברים, לנישואי החברים, דבר מבורך. לא אספו לישיבה, ישיבה מחזיקה את הבחורים לא להפך.
יום אחד הצטרפו לעניין בחורי הישיבות הקטנות, אין להם ת"ת או משהו כזה, הם אוספים לישיבה. בהתחלה הם היו אוספים לאוצר הספרים או מטרה אחרת, היום בהרבה ישיבות אוספים לישיבה. (לא משנה שלישיבה קטנה יש תקציבים גבוהים בהרבה מישיבה גדולה, לחלק גדול אין פנימייה וההורים משלמים סכומים מכובדים מאוד כל חודש, ובכלל מי שפותח ישיבה קטנה אמור לקחת עליו את עול הכספים ולא לזרוק אותו על הבחורים).
בשונה מישיבות גדולות שלפחות בליטאיות היה מקובל בעבר שלא מציבים לבחור יעד מחייב ומבטיחים לו פרסים לפי זה, היום מסתובבים בחורים מישיבה קטנה עם יעדים אסטרונומיים (אלפיים ש"ח לבחור מישיבה קטנה זה וואחד אסטרונומי) ואם הם יצליחו? הם יקבלו מתנות. משחדים את הילדים שלנו להיהפך לשנוררים.
השנה נשברתי, אחיין בכיתה ח'! ניגש אלי, הם אוספים באישור החיידר! לקנות עמוד של חזן לבית המדרש של החיידר או משהו מוזר אחר. נתתי לו עשרה שקלים והוא עיקם את האף, שאלתי אותו מה הבעיה והוא הסביר לי שיש לו יעד של אלף ש"ח!! הוא ילד בכיתה ח'! באיזה זכות הוא נהפך לשנורר??
תגידו לי שהילדים רוצים? נכון! בשביל זה יש הורים ומורים, כדי לחנך אותם מה ראוי לעשות ומה לא, אין סיבה להסליל אותם לקבצנות, זה דבר גרוע! אין לי צד שההורים שלו מעוניינים בזה, הם נכנעים ללחץ החברתי, לזה" שכל הילדים אוספים" אבל אין אף הורה שחושב שזה נורמלי, אז למה לאפשר לחיידר להשתמש בילדים? ההורים צריכים לדרוש שכלל הילדים לא יאספו.
ומה אתם חושבים? שהילדים שלכם מבקשים רק מהדודים? הם ילדים מקסימים, ברור. תשכחו מזה, הם צריכים להביא סכום, יש להם לחץ חברתי מטורף, הבחור בן הארבע עשרה מסתובב בבית הכנסת ומתרים את כל החברים של אבא שלו, אחר כך הוא עומד במכולת ומתרים את כל השכנים ואיזה דתי לאומי שרק רצה לקנות פחית. אולי הוא הולך לעשות סיבוב בכותל, אולי בשטיבלעך, אולי באושר עד, אבל הוא מקבץ נדבות, ממש מקבץ נדבות.
וממתי? יש ישיבות שרק בימים האחרונים, יש ישיבות קטנות, לא ישיבות גדולות! שבחורים שלהם הסתובבו בבתי כנסת מראש חודש, נראה לכם סביר? אין צורך ללמוד בערב? שנוררים במשרה מלאה? קבעו להם יעד אדיר, שלחו אותם לאסוף, ככה הם יצמחו לאנשים מחונכים, הגיוני.
אם נוח לכם עם המצב, בשמחה. אם אתם חושבים שזה לא המצב בישיבה של בנכם לכו לברר, אולי לשנה הבאה תוכלו לבקש לעצור את זה.
בעבר בחורי ישיבה גדולה היו אוספים כסף בפורים לת"ת. הרבנים עודדו ומעודדים את זה. מדובר על ערבות הדדית, דאגה לביגוד של החברים, לנישואי החברים, דבר מבורך. לא אספו לישיבה, ישיבה מחזיקה את הבחורים לא להפך.
יום אחד הצטרפו לעניין בחורי הישיבות הקטנות, אין להם ת"ת או משהו כזה, הם אוספים לישיבה. בהתחלה הם היו אוספים לאוצר הספרים או מטרה אחרת, היום בהרבה ישיבות אוספים לישיבה. (לא משנה שלישיבה קטנה יש תקציבים גבוהים בהרבה מישיבה גדולה, לחלק גדול אין פנימייה וההורים משלמים סכומים מכובדים מאוד כל חודש, ובכלל מי שפותח ישיבה קטנה אמור לקחת עליו את עול הכספים ולא לזרוק אותו על הבחורים).
בשונה מישיבות גדולות שלפחות בליטאיות היה מקובל בעבר שלא מציבים לבחור יעד מחייב ומבטיחים לו פרסים לפי זה, היום מסתובבים בחורים מישיבה קטנה עם יעדים אסטרונומיים (אלפיים ש"ח לבחור מישיבה קטנה זה וואחד אסטרונומי) ואם הם יצליחו? הם יקבלו מתנות. משחדים את הילדים שלנו להיהפך לשנוררים.
השנה נשברתי, אחיין בכיתה ח'! ניגש אלי, הם אוספים באישור החיידר! לקנות עמוד של חזן לבית המדרש של החיידר או משהו מוזר אחר. נתתי לו עשרה שקלים והוא עיקם את האף, שאלתי אותו מה הבעיה והוא הסביר לי שיש לו יעד של אלף ש"ח!! הוא ילד בכיתה ח'! באיזה זכות הוא נהפך לשנורר??
תגידו לי שהילדים רוצים? נכון! בשביל זה יש הורים ומורים, כדי לחנך אותם מה ראוי לעשות ומה לא, אין סיבה להסליל אותם לקבצנות, זה דבר גרוע! אין לי צד שההורים שלו מעוניינים בזה, הם נכנעים ללחץ החברתי, לזה" שכל הילדים אוספים" אבל אין אף הורה שחושב שזה נורמלי, אז למה לאפשר לחיידר להשתמש בילדים? ההורים צריכים לדרוש שכלל הילדים לא יאספו.
ומה אתם חושבים? שהילדים שלכם מבקשים רק מהדודים? הם ילדים מקסימים, ברור. תשכחו מזה, הם צריכים להביא סכום, יש להם לחץ חברתי מטורף, הבחור בן הארבע עשרה מסתובב בבית הכנסת ומתרים את כל החברים של אבא שלו, אחר כך הוא עומד במכולת ומתרים את כל השכנים ואיזה דתי לאומי שרק רצה לקנות פחית. אולי הוא הולך לעשות סיבוב בכותל, אולי בשטיבלעך, אולי באושר עד, אבל הוא מקבץ נדבות, ממש מקבץ נדבות.
וממתי? יש ישיבות שרק בימים האחרונים, יש ישיבות קטנות, לא ישיבות גדולות! שבחורים שלהם הסתובבו בבתי כנסת מראש חודש, נראה לכם סביר? אין צורך ללמוד בערב? שנוררים במשרה מלאה? קבעו להם יעד אדיר, שלחו אותם לאסוף, ככה הם יצמחו לאנשים מחונכים, הגיוני.
אם נוח לכם עם המצב, בשמחה. אם אתם חושבים שזה לא המצב בישיבה של בנכם לכו לברר, אולי לשנה הבאה תוכלו לבקש לעצור את זה.
הנושאים החמים


Reactions: חרדי חזק, זאבי, RPO ועוד 33 משתמשים36 //