דרוש מידע הספר "החדר השני של יוספה", מישהו מכיר?

  • הוסף לסימניות
  • #1
לא אוהבת לקנות ספרים שאני לא מכירה, ואין לי מקום לספרים מיותרים בבית.
והבת שלי בקשה ממני לקנות לה את הספר הזה, מישהו אולי מכיר ויוכל להמליץ או לא.
(חשוב לי שיהיה ברמה מבחינה ערכית וגם ספרותית)
 
  • הוסף לסימניות
  • #4
מכירה מצוין גם את הסיפור וגם את הכותבת.
אחת הטובות מכל הבחינות.
הילדים שלי מאוד אהבו את הסיפור כבר ב"זרקור", וקניתי להם את הספר.
לדעתי הוא מהספרים ששווה להחזיק בבית. אני חושבת שספרי דמיון הם ז'אנר מאוד חשוב להתפתחות של ילדים.
במיוחד כשזה מגיע באופן אינטליגנטי ואחראי.

אם את רוצה לקנות ממש בלב שקט, טרחתי וחיפשתי בשבילך את הפרקים לדוגמה שהיא שלחה בשעתו למייל אי אז כשהספר יצא.
שתעיפי מבט על הסגנון.
 

קבצים מצורפים

  • פרק 33 הנאקה.pdf
    KB 162.3 · צפיות: 35
  • פרק 44 אחטה בחטה בוקס.pdf
    KB 49.8 · צפיות: 28
  • הוסף לסימניות
  • #5
לא קראתי את הספר, אבל אוהבת מאד את הכתיבה המקורית של הסופרת.

אני יכולה לצרף ביקורת שכתבה דבורי רנד על הסיפור בפורום סופרות (הפרסום באישורה)


תוכן:

החדר השני של יוספה הוא סיפור מנוקד, מתפרש על דאבל עמודים באגף הילדים ב'זרקור'. הכותרת הקבועה, המלווה אותו, היא 'הרפתקה מעולם אחר'. וזה שם כמעט מדויק לסיפור שבורח מהעולם שלנו.

מעתיקה מהתקציר: יוספה וביילי נתקעו בארץ החלומות שמאחורי המראה. הן מנסות לגלות היכן מסתתר המפתח, לפי החידה של הסבתא. הן רואות בחורה מציירת שנראית ליוספה מוכרת, אך היא מדברת רק אנגלית. יוספה חושבת שהיא תצליח לדבר אתה באנגלית. ביילי מפקפקת, אך נזכרת בעצה של הסבתא, ומסכימה לנסות.

בפרק השבוע, יוספה מנהלת שיחה שלמה באנגלית מקושקשת עם הבחורה המסתורית. כך מתגלה התשובה לחידה: 'איפה נפגשים שמיים וארץ?'
מבנה:

הסיפור הוא סיפור בדיוני, שייך לז'אנר הפנטזיה. כתוב כסיפור בהמשכים. לכאורה מיועד לגיל הצעיר. אני קוראת אותו ברתק רב. כנראה שייכת לצעירים שבעם . זווית המספר היא זווית 'יודע כל' מוגבלת. גם ביילי וגם יוספה נחשפות שם, מבחוץ ומבפנוכו. דמויות המשנה האחרות חשאיות, לעת עתה, ומוצגות רק דרך עיניהן של יוספה או ביילי.

אמירה:

הרשו לעצמכם להתפרע. ומחילה מתמר מייזל, אם לא לכך התכוונה. אין לסיפור הזה שום אמירה חינוכית צועקת ומובהקת, לבד האמירה השרה את עצמה מכל שורה: עולם דמיוני אינו עולם גרוע לחיות בו. האמירות שבו סותרות לחלוטין כל לוגיקה הקיימת בעולם, ודווקא לכן הן משמחות עין ולב.

הנה, לדוגמא, קטעים מהפרק הקודם ששעשע אותי מאד:
"אבל את לא יודעת אנגלית!"
"אני יכולה לנסות", אמרה יוספה. "זה לא נראה לי קשה כל כך".
"מה הקשר לנסות? מי שלא יודע, לא יכול לדבר אנגלית פתאום!"
"אני אוכל!" יוספה הלכה ונמלאה ביטחון מרגע לרגע.
"את לא!" התווכחה ביילי. "זה לא עובד ככה, שמישהו סתם פתאום מדבר באנגלית! בואי נמשיך כבר ללכת, אנחנו סתם מתעכבות כאן".
"רגע, אני רק מנסה"

---
יוספה עצמה עיניים כדי להתרכז. דבר ראשון, היא סתם תשאל אותה אם היא באמת מאמריקה. זה יהיה בשביל הניסיון. יוספה עמדה בלי נוע ומלאה את ליבה בשאלה: האם את הגעת מאמריקה? היא התכוונה חזק חזק, ואז פקחה עיניים, פתחה פיה והוציאה מילים מילים כפי שבאו אל לשונה: "ווטשו ווטשו פוטשו", היא אמרה, מדגישה כל מילה ומתבוננת היישר בפניה של הנערה, "וואטשה פנטלוצ'י אמריקה?"

---
כמה יפות ומעניינות יוצאות לה המילים מהפה! אף פעם היא לא חשבה שקל כל כך לדבר אנגלית!

והנה עוד קטע שאהבתי מאד, מהפרק השבוע:

נפלא היה לפטפט כך עם הבחורה האמריקאית. פתאום נדמה היה ליוספה שכל השיחות ששוחחה עד היום, כולן טיפשיות ומטופשות. כל הדיבורים שאנשים מדברים – מלאים כוונות, במילים מתוך המילון... והרי נחמד הרבה יותר לדבר ככה, חופשית, איך שיוצא ואיך שרוצים!

סגנון:

אין כמעט סלנג בסיפור, והדיאלוגים קולחים.

סגנון הכתיבה פשוט, ועם זאת לא פשטני מדי. השפה היא שפה יפה, נצמדת לגבול המילים הגבוהות, אף שמדובר בסיפור לילדים. (לדוגמא: 'המילים גוועו באחת'. משפט מקסים ומובן, ובמקביל, חושף ילדים למלל ברמה גבוהה יותר).

צל"ש:

אריך קסטנר אמר פעם, נדמה לי שזה היה הוא, שספר ילדים טוב הוא ספר שמבוגרים ייהנו ממנו. וההגדרה הזאת מתלבשת במדויק על 'החדר השני של יוספה'. צל"ש מיוחד על דמויותיהן המאופיינות להפליא של ביילי (המייצגת את הקול הלוגי, הקצת מעצבן) ויוספה (הדמיונית והבלתי הגיונית בעליל).
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
סיפור מעולה!
אהבתי כל כך לעקוב אחריו בזרקור.
ממליצה גם למבוגרים שבינינו :)

גיבורות מתוקות, עלילה מרתקת על רקע צבעוני ומשובב,
והמון תוכן ערכי מאחורי ובין השורות.

התמה המרכזית של הסיפור (בעיניי, אינני מכירה את הסופרת) היא דיאלוג בין ההיגיון לדמיון.
ביילי מיצגת את ההגיון הצרוף, המתוכנן, המסודר, המאורגן והמקובע,
ויוספה מיצגת את הדמיון הפרוע, השובב, הרגשני וההרפתקני.
תוך כדי ההתרחשויות, הן לומדות להכיר זו את זו ולדעת איפה נכון להשתמש בשכל ואיפה ברגש.

מלבד המסר המיוחד הזה, הסצנות בעלילה מביאות זרימה חברתית מדהימה שילדים יכולים ללמוד ממנה המון.
יוספה וביילי שונות זו מזו בקיצוניות והאינטרקציות ביניהן מביאות בלי סוף מסרים של הערכה לשונה, מציאת הקול הייחודי שלי, גמישות, שיתוף פעולה והליכה לקראת השני מבלי למחוק את עצמי.
 
  • הוסף לסימניות
  • #7
ואו! הספר על יוספה יצא לאור?!
איך אהבתי לקרוא אותו ב"זרקור"!
האמת שלא האמנתי לעצמי שסיפור לילדים הצליח לקנות אותי.
אבל הסיפור הזה היה חוויה.
עלילה מרתקת ומסקרנת ובכל פרק צצה הפתעה.
במיוחד הדליקו אותי הקריצות לדברים שאהבנו פעם בתור ילדים.
הסבתא שבישלה דייסה ופתאום הפכה לדמות אמיתית בסיפור.
הילדים שתמיד חיפשנו בתוך הטייפ והנה הם בגודל טבעי מככבים בספר.

המפלצת שהתעוררה בלילות ...

חייבת לקרוא את הספר הזה שוב!
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
וואו, ניסיתי למצוא את הספר בעקבות ההמלצות פה
ולא היה להשיג בחנות
משהי יודעת איפה אפשר לקנות אותו?
 
  • הוסף לסימניות
  • #11
גם אני ממליצה בחום! הילדים שלי התאהבו בספר. קניתי אותו לסוכות, ומאז הם קוראים בו שוב ושוב. ספר מלא בדמיון, הומור, רגש וסחף – חוויה נהדרת לכל המשפחה!
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

בעז"ה


יומן קריאה / אם מישהו שומע, מאת אסתר קווין


לפני מספר שבועות ניגשתי אל הספרנית ובפי בקשה מוזרה.
ביקשתי ממנה פשוט סיפור. סיפור טוב.
הספרנית לא הבינה מה אני רוצה, הרי אני בספרייה. השתדלתי לפרט: "לא רוצה כרגע סיפורי דרמה נשיים סוחטי רגש, עם המון מערכות יחסים והרהורים אין סופיים. מצד שני גם לא רוצה ספר אקשן גבריים בסגנון מרגלים- מוסד. רק סיפור. סיפור טוב."
הספרנית עדיין לא הבינה מה אני רוצה. "מה זה סיפור טוב?"
"סיפור עם התחלה, אמצע, וסוף," הסברתי ברהיטות. "שפשוט כיף לקרוא. עלילה, דמויות, כל זה. רק סיפור."
טוב, היא כנראה ראתה שאיתי היא לא תגיע רחוק, ובמלמול לא ברור קמה ופסעה איתי היישר אל עמקי המדור, משם שלפה כמה ספרים והושיטה לידי. אני לצערי חותמת גורלם של ספרים גם על פי הכריכה האחורית, וחלק מהספרים חזרו בחשאי אל המדף מייד לאחר שהספרנית המלמלת חזרה לעמדתה. אחד מהספרים שנותר בידיי הוא הספר "אם מישהו שומע" של אסתר קווין. מבט בכריכה האחורית, התלבטות קלה - ולקחתי הביתה.

(הופס, עצירה רגע: בואו נדבר שניה על כריכות אחוריות. להרבה סיפורים יפים אצלנו יש כריכות אחוריות שפשוט לא ברמה שלהם. הכל מתחיל ונגמר באופנה בלתי מובנת בספרות שלנו, שנוטה לא לכתוב שום דבר ברור בכריכה האחורית מלבד כמה ציטוטים מרחבי הספר. כריכה אחורית, כך לעניות דעתי, נועדה לעשות את תפקידה הקלאסי והצנוע: לתת לנו טעימה מתמצית העלילה. בספר הזה, למשל, היה מספיק לכתוב את התקציר התמציתי ביותר, הנע בין רובוטים מעופפים, שדרן שסוחף את אמריקה ואמונה ביכולות הפנימיים, והייתי לוקחת את הספר בחשק רב יותר. ומכאן קריאה לכל כותבי הכריכות האחוריות באשר הם: אפשרו להן לעשות את מה שהן נועדו לעשות. אם לַסֵּפֶר שלכם יש מה לְסַפֵּר, אין שום צורך להחביא את זה תחת כמה ציטוטים מלהיבים. פשוט תכתבו את זה.)

למעשה, מייד כשהתחלתי לקרוא את הספר, קלטתי שיש לי ביד סיפור טוב.
מהר מאד נשאבתי לספר. זה היה מעניין. הכתיבה טובה, אפקטיבית, לא מתאמצת ולא עמוסה.
קווי העלילה נעים בין שני סיפורים המתרחשים במקביל: האחד, מסופר בגוף שלישי, הוא של משפחה אפרפרה ולא חשובה עם אבא צולע שמנהל קו טלפוני נידח, בן עם שאיפות כלכליות, ומערכת יחסים משפחתית מורכבת. קו העלילה השני מתרקם בגוף ראשון, על ידי אמו של יודי וחמותה של רוחי, שמתמודדת עם השונות שלהם ועם תוצאותיה.

אז בואו נדבר על הספר, וכרגיל, מתוך נקודת מבט של כותבים, שאוהבים לשלות תובנות על הכתיבה שלהם מכל דבר שמכיל אלף בית:)


מה אהבתי:
  1. את מה שלא כתוב
שאלתם את עצמכם פעם עד כמה הקורא שותף בסיפור שלכם? הנה וורט קטן ומיוחד, שיוכל להבהיר לנו את העיקרון הסופר-חשוב של שותפות הקורא בסיפור: אחת הסיבות לכך שהאדם נברא כך שהוא יצטרך לעבוד ולעמול עבור קבלת הטוב, היא כיוון שהוא מטבעו אינו אוהב לקבל "לחם חסד", או בלשון הקבלה- "נהמא דיכסופא", לחם בושה. ונשאלת השאלה: מדוע, אם כן, לא ברא הקב"ה את האדם עם טבע שונה, שבו לא תהיה לו בעיה לקבל לחם חסד, מבלי לחוש בושה? בתורת החסידות ניתנת לכך תשובה עמוקה ומעניינת מאד: הסיבה הפנימית לכך שהקב"ה ברא את טבעו של האדם כך, היא מכיוון שהוא רצה שהאדם יהיה כביכול שותף במעשה בראשית. כאשר האדם בוחר בטוב- הוא כביכול שותף להקב"ה בבריאה, בכך שהוא הופך אותה להיות שלימה יותר.

אם נקח את זה להבדיל לכתיבה, טמון כאן סוד עמוק וחשוב מאד: גם בקריאה, התשוקה האנושית ליצירה ושותפות - לא נעלמת. הקורא לא רק רוצה לצפות ביצירה המתהווה, הוא רוצה להיות שותף. שותפות נוצרת כאשר חסרים חלקים בפאזל, בין אם אלו תובנות רגשיות עדינות ובין אם אלו פשוט סימני שאלה מסקרנים בנבכי העלילה. כאשר הכותב לא מגלה הכל במפורש, ומעניק לקורא הזדמנות להבין דברים ולהסיק מסקנות בכוחות עצמו, הוא בעצם מוציא אותו מעמדה פסיבית של קורא בלבד, ומעניק לו את המתנה הגדולה ביותר: את השותפות ביצירה.

ומכאן נחזור לספר "אם מישהו שומע"- במהלך הסיפור אנחנו נחשפים למורכבות מעניינת בין האבא, יעקב שלמה, לבני משפחתו, שבאה לידי ביטוי בדיאלוגים או במעשים, שעל ידם אנחנו מבינים את מה שמתחת לקרקע. עד שלב מאוחר יחסית בסיפור, שום הצהרה בומבסטית בנוגע לכשלים הטמונים במערכות היחסים המשפחתיות לא מוגשים עבורנו, הקוראים, על מגש של כסף; אנחנו בונים תובנות על סמך רמזים בלבד.

"אני חייבת לחזור לארץ כמה שיותר מהר, אבא לא במיטבו."
"איך הוא מרגיש, באמת?"
"מסכן," משיבה זהבה בקיצור.


וזה משהו שאני אוהבת. אני אוהבת את העונג הטמון בהבנה איטית, שהולכת ומתבססת פרק אחרי פרק; את היכולת להיות עירנית וחושבת במהלך קריאה, ואפילו את חוסר המושלמות המפתיע, הלא קלאסי, המוצג בסיפור, שיש בו יופי בפני עצמו.

  1. הלחץ
ואז היא הציצה מאחורי כתפו של אבא שלה. "וואו!" היה מה שאמרה, שולחת ידיים. "מה זה?"

נקודה יפה נוספת היא העובדה שלקראת סוף הסיפור, מתווספים גורמי לחץ. סוף הסיפור כאן נדמה למפת ניילון דקה שהטילו עליה עוד ועוד חפצים במרכזה, והיא הולכת ושוקעת תחת המשקל הגדל; מצד אחד נטישה על סף הדלת, מצד שני מעצר על ידי האף בי איי ומצד שלישי נסיון התאבדות הרסני של רובוט; כמה תפניות עלילה שבכולן טמון אפקט הלחץ יוצרות מערכה שקשה לעזוב מהיד. לחץ נוצר על ידי כח מנגד חזק- כמו אויב שהולך ומתחזק, או זמן שהולך ואוזל- ובדיוק כמו פפריקה בתבשיל עוף מרוקאי, כדאי להוסיף אותו בנדיבות למערכה השלישית- זה יעשה לה רק טוב.

  1. המסר
"עכשיו אני מבין מה קורה פה." הוא מסיט את מבטו מארשת פניו התובעניות של האיש.
"ולפני כן?"
"לפני כן?" קולו של יעקב שלמה איטי. "לפני כן לא ידעתי בכלל שמישהו שומע אותי."


המסר מאד מאד יפה בעיניי. התסריט של הספר לא מופרך או פנטזיונרי, ובדרכו השקטה והפשוטה הוא מגיש אמת נכונה מאד: יש בך כוחות שאתה לא מודע לקיומם. וכן, הקול שלך חשוב בעולם. הוא נועד להישמע.



אז לסיכום- קיבלתי מה שרציתי. ספר שיעביר אותי בין כמה קווי עלילה באופן בהיר ומסקרן, מבלי לייגע את מוחי בשאלה מי אמר למי ומדוע; שסיפק מתח ועניין ובו בזמן דילמות רגשיות ויחסים בין אישיים בלתי מושלמים; ושייתן לי מסר שלקחתי, ובשמחה. כל מה שצריך, בעצם, בסיפור.
פשוט סיפור טוב.


תודה שהייתם איתי עד כאן :)
אם קראתם את "אם מישהו שומע" – אשמח ממש לשמוע מה חשבתם. ואם אתם מכירים סיפורים טובים נוספים- תדעו שאני בהחלט ממשיכה לחפש:)




-

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה