קורונה חיסונים נגד קורונה - ענייני בלבד

מצב
הנושא נעול.
  • הוסף לסימניות
  • #42
האם יש הבדל בין פייזר למודרנה? (הבנתי שלא)
ובין פייזר ומודרנה לחיסון הישראלי?
 
  • הוסף לסימניות
  • #43
אבי רבינא בפרסום ראשון: מרן שר התורה כעת לח"כ יצחק פינדרוס ומשה ברים ממאוחדת: "האם אפשר לעשות חיסון, או חייב לעשות חיסון". מרן: "צריך לעשות חיסון". פינדרוס: "מחובת ההשתדלות?" מרן: "מחובת ההשתדלות חייבים לעשות חיסון". פינדרוס: "מה לומר לאנשים שמפחדים?" מרן: "לא צריך לפחד" :
 
  • הוסף לסימניות
  • #44
האם יש הבדל בין פייזר למודרנה? (הבנתי שלא)
ובין פייזר ומודרנה לחיסון הישראלי?
בין פייזר מודרנה אין הבדל מהותי שניהם פועלים על אותו עקרון.
החיסון הישראלי הוא שונה, יש לו דמיון מסוים לחיסונים המסורתיים, אלא שלא מכניסים ממש את נגיף הקורונה מומת אלא משהו שמתחפש אליו.
אפשר לקרוא בהרחבה על כל החיסונים וההבדלים ביניהם בויקיפדיה.
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #45
ידידיה מאיר:

1. איך אני מתרגש מהחיסונים. כן, התרגשות, זאת התחושה. כמובן שגם שמחה ותקווה והקלה. ברור. אבל התחושה הכי חזקה אצלי לנוכח מבצע החיסונים היא פשוט התרגשות.
לפני כעשרה חודשים, כשהאנושות התחילה להבין שהקורונה היא עניין רציני שעוצר את הכול, השאלה שהעסיקה את כולם הייתה: עד מתי? מתי כל זה ייגמר? בעוד שנה? שנתיים? חמש שנים? ואז חלחלה ההבנה המדכאת שזה הולך להיות ארוך מאוד, כי בעצם עד שלא יימצא חיסון לקורונה נגזר גורלנו לסבול מהנגיף. ולסבול זה אומר בכל הספקטרום של הסבל, מתעוקת המסכה ועד תעוקת המוות ל"ע.
נו, אז מתי יהיה חיסון? הו, אלה דברים שלוקחים זמן, אמרו כולם, בעיקר המבינים. זה עסק רציני. הרי הנגיף הוא חדש, וצריך לחקור אותו, וללמוד אותו, ולהבין אותו, ולמצוא פתרונות, ואז לראות שהם לא באמת עובדים, ולנסות שוב, ושוב להתאכזב. אין כאן זבנג וגמרנו, זה תהליך ארוך ומורכב. והנה מתברר שבזמן שכל האנושות מדברת ומתווכחת על הקורונה וכמה צריך לסגור ולפתוח, ממש באותו זמן אנשים אפורים בכל מיני מקומות בעולם קמו מוקדם בבוקר, הכינו סנדוויץ' עם גבינה לבנה ומלפפון, ארזו קופסה עם גזרים קלופים והלכו למעבדה. זאת אומרת, בהנחה שהם לא ישנו בלילה במעבדה.
זה מרגש אותי. העמל הזה, המחקר, הידע, המדע, הפיתוח. האדם שבמעבדה מנצח. ואיזו מהירות, ריבונו של עולם. מישהו חשב שכל כך מהר יימצא החיסון?
וכמובן, מרגשת אותי גם המהירות שבה מדינת ישראל הקטנה השיגה את החיסון. שוב ושוב צפיתי בתיעוד של המטוס הצהוב נוחת בנתב"ג, הדלת נפתחת למעלה והמלגזה מתחילה לפרוק ממנו מארזים עם אלפי חיסונים של "פייזר", כשממול עומד ראש הממשלה. נראה לי שמאז ששמיר ופרס עמדו באותו מקום וקיבלו את נתן שרנסקי לא התרגשתי ככה. טוב, אני מגזים, אבל באמת, זה היה רגע לאומי מרומם נפש. חבל שלא שרו בסוף את "התקווה".
ועכשיו (נכון לכתיבת שורות אלה זה עדיין לא קרה, כשאתם תקראו את זה – זה כבר יהיה בלשון עבר) אני מחכה למוצאי שבת, לשידור החי החגיגי. ראש הממשלה מגיש את זרועו לאחות נרגשת (אני מקווה בשבילו שלא נרגשת מדי) ומקבל את הזריקה. לדעתי זה הולך להיות רגע נדיר שיאחד את העם כולו. תומכי נתניהו ישמחו ויתגאו בביבי התותח שהתארגן כל כך מהר על חיסונים למדינה. ושונאיו? הם ישמחו לראות אותו מקבל איזו דקירה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #46
אולי לא קראתי את כל ההודעות, והתשובה נמצאת באיזה שהוא מקום.

האם החיסון מתאים לכל המוטציות?
 
  • הוסף לסימניות
  • #47
פשטעס אני הייתי מעדיף את של פייזר שזה חברת תרופות ידועה,מאשר מודרנה שאיזה עוד סטארטפים הם פיתחו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #51
אולי לא קראתי את כל ההודעות, והתשובה נמצאת באיזה שהוא מקום.

האם החיסון מתאים לכל המוטציות?
משרד הבריאות מעריך: החיסון יעיל נגד הזן החדש של קורונה ומזוהה בבדיקות מעבדה. (כאן) :
 
  • הוסף לסימניות
  • #56
 
  • הוסף לסימניות
  • #58
מכון דוידסון
חוקרים טוענים כי חומר גנטי של הנגיף משתלב בגנים שלנו, אך לא בדקו הסברים מתבקשים אחרים לממצאיהם, כמו תופעות לוואי של שיטות המעבדה או של השימוש בתרביות תאים

חוקרים מארצות הברית טוענים שמצאו ראיות כי חלקים מה-RNA של נגיף הקורונה – החומר הגנטי שלו – משתלבים ב-DNA של התאים שהוא הדביק. אולם בבדיקה לעומק נראה שיש לממצאים הסברים פשוטים יותר, שאינם קשורים כלל לפעילות הנגיף בגוף החי.
החומר הגנטי של נגיפי קורונה הוא מולקולת RNA, שהיא מולקולה שונה מעט ופשוטה יותר ממולקולת ה-DNA האוצרת את המידע הגנטי שלנו. מכיוון שמדובר במולקולות שונות, RNA אינו יכול להשתלב ב-DNA. כדי שזה יקרה דרוש אנזים מיוחד, רוורס טרנסקריפטאז (Reverse transcriptase), המסוגל להעתיק את המידע הגנטי ממולקולת RNA ל-DNA. אנזים כזה קיים אצל נגיפים מסוימים, ממשפחת הרטרווירוסים, אך לא במשפחת נגיפי הקורונה. אולם חוקרים ממכון וייטהד (Whitehead) למחקר רפואי במסצ'וסטס טוענים כעת שמצאו סימנים לכך שחלקים ממולקולת ה-RNA של נגיף הקורונה SARS-CoV-2, מחולל המגפה הנוכחית, מצליחים להשתלב ב-DNA, והם אף מציעים מנגנון משוער שיכול לאפשר את זה. עם זאת, חוקרים אחרים מצאו לפחות שני הסברים נוספים לממצאים, שאינם כוללים שילוב של RNA נגיפי בחומר הגנטי של האדם.
קוד גנטי משולב
מאז תחילת מגפת הקורונה הצטבר מידע רב על רצפי ה-RNA של הנגיף ועל מולקולות ה-RNA של התאים הנגועים. רודולף ייניש (Jaenisch), ריצ'רד יאנג (Young) ותלמידי המחקר שלהם במכון ווייטהד, סקרו מאגרי מידע שריכזו נתונים גנטיים כאלה, ומצאו בתוכם רצפים מוכלאים (כימריים) – כלומר פיסות RNA שמשלבות בתוכן רצפים ממקור נגיפי עם רצפים ממקור אנושי. במאמר שפורסם באתר bioRxiv, המיועד לפרסום מוקדם של מאמרים לפני שעברו ביקורת עמיתים, הם דיווחו כי רצפים כאלה נמצאו גם בניסויים על נגיפי קורונה וגם בדגימות תאים של חולי קורונה.
לטענת החוקרים, כדי שייווצרו רצפים כאלה, ה-RNA הנגיפי צריך להפוך לפיסת DNA ולהשתלב בתוך מולקולת DNA של אדם. לאחר מכן, התא יוצר מה-DNA המשולב עותק RNA חדש, הכולל גם חלק מהרצף הגנטי של התאים.
שלבים אפשריים בשילוב RNA נגיפי בחומר גנטי של אדם, לפי המחקר של ייניש, יאנג ועמיתיהם | איור: דר גל חיימוביץ' באמצעות Biorender.com

שלבים אפשריים בשילוב RNA נגיפי בחומר גנטי של אדם, לפי המחקר של ייניש, יאנג ועמיתיהם | איור: ד"ר גל חיימוביץ' באמצעות Biorender.com
החוקרים טוענים כי הממצא הזה מסביר מדוע אצל חלק מהחולים ב-COVID-19 ממשיכים למצוא את ה-RNA של הנגיף גם אחרי שכבר החלימו והנגיף היה אמור להיעלם מהגוף. בנוסף, אם יתברר שה-RNA המוכלא הזה משמש לייצור חלבונים שמערכת החיסון שלנו מזהה אותם כגורם עוין, זה עשוי להסביר מדוע מערכת החיסון של חולים קשים משתוללת, ולמה אנשים שהחלימו מהמחלה ממשיכים לפעמים לסבול מתופעות לוואי מתמשכות. לבסוף, עולה חשש כי חדירת גֵנים של הנגיף לרצף הגנטי האנושי במיקום אקראי, תפגע בבקרה על חלוקת התאים ותגרום להם להפוך לסרטניים.
בהמשך הראו החוקרים שאם מדביקים תרביות תאים במעבדה בנגיף, וגורמים להם לייצר באופן מלאכותי אנזימי רוורס טרנסקריפטאז של נגיף אחר, האנזימים אכן מעתיקים RNA נגיפי ל-DNA, של התא, ובהמשך הגֵן הנגיפי הזה אכן משועתק מה-DNA לעותקי RNA של עצמו, כמו שאר הגנים של התא.
מקור אפשרי לשילוב RNA נגיפי ב-DNA של תאי אדם הוא רטרו-טרנספוזונים. טרנספוזונים הם "גֵנים מקפצים" – כלומר פיסות DNA קטנות שמסוגלות לעבור ממקום למקום בתוך ה-DNA. מקורן כנראה בנגיפים קדומים שהשתלבו בקוד הגנטי של האדם במהלך האבולוציה. רטרוטרנספוזונים הם כנראה שרידים של רטרווירוסים קדומים עתיקים. בשונה מטרנספוזונים רגילים הם מייצרים RNA ואת האנזים רוורס טרנסקריפטאז שהופך אותו ל-DNA.
אחד מהרטרוטרנספוזונים אצל בני אדם נקרא LINE-1, והחוקרים מצאו שהאנזים שלו מסוגל להעתיק את ה-RNA של נגיף הקורונה ל-DNA. בנוסף הם מצאו שהנגיף גורם לתאי אדם בתרבית לייצר יותר LINE-1. לכאורה זה אכן מצביע על מנגנון אפשרי שמסביר את הממצא. אולם יש הסברים פשוטים יותר ומטרידים פחות שהחוקרים כלל לא בדקו.
צילום במיקרוסקופ אלקטרונים של טרנספוזון ב-DNA של אדם | מקור: PROFESSOR STANLEY COHEN / SCIENCE PHOTO LIBRARY

הסבר אפשרי, אבל לא סביר. צילום במיקרוסקופ אלקטרונים של טרנספוזון ב-DNA של אדם | מקור: PROFESSOR STANLEY COHEN / SCIENCE PHOTO LIBRARY
הסברים אחרים
ההסבר הפשוט ביותר להימצאותו של ה-RNA המוכלא, המערב רצף גנטי נגיפי ואנושי, הוא שמדובר בתוצר לוואי של תהליך זיהוי הרצף של ה-RNA לפני הכנסתו למאגר, כך שאין לו שום משמעות ביולוגית או רפואית. כדי לפענח את רצפי ה-RNA, אוספים אותם מהתאים ומעתיקים אותם ל-DNA באמצעות אותו אנזים מוכר – רוורס טרנסקריפטאז. לאחר מכן משתמשים באנזים אחר, ליגאז (Ligase), להצמיד את פיסות ה-DNA הללו לפיסות DNA קצרות אחרות שמשמשות לזיהוי הדגימה – כמו ברקוד מולקולרי. אולם התהליך אינו חסין טעויות, ואחת לכמה אלפי או עשרות אלפי מולקולות, הליגאז מכליא שתי פיסות DNA לא קשורות.
מדובר בתופעה מוכרת היטב בריצוף RNA. כדי לבדוק אם זה המקור להכלאות הבלתי מוסברות, החוקרים צריכים לבדוק את מקור המקטעים האנושיים ב-RNA המוכלא שהם מצאו. אם יש רצפים מוכלאים ממגוון אזורים ב-DNA, ייתכן שהתופעה אמיתית, ו-RNA נגיפי משתלב בחומר הגנטי של התא. אבל אם הוא מוגבל רק לאזורים ב-DNA שהופכים ל-RNA, סביר להניח שהממצא הוא רק תוצר לוואי של שיטת פענוח הרצף.
אפשרות נוספת היא שמדובר בטעויות של נגיף הקורונה עצמו. חלק מהגנים של הנגיף מיוצרים בתהליך שמחבר יחד שתי פיסות RNA. ייתכן כי פה ושם הנגיף מחבר ל-RNA שלו גם פיסת RNA של התא האנושי. לא נראה שיש לטעויות כאלה השלכות כלשהן על מהלך המחלה.
שילוב שגוי של פיסות RNA נגיפי ואנושי, בלי עירוב של החומר הגנטי הנגיפי ב-DNA של התא | איור: דר גל חיימוביץ' באמצעות Biorender.com

הסבר פשוט לתופעת ה-RNA המעורב: שילוב שגוי של פיסות RNA נגיפי ואנושי, בלי עירוב של החומר הגנטי הנגיפי ב-DNA של התא | איור: ד"ר גל חיימוביץ' באמצעות Biorender.com
הדרך הפשוטה ביותר להוכיח את הטענה של החוקרים כי חומר גנטי של הנגיף חודר ל-DNA היא לפענח את רצף ה-DNA של חולי קורונה או של אנשים שהחלימו מהמחלה, במקום להסתמך על ה-RNA שלהם. אם יימצאו ב-DNA האנושי רצפים גנטיים שמקורם בנגיף SARS-CoV-2, יהיה ברור שאכן החומר הגנטי הנגיפי חדר ל-DNA שלנו. מכיוון שעד היום לא נמצאו ב-DNA האנושי מקטעים של נגיפי קורונה נפוצים אחרים, סביר יותר להניח שכותבי המאמר טעו בפירוש הממצאים שלהם.
לגבי LINE-1, תאי הגוף שלנו מדכאים באגרסיביות את ייצור הרטרוטרנספוזונים. לעומת זאת, בתרביות מעבדה משתמשים בדרך כלל בתאים בעלי אופי סרטני, שאינם מתנהגים בצורה נורמלית. לכן אי אפשר לקבוע באופן חד משמעי שהתהליך מתרחש גם בתאי הגוף של חולי קורונה, גם אם רואים תופעה כזאת בתרביות.
לבסוף, רוב תאי הגוף שנדבקים בנגיף הקורונה במהלך המחלה מושמדים – או בידי הנגיף עצמו או בידי מערכת החיסון התוקפת את התאים הנגועים כדי למנוע את התפשטות הנגיף לתאים נוספים. לכן, גם אם יש תאים ששילבו ב-DNA שלהם חומר גנטי של נגיפי קורונה, המשמעות הקלינית של תופעה כזאת תהיה שולית ביותר.
חשוב לציין שהמאמר הזה לא משפיע על מה שאנחנו יודעים על חיסוני ה-RNA השליח נגד מחלת הקורונה. למעשה, הם מראים שכדי להפוך RNA נגיפי ל-DNA צריכים להתקיים בתא המודבק תנאים מאוד קיצוניים שאינם מתקיימים בו באופן רגיל ושמולקולת החיסון לא יכולה ליצור. לכן אין כל חשש כי מולקולת ה-RNA של החיסון תשתלב ב-DNA.
 
  • הוסף לסימניות
  • #60
גם אריה דרעי התחסן היום
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה