מידע שימושי חרדים וחרדים וחרדים...

מצב
הנושא נעול.
נערך לאחרונה ב:
אני מניח שכולם ממתינים לשמוע את דעתי, ואני משער שכולם רוצים להפציר בי - רק קצת מתביישים, אז אני מוכן להיענות להפצרות (זה היה בציניות, כמובן. אבל אם הגעתם עד כאן - אז בבקשה תמשיכו).
לדעתי, מה שצורם בפרסומת המדוברת, הוא חוסר הרגישות להבדל בין ידע פרקטי לידע מקצועי, ומיד אסביר את דבריי (בעברית מקצועית כמובן - לא באנגלית, כך שאני מעריך - על פי התגובות של חלק מהמשתמשים מעליי, שיהיה מי שיחליט לקטלג אותי מיידית כאחד הבורים והריקים. זה בסדר, אני מרשה - בתנאי שאנחנו עושים תחרות שליטה בארמית...).
המציאות מוכיחה, שיש ערך להיכרות בסיסית עם האותיות האנגליות, ויש תועלת בשליטה בסיסית בקריאה ובכתיבה. אבל הערך הוא - נוחות, ולא השכלה. כלומר: האנגלית לא הופכת את השולט בה לאדם חכם, משכיל, או רחב אופקים. חז״ל לימדו אותנו, שהחילוק בין ׳בור ועם הארץ׳, לבין ׳חכם׳ או ׳תלמיד חכם׳, הוא בשלושה פרמטרים: א. מקרא. ב. משנה. ג. שימוש תלמידי חכמים. כל פרמטר אחר, אינו מדד לעניין זה.
אז למה בכל זאת אני טוען שיש ערך להיכרות בסיסית עם אותיות ומילים?! - התשובה פשוטה: נוחות. כלומר: הפעולות הנעשות על ידי בני אדם, גם אם הם תלמידי חכמים מופלגים, אינן כוללות רק לימוד והשכלה, אלא גם הליכה, קנייה, חופשות ובעיקר - שגרת חיים תקינה. בשביל לקיים את כל אלו, יש צורך בהיכרות בסיסית עם העולם. התרחקות מקיום שגרה תקינה, אף פעם אינה מעלה. בדרך כלל, הרווח אינו שווה את ההפסד.
העניין הוא, שהעולם המודרני נוטה לערבב בין נוחות להשכלה. כלומר: היכרות עם מנגנונים בירוקרטיים - כדוגמת בנקים או רשויות ממשלתיות, היכרות עם תחומים לימודיים פרקטיים שונים - כדוגמת גיאוגרפיה, אזרחות, שפות, ואפילו תחומים שבשטח האפור בין לימוד לפעילות פנאי - כדוגמת אקטואליה או ספורט - נתפסת כחלק ממערכת ההשכלה, שעל פיה נקבע האם האדם הוא חכם או בור.
המבט הזה אינו נכון, על אף שהתחומים הללו אינם פסולים במהותם. העניין הוא, שנוחות - היא עניין אינדיבידואלי, או - אם תרצו, עניין יחסי, שמשתנה בין אדם לאדם. יש הבדל גדול מאוד בין מי שלדוגמא - מעוניין להשתקע בארץ זרה, אז בוודאי שיש חשיבות מאוד גדולה עבורו בהיכרות עם שפת המקום אליו הוא עובר, לבין מי שכמעט ואינו יוצא מהשכונה או מהעיר. ככלל, בענייני נוחות - לא שייך להביע דעה, שכן כל אדם מתנהל באופן שונה, ולכל אדם הגדרה שונה למושג ׳נוחות׳.
באופן כללי ניתן לומר, ששליטה בקריאה ובכתיבה - נתפסת כיכולת פרקטית שיש לה השלכות בחיי היומיום. עם זאת, אין שום הצדקה לאיש לחוש עליונות על מי שמסתדר בלעדיה, בפרט כאשר בתחומים היחידים הרלוונטיים - הוא הרבה מעל אחרים ששולטים בשפה. מן הצד השני, הלכתית - אין איסור להתאמץ כדי לקנות כלים לחיים נוחים יותר, ולכן מי שחש שהחיסרון בידיעות שלו מגביל אותו או גורם לו חוסר נוחות - אין חיסרון עבורו בלימוד השפה ברמה הראויה עבורו, בתנאי שהיא אינה מלווה בבעיות אחרות.
העניין הוא, שדווקא בגלל העיוות המרשים שעליו דיברתי, נוצר מצב שבו אין כמעט יכולת לבנות מערכת שתלמד את החומר הנדרש בלבד, בענייניות הראויה, כמו שמלמדים נהיגה או קורס עזרה ראשונה. האווירה אוטומטית הופכת להיות כזו, שמעודדת בטלנות מתנשאת במסווה של השכלה. מן הסיבה הזו, הפך הנושא להיות כבד ומורכב, והוא דורש שאלת חכם - כי יש היבטים מוזרים ובלתי הגיוניים, שבכלל לא קשורים לעצם הלימוד, ולא כל אחד מודע להם.
החיסרון במודעה המצולמת, הוא ההתנשאות. האופן בו היא מנוסחת, שונה מהאופן בו מוצע קורס פרקטי, שכולל הרצאות בנושאים כמו יעילות כלכלית, מיצוי זכויות, או אפילו תזונה דיאטטית. למרות שכל אלו - נכללים בכלל ׳ידע פרקטי׳, בדיוק כמו הקורס המוצע כאן, משום מה - המסר העובר דרך המודעה הוא: ׳הי, כסילים מפסידנים וחששניים, בואו לפתוח את העיניים׳. מלבד הגישה השגויה - שמתייחסת ללקוח באופן בלתי מכבד, יש טעות בעצם ההצגה, ולדעתי - הטעות נובעת מחוסר היכרות עם הציבור. ייתכן שהמנסח הוא איש מקצוע, שמבין היטב את העולם הכללי, ולכן הוא יוצא מנקודת הנחה שגויה - שהמציאות המוזרה הקיימת בעולם הכללי, קיימת גם כאן, כך שהוא מן הסתם סבור - שהתפיסה החרדית, גם היא רואה בקניית ידיעות פרקטיות ׳יכולת השכלה׳. טעות מעין זו - עשויה להוביל לתוצאות כאלו, שמעוררות מיד אמוציות.
הדגשה חשובה לקראת הסוף: הטקסט האמור כאן, נכתב מנקודת מבטי - בכובעי כמנתח חובבן של מילים ושל פרסומות. הנושא הוא מעט רגיש, ולראיה - שני המחנות שמיד מתעוררים לחיים. התובנות שכתבתי כאן, מבוססות על מקורות תורניים שונים - שאין כאן המקום לפרטם, אבל דווקא בגלל שאני מכיר קצת את הנושא - חשוב לי לומר שהמקורות רבים כל כך, עד שקשה מאוד לכלול את כולם בכלל אחד, ולמרות שאני מייצג כאן את דעת רבותיי - ייתכן בהחלט שתהיה בכך מחלוקת. לכן, למותר לציין, שהדברים הם בגדר סברה בלבד, והם בטלים ומבוטלים כקליפת השום מול דעתו של כל תלמיד חכם - שהביע את דעתו בפירוש בנושא.
האמת שלא ציפיתי לשמוע את דעתך, אבל למפרע היתה אמורה להיות לי ציפייה...
תגובה מושקעת ביותר ובנויה לתלפיות, מחכימה מאוד!!
 
הפרסומת- אכן צורמת מאוד. ומגוחך שבאתר חרדי כך מתיחסים למי שצורך את האתר. ולא בפעם הראשונה...

לענין האנגלית
אני בוגרת סמינר מהשנים האחרונות ממש
ודוברת אנגלית שוטפת ברוך ה'- רק מלימודי אנגלית בביה''ס ובסמינר (כבר ביסודי ידעתי לתקשר בסיסי ממה שלמדנו בכיתה)
כל המשפחה המורחבת שלנו דתית לאומית וחילונית
ובתקשורת מול העובדת זרה של סבתא שלי- הרבה מבנות\בני דודים שלי לא יודעים לתקשר באנגלית...
מדובר בכאלה בוגרי תיכונים ואוניברסיטה..
הם תמיד מתפעלים שאני יודעת אנגלית ברמת שפת אם- רואה בזה קידוש ה' שלמרות שאני חרדית אני דוברת היטב .

אצין שלמדתי בהקבצה בינונית ולא גבוהה, ופשוט רכשנו כמות ענקית של אוצר מילים
אני תמיד חלמתי לדעת אנגלית אז השקעתי בלדבר ולדבר ולדבר.

זהו מה שרציתי לומר שמסמינר יוצאים ברמת אנגלית מעולה - לא רק לחכמות
וזה גם ביחס לציבור דתי לאומי וחילוני שסביבי שרבים מהם לא דוברים אנגלית למרות הבגרויות וכו'.
קידוש ה'???
לדעתך גם ה' רואה בזה קידוש ה'

יש כאן סתירה מובנית מחד צורם לך הפרסומת חוסר בטחון עצמי וכו'..
מאידך זה נראה שזה באמת נותן לך הרגשה טובה שלמרות שאת חרדית...
קצת צורם
 
בואו נגיע לסיכום ונערוך הצבעה לדעת את הלך הרוח
מי שחושב שלדעת אנגלית זה נצרך אבל לא צריך להכניס לת''תים ולחיידרים שיסמן 'תודה'
מי שחושב שצריך להכניס לת''תים ולחיידרים שיסמן 'וואוו'
מי שחושב שאין צורך כלל באנגלית ואפילו איסורא איכא שיסמן 'שכוייח'
(כמובן שההכרעה אצל גדו''י וזה רק בשביל לדעת את דעת הציבור).
 
בואו נגיע לסיכום ונערוך הצבעה לדעת את הלך הרוח
מי שחושב שלדעת אנגלית זה נצרך אבל לא צריך להכניס לת''תים ולחיידרים שיסמן 'תודה'
מי שחושב שצריך להכניס לת''תים ולחיידרים שיסמן 'וואוו'
מי שחושב שאין צורך כלל באנגלית ואפילו איסורא איכא שיסמן 'שכוייח'
(כמובן שההכרעה אצל גדו''י וזה רק בשביל לדעת את דעת הציבור).
ולי יש אפשרות רביעית
אנגלית קצת נצרך [ואולי אין איסור חמור ללמוד לבד, אבל זה לא כ"כ נושא]
אבל יש איסור להכניס לחיידרים

ואגב גדו"י כבר הכריעו.. שלא
[אני אישית יודע על חיידר מודרני מאד שפנה להרב שטינמן (לא לפני הרבה שנים) שההורים בקשו ללמד אנגלית
והרב אמר שאם רוצים שילמדו שפה אחרת רק לא אנגלית....
למי שלא הבין יש ענין לא לדעת אנגלית ובטח לא ללמוד כדי להתבדל...]
 
כיום אני יודע דקדוק כי אני צריך את זה לעבודה באולפן. ולא למדתי את זה בחיידר...
מעניין אותי למה צריך דקדוק לעבודה באולפן ?
אתה מכוון סאונד לפי פעלים ובנינים ?באיזה בנין אתה עושה את סולם לה מינור ?
 
מעניין אותי למה צריך דקדוק לעבודה באולפן ?
אתה מכוון סאונד לפי פעלים ובנינים ?באיזה בנין אתה עושה את סולם לה מינור ?
הוא התכוון לאולפן ללימוד עברית (למי שלא יודע יש מקום כזה שעולים חדשים לומדים בו עברית הוא נקרא אולפן).
 
אתם לא רציניים רוצים דוגמאות של שירים שלא הגו אותם נכון בגלל שהטכנאי\הזמר לא ידע לקרוא נו באמת...
ואני לא מדבר על מלעיל ומלרע אני מדבר על דברים בסיסיים... (לא מזלזול ח''ו או מהתנשאות פשוט כל אחד והעבודה שלו..)
 
אני מבדילה בין ידע באנגלית לבנות (לצורך פרנסה)
לבנים בוודאי לא ללמוד בת"ת
עם זאת מחצית מתושבי הארץ מדברים לפחות שפה זרה נוספת על עברית
זו מציאות ואין בה חסרון
 
כל הענין שמפעם לפעם אנשים דוחפים את כמיהתם וצמאונם ללימוד התוה"ק זוהי ג"כ נחיתות שבעצם לא נעים להם לשבת על המחשב סתם אז הם כל הזמן מכניסים בין השורות כמה הם אוהבים ורוצים ללמוד אז בבקשה את זה תוכלו לעשות באשכול הכנה לקבלת התורה,
עכ"פ זה מוציא את הענין מהקשרו אנשים מבררים נושא בענין שפה/ מקצוע ומגיע הצדיק שלנו וצועק עליהם "תורה"
בדיוק כמו שאדם ילך למאפיה וישאל מה הלחם המומלץ/בריא ויענה לו מאן דהו אני יגיד לך את האמת רק תורה-
אל תחשוב לרגע שזה גורם לו לרוץ ללמוד אם כבר ההיפך... הוא כעת מעוניין לברר משהו מסויים ובמקביל הוא יודע שהתורה היא מעל הכל אבל מי מאתנו לא עושה דברים ביום יום מעבר לתורה.
ובכ"א הלואי שנזכה לדרגות אלו...
לא ביררו פה על מקצוע, בסך הכל היה נידון אם אנגלית זה נצרך?
 
הוא התכוון לאולפן ללימוד עברית (למי שלא יודע יש מקום כזה שעולים חדשים לומדים בו עברית הוא נקרא אולפן).
חבל לשרוף זמן על זה, בישראל מדברים רק אנגלית
כי עם עברית אתה לא הכי מסתדר בגלל התרופות בקופת חולים, והסופר, ואולי גם בעבודה, המייל, והמשכנתא.
אבל עם אנגלית אתה תסתדר בכל מצב
 
האם החילונים לא יודעים גמרא בגלל חוסר בטחון?
"אחרי אבחון של למעלה מ-1,500 איש, אני מרגיש שרוב החילונים סובלים מבעיה זהה", אומר הרב .., ראש הישיבה "תכל'ס גמרא". "הם מתקשים במבטא ובניקוד, לא מזהים צלילים כמו אמאי, ותו ליכא, דלמא, מה שפוגע בהבנה ובדיבור ויוצר תסכול".
 
טעות גדולה,
זה לא בגלל זלזול
האנגלית שלומדים במוסדות הלימוד אינה יעילה כלל
היא המון דקדוק וכלום אנגלית מדוברת
גם התלמידה הטובה ביותר כמעט לא תדע להסתדר עם אנגלית מלימוד בכיתה בלבד
לפני שישנו את שיטת הלימוד לא יהיה שום שינוי בהתייחסות.
אני למדתי אנגלית הרבה אחרי שסיימתי את הסמינר ממקורות אחרים לחלוטין ו-0 עגול מלימודי הסמינר
היום לא. הרמה היום גבוהה מאוד!! שמים דגש על הבנת השמיעה ודיבור שוטף. לבנות יש רמה גבוהה בהחלט!
בנוסף -אנגלית -בסמינרים רבים בירושלים ובקרוב גם בני ברק עוברים לחוץ מתוגבר שהוא ברמת 4 ו 5 יחידות.
נכון. אגב לדעתי זה בגרות... רק שאף אחד לא מספר את זה בקול..... :)
 

בלי לדעת מילה באנגלית - הסיפור האמיתי

זה היה לילה לבן. שלג ירד וירד וכיסה את כל מסלולי ההמראה. חיכינו בטרמינל שבניו יורק, ואז התברר שאין שום אפשרות לעלות על המטוס. צריך לפנות את השלג, ולכן יהיה איחור בטיסה. זה לא קל, אבל גם לא נורא, לעלות על מטוס באיחור של שעתיים וחצי. הבעיה הייתה שהטיסה שלנו הייתה טיסת 'קונקשן', טיסה לא ישירה. התוכנית הייתה לנחת בלונדון ומשם לקחת מטוס לישראל. אם נגיע באיחור של שעתיים וחצי, המטוס לישראל כבר יטוס בשמים, ואנחנו לא נוכל לעלות עליו.

מה נעשה? אחרי שעתיים וחצי מורטות עצבים, עלינו סוף סוף על המטוס, עייפים ולא מרוצים בכלל. לכאורה, מה יותר מתאים מלהתרווח על המושב ולשקוע בשינה, אחרי ההמתנה הארוכה? אבל הלחץ ממה שיהיה כשנגיע לאנגליה, והשאלה איך נשיג טיסה לארץ הקודש, הפריעו לנו ליהנות מההפוגה בשמי האוקיינוס.

היינו שם כשלושים נוסעים שפניהם מועדות לארץ ישראל. עד מהרה הפכנו להיות אחים לצרה, ובלב הולם שמענו על התוכנית החלופית שטוו עבורנו: ננחת בלונדון, ושם יש מטוס שייקח אותנו לדובאי. בדובאי נמתין שש שעות, ורק אז נטוס לארץ ישראל. למשמע התוכנית עיקמנו אף והרמנו קול. מה זה ועל מה זה?! אין לנו כוח לטיסה נוספת ולהמתנה כל-כך ארוכה! ממש מעצבן, ממש מרגיז, ממש לא לעניין.

בקבוצת הנוסעים נמצאו יודעי דבר ובעלי קשרים, והם הבטיחו לנסות לעשות מה שאפשר. הם אמרו שברגע שיהיה להם מה לבשר לנו – הם יעשו זאת, ובינתיים מומלץ שננוח, כי עוד מעט נוחתים.

במושב שלפנינו ישבו בני משפחה חרדית, שלא הצטרפו לכל ההגיגים של הדיבורים הלחוצים. הם היו כל-כך רגועים, שהייתי בטוח שיעד הנסיעה שלהם הוא אנגליה. ראיתי שהדייל פונה להורים באנגלית ומדבר איתם, אולם הם לא הבינו. האב פנה אליי, "אתה יכול לתרגם לנו מה שהוא אומר?"

כך מצאתי את עצמי מתורגמן למשפחה שאינה יודעת מילה באנגלית. אני מתרגם מילה במילה, ונדמה: הדייל שואל אותם מה יעד הנסיעה שלהם. הם עונים: ישראל. מראים לו את כרטיס הטיסה. הדייל מעיין במחשב הקטן שלו, ואז אומר משהו באנגלית שגורם לי להתרגש. אני מתרגם למשפחה: "הוא אומר שפתאום התפנו מקומות בטיסה ישירה מלונדון לתל אביב. הוא רוצה לדעת אם אתם מעוניינים." עיניהם נדלקו, והם הנהנו בהתלהבות.

באוזניי שמעתי, ובפי העברתי את המסר הכל כך חשוב. בזכת הידיעה באנגלית, המשפחה הזאת קיבלה הזדמנות זהב שאחרת הייתה חומקת מהם. אנחנו לוחצים ומתרוצצים, הופכים עולמות מתוך העננים וקושרים קשרים בין יבשות, והם בזכות תרגום פשוט זוכים לפתרון מושלם!

המטוס נחת בשלום בשדה התעופה שבלונדון. נתנו לנו שהות במלון, וכל אחד מהנוסעים לישראל ניסה לשפר את המסלול שלו. חלק החליפו את הטיסה הבאה לפריז, ומשם נשארו עם שש שעות המתנה בדובאי, וחלקם, ובתוכם אנחנו ואותה משפחה חרדית, שיפרנו חלקנו: שמענו שנפתחה טיסה מלונדון לארץ ישראל, והצלחנו להיכנס לרשימת הנוסעים בה. המשפחה החרדית, שקיבלה את ההזדמנות הזאת עוד בטיסה בזכת התרגום.

כשישבנו במטוס הישיר לארץ, אמרה הבת שלי, "איזה מזל שאתה יודע אנגלית. בלי זה המשפחה הזאת הייתה נוסעת דרך דובאי עם כל העיכובים."

"בדיוק", אמרתי לה, "רואה איך האנגלית פתחה להם דלתות? ה' פועל בעולם גם דרך הכלים שאנחנו מכינים לעצמנו. האנגלית היא אחד הכלים החשובים שה' נתן לנו בעולם המודרני - בשדות תעופה, בעבודה, בלימודים, בכל מקום. מי שלא יודע אנגלית מחמיץ על הזדמנויות שהשמים שולחים לו, ובמקרה הזה זה היה עולה להם יום שלם של נסיעה מיותרת. האנגלית זה הכלי שעוזר לנו לזהות ולתפוס את הברכות שמגיעות אלינו."

ראיתי איך ההבנה מתבהרת בפניה. האמת הייתה פשוטה: בעולם מקושר וגלובלי, הידיעה באנגלית היא יותר מיתרון - היא הכרח. זה המפתח שפותח דלתות, מקרב הזדמנויות ומאפשר לנו להתמצא במקומות רחוקים. כמו שאמרתי לבתי: "ללמוד אנגלית זה אולי הכרטיס הכי חשוב שתקחי איתך לכל מקום בעולם."


נכתב לזיכוי הרבים, אפשר להעתיק לשכפל ולהדפיס.

 
נערך לאחרונה ב:
היה למעלה כבר. אפשר לכתוב כאן סיפורים שאנשים שילמו כסף כי לא ידעו אנגלית??? יש לי המון כאלו...
 
"בדיוק", אמרתי לה, "רואה איך האנגלית פתחה להם דלתות? ה' פועל בעולם גם דרך הכלים שאנחנו מכינים לעצמנו. האנגלית היא אחד הכלים החשובים שה' נתן לנו בעולם המודרני - בשדות תעופה, בעבודה, בלימודים, בכל מקום. מי שלא יודע אנגלית מחמיץ על הזדמנויות שהשמים שולחים לו, ובמקרה הזה זה היה עולה להם יום שלם של נסיעה מיותרת. האנגלית זה הכלי שעוזר לנו לזהות ולתפוס את הברכות שמגיעות אלינו."

ראיתי איך ההבנה מתבהרת בפניה. האמת הייתה פשוטה: בעולם מקושר וגלובלי, הידיעה באנגלית היא יותר מיתרון - היא הכרח. זה המפתח שפותח דלתות, מקרב הזדמנויות ומאפשר לנו להתמצא במקומות רחוקים. כמו שאמרתי לבתי: "ללמוד אנגלית זה אולי הכרטיס הכי חשוב שתקחי איתך לכל מקום בעולם."


נכתב לזיכוי הרבים, אפשר להעתיק לשכפל ולהדפיס.

אתה יכול לנסות לעקם את הסרגל-אבל תמיד הוא ישאר ישר....
כמו הסיפור הידוע על בחורים שהחליטו להתנזר מהעולם הזה,וללכת ללמוד ביער,והקב"ה ישלח להם אוכל....
כמה בחורים נשברו וחזרו לישיבה,ואז החליטו לעשות מעשה קונדס,לקחו אוכל והניחו ביער......
כשהבחורים הפרושים חזרו לישיבה,סיפרו בהתפעלות,ששלחו להם אוכל מן השמים,וכל הבחורים צחקו לעצמם....
אמר המשגיח,אתם הייתם השליחים של הקב"ה...להביא אוכל,לחזק מידת הביטחון.....
נכון בסיפור[המעוקם] שלך האנגלית עזרה,אבל זה השליח,זה קצת כפירה לחשוב שרק באנגלית אפשר לעשות שליח.....
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה