כמה צריך להיזהר מקפידה-''קפידא''....

מצב
הנושא נעול.
  • הוסף לסימניות
  • #21
נכתב ע"י גרנולה;1505462:
את צודקת במאה אחוז בדברייך.

אבל שורה תחתונה: התורה מלמדת אותנו ששתי הצדדים צריכים לעבוד על עצמם: הפוגע - לא לפגוע, והנפגע - לסלוח.

וברור שלנפגע יש עבודה קשה מאד מאד, ולא תמיד הוא מצליח להתגבר, ולכן יכולים להיווצר ח"ו קפידות. לא סתם כתוב הנעלבים ואינם....עליהם הכתוב אומר ואוהביו כצאת השמש בגבורתו. כי זו גברוה ועבודה עצמית עצומה!

פעם מורה אמרה לנו בסמינר: יש בנות שמפחדות: אולי מישהו מקפיד עלי?!...., למה אף אחד לא חושב: אולי אני מקפיד על מישהו?!.....

כמובן שמשתי הדברים צריך להיזהר מאד, ואנוחנו צריכים להיות כל הזמן עם יד על הדופק בשתי הצדדים, כי זה באמת מפחיד.
אך, גם הנפגע צריך להשתדל לעבוד ע"ע ולסלוח.

אני בשום אופן לא באה לדון אף אחד ח"ו, כי אי אפשר לדעת מה אנשים עוברים, ומה היו הדברים בדיוק וכו', ובאמת טבע האדם להיפגע. אני רק באה לעורר נקודה שגם התורה מתייחסת אליה.

בהצלחה!!
בשורות טובות מאד!!

בהחלט ממש.
אני באתי מהצד של לפני מעשה-לעורר ולהשתדל לא לפגוע, ואם ח"ו נראה לנו שיכולה להיות פה פגיעה לטפל בזה מהר כדי שלא יביא ח"ו לקפידא. כי אנחנו לא יכולים להכתיב לאנשים אחרים שעשינו להם עוול וצער גדול-למחול לנו בלב שלם בלי להתנצל, דבר ראשון לטפל באישיות ובמידות שלנו. וכמובן שאם אנחנו בצד הנפגע, נשתדל ג"כ לא להקפיד ולדון לכף זכות ולעורר את מידת הרחמים ולא חלילה להיפך.
 
  • הוסף לסימניות
  • #22
לגבי המקפידים, יש לדעת שכתוב בגמרא דברים חמורים על המקפידים בחינם, כך שזה לא פשוט להקפיד, אש שורפת ללא הבחנה.
מצד שני- אשרי הזוכים להבליג ולוותר כשבאמת פוגעים בהם. ואוהביו- כצאת השמש...
 
  • הוסף לסימניות
  • #23
כולם אכן צודקים!
אבל יש עוד צד למטבע,
בנותי לא רצו לקבל הוראה והיו צריכים הרבה לשדלן לכך, וכל זאת מפני שהן טוענות:
כולן מדברות על פגיעה במורה כמה חמור שזה,אבל האם יודעים כמה מורות פוגעות בתלמידות? על כל המשתמע מכך! למה לא עולה בדעתן לבקש סליחה? וידוע שתלמידות מקפידות!
בנותי פשוט פוחדות שמא ושמא תפגענה שלא כהוגן בתלמידה!
ברור שהענין של חינוך קיים וזו המטרה והתכלית, אבל, גם אתן מורות הזהרנה, ואפילו תפייסנה...
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
כן, סיפרה לי חברה שאצלם במגזר מרבים לאיים על הזולת בהקפדות, שאחותה הנשואה מקפידה על חברה מהכיתה שלה, ותשמעו למה, הן היו בסמינר, האחות היתה נשואה והחברה מסכנה לא הלך בשידוכים בגלל כמה בעיות במשפחה, אחותה היתה לפני לידה ראשונה ובנס כמעט התישבה על כיסא שהחברה משכה ללא שימת לב, ב"ה לא קרה כלום, זה קרה מחוסר שימת לב וללא כוונה של צחוק או משהו, למרות זאת היא מקפידה עליה.
ברור לי שהחברה הזו לא מודעת להקפדה עליה, היא אכן בקושי יולדת ילדים, יש לה ממש מעט עם רווחים גדולים מאוד ביניהם.

למה יש אנשים שחושבים שהקפדה היא כלי לנקמה???
 
  • הוסף לסימניות
  • #25
תהיי בטוחה שלא בגלל זה היא יולדת במרווחים.
הקפידה הוא לא כלי בידי האדם.
אין לקפידה שום משמעות אם אין לה בסיס מבחינת שמיים.
והכללים של קפידה ברורים וידועים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #26
נכתב ע"י שושיה;1505592:
כן, סיפרה לי חברה שאצלם במגזר מרבים לאיים על הזולת בהקפדות, שאחותה הנשואה מקפידה על חברה מהכיתה שלה, ותשמעו למה, הן היו בסמינר, האחות היתה נשואה והחברה מסכנה לא הלך בשידוכים בגלל כמה בעיות במשפחה, אחותה היתה לפני לידה ראשונה ובנס כמעט התישבה על כיסא שהחברה משכה ללא שימת לב, ב"ה לא קרה כלום, זה קרה מחוסר שימת לב וללא כוונה של צחוק או משהו, למרות זאת היא מקפידה עליה.
ברור לי שהחברה הזו לא מודעת להקפדה עליה, היא אכן בקושי יולדת ילדים, יש לה ממש מעט עם רווחים גדולים מאוד ביניהם.

למה יש אנשים שחושבים שהקפדה היא כלי לנקמה???

נראה לכם שמי שמחליט "אני עכשיו מקפיד" הקפידה קמה ונהיית?
זה לגמרי בידי שמים. אבל אנחנו צריכים להשתדל לא להיות הגורמים לקפידות, אלא למחול.
 
  • הוסף לסימניות
  • #27
נכתב ע"י רותי בן שימול;1505595:
תהיי בטוחה שלא בגלל זה היא יולדת במרווחים.
הקפידה הוא לא כלי בידי האדם.
אין לקפידה שום משמעות אם אין לה בסיס מבחינת שמיים.
והכללים של קפידה ברורים וידועים.

הוצאת לי את המילים מהפה.
אבא שלי אמר באחת ההזדמנויות (כשמישהו איים שאם אל אנהג כרצונו- הוא יקפיד עלי...): וכי לכולם יש מהלכים בשמים? לא קל משהו... אופס, מקפידים וזה תופס. לא הכל אנו יודעים, וגם כדי להקפיד צריך שתהיה סיבה לכך... (מובן שיש קפידות וחובה להזהר מהן וכו', וגם בכך נכויינו במשפחה. אבל כשהנושא כ"כ 'פופולארי' וכולם בטוחים שמדובר בקפידה ומשתמשים בכך ככלי ניגוח, צריך לדעת שזו לא קוסמות, ויש גם חשבונות שמים)
 
  • הוסף לסימניות
  • #28
יש לי קשר עם אדם מבוגר שכשהיה צעיר היה מוכשר מאד, ומוצלח ושמח, והיו כמה בקהילה שקנאו בו יתר על המידה עד כדי שהציקו לו וביזו אותו בכל מיני אופנים שלא כאן המקום לפרט. הוא הפך לאדם סגור ושונא חברה, חשדן ללא תקנה ומלא עצבות, למרות שהסביבה והנתונים שלו - ברכה על כל אחד. אין לי מושג אם זו הקפדה או לא, במציאות, לכל אחד מהאברכים שהציקו לו יש צרה צרורה בבית, למרות שהוא אומר לסביבה הקרובה וחוזר ואומר מעומק לב הזהב שלו, שהוא ח"ו לא מקפיד עליהם, ומוחל להם בלב שלם, ולא מסוגל לראות בסבלם, (למרות שמעולם לא באו לבקש את סליחתו...)
הנזק נעשה, ויש דין ויש דיין!.
 
  • הוסף לסימניות
  • #29
נכון שאנו גשמיים ודואגים שיהיה לנו הכי נוח בעולם הזה

אך אל תשכחו שעיקר הקפידא היא שפשוט פגענו במלך, כי בני מלכים אנו, והוא הרי ציוה שלא לפגוע

ואכן יש את הצד של פגיעות מכל הכיוונים כמו שכתבו למעלה, לפגוע בתלמידים, ובילדים שלנו עצמינו ובשרינו זה קורה הרבה

ולסיכום: אנו נשמרים מלפגוע כי כך ציוה הבורא! לא לפגוע בכל יצור חי, ובכל צלם אנוש, ועל אחת כמה וכמה בבניו - עם ישראל
 
  • הוסף לסימניות
  • #30
רק רוצה להוסיף..

אחרי שקראתי את האשכול, ומכיוון שהיה לי "נרווים" כבר תקופה לגבי מישהי שהתווכחתי איתה, באופן שהצדק היה איתי אבל אעפ"כ פחדתי שהיא מקפידה עלי וכל זה..
בעלי שאל את הראש כולל שלו, שהוא גם פוסק ידוע והוא אמר שצריך לדעת בנושא של קפידות שאם אדם מקפיד על אחר באופן לא מוצדק, לא רק שהקפידה לא חלה על האחר, אלא גם חוזרת והולכת על ראשו של המקפיד...
לידיעת הממהרים להקפיד על אחרים...
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
אני שמעתי על קבוצת בנות באחת הסמינרים שלא התארסו
ופנו למורה שידעו שפגעו בה ובקשו סליחה
והמורה הגיבה: "מצידי שלא תתחתנו...."
הזוי מכל הצדדים
אבל באמת א"א לדון............
 
  • הוסף לסימניות
  • #37
וואו. מפחיד

אין כבר מה להוסיף
רק רציתי להוסיף ולהזכיר שפגיעות ע"ג הפורום כאן הם ממש כמו המשל בח"ח על אותו אחד שהרב אמר לו לעלות לראש ההר ולפזר נוצות של כרית ואח"כ לאוספן חזרה כמשל למילים המתפזרות וא"א!! לאוספן.
הנטיה היא יותר להקל את היד על המקלדת. אבל למעשה זה חמור הרבה יותר מחברה שמחר את פוגשת אותה, מחייכת ומחמיאה ומרפדת פגיעה מאתמול.
 
  • הוסף לסימניות
  • #38
נכתב ע"י tehia;1507891:
אם אדם מקפיד על אחר באופן לא מוצדק

נכתב ע"י רותי בן שימול;1505595:
והכללים של קפידה ברורים וידועים.

על פי דבריכן,
מה הם הכללים הברורים?
ומה מוגדר כאופן לא מוצדק?
 
  • הוסף לסימניות
  • #39
תמיד מדברים על הפוגעים שלא סלחו להם... עד שצריכים אח"כ לשוב לעולם וכו'...

ידוע הסיפור אודות היהודי העשיר שגרם (מתוך אי שימת לב) למוות של הלך עני, והלה (העני) נתגלה אליו שאין לנשמתו מנוחה, למרות שזכאי להיכנס לגן עדן אין מניחין אותו, זאת כיוון שכבר אין לו אפשרות לסלוח (שכן בר מינן אינו בר מחילה), בקיצור... (יש המשך לסיפור אך לא קשור לכאן) חוסר הסליחה עלול להזיק לנפגע לא פחות מאשר לפוגע.
 
  • הוסף לסימניות
  • #40
אין לי את הציטוט, אבל אפשר לראות ברב וולבה
שאם בנ"א עשה כמיטב יכולתו לרצות את הנפגע והנפגע לא התרצה הבעיה היא של הנפגע והפוגע לא צריך לחשוש לקפידא כבר

ואדם שלא מצליח לסלוח לאדם שמבקש באמת זה פגם אצלו במידות
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה