כמה צריך להיזהר מקפידה-''קפידא''....

מצב
הנושא נעול.
  • הוסף לסימניות
  • #41
נכתב ע"י goldblatt;1508349:
אין לי את הציטוט, אבל אפשר לראות ברב וולבה
שאם בנ"א עשה כמיטב יכולתו לרצות את הנפגע והנפגע לא התרצה הבעיה היא של הנפגע והפוגע לא צריך לחשוש לקפידא כבר

ואדם שלא מצליח לסלוח לאדם שמבקש באמת זה פגם אצלו במידות

נכון מאד. שמעתי את זה ג"כ ממו"צ.
צריך לבקש 3 פעמים.
וכן הוא אמר, שאם הפוגע לא יכול לאתר את הנפגע עמ"נ לבקש סליחה, (כי הוא לא מכיר אותו וכד') עליו להתפלל ולהתחנן להקב"ה שיכניס לליבו לסלוח לו. וטוב לתת צדקה.

שלא ניכשל לעולם.....

נ.ב. אני חוזרת אחרי דברים ששמעתי ממו"צ. אני עצמי לא פוסקת. (....)
 
  • הוסף לסימניות
  • #42
נכתב ע"י rachelf305;1507956:
אני שמעתי על קבוצת בנות באחת הסמינרים שלא התארסו
ופנו למורה שידעו שפגעו בה ובקשו סליחה
והמורה הגיבה: "מצידי שלא תתחתנו...."
הזוי מכל הצדדים
אבל באמת א"א לדון............

סליחה אם אני בוטה, אבל אני פשוט לא יכולה להתאפק.
אם המורה כך הגיבה, אז היא פושעת!!!! חד וחלק.
אל תהיי מורה ואל תקפידי. לכי לעבוד במחשבים ותקפידי על מכונות, לא על תלמידות צעירות שגם אם נכנסה בהם רוח שטות ועלבו בך קשות, ואיני מצדיקה זאת, הרי שזה קורה (מה את מצפה מבנות טיפש עשרה???). לענות בצורה כזו, אחרי שכבר אזרו אומץ??? (ולפעמים צריך הרבה מאד אומץ)
 
  • הוסף לסימניות
  • #43
נכתב ע"י חמדה;1508390:
סליחה אם אני בוטה, אבל אני פשוט לא יכולה להתאפק.
אם המורה כך הגיבה, אז היא פושעת!!!! חד וחלק.
אל תהיי מורה ואל תקפידי. לכי לעבוד במחשבים ותקפידי על מכונות, לא על תלמידות צעירות שגם אם נכנסה בהם רוח שטות ועלבו בך קשות, ואיני מצדיקה זאת, הרי שזה קורה (מה את מצפה מבנות טיפש עשרה???). לענות בצורה כזו, אחרי שכבר אזרו אומץ??? (ולפעמים צריך הרבה מאד אומץ)

ברור שזו התגובה הראשונית שעולה בראש כששומעים כזה סיפור

אבל במחשבה שניה, אין אפשרות לדעת מה בדיוק היה, מה הבנות עשו וכו', איפה זה פגע בה, באיזה רגע תפסו אותה כשבאו לבקש סליחה, באיזה טון נאמרו הדברים וכו' וכו'

א קיצר, א"א לדון בלי לשמוע את כל הצדדים ובלי לשמוע סיפור מלא.
 
  • הוסף לסימניות
  • #44
נכתב ע"י חמדה;1508390:
סליחה אם אני בוטה, אבל אני פשוט לא יכולה להתאפק.
אם המורה כך הגיבה, אז היא פושעת!!!! חד וחלק.
אל תהיי מורה ואל תקפידי. לכי לעבוד במחשבים ותקפידי על מכונות, לא על תלמידות צעירות שגם אם נכנסה בהם רוח שטות ועלבו בך קשות, ואיני מצדיקה זאת, הרי שזה קורה (מה את מצפה מבנות טיפש עשרה???). לענות בצורה כזו, אחרי שכבר אזרו אומץ??? (ולפעמים צריך הרבה מאד אומץ)

את צודקת שזה התגובה הראשונית שלך
עד היום אני מזועזעת מהתשובה
וכל פעם אני צריכה להסביר לעצמי שנכון יכול להיות שלא צודקת
אבל א"א לדעת מה הבנות עשו לה....
לא יכולה להבין את המורה ולא את הבנות
במיוחד שלא יודעים מה בדיוק היה.............
 
  • הוסף לסימניות
  • #45
נכתב ע"י חיוך;1508246:
על פי דבריכן,
מה הם הכללים הברורים?
ומה מוגדר כאופן לא מוצדק?


לפי מה שהבנתי, אם היה וויכוח, כאשר מבחינה הלכתית אחד הצדדים צודק, אין הצדקה לצד השני להקפיד על הראשון.
אצלי למשל, הזמנתי עבודה מקצועית מסויימת אצל מישהי, סיכמנו על מחיר מסויים (מחיר נמוך באמת משווי העבודה) לאחר שהיא סיימה את העבודה היא דרשה עוד כמאתיים שקלים יותר, כי היא עבדה על זה מאוד קשה... הסברתי לה, שכל מה שבאתי אליה זה בגלל שרציתי את המחיר הנמוך, ובעוד מאתיים שקלים יכולתי לקחת מישהי שקרובה אלי הרבה יותר (היא הייתה גרה רחוק ממני וכל פעם במהלך העבודה מולה נסעתי כ40 דקות עד לבית שלה..) בקיצור, עפ"י דין, אם סיכמנו על מחיר, היא לא יכולה לבוא ולשנות אותו פתאום, אעפ"י שאני מודעת לכך שייתכן והעבודה שלה שווה יותר..
בסוף הוספתי לה עוד 50 ש"ח מעבר למה שסוכם, אבל תמיד הסתובבתי בהרגשה שאולי היא מקפידה עלי... ואולי הקפדה שלה מלווה אותי לכל מקום וכו'...
לכן בעלי ברר, ופסקו לו שאכן מבחינה הלכתית אני צודקת ולכן אין לה זכות להקפיד עלי..
חשוב להוסיף כמובן, שכל זה אם לא מתערב בוויכוח פן אישי פוגעני (כגון להגיד לה "את שקרנית וכדו') שעל זה יש לפייס את הבנ"א ללא שום ספק.. אבל אם זה נטו "ביזנס" אין עניין של הקפדה כנ"ל..
 
  • הוסף לסימניות
  • #46
נכתב ע"י rachelf305;1508474:
את צודקת שזה התגובה הראשונית שלך
עד היום אני מזועזעת מהתשובה
וכל פעם אני צריכה להסביר לעצמי שנכון יכול להיות שלא צודקת
אבל א"א לדעת מה הבנות עשו לה....
לא יכולה להבין את המורה ולא את הבנות
במיוחד שלא יודעים מה בדיוק היה.............

הכל נכון. ואני מדגישה שוב- לגמרי לא מצדיקה כל התנהגות פוגעת, יודעת מה היתה הסיטואציה.
אבל-
יש כאן בוגר (מורה) וילד(תלמידות). חלפו מס' שנים/ חודשים (כך אני משערת, אם הגיעו לבקש סליחה על שידוכים...). כבוגר, מצופה ממך לעבד את המקרה, לכאוב אותו ולהשתדל להמשיך הלאה. זה לא קל. מאד לא קל. אבל אתה הבוגר בסיטואציה הזו. אתה מוריד את עצמך מתחת לרמה של הילד (התלמידות), ולא מוכן לגעת בפגיעה כי זה כואב לך מאד? כי לא עיבדת את זה? זה הזמן- שב, תסביר, תדבר תכאב וכו'...
אתה לא מוכן להזכר ברגעי ההשפלה, ולכן הנושא חתום, ו'שלא יתחתנו ודי'. זו לא דרך התורה.
סתם בהערת אגב, זו מורה שאמורה לחנך בנות ישראל??? זה חלק מהחינוך או מהפגיעה האישית? אני חושבת שכל אחת שנכנסת לתחום, חייבת לקחת בחשבון שיקרו מקרים. תלמיד בורח מביה"ס וכל האמצעים כשרים מבחינתו ...
ועוד שאלה- תשובה כזו גם יכולה להתפרש כפגיעה, לא???
 
  • הוסף לסימניות
  • #47
אני לא באה להצדיק את המורה.
אבל את ממש לא יכולה לדון אותה בלי להכיר את המקרה מקרוב.
אולי היא איבדה את מקום העבודה שלה בגלל התלמידות?
שמעתי גם על מקרים כאלה...
 
  • הוסף לסימניות
  • #48
האומנם אני לא מורה, וכמובן צריך לדון לכף זכות, אבל איך לקחת את הדברים זה נטו בחירה של האדם. ועובדה, ששני בני אדם אם אותה סיטואציה אחד יקפיד ויפסיק לעבוד והביטחון העצמי שלו ירד וכו' והשני דווקא תהיה לו מזה צמיחה, הוא התחשל.
אנו בני ישראל רוצים שהקב"ה ימחל לנו ע"כ אנו צריכים גם לסלוח, במידה שאדם מודד מודדים לו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #49
אי אפשר לדון.
אני מטבעי מאוד קלילה וממש לא לוקחת ללב
אבל האשכול הזה ממש מכניס לי התלבטויות...
יש מישהו(ים) שמאוד פגעו בנו וממש הגיע למצב שהרסו לי את החיים... אני לא יודעת אם אי פעם הכל יוכל לחזור לקדמותו... אז נכון שהכל משמים וכו
אני חושבת לעצמי שאולי אם יבואו לבקש סליחה ויעשו משהו שהמצב יהיה יותר טוב (מה שהיה, כבר אין להחזיר) אולי אוכל לסלוח... מה לעשות כרגע אני פשוט לא מסוגלת...
 
  • הוסף לסימניות
  • #50
נכתב ע"י חולי;1508569:
האומנם אני לא מורה, וכמובן צריך לדון לכף זכות, אבל איך לקחת את הדברים זה נטו בחירה של האדם. ועובדה, ששני בני אדם אם אותה סיטואציה אחד יקפיד ויפסיק לעבוד והביטחון העצמי שלו ירד וכו' והשני דווקא תהיה לו מזה צמיחה, הוא התחשל.
אנו בני ישראל רוצים שהקב"ה ימחל לנו ע"כ אנו צריכים גם לסלוח, במידה שאדם מודד מודדים לו.

הוצאת לי את המילים מהפה....
 
  • הוסף לסימניות
  • #51
נכתב ע"י חולי;1508569:
האומנם אני לא מורה, וכמובן צריך לדון לכף זכות, אבל איך לקחת את הדברים זה נטו בחירה של האדם. ועובדה, ששני בני אדם אם אותה סיטואציה אחד יקפיד ויפסיק לעבוד והביטחון העצמי שלו ירד וכו' והשני דווקא תהיה לו מזה צמיחה, הוא התחשל.
אנו בני ישראל רוצים שהקב"ה ימחל לנו ע"כ אנו צריכים גם לסלוח, במידה שאדם מודד מודדים לו.

חידדת את מה שאמרתי. אהבתי מאד את התוספת...
אכן כל דבר זה בחירה (כן, גם אם להפגע או לא וכיצד לראות את הדברים, ואם לקחת אישי או לא. זו עבודת המידות של כל אדם בכל התחומים ומשליך גם על הנקודה הזו) השאלה מה קורה אם כתוצאה מאותה בחירה האדם שמולו ניזוק....
 
  • הוסף לסימניות
  • #52
נכתב ע"י tttsarattt;1508594:
אי אפשר לדון.
אני מטבעי מאוד קלילה וממש לא לוקחת ללב
אבל האשכול הזה ממש מכניס לי התלבטויות...
יש מישהו(ים) שמאוד פגעו בנו וממש הגיע למצב שהרסו לי את החיים... אני לא יודעת אם אי פעם הכל יוכל לחזור לקדמותו... אז נכון שהכל משמים וכו
אני חושבת לעצמי שאולי אם יבואו לבקש סליחה ויעשו משהו שהמצב יהיה יותר טוב (מה שהיה, כבר אין להחזיר) אולי אוכל לסלוח... מה לעשות כרגע אני פשוט לא מסוגלת...

כן, גם לי יש מקרה כזה עם מישהי.
מלפני בערך 8 שנים, ועד עכשיו אני סוחבת את הפגיעה והנזק שהיא גרמה לי, כל שנה לפני יוכ"פ אני משתדלת לעבוד על עצמי ולסלוח, אבל, בתכל'ס כל פעם אני חושבת - כמו שאת אומרת: אם היא היתה ניגשת אלי, ומבקשת סליחה בכניעה ובהודאה על המעשה החמור שהיא עשתה, אז היה לי הרבה יותר קל לסלוח בלב שלם ממש.

אם כל אחד מהצדדים יעשה את מה שההלכה דורשת ממנו, הפוגע לבקש סליחה, לפייס וכו' והנפגע לסלוח בלב שלם וכו', הכל היה מסתדר בכל המקרים.
ולא היו מקרים של קפידות ושנאת חינם. בשביל זה יש את ההלכה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #53
נכתב ע"י גרנולה;1508610:
כן, גם לי יש מקרה כזה עם מישהי.
מלפני בערך 8 שנים, ועד עכשיו אני סוחבת את הפגיעה והנזק שהיא גרמה לי, כל שנה לפני יוכ"פ אני משתדלת לעבוד על עצמי ולסלוח, אבל, בתכל'ס כל פעם אני חושבת - כמו שאת אומרת: אם היא היתה ניגשת אלי, ומבקשת סליחה בכניעה ובהודאה על המעשה החמור שהיא עשתה, אז היה לי הרבה יותר קל לסלוח בלב שלם ממש.

אם כל אחד מהצדדים יעשה את מה שההלכה דורשת ממנו, הפוגע לבקש סליחה, לפייס וכו' והנפגע לסלוח בלב שלם וכו', הכל היה מסתדר בכל המקרים.
ולא היו מקרים של קפידות ושנאת חינם. בשביל זה יש את ההלכה.

מעריכה מאד את הרצון לסלוח למרות הקושי. זה כ"כ לא קל...
ולמה שלא תגשי אל הפוגעת ותניחי את הדברים על השולחן?
עברו 8 שנים, את רוצה לסלוח ולא כ"כ מצליחה, יתכן שההיא כבר שכחה/ לא מודעת לעוצמה.
החסד שתעשי עם עצמך הוא בלתי יאומן, ו... כן, גם איתה
 
  • הוסף לסימניות
  • #54
נכתב ע"י גרנולה;1508610:
כן, גם לי יש מקרה כזה עם מישהי.
מלפני בערך 8 שנים, ועד עכשיו אני סוחבת את הפגיעה והנזק שהיא גרמה לי, כל שנה לפני יוכ"פ אני משתדלת לעבוד על עצמי ולסלוח, אבל, בתכל'ס כל פעם אני חושבת - כמו שאת אומרת: אם היא היתה ניגשת אלי, ומבקשת סליחה בכניעה ובהודאה על המעשה החמור שהיא עשתה, אז היה לי הרבה יותר קל לסלוח בלב שלם ממש.

אם כל אחד מהצדדים יעשה את מה שההלכה דורשת ממנו, הפוגע לבקש סליחה, לפייס וכו' והנפגע לסלוח בלב שלם וכו', הכל היה מסתדר בכל המקרים.
ולא היו מקרים של קפידות ושנאת חינם. בשביל זה יש את ההלכה.

היתה לי חברה שמאוד פגעה בי ביסודי בצורה מאוד קשה!!!!
והיא הייתה מודעת לזה שהיא פגעה בי מאוד , לפני שהיא התחתנה
היא באה לבקש סליחה , ''את יודעת היינו אז בנות 12 עוד תינוקות ולא התכוונתי וכו'...''
ואפילו שלדעתי היא ידעה טוב טוב מה עשתה , מחלתי לה בלב שלם
אפילו שזה לא היה קל בכלל...
 
  • הוסף לסימניות
  • #55
נכתב ע"י חמדה;1508632:
מעריכה מאד את הרצון לסלוח למרות הקושי. זה כ"כ לא קל...
ולמה שלא תגשי אל הפוגעת ותניחי את הדברים על השולחן?
עברו 8 שנים, את רוצה לסלוח ולא כ"כ מצליחה, יתכן שההיא כבר שכחה/ לא מודעת לעוצמה.
החסד שתעשי עם עצמך הוא בלתי יאומן, ו... כן, גם איתה

את צודקת לגמרי.
במשך השנים, רמזתי לה...והבנ"א לא הגיב...... עד עכשיו....

אולי אני אגש אליה באופן ישיר?!? נראה.......
 
  • הוסף לסימניות
  • #56
נכתב ע"י חולי;1508569:
האומנם אני לא מורה, וכמובן צריך לדון לכף זכות, אבל איך לקחת את הדברים זה נטו בחירה של האדם. ועובדה, ששני בני אדם אם אותה סיטואציה אחד יקפיד ויפסיק לעבוד והביטחון העצמי שלו ירד וכו' והשני דווקא תהיה לו מזה צמיחה, הוא התחשל.
אנו בני ישראל רוצים שהקב"ה ימחל לנו ע"כ אנו צריכים גם לסלוח, במידה שאדם מודד מודדים לו.

נכון מאד מאד.
אבל הערת (לא) שוליים-
אלו שנמצאים בצד הפוגע, אין להם זכות לחשב את החשבון של הנפגע שבעצם זה תלוי ברמה שלו ובאופי שלו וגם במידות מה תהיה רמת הפגיעות שלו ואיך תשפיע או לא תשפיע עליו הפגיעה, ושלא יגידו לעצמם "טוב, בעיה שלו איך שהוא לקח את זה קשה, אנחנו לא התכוונו" עוד חסרה היתה כוונה, הא? יפי נפש.
דווקא היה רצוי שמי שמזיק או פוגע יקח בחשבון את התגובה הכי קשה וקיצונית מצד הנפגע וימהר לתקן את העוול ולא ח"ו הפוך.
 
  • הוסף לסימניות
  • #57
חשוב לדעת שגם צריך לדעת איך לבקש סליחה
משהי פגעה בי וידעה שהיא פגעה
וגם התקשרה לבקש סליחה
אבל על התגובה שלה על הסליחה
אני עדיין עובדת בשביל לסלוח לה
וגם זה שיא בקשה סליחה כנראה חשבה שהיא יכולה
להמשיך להציק ואף גרמה שיפטרו אותי מהעבודה
 
  • הוסף לסימניות
  • #58
מחילה היא תהליך שיכול לארוך זמן. אל תלקו את עצמכם אם עדיין לא מחלתם. בינתיים תוכלו להתפלל שה' ינקה את הלב מהפגיעה וייתן כוח למחול.
 
  • הוסף לסימניות
  • #59
מותר לכל אלה שמלמדים תלמידים ולא משנה באיזה גיל
לקחת בחשבון תגובות לא נעימות מצד התלמידים
בפרט שהם יושבים על תקן תלמידים בעל כרחם (הם לא באו לקורס מרצונם ושלמו על כך)

ואם צריך פרנסה ולא יכולים לסבול פגיעות אפי' ברמה מאוד גבוהה אל תלכו לכיוון של הוראה

וכמובן שזה לא מצדיק שום התנהגות שלילית של תלמיד

לפי הדברים האלה מורה חייב להיות כזה שלא נפגע מתלמידים אפילו מפגיעות ברמה גבוהה, וזה לגמרי מצדיק עלבונות מצד התלמיד. כי הרי הוא התלמיד בא בעל כורחו, בעוד המורה יכול לבחור עבודה אחרת אם זה לא מתאים לו שיפגעו בו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #60
תתפללו לה' שיעזור לכם לסלוח.
זה עוזר - ובגדול.
מניסיון אישי כואב ומרומם!
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
מצב
הנושא נעול.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה