דיון מהי כתיבה גרועה?

  • הוסף לסימניות
  • #21
ומה קורה במקרה ההפוך:
מה אם אקח כתיבה קלישאתית / לא אמינה / חופרת / קיטשית וכל שאר המחמאות לעיל,
אבל היא כתיבה שמספקת לי חוויה.
עלילה מרתקת / רעיון מקורי / סתם זירה לא מוכרת.
האם זאת כתיבה גרועה?
החוויה צריכה להגיע מהכתיבה, כלומר מהקריאה של הכתיבה נטו.
לא מהנלווים אליה.
אם ריססתי גרפיטי וכולם קוראים אותו בהשתאות בגלל הריסוס האומנותי, לא אחשב בהכרח לכותב טוב.
אם כתבתי טור שקיבל מיליון צפיות כי אני סלב, זה לא מעיד על הכתיבה האיכותית שלי.

בדרך-כלל מאפיינים שליליים לא משרתים את המטרה ולא מספקים חוויה לקורא.
החוויה תמיד נמצאת ברשימת הדרישות, בין אם כמטרה ובין אם כאמצעי להשגת מטרה.

אבל למשל כתיבה לילדים היא עם כללים הרבה פחות מחמירים וכשהיא מרתקת אותם היא כתיבה טובה עבורם.
לעומתה: כתיבה שמתאימה למבוגרים ותופנה לילדים היא גרועה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #22
אם זה נכון,
הרי שמצבנו עגום למדי.
זאת אמירה שדורשת מגילת הסבר...
זו היתה - כמובן - פרפרזה על משפט הפתיחה המפורסם של לב טולסטוי לספרו 'אנה קארנינה':
כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. אך המשפחות האומללות - אומללות הן כל אחת על פי דרכה.

וברצינות - אני לא מוצא טעם בדיון הזה.
ברור שיש מנעד של כתיבה מהגרועה ביותר ועד הטובה ביותר.
למה עלי לדעת 'מהי כתיבה גרועה'?
האם בשביל לתת את פרס 'פטל הזהב'?
מסתבר שאפשר לתת אותו לבני, שלומד אותיות בגן ומקשקש אותיות חסרות פשר.

צריך לדעת מהי כתיבה טובה, וככל שפחות כללים לכתיבה טובה מיושמים על הטקסט, הוא נעשה יותר ויותר גרוע.
 
  • הוסף לסימניות
  • #23
בעז"ה

צריך לדעת מהי כתיבה טובה, וככל שפחות כללים לכתיבה טובה מיושמים על הטקסט, הוא נעשה יותר ויותר גרוע.
וזה, באמת, ממש מסקרן אותי לדעת מה הם כללים או נקודות לכתיבה טובה על פי דעתך, @מ. י. פרצמן , ודעתם של הכותבים המוכשרים כאן. מספיק נקודה אחת מכל אחד זה כבר בטוח יתרום...
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
החיים העצובים...
שכחתי לסיים שמחקתי את השם שלי, נשארו 7998 מילים...
האם לדעתך ההגדרה הזאת ממצה את מושג ה'כתיבה גרועה'? לדעתך כתיבה גרועה היא כתיבה שלא משרתת את המטרה, ותו לא?
או שגם כאן מדובר רק במאפיין (אולי בולט), אבל עדיין לא מגדיר את הכתיבה הגרועה?
ממצה לחלוטין! אם נדע מה המטרה או אז נוכל להגדיר מאפיינים.

אני חושב שאין צורך בדוגמאות, אבל בהתחשב בשעה אנסה להאכיל בכפית.
  • רשימת קניות לסופר צריכה להיות ברורה (גבינה רק אם יש של טרה! אגוז מוסקט זה בתבלינים), ואם היא מאורגנת לפי הסדר של החנות מה טוב.
  • מוספי סיפורי החגים - לפי התוצאה, כנראה שהיעד המוצב לכל כותב הוא לקלוע לטעמם של 10 אחוז מתוך הקוראים, אז כנראה שהיעד מושג.
  • קומיקס מכר מוכר וימכור, החשבונות בנק של היוצרים מתנפחים, מצידם לתרגם גם את התורה לקומיקסיקאית.
  • קרייטיב נכון, היא כתיבה שצדה לך לקוחות, או טקסט שבא עם כיפת ברזל..
  • ספר טלפונים הוא כזה שמכיל יותר גיבורים מעלילה.
  • כשהמוסדות מאחלים לאדמו"ר שליט"א ברכת מזל טוב, לרגל כניסתו של נכדו לכיתה ב', זה יהיה משהו דביק לחלוטין.
 
  • הוסף לסימניות
  • #25
  • הוסף לסימניות
  • #26
לענ"ד ההיפך.
בשביל לכתוב טוב חייבים להיחשף להרבה ספרות טובה.
צריך להיחשף, לקרוא, ספרות טובה
אבל בשביל לכתוב- צריך לכתוב הרבה, בין היתר כתיבה גרועה, אצלי בכל אופן, אני לא כזאת מומחית
 
  • הוסף לסימניות
  • #27
הרש"ר הירש כותב שלחכמה יש שם אחד ולטיפשות הרבה שמות,
חכם.
נבון.
פיקח.
בר דעת.
משכיל....

וצע"ג
זה מעניין, כי מי שלומד את ספר משלי רואה שגם ל'חכמה' יש הרבה שמות:
חכמה, דעת, בינה, מוסר השכל, ערמה, מזימה, לקח, תבונה, תושיה, ועוד.
מחילה מכולכם, הרש"ר נמצא בחומש בראשית מה יז,
ולשונו: 'מועטים בלשוננו השמות המורים על חכמה מאלה המורים על סכלות...'
אסור להאמין לאף כותב, מנסיונכם....
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #28
לדעתי כתיבה טובה זה כתיבה שנכתבת עם המון המון שכל (לא מהבטן)
שליטה של הכותב בחומר (לפחות כמו קהל היעד עם לא הרבה הרבה יותר)
שליטה של הכותב בנכתב ושברור לו בעצמו מה קורה (לא כמו שקורה המון פעמים בסיפורים בהמשכים שגם הכותב מתבלבל ולא זוכר מה הייתה ההתחלה האמצע ולאן זה ממשיך מכאן)
ושליטה של הכותב בקהל היעד והבנתו לעומק (כתבתם עלון התרמות מרגש שמיועד לשועי עולם תכירו אחד כזה או לפחות תכירו מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו....)
וכמובן כתיבה שלא מזלזלת באינטליגנציה (הרבה מאוד) של הקורא
לילד עד גיל -5\4 אפשר לספר שהאריה אהב תות ,אחר כך זה מזלזל באינטליגנציה של הילד.
 
  • הוסף לסימניות
  • #29
אין אפשרות לומר על כתיבה גרועה/ טובה.
זה נושא מאוד תלוי בן אדם, אופי, תכונות, תחביבים וכו.
אפשר לקחת את כל המאפיינים שכתבו כאן על כתיבה גרועה ולעשות איתם סיפור יפהפה, דווקא בזכות המאפיינים האלו.
זה עניין סובייקטיבי...
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
כתיבה טובה/גרועה זה נראה לי יותר כמו ציון בתעודות. אין וי/איקס, אלא ציון. אם יורדים מתחת לרף מסוים בכל ענייני הכתיבה, אז כן. הכתיבה תהיה גרועה.
דמויות - דמויות לא מאופיינות אלא מריונטות עלילה - שמקבלות אומץ כשצריך לפעול ואחרי שני דפים מפחדות כשצריך להשאיר משהו פתוח בעלילה - הורסות כל ספר טוב בכישרון גדול.
עלילה - עלילה בנאלית, ידועה מראש, או לא מובנת. עלילה ללא התפתחות. עלילה שמתיימרת להיות ריאלית וסותרת מציאות באופן מוגזם.
מריחה - התפתחות איטית מדי, הסברים מייגעים, וכו'
דקדוק - תחביר ושגיאות כתיב. אף קורא סטנדרטי לא אוהב לקרוא שיוסי כחכך בגרונו או הצתער כול כך, או שהוא נהלם דום.
אוצר מילים - שימוש חוזר באותן/ם פעולות, תיאורים, דימויים: יוסי פחד ואמר, אמר יוסי מפוחד, אמר יוסי בפחד... (כל זה בפסקה אחת)

לסיכום: כתיבה עם דמויות בנויות היטב, עלילה מעניינת/אקטיבית לפחות, לא מרוחה מדי, אחרי עריכה לשונית - זו כתיבה טובה או אפילו מוצלחת.
כתיבה שתהיה קצת יבשה ומשעממת אבל תבנה עלילה ודמויות מוצלחות - תישאר טובה.
כתיבה עם דמויות דחליליות ואוצר מילים מרהיב - תישאר יצירה נחמדת ומשעממת
כתיבה שהעלילה בה לא מעניינת, עם שגיאות כתיב ומחן מילים דליל, ובנוסף היא מרוחה ודמויותיה לא מובנות בעליל - אזי ברכותיי. היא הצליחה להיות כתיבה גרועה!
 
  • הוסף לסימניות
  • #32
וברצינות - אני לא מוצא טעם בדיון הזה.
ברור שיש מנעד של כתיבה מהגרועה ביותר ועד הטובה ביותר.
למה עלי לדעת 'מהי כתיבה גרועה'?
האם בשביל לתת את פרס 'פטל הזהב'?
מסתבר שאפשר לתת אותו לבני, שלומד אותיות בגן ומקשקש אותיות חסרות פשר.
האמת שבאופן אישי העליתי את השאלה הזו בשביל צורך ספציפי, לא רק בשביל יפי הדיון,
למרות שהדיון התאורטי עצמו מרתק אותי מאוד ומצאתי עצמי מהנהנת במרץ על כמעט כל הודעה כאן.
לא כי בהכרח הסכמתי עם כל הודעה,
אלא כי היה מרתק לראות כמה דעות שונות ותשובות שונות היו כאן, וכל אחד מגיש את העמדה שלו ממקום שונה לחלוטין, שזה לגמרי הרחיב אופקים :)

תכל'ס, אישית הכי התחברתי לתשובה של @2u2 , כי זו נתנה לי הגדרה מתמטית ברורה שתועיל לי להגדיר כתיבה גרועה.
לא משנה שעכשיו עליי להתייגע בשאלה "מהי מטרת הטקסט", אבל זאת התקדמות מדהימה שלא הייתי מגיעה אליה ללא האשכול הזה.
תודה רבה!
 
  • הוסף לסימניות
  • #34
  • הוסף לסימניות
  • #35
לכתיבה גרועה יש מדד מאוד פשוט: אם היא לא מספקת חוויה לקוראים.
כתיבה יכולה לעמוד בכל הפרמטרים המקצועיים ועדיין לא להצית את הניצוץ המיוחל.
...ולהפך.
כתיבה שקוראים אותה בשקיקה - טובה.
כתיבה שמדפדפים הלאה בחוסר עניין - גרועה, היות והיא (רגע, לאן אתם הולכים?)
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה