דרוש מידע מתנה לבר מצווה - מה מקובל?

  • הוסף לסימניות
  • #22
זה הנוהל של היום לצערנו. היום כבר לא שמים לב מי רקד ושימח הכי הרבה אלא מי נתן מעטפה שמנה יותר...
נסחפת יקירתי.
לא אצל כל מי שנוהג להביא עטפות מקובל להתחשבן ולהתקטנן לפני כל אירוע.
ממש לא.
במשפחה הענקית של בעלי מקובל שזוגות צעירים בכלל לא מביאים מעטפה.
ולפותחת האשכול: תביאי מה שמקובל אצלך. בעלת השמחה אמורה להבין שמנהגיכם שונים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #23
הם באמת חשבו שאנחנו אמורים לממן את הסטייל היוקרתי שהם בחרו לעשות?
לא.
כנראה שלא.
לספרדים יש מנטליות אחרת באירועים.
חשוב להם מאד לארח כיד המלך ולכן לכתחילה יבחרו אולם ברמה סבירה פלוס.
לא נעים ולא מקובל אצלם בפחות מזה
(ואל תשכחי שלרב הספרדים יש משפחה מורחבת שלא תמיד היא חרדית לגמרי)
עם הזמן התפתחה מסורת של נתינת מעטפות לכל הפחות בסכום המנה.
זה הכל.
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
זה מה שאני רואה בשטח. צר לי לאכזב. וגם שומעת אנשים שאומרים מפורשות:
"ראית את פלונית?? היא לא הגיעה לחתונה שלנו למרות שאנחנו שנינו הגענו לחתונות של 2 הבנים שלה ושמנו מעטפה...להבא נדע לא להזמין אותה..."
או:
"פלוני שם במעטפה רק 100 ש"ח....אנחנו שמנו 250...."
ואת אלו שמעתי מפורשות. כן. זה השיח של אנשים אחרי האירוע.
מה שאת רואה בשטח הוא לא מדגם מייצג. לא אצל ספרדים חרדים בכל אופן.
רבים מהם מודעים בהחלט לעובדה שכל אחד נותן כפי יכלתו ולא מחזיר שקל מול שקל.
אבל זה 3 נשואים שבאים עם ההורים ולא אחד שזה 'בקטנה' אז כל 3 הנשואים בדר"כ מביאים מתנה משותפת חוץ מהמתנה של ההורים. משהו צנוע.
אצלנו זה יותר משלשה זוגות... הרבה יותר.
 
  • הוסף לסימניות
  • #25
לי לא יהיה נעים לבוא 5 זוגות לחתונה שגם ההורים שלנו מוזמנים וכל 5 הנשואים ישבו ויתפסו מקומות ומנות ויסתמכו על המתנה של ההורים בלי לתת כלום.
אחד או שניים עובר אבל כשבעלי השמחה רואים הורים שהביאו מעטפה של נניח 250 ש"ח והביאו איתם עוד 5 זוגות זה לגמרי לא נעים.
מדובר על משהו שנעשה בהסכמה משפחתית רחבה וברורה מאד.
וההורים נותנים תמיד מעטפות מאד מכובדות.
 
  • הוסף לסימניות
  • #26
למה, זו מסעדה? חשבתי שאם אני מוזמנת לארוע מביאים לי אוכל בשביל לכבד את בואי.
זה הפשט. לכבד את בואך.

ואני חשבתי שהסעודה היא לכבוד חתן הבר מצוה וההורים מארגנים ואנחנו מכבדים בהשתתפותינו תרתי משמע
כך לפחות המנהג המובא בגמרא בהקשר של שמחת החתונה ופשוט היה בעיניו של הרמב"ם.

רמב"ם הלכות זכיה ומתנה פרק ז
"מנהג פשוט ברוב המדינות שבזמן שישא אדם אשה משלחין לו ריעיו ומיודעיו מעות כדי שיתחזק בהן על ההוצאה שמוציא באשתו ובאים אותן הריעים והמיודעים ששלחו לו ואוכלין ושותין עם החתן בשבעת ימי המשתה או במקצתן, הכל כמנהג המדינה, ואלו המעות שמשלחין נקראין שושבינות, ואותם ששלחו המעות ואוכלין ושותין עם החתן נקראים שושבינין."
 
  • הוסף לסימניות
  • #27
אם היית בזמן הרמב"ם אתה צודק.
אבל כיום לצערנו זה המצב בציבור מסוים.
המנהג הספרדי של היום משמר את המצב בזמן הגמרא והרמב"ם די מדויק וההבדל היחיד הוא שאז היו תובעים את ההחזרה גם בבית דין והיום החובה פחות גמוורה.
ראו את המשך דברי הרמב"ם
רמב"ם הלכות זכיה ומתנה פרק ז
"השושבינות אינה מתנה גמורה, הדברים ידועים שלא שלח זה עשרה דינרין בשביל שיאכל וישתה בזה ולא שלח אלא מפני שבדעתו היה שאם ישא הוא אשה יחזור וישלח לו כמו ששלח לו, לפיכך אם נשא זה אשה ולא החזיר לו השושבינות הרי זה תובעו בדין ומוציא ממנו."
 
  • הוסף לסימניות
  • #28
חברה שלי בעבודה התחתנה חילונייה. היא עובדת ממש צמוד אלי.
למזלי היה לי באותו יום חתונה של גיסי כך שלא נצרכתי להשתתף בחתונה.
אבל למרות שלא הייתי בחתונה הבאתי לה מעטפה עם 200 שקל.
למרות שאני אשכנזיה ואצלינו זה לא ככה ובעלי ואני אמרנו שזה כסף של קידוש ה'.
 
  • הוסף לסימניות
  • #30
חברה שלי ספרה לי שאחרי אירוע שהיא עשתה כשהיא פתחה את המתנות היא עשתה חשבון למי מה'נותנים' יש ג"כ אירוע בתקופה הקרובה ופשוט השאירה את הכסף בתוך המעטפה ו'החזירה' להם אותו באירוע....;);)
:rolleyes:
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
יש מנהגים אצל ספרדים ואשכנזים ו... חילונים
בעלי בעל תשובה, חברה של אמא שלו הביאה לנו מעטפה עם... 3600 ש"ח לחתונה ולברית שנה אחרי 1800
חחח היינו בשוק. כמובן שלא אנחנו צריכים להחזיר אלה ההורים שלו אבל כן.. זה הסכומים אצלם
שם זה באמת מכה!
ואל תדאגו לחברה ההיא לא חסר .. ב"ה! אבל לחמי וחמותי גם אין כאלה סכומים להרשות לעצמם לתת
וחמותי אמרה שלחברה ההיא יש והיא מפרגנת מכל הלב והיא כמובן לא מצפה שחמותי תביא סכום זהה בדיוק...
 
  • הוסף לסימניות
  • #32
ואני חשבתי שהסעודה היא לכבוד חתן הבר מצוה וההורים מארגנים ואנחנו מכבדים בהשתתפותינו תרתי משמע
כך לפחות המנהג המובא בגמרא בהקשר של שמחת החתונה ופשוט היה בעיניו של הרמב"ם.
רמב"ם הלכות זכיה ומתנה פרק ז
"מנהג פשוט ברוב המדינות שבזמן שישא אדם אשה משלחין לו ריעיו ומיודעיו מעות כדי שיתחזק בהן על ההוצאה שמוציא באשתו ובאים אותן הריעים והמיודעים ששלחו לו ואוכלין ושותין עם החתן בשבעת ימי המשתה או במקצתן, הכל כמנהג המדינה, ואלו המעות שמשלחין נקראין שושבינות, ואותם ששלחו המעות ואוכלין ושותין עם החתן נקראים שושבינין."
מדובר על מנהג מדינה שהיה נהוג בזמנם, כמו עוד מנהגים רבים שאינם נוהגים היום. ובכל מקרה מדובר על שמחת חתן וכלה. היום כבר מדובר על בר מצווה (איך חגגו בזמן הרמב"ם?) ובת מצווה, ברית, זבד הבת ועוד היד נטויה.
מקורו של הנוהג הזה אינו מהרמב"ם, אלא מהציבור הכללי, והוא חדר לציבור שומרי המצוות בעיקר בקרב עדות המזרח, כנראה בשל הסיבה הזו:
(ואל תשכחי שלרב הספרדים יש משפחה מורחבת שלא תמיד היא חרדית לגמרי)
 
  • הוסף לסימניות
  • #33
סליחה על ההקפצה ועל היציאה מההקשר, אך מה נהוג ומקובל להביא לבר-מצווה של אח?
 
  • הוסף לסימניות
  • #34
ולבר מצוה של אשכנזים שמביאים ספר, באיסזה סכום קונים את הספר? 20/30/100?
 
  • הוסף לסימניות
  • #36
תביאו כרטיספר של 50 בערך, יותר משמח את חתן הבר מצווה
בתקווה שהוא לא יקנה עם זה קומיקס "ניצחתי אותך אייכמן"
 
  • הוסף לסימניות
  • #37
מביאים ספר טוב ושימושי כזה שאתה חושב שהוא יקרא והוא יהנה לפעמים אנשים מביאים מתנה ספר שכבר בביתו עשרות שנים ללא שימוש
מה שיקרה אז בספר הזה, שזה ימשיך באותו כיוון,
ובפרט כעת ערב פסח אנשים רוצים לחסוך לנקות לפסח והם מביאים את זה לחתן ....
בתקווה שהוא לא יקנה עם זה קומיקס "ניצחתי אותך אייכמן"
ואגב אם אתה חושב שהוא יהנה מקומיקס למה שלא תקנה לו קומיקס, כמובן רק באם אתה יודע בבירור שהוא לא יפגע
במקרה של היסוס מומלץ לתת כסף או כרטיספר שהוא יקנה עם זה מה שהוא רוצה
אגב בבר מצווה שלי נתן לי דוד אחד מאה ש"ח ואמר לי דוגרי תקנה עם זה שוקולד, וממנו הכי נהניתי, למה לדחוף לו משהו שהוא לא צריך, ומה אכפת לך שהוא יקנה באמת שוקולד העיקר שהוא יהנה מזה
אגב לבסוף קנית משהו אחר;)
 
  • הוסף לסימניות
  • #39
לא יותר מכובד ספר עם שובר החלפה?
אני לדוגמא קיבלת חמש ספרי 'פלא יועץ' ומפני עצלנותי ללכת עד לחנות הספרים ההוא, נשארתי עם זה.
מזומן הכי טוב
ולא יקרה כלום אם הוא יקנה משהו לפינוק, כמו שאנחנו מתנפקים לפעמים ;)
 
  • הוסף לסימניות
  • #40
לברר לפני זה איזה ספר חסר לו או איזה ספר הוא רוצה ולקנות לא עם פתק החלפה
בהצלחה
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה