- הוסף לסימניות
- #601
@ירוק בהיר ציטטתי את החזו"א פעם נוספת. רענן את הדף.
כשתפסיק להעלות טענות חסרות בסיס, השמצות מכוערות על עדות שלימות, ופלפולים פורחים באוויר, אפסיק גם אני.ועם זה
תוכל בבקשה להפסיק כבר?
'לו טעית'...אם היית קורא את דברי בשלמותם, היית רואה שכתבתי שהיו שם חכמים שלא נכללו בחרם, דוגמת המאירי ואסכולתו, ולהרחבת העניין עיין בספר מנחת קנאות, שהחת"ס דאג שיודפס בראשית ההשכלה.
החרם היה כללי אמנם, ואורגן ע"י רב מקומי שפנה אל הרשב"א.
וכשיהיה לך זמן, אולי תראה את הדברים לאשורם.
(ובפרט שציינתי מקור, כך שגם אם שגגה יצאה מפי, אין כאן עניין למחילה, שהרואה, יראה שטעיתי, לו טעיתי.)
אדרבא, תשתף.האמת היא שכשכתבתי את הודעתי הראשונה כאן בשרשור ציפיתי שהדיון יתפתח יותר בכיוון מאמיני העולם השטוח של היום וטענותיהם והפרכתם שכן יש לי המון מידע בנושא, אבל הדיון התפתח לכיוון שלא ציפיתי כלל...
מומלץ ביותר לקרוא ספר 'בפרדס הקבלה' להסופר ר"ה צייטלין (י"ל ע"י מעיינותך).מסכים עם מה שכתבת. זה באמת תחום מאד מעניין ומרתק - סדר השתלשלות חכמת הקבלה.
לא כל מי שחושב לא כמוך, אלו השמצות מכוערות.כשתפסיק להעלות טענות חסרות בסיס, השמצות מכוערות על עדות שלימות, ופלפולים פורחים באוויר, אפסיק גם אני.
מקור בבקשה.וזאת למרות שהוא התנגד לחרם ותמך בצורה ברורה באלו שסברו כהרמב"ם.
לכשיוכח כי חלילה שגגה היא, אדון איתך בכנות על קירבתה למזיד. אבל בל נדון בביצה שלא נולדה.אה, וגם ציינת למקור בעל עשרות עמודים, שאם מישהו יצליח להבין שם משהו, הוא יבין שבעצם 'שגגה', שהיא 'קרוב למזיד', יצאה מפיך...
לדעתי ההתלהמות שלך לא במקום בכלל.כשתפסיק להעלות טענות חסרות בסיס, השמצות מכוערות על עדות שלימות, ופלפולים פורחים באוויר, אפסיק גם אני.
מישהו מעוניין??אדרבא, תשתף.![]()
למה שלא תשתף?לשאר תגובתך לא אגיב - למרות שיש לי דעה בזה - וכנ"ל.
מצטרף!לא כל מי שחושב לא כמוך, אלו השמצות מכוערות.
אם תעלה מקור לכל אחד מטיעוניך, אבדקם, ואחזור בי מיד.
ולא, נכון לכעת ב"ה לא טעיתי.
ואני מבקש ממך מאוד, אף אחד לא שמך לשר ושופט להחליט אילו דעות, הן דעות, ואילו השמצות מכוערות, ואין תפקידך לרדת לחיי אלו שמבחינתך טועים.
אם אתה מסוגל להתייחס בענייניות וכבוד, אקרא את דבריך בשקיקה, ואודה להם באם יהיו נכונים בעיני.
אך אם אינך מסוגל, הואל נא בטובך להתנזר מלחנך אותי. בבקשה.
מוסכם.לגבי הפשט - צריך לדעת איך לומדים גמרא או משנה או כל נושא.
אם כך אפילו לפי רש''י, כוונתו לא חתוכה. ויש המפרשים אחרת, כמדומני הרמב''ן ועוד, ולא לפני כרגע. כך שעניין זה נשאר עדיין פתוח. (מה עוד שהפשט הפשוט כמשמעו - הכל בה, הכל זה הכל).
ולכן אי אפשר להכריז: כך משמע מהמשנה וזהו. יתהפך העולם.
אני לא הקצנתי בדבריי כמו @yonatanr, אבל לדעתי אם נעלה לגרח"ק שליט"א או גדול אחר לא נוכל לשוחח עמו על מכניקת הקוונטים ותורת היחסות של איינשטיין, אלא לכל היותר על שורשי הדברים לפי פנימיות התורה.
והתשובות שלו ושלכם לא עונות על כך מאומה.האם טוענים הטוענים, שהתורה לא כוללת את החכמות השונות? או טוענים שהיא כן כוללת, אך לא בצורה שחכמים יכלו להוציא אותן ממנה?
יוצא סתירה לדברי הרב יונתן. ולציטוט שלו בלבד עניתי...אני לא מבין איך יוצא ממה שיצטטת סתירה לדבריי. וכבר ביארתי כמה פעמים שאין ממאמרים אלו כל סתירה לדבריי.
המשכילים עשו זאת בדרכם שלהם הבעייתית למדי.ודוקא בגלל זה אני טורח להפריד בין חכמת הקבלה לחכמות הטבע הגשמיות, בניגוד לכמה משכילים שניסו לערב ביניהם.
יש מישהו שסבור שלומר על קהילה שלימה בישראל, שלא חטאה ולא פשעה, שהוטל עליה נידוי, זו לא השמצה מכוערת?ואני מבקש ממך מאוד, אף אחד לא שמך לשר ושופט להחליט אילו דעות, הן דעות, ואילו השמצות מכוערות, ואין תפקידך לרדת לחיי אלו שמבחינתך טועים.
מקור בבקשה.
מי שצריך להביא מקור לטיעוניו, הוא מי שהפך קהילה קדושה למנודה, על לא עוול בכפיה.אם תעלה מקור לכל אחד מטיעוניך, אבדקם, ואחזור בי מיד.
דיברתי על עובדה היסטורית ספציפית, שלפי @שארפער הוטל חרם על כל קהילת פרובינציה.לדעתי ההתלהמות שלך לא במקום בכלל.
@שארפער צודק לחלוטין, גם אם לא דייק ב100% בעובדת ההיסטוריות.
יש תחת ידי קונטרס (נכתב לפני קרוב ל-200 שנה) שמביא את כל אותם הראשונים ואחרונים שיצאו בחריפות נגד מו"נ והגישה הפילוסופית של חלק מחכמי ישראל, כך שדבריו אינם מופרכים כלל. אם תרצה אצטט משם.
אבל כל זה לא קשור ישירות לנושא האשכול...
לא ראיתי את הרשב"א בפנים, ואני לא נכנס לדיוק ההיסטורי.דיברתי על עובדה היסטורית ספציפית, שלפי @שארפער הוטל חרם על כל קהילת פרובינציה.
יש לך מקור לזה?
הטפת המוסר לא במקומה.יש מישהו שסבור שלומר על קהילה שלימה בישראל, שלא חטאה ולא פשעה, שהוטל עליה נידוי, זו לא השמצה מכוערת?
הנה דברי הרמב"ם לגבי פגיעה בציבור שלם - תשובה פרק ד' הלכה ג':
ומהם חמשה דברים העושה אותן אי אפשר לו שישוב בתשובה גמורה לפי שהם עונות שבין אדם לחבירו ואינו יודע חבירו שחטא לו כדי שיחזיר לו או ישאל ממנו למחול לו, ואלו הן: (א) המקלל את הרבים, ולא קלל אדם ידוע כדי שישאל ממנו כפרה.
![]()
רבי מנחם המאירי – המכלול
www.hamichlol.org.il
מי שצריך להביא מקור לטיעוניו, הוא מי שהפך קהילה קדושה למנודה, על לא עוול בכפיה.
באמת חבל שאין אחד כזה כאן.האמת שהייתה לי ציפיה כמוסה שאולי מסתובב כאן 'שטוח' אחד שאפשר להתווכח איתו...
אולי נזמין לכאן את @מתן גורודיש בכבודו ובעצמו...?
מדויק מאד.לא ראיתי את הרשב"א בפנים, ואני לא נכנס לדיוק ההיסטורי.
להלן ציטוט מקונטרס 'קנאת ה' צב-אות' שליקט את המקורות נגד לימוד הפילוסופיה.
צפה בקובץ המצורף 782474
צפה בקובץ המצורף 782475
ובמידה ואתה צודק, זו ראייה נוספת למה אסור לסמוך על סיפורים...מדויק מאד.
הוא כעס על יושבי פרובינציה שהתעסקו בפילוסופיה, והחרים את מי שהוציא את דברי התורה מפשוטם, והחרים שלא ילמדו פילוסופיה למי שלא הגיע לגיל 25.
כשמדובר על לשון הרע, כמו במקרה דנן - אין צריך אפילו ראיה. זה פסוק מפורש 'לא תשא שמע שוא'.ובמידה ואתה צודק, זו ראייה נוספת למה אסור לסמוך על סיפורים...
אני מחכה עדיין למקור לכך שהדיוק שדייקת, נכון. בשונה מהנכתב בין השיטין. אני לא מתעלם.כשמדובר על לשון הרע, כמו במקרה דנן - אין צריך אפילו ראיה. זה פסוק מפורש 'לא תשא שמע שוא'.
כאן זה לא סיפורים.ובמידה ואתה צודק, זו ראייה נוספת למה אסור לסמוך על סיפורים...
הנה נוסח החרם בשו"ת הרשב"א ח"א סי' תיז:אני מחכה עדיין למקור לכך שהדיוק שדייקת, נכון. בשונה מהנכתב בין השיטין. אני לא מתעלם.
לא ראיתי את הודעתך כשכתבתי, אך עיין בבקשה גם באשר כתבתי. התייחסתי לזה.הנה נוסח החרם בשו"ת הרשב"א ח"א סי' תיז:
זה הכתב השלישי אשר בתוכו לשון החרם אשר החרימו חכמי ברצלונה. כל המלעיגים על דברי חכמים רבותינו וחכמי התלמוד. וכל הדורשי' בהגדות של דופי וכל המנאצים דברי התורה למינות בציורם הכוזב כדי לעקור מה שכוונו בהם רבותינו ז"ל. והחרימו גם כן כל הספרים אשר נמצאו בהם אחת מן ההריסות הנזכרות בטופס החרם וכל המחזיקי' בהם. וזה החרם נעשה כללי על כן ראוי להיות שומעו בכל המדינות.
ושם בסי' תטו:
.על כן בראותנו בכנף הארץ פח יקוש ויונה תקנן בעברי פי פחת חרדנו ואמרנו. ופשתה המספחת ועמדנו וכרתנו ברית לאלהים ולתורת ה' אשר קבלנו אנו ואבותינו בסיני. לבל יתערב זר בתוכנו וקמוש וחוח לא יעלה בארמונותינו. עבדים אנחנו עבדי ה'. הוא עשנו ולא אנחנו וגזרנו וקבלנו עלינו ועל זרעינו ועל הנלווים אלינו. בכח החרם לבל ילמוד איש מבני קהלינו בספרי היונים אשר חברו בחכמת הטבע וחכמת האלהות בין המחוברים בלשונם בין שהועתקו בלשון אחר מהיום ועד חמשים שנה עד היותו בן חמש ועשרים שנה. ושלא ללמד איש מבני קהלתנו את אחד מבני ישראל בחכמות האלו עד שיהיו בני עשרים וחמש שנה. פן ימשכו החכמות ההם אחריהם ויסירו אותו מאחרי תורת ישראל שהיא למעלה מן החכמות האלה. ואיש איך לא יגור לשפוט בין חכמת אנוש בונה על דמיון מופת ורעיון ובין חכמת העליון אשר בינינו ובינו אין יחס ודמיון. ובן אדם שוכן בתי חמר הישפוט אלוה עושהו לאמר חס ושלום זה אפשר וזה לא יוכל עשוהו. זה באמת יש מביא לידי הכפירה הגמורה ומזה ינצל באמת כל לומד התורה. והוצאנו מכלל גזרתנו חכמת הרפואות אף על פי שהיא לקוחה מן הטבע לפי שהתורה נתנה רשות לרופא לרפאות. ומה שהסכמנו והחרמנו בספר התורה במעמד כל הקהל ביום השבת בפרשת אלה הדברים שנת ששים וחמש לפרט האלף החמישי.
תיקון קל: התלהמות באופן כללי אינה במקום כלל.לדעתי ההתלהמות שלך לא במקום בכלל.
כתבתי לעיל.מישהו מעוניין??
האמת שהייתה לי ציפיה כמוסה שאולי מסתובב כאן 'שטוח' אחד שאפשר להתווכח איתו...
אולי נזמין לכאן את @מתן גורודיש בכבודו ובעצמו...?
כי את דעתי כבר ביארתי מכמה זוויות וכך גם אתה.למה שלא תשתף?
אשמח לשמוע.
מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!
חלה שגיאה בשליחה. נסו שוב!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר להצטרף
אליהם ממש עכשיו:
תהילים פרק כה
אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
הנושאים החמים


Reactions: ilan p ו-בעיקר להודות2 //