פירה תפו"א - בשבת

  • הוסף לסימניות
  • #1
יש למישהי המלצות איך מחממים פירה תפו"א לסעודת ליל שבת?

ברור לי שמכינים אותו ברגע האחרון, השאלה החימום.

זכור לי לא משהו מפעמים קודמות, עם נוזלים כאלה שנקוו בתחתיתו.

תודה מראש!
 
  • הוסף לסימניות
  • #2
אין לי פתרונות קסם, אבל שמתי אותו קצת רחוק, קרוב לקצה הפלטה, ופתחתי קצת את המכסה שלא יצטברו נוזלים.
יצא סביר.
אם יש למישהו פטנט - אשמח גם אני לשמוע.
 
  • הוסף לסימניות
  • #3
חיממת בסיר?
אפשר לחמם בסיר / בשקית / בנייר כסף / בנייר אפיה / בפיירקס

השאלה מה טוב ומה הכלל שזה יצא בלי טעם לוואי ונוזלים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #4
אני מחממת פעמים רבות, בתבנית אלומיניום חד פעמית, על גבי סיר. לא התהוו לי שום נוזלים! (שימו לב מיד אחרי הבישול כשהתפו"א עדיין חמים לסנן אותם מהנוזלים, אחרת נכנסים נוזלים לתוכם ונפרדים אחר כך)
 
  • הוסף לסימניות
  • #5
וטעם לוואי יש? מרגיש כמו פירה טרי ביומחול?
 
  • הוסף לסימניות
  • #6
מה שעשיתי- הכנסתי תפו"א למרק, שיתבשלו מאוד, ובשבת עצמה ריסקתי עם מזלג, יוצא מעולה. המרק מאוד משביח את הטעם. (סבתא שלי עושה את זה שנים:))
 
  • הוסף לסימניות
  • #7
אני מחממת המון בפיירקס זכוכית-יוצא מעולה!!!!!
 
  • הוסף לסימניות
  • #8
אני מכינה את כל האוכל ביום חמישי, כולל פירה.
שמה אותו ואת שאר המאכלים החמים כל אחד בשקית קוקי נפרדת משלו,
בסיר גדול אני שמה את כל השקיות [לא לשכוח לקשור אותם כמובן] וממלאה מים שכל השקיות תשבנה במים רותחים.
כל האוכל מתחמם, לא נשרף, נשאר רטוב וטעים.
יש מקום על הפלטה לסיר המרק, דגים חמים וכמובן הצ'ולנט ועוד נשאר מקום ברווח.

וכמובן שהסיר נקי ופחות לנקות במוצ"ש

לפירה, כדאי להוסיף רבע כוס מים לשקית, כדי שלא יתייבש.

נכתב ע"י מנגו;696957:
יש למישהי המלצות איך מחממים פירה תפו"א לסעודת ליל שבת?

ברור לי שמכינים אותו ברגע האחרון, השאלה החימום.

זכור לי לא משהו מפעמים קודמות, עם נוזלים כאלה שנקוו בתחתיתו.

תודה מראש!
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
נכתב ע"י גינגית;697148:
אני מכינה את כל האוכל ביום חמישי, כולל פירה.
שמה אותו ואת שאר המאכלים החמים כל אחד בשקית קוקי נפרדת משלו,
בסיר גדול אני שמה את כל השקיות [לא לשכוח לקשור אותם כמובן] וממלאה מים שכל השקיות תשבנה במים רותחים.
כל האוכל מתחמם, לא נשרף, נשאר רטוב וטעים.
יש מקום על הפלטה לסיר המרק, דגים חמים וכמובן הצ'ולנט ועוד נשאר מקום ברווח.

וכמובן שהסיר נקי ופחות לנקות במוצ"ש

לפירה, כדאי להוסיף רבע כוס מים לשקית, כדי שלא יתייבש.

אני מכינה גם את הצ'ולנט בשיטה זו, מבשלת מראש, ושמה ב 2 שקיות בתוך סיר מלא מים רותחים. לא מתיבש, לא נשרף, לא נשאר עם מלא מים, רק משתבח.
 
  • הוסף לסימניות
  • #10
למה ב- 2 שקיות?
אני לא עושה זאת כי בעלי טוען שזה לא צ'ולנט.
מה שכן, אורז אם אני רוצה שישאר לבן, אני שמה בשקית וזורקת מעל לצ'ולנט לפני כניסת שבת
 
  • הוסף לסימניות
  • #11
שרית, זה אסור בשבת. (למעוך/לרסק גידולי קרקע). תגידי גם לסבתא שלך...
 
  • הוסף לסימניות
  • #12
סליחה על הבורות, מה זה שקית קוקי?

(לא נעים... אבל אני יחסית חדשה בתחום המטבח וגם אצל אימי לא נתקלתי אף פעם בדבר הזה).
 
  • הוסף לסימניות
  • #13
נכתב ע"י קול-התור;697210:
שרית, זה אסור בשבת. (למעוך/לרסק גידולי קרקע). תגידי גם לסבתא שלך...

גדולי קרקע שהינם רכים מאד (נמוחים מעליהם)
מותר לרסק ולמעוך לא בכלי המיועד לטחינה - כגון כף (ולא מזלג).

לכן מותר לרסק בכפית בננה רכה לתינוק.
וירקות מבושלים רכים מותרים למעיכה ע"י כף/ כפית.

בכל מקרה שכל אחד ישאל בביתו/ רבו וכו' ע"פ הנהוג אצלם.
 
  • הוסף לסימניות
  • #14
שקיות קוקי אלה שקיות לאפיה, שאפשר למשל לשים את העוף בתוך הזקית ולהכניס לתנור.
אני לא מבשלת בתוך זה, אבל משלמשת בזה לשים את האוכל במים חמים לשבת
 
  • הוסף לסימניות
  • #15
נכתב ע"י קול-התור;697210:
שרית, זה אסור בשבת. (למעוך/לרסק גידולי קרקע). תגידי גם לסבתא שלך...

קול התור- אל תהיי כל כך נחרצת. (אני לא אגיד לסבתא שלי מה מותר. הבית שלהם הוא בית של ת"ח, מה שהם עושים- אני יכולה להיות בטוחה שזה לפי ההלכה המדוקדקת)

מקור הלכתי- בהמשך.
 
  • הוסף לסימניות
  • #16
נכתב ע"י mig;697269:
לכן מותר לרסק בכפית בננה רכה לתינוק.



לתינוק זה מותר! אבל בשינוי כמובן - עם כפית! (כדי שלא יחנק)
אבל למבוגר????????????????????????
 
  • הוסף לסימניות
  • #17
נכתב ע"י מלכי;697298:
לתינוק זה מותר! אבל בשינוי כמובן - עם כפית! (כדי שלא יחנק)
אבל למבוגר????????????????????????

כן. כפית אינה נקראת שינוי, זה רק לא בכלי המיוחד לכך. בננה היא לא כל כך רכה בד"כ לכן זה מותר רק לתינוק. פרות וירקות רכים מאוד נחשב כאילו הם כבר נימוחים כמו שכתבה מיג. בכלל, בודקים לפני שכותבים כאן דברים??
 
  • הוסף לסימניות
  • #18
נכתב ע"י sarit1ef;697290:
קול התור- אל תהיי כל כך נחרצת. (אני לא אגיד לסבתא שלי מה מותר. הבית שלהם הוא בית של ת"ח, מה שהם עושים- אני יכולה להיות בטוחה שזה לפי ההלכה המדוקדקת)
תכל'ס- גידולי קרקע שהתבשלו והם רכים, ואפילו פרות שהם רכים מאוד אפילו ללא בישול, כמו אבוקדו רך מאוד- מותר למעוך ביד או במזלג, (המדידה היא - אם את תופסת במזלג ומרימה והחלק האחר נופל- מותר לרסק.)

אשמח לשמוע את המקור! זה באמת יקל עלי מאד.
 
  • הוסף לסימניות
  • #20
חזו"א או"ח סימן נ"ח ס"ק ט'
שמירת שבת כהלכתה פרק ו' סעיף י',
אורחות שבת, פרק ה' סעיף ט'
"פרי שהתבשל או נאפה ונתרכך היטב ע"י הבישול מותר לרסקו ואין בזה איסור טוחן וכו' ולכן מותר לרסק תפו"א וקטניות שהתבשלו והתרככו היטב... אין להשתמש בכלי המיועד לכך".
לגבי פרי רך שלא עבר בישול- מחלוקת, יש מתירים ויש אוסרים.(עי' אורחות שבת פרק ה' הערה כ"ו)
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

אלון תיעב 'שחורים' בכל זקיק משערות קוקו הזהוב האסוף והגולש. שנא אותם בכל נימי נפשו הקיבוצניקית, וסלד מהם יותר מפיתה מרוחה בשוקלד.
זאת למרות שמעולם לא נפגש עם יצור שחור מבחיל, לא ניהל שיחה עם שוכני היערות הפרימיטיביים, אבל הוא ידע היטב לשנוא אותם ואת מה שבעיניו הם ייצגו בעולם. כסף, שחיתות ובורות.

וכמו להכעיס, החרדי הראשון שנפגש אותו, שוחח עמו, ואפילו הכיר אותו יותר מדי טוב... היה אחיו הצעיר.
ארי, חזר בתשובה בטיול בהודו, בעקבות מפגש הרסני בבומבי עם חבדניק שחור ש"שטף לו את המוח ברותחין".
ומהר מאוד החליט 'השטוף מוח' לחתוך על הטיול, ודוך לישיבה חרדית בארץ.
מאז השנאה של אלון לשחורים התעצמה כל כך, שכל יום כשחלב את הפרות בקיבוץ, היה צורח, "חרדים ארורים תמשיכו לחלוב אותנו". והפרה הגועה רק שלהבה אותו יותר ויותר. "שחורים ארורים גוזלי נשמות, עוד יבוא יומכם ותובלו יחד עם הפרות לבית השחיטה".

כשאחיו ארי ביקש ממנו להצטרף אליו לשבת בישיבה, אלון כמעט נחנק. "אתה רציני? אתה יודע מה אני חושב עליהם!", שוכח לרגע שזה כולל גם את אחיו.
אבל ארי התעקש, ובסוף הצליח לשכנע אותו.

עכשיו אלון הקיבוצניק עם הקוקו הזהוב יושב בספסלים האחוריים באולם בית המדרש, בוהה ב"ים השחורים" שגועש מסביבו, מקשיב לצעקות הלימוד ההדדיים, ורואה את ארי משתתף בחגיגה.

"מאי נפקא מינה?!" מישהו מירכתי האולם ספק צעק על, ספק צעק אל - החברותא שלו.

"נפקא מינה לקידושי אישה", ענה השני בטון נחרץ.

"מי אמר שאדון נפקא מינה בכלל רוצה להתחתן?" הרהר לעצמו. כפייה חרדית.

אחר כך, כשהביע את תרעומתו בפני ארי, אחיו חייך חיוך קטן ואמר, "עזוב, זה משהו שקשור ללימוד". אבל התשובה הזו עצבנה את אלון. כי גם כשהגישו בסעודה דג אפרורי עם גזר גמלוני לייפות את הדגיג שאיבד זה מזמן את 'צורת הדג' ומישהו הציע לו "קח גפילטע פיש", אלון תהה, "ממתי קוראים לדג 'גפילטע'?"

בינתיים הצמד חמד של אדון 'נפקא מינה' נגשו לרב עם זקן ארוך שישב בירכתי האולם. אלון עקב אחריהם כל העת.

"הוא צודק", השיב הזקן הארוך לצעיר שהמשיך להתווכח כי גדר הדברים לא נמדד בנפקא מינה.

השבת בישיבה גרמה לאלון לכאב ראש. הוא לא הבין מילה ממה שהם אומרים, לא בלימוד ולא בסעודה. "'זמירעס', גפילטע פיש, התערבבו עם נפקא מינה, מיגו, וחלוית...? מה זו השפה הזאת בכלל?" הוא שאל את עצמו.

אבל משהו בכל זאת קרה לו שם. משהו בלהט שלהם, בשמחה הפנימית נגע בו. הוא התחיל לחשוב. לחקור. לשאול שאלות.

עברו כמה שבועות. אלון מצא את עצמו קורא ספרים על יהדות, מדבר עם רבנים, מתווכח, שואל שאלות, ואפילו מתחיל לקיים מצוות פר אקסלנס בלי שאחיו ארי ידע מזה.

למרות שרצה לשמח את אחיו הצעיר, לספר לו שגם הוא מגשש בפסיעות מדודות במסלול השחור... אבל לבסוף קיבל החלטה לא לגלות לו, לפחות לא בשלב הזה, שלב הגישושים.
"אם אגלה בסוף שהכל עורבא פרח והדתיים שטפו גם לי את הראש איזה פנים יהיה לי לאכזב את ארי?" הרהר לעצמו. והחליט לכמוס את סודו במעמקי הלב. ובשיחות טלפון השבועיות שערך עם אחיו לא אמר מילה.

אבל היה עניין אחד שכל פעם ששוחח עם ארי עמד על דל שפתיו, מה זה נפקא מינה, מיגו, חלויות, זמירעס', ועוד ביטויים מביטויים שונים שנחשף אליהם בישיבה, אך ברגע האחרון הבליג והדחיק, ממשיך לתהות לעצמו בלי להעז לשאול גם לא את הרבנים שהיה מתייעץ איתם.

"תגיד", הוא שאל את ארי בטלפון באחד הפעמים שכבר אזר אומץ לספר לו שאחיו הגדול גם נשאב לחור השחור.., "מה זה ומי זה בדיוק 'נפקא מינה'?".

ארי צחק. "מה נזכרת עכשיו?".

אלון גיחך. "רציתי לשאול אותך באותה שבת אבל אז הגפילטע והזמירעס' בלבלו אותי לגמרי"....

"נפקא מינה זה אומר 'מה ההבדל', 'מה יוצא מזה'". השיב ארי.

"אה, עכשיו הכל ברור. אז מה הנפקא מינה מזה שאני חוזר בתשובה?!" מפתיע את אחיו הקטן.

ארי שתק. עיכל לרגע, ואז בפרץ של שמחה אמיתית זרק לאחיו "אלון, יש הרבה נפקא מינות בבשורה שלך! הנעמת לי כעת יותר מהזמירעס', הזמירות בשבת!".

אלון חייך שוב. "כן, רק תעשה טובה בלי הגפילטע"...

מבטיח.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה