שיטת שפר - מישהו שמע?

יש פה הרבה שלא הבינו (או שלא למדו) שהשיטה אינה קסם או כללים בדיוק מה לעשות
גישת שפר משאירה המון מקום לאהבה ותמיכה בילדים שלנו אך מחזקת את הסמכות ההורית שנחלשה כל כך בימינו
בשילוב מודעות פנימית וחשיבה קצת יותר מעמיקה עזרה רבות.
 
סליחה שאני מפריע לדיון המאוד עירני על דבר מאוד יסודי.

בתור אבא, שגם לוקח חלק בגידול הילדים. שפר לא שפר, שיטה לא שיטה, אין ספק שיש הורים [אבות ואמהות] שלא מצליחים להפעיל סמכות על ילד, שהילדים פשוט מצפצפים אליהם ונהנים להרגיז אותם.
סיפור קצר מיום שישי האחרון, עברתי ברחוב, ילדה בת 12 מקסימום, מדברת בטלפון ואומרת בקול: "אמא, שלא תחלמי שאני קונה ארטיקים, נראה לך שאחכה בתור עם כולם? נראה לך...". לאמא כזאת, שהיא כנראה לצערנו לא היחידה, מומלץ ללכת לקבל הנחיית הורים, לא משנה איזה שיטה, העיקר שתדע להפעיל סמכות, ושלא תגיב בעצבים מול ילד/ה שמדבר אליה ככה.

לגופו של דיון. למדתי מכאן רבות בתרבות ויכוח. למדתי שאדם החוזר על עצמו אלף פעם, לא משכנע אחרים. המשכנע הוא מי שמדבר רהוט ומסביר מה שהוא רוצה בסבלנות.
ולמדתי גם שאין אפשרות להזיז מישהו מעמדה שלו, הוא ימשיך לצעוק את אותם דברים גם כשהוא יצטרך להתפתל מאה פעמים [למדתי, כן, לא, לא אצל מנחה ישירות, אבל כן].

לחזור לדיון.
 
נכתב ע"י שמחו;2100795:
סליחה שאני מפריע לדיון המאוד עירני על דבר מאוד יסודי.

בתור אבא, שגם לוקח חלק בגידול הילדים. שפר לא שפר, שיטה לא שיטה, אין ספק שיש הורים [אבות ואמהות] שלא מצליחים להפעיל סמכות על ילד, שהילדים פשוט מצפצפים אליהם ונהנים להרגיז אותם.
סיפור קצר מיום שישי האחרון, עברתי ברחוב, ילדה בת 12 מקסימום, מדברת בטלפון ואומרת בקול: "אמא, שלא תחלמי שאני קונה ארטיקים, נראה לך שאחכה בתור עם כולם? נראה לך...". לאמא כזאת, שהיא כנראה לצערנו לא היחידה, מומלץ ללכת לקבל הנחיית הורים, לא משנה איזה שיטה, העיקר שתדע להפעיל סמכות, ושלא תגיב בעצבים מול ילד/ה שמדבר אליה ככה.

לגופו של דיון. למדתי מכאן רבות בתרבות ויכוח. למדתי שאדם החוזר על עצמו אלף פעם, לא משכנע אחרים. המשכנע הוא מי שמדבר רהוט ומסביר מה שהוא רוצה בסבלנות.
ולמדתי גם שאין אפשרות להזיז מישהו מעמדה שלו, הוא ימשיך לצעוק את אותם דברים גם כשהוא יצטרך להתפתל מאה פעמים [למדתי, כן, לא, לא אצל מנחה ישירות, אבל כן].

לחזור לדיון.

להפעיל סמכות זה בוודאי צירך, אבל משנה מאוד באיזו שיטה.
סמכות הורית זה במובן הפשוט ביותר של כבד את... פשוט- לשמוע מה שאבא ואמא אומרים, בלי עונשים בלי תחנונים.
השאלה היא למה יש אמהות שלקחו את השיטה רחוק עד כדי העברת האחריות על צרכי הילד אליו עצמו, גם אם לא זו השיטה, אם יש כמה שהבינו אותה כך (אחרי הנחיה) זו בעיה...
 
..
 
אני לא קראתי את כל מה שרשום..
אני למדתי פעמיים את השיטה..
השיטה מדהימה!עובדת נפלא!
כל הסתומות שיושבות בגינה ומתעלמות...
כי למדו "שפר"..
באמת כניראה לא היה להם הרבה שכל להבין את השיטה ולקחו רק את החלקים הנוחים להם. .וסגרו בקופסא את כל העיקר..
היה לי מלא בעיות עם הילדים..
ניסיתי את כל הטיפולים שתרצו..
והשיטה עבדה נפלא..
מה שכן..
תפתחו תראש את מוח ואת הלב..
תבחרו מנחה טובה!!!!!
ותעבדו שלב שלב..
זה עבודה פנימית ולא קלה בכלל..
בהצלחה רבה!!!!
 
לא נראה לי שכדאי להתחיל לרדת פה על ניקים אישית ו/או על הודעותיהם. זה צורם וזה חבל.
(תחשבו מה גישת שפר מציעה להגיב במקרה הזה :))
 
נכתב ע"י סבתא של נעה;2100754:
אני מתנצלת, אבל התגובה שלך לא קשורה למה שכתבתי
כשאימא מספרת לי כי העבירה לבתה בכיתה א' את האחריות כי כך למדה בשיטת שפר ואני וכל צוות המורות בבית הספר רואות ילדה אומללה, מרירה, חסרת ביטחון, עצבנית, אלימה ועוד כהנה וכהנה שלא אפרט.
ואחר כך, לאחר שיחות רבות עם האימא, נענוע, והסבר שילדים, גם אם הם יודעים כבר לעשות כל מיני דברים עדיין הם צריכים 'גדול עומד על גביהם', כלומר, מישהו (ורצוי אימא) שיהיה שם וייקח מהם את האחריות ולפעמים אפילו, ר"ל, יעשה את מה שהם מסוגלים לעשות לבד כי כך נבנה האמון שלהם בעולם ובעצמם, האימא השתכנעה, הבינה שטעתה, שינתה גישה, החזירה את האחריות אליה וראינו בס"ד שיפור מדהים בילדה.
אחרי כל זה (ועוד סיפורים אבל פחות קיצוניים) אז אני מבינה שמשהו בסיסי מאד לקוי בגישה בכלל בלי להיכנס לדיונים מפורטים כי במצב כזה זה לא רלוונטי.
'האימא לקחה את זה רחוק מידי' , 'יש אימהות שלא מבינות' 'צריך ללמוד רק ממנחות טובות' ישנם יותר מידי סיפורים כאלו, וכמו בכל ניסוי, כשיש רבים מידי שלא מגיעים לתוצאה המבוקשת המוצר/ המסקנה הופכים ללא בטוחים
זה בדיוק כמו שתתני לילד תוסף תזונה שלא בטוח שיעזור לו ואולי אפילו יגרום נזקים.
תתני? אני בטוחה שלא

אשמח מאד לשמוע מזה נקרא 'החזירה את האחריות אליה?'
למה הילדה היתה אומללה כי אמא שלה לא שאלה אותה 100 פעם אם היא הכינה שיעורים?
כי אמא שלה לא עשתה לה מערכת?

לתת לילדה אחריות זה אומר, שהילדה צריכה לשבת עם שיעורי הבית ואם היא צריכה עזרה היא פונה אלי ומבקשת עזרה, ואני נענית ויושבת לעזור לה.
אבל האחריות היא על הילדה.

לתת לילדה אחריות זה אומר, שאני לא צריכה לבדוק לה את הקלמר אם יש לה מחק עפרון ומחדד.
האחריות של הילדה לבוא אלי ולספר לי שנאבד לה המחק או שנגמר לה הדבק ולבקש ממני חדש.

למה דברים כאלה הופכים ילדה לאומללה וחסרת בטחון?

תמוה.


ואם נצא מתוך נקודת הנחה שאת צודקת בגישה שלך, שהאחריות היא של האמא. למה כשאין לילדה שיעורים היא נענשת? המורה צריכה להתקשר לאמא ולתת לה עונש. איזה מן אמא חסרת אחריות לשלוח ילדה בלי שיעורי בית לבית הספר.
 
ברכה יקרה מאד
אף אחד לא העניש אף אחד, לא את הילדה ובודאי שלא את האימא
רק אספר לך שוב את המקרה ואבקש ממך לנסות לקרוא אותו ללא דעה קדומה
וללא קשר לשיטת שפר הנכונה או לא
ילדה בכיתה א' חמודה ומטופחת
שמתחילת השנה גילתה בעיות התנהגות ובעיות תפקוד
היה חסר לה ציוד לימודי בסיסי, שיעורי בית, מחברות, ספרים וכדומה
בנוסף לכך היא הייתה עצבנית. הכתה בנות, הפריעה בשיעור
כמובן ספגה עונשים, גערות, והגרוע מכל- תיוג שלילי על התדמית שיצרה לה
ועוד בשלב כל כך התחלתי בבית הספר
כשהמורה שוחחה עם האימא בטלפון מספר פעמים
היא הסבירה לה בטוב טעם ודעת ש'זו אחריות שלה' ו'היא צריכה לשאת בתוצאות'
וכולי וכולי
אבל החמודה המשיכה לשאת בתוצאות
ולגלות מצוקה קשה מאד.
אז הזמנו את האימא לשיחה
לא כדי להעניש אותה
כדי שנחשוב ביחד מה עושים ואיך אפשר לעזור לילדה האומללה (היא באמת הייתה אומללה)
והאימא שטחה את משנתה הסדורה (שאת מכירה ולכן לא אחזור)
ואני, במחילה, שטחתי את משנתי שלי (שאין לי שם רשמי)
והסברתי שילד צריך 'גדול עומד על גביו' אפילו כשהוא יודע לעשות את הדברים לבד
והוא מקבל חיזוק וביטחון מזה שאימא נמצאת לידו, יושבת לידו כשהוא מכין ש.ב.
מסדרת אתו את הילקוט (אפילו שמוטורית והתפתחותית הוא מסוגל לבד)
ובכלל, מוכיחה לו שהיא נותנת בו את מלוא האמון אבל גם תומכת בו היכן שהוא צריך
סיפרתי לה למשל שקרה לא פעם שהלבשתי את ילדיי שלי אפילו שכבר ידעו להתלבש לבד
כי הרגשתי שהם מבקשים את זה כי הם צריכים את החום, את הקשר, את הביטחון שזה מעניק להם
הייתה שיחה מאד כואבת, היא בכתה ממש
והחליטה לנסות לשנות (בכל אופן, עד עכשיו השיטה שלה לא ממש הוכיחה את עצמה)
למחרת, כבר למחרת
המורה סיפרה לי בהתרגשות גדולה על השינוי הדרמטי בהתנהגות של בתה
היא הייתה מאושרת כי הכול היה לה בילקוט
היא הייתה מאושרת כי שיעורי הבית היו מוכנים
היא הייתה מאושרת כי אמא שלה הייתה אתה ודאגה לה (היא סיפרה את בקול למורה)
ההצקות פחתו כמעט לגמרי
הפרצוף הממורמר והעצוב שלה הפך למחייך
השינוי נשמר לאורך זמן (זה סיפור לא מהזמן האחרון)
והאימא מודה לנו שפקחנו את עיניה

אני מניחה שיהיה לך מה לומר
אבל כמו שכבר כתבתי ולא אכתוב שוב
כשיש כל כך הרבה ניזוקים משיטה
גם אם יש כאלו שהיא עובדת אצלן
שומר נפשו ירחק

שתהיה לך ולכל האימהות שרוצות רק בטובת ילדיהן
הרבה סייעתא דשמיא ונחת מכולם
בכל דרך חינוך שתבחרנה
 
זה מה שנקרא, להפעיל שיקול דעת עצמאי.
 
..
 
נכתב ע"י y&m;2101055:
לפני השיקול דעת,
משהו כאן הלך ראש בקיר.

אחח... כמה טוב שהאמא הזאת הלכה לשפר, ככה יש את מי להאשים.

כידוע אחריות לא זורקים אלא מעבירים למי שיכול לקחת אותה.
אבל עזבו, זו השיטה בהנחיית המנחה שסיממה את האמא ונתנה לה את הרעיונות לשלוח ילדה לביה"ס ללא ציוד, וללא עזרה.

חבל שאת קופצת למגננה.
היא העבירה ביקורת בצורה מאד עניינית בכל הודעותיה ולא נכנסה לפסים אישיים.
כל המטרה שלה הייתה להראות שגישה -ששוב ושוב, באופן שיטתי, אמהות טועות בהבנתה ומגיעות למקומות לא רצויים בגלל שימוש מוטעה בה, היא שיטה שיש בה בעייתיות.
היא לא דיברה נגדך אלא נגד הגישה.
 
ל'סבתא של נועה'
איך שאני מבינה יש כאן שני כללים בסיסיים בשיטת שרמן - וסלי שהאמא לא יישמה:
1. נותנים אמון אחרי שיודעים בודאות (ברור לך!) שהילד מסוגל, למד את הענין והוכיח את עצמו.
2. נשמעים להוראות המערכת! אם יש דרישה מכל סוג שהוא מצד בית הספר, עושים מה שביה''ס בקש וממשיכים לתת אמון במקביל שהילד מסוגל. (אולי למרות שהאמא 'מפריעה' ומצייתת לביה''ס בניגוד לשיטה :))

לענ''ד הפרטית, ילדה בכתה א', לוקח לה הרבה זמן ללמוד את ביה''ס והיא חייבת לווי צמוד של האמא כל השנה. זה משליך מאד על התפקוד והיחס ללימודים בהמשך השנים.
ואמא יכולה לעשות את זה ועדיין האחריות תהיה על הילדה.
 
נכתב ע"י סבתא של נעה;2101036:
ברכה יקרה מאד
אף אחד לא העניש אף אחד, לא את הילדה ובודאי שלא את האימא
רק אספר לך שוב את המקרה ואבקש ממך לנסות לקרוא אותו ללא דעה קדומה
וללא קשר לשיטת שפר הנכונה או לא
ילדה בכיתה א' חמודה ומטופחת
שמתחילת השנה גילתה בעיות התנהגות ובעיות תפקוד
היה חסר לה ציוד לימודי בסיסי, שיעורי בית, מחברות, ספרים וכדומה
בנוסף לכך היא הייתה עצבנית. הכתה בנות, הפריעה בשיעור
כמובן ספגה עונשים, גערות, והגרוע מכל- תיוג שלילי על התדמית שיצרה לה
ועוד בשלב כל כך התחלתי בבית הספר
כשהמורה שוחחה עם האימא בטלפון מספר פעמים
היא הסבירה לה בטוב טעם ודעת ש'זו אחריות שלה' ו'היא צריכה לשאת בתוצאות'
וכולי וכולי
אבל החמודה המשיכה לשאת בתוצאות
ולגלות מצוקה קשה מאד.
אז הזמנו את האימא לשיחה
לא כדי להעניש אותה
כדי שנחשוב ביחד מה עושים ואיך אפשר לעזור לילדה האומללה (היא באמת הייתה אומללה)
והאימא שטחה את משנתה הסדורה (שאת מכירה ולכן לא אחזור)
ואני, במחילה, שטחתי את משנתי שלי (שאין לי שם רשמי)
והסברתי שילד צריך 'גדול עומד על גביו' אפילו כשהוא יודע לעשות את הדברים לבד
והוא מקבל חיזוק וביטחון מזה שאימא נמצאת לידו, יושבת לידו כשהוא מכין ש.ב.
מסדרת אתו את הילקוט (אפילו שמוטורית והתפתחותית הוא מסוגל לבד)
ובכלל, מוכיחה לו שהיא נותנת בו את מלוא האמון אבל גם תומכת בו היכן שהוא צריך
סיפרתי לה למשל שקרה לא פעם שהלבשתי את ילדיי שלי אפילו שכבר ידעו להתלבש לבד
כי הרגשתי שהם מבקשים את זה כי הם צריכים את החום, את הקשר, את הביטחון שזה מעניק להם
הייתה שיחה מאד כואבת, היא בכתה ממש
והחליטה לנסות לשנות (בכל אופן, עד עכשיו השיטה שלה לא ממש הוכיחה את עצמה)
למחרת, כבר למחרת
המורה סיפרה לי בהתרגשות גדולה על השינוי הדרמטי בהתנהגות של בתה
היא הייתה מאושרת כי הכול היה לה בילקוט
היא הייתה מאושרת כי שיעורי הבית היו מוכנים
היא הייתה מאושרת כי אמא שלה הייתה אתה ודאגה לה (היא סיפרה את בקול למורה)
ההצקות פחתו כמעט לגמרי
הפרצוף הממורמר והעצוב שלה הפך למחייך
השינוי נשמר לאורך זמן (זה סיפור לא מהזמן האחרון)
והאימא מודה לנו שפקחנו את עיניה

אני מניחה שיהיה לך מה לומר
אבל כמו שכבר כתבתי ולא אכתוב שוב
כשיש כל כך הרבה ניזוקים משיטה
גם אם יש כאלו שהיא עובדת אצלן
שומר נפשו ירחק

שתהיה לך ולכל האימהות שרוצות רק בטובת ילדיהן
הרבה סייעתא דשמיא ונחת מכולם
בכל דרך חינוך שתבחרנה

אז ככה:
במקום לזרוק את זה על השיטה ולמצוא את האשם בקלות,
כשאני למדתי את השיעור על אמון (שיעור 1 מתוך 20, לויודעת למה כולם נתפסות רק לזה)
המנחה הקדימה, וחזרה והסבירה, מליוני פעמים: אמא שמרגישה שלא בטוח שיש לילד את היכולת, הכלים, האפשרויות, למה שהוא צריך לעשות - אסור לה לנסות לתת בו אימון!! זה חוסר אחריות!! היא השתמשה אפילו במילה "הפקרות".

למה אתן לא מבינות דבר אחד; אין פה ולא יהיה לעולם!! ספר חוקים וכללים ברורים מה עושים, מה לא, מתי וכמה. חינוך ילדים חייב לבוא עם חכמה, שיקול דעת של האמא שהיא היחידה שמכירה את נפש הילד לעומק ויודעת מה מתאים ומה לא.

אז רבש"ע.... למה לצאת נגד המקל במקום להאשים את המכה(בסגול) שלא ידע מתי להשתמש בו!!!!
 
..
 
נכתב ע"י סבתא של נעה;2101036:
ברכה יקרה מאד
אף אחד לא העניש אף אחד, לא את הילדה ובודאי שלא את האימא
רק אספר לך שוב את המקרה ואבקש ממך לנסות לקרוא אותו ללא דעה קדומה
וללא קשר לשיטת שפר הנכונה או לא
ילדה בכיתה א' חמודה ומטופחת
שמתחילת השנה גילתה בעיות התנהגות ובעיות תפקוד
היה חסר לה ציוד לימודי בסיסי, שיעורי בית, מחברות, ספרים וכדומה
בנוסף לכך היא הייתה עצבנית. הכתה בנות, הפריעה בשיעור
כמובן ספגה עונשים, גערות, והגרוע מכל- תיוג שלילי על התדמית שיצרה לה
ועוד בשלב כל כך התחלתי בבית הספר
כשהמורה שוחחה עם האימא בטלפון מספר פעמים
היא הסבירה לה בטוב טעם ודעת ש'זו אחריות שלה' ו'היא צריכה לשאת בתוצאות'
וכולי וכולי
אבל החמודה המשיכה לשאת בתוצאות
ולגלות מצוקה קשה מאד.
אז הזמנו את האימא לשיחה
לא כדי להעניש אותה
כדי שנחשוב ביחד מה עושים ואיך אפשר לעזור לילדה האומללה (היא באמת הייתה אומללה)
והאימא שטחה את משנתה הסדורה (שאת מכירה ולכן לא אחזור)
ואני, במחילה, שטחתי את משנתי שלי (שאין לי שם רשמי)
והסברתי שילד צריך 'גדול עומד על גביו' אפילו כשהוא יודע לעשות את הדברים לבד
והוא מקבל חיזוק וביטחון מזה שאימא נמצאת לידו, יושבת לידו כשהוא מכין ש.ב.
מסדרת אתו את הילקוט (אפילו שמוטורית והתפתחותית הוא מסוגל לבד)
ובכלל, מוכיחה לו שהיא נותנת בו את מלוא האמון אבל גם תומכת בו היכן שהוא צריך
סיפרתי לה למשל שקרה לא פעם שהלבשתי את ילדיי שלי אפילו שכבר ידעו להתלבש לבד
כי הרגשתי שהם מבקשים את זה כי הם צריכים את החום, את הקשר, את הביטחון שזה מעניק להם
הייתה שיחה מאד כואבת, היא בכתה ממש
והחליטה לנסות לשנות (בכל אופן, עד עכשיו השיטה שלה לא ממש הוכיחה את עצמה)
למחרת, כבר למחרת
המורה סיפרה לי בהתרגשות גדולה על השינוי הדרמטי בהתנהגות של בתה
היא הייתה מאושרת כי הכול היה לה בילקוט
היא הייתה מאושרת כי שיעורי הבית היו מוכנים
היא הייתה מאושרת כי אמא שלה הייתה אתה ודאגה לה (היא סיפרה את בקול למורה)
ההצקות פחתו כמעט לגמרי
הפרצוף הממורמר והעצוב שלה הפך למחייך
השינוי נשמר לאורך זמן (זה סיפור לא מהזמן האחרון)
והאימא מודה לנו שפקחנו את עיניה

אני מניחה שיהיה לך מה לומר
אבל כמו שכבר כתבתי ולא אכתוב שוב
כשיש כל כך הרבה ניזוקים משיטה
גם אם יש כאלו שהיא עובדת אצלן
שומר נפשו ירחק

שתהיה לך ולכל האימהות שרוצות רק בטובת ילדיהן
הרבה סייעתא דשמיא ונחת מכולם
בכל דרך חינוך שתבחרנה

סבתא של נועה היקרה גם כן!

דבר ראשון, כשאמרתי להעניש לא התכוונתי שהענשתן את הילדה או את אמה.
רק אמרתי, שבגישה הזאת, שהאחריות היא על האמא אז כל ילדה באשר היא, שמגיעה ללא שיעורי בית, אין סיבה להעניש אותה, כי לפי דבריך האמא אשמה בזה אז צריך כביכול להעניש את האמא.

דבר שני, אני לא צריכה לחזור על מה שכתבתי קודם, שאחריות זה לא שהאמא לא נמצאת באיזור, או מתעלמת מהצרכים של הילדה.
כשנותנים למישהו (כן, גם מבוגרים) להיות אחראי על משהו, לא מתכוונים שהוא יעשה הכל לבד, אלא שהוא יפעיל, יבקש, יארגן, את מי שהוא צריך בשביל להגיע לתוצאה.
אבל הוא אחראי להגיע לתוצאה שבקשו ממנו.

ילדה צריכה להיות עם שיעורי בית מוכנים, זו התוצאה שאנחנו רוצים ממנה.
וזה לא קשה.
אלא מה, היא מתקשה לפעמים? בואי תבקשי מאמא שתעזור לך.
יותר קל לך שאמא לידך? תגידי לאמא, אמא תעשי איתי שיעורים.
גם כשאמא עוזרת ועושה, ואפילו גוזרת וצובעת במקומה במחברת, כשזה בא מתוך הילדה, זה עדין אחריות של הילדה.

לפי דבריך, האם, לא הבינה את זה, והיא הלכה עם זה ראש בקיר. (למרות שבהנחיה הם חוזרות על זה שוב ושוב ושוב).
וכאן אני חוזרת לדוגמא שלי עם הגפרורים.
יש אנשים שלא עושים שימוש נכון בגפרורים, (ואנשים מתים כן, דיני נפשות) הייתכן בגללם להוציא את האש מחוץ לחוק? הרי יש כל כך הרבה אנשים שעושים בה שימוש יומיומי. שמשתמשים בה לטובה.

השיטה בכללותה, שיטה נכונה אם משתמשים בה לפי הכללים שמקבלים בקורס.
השיטה עבדה יפה על הרבה ילדים, ועל אמהות.
נכון שיש מיעוט שלקחו את השיטה ועשו בה שימוש מוטעה, זה עדין לא הופך את השיטה לרעה, שירחק ממנה כל שומר נפשו ונפש ילדיו.

אני שמחה שהילדה הזאת הצלחתם 'להציל' אותה. אבל תביני שלא 'הצלתם' אותה מהשיטה. הצלתם אותה מטעות של אמה.

ועוד דבר אחרון, גם כשאמא עובדת עם הילדים, היא מגששת, בודקת, אם היא רואה שזה לא עובד היא מפסיקה.
האמא פה, לא ענין אותה התוצאה, וזה כבר ענין אחר של האמא מול עצמה בלי קשר לשפר.
 
הדברים של סבתא של נועה מאד חשובים. ואני שמחה שהם נכתבו פה. הטיעונים שלה עניניים ומענינים.

אני מניחה שכל מורה בכתה א' נתקלת לא מעט בהורים שלא לוקחים מספיק חסות (כן, גם כאלה שלא למדו שפר) והורים שלוקחים חסות יתר (אנחנו מאד סלחניים אליהם כי המורה בכתה א' לא סובלת מזה אלא הילדה כשהיא כבר לא ילדה). הנושא הזה עם ובלי קשר לשיטת שפר שווה דיון.
כהורה משחרר בטבעי אני חושבת שאם הילדים לא מסתדרים מספיק עצמונית אולי השינוי צריך לבא בבתי הספר. אני גם שומעת תלונות מאמהות לילדות בכתה א' שהן מעורבות בשיעורי הבית יותר ממה שהן רוצות. הרבה יותר. והן לא עושת את זה כי זה חשוב להן, מתחשק להן או נראה להן חשוב אלא כי אין ברירה והמערכת בנויה בצורה שמחיבת את זה.
אבל זה לא קשור לדיון.
מה שכן קשור שאולי אם המורות היו לומדות שפר הדברים היו עובדים יותר טוב יחד. (לטובת כולם, בעיקר התלמידות) אבל כל עוד הן לא לומדות חובת ההורים להתכופף למערכת.

בכל אופן אם מדברים על מסורת ומקורות. אמא שלי לא ישבה לעשות איתי שיעורי בית ולא הכינה לי מערכת. היא אבזרה אותי בתחילת שנה וכל פעם שאבד לי משהו קבלתי שני שקלים והלכתי לחנות להשלים. מדי פעם גם כעסו ובקשו שאשמור על חפצי, לעתים גם קרה שהשאלתי עפרונות מחברות. בקיצור הסתדרתי.
החיים של הילדים שלי טיפה יותר קלים כי בארון אני מחזיקה סטוק של כל מכשירי הכתיבה. מי אחראי לקחת משם ולהכניס לילקוט? הם. תמיד הם עושים את זה? לא. וגילוי נאות. לא מענין אותי :)
לגבי שיעורי בית היו לי רק בנים בכתה א'. הם עשו שיעורי בית גם בלי התערבות שלי. אבל מאחר והיה חשוב לי לדוג' איכות הכתיבה הייתי יושבת לעתים מאד קרובות ומכונת לכתיבה יפה וסבלנית. בהמשך אין אצלינו שיעורי בית.
 
נכתב ע"י לבן;2101060:
חבל שאת קופצת למגננה.
היא העבירה ביקורת בצורה מאד עניינית בכל הודעותיה ולא נכנסה לפסים אישיים.
כל המטרה שלה הייתה להראות שגישה -ששוב ושוב, באופן שיטתי, אמהות טועות בהבנתה ומגיעות למקומות לא רצויים בגלל שימוש מוטעה בה, היא שיטה שיש בה בעייתיות.
היא לא דיברה נגדך אלא נגד הגישה.

תודה לבן על ההבהרה הנוספת שלך
אי אפשר לשכנע את המשוכנעים
כן אפשר (אני מקווה בכל אופן) לאפשר לרוב הדומם (כמה אלפים כמדומתני)
שנחשף לאשכול
לקרוא את הדעות המגוונות
ולהסיק מסקנות אינטליגנטיות בכוחות עצמו
 
נכתב ע"י bracha;2101107:
סבתא של נועה היקרה גם כן!

דבר ראשון, כשאמרתי להעניש לא התכוונתי שהענשתן את הילדה או את אמה.
רק אמרתי, שבגישה הזאת, שהאחריות היא על האמא אז כל ילדה באשר היא, שמגיעה ללא שיעורי בית, אין סיבה להעניש אותה, כי לפי דבריך האמא אשמה בזה אז צריך כביכול להעניש את האמא.

דבר שני, אני לא צריכה לחזור על מה שכתבתי קודם, שאחריות זה לא שהאמא לא נמצאת באיזור, או מתעלמת מהצרכים של הילדה.
כשנותנים למישהו (כן, גם מבוגרים) להיות אחראי על משהו, לא מתכוונים שהוא יעשה הכל לבד, אלא שהוא יפעיל, יבקש, יארגן, את מי שהוא צריך בשביל להגיע לתוצאה.
אבל הוא אחראי להגיע לתוצאה שבקשו ממנו.

ילדה צריכה להיות עם שיעורי בית מוכנים, זו התוצאה שאנחנו רוצים ממנה.
וזה לא קשה.
אלא מה, היא מתקשה לפעמים? בואי תבקשי מאמא שתעזור לך.
יותר קל לך שאמא לידך? תגידי לאמא, אמא תעשי איתי שיעורים.
גם כשאמא עוזרת ועושה, ואפילו גוזרת וצובעת במקומה במחברת, כשזה בא מתוך הילדה, זה עדין אחריות של הילדה.

לפי דבריך, האם, לא הבינה את זה, והיא הלכה עם זה ראש בקיר. (למרות שבהנחיה הם חוזרות על זה שוב ושוב ושוב).
וכאן אני חוזרת לדוגמא שלי עם הגפרורים.
יש אנשים שלא עושים שימוש נכון בגפרורים, (ואנשים מתים כן, דיני נפשות) הייתכן בגללם להוציא את האש מחוץ לחוק? הרי יש כל כך הרבה אנשים שעושים בה שימוש יומיומי. שמשתמשים בה לטובה.

השיטה בכללותה, שיטה נכונה אם משתמשים בה לפי הכללים שמקבלים בקורס.
השיטה עבדה יפה על הרבה ילדים, ועל אמהות.
נכון שיש מיעוט שלקחו את השיטה ועשו בה שימוש מוטעה, זה עדין לא הופך את השיטה לרעה, שירחק ממנה כל שומר נפשו ונפש ילדיו.

אני שמחה שהילדה הזאת הצלחתם 'להציל' אותה. אבל תביני שלא 'הצלתם' אותה מהשיטה. הצלתם אותה מטעות של אמה.

ועוד דבר אחרון, גם כשאמא עובדת עם הילדים, היא מגששת, בודקת, אם היא רואה שזה לא עובד היא מפסיקה.
האמא פה, לא ענין אותה התוצאה, וזה כבר ענין אחר של האמא מול עצמה בלי קשר לשפר.

ושוב אומר
וזו פעם אחרונה
השיטה נפלאה, השיטה נהדרת, השיטה מועילה
אבל
אם יש כל כך הרבה אימהות שלא מבינות טוב/ ראש בקיר/ מפנימות רק
שיעור 1 מתוך עשרים/ בעייתיות או מה שלא תוסיפי כאן
והשילוב הקטלני של אימהות 'לא חכמות' והשיטה יוצר נזקים קשים וגם לא מעטים

אישית, הייתי בורחת כמו אש
זה הכול
 
נכתב ע"י סבתא של נעה;2101158:
ושוב אומר
וזו פעם אחרונה
השיטה נפלאה, השיטה נהדרת, השיטה מועילה
אבל
אם יש כל כך הרבה אימהות שלא מבינות טוב/ ראש בקיר/ מפנימות רק
שיעור 1 מתוך עשרים/ בעייתיות או מה שלא תוסיפי כאן
והשילוב הקטלני של אימהות 'לא חכמות' והשיטה יוצר נזקים קשים וגם לא מעטים

אישית, הייתי בורחת כמו אש
זה הכול

א. אני לא ראיתי כל כך הרבה אמהות שלא מבינות וכו'.
ב. בכל שיטה שלא תהיה אפשר ללמוד ממנה לטוב ולמוטב.

ג. את יכולה לברוח ממנה, בכיף.
אבל את לא יכולה להבריח אחרות ממנה בזמן שאת לא באמת מכירה אותה. (את השיטה)

בהצלחה .
 
נכתב ע"י bracha;2101208:
א. אני לא ראיתי כל כך הרבה אמהות שלא מבינות וכו'.
ב. בכל שיטה שלא תהיה אפשר ללמוד ממנה לטוב ולמוטב.

ג. את יכולה לברוח ממנה, בכיף.
אבל את לא יכולה להבריח אחרות ממנה בזמן שאת לא באמת מכירה אותה. (את השיטה)

בהצלחה .

הכרחת אותי להגיב... :)
א. זה שאת לא נתקלת לא אומר שזה לא קיים
ׁ(אני בכלל לא מכירה אישית אמהות שלמדו את השיטה, אז אולי אין כאלה בכלל...:D)
ב. לא לגמרי מדויק
ג. היא מכירה תוצאות הרסניות...
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

סיפורו המדהים של הרב משה חיים גרינוולד מניו יורק



אבי מורי הרה"ג ר' אברהם צבי גרינוולד זצ"ל נולד בלודז' אשר בפולין ובגיל שמונה התייתם מאביו. אמו שנשארה מטופלת בשבעה יתומים קטנים ודאגה מאד לחינוכו של בנה הבכור, שלחה אותו לבן דודה, הלוא הוא הגאון המפורסם רבי מנחם זמבה הי"ד, אשר גידל את אבי במסירות רבה וכמובן דאג ללימודו ואף היה לומד עמו בעצמו.

אבי היה כמעט בגיל שבע עשרה, כאשר התקיימה בוורשה החתונה הגדולה חתונת בתו של כ"ק הריי"ץ מליובאוויטש זצוק"ל עם כ"ק הרבי מליובאוויטש ותמיד היה אבי מורי זצ"ל מספר בתור חוויה רוחנית גדולה על החתונה ההיא, הן על עצם החתונה שבה השתתפו כל שמנה וסלתה של גדולי יהדות פולניה החסידית, והן על שאז זכה לראשונה להיות פנים אל פנים עם החתן הצעיר הלוא הוא הרבי, ולפגישה הזאת, כך הסתבר לו מאוחר יותר, היתה משמעות גדולה בעתיד.

כיצד זכה אבי להיפגש עם החתן – הרבי – פנים אל פנים?

ובכן, כאמור, הוא היה בחור צעיר אז, כמעט בן שבע עשרה, והוא הגיע לחתונה יחד עם קרובו ומחנכו הגאון ר' מנחם זמבה הי"ד. למחרת החתונה אמר לו ר' מנחם זמבה שהוא הולך לבקר את החתן במלון שבו הוא מתאכסן, ואם הוא רוצה הוא יכול להתלוות אליו, כמובן שאבי הסכים וכך הלך לפגישה של ר' מנחם זמבה עם החתן.

אבי לא יכל לזכור ולחזור על מה דיברו השניים אבל הוא זכר היטב כי בסוף השיחה, לפני שנפרדו שני האישים, פנה אליו החתן – הרבי – ואמר לו "הרי עוד כמה ימים חנוכה – האם ידוע לך למה בנר חמישי של חנוכה עושים יומא דפגרא בכל ה'שטיבלאך'?"

אבי לא ידע מה לענות, והוא זכר שגם ר' מנחם הי"ד לא ענה ורק הסתכל בחתן כממתין לתשובה, ואז החתן – הרבי – פנה לאבי ואמר לו: "נר חמישי דחנוכה מסמל את החושך הכי גדול, כי היום הזה לא יכול אף פעם לחול בשבת קודש, ועל ידי נר חנוכה מאירים גם את החושך הכי גדול בעולם, ומשום כך החידוש והכח של חנוכה בא לידי ביטוי דווקא בנר החמישי שהוא הסמל של החושך וזו התפקיד של כל יהודי, בכל מקום שבו הוא נמצא, בוורשא או בלונדון, להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

כאמור, אבי לא זכר את מה ששוחחו ביניהם שעה ארוכה החתן ור' מנחם הי"ד, אבל הוא אמר שלעולם לא שכח את העובדה ש"כל מסכתות הש"ס עפו שם בחדר", כשיצאו מהמלון – כך סיפר אבי – היה הגאון ר' מנחם זמבה בהתפעלות כה עצומה מהחתן של הרבי מליובאוויטש ובמשך ימים רבים לא הפסיק לדבר על כך גם בבית וגם עם כל מי ששוחח באותם ימים.



*



מאז עברו קרוב לעשרים שנה. אבי עבר את כל מוראות השואה, בתחילה בגטו ואח"כ במחנות ההשמדה. אשתו הראשונה וחמשת ילדיו הקטנים נטבחו מול עיניו, וכשנסתיימה המלחמה ובחסדי השי"ת נשאר בחיים, אוד מוצל מאש, היה שבור ורצוץ בגופו ובנפשו.

במשך שנתיים ימים התגלגל במחנות ההצלה ממחנה לשני, הוא ניסה ונדד בהרבה מקומות לברר אם יש ניצולים ממשפחתו הקרובה והרחוקה, ולדאבון הלב התחוור לו כי כל אחיו ואחיותיו עד אחד ניספו על ידי הצורר ימ"ש.

בשנת תש"ח נסע לארה"ב, לפילדלפיה, שם חי אחי אביו, ר' משה חיים גרינוולד, מחסידי אמשינוב אותו הוא לא הכיר פנים אל פנים כי הדוד נסע לאמריקה עוד בטרם נולד – אבל הוא ארגן את נסיעתו וקיבלו באהבה רבה כאשר הוא עושה הכל כדי להקל עליו ולנסות לשקם אותו לאחר מנת הייסורים הנוראה שעברה על אבי זצ"ל באירופה הדוויה.

בלחץ הדוד ובהתערבות האדמו"ר מאמשינוב זצ"ל החליט אבי לשקם את חייו שנהרסו כליל ונשא לאשה בזיווג שני את אמי ע"ה, אף היא ניצולת שואה. אמי ע"ה ילידת קרקוב בתו של הר"ר זושא סינקביץ הי"ד, מחשובי חסידי אלכסנדר, ניצלה יחד עם אחותה והצליחו להינצל מיד בתחילת המלחמה כשהוברחו ממדינה עד שהפליגו לקנדה, שם גדלה בבית דוד אמם, הנגיד החסיד ר' קאפל שוורץ מחשובי יהודי טורונטו.



*​



לפני הנישואין של אבי עם אמי לקח ר' קאפל שוורץ את אבי לניו יורק ליחידות לכ"ק הריי"ץ מליובאוויוטש זצוק"ל כדי שיברכו. אבי מורי זצ"ל סיפר לי שממש נחרד ונדהם לראות את השינוי והזקנה הגדולה שקפצה על הרבי הריי"ץ מאז שראהו בחתונה בוורשא והיה קשה מאד להבין את דיבורו של הריי"ץ, ואחד מזקני החסידים שהיה בחדר הסביר ומסר את דברי הרבי.

ר' קאפל אמר לריי"ץ זיע"א שאבי הוא "אוד מוצל" שאיבד בשואה את משפחתו, ואז מעיניו הק' של הריי"ץ החלו לזלוג נהר של דמעות טהורות. הריי"ץ בירך את אבי לבנין עדי עד ואיחל לו אריכות ימים ושנים טובות. לפני שיצא אמר אבי לריי"ץ כי הוא זכה להיות בחתונה הגדולה בוורשא ואז – סיפר אבי – אורו עיניו של כ"ק הריי"ץ זיע"א והוא אמר לו כי כיוון שחתנו נמצא כאן עכשיו, וכיוון שאבי היה בחתונה – על כן כדאי שיכנס אליו לומר לו שלום.

ר' קאפל ואבי ירדו למטה ואחר שהראו להם איפה נמצא חדרו של ה'רמ"ש' כפי שנקרא אז – דפקו ונכנסו ואמרו שבאו על פי הוראת הרבי...

אבי היה בהתפעלות עצומה מכך שהרמ"ש הכירו מיד והשאלה הראשונה שלו היתה שיתאר לו את ימיו האחרונים של ר' מנחם זמבה הי"ד כי שמע שנהרג בגטו ורשה אך לא ידע את הפרטים. לאחר שאבי סיפר לו מה שידע אמר הרמ"ש לאבי "כיון שהרבי אמר לכם להכנס אלי – אם כן אני מחויב לומר לכם דבר תורה וכיון שאנו בחודש כסלו בסמיכות לחנוכה, הרי ידוע המנהג אצל רוב החסידים ממשיכי דרך הבעש"ט הק' לעשות "יומא דפגרא" בנר החמישי. ומהי הסיבה? מכיון שנר החמישי אף פעם לא יכול לחול בשבת אם כן זה ענין של חושך הכי חזק, וזה הכח והחידוש של נר חנוכה להאיר גם את החושך הכי חזק וגם התפקיד של יהודי בכל מקום בו הוא נמצא, בניו יורק או בלונדון, עליו להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

אין צורך לומר שאבי היה נדהם ונרעש, כאשר הוא עצמו הספיק כמעט לשכוח במהלך השנים את אותה אימרה בדיוק שה"רמ"ש" אמר לו כעשרים שנה קודם לכן, והנה עכשיו, פרץ הזכרון בבת אחת, וממש חזר כמעט מלה במלה על מה שאמר לו אז במלון, בוורשא, לפני עשרים שנה והלוא דבר הוא.



*

לאחר חתונתו שימש אבי מורי זצ"ל כרב ומלמד בקהילת "עדת ישראל" ב"וושינגטון הייטס", שם נולדנו גם אני ואחותי, אבי התגורר שם כחמש שנים ואח"כ בהשתדלות ר' קאפל שוורץ עבר להתגורר לידו בטורונטו ושימש גם שם כרב ומלמד בקהילת החרדים שם.

במשך השנים, בטורונטו, התקרב אבי מאד לחסידות סאטמאר שהיו בעיר, כיון שעבודתו ברבנות ובהוראה היתה אצל חסידי סאטמר, אף שלא שלח אותנו להתחנך בסאטמר, שלח אותנו למוסדות הקרובים לרוחה, אותי ואת אחי שלח לישיבת "נייטרא" המפורסמת.

למרות שבהשקפותיו היה אבי קרוב לשיטת סאטמר מעולם לא דיבר חלילה נגד הרבי מליובאוויטש, ואדרבה, תמיד היה מדבר עליו בהערצה וחרדת כבוד מיוחדת וזה החדיר גם בנו, הבנים והבנות.

בחורף של שנת תשכ"ט התחתנתי אני, אבי אמר לי כי למרות שאיננו חסיד ליובאוויטש – הרי מכיון שלפני החתונה שלו זכה לקבל את ברכתו של הרבי, על כן ליבו אומר לו והוא מרגיש צורך ורצון להכנס עמי לרבי מליובאוויטש לקבל ברכתו לפני החתונה, למרות שמאז, למעלה מעשרים שנה, לא התראה עמו.

אני הסכמתי בלב שלם אבל אז התברר שזה לא כ"כ פשוט להיכנס לרבי, רק לאחר דו"ד עם המזכיר של הרבי – וכך לאחר שאבי הסביר לו שלא יכול לחכות כמה חדשים להזמין תור ל"יחידות" כי ברצונו לקבל ברכה לפני החתונה – הסכימו לתת לנו תור להכנס ובלבד שנבטיח שזה יהיה "רק לבקש ברכה" ולא נעכב את הרבי, אבי הבטיח ונסענו במיוחד מטורונטו ביום שנקבע לנו.



*



אינני זוכר את השעה המדוייקת שנכנסנו לרבי, אבל זה היה קרוב לבוקר מאשר ללילה, אי שם באשמורת הבוקר, אני ראיתי פעם ראשונה פנים אל פנים את פניו של הרבי, ובפרט עיניו הק' עשו עלי רושם גדול, אבי נתן לרבי את ה"פתקה" כנהוג ושם השמות שלי ושל הכלה שלי ובקשת הברכה של אבי שנזכה לבנין עדי עד וכו'.

כשלקח הרבי הפיתקה מיד אבי, עוד בטרם פתח אותה, הביט באבי בחיוך רחב ואמר לו: "נאך העכער צוואנציק יאר שוין טאקע געקומען די צייט, בפרט אז דער שווער האט דאך אייך געשיקט צו מיר" [-אחרי יותר מעשרים שנה באמת הגיע כבר הזמן, בפרט שחותני הרי שלח אתכם אלי...].

אבי נותר על עומדו נדהם ונפחד ונרעש ולא מצא כח לפתוח את פיו, בינתיים הגבאי הדופק בחוזק בדלת אך הרבי עשה תנועת ביטול בידו כמי שאומר אל תשימו לב, תוך כדי כך הרבי פתח את הפתקא הביט בה כהרף עין ותיכף התחיל לתת לנו את ברכותיו הקדושות שיהיה בנין עדי עד וכו' וגם בירך את אבי באריכות ימים ושנים טובות וכו' ואמר לו בערך בזה הלשון: אזוי ווי איר האט משמח גיווען ביי מיר אויף דער חתונה, וועט אייך דער אייבערשטער געבן כוחות און נחת משמח זיין אויכעט ביי דער חתונה פין אייער אייניקל " (כמו ששמחת בחתונה שלי ה' יתברך יתן לך נחת וכח לשמוח בחתונת הנכד שלכם).

מעיניו של אבי זלגו דמעות של התרגשות וגם אני מאד התרגשתי, ביודעי עד כמה אבי שבור ורצוץ בגופו מכל מה שעבר עליו במחנות וכו' ועד כמה יקרה לו ברכה כזו של הרבי.

לפני שיצאנו הרהיב אבי עוז ושאל את הרבי: היות והבטיח למזכיר שאנחנו נכנסים רק לבקש ברכה, בכל זאת כיון שיש שאלה שמאז מציקה לו האם הרבי מרשה לו לשאול.

הרבי חייך מאד ואמר לו (בערך(: "אזוי ווי דער רבי דער שווער האט אייך גישיקט צו מיר – מוז איך אייך ענטפערן אלע קשיות". (כיון שכבוד קדושת מו"ח אדמו"ר שלח אתכם אלי – אני מוכרח לענות לכם על כל הקושיות). וכששוב נשמעו דפיקות חזקות בדלת שוב עשה הרבי בידו סימן שלא נשים לב.

אבי פנה אל הרבי ואמר: מסיבות שונות יצא לי במשך כל השנים להיות בקרב חסידי סאטמר והחוגים שלהם ושם אני שומע כל הזמן טענות ומענות על שיטת ליובאוויטש, ואף שחלילה איני מקבל כל הלשון הרע שאני שומע וכו' אבל בכל זאת הצליחו גם אצלי לעורר קושיה גדולה על השיטה של ליובאוויטש בכל הקשור להתחברות לרשעים וכו', והרי ידועים הפסוקים כמו "משנאיך ה' אשנא" וכו' ואיך זה שליובאוויטש מתחברת במאור פנים עם רשעים הלוחמים נגד השי"ת ותורתו וכו'.

אבי אמר לרבי שהוא מבקש סליחה על עצם השאלה ולא התכוון חלילה לקנטר אלא אדרבה רוצה להבין שיטתו של הרבי כדי שיוכל לענות גם לעצמו וגם לאחרים וכו'.

הרבי פנה אל אבי בשאלה: מה היה עושה אותו קנאי מהשכנים שלך, אם חלילה הבת שלו היתה יוצאת לתרבות רעה? האם היה מנסה להחזירה לדרך התורה והמצוות או שהיה אומר "משנאיך ה' אשנא" ו"אסור להתחבר לרשעים" ולכן יתרחק ממנה ולא ירצה לקרב אותה?

הרבי לא המתין לתשובה, ומיד המשיך: אותו קנאי, היה עונה בודאי שכשמדובר בבת שלו זה שונה, כי על זה נאמר: "ומבשרך אל תתעלם" וכאן הרצינו פניו הק' של הרבי והוא עצם את עיניו הק', דפק על השולחן ואמר "ביי דער אויבערשטן איז יעדער איד טייער ווי א בן יחיד ביי דעם רבי'ן דער שווער איז יעדער איד ומבשרך אל תתעלם!" [ - אצל הקב"ה כל יהודי יקר כמו בן יחיד אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר כל יהודי הוא 'מבשרך אל תתעלם'].

לאחר מכן הביט הרבי בי ובאבי במבט חודר ואמר: "ומסיימין בברכה כידוע נהגו אצל כל החסידים לחגוג את נר חמישי דחנוכה מה הטעם? כיון שנר חמישי של חנוכה לעולם לא יכול לחול בשבת ולכן זה מסמל את שיא החושך ובכח של נר חנוכה אפשר להאיר גם את העניין הכי חשוך, זה תפקידו של כל יהודי להאיר גם את המקומות הכי חשוכים, ולא משנה אם הוא נמצא בטורונטו או בלונדון, כל יהודי הוא חלק אלוקה ממעל ממש, בנו יחידו של הקב"ה וכשמדליקים את הנשמה שלו בנר של קדושה – מתעורר גם היהודי הרחוק ביותר במקום החשוך ביותר".

אבי שהיה נדהם ונרעש באופן הכי מבהיל, לא שמע גם את מלות הברכה האחרונות של הרבי והוא אפילו לא זכר איך הוצאתי אותו מהחדר של הרבי.

כל הדרך חזרה לטורונטו הוא לחש רק שתי מלים, פלאי פלאים, פלאי פלאים.



*



מאז עברו בערך כעשר שנים. בשנת תשל"ט התחתן אחי הצעיר בעיר לונדון, וכל המשפחה, אבי ואמי, אחותי וגיסי ואני נסענו לחתונה. במטוס בדרך ללונדון ראיתי שאבי מוטרד ומשהו מעיק לו, שאלתי במה הענין, ובתחילה לא רצה לספר, רק אחרי כמה פעמים ששאלתי סיפר לי:

כמה דקות לפני שעזב את הבית בטורונטו, נכנס אליו השכן, מהמכובדים ביותר בקהילה, ובכה לפניו בדמעות שליש, ואמר לו שמה שהוא מספר לו עתה זה סוד כמוס ושלא יספר לאיש רק בלית ברירה הוא מספר לו אולי יוכל לעזור.

ובכן מסתבר שהבת של אותו שכן הידרדרה מאד ביהדותה, בתחילה ההורים לא כל כך ידעו מכך כי הסתירה לגמרי מפניהם, אבל לפני שבועיים התברר להם למרבה האסון והבושה שהיא ברחה עם איזה גוי ללונדון ומאז אצלם בבית בכי ומספד ותשעה באב כל הנסיונות שלו על ידי קרוב משפחה בלונדון לאתר אותה עלו בתוהו ולכן הוא מבקש מאבי, בהיות שהוא נוסע ללונדון, שיראה לטכס עצה ולהתעניין אולי יחוס אולי ירחם ה', אולי יוכל לעזור למצוא את הבת ולמנוע ממנה מרדת שחת.

אבי שהיה בידידות קרובה מאד עם השכן, היה נרעש מהסיפור, וגם אני מאד לקחתי ללבי וחשבתי איך ומה נוכל לעשות בענין זה בלונדון.

החתונה היתה בשעטומ"צ, ובלילה הראשון של השבע ברכות פנה אבי למחותן, סיפר לו את המעשה עם בת השכן, ושאל אותו אולי יכול לייעץ לו איך ואיפה – אם בכלל שייך – להתעניין ולעשות משהו בנידון.

המחותן מיד כששמע הסיפור, אמר לאבי מורי שאם כי הוא אין לו שום מושג בזה, הרי יש לו ידיד חסיד חב"ד, שהרבי מליובאוויטש מטיל עליו תמיד כל מיני שליחויות ושמו הוא הר"ר אברהם יצחק גליק, ואם יש מישהו שיוכל לעזור בזה הרי הוא האיש, כי כבר איתמחי גברא להציל ברחבי אירופה הרבה נשמות יהודיות מהתבוללות.

עוד באותו לילה צלצל המחותן לרב גליק, סיפר לו את כל סיפור המעשה ועד כמה הענין דחוף, והרב גליק ביקש הטלפון של הורי הנערה מטורונטו אולי יודעים אי אלו פרטים וכתובות שיתנו לו קצה חוט איפה להתחיל בחיפושים. הרב גליק בצידו הבטיח לעשות את כל המאמצים וההשתדלות.



*



אינני יודע איפה חיפש הרב גליק, לאן הלך, אצל מי בירר, אבל באחת הלילות כעבור כעשרה ימים – אבי ואמי נשארו בלונדון עד אחרי חנוכה – צלצל הרב גליק למחותן ואמר שיבוא אליו בדחיפות "יש לי הפתעה מאד טובה".

המחותן ואבי מיהרו לבית הרב גליק, כשנכנסו לביתו ראו בסלון ביתו יושבת בחורה וממררת בבכי. בפתח הסלון דלקה החנוכיה.

לפתע, תוך כדי שאבי מסתכל על החנוכיה ורואה את חמשת הנרות הדולקים – אבי כמעט נפל מתעלף ארצה. הוא נזכר במשפט המוזר שהרבי הקדוש אמר לו לפני חמישים שנה, לפני שלושים שנה, ולפני עשר שנים.

"נר חמישי של חנוכה מסמל את הכח של החנוכיה והתפקיד של יהודי להאיר גם את המקום החשוך ביותר, בוורשא או בלונדון, בניו יורק או בלונדון, בטורונטו או בלונדון"...

"מה יעשה אותו קנאי", אם הבת שלו תדרדר... אצל הקב"ה כל יהודי הוא בן יחיד... אצל כ"ק מו"ר אדמו"ר כל יהודי הוא "מבשרך אל תתעלם"...

אין צורך לומר שהבחורה חזרה בתשובה שלמה, ואין גם צורך לומר שמאותו יום לא פתח יותר אותו "קנאי" את פיו נגד ליובאוויטש...



*

כשחזר אבי לקנדה עשה כל המאמצים להיכנס לרבי מליובאוויטש, הוא הרגיש צורך וחובה נפשית לאחר מה שקרה להיכנס לקודש פנימה אבל באותן שנים כבר היה קשה מאד להיכנס לרבי ל"יחידות".

רק בתשרי הבא, שנת תש"מ, לאחר מאמצים מרובים הצליח אבי להיכנס ל"יחידות" באותו לילה שנכנסו קבוצת האורחים שהגיעו לרבי לחגים.

אבי סיפר לי שמרוב התרגשות לא יכל להוציא הגה מהפה, וכשהתחיל לדבר ולספר את הסיפור פרץ בבכי. הרבי שמע ממנו רק כמה משפטים, ואז פנה לאבי ואמר לו: "דער שווער האט דאך געהאט א ווייטן קוק"... [לחותני הרי היה מבט רחוק]...

וכל פעם שסיפר אבי מורי זצ"ל את הסיפור היה אומר שהרבה יותר מהמופת הפלאי של הרבי מליובאוויטש, שכבר לפני חמישים שנה בהיותו חתן, ראה כל כך למרחוק... הרבה יותר מהמופת הזה הוא התפעל בכל ליבו על גודל הענווה השמיימית של הרבי שאמר לו בפשטות הכי גדולה וברצינות הכי גדולה "דער שווער האט דאך געאט א וויטען קוק"...

ושרשרת המופתים הפלאיים לא פסקה: בי"ד כסלו תשמ"ט, בדיוק שנגמר השבע ברכות מחתונת בתי הבכורה (כפי שהרבי בירך אותו שישמח בחתונה של הנכד) ובדיוק ביום שבו מלאו ששים שנה מהחתונה הגדולה בוורשא של הרבי – באותו ערב שבק חיים לכל חי והשיב נשמתו למרומים.



זכותו תגן עלינו

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה