שיטת שפר - מישהו שמע?

נכתב ע"י nori;2098649:
נכון, זו חזרה למקורות ולמסורת עם סימוכים פסיכולוגים ושפה עדכנית שקלה להבנה.

אם כדי לפתח את הסמכות ההורית עוזר לך ללמוד חומש ורשי ולעין בתוספות לפי מראי מקומות שמישהו יכתוב עבורך מעולה.
לאחרים זה קצת פחות פרקטי ולכן שיעוריה של גב' וסלי למשל הם מענה מצוין.

נכתב ע"י ronitg;2098655:
זה לגמרי חזרה למקורות, ל"כבד את אביך ואת אמך" בלי התנצלויות
ויותר מזה - אני באופן אישי, יותר ממה שהקורס עזר לי בפתרון בעיות עם הילדים, הוא הכניס אותי למקום אחר לגמרי לגמרי בכיבוד ההורים שלי (וגם של בעלי ;) )

לא השתכנעתי. אני עדיין אוהבת לקרוא ולשמוע בעניין חינוך מאנשי התורה, רבנים יודעי ספר, או רבניות שקיבלו מהם, מאשר משיטת חינוך מגויירת. ועל זה הבנתי שאין ויכוח.
 
לא מחווה את דעתי כלל על השיטה מכיון שאני לא מכירה מספיק לעומק.
אישית, מה שמפריע לי בד"כ זה הלהט ותחושת האמת המוחלטת של מצודדות השיטה.
איך מישהי אמרה לי פעם תוך כדי שהשתתפה בקורס כזה, "זאת האמת, זאת האמת של כל החיים".
צורם לי.
 
נכתב ע"י rosmarin;2098686:
לא השתכנעתי. אני עדיין אוהבת לקרוא ולשמוע בעניין חינוך מאנשי התורה, רבנים יודעי ספר, או רבניות שקיבלו מהם, מאשר משיטת חינוך מגויירת. ועל זה הבנתי שאין ויכוח.

אז לא.
אני לא חפשתי שיעורי יהדות. חפשתי תרופה לחולשת הנפש שתפתור לי קונפליקטים מצאתי שיטה לעבודת המידות. זה עובד לי יופי. כמובן שזה לא קסם וזוהי עבודת חיים.
אם עזרתי למישהי במידע שנתתי טוב ולמי שזה לא מתאים לה גם טוב. אני לא חושבת שכל מה שנכון לי נכון גם לאחרים. ותמיד מענין לשמוע דעות שונות ממני.
 
לא מכירה את שפר.
מכירה אישה אחת שהלכה לקורס כזה והפכה לבנאדם אחר.
אימא מאושרת ובטוחה בעצמה, בלי לחץ מיותר, בלי נקיפות מצפון מעוותות עם הרבה יותר פניות נפשית לילדים שלה, אוהבת אותם הרבה יותר.


(אני אישית לא ממש מבינה למה צריך לקרוא לזה שיטה, זה בערך הצורה הכי טבעית להיות הורים)
 
נכתב ע"י יונה יונה;2098935:
לא מכירה את שפר.
מכירה אישה אחת שהלכה לקורס כזה והפכה לבנאדם אחר.
אימא מאושרת ובטוחה בעצמה, בלי לחץ מיותר, בלי נקיפות מצפון מעוותות עם הרבה יותר פניות נפשית לילדים שלה, אוהבת אותם הרבה יותר.


(אני אישית לא ממש מבינה למה צריך לקרוא לזה שיטה, זה בערך הצורה הכי טבעית להיות הורים)

ומה עם הילדים? הם גם מאד מאושרים מאז שהיא הלכה אליהם?
 
נכתב ע"י mirier;2098716:
לא מחווה את דעתי כלל על השיטה מכיון שאני לא מכירה מספיק לעומק.
אישית, מה שמפריע לי בד"כ זה הלהט ותחושת האמת המוחלטת של מצודדות השיטה.
איך מישהי אמרה לי פעם תוך כדי שהשתתפה בקורס כזה, "זאת האמת, זאת האמת של כל החיים".
צורם לי.

נכון!
כי כל שיטה או דעה שסוברת שרק היא האמת זה מגיע מנקודת חולשה של כוחניות ורצון לשליטה.
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2098949:
ומה עם הילדים? הם גם מאד מאושרים מאז שהיא הלכה אליהם?

ברור שכן,
לא ראית מה כתבתי על פניות נפשית לילדים ואהבה?


בנאדם נורמטיבי לא שומע הרצאה ומפסיק לדאוג לילדים שלו מאותו יום והלאה....
 
לגבי ההתנגדות לאדלר, נשמע לי ממש מוזר....

הרי פרויד בגדול כופר במושג בחירה חופשית ואדלר מחזיר אותה בדיוק למקומה המכובד.
 
נכתב ע"י יונה יונה;2098957:
ברור שכן,
לא ראית מה כתבתי על פניות נפשית לילדים ואהבה?


בנאדם נורמטיבי לא שומע הרצאה ומפסיק לדאוג לילדים שלו מאותו יום והלאה....

הייתי ממליצה ללכת לשאול אותם,
לא תמיד מה שהאמא חושבת שכך זה זה באמת כך.
ואני יכולה לתת לך הרבה דוג' מעצמי איך שחשבתי שטוב לילדים שלי וגיליתי אחרת.
 
נכתב ע"י יונה יונה;2098962:
לגבי ההתנגדות לאדלר, נשמע לי ממש מוזר....

הרי פרויד בגדול כופר במושג בחירה חופשית ואדלר מחזיר אותה בדיוק למקומה המכובד.
נכון אבל זה רק חלק מהשקפתו.
 
אני למדתי שיטת שפר והפכתי לאמא הרבה יותר טובה בכל המובנים ויעידו על זה כל הסובבים אותי.
זו שיטה מדהימה שהופכת את הילדים להיות מאושרים ואת האמא שלווה ובטוחה בילדים שלה.
השיטה מנסה להחזיר אותנו למה שהיה פעם, שהורים האמינו בילדים שלהם, שלא היה כל הזמן את הפסיכולוגיה שנושפת בעורפינו ואומרת לנו כמה הילדים שלנו בעייתים וכו'.
ואני הגעתי לגמרי מהרקע הטיפולי והחינוך מיוחדי......ולמרות זאת אני חושבת שזו שיטה מהממת.
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2098967:
הייתי ממליצה ללכת לשאול אותם,
לא תמיד מה שהאמא חושבת שכך זה זה באמת כך.
ואני יכולה לתת לך הרבה דוג' מעצמי איך שחשבתי שטוב לילדים שלי וגיליתי אחרת.

אם אנחנו לא נסמוך על עצמינו שאנחנו יודעות מה טוב לילדים שלנו והאם טוב להם, אז על מי נסמוך? על הניק בפוטנציאל שתבוא לתשאל את הילדים שלנו אם הם מרוצים מאמא שלהם?

את הדוגמא למה אמהות צריכות ללמוד שפר. ועזבי. לא תביני את המשפט הזה. אני כותבת את זה לאחרות.
 
נכתב ע"י nori;2098985:
אם אנחנו לא נסמוך על עצמינו שאנחנו יודעות מה טוב לילדים שלנו והאם טוב להם, אז על מי נסמוך? על הניק בפוטנציאל שתבוא לתשאל את הילדים שלנו אם הם מרוצים מאמא שלהם?

את הדוגמא למה אמהות צריכות ללמוד שפר. ועזבי. לא תביני את המשפט הזה. אני כותבת את זה לאחרות.

מצחיק בקושי.
ממש לא מענין אותי הילדים שלכם, מענין אותי הילדים שלי,
ולסמוך על אינטואיציות שלנו הם לא תמיד צודקות באופן גורף.
עובדה.
גם למתעללים למיניהם יש אינטואיציות :mad:
 
פוטנציאל יש לך באשכול הזה הרבה תגובות המשקפות אי הכרות אמיתית עם השיטה.

ובמענה לאחת הנקודות שהעלת, של התעלמות מצרכי הילד, הגישה אינה אומרת להתעלם מצרכי הילד, אלא להתעלם מהאופן הלא נכון שבהם הם מובעים.

לדוג', לא לתת לילד הקטן שפספס לנקות את עצמו, אלא לנקות אותו כאילו את מנקה את הילד של השכן, בלי להרבות מלל ובלי לעשות מזה נושא. לכלך, ניקית, שלום.

באופן אישי היה לי ילד שבקש הכל בבכי, רוצה לשתות - בבכי, לא רוצה תפו"א רוצה עוף - בבכי, ואני כמו אמא חכמה מלמדת אותו לבקש יפה,: " תבקש יפה, כשאתה בוכה אני לא מבינה מה אתה רוצה" הרגשתי שזה מתחיל לעייף את המערכת ביננו.
התחלתי להתעלם מהבכי - אבל לחלוטין, מבחינתי כשהוא בכה זה היה שווה ערך לחלוטין לדיבור יפה ובוגר. תוך שבוע הוא הפסיק לבכות והתחיל לדבר יפה.

תסבירי לי במה הילדים יוצאים נפסדים כשאמא שלהם משנה משהו בראש שלה, לא משנה את היחס אל הילדים, לא את היחס לצרכים שלהם, רק ביחס למניע שלהם, זה הכל.

ואין מקום להאריך כאן בהכל.

ומותר להורים להפעיל את סמכותם, הם לא אמורים לרצות את הילדים!
לספק להם את צורכיהם הפיזיים, אכן. (לפי התורה חייבים רק עד גיל 6!)
לתת להם אהבה, ודאי.
לגדל אותם מתוך שמחה, אמן.
אבל הילדים אמורים ללכת בדרכי ההורים, ולא ההורים לרוץ אחרי הילדים.

ואם יש לך הוכחה תורנית לכך שיש להתנהג אחרת, אשמח לשמוע, אני תמיד אוהבת להעשיר את הידע שלי.
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2099010:
מצחיק בקושי.
ממש לא מענין אותי הילדים שלכם, מענין אותי הילדים שלי,
ולסמוך על אינטואיציות שלנו הם לא תמיד צודקות באופן גורף.
עובדה.
גם למתעללים למיניהם יש אינטואיציות :mad:

התענינת בילדים של אחרים פשוט. שלחת את יונה לבדוק את הילדים של חברה שלה כי בטח אמא שלהן לא יודעת אם באמת טוב להם.
אם זה לא מתאים לילדים שלך מצוין, את פועלת לפי שפר. כל אמא יודעת מה טוב לילדים שלה. ואם אמא מרגישה שלילדים שלה טוב אז אף אחד לא יודע יותר טוב ממנה.

נכון, האינטואיציות שלנו לא תמיד צודקות. זה רק כלי אחד. ודווקא אחד היותר שימושיים. ואם טעינו? אז טעינו. בשפר לאמהות מותר לטעות. ולתקן. ולהמשיך הלאה והן עדיין האמהות הטובות ביותר עבור הילדים שלהן. וזה לא אני שהחלטתי וגם לא גב' שפר. זה הקב"ה שנתן לכל ילד את האמא שלו והוא החליט שזה מה שטוב לו. ובחר בה באופן הכי אישי ומדוקדק למשימה. וזה מחייב שלא יהיה ספק אבל גם מרגיע.

ולגבי מתעללים למיניהן האמת שאין לי מושג מה יש להם ומה אין להם. אני מדברת על אמהות נורמטיביות וילדים נורמטיבים.
 
נכתב ע"י y&m;2099011:
פוטנציאל יש לך באשכול הזה הרבה תגובות לא מכבדות ולא ענייניות ומשקפות אי הכרות אמיתית עם השיטה.

ובמענה לאחת הנקודות שהעלת, של התעלמות מצרכי הילד, הגישה אינה אומרת להתעלם מצרכי הילד, אלא להתעלם מהאופן הלא נכון שבהם הם מובעים.

לדוג', לא לתת לילד הקטן שפספס לנקות את עצמו, אלא לנקות אותו כאילו את מנקה את הילד של השכן, בלי להרבות מלל ובלי לעשות מזה נושא. לכלך, ניקית, שלום.

באופן אישי היה לי ילד שבקש הכל בבכי, רוצה לשתות - בבכי, לא רוצה תפו"א רוצה עוף - בבכי, ואני כמו אמא חכמה מלמדת אותו לבקש יפה,: " תבקש יפה, כשאתה בוכה אני לא מבינה מה אתה רוצה" הרגשתי שזה מתחיל לעייף את המערכת ביננו.
התחלתי להתעלם מהבכי - אבל לחלוטין, מבחינתי כשהוא בכה זה היה שווה ערך לחלוטין לדיבור יפה ובוגר. תוך שבוע הוא הפסיק לבכות והתחיל לדבר יפה.

תסבירי לי במה הילדים יוצאים נפסדים כשאמא שלהם משנה משהו בראש שלה, לא משנה את היחס אל הילדים, לא את היחס לצרכים שלהם, רק ביחס למניע שלהם, זה הכל.

ואין מקום להאריך כאן בהכל.

ומותר להורים להפעיל את סמכותם, הם לא אמורים לרצות את הילדים!
לספק להם את צורכיהם הפיזיים, אכן. (לפי התורה חייבים רק עד גיל 6!)
לתת להם אהבה, ודאי.
לגדל אותם מתוך שמחה, אמן.
אבל הילדים אמורים ללכת בדרכי ההורים, ולא ההורים לרוץ אחרי הילדים.

ואם יש לך הוכחה תורנית לכך שיש להתנהג אחרת, אשמח לשמוע, אני תמיד אוהבת להעשיר את הידע שלי.
ראשית תודה על כל המחמואת זה מעלה את הדימוי האישי שלי ומעצים את הסמכות ההורית, והפונטציאל הגלום הכל אמא יהודיה להתחבר לאינטואיציות שלה.;)


ובאמת, יש לי תזה מאד ברורה למה השיטה הזו הרסנית,
והיא בדיוק ההיפך מאהבת אמיתית לילד.
בדיוק ההיפך מדאגה כנה לבנים שלנו,
היא שיטה שדואגת לשמור על האמא מניצול לכאורה ולא ממקום שמפתחת את הלב הרחימאי שעושה למען הילדים שלה כי הם כל חייה ועולמה.

לרגע לא אמרתי שאשה צריכה לשעבד את עצמה , ולא לרצות את ילדיה.
אבל להרגיש שלתת לילדים זה ניצול זה היפך היהדות!
מי שמעונינת באמת להבין את הדקות של הדברים , את הסלידה מהנושא , מוזמנת.

ו
 
נכתב ע"י y&m;2099011:
פוטנציאל יש לך באשכול הזה הרבה תגובות לא מכבדות ולא ענייניות ומשקפות אי הכרות אמיתית עם השיטה.

ובמענה לאחת הנקודות שהעלת, של התעלמות מצרכי הילד, הגישה אינה אומרת להתעלם מצרכי הילד, אלא להתעלם מהאופן הלא נכון שבהם הם מובעים.

לדוג', לא לתת לילד הקטן שפספס לנקות את עצמו, אלא לנקות אותו כאילו את מנקה את הילד של השכן, בלי להרבות מלל ובלי לעשות מזה נושא. לכלך, ניקית, שלום.

באופן אישי היה לי ילד שבקש הכל בבכי, רוצה לשתות - בבכי, לא רוצה תפו"א רוצה עוף - בבכי, ואני כמו אמא חכמה מלמדת אותו לבקש יפה,: " תבקש יפה, כשאתה בוכה אני לא מבינה מה אתה רוצה" הרגשתי שזה מתחיל לעייף את המערכת ביננו.
התחלתי להתעלם מהבכי - אבל לחלוטין, מבחינתי כשהוא בכה זה היה שווה ערך לחלוטין לדיבור יפה ובוגר. תוך שבוע הוא הפסיק לבכות והתחיל לדבר יפה.

תסבירי לי במה הילדים יוצאים נפסדים כשאמא שלהם משנה משהו בראש שלה, לא משנה את היחס אל הילדים, לא את היחס לצרכים שלהם, רק ביחס למניע שלהם, זה הכל.

ואין מקום להאריך כאן בהכל.

ומותר להורים להפעיל את סמכותם, הם לא אמורים לרצות את הילדים!
לספק להם את צורכיהם הפיזיים, אכן. (לפי התורה חייבים רק עד גיל 6!)
לתת להם אהבה, ודאי.
לגדל אותם מתוך שמחה, אמן.
אבל הילדים אמורים ללכת בדרכי ההורים, ולא ההורים לרוץ אחרי הילדים.

ואם יש לך הוכחה תורנית לכך שיש להתנהג אחרת, אשמח לשמוע, אני תמיד אוהבת להעשיר את הידע שלי.

זו דוגמא מאד יפה ונעימה לאוזן.

אבל לי, למשל, יש חברה שבעקבות שיטת שפר הענישה את הילד שלה אחרי מעשה חמור במילים הבאות "עכשיו עשר דקות אני לא עונה לך. אתה לא מעניין אותי כרגע. עשר דקות אני לא אמא שלך". מדובר בילד בן שש. הילד בוכה, צורח עשר דקות והאמא מתעלמת.

בעיניי זו התעללות.

וזה נעשה בעידודה ובהדרכתה של מנחת השיטה. כמובן שעכשיו כל ה"שפריות" תקפוצנה שאי אפשר לדעת מה מערכת היחסים בין האמא לילד, וכתגובה למה זה נעשה ועוד ועוד. אבל בנקודה הזאת הגעתי עם חברה שלי לקצה.

אני לא אוסיף מעבר למה שנאמר בעניין ה"מסיונריות" של לומדות השיטה. ההטפה שלהן לגבי השיטה חוצה גבולות.
 
נכתב ע"י אביגיל אינש;2098645:
לפי סיפורים שקראתי על השואה:
אמהות מסורות ודאגניות - אכלו את קצבת האוכל שלהן, במצפון נקי,
והיו אומרות לילד: הייתי נותנת לך את האוכל, אך מה לעשות שאני צריכה לדאוג לך שיהיה לך עדיין אמא !....

שקר וכזב!!!
איפה קראת את השטויות האלו??????????
 
עזבו,
הדברים העיקריים נאמרו , מי שרציני יקרא ויפנים,
ומי שממשיך להתלהט זה אומר דרשיני,

אני מניחה שיש כאן הרבה נשים חשובות המבינות ענין ובאמת מעונינות ללמוד ולחפש את האמת לאושר של ילדינו,
לא כך?
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2099026:
ובאמת, יש לי תזה מאד ברורה למה השיטה הזו הרסנית,
והיא בדיוק ההיפך מאהבת אמיתית לילד.
בדיוק ההיפך מדאגה כנה לבנים שלנו,
היא שיטה שדואגת לשמור על האמא מניצול לכאורה ולא ממקום שמפתחת את הלב הרחימאי שעושה למען הילדים שלה כי הם כל חייה ועולמה.

לרגע לא אמרתי שאשה צריכה לשעבד את עצמה , ולא לרצות את ילדיה.
אבל להרגיש שלתת לילדים זה ניצול זה היפך היהדות!
מי שמעונינת באמת להבין את הדקות של הדברים , את הסלידה מהנושא , מוזמנת.

ו

OK,
ערכתי, לא באמת רציתי שזה ישאר לדראון עולם, אבל תעברי על ההודעות שלך תמצאי כבר לבד מה לא ראוי. (רמז אחד, ההשוואה לשואה, יש היום זילות בה, אך עדיין ההקבלה לא ראויה בכלל)

אז בואי נלך צעד אחורה, למושגים הראשוניים:
1. מהי אהבה אמיתית.
2. מהי דאגה כנה.
3. מהי נתינה אמיתית.

אח"כ נוכל להמשיך אם האמא שומרת על עצמה מפני ניצול ילדיה.
או שהיא מנסה למנוע תקשורת לא נכונה עם ילדיה ולהעדיף במקום זה לבנות מערכת של שת"פ.
האם יש כזה דבר שילדים מנצלים את ההורים? (התשובה שלי, אין כזה דבר)
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

סיפורו המדהים של הרב משה חיים גרינוולד מניו יורק



אבי מורי הרה"ג ר' אברהם צבי גרינוולד זצ"ל נולד בלודז' אשר בפולין ובגיל שמונה התייתם מאביו. אמו שנשארה מטופלת בשבעה יתומים קטנים ודאגה מאד לחינוכו של בנה הבכור, שלחה אותו לבן דודה, הלוא הוא הגאון המפורסם רבי מנחם זמבה הי"ד, אשר גידל את אבי במסירות רבה וכמובן דאג ללימודו ואף היה לומד עמו בעצמו.

אבי היה כמעט בגיל שבע עשרה, כאשר התקיימה בוורשה החתונה הגדולה חתונת בתו של כ"ק הריי"ץ מליובאוויטש זצוק"ל עם כ"ק הרבי מליובאוויטש ותמיד היה אבי מורי זצ"ל מספר בתור חוויה רוחנית גדולה על החתונה ההיא, הן על עצם החתונה שבה השתתפו כל שמנה וסלתה של גדולי יהדות פולניה החסידית, והן על שאז זכה לראשונה להיות פנים אל פנים עם החתן הצעיר הלוא הוא הרבי, ולפגישה הזאת, כך הסתבר לו מאוחר יותר, היתה משמעות גדולה בעתיד.

כיצד זכה אבי להיפגש עם החתן – הרבי – פנים אל פנים?

ובכן, כאמור, הוא היה בחור צעיר אז, כמעט בן שבע עשרה, והוא הגיע לחתונה יחד עם קרובו ומחנכו הגאון ר' מנחם זמבה הי"ד. למחרת החתונה אמר לו ר' מנחם זמבה שהוא הולך לבקר את החתן במלון שבו הוא מתאכסן, ואם הוא רוצה הוא יכול להתלוות אליו, כמובן שאבי הסכים וכך הלך לפגישה של ר' מנחם זמבה עם החתן.

אבי לא יכל לזכור ולחזור על מה דיברו השניים אבל הוא זכר היטב כי בסוף השיחה, לפני שנפרדו שני האישים, פנה אליו החתן – הרבי – ואמר לו "הרי עוד כמה ימים חנוכה – האם ידוע לך למה בנר חמישי של חנוכה עושים יומא דפגרא בכל ה'שטיבלאך'?"

אבי לא ידע מה לענות, והוא זכר שגם ר' מנחם הי"ד לא ענה ורק הסתכל בחתן כממתין לתשובה, ואז החתן – הרבי – פנה לאבי ואמר לו: "נר חמישי דחנוכה מסמל את החושך הכי גדול, כי היום הזה לא יכול אף פעם לחול בשבת קודש, ועל ידי נר חנוכה מאירים גם את החושך הכי גדול בעולם, ומשום כך החידוש והכח של חנוכה בא לידי ביטוי דווקא בנר החמישי שהוא הסמל של החושך וזו התפקיד של כל יהודי, בכל מקום שבו הוא נמצא, בוורשא או בלונדון, להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

כאמור, אבי לא זכר את מה ששוחחו ביניהם שעה ארוכה החתן ור' מנחם הי"ד, אבל הוא אמר שלעולם לא שכח את העובדה ש"כל מסכתות הש"ס עפו שם בחדר", כשיצאו מהמלון – כך סיפר אבי – היה הגאון ר' מנחם זמבה בהתפעלות כה עצומה מהחתן של הרבי מליובאוויטש ובמשך ימים רבים לא הפסיק לדבר על כך גם בבית וגם עם כל מי ששוחח באותם ימים.



*



מאז עברו קרוב לעשרים שנה. אבי עבר את כל מוראות השואה, בתחילה בגטו ואח"כ במחנות ההשמדה. אשתו הראשונה וחמשת ילדיו הקטנים נטבחו מול עיניו, וכשנסתיימה המלחמה ובחסדי השי"ת נשאר בחיים, אוד מוצל מאש, היה שבור ורצוץ בגופו ובנפשו.

במשך שנתיים ימים התגלגל במחנות ההצלה ממחנה לשני, הוא ניסה ונדד בהרבה מקומות לברר אם יש ניצולים ממשפחתו הקרובה והרחוקה, ולדאבון הלב התחוור לו כי כל אחיו ואחיותיו עד אחד ניספו על ידי הצורר ימ"ש.

בשנת תש"ח נסע לארה"ב, לפילדלפיה, שם חי אחי אביו, ר' משה חיים גרינוולד, מחסידי אמשינוב אותו הוא לא הכיר פנים אל פנים כי הדוד נסע לאמריקה עוד בטרם נולד – אבל הוא ארגן את נסיעתו וקיבלו באהבה רבה כאשר הוא עושה הכל כדי להקל עליו ולנסות לשקם אותו לאחר מנת הייסורים הנוראה שעברה על אבי זצ"ל באירופה הדוויה.

בלחץ הדוד ובהתערבות האדמו"ר מאמשינוב זצ"ל החליט אבי לשקם את חייו שנהרסו כליל ונשא לאשה בזיווג שני את אמי ע"ה, אף היא ניצולת שואה. אמי ע"ה ילידת קרקוב בתו של הר"ר זושא סינקביץ הי"ד, מחשובי חסידי אלכסנדר, ניצלה יחד עם אחותה והצליחו להינצל מיד בתחילת המלחמה כשהוברחו ממדינה עד שהפליגו לקנדה, שם גדלה בבית דוד אמם, הנגיד החסיד ר' קאפל שוורץ מחשובי יהודי טורונטו.



*​



לפני הנישואין של אבי עם אמי לקח ר' קאפל שוורץ את אבי לניו יורק ליחידות לכ"ק הריי"ץ מליובאוויוטש זצוק"ל כדי שיברכו. אבי מורי זצ"ל סיפר לי שממש נחרד ונדהם לראות את השינוי והזקנה הגדולה שקפצה על הרבי הריי"ץ מאז שראהו בחתונה בוורשא והיה קשה מאד להבין את דיבורו של הריי"ץ, ואחד מזקני החסידים שהיה בחדר הסביר ומסר את דברי הרבי.

ר' קאפל אמר לריי"ץ זיע"א שאבי הוא "אוד מוצל" שאיבד בשואה את משפחתו, ואז מעיניו הק' של הריי"ץ החלו לזלוג נהר של דמעות טהורות. הריי"ץ בירך את אבי לבנין עדי עד ואיחל לו אריכות ימים ושנים טובות. לפני שיצא אמר אבי לריי"ץ כי הוא זכה להיות בחתונה הגדולה בוורשא ואז – סיפר אבי – אורו עיניו של כ"ק הריי"ץ זיע"א והוא אמר לו כי כיוון שחתנו נמצא כאן עכשיו, וכיוון שאבי היה בחתונה – על כן כדאי שיכנס אליו לומר לו שלום.

ר' קאפל ואבי ירדו למטה ואחר שהראו להם איפה נמצא חדרו של ה'רמ"ש' כפי שנקרא אז – דפקו ונכנסו ואמרו שבאו על פי הוראת הרבי...

אבי היה בהתפעלות עצומה מכך שהרמ"ש הכירו מיד והשאלה הראשונה שלו היתה שיתאר לו את ימיו האחרונים של ר' מנחם זמבה הי"ד כי שמע שנהרג בגטו ורשה אך לא ידע את הפרטים. לאחר שאבי סיפר לו מה שידע אמר הרמ"ש לאבי "כיון שהרבי אמר לכם להכנס אלי – אם כן אני מחויב לומר לכם דבר תורה וכיון שאנו בחודש כסלו בסמיכות לחנוכה, הרי ידוע המנהג אצל רוב החסידים ממשיכי דרך הבעש"ט הק' לעשות "יומא דפגרא" בנר החמישי. ומהי הסיבה? מכיון שנר החמישי אף פעם לא יכול לחול בשבת אם כן זה ענין של חושך הכי חזק, וזה הכח והחידוש של נר חנוכה להאיר גם את החושך הכי חזק וגם התפקיד של יהודי בכל מקום בו הוא נמצא, בניו יורק או בלונדון, עליו להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

אין צורך לומר שאבי היה נדהם ונרעש, כאשר הוא עצמו הספיק כמעט לשכוח במהלך השנים את אותה אימרה בדיוק שה"רמ"ש" אמר לו כעשרים שנה קודם לכן, והנה עכשיו, פרץ הזכרון בבת אחת, וממש חזר כמעט מלה במלה על מה שאמר לו אז במלון, בוורשא, לפני עשרים שנה והלוא דבר הוא.



*

לאחר חתונתו שימש אבי מורי זצ"ל כרב ומלמד בקהילת "עדת ישראל" ב"וושינגטון הייטס", שם נולדנו גם אני ואחותי, אבי התגורר שם כחמש שנים ואח"כ בהשתדלות ר' קאפל שוורץ עבר להתגורר לידו בטורונטו ושימש גם שם כרב ומלמד בקהילת החרדים שם.

במשך השנים, בטורונטו, התקרב אבי מאד לחסידות סאטמאר שהיו בעיר, כיון שעבודתו ברבנות ובהוראה היתה אצל חסידי סאטמר, אף שלא שלח אותנו להתחנך בסאטמר, שלח אותנו למוסדות הקרובים לרוחה, אותי ואת אחי שלח לישיבת "נייטרא" המפורסמת.

למרות שבהשקפותיו היה אבי קרוב לשיטת סאטמר מעולם לא דיבר חלילה נגד הרבי מליובאוויטש, ואדרבה, תמיד היה מדבר עליו בהערצה וחרדת כבוד מיוחדת וזה החדיר גם בנו, הבנים והבנות.

בחורף של שנת תשכ"ט התחתנתי אני, אבי אמר לי כי למרות שאיננו חסיד ליובאוויטש – הרי מכיון שלפני החתונה שלו זכה לקבל את ברכתו של הרבי, על כן ליבו אומר לו והוא מרגיש צורך ורצון להכנס עמי לרבי מליובאוויטש לקבל ברכתו לפני החתונה, למרות שמאז, למעלה מעשרים שנה, לא התראה עמו.

אני הסכמתי בלב שלם אבל אז התברר שזה לא כ"כ פשוט להיכנס לרבי, רק לאחר דו"ד עם המזכיר של הרבי – וכך לאחר שאבי הסביר לו שלא יכול לחכות כמה חדשים להזמין תור ל"יחידות" כי ברצונו לקבל ברכה לפני החתונה – הסכימו לתת לנו תור להכנס ובלבד שנבטיח שזה יהיה "רק לבקש ברכה" ולא נעכב את הרבי, אבי הבטיח ונסענו במיוחד מטורונטו ביום שנקבע לנו.



*



אינני זוכר את השעה המדוייקת שנכנסנו לרבי, אבל זה היה קרוב לבוקר מאשר ללילה, אי שם באשמורת הבוקר, אני ראיתי פעם ראשונה פנים אל פנים את פניו של הרבי, ובפרט עיניו הק' עשו עלי רושם גדול, אבי נתן לרבי את ה"פתקה" כנהוג ושם השמות שלי ושל הכלה שלי ובקשת הברכה של אבי שנזכה לבנין עדי עד וכו'.

כשלקח הרבי הפיתקה מיד אבי, עוד בטרם פתח אותה, הביט באבי בחיוך רחב ואמר לו: "נאך העכער צוואנציק יאר שוין טאקע געקומען די צייט, בפרט אז דער שווער האט דאך אייך געשיקט צו מיר" [-אחרי יותר מעשרים שנה באמת הגיע כבר הזמן, בפרט שחותני הרי שלח אתכם אלי...].

אבי נותר על עומדו נדהם ונפחד ונרעש ולא מצא כח לפתוח את פיו, בינתיים הגבאי הדופק בחוזק בדלת אך הרבי עשה תנועת ביטול בידו כמי שאומר אל תשימו לב, תוך כדי כך הרבי פתח את הפתקא הביט בה כהרף עין ותיכף התחיל לתת לנו את ברכותיו הקדושות שיהיה בנין עדי עד וכו' וגם בירך את אבי באריכות ימים ושנים טובות וכו' ואמר לו בערך בזה הלשון: אזוי ווי איר האט משמח גיווען ביי מיר אויף דער חתונה, וועט אייך דער אייבערשטער געבן כוחות און נחת משמח זיין אויכעט ביי דער חתונה פין אייער אייניקל " (כמו ששמחת בחתונה שלי ה' יתברך יתן לך נחת וכח לשמוח בחתונת הנכד שלכם).

מעיניו של אבי זלגו דמעות של התרגשות וגם אני מאד התרגשתי, ביודעי עד כמה אבי שבור ורצוץ בגופו מכל מה שעבר עליו במחנות וכו' ועד כמה יקרה לו ברכה כזו של הרבי.

לפני שיצאנו הרהיב אבי עוז ושאל את הרבי: היות והבטיח למזכיר שאנחנו נכנסים רק לבקש ברכה, בכל זאת כיון שיש שאלה שמאז מציקה לו האם הרבי מרשה לו לשאול.

הרבי חייך מאד ואמר לו (בערך(: "אזוי ווי דער רבי דער שווער האט אייך גישיקט צו מיר – מוז איך אייך ענטפערן אלע קשיות". (כיון שכבוד קדושת מו"ח אדמו"ר שלח אתכם אלי – אני מוכרח לענות לכם על כל הקושיות). וכששוב נשמעו דפיקות חזקות בדלת שוב עשה הרבי בידו סימן שלא נשים לב.

אבי פנה אל הרבי ואמר: מסיבות שונות יצא לי במשך כל השנים להיות בקרב חסידי סאטמר והחוגים שלהם ושם אני שומע כל הזמן טענות ומענות על שיטת ליובאוויטש, ואף שחלילה איני מקבל כל הלשון הרע שאני שומע וכו' אבל בכל זאת הצליחו גם אצלי לעורר קושיה גדולה על השיטה של ליובאוויטש בכל הקשור להתחברות לרשעים וכו', והרי ידועים הפסוקים כמו "משנאיך ה' אשנא" וכו' ואיך זה שליובאוויטש מתחברת במאור פנים עם רשעים הלוחמים נגד השי"ת ותורתו וכו'.

אבי אמר לרבי שהוא מבקש סליחה על עצם השאלה ולא התכוון חלילה לקנטר אלא אדרבה רוצה להבין שיטתו של הרבי כדי שיוכל לענות גם לעצמו וגם לאחרים וכו'.

הרבי פנה אל אבי בשאלה: מה היה עושה אותו קנאי מהשכנים שלך, אם חלילה הבת שלו היתה יוצאת לתרבות רעה? האם היה מנסה להחזירה לדרך התורה והמצוות או שהיה אומר "משנאיך ה' אשנא" ו"אסור להתחבר לרשעים" ולכן יתרחק ממנה ולא ירצה לקרב אותה?

הרבי לא המתין לתשובה, ומיד המשיך: אותו קנאי, היה עונה בודאי שכשמדובר בבת שלו זה שונה, כי על זה נאמר: "ומבשרך אל תתעלם" וכאן הרצינו פניו הק' של הרבי והוא עצם את עיניו הק', דפק על השולחן ואמר "ביי דער אויבערשטן איז יעדער איד טייער ווי א בן יחיד ביי דעם רבי'ן דער שווער איז יעדער איד ומבשרך אל תתעלם!" [ - אצל הקב"ה כל יהודי יקר כמו בן יחיד אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר כל יהודי הוא 'מבשרך אל תתעלם'].

לאחר מכן הביט הרבי בי ובאבי במבט חודר ואמר: "ומסיימין בברכה כידוע נהגו אצל כל החסידים לחגוג את נר חמישי דחנוכה מה הטעם? כיון שנר חמישי של חנוכה לעולם לא יכול לחול בשבת ולכן זה מסמל את שיא החושך ובכח של נר חנוכה אפשר להאיר גם את העניין הכי חשוך, זה תפקידו של כל יהודי להאיר גם את המקומות הכי חשוכים, ולא משנה אם הוא נמצא בטורונטו או בלונדון, כל יהודי הוא חלק אלוקה ממעל ממש, בנו יחידו של הקב"ה וכשמדליקים את הנשמה שלו בנר של קדושה – מתעורר גם היהודי הרחוק ביותר במקום החשוך ביותר".

אבי שהיה נדהם ונרעש באופן הכי מבהיל, לא שמע גם את מלות הברכה האחרונות של הרבי והוא אפילו לא זכר איך הוצאתי אותו מהחדר של הרבי.

כל הדרך חזרה לטורונטו הוא לחש רק שתי מלים, פלאי פלאים, פלאי פלאים.



*



מאז עברו בערך כעשר שנים. בשנת תשל"ט התחתן אחי הצעיר בעיר לונדון, וכל המשפחה, אבי ואמי, אחותי וגיסי ואני נסענו לחתונה. במטוס בדרך ללונדון ראיתי שאבי מוטרד ומשהו מעיק לו, שאלתי במה הענין, ובתחילה לא רצה לספר, רק אחרי כמה פעמים ששאלתי סיפר לי:

כמה דקות לפני שעזב את הבית בטורונטו, נכנס אליו השכן, מהמכובדים ביותר בקהילה, ובכה לפניו בדמעות שליש, ואמר לו שמה שהוא מספר לו עתה זה סוד כמוס ושלא יספר לאיש רק בלית ברירה הוא מספר לו אולי יוכל לעזור.

ובכן מסתבר שהבת של אותו שכן הידרדרה מאד ביהדותה, בתחילה ההורים לא כל כך ידעו מכך כי הסתירה לגמרי מפניהם, אבל לפני שבועיים התברר להם למרבה האסון והבושה שהיא ברחה עם איזה גוי ללונדון ומאז אצלם בבית בכי ומספד ותשעה באב כל הנסיונות שלו על ידי קרוב משפחה בלונדון לאתר אותה עלו בתוהו ולכן הוא מבקש מאבי, בהיות שהוא נוסע ללונדון, שיראה לטכס עצה ולהתעניין אולי יחוס אולי ירחם ה', אולי יוכל לעזור למצוא את הבת ולמנוע ממנה מרדת שחת.

אבי שהיה בידידות קרובה מאד עם השכן, היה נרעש מהסיפור, וגם אני מאד לקחתי ללבי וחשבתי איך ומה נוכל לעשות בענין זה בלונדון.

החתונה היתה בשעטומ"צ, ובלילה הראשון של השבע ברכות פנה אבי למחותן, סיפר לו את המעשה עם בת השכן, ושאל אותו אולי יכול לייעץ לו איך ואיפה – אם בכלל שייך – להתעניין ולעשות משהו בנידון.

המחותן מיד כששמע הסיפור, אמר לאבי מורי שאם כי הוא אין לו שום מושג בזה, הרי יש לו ידיד חסיד חב"ד, שהרבי מליובאוויטש מטיל עליו תמיד כל מיני שליחויות ושמו הוא הר"ר אברהם יצחק גליק, ואם יש מישהו שיוכל לעזור בזה הרי הוא האיש, כי כבר איתמחי גברא להציל ברחבי אירופה הרבה נשמות יהודיות מהתבוללות.

עוד באותו לילה צלצל המחותן לרב גליק, סיפר לו את כל סיפור המעשה ועד כמה הענין דחוף, והרב גליק ביקש הטלפון של הורי הנערה מטורונטו אולי יודעים אי אלו פרטים וכתובות שיתנו לו קצה חוט איפה להתחיל בחיפושים. הרב גליק בצידו הבטיח לעשות את כל המאמצים וההשתדלות.



*



אינני יודע איפה חיפש הרב גליק, לאן הלך, אצל מי בירר, אבל באחת הלילות כעבור כעשרה ימים – אבי ואמי נשארו בלונדון עד אחרי חנוכה – צלצל הרב גליק למחותן ואמר שיבוא אליו בדחיפות "יש לי הפתעה מאד טובה".

המחותן ואבי מיהרו לבית הרב גליק, כשנכנסו לביתו ראו בסלון ביתו יושבת בחורה וממררת בבכי. בפתח הסלון דלקה החנוכיה.

לפתע, תוך כדי שאבי מסתכל על החנוכיה ורואה את חמשת הנרות הדולקים – אבי כמעט נפל מתעלף ארצה. הוא נזכר במשפט המוזר שהרבי הקדוש אמר לו לפני חמישים שנה, לפני שלושים שנה, ולפני עשר שנים.

"נר חמישי של חנוכה מסמל את הכח של החנוכיה והתפקיד של יהודי להאיר גם את המקום החשוך ביותר, בוורשא או בלונדון, בניו יורק או בלונדון, בטורונטו או בלונדון"...

"מה יעשה אותו קנאי", אם הבת שלו תדרדר... אצל הקב"ה כל יהודי הוא בן יחיד... אצל כ"ק מו"ר אדמו"ר כל יהודי הוא "מבשרך אל תתעלם"...

אין צורך לומר שהבחורה חזרה בתשובה שלמה, ואין גם צורך לומר שמאותו יום לא פתח יותר אותו "קנאי" את פיו נגד ליובאוויטש...



*

כשחזר אבי לקנדה עשה כל המאמצים להיכנס לרבי מליובאוויטש, הוא הרגיש צורך וחובה נפשית לאחר מה שקרה להיכנס לקודש פנימה אבל באותן שנים כבר היה קשה מאד להיכנס לרבי ל"יחידות".

רק בתשרי הבא, שנת תש"מ, לאחר מאמצים מרובים הצליח אבי להיכנס ל"יחידות" באותו לילה שנכנסו קבוצת האורחים שהגיעו לרבי לחגים.

אבי סיפר לי שמרוב התרגשות לא יכל להוציא הגה מהפה, וכשהתחיל לדבר ולספר את הסיפור פרץ בבכי. הרבי שמע ממנו רק כמה משפטים, ואז פנה לאבי ואמר לו: "דער שווער האט דאך געהאט א ווייטן קוק"... [לחותני הרי היה מבט רחוק]...

וכל פעם שסיפר אבי מורי זצ"ל את הסיפור היה אומר שהרבה יותר מהמופת הפלאי של הרבי מליובאוויטש, שכבר לפני חמישים שנה בהיותו חתן, ראה כל כך למרחוק... הרבה יותר מהמופת הזה הוא התפעל בכל ליבו על גודל הענווה השמיימית של הרבי שאמר לו בפשטות הכי גדולה וברצינות הכי גדולה "דער שווער האט דאך געאט א וויטען קוק"...

ושרשרת המופתים הפלאיים לא פסקה: בי"ד כסלו תשמ"ט, בדיוק שנגמר השבע ברכות מחתונת בתי הבכורה (כפי שהרבי בירך אותו שישמח בחתונה של הנכד) ובדיוק ביום שבו מלאו ששים שנה מהחתונה הגדולה בוורשא של הרבי – באותו ערב שבק חיים לכל חי והשיב נשמתו למרומים.



זכותו תגן עלינו

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה