שיטת שפר - מישהו שמע?

נכתב ע"י בפונטציאל;2099196:
זה תשובה כמו - רק אם אתה מאמין ומכור אתה באמת מבין למה אני מכור.

נסחפת
 
נכתב ע"י nori;2099205:
התשובה מאד פשוטה והיא נכונה כל פעם שמדברים על קבוצת אנשים.
חלק נהגו כך וחלק אחרת. ומי אנחנו שנשפוט מי צדקה.

לא מדויק,
לא חכמה לאמר חלק כך וחלק כך.
אף אחת מדורינו או לפחות למנהלות את הדיון הזה , לא היתה בשואה ואין לה חברה אישית שכן.
נכון?
לכן כולנו מסתמכות על ספרים וסיפורים.
ויש סקרים , תמיד תוכלי למצוא אחת שכן עשתה.
וגם היו סיפורים לא עלינו שנשים אכלו את ילדיהן, כן! בדיוק כמו שכתוב באיכה.
ואני לא ממציאה את זה.

תמיד יש יוצא מן הכלל.
דיברנו על התופעה הרווחת, והשאלה מהי?
מה היה יחס רוב האמהות לילדים שלהם בשואה?
האם הם הצליחו לאכול ללא מצפון בעת שמנעו מבניהם את השובע החלקי , המזערי?

לא שופטת בכלל, לא אומרת אם זה נכו לנהוג כך או לא. אלא מה היה ? עובדות.
רוצה לשמוע את הנתונים לפי מה שיש בידינו לדעת.
 
בקיצור, אעשה סיכום כמו שעשו קודמותי:
הדברים העיקריים די ברורים, ומי שממשיך להתלהט זה אומר דרשני..
ולשאלת פותחת האשכול - האם מישהו שמע על שיטת שפר? כן, מישהו שמע עליה :D
 
נכתב ע"י יונה יונה;2098962:
לגבי ההתנגדות לאדלר, נשמע לי ממש מוזר....

הרי פרויד בגדול כופר במושג בחירה חופשית ואדלר מחזיר אותה בדיוק למקומה המכובד.

לא מחכים לאדלר שיחזיר את הבחירה החופשית למקומה.

יש תורה אחת מאז 2448 ש'הפוך בה והפוך בה דכולא בה' פרויד לא קעקע לנו משהו ואדלר לא יאפס.
 
נכתב ע"י יוזמתית;2099229:
לא מחכים לאדלר שיחזיר את הבחירה החופשית למקומה.

יש תורה אחת מאז 2448 ש'הפוך בה והפוך בה דכולא בה' פרויד לא קעקע לנו משהו ואדלר לא יאפס.

לגמרי.
 
השאלה מה היה ואיך נהגו אמהות אותו הדור ואותו המצב אינה רלוונטית.
השאלה היא איךאני כאמא רוצה למצוא את עצמי מתנהלת עם ילדי.

בשמחה, באהבה, באמון ובשליטה.
או נגררת, נסחפת, רוגזת, חסרת אונים.

ושכל אחת תמצא לה כבר את הדרך שלה.

זה אחרי שהבטחתי שאני סיימתי להגיב:)
 
יואו, סקרנתם לגמרי!
אני הולכת ללמוד את השיטה רק כדי לדעת במי לצדד:D
יש למישהי קישור לחומר כתוב בנושא?
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2099133:
זה מענין שתמיד בויכוח ודוקא על שיטות שצריכות אחיזות חזקות הטענה הזו בסוף תגיע.
השיטה הזו ממכרת ומסדרת את החיים,
ולכן להוריד את ההערצה והאחיזה בה היא אכן קשה מאד.
כל כך הרבה מנגנוני הגנה אני שומעת סביב ההילה שלה,
והפחד להישאר ללא משהו שיתן לנו סמכות.

וזה אף אחד לא אמר כאן.
יש גם דרך אחרת שנותן לנו סמכות הורית מלאה ובכל זאת עדיין קשוב ואוהב ורגיש באמת לצרכי הילד.

משום מה את מזכירה לי כל הזמן את ההוא מהביקורת על עיתוני החג שהעלו בפורום פרסום, שאפילו לא קרא על הכל, רק רפרף על הכותרות, וכבר הרשה לעצמו לתת "ביקורת עומק" ולקטול, את הכריכות, למשל, וכל מה שהיה נראה לו מלמעלה.
או את אלו שכותבים ספרים על "ביקורת המקרא" בלי שלמדו אף פעם דף גמרא כמו שצריך.

תכל'ס, זה רדוד מאד לבקר משהו בלי ללמוד אותו קודם בצורה רצינית

(ואני במקרה משתתפת בקבוצה בגישת שפר, מחכימה המון, ונדהמת מהעיוותים הבסיסיים כל כך שעולים בטענות כאן)
 
נכתב ע"י ok;2099268:
יואו, סקרנתם לגמרי!
אני הולכת ללמוד את השיטה רק כדי לדעת במי לצדד:D
יש למישהי קישור לחומר כתוב בנושא?

יש לי את הספר אמון שהמליצו פה.
אם את מאזור ירושלים בשמחה אשאיל.
 
עושה רושם כאילו כל אילו שחושבות שמי שנגד שפר,
זה בגלל שבעצם כל אמא היתה רוצה להתעלל בילדיה
אין לה כוח לדאוג להם
רוצה תמיד לישון לילה שלם, ואם אפשר גם בוקר:D
רוצה להתפנק כל בוקר צהרים וערב,
רוצה שילדיה יהיו כאלו מחונכים ומסודרים ולא יטריחו אותה כלל,
שאף פעם לא ישתוללו , ורק יעמדו אכן לשמוע מיד מה אמא רוצה שהרגע הם יעשו.
והם על טיל יעשו,
ואף פעם לא יביעו רצון משלהם:eek:
רק רק אבא ואמא הם אלו שאומרים והילדים ממושמעים פיקס.


ובאה גישת שפר ועשתה חסד עם האמהות היגעות , שגם בוס יש להן על הראש
וניקתה להן את המצפון לדרוש מהילד מה שנוח לאמא וחאלס,
יבכה זה בעיה שלו, יצרח - יכול כמה שרוצה.
אהה? חיים יפים לגמרי:p

מי הבינה שכך היתה ההבנה , היא התבלבלה לגמרי.


כל האמירות כאן באו לחדד שאמון בילד לא קונה הכל.
לשלוח ילד למכולת עם 10 ש"ח ולרצות שיביא את כל המכולת זה בדיחה עצובה.
בכל אמון שנותנים בילד צריך לבדוק אם הוא באמת יכול לתת בחזרה את מה שאנו מצפים.
וכן לעיתים קשה מאד לתת לילד מה שמגיע לו בצדק ולא בתחנונים.
ואז מה?
 
נכתב ע"י mirier;2098716:
לא מחווה את דעתי כלל על השיטה מכיון שאני לא מכירה מספיק לעומק.
אישית, מה שמפריע לי בד"כ זה הלהט ותחושת האמת המוחלטת של מצודדות השיטה.
איך מישהי אמרה לי פעם תוך כדי שהשתתפה בקורס כזה, "זאת האמת, זאת האמת של כל החיים".
צורם לי.

ועוד יותר מזה שזו האמת המוחלטת ואין בלתה.
הדבר שחוזר על עצמו אצל כל מצודדי (שבויי) השיטה הוא:
"אם את מדברת נגד אז לא למדת את השיטה/ לא למדת עד הסוף/ לא למדת אצל האדם הנכון (כלומר- זו שאני למדתי אצלה) ורק מי שלמד יודעת וזר לא יבין זאת"

הקצוניות שלהם מבהילה גם מעבר לתכנים.
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2099297:
עושה רושם כאילו כל אילו שחושבות שמי שנגד שפר,
זה בגלל שבעצם כל אמא היתה רוצה להתעלל בילדיה
אין לה כוח לדאוג להם
רוצה תמיד לישון לילה שלם, ואם אפשר גם בוקר:D
רוצה להתפנק כל בוקר צהרים וערב,
רוצה שילדיה יהיו כאלו מחונכים ומסודרים ולא יטריחו אותה כלל,
שאף פעם לא ישתוללו , ורק יעמדו אכן לשמוע מיד מה אמא רוצה שהרגע הם יעשו.
והם על טיל יעשו,
ואף פעם לא יביעו רצון משלהם:eek:
רק רק אבא ואמא הם אלו שאומרים והילדים ממושמעים פיקס.


ובאה גישת שפר ועשתה חסד עם האמהות היגעות , שגם בוס יש להן על הראש
וניקתה להן את המצפון לדרוש מהילד מה שנוח לאמא וחאלס,
יבכה זה בעיה שלו, יצרח - יכול כמה שרוצה.
אהה? חיים יפים לגמרי:p

מי הבינה שכך היתה ההבנה , היא התבלבלה לגמרי.


כל האמירות כאן באו לחדד שאמון בילד לא קונה הכל.
לשלוח ילד למכולת עם 10 ש"ח ולרצות שיביא את כל המכולת זה בדיחה עצובה.
בכל אמון שנותנים בילד צריך לבדוק אם הוא באמת יכול לתת בחזרה את מה שאנו מצפים.
וכן לעיתים קשה מאד לתת לילד מה שמגיע לו בצדק ולא בתחנונים.
ואז מה?



מאד מאד קשה לעקוב אחרי התגובה. את מניחה הנחות ומציבה כביכול עובדות. ממש קשה להבין אפילו מאיפה להתחיל לסדר את הבלגן.

משפט אחד תפס אותי. יבכה בעיה שלו, יצרח בעיה שלו. אכן ילד שבוכה וצורח יש לו בעיה. את חושבת שנעים כל פעם שרוצים משהו או מתוסכלים ממשהו לבכות ולצרוח?הרבה יותר נעים לפתח שיח אחר. ושפר יכול לסיע בזה. להענות שוב ושוב לבכיות קרוב לודאי יעצים את זה ועדיין אני אומרת אם לא מפריע לך שהילד מבקש בבכיות אז לפי שיטת שפר הכל בסדר. שפר בא לסיע כשלא נעים לך, אבל את לא מוצאת דרך, את לא סובלת את הבכי אז את מרצה ומרצה והוא בוכה ובוכה.

לגבי לשלוח ילד עם 10 ש' למכולת ולצפות ממנו לקנות את כל המכולת. את צודקת שוב. זו בדיחה עצובה.

שיטת שפר לא אומרת להורים להפסיק לעבוד עם הראש. או להתחיל לצפות לקסמים. היא אומרת אתה ההורה אתה החלטת שהוא יכול לבצע X אז קרוב לודאי שהוא יכול. תאמין בו שהוא יכול, תעצים אותו. אם אתה נבהל מכך שהילד מסרב אז הילד אומר אה, גם אמא מאמינה שאני לא יכול אז אני באמת לא יכול וזה תקף להכל לשלוט בצרכים שלי, לישון במיטה שלי, להתארגן בנחת, לבקש יפה, לסדר את החדר. בכל משימה קטנה או גדולה בסדר היום. (רק לא הכל בבת אחת)
 
נכתב ע"י bracha;2098636:
אם הילד שלי לא מוכן להתלבש בבוקר (שוב, באופן שיטתי לא פעם ב..) אני יודעת כן, שהוא רוצה להשיג ממני צומי.
אז מה, אני צריכה עכשיו לעצור הכל ולהגיד לא מענין אותי מעבודה, לא מענין אותי מהאחים שלו שצריכים לצאת לבית הספר, עכשיו אני צריכה להיות עם שלוימי, הוא רוצה צומי נעבאך.

לא, הילד שלי צריך לדעת שאמא זה דבר מעולה, וכיף והיא תתן המווווווווווווון צומי
אבל - לא עכשיו.

מעניין לדעת מה באמת עושים אם ילד שלא מוכן להתלבש בבוקר והאמא (או האבא) וגם הילד צריכים דחוף לצאת...
לתת סטירות? זה בעיני צומי אותו דבר ; אז מה לעשות ? להלביש אותו כמו תינוק (ילד בן 8....)?? איך אפשר להכריח ילד לעשות משהו בלי לתת לו צומי...?
 
נכתב ע"י יאיר5763;2099348:
מעניין לדעת מה באמת עושים אם ילד שלא מוכן להתלבש בבוקר והאמא (או האבא) וגם הילד צריכים דחוף לצאת...
לתת סטירות? זה בעיני צומי אותו דבר ; אז מה לעשות ? להלביש אותו כמו תינוק (ילד בן 8....)?? איך אפשר להכריח ילד לעשות משהו בלי לתת לו צומי...?

לצערי לא ניתן לענות ככה על גבי הפורום. (אולי יש כאן מדריכה מנוסה שרוצה להדגים תהליך על גבי הפורום? צריך מתנדבת גם שתציג בעיה)

בסדנאות קדם מנתחים מה הילד רוצה להשיג מההתנהגות. בניגוד למה שכתבו פה לא כל התנהגות לא הולמת באה להשיג צומי.
אח"כ האמא מציגה איך היא היתה רוצה שהדברים יראו כלומר איך היתה רוצה שהבקר יתנהל.
ואז בצעדים קטנים ובמשימות ברורות פועלים להגיע לשם.
מי שמתמידה ועובדת על עצמה ומקפידה על ביצוע המשימות רואה תוצאות והמצג הדמיוני שאותה העלתה מגשים את עצמו.
 
נכתב ע"י nori;2099347:
מאד מאד קשה לעקוב אחרי התגובה. את מניחה הנחות ומציבה כביכול עובדות. ממש קשה להבין אפילו מאיפה להתחיל לסדר את הבלגן.

משפט אחד תפס אותי. יבכה בעיה שלו, יצרח בעיה שלו. אכן ילד שבוכה וצורח יש לו בעיה. את חושבת שנעים כל פעם שרוצים משהו או מתוסכלים ממשהו לבכות ולצרוח?הרבה יותר נעים לפתח שיח אחר. ושפר יכול לסיע בזה. להענות שוב ושוב לבכיות קרוב לודאי יעצים את זה ועדיין אני אומרת אם לא מפריע לך שהילד מבקש בבכיות אז לפי שיטת שפר הכל בסדר. שפר בא לסיע כשלא נעים לך, אבל את לא מוצאת דרך, את לא סובלת את הבכי אז את מרצה ומרצה והוא בוכה ובוכה.

לגבי לשלוח ילד עם 10 ש' למכולת ולצפות ממנו לקנות את כל המכולת. את צודקת שוב. זו בדיחה עצובה.

שיטת שפר לא אומרת להורים להפסיק לעבוד עם הראש. או להתחיל לצפות לקסמים. היא אומרת אתה ההורה אתה החלטת שהוא יכול לבצע X אז קרוב לודאי שהוא יכול. תאמין בו שהוא יכול, תעצים אותו. אם אתה נבהל מכך שהילד מסרב אז הילד אומר אה, גם אמא מאמינה שאני לא יכול אז אני באמת לא יכול וזה תקף להכל לשלוט בצרכים שלי, לישון במיטה שלי, להתארגן בנחת, לבקש יפה, לסדר את החדר. בכל משימה קטנה או גדולה בסדר היום. (רק לא הכל בבת אחת)

למה את חושבת שאם הילד שלי צורח , אני נהנית?
זה מציק לי באותה מידה כמו שלך ,ולאחרות.
רק ההתיחסות אחרת.
אני לא חושבת שאם הוא החליט לבכות זה בעיה שלו שהחליט שכך הוא רוצה להשיג את מבוקשו!.
לילד/ תינוק אין דרך אחרת לקבל את מה שהוא רוצה ללא הבכי , זה התקשורת שלנו,
ואני בטוחה שהוא לא סתם נודניק.

אכן גם אני מלמדת את ילדי לבקש בפה ככל שהם גדלים ולומדים לדבר,
כי בכי לא ישנה את החלטתי במידה ואני חושבת שמשהו לא מגיע .

אבל כן חושבת שילד שבוכה ומתמודד עם משהו זה בגלל שיש לו באמת בעיה וקושי או צורך שמי אם לא אני האמא אתן לו?
מי?
זו הזכות שלי לטפל בו ולהרגיע אותו ולמלא את הצרכים הפיזיים/רגשיים /נפשיים/
שלו.

וזה לא מניפולציות ואם אאמין בו שידע להסתדר אז הוא יסתדר , זה בדיוק המקום של הרוע וההתעלמות מהלב היהודי האמהי הרחימאי.
 
נכתב ע"י nori;2099395:
לצערי לא ניתן לענות ככה על גבי הפורום. (אולי יש כאן מדריכה מנוסה שרוצה להדגים תהליך על גבי הפורום? צריך מתנדבת גם שתציג בעיה)

בסדנאות קדם מנתחים מה הילד רוצה להשיג מההתנהגות. בניגוד למה שכתבו פה לא כל התנהגות לא הולמת באה להשיג צומי.
אח"כ האמא מציגה איך היא היתה רוצה שהדברים יראו כלומר איך היתה רוצה שהבקר יתנהל.
ואז בצעדים קטנים ובמשימות ברורות פועלים להגיע לשם.
מי שמתמידה ועובדת על עצמה ומקפידה על ביצוע המשימות רואה תוצאות והמצג הדמיוני שאותה העלתה מגשים את עצמו.

בדיוק זו הנקודה הכואבת בשיטה הזו,
למה לחשוב שהתנהגות של ילד מגיעה ממקום של רצון להשיג משהו?
למה? מה הוא חטא?

לא חסרים סיבות למה ילד מסרב לשתף פעולה בבוקר ללכת לחיידר ,
הנה פירוט-
ילדים מתעללים,
קושי בהבנת הלימוד ושיעמום.
רבה קשוח,
כאב בטן אמיתי!
צריך עוד?

למה אי אפשר לנסות לשב עם הילד ברוגע, ולנסות לבדוק אולי באמת משהו מציק לו?
מי זה המושחת לחשוב שלילד אין בעיה וזה רק מניפולציות להפריע לנו ללכת לעבודה?
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2099402:
למה את חושבת שאם הילד שלי צורח , אני נהנית?
זה מציק לי באותה מידה כמו שלך ,ולאחרות.
רק ההתיחסות אחרת.
אני לא חושבת שאם הוא החליט לבכות זה בעיה שלו שהחליט שכך הוא רוצה להשיג את מבוקשו!.
לילד/ תינוק אין דרך אחרת לקבל את מה שהוא רוצה ללא הבכי , זה התקשורת שלנו,
ואני בטוחה שהוא לא סתם נודניק.

אכן גם אני מלמדת את ילדי לבקש בפה ככל שהם גדלים ולומדים לדבר,
כי בכי לא ישנה את החלטתי במידה ואני חושבת שמשהו לא מגיע .

אבל כן חושבת שילד שבוכה ומתמודד עם משהו זה בגלל שיש לו באמת בעיה וקושי או צורך שמי אם לא אני האמא אתן לו?
מי?
זו הזכות שלי לטפל בו ולהרגיע אותו ולמלא את הצרכים הפיזיים/רגשיים /נפשיים/
שלו.

וזה לא מניפולציות ואם אאמין בו שידע להסתדר אז הוא יסתדר , זה בדיוק המקום של הרוע וההתעלמות מהלב היהודי האמהי הרחימאי.

אני גם לא חושבת שהבעיה היא שלו. אבל אני כן חושבת שיש לנו בעיה. ואני כן חושבת שהתפקיד שלי לפתור אותה.
ואם הלב הרחימאי והמרצה שלי מגביר את הבעיה אז אני שולחת אותו לחופשה ואומר לו אדוני, הילד הזה לא מסכן, הוא מקבל כל מה שהוא צריך, ואני נענית לחמודון בכל פעם שזה אפשרי אבל עכשיו זה לא אפשרי. וזה בסדר גמור.
בקול אני אגיד משפט מעודד בהתאם לגיל ולסיטואציה. אם אפשר להסביר את ההחלטה אני אסביר ואם לא אני אגיד ככה אמא החליטה וזהו זה.
בפעם הבאה הסיטואציה תהיה אחרת, ולילד יהיה קל יותר ואז אני אראה שצדקתי ופעלתי נכון וזה ידרבן אותי הלאה. ככה אני אמא ששולטת בסיטואציה ולא נגררת אליה.
הילד חש בטחון והוא יודע שיש מי שמנווט אותו ושיש דרכים נעימות ופשוטות יותר לתקשר עם אמא. לטוח רחוק הוא גם יבין שלא הכל בשליטה שלו, ולפעמים דברים לא נעימים קורים אבל לא מתים מהם וזה לא סוף העולם.

הזכות שלי למלא את הצרכים הנפשיים, הרגשיים, הגופניים וכל השאר כשאני חושבת שזה מתאים. לפעמים ביוזמה שלו או בסיטואציה שקורית ולפעמים ביוזמה ובזמן שנראים לי לנכון. אף פעם לא כשהילד חושב שעכשיו זה הזמן ואני חושבת שלא.
 
נכתב ע"י יאיר5763;2099348:
מעניין לדעת מה באמת עושים אם ילד שלא מוכן להתלבש בבוקר והאמא (או האבא) וגם הילד צריכים דחוף לצאת...
לתת סטירות? זה בעיני צומי אותו דבר ; אז מה לעשות ? להלביש אותו כמו תינוק (ילד בן 8....)?? איך אפשר להכריח ילד לעשות משהו בלי לתת לו צומי...?

התשובה היא כמובן שאי אפשר להכריח אותו.

גישת שרמן מדבר המון על בחירה. כל מעשה שלנו ושל ילדינו נעשה מתוך בחירה, החל מגיל מאד צעיר.
העניין הוא שאנחנו לא פועלים כמו מריונטות על ידי הצלקות מהעבר, על ידי החסכים שיש לנו או אין לנו ואפילו לא על ידי האופי המולד. כל פעולה שלנו נעשית מתוך בחירה, גם אם לא מודעת (אצל ילדים קטנים הבחירה כמובן מאד לא מודעת), והבחירה היא תמיד קדימה - מה אנחנו משיגים מהפעולה.
לכן, יכול להיות שאמא תתנהג בצורה הכי נכונה, תעבוד הכי נכון, ועדיין הילד יבחר במה שיבחר.
אנחנו לא יכולים להכריח אותו, לשלוט עליו באמת. בודאי לא לטווח ארוך, בוודאי לא ככל שמתבגר.
והנקודה היא שאנחנו גם לא רוצים.

מה כן? אנחנו יכולים לאפשר לו לבחור בטוב. לתת לו את התנאים הנכונים ואת השייכות הנכונה כדי שירצה ויוכל לשתף פעולה.

השאלה ששאלת כללית מידי. כל ילד שלא מתלבש בבוקר עושה את זה ממקום אחר, כשהמקום הזה הוא איפה זה פוגש את אמא - ואת זה מבררים עם המנחה, ועל זה האמא עובדת -עם עצמה. הלימוד הוא להביא את האמא, לא הילד, למקום שמאפשר לילד לבחור אחרת.

אני חושבת שבשרשור הארוך הזה היו הרבה טעימות קטנות, אבל לא היתה תמונה כוללת. חבל לי שאין ספר שמסכם את הגישה בצורה בהירה וברורה, וכל אחת מקבלת שברירי הבנה - נכונים או לא ממשתתפות שונות בקורס.

חבל לי גם הנימה המסיונרית שמתלווה לעיתים ללומדות הגישה. לדעתי זה מגיע פשוט מכיוון כמו של בעלי תשובה - שגילו את האור ומרגישים את הצורך להפיץ אותו הלאה. אמהות שהסמכות ההורית שלהן היתה בעייתית, שההתנהלות בבית היתה קשה ומתסכלת, ופתאום הצליחו להשיג את השלווה והשיתוף פעולה דרך הגישה מרגישות שהן גילו משהו מדהים וחייבות להפיץ אותו הלאה.
 
נכתב ע"י בפונטציאל;2099409:
בדיוק זו הנקודה הכואבת בשיטה הזו,
למה לחשוב שהתנהגות של ילד מגיעה ממקום של רצון להשיג משהו?
למה? מה הוא חטא?

לא חסרים סיבות למה ילד מסרב לשתף פעולה בבוקר ללכת לחיידר ,
הנה פירוט-
ילדים מתעללים,
קושי בהבנת הלימוד ושיעמום.
רבה קשוח,
כאב בטן אמיתי!
צריך עוד?

למה אי אפשר לנסות לשב עם הילד ברוגע, ולנסות לבדוק אולי באמת משהו מציק לו?
מי זה המושחת לחשוב שלילד אין בעיה וזה רק מניפולציות להפריע לנו ללכת לעבודה?

קדם בודקים את כל הדברים שהזכרת. אם מתברר שאין מניע טכני שגורם לו להתנהגות עוברים הלאה.
ואת עוד טוענת שאת מכירה את השיטה?

אגב אם ילד בכה באופן חד פעמי אין פה משהו שהשיטה מתיחסת אליו. השיטה מתיחסת לאפיזודות שחוזרות על עצמן ולא מצליחים לשנות את הדפוס.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

סיפורו המדהים של הרב משה חיים גרינוולד מניו יורק



אבי מורי הרה"ג ר' אברהם צבי גרינוולד זצ"ל נולד בלודז' אשר בפולין ובגיל שמונה התייתם מאביו. אמו שנשארה מטופלת בשבעה יתומים קטנים ודאגה מאד לחינוכו של בנה הבכור, שלחה אותו לבן דודה, הלוא הוא הגאון המפורסם רבי מנחם זמבה הי"ד, אשר גידל את אבי במסירות רבה וכמובן דאג ללימודו ואף היה לומד עמו בעצמו.

אבי היה כמעט בגיל שבע עשרה, כאשר התקיימה בוורשה החתונה הגדולה חתונת בתו של כ"ק הריי"ץ מליובאוויטש זצוק"ל עם כ"ק הרבי מליובאוויטש ותמיד היה אבי מורי זצ"ל מספר בתור חוויה רוחנית גדולה על החתונה ההיא, הן על עצם החתונה שבה השתתפו כל שמנה וסלתה של גדולי יהדות פולניה החסידית, והן על שאז זכה לראשונה להיות פנים אל פנים עם החתן הצעיר הלוא הוא הרבי, ולפגישה הזאת, כך הסתבר לו מאוחר יותר, היתה משמעות גדולה בעתיד.

כיצד זכה אבי להיפגש עם החתן – הרבי – פנים אל פנים?

ובכן, כאמור, הוא היה בחור צעיר אז, כמעט בן שבע עשרה, והוא הגיע לחתונה יחד עם קרובו ומחנכו הגאון ר' מנחם זמבה הי"ד. למחרת החתונה אמר לו ר' מנחם זמבה שהוא הולך לבקר את החתן במלון שבו הוא מתאכסן, ואם הוא רוצה הוא יכול להתלוות אליו, כמובן שאבי הסכים וכך הלך לפגישה של ר' מנחם זמבה עם החתן.

אבי לא יכל לזכור ולחזור על מה דיברו השניים אבל הוא זכר היטב כי בסוף השיחה, לפני שנפרדו שני האישים, פנה אליו החתן – הרבי – ואמר לו "הרי עוד כמה ימים חנוכה – האם ידוע לך למה בנר חמישי של חנוכה עושים יומא דפגרא בכל ה'שטיבלאך'?"

אבי לא ידע מה לענות, והוא זכר שגם ר' מנחם הי"ד לא ענה ורק הסתכל בחתן כממתין לתשובה, ואז החתן – הרבי – פנה לאבי ואמר לו: "נר חמישי דחנוכה מסמל את החושך הכי גדול, כי היום הזה לא יכול אף פעם לחול בשבת קודש, ועל ידי נר חנוכה מאירים גם את החושך הכי גדול בעולם, ומשום כך החידוש והכח של חנוכה בא לידי ביטוי דווקא בנר החמישי שהוא הסמל של החושך וזו התפקיד של כל יהודי, בכל מקום שבו הוא נמצא, בוורשא או בלונדון, להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

כאמור, אבי לא זכר את מה ששוחחו ביניהם שעה ארוכה החתן ור' מנחם הי"ד, אבל הוא אמר שלעולם לא שכח את העובדה ש"כל מסכתות הש"ס עפו שם בחדר", כשיצאו מהמלון – כך סיפר אבי – היה הגאון ר' מנחם זמבה בהתפעלות כה עצומה מהחתן של הרבי מליובאוויטש ובמשך ימים רבים לא הפסיק לדבר על כך גם בבית וגם עם כל מי ששוחח באותם ימים.



*



מאז עברו קרוב לעשרים שנה. אבי עבר את כל מוראות השואה, בתחילה בגטו ואח"כ במחנות ההשמדה. אשתו הראשונה וחמשת ילדיו הקטנים נטבחו מול עיניו, וכשנסתיימה המלחמה ובחסדי השי"ת נשאר בחיים, אוד מוצל מאש, היה שבור ורצוץ בגופו ובנפשו.

במשך שנתיים ימים התגלגל במחנות ההצלה ממחנה לשני, הוא ניסה ונדד בהרבה מקומות לברר אם יש ניצולים ממשפחתו הקרובה והרחוקה, ולדאבון הלב התחוור לו כי כל אחיו ואחיותיו עד אחד ניספו על ידי הצורר ימ"ש.

בשנת תש"ח נסע לארה"ב, לפילדלפיה, שם חי אחי אביו, ר' משה חיים גרינוולד, מחסידי אמשינוב אותו הוא לא הכיר פנים אל פנים כי הדוד נסע לאמריקה עוד בטרם נולד – אבל הוא ארגן את נסיעתו וקיבלו באהבה רבה כאשר הוא עושה הכל כדי להקל עליו ולנסות לשקם אותו לאחר מנת הייסורים הנוראה שעברה על אבי זצ"ל באירופה הדוויה.

בלחץ הדוד ובהתערבות האדמו"ר מאמשינוב זצ"ל החליט אבי לשקם את חייו שנהרסו כליל ונשא לאשה בזיווג שני את אמי ע"ה, אף היא ניצולת שואה. אמי ע"ה ילידת קרקוב בתו של הר"ר זושא סינקביץ הי"ד, מחשובי חסידי אלכסנדר, ניצלה יחד עם אחותה והצליחו להינצל מיד בתחילת המלחמה כשהוברחו ממדינה עד שהפליגו לקנדה, שם גדלה בבית דוד אמם, הנגיד החסיד ר' קאפל שוורץ מחשובי יהודי טורונטו.



*​



לפני הנישואין של אבי עם אמי לקח ר' קאפל שוורץ את אבי לניו יורק ליחידות לכ"ק הריי"ץ מליובאוויוטש זצוק"ל כדי שיברכו. אבי מורי זצ"ל סיפר לי שממש נחרד ונדהם לראות את השינוי והזקנה הגדולה שקפצה על הרבי הריי"ץ מאז שראהו בחתונה בוורשא והיה קשה מאד להבין את דיבורו של הריי"ץ, ואחד מזקני החסידים שהיה בחדר הסביר ומסר את דברי הרבי.

ר' קאפל אמר לריי"ץ זיע"א שאבי הוא "אוד מוצל" שאיבד בשואה את משפחתו, ואז מעיניו הק' של הריי"ץ החלו לזלוג נהר של דמעות טהורות. הריי"ץ בירך את אבי לבנין עדי עד ואיחל לו אריכות ימים ושנים טובות. לפני שיצא אמר אבי לריי"ץ כי הוא זכה להיות בחתונה הגדולה בוורשא ואז – סיפר אבי – אורו עיניו של כ"ק הריי"ץ זיע"א והוא אמר לו כי כיוון שחתנו נמצא כאן עכשיו, וכיוון שאבי היה בחתונה – על כן כדאי שיכנס אליו לומר לו שלום.

ר' קאפל ואבי ירדו למטה ואחר שהראו להם איפה נמצא חדרו של ה'רמ"ש' כפי שנקרא אז – דפקו ונכנסו ואמרו שבאו על פי הוראת הרבי...

אבי היה בהתפעלות עצומה מכך שהרמ"ש הכירו מיד והשאלה הראשונה שלו היתה שיתאר לו את ימיו האחרונים של ר' מנחם זמבה הי"ד כי שמע שנהרג בגטו ורשה אך לא ידע את הפרטים. לאחר שאבי סיפר לו מה שידע אמר הרמ"ש לאבי "כיון שהרבי אמר לכם להכנס אלי – אם כן אני מחויב לומר לכם דבר תורה וכיון שאנו בחודש כסלו בסמיכות לחנוכה, הרי ידוע המנהג אצל רוב החסידים ממשיכי דרך הבעש"ט הק' לעשות "יומא דפגרא" בנר החמישי. ומהי הסיבה? מכיון שנר החמישי אף פעם לא יכול לחול בשבת אם כן זה ענין של חושך הכי חזק, וזה הכח והחידוש של נר חנוכה להאיר גם את החושך הכי חזק וגם התפקיד של יהודי בכל מקום בו הוא נמצא, בניו יורק או בלונדון, עליו להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

אין צורך לומר שאבי היה נדהם ונרעש, כאשר הוא עצמו הספיק כמעט לשכוח במהלך השנים את אותה אימרה בדיוק שה"רמ"ש" אמר לו כעשרים שנה קודם לכן, והנה עכשיו, פרץ הזכרון בבת אחת, וממש חזר כמעט מלה במלה על מה שאמר לו אז במלון, בוורשא, לפני עשרים שנה והלוא דבר הוא.



*

לאחר חתונתו שימש אבי מורי זצ"ל כרב ומלמד בקהילת "עדת ישראל" ב"וושינגטון הייטס", שם נולדנו גם אני ואחותי, אבי התגורר שם כחמש שנים ואח"כ בהשתדלות ר' קאפל שוורץ עבר להתגורר לידו בטורונטו ושימש גם שם כרב ומלמד בקהילת החרדים שם.

במשך השנים, בטורונטו, התקרב אבי מאד לחסידות סאטמאר שהיו בעיר, כיון שעבודתו ברבנות ובהוראה היתה אצל חסידי סאטמר, אף שלא שלח אותנו להתחנך בסאטמר, שלח אותנו למוסדות הקרובים לרוחה, אותי ואת אחי שלח לישיבת "נייטרא" המפורסמת.

למרות שבהשקפותיו היה אבי קרוב לשיטת סאטמר מעולם לא דיבר חלילה נגד הרבי מליובאוויטש, ואדרבה, תמיד היה מדבר עליו בהערצה וחרדת כבוד מיוחדת וזה החדיר גם בנו, הבנים והבנות.

בחורף של שנת תשכ"ט התחתנתי אני, אבי אמר לי כי למרות שאיננו חסיד ליובאוויטש – הרי מכיון שלפני החתונה שלו זכה לקבל את ברכתו של הרבי, על כן ליבו אומר לו והוא מרגיש צורך ורצון להכנס עמי לרבי מליובאוויטש לקבל ברכתו לפני החתונה, למרות שמאז, למעלה מעשרים שנה, לא התראה עמו.

אני הסכמתי בלב שלם אבל אז התברר שזה לא כ"כ פשוט להיכנס לרבי, רק לאחר דו"ד עם המזכיר של הרבי – וכך לאחר שאבי הסביר לו שלא יכול לחכות כמה חדשים להזמין תור ל"יחידות" כי ברצונו לקבל ברכה לפני החתונה – הסכימו לתת לנו תור להכנס ובלבד שנבטיח שזה יהיה "רק לבקש ברכה" ולא נעכב את הרבי, אבי הבטיח ונסענו במיוחד מטורונטו ביום שנקבע לנו.



*



אינני זוכר את השעה המדוייקת שנכנסנו לרבי, אבל זה היה קרוב לבוקר מאשר ללילה, אי שם באשמורת הבוקר, אני ראיתי פעם ראשונה פנים אל פנים את פניו של הרבי, ובפרט עיניו הק' עשו עלי רושם גדול, אבי נתן לרבי את ה"פתקה" כנהוג ושם השמות שלי ושל הכלה שלי ובקשת הברכה של אבי שנזכה לבנין עדי עד וכו'.

כשלקח הרבי הפיתקה מיד אבי, עוד בטרם פתח אותה, הביט באבי בחיוך רחב ואמר לו: "נאך העכער צוואנציק יאר שוין טאקע געקומען די צייט, בפרט אז דער שווער האט דאך אייך געשיקט צו מיר" [-אחרי יותר מעשרים שנה באמת הגיע כבר הזמן, בפרט שחותני הרי שלח אתכם אלי...].

אבי נותר על עומדו נדהם ונפחד ונרעש ולא מצא כח לפתוח את פיו, בינתיים הגבאי הדופק בחוזק בדלת אך הרבי עשה תנועת ביטול בידו כמי שאומר אל תשימו לב, תוך כדי כך הרבי פתח את הפתקא הביט בה כהרף עין ותיכף התחיל לתת לנו את ברכותיו הקדושות שיהיה בנין עדי עד וכו' וגם בירך את אבי באריכות ימים ושנים טובות וכו' ואמר לו בערך בזה הלשון: אזוי ווי איר האט משמח גיווען ביי מיר אויף דער חתונה, וועט אייך דער אייבערשטער געבן כוחות און נחת משמח זיין אויכעט ביי דער חתונה פין אייער אייניקל " (כמו ששמחת בחתונה שלי ה' יתברך יתן לך נחת וכח לשמוח בחתונת הנכד שלכם).

מעיניו של אבי זלגו דמעות של התרגשות וגם אני מאד התרגשתי, ביודעי עד כמה אבי שבור ורצוץ בגופו מכל מה שעבר עליו במחנות וכו' ועד כמה יקרה לו ברכה כזו של הרבי.

לפני שיצאנו הרהיב אבי עוז ושאל את הרבי: היות והבטיח למזכיר שאנחנו נכנסים רק לבקש ברכה, בכל זאת כיון שיש שאלה שמאז מציקה לו האם הרבי מרשה לו לשאול.

הרבי חייך מאד ואמר לו (בערך(: "אזוי ווי דער רבי דער שווער האט אייך גישיקט צו מיר – מוז איך אייך ענטפערן אלע קשיות". (כיון שכבוד קדושת מו"ח אדמו"ר שלח אתכם אלי – אני מוכרח לענות לכם על כל הקושיות). וכששוב נשמעו דפיקות חזקות בדלת שוב עשה הרבי בידו סימן שלא נשים לב.

אבי פנה אל הרבי ואמר: מסיבות שונות יצא לי במשך כל השנים להיות בקרב חסידי סאטמר והחוגים שלהם ושם אני שומע כל הזמן טענות ומענות על שיטת ליובאוויטש, ואף שחלילה איני מקבל כל הלשון הרע שאני שומע וכו' אבל בכל זאת הצליחו גם אצלי לעורר קושיה גדולה על השיטה של ליובאוויטש בכל הקשור להתחברות לרשעים וכו', והרי ידועים הפסוקים כמו "משנאיך ה' אשנא" וכו' ואיך זה שליובאוויטש מתחברת במאור פנים עם רשעים הלוחמים נגד השי"ת ותורתו וכו'.

אבי אמר לרבי שהוא מבקש סליחה על עצם השאלה ולא התכוון חלילה לקנטר אלא אדרבה רוצה להבין שיטתו של הרבי כדי שיוכל לענות גם לעצמו וגם לאחרים וכו'.

הרבי פנה אל אבי בשאלה: מה היה עושה אותו קנאי מהשכנים שלך, אם חלילה הבת שלו היתה יוצאת לתרבות רעה? האם היה מנסה להחזירה לדרך התורה והמצוות או שהיה אומר "משנאיך ה' אשנא" ו"אסור להתחבר לרשעים" ולכן יתרחק ממנה ולא ירצה לקרב אותה?

הרבי לא המתין לתשובה, ומיד המשיך: אותו קנאי, היה עונה בודאי שכשמדובר בבת שלו זה שונה, כי על זה נאמר: "ומבשרך אל תתעלם" וכאן הרצינו פניו הק' של הרבי והוא עצם את עיניו הק', דפק על השולחן ואמר "ביי דער אויבערשטן איז יעדער איד טייער ווי א בן יחיד ביי דעם רבי'ן דער שווער איז יעדער איד ומבשרך אל תתעלם!" [ - אצל הקב"ה כל יהודי יקר כמו בן יחיד אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר כל יהודי הוא 'מבשרך אל תתעלם'].

לאחר מכן הביט הרבי בי ובאבי במבט חודר ואמר: "ומסיימין בברכה כידוע נהגו אצל כל החסידים לחגוג את נר חמישי דחנוכה מה הטעם? כיון שנר חמישי של חנוכה לעולם לא יכול לחול בשבת ולכן זה מסמל את שיא החושך ובכח של נר חנוכה אפשר להאיר גם את העניין הכי חשוך, זה תפקידו של כל יהודי להאיר גם את המקומות הכי חשוכים, ולא משנה אם הוא נמצא בטורונטו או בלונדון, כל יהודי הוא חלק אלוקה ממעל ממש, בנו יחידו של הקב"ה וכשמדליקים את הנשמה שלו בנר של קדושה – מתעורר גם היהודי הרחוק ביותר במקום החשוך ביותר".

אבי שהיה נדהם ונרעש באופן הכי מבהיל, לא שמע גם את מלות הברכה האחרונות של הרבי והוא אפילו לא זכר איך הוצאתי אותו מהחדר של הרבי.

כל הדרך חזרה לטורונטו הוא לחש רק שתי מלים, פלאי פלאים, פלאי פלאים.



*



מאז עברו בערך כעשר שנים. בשנת תשל"ט התחתן אחי הצעיר בעיר לונדון, וכל המשפחה, אבי ואמי, אחותי וגיסי ואני נסענו לחתונה. במטוס בדרך ללונדון ראיתי שאבי מוטרד ומשהו מעיק לו, שאלתי במה הענין, ובתחילה לא רצה לספר, רק אחרי כמה פעמים ששאלתי סיפר לי:

כמה דקות לפני שעזב את הבית בטורונטו, נכנס אליו השכן, מהמכובדים ביותר בקהילה, ובכה לפניו בדמעות שליש, ואמר לו שמה שהוא מספר לו עתה זה סוד כמוס ושלא יספר לאיש רק בלית ברירה הוא מספר לו אולי יוכל לעזור.

ובכן מסתבר שהבת של אותו שכן הידרדרה מאד ביהדותה, בתחילה ההורים לא כל כך ידעו מכך כי הסתירה לגמרי מפניהם, אבל לפני שבועיים התברר להם למרבה האסון והבושה שהיא ברחה עם איזה גוי ללונדון ומאז אצלם בבית בכי ומספד ותשעה באב כל הנסיונות שלו על ידי קרוב משפחה בלונדון לאתר אותה עלו בתוהו ולכן הוא מבקש מאבי, בהיות שהוא נוסע ללונדון, שיראה לטכס עצה ולהתעניין אולי יחוס אולי ירחם ה', אולי יוכל לעזור למצוא את הבת ולמנוע ממנה מרדת שחת.

אבי שהיה בידידות קרובה מאד עם השכן, היה נרעש מהסיפור, וגם אני מאד לקחתי ללבי וחשבתי איך ומה נוכל לעשות בענין זה בלונדון.

החתונה היתה בשעטומ"צ, ובלילה הראשון של השבע ברכות פנה אבי למחותן, סיפר לו את המעשה עם בת השכן, ושאל אותו אולי יכול לייעץ לו איך ואיפה – אם בכלל שייך – להתעניין ולעשות משהו בנידון.

המחותן מיד כששמע הסיפור, אמר לאבי מורי שאם כי הוא אין לו שום מושג בזה, הרי יש לו ידיד חסיד חב"ד, שהרבי מליובאוויטש מטיל עליו תמיד כל מיני שליחויות ושמו הוא הר"ר אברהם יצחק גליק, ואם יש מישהו שיוכל לעזור בזה הרי הוא האיש, כי כבר איתמחי גברא להציל ברחבי אירופה הרבה נשמות יהודיות מהתבוללות.

עוד באותו לילה צלצל המחותן לרב גליק, סיפר לו את כל סיפור המעשה ועד כמה הענין דחוף, והרב גליק ביקש הטלפון של הורי הנערה מטורונטו אולי יודעים אי אלו פרטים וכתובות שיתנו לו קצה חוט איפה להתחיל בחיפושים. הרב גליק בצידו הבטיח לעשות את כל המאמצים וההשתדלות.



*



אינני יודע איפה חיפש הרב גליק, לאן הלך, אצל מי בירר, אבל באחת הלילות כעבור כעשרה ימים – אבי ואמי נשארו בלונדון עד אחרי חנוכה – צלצל הרב גליק למחותן ואמר שיבוא אליו בדחיפות "יש לי הפתעה מאד טובה".

המחותן ואבי מיהרו לבית הרב גליק, כשנכנסו לביתו ראו בסלון ביתו יושבת בחורה וממררת בבכי. בפתח הסלון דלקה החנוכיה.

לפתע, תוך כדי שאבי מסתכל על החנוכיה ורואה את חמשת הנרות הדולקים – אבי כמעט נפל מתעלף ארצה. הוא נזכר במשפט המוזר שהרבי הקדוש אמר לו לפני חמישים שנה, לפני שלושים שנה, ולפני עשר שנים.

"נר חמישי של חנוכה מסמל את הכח של החנוכיה והתפקיד של יהודי להאיר גם את המקום החשוך ביותר, בוורשא או בלונדון, בניו יורק או בלונדון, בטורונטו או בלונדון"...

"מה יעשה אותו קנאי", אם הבת שלו תדרדר... אצל הקב"ה כל יהודי הוא בן יחיד... אצל כ"ק מו"ר אדמו"ר כל יהודי הוא "מבשרך אל תתעלם"...

אין צורך לומר שהבחורה חזרה בתשובה שלמה, ואין גם צורך לומר שמאותו יום לא פתח יותר אותו "קנאי" את פיו נגד ליובאוויטש...



*

כשחזר אבי לקנדה עשה כל המאמצים להיכנס לרבי מליובאוויטש, הוא הרגיש צורך וחובה נפשית לאחר מה שקרה להיכנס לקודש פנימה אבל באותן שנים כבר היה קשה מאד להיכנס לרבי ל"יחידות".

רק בתשרי הבא, שנת תש"מ, לאחר מאמצים מרובים הצליח אבי להיכנס ל"יחידות" באותו לילה שנכנסו קבוצת האורחים שהגיעו לרבי לחגים.

אבי סיפר לי שמרוב התרגשות לא יכל להוציא הגה מהפה, וכשהתחיל לדבר ולספר את הסיפור פרץ בבכי. הרבי שמע ממנו רק כמה משפטים, ואז פנה לאבי ואמר לו: "דער שווער האט דאך געהאט א ווייטן קוק"... [לחותני הרי היה מבט רחוק]...

וכל פעם שסיפר אבי מורי זצ"ל את הסיפור היה אומר שהרבה יותר מהמופת הפלאי של הרבי מליובאוויטש, שכבר לפני חמישים שנה בהיותו חתן, ראה כל כך למרחוק... הרבה יותר מהמופת הזה הוא התפעל בכל ליבו על גודל הענווה השמיימית של הרבי שאמר לו בפשטות הכי גדולה וברצינות הכי גדולה "דער שווער האט דאך געאט א וויטען קוק"...

ושרשרת המופתים הפלאיים לא פסקה: בי"ד כסלו תשמ"ט, בדיוק שנגמר השבע ברכות מחתונת בתי הבכורה (כפי שהרבי בירך אותו שישמח בחתונה של הנכד) ובדיוק ביום שבו מלאו ששים שנה מהחתונה הגדולה בוורשא של הרבי – באותו ערב שבק חיים לכל חי והשיב נשמתו למרומים.



זכותו תגן עלינו

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה