דיון עוד מה'סור מרע' - כתבה ביתד על נפילה כואבת.

דירה לפני 10 שנים שעלתה 1.2 כמה שווה היום?
שילמו עליה רק 300
והשכירות השאירה עודף מכובד מהמשכנתא
(או שה300 הגיעו ממשכנתא אחרת, והשכירות כיסתה הכל, אפילו עם עודף)
אבל זה באמת לא הנושא

לנו קנו דירה לפני שנתיים ברוממה ושווי השכירות שלה
שומו שמיים :eek:
התקלקלתם מהישראלים?
בהומור בלבד! ;)

אם אין בושה מצויין, אני הבנתי שאצלכם מתביישים
הלוואי
מי שלא משקיע בדר״כ זה שמתבייש :LOL:
 
דירה לפני 10 שנים שעלתה 1.2 כמה שווה היום?
תבדוק כמה עלתה דירה ברוממה לפני 10 שנים.
תוריד שכירות ומס ששילם מי שהשקיע בשוק ההון.
ותגיע לבערך אותה תוצאה.
כמובן תשואות העבר לא מעידות על העתיד.
 
תבדוק כמה עלתה דירה ברוממה לפני 10 שנים.
תוריד שכירות ומס ששילם מי שהשקיע בשוק ההון.
ותגיע לבערך אותה תוצאה.
כמובן תשואות העבר לא מעידות על העתיד.
ההשוואה דיי תמוהה
בשוק ההון משקיעים בהרבה דברים זאת השקעה מאוד רחבה
השקעה בנדלן היא השקעה טובה אסח מצומצמת
 
מה לעשות שכן.
ואל תביא לי איזה עסקה ספציפית שמצאת.
באופן כללי שוק ההון עושה הרבה יותר מדירות, וככל שהטווח מתארך הפער גדל לטובת שוק ההון.
וככל והטווח קצר וקנית את הדירה במינוף אולי יש זמנים שבהם זה מעט יותר, וגם זה לא ממש קיים.
 
לא הבנתי מה הנושא

הדיון לא היה מה עדיף סנופי או נדל״ן
יש על זה אשכול חדש פעם ביומיים

אלא האם יש יסוד לומר
שמשפחות אמריקאיות הרוויחו בעשורים האחרונים יותר בהשקעות
וזה הוברר שגם אם נניח שכן, מדובר על דיליי ישראלי של שנים בודדות

והאם יש יסוד לומר
שלאמריקאי נוח לדבר על השקעות ולהתייעץ יותר בקלות מהישראלי
וזה לעניות דעתי שטויות
 
לא בא להצדיק את העיתונים. אבל אנשים צריכים לקחת אחריות על עצמם. אם העיתונים יפסיקו לפרסם, אבל עלוני הפרסום יפרסמו? או שהנוכלים יחלקו פלייארים, או מודעות רחוב? וחוץ מזה מה ההגדרה של נוכלות? קורס שלא מרוויחים ממנו בדיוק כמו הפרסום? וכו' וכו'
במשך שנים
רבים חשבו בטעות,
שאם יתד מפרסם משהו
זאת חותמת כשרות.
נראה לי שהיום האמון הזה נשחק משמעותית.

גם פרשת בסדנו תרמה הרבה לפגיעה באמון.
 
מצורף
באדיבות אחד מכתבי העיתון.
שלום וברכה
אני בעל המעשה מהכתבה.
ראיתי את התגובות והייתי רוצה להתייחס לחלק מהם.
עלו פה כמה טענות לגבי אופן ההשקעה בנכסים תנודתיים במיוחד, אצטט חלק: מה הבעיה לשים קצת כסף ואם באמת יעלה במיוחד נרויח המון... או "הוא השקיע והימר בטירוף רוב האנשים לא ככה", וכן מישהי שכתבה "אנחנו נשים כסף ולא ניגע בזה עשור"...וגם: "הכתבה לא דיברה למשקיעי הנורמלים"
אז מטרת הכתבה לא הייתה להפחיד אנשים מלהשקיע את כספם, ובוודאי לא אינטרס של הרב ליבוביץ שכל מי שמכיר אותו קצת יודע כמה שהוא משקיע את זמנו ומרצו בכדי להועיל ולעזור לאנשים, וכל הפוסל במומו פוסל וד"ל...
הרעיון היה לנסות להכניס לראש של המשקיע בתחום הזה ואולי אחדד את הנקודה יותר...

ביום בו השקעתי את הכסף זה היה יחד עם 2 כללי ברזל, 1. לא אוסיף עוד כסף להשקעה-מה שיהיה יהיה 2. לא ניגע בזה עד 2030, ב"ה מי שמכיר אותי יודע שאני אדם שיודע לקבל החלטות ולעמוד בהם... איני נידף כעלה ברוח.. ומה שקרה זה כשהרווחתי על הנייר סכום גדול, מאוד התלהבתי, וכל אחד שישקיע 100 אלף שקל ויראה את זה עומד על 200 כעבור זמן קצר לא יוכל לעמוד מנגד, ולא להתעניין ולהמשיך בקו שלא נוגע עשור... זה חזק מידי, ודוקא בגלל שזה תנודתי מאוד ברגע שרואים רווח, אפילו שהוא רק על הנייר זה מרגיש כאילו הכסף כבר בכיס, וישר מחשבנים מה נעשה עם עוד 100 אלף שקל, נשפץ? נקנה רכב? היחס לזה ממש כאילו הכסף שוכב בחשבון הבנק...
ולאחר מכן כהשוק יורד בטלטלה, התחושה היא של הפסד גמור, כבר לא מרגישים מבחוץ.... ואז מגיע החישוב שאם זה יעלה שוב נמשוך חצי לפחות, ורימיתי את עצמי שאם זה קורה השאר יישב בלי לגעת בזה כלל... אבל זה גדול ממני, וכל מי שישבתי איתו והיה כנה עם עצמו הודה שאכן כך הרגיש, רווח ואז הפסד וכמרגישים הפסד רוצים למכור כשהמטבע יעלה ולקנות כשזה נמוך, ובאמת כך עושים כשזה עולה מוכרים, אבל לקב"ה תוכניות אחרות וזה לא יורד אלא עולה עוד יותר, ואז אני מחליט לקנות כדי לא לפספס, וזה כן יורד-ומוכרים את זה בהפסד... ותאמינו לי שאני מתאר אחוז קטן מהתחושות והטרלול שאפשר להיכנס אליו, ומי שאומר אצלי זה לא שייך לא מכיר את עצמו במקום הזה...
קל להגיד הוא היה משוגע אבל אני משקיע נורמלי... אבל זה פשוט כמו אחד ששותה וודקה ואומר לעצמו: אני לא אשתכר, כשאני מרגיש שהאדים כבר עולים לי לראש אני עוצר, אבל כשזה קורה והאדים אכן עולים גם עולים, אין שיקול דעת שם בכלל!!! וזו הנקודה שמבחוץ יש כללים וגדרים, אבל כשנמצאים בפנים אין שליטה, זה לא כמו לקנות דירה בעפולה או להשקיע בקרן השתלמות, כי התנודתיות והריגוש בזה הם פי אלף!!! ואם שמים קצת אז מרגישים הפסד למה למען השם לא שמתי את כל ה 5,000 שהיה לנו... ואז המצב עלול להסתבך... אגב זה לא רק בקריפטו אלא גם בדברים רבים בשוק ההון שגורמים לאברך להיכנס לחדר מחשבים, או לאחר לפתוח שוב ושוב את הגרפים, שזה תסמין מובהק של חוסר שליטה ומעצורים... ואני לא מדבר גם רק על מינופים, גם בהשקעה רגילה שהתעסקתי עם עשרות ואולי מאות אנשים שתחילה לא הבינו בזה דבר וחצי דבר, ואזהגיעה השאלה מכוולם, אני לא זוכר יוצא מן הכלל:למה לא נמכור בגבוה ונקנה בנמוך?? ככה נרוויח יותר מטבעות... איפה ההבטחה שלא ניגע בזה וכמובן שלא נסחור?? נעלם.. נאדה... כי ככה זה עובד! ומה שקורה לאדם שמתחיל לסחור יום יומי זה שהוא עף מהשוק על טיל בלי שקל תוך זמן קצר... אני פשטתי את עורי לנסות ללמד אחרים מטעויות שלי... ומי שרוצה ללמוד על בשרו ולקחת את הריזיקה מוזמן...
פשוט שאדם צריך לדאוג על עתידו ולחשב היכן יכול לקבל תמורה טובה להשקעה זהירה ומניבה.. ומי שחושב שזה בא לשלול את זה לא בכיוון...
זה העניין ומי שחושב אחרת-זכותו, רק רציתי להעביר את המסר שיש כאן משהו שיכול להוביל אדם שפוי, נורמלי ושבדרך כלל מעשיו מחושבים, למדרון מדרדר ללא מעצורים.
יה"ר שה' יכוון את כולם בדרך הנכונה.
 
נערך לאחרונה ב:
שלום וברכה
אני בעל המעשה מהכתבה.
ראיתי את התגובות והייתי רוצה להתייחס לחלק מהם.
עלו פה כמה טענות לגבי אופן ההשקעה בנכסים תנודתיים במיוחד, אצטט חלק: מה הבעיה לשים קצת כסף ואם באמת יעלה במיוחד נרויח המון... או "הוא השקיע והימר בטירוף רוב האנשים לא ככה", וכן מישהי שכתבה "אנחנו נשים כסף ולא ניגע בזה עשור"...וגם: "הכתבה לא דיברה למשקיעי הנורמלים"
אז מטרת הכתבה לא הייתה להפחיד אנשים מלהשקיע את כספם, ובוודאי לא אינטרס של הרב ליבוביץ שכל מי שמכיר אותו קצת יודע כמה שהוא משקיע את זמנו ומרצו בכדי להועיל ולעזור לאנשים, וכל הפוסל במומו פוסל וד"ל...
הרעיון היה לנסות להכניס לראש של המשקיע בתחום הזה ואולי אחדד את הנקודה יותר...

ביום בו השקעתי את הכסף זה היה יחד עם 2 כללי ברזל, 1. לא אוסיף עוד כסף להשקעה-מה שיהיה יהיה 2. לא ניגע בזה עד 2030, ב"ה מי שמכיר אותי יודע שאני אדם שיודע לקבל החלטות ולעמוד בהם... איני נידף כעלה ברוח.. ומה שקרה זה כשהרווחתי על הנייר סכום גדול, מאוד התלהבתי, וכל אחד שישקיע 100 אלף שקל ויראה את זה עומד על 200 כעבור זמן קצר לא יוכל לעמוד מנגד, ולא להתעניין ולהמשיך בקו שלא נוגע עשור... זה חזק מידי, ודוקא בגלל שזה תנודתי מאוד ברגע שרואים רווח, אפילו שהוא רק על הנייר זה מרגיש כאילו הכסף כבר בכיס, וישר מחשבנים מה נעשה עם עוד 100 אלף שקל, נשפץ? נקנה רכב? היחס לזה ממש כאילו הכסף שוכב בחשבון הבנק...
ולאחר מכן כהשוק יורד בטלטלה, התחושה היא של הפסד גמור, כבר לא מרגישים מבחוץ.... ואז מגיע החישוב שאם זה יעלה שוב נמשוך חצי לפחות, ורימיתי את עצמי שאם זה קורה השאר יישב בלי לגעת בזה כלל... אבל זה גדול ממני, וכל מי שישבתי איתו והיה כנה עם עצמו הודה שאכן כך הרגיש, רווח ואז הפסד וכמרגישים הפסד רוצים למכור כשהמטבע יעלה ולקנות כשזה נמוך, ובאמת כך עושים כשזה עולה מוכרים, אבל לקב"ה תוכניות אחרות וזה לא יורד אלא עולה עוד יותר, ואז אני מחליט לקנו ת כדי לא לפספס, ותאמינו לי שאני מתאר אחוז קטן מהתחושות והטרלול שאפשר להיכנס אליו, ומי שאומר אצלי זה לא שייך לא מכיר את עצמו במקום הזה...
קל להגיד הוא היה משוגע אבל אני משקיע נורמלי... אבל זה פשוט כמו אחד ששותה וודקה ואומר לעצמו: אני לא אשתכר, כשאני מרגיש שהאדים כבר עולים לי לראש אני עוצר, אבל כשזה קורה והאדים אכן עולים גם עולים, אין לו שיקול דעת שם בכלל!!! וזו הנקודה שמבחוץ יש כללים וגדרים, אבל כשנמצאים בפנים אין שליטה, זה לא כמו לקנות דירה בעפולה או להשקיע בקרן השתלמות, כי התנודתיות והריגוש בזה הם פי אלף!!! ואם שמים קצת אז מרגישים הפסד למה למען השם לא שמתי את כל ה 5,000 שהיה לנו... ואז המצב עלול להסתבך...
זה העניין ומי שחושב אחרת-זכותו, רק רציתי להעביר את המסר שיש כאן משהו שיכול להוביל אדם שפוי, נורמלי ושבדרך כלל מעשיו מחושבים, למדרון מדרדר ללא מעצורים.
יה"ר שה' יכוון את כולם בדרך הנכונה.
ברוך הבא לפורום. בנימה אישית שמחתי לראות שיש לך כסף פנוי למנוי פרמיום מצבך טוב ממצבי.
 
מה לעשות שכן.
ואל תביא לי איזה עסקה ספציפית שמצאת.
באופן כללי שוק ההון עושה הרבה יותר מדירות, וככל שהטווח מתארך הפער גדל לטובת שוק ההון.
וככל והטווח קצר וקנית את הדירה במינוף אולי יש זמנים שבהם זה מעט יותר, וגם זה לא ממש קיים.
הנה דיון שדנתי עם הצ'אט על זה. כמו שאמרתי, לא בהכרח ששוק ההון מכניס יותר מנדל"ן.
 
במשך שנים
רבים חשבו בטעות,
שאם יתד מפרסם משהו
זאת חותמת כשרות.
נראה לי שהיום האמון הזה נשחק משמעותית.

גם פרשת בסדנו תרמה הרבה לפגיעה באמון.
מי שחשב ככה יש לו בעיה.
אל תאמינו לאף אחד!
זה הכסף שלכם. אם אתם לא בטוחים במה שאתם עושים אל תעשו. לא לסמוך על אף אחד גם לא על בעלי מקצוע.
 
שלום וברכה
אני בעל המעשה מהכתבה.
ראיתי את התגובות והייתי רוצה להתייחס לחלק מהם.
עלו פה כמה טענות לגבי אופן ההשקעה בנכסים תנודתיים במיוחד, אצטט חלק: מה הבעיה לשים קצת כסף ואם באמת יעלה במיוחד נרויח המון... או "הוא השקיע והימר בטירוף רוב האנשים לא ככה", וכן מישהי שכתבה "אנחנו נשים כסף ולא ניגע בזה עשור"...וגם: "הכתבה לא דיברה למשקיעי הנורמלים"
אז מטרת הכתבה לא הייתה להפחיד אנשים מלהשקיע את כספם, ובוודאי לא אינטרס של הרב ליבוביץ שכל מי שמכיר אותו קצת יודע כמה שהוא משקיע את זמנו ומרצו בכדי להועיל ולעזור לאנשים, וכל הפוסל במומו פוסל וד"ל...
הרעיון היה לנסות להכניס לראש של המשקיע בתחום הזה ואולי אחדד את הנקודה יותר...

ביום בו השקעתי את הכסף זה היה יחד עם 2 כללי ברזל, 1. לא אוסיף עוד כסף להשקעה-מה שיהיה יהיה 2. לא ניגע בזה עד 2030, ב"ה מי שמכיר אותי יודע שאני אדם שיודע לקבל החלטות ולעמוד בהם... איני נידף כעלה ברוח.. ומה שקרה זה כשהרווחתי על הנייר סכום גדול, מאוד התלהבתי, וכל אחד שישקיע 100 אלף שקל ויראה את זה עומד על 200 כעבור זמן קצר לא יוכל לעמוד מנגד, ולא להתעניין ולהמשיך בקו שלא נוגע עשור... זה חזק מידי, ודוקא בגלל שזה תנודתי מאוד ברגע שרואים רווח, אפילו שהוא רק על הנייר זה מרגיש כאילו הכסף כבר בכיס, וישר מחשבנים מה נעשה עם עוד 100 אלף שקל, נשפץ? נקנה רכב? היחס לזה ממש כאילו הכסף שוכב בחשבון הבנק...
ולאחר מכן כהשוק יורד בטלטלה, התחושה היא של הפסד גמור, כבר לא מרגישים מבחוץ.... ואז מגיע החישוב שאם זה יעלה שוב נמשוך חצי לפחות, ורימיתי את עצמי שאם זה קורה השאר יישב בלי לגעת בזה כלל... אבל זה גדול ממני, וכל מי שישבתי איתו והיה כנה עם עצמו הודה שאכן כך הרגיש, רווח ואז הפסד וכמרגישים הפסד רוצים למכור כשהמטבע יעלה ולקנות כשזה נמוך, ובאמת כך עושים כשזה עולה מוכרים, אבל לקב"ה תוכניות אחרות וזה לא יורד אלא עולה עוד יותר, ואז אני מחליט לקנות כדי לא לפספס, וזה כן יורד-ומוכרים את זה בהפסד... ותאמינו לי שאני מתאר אחוז קטן מהתחושות והטרלול שאפשר להיכנס אליו, ומי שאומר אצלי זה לא שייך לא מכיר את עצמו במקום הזה...
קל להגיד הוא היה משוגע אבל אני משקיע נורמלי... אבל זה פשוט כמו אחד ששותה וודקה ואומר לעצמו: אני לא אשתכר, כשאני מרגיש שהאדים כבר עולים לי לראש אני עוצר, אבל כשזה קורה והאדים אכן עולים גם עולים, אין שיקול דעת שם בכלל!!! וזו הנקודה שמבחוץ יש כללים וגדרים, אבל כשנמצאים בפנים אין שליטה, זה לא כמו לקנות דירה בעפולה או להשקיע בקרן השתלמות, כי התנודתיות והריגוש בזה הם פי אלף!!! ואם שמים קצת אז מרגישים הפסד למה למען השם לא שמתי את כל ה 5,000 שהיה לנו... ואז המצב עלול להסתבך... אגב זה לא רק בקריפטו אלא גם בדברים רבים בשוק ההון שגורמים לאברך להיכנס לחדר מחשבים, או לאחר לפתוח שוב ושוב את הגרפים, שזה תסמין מובהק של חוסר שליטה ומעצורים... ואני לא מדבר גם רק על מינופים, גם בהשקעה רגילה שהתעסקתי עם עשרות ואולי מאות אנשים שתחילה לא הבינו בזה דבר וחצי דבר, ואזהגיעה השאלה מכוולם, אני לא זוכר יוצא מן הכלל:למה לא נמכור בגבוה ונקנה בנמוך?? ככה נרוויח יותר מטבעות... איפה ההבטחה שלא ניגע בזה וכמובן שלא נסחור?? נעלם.. נאדה... כי ככה זה עובד! ומה שקורה לאדם שמתחיל לסחור יום יומי זה שהוא עף מהשוק על טיל בלי שקל תוך זמן קצר... אני פשטתי את עורי לנסות ללמד אחרים מטעויות שלי... ומי שרוצה ללמוד על בשרו ולקחת את הריזיקה מוזמן...
פשוט שאדם צריך לדאוג על עתידו ולחשב היכן יכול לקבל תמורה טובה להשקעה זהירה ומניבה.. ומי שחושב שזה בא לשלול את זה לא בכיוון...
זה העניין ומי שחושב אחרת-זכותו, רק רציתי להעביר את המסר שיש כאן משהו שיכול להוביל אדם שפוי, נורמלי ושבדרך כלל מעשיו מחושבים, למדרון מדרדר ללא מעצורים.
יה"ר שה' יכוון את כולם בדרך הנכונה.
כל הכבוד על החשיפה! גם אם זה באנונימיות , אני משוכנע שזה עדיין הצריך כוחות נפש רק לשחזר את זה ועוד לכתוב.
שהזכויות הרבות יעמדו לך !
 
שלום וברכה
אני בעל המעשה מהכתבה.
ראיתי את התגובות והייתי רוצה להתייחס לחלק מהם.
עלו פה כמה טענות לגבי אופן ההשקעה בנכסים תנודתיים במיוחד, אצטט חלק: מה הבעיה לשים קצת כסף ואם באמת יעלה במיוחד נרויח המון... או "הוא השקיע והימר בטירוף רוב האנשים לא ככה", וכן מישהי שכתבה "אנחנו נשים כסף ולא ניגע בזה עשור"...וגם: "הכתבה לא דיברה למשקיעי הנורמלים"
אז מטרת הכתבה לא הייתה להפחיד אנשים מלהשקיע את כספם, ובוודאי לא אינטרס של הרב ליבוביץ שכל מי שמכיר אותו קצת יודע כמה שהוא משקיע את זמנו ומרצו בכדי להועיל ולעזור לאנשים, וכל הפוסל במומו פוסל וד"ל...
הרעיון היה לנסות להכניס לראש של המשקיע בתחום הזה ואולי אחדד את הנקודה יותר...

ביום בו השקעתי את הכסף זה היה יחד עם 2 כללי ברזל, 1. לא אוסיף עוד כסף להשקעה-מה שיהיה יהיה 2. לא ניגע בזה עד 2030, ב"ה מי שמכיר אותי יודע שאני אדם שיודע לקבל החלטות ולעמוד בהם... איני נידף כעלה ברוח.. ומה שקרה זה כשהרווחתי על הנייר סכום גדול, מאוד התלהבתי, וכל אחד שישקיע 100 אלף שקל ויראה את זה עומד על 200 כעבור זמן קצר לא יוכל לעמוד מנגד, ולא להתעניין ולהמשיך בקו שלא נוגע עשור... זה חזק מידי, ודוקא בגלל שזה תנודתי מאוד ברגע שרואים רווח, אפילו שהוא רק על הנייר זה מרגיש כאילו הכסף כבר בכיס, וישר מחשבנים מה נעשה עם עוד 100 אלף שקל, נשפץ? נקנה רכב? היחס לזה ממש כאילו הכסף שוכב בחשבון הבנק...
ולאחר מכן כהשוק יורד בטלטלה, התחושה היא של הפסד גמור, כבר לא מרגישים מבחוץ.... ואז מגיע החישוב שאם זה יעלה שוב נמשוך חצי לפחות, ורימיתי את עצמי שאם זה קורה השאר יישב בלי לגעת בזה כלל... אבל זה גדול ממני, וכל מי שישבתי איתו והיה כנה עם עצמו הודה שאכן כך הרגיש, רווח ואז הפסד וכמרגישים הפסד רוצים למכור כשהמטבע יעלה ולקנות כשזה נמוך, ובאמת כך עושים כשזה עולה מוכרים, אבל לקב"ה תוכניות אחרות וזה לא יורד אלא עולה עוד יותר, ואז אני מחליט לקנות כדי לא לפספס, וזה כן יורד-ומוכרים את זה בהפסד... ותאמינו לי שאני מתאר אחוז קטן מהתחושות והטרלול שאפשר להיכנס אליו, ומי שאומר אצלי זה לא שייך לא מכיר את עצמו במקום הזה...
קל להגיד הוא היה משוגע אבל אני משקיע נורמלי... אבל זה פשוט כמו אחד ששותה וודקה ואומר לעצמו: אני לא אשתכר, כשאני מרגיש שהאדים כבר עולים לי לראש אני עוצר, אבל כשזה קורה והאדים אכן עולים גם עולים, אין שיקול דעת שם בכלל!!! וזו הנקודה שמבחוץ יש כללים וגדרים, אבל כשנמצאים בפנים אין שליטה, זה לא כמו לקנות דירה בעפולה או להשקיע בקרן השתלמות, כי התנודתיות והריגוש בזה הם פי אלף!!! ואם שמים קצת אז מרגישים הפסד למה למען השם לא שמתי את כל ה 5,000 שהיה לנו... ואז המצב עלול להסתבך... אגב זה לא רק בקריפטו אלא גם בדברים רבים בשוק ההון שגורמים לאברך להיכנס לחדר מחשבים, או לאחר לפתוח שוב ושוב את הגרפים, שזה תסמין מובהק של חוסר שליטה ומעצורים... ואני לא מדבר גם רק על מינופים, גם בהשקעה רגילה שהתעסקתי עם עשרות ואולי מאות אנשים שתחילה לא הבינו בזה דבר וחצי דבר, ואזהגיעה השאלה מכוולם, אני לא זוכר יוצא מן הכלל:למה לא נמכור בגבוה ונקנה בנמוך?? ככה נרוויח יותר מטבעות... איפה ההבטחה שלא ניגע בזה וכמובן שלא נסחור?? נעלם.. נאדה... כי ככה זה עובד! ומה שקורה לאדם שמתחיל לסחור יום יומי זה שהוא עף מהשוק על טיל בלי שקל תוך זמן קצר... אני פשטתי את עורי לנסות ללמד אחרים מטעויות שלי... ומי שרוצה ללמוד על בשרו ולקחת את הריזיקה מוזמן...
פשוט שאדם צריך לדאוג על עתידו ולחשב היכן יכול לקבל תמורה טובה להשקעה זהירה ומניבה.. ומי שחושב שזה בא לשלול את זה לא בכיוון...
זה העניין ומי שחושב אחרת-זכותו, רק רציתי להעביר את המסר שיש כאן משהו שיכול להוביל אדם שפוי, נורמלי ושבדרך כלל מעשיו מחושבים, למדרון מדרדר ללא מעצורים.
יה"ר שה' יכוון את כולם בדרך הנכונה.
כל האשכול הזה היה שווה בשביל לקרוא את זה
כנראה שלא להיסחף לזה לסוחרים טרנדים זה מעבר לכוחות נפש האדם

יום אחד אתה מיליונר פונטיציאלי אמיתי
ואז כשזה יורד לא מסוגלים להכיל את תחושת ההפסד

נדנדה קשה וכואבת
 
שלום וברכה
אני בעל המעשה מהכתבה.
ראיתי את התגובות והייתי רוצה להתייחס לחלק מהם.
עלו פה כמה טענות לגבי אופן ההשקעה בנכסים תנודתיים במיוחד, אצטט חלק: מה הבעיה לשים קצת כסף ואם באמת יעלה במיוחד נרויח המון... או "הוא השקיע והימר בטירוף רוב האנשים לא ככה", וכן מישהי שכתבה "אנחנו נשים כסף ולא ניגע בזה עשור"...וגם: "הכתבה לא דיברה למשקיעי הנורמלים"
אז מטרת הכתבה לא הייתה להפחיד אנשים מלהשקיע את כספם, ובוודאי לא אינטרס של הרב ליבוביץ שכל מי שמכיר אותו קצת יודע כמה שהוא משקיע את זמנו ומרצו בכדי להועיל ולעזור לאנשים, וכל הפוסל במומו פוסל וד"ל...
הרעיון היה לנסות להכניס לראש של המשקיע בתחום הזה ואולי אחדד את הנקודה יותר...

ביום בו השקעתי את הכסף זה היה יחד עם 2 כללי ברזל, 1. לא אוסיף עוד כסף להשקעה-מה שיהיה יהיה 2. לא ניגע בזה עד 2030, ב"ה מי שמכיר אותי יודע שאני אדם שיודע לקבל החלטות ולעמוד בהם... איני נידף כעלה ברוח.. ומה שקרה זה כשהרווחתי על הנייר סכום גדול, מאוד התלהבתי, וכל אחד שישקיע 100 אלף שקל ויראה את זה עומד על 200 כעבור זמן קצר לא יוכל לעמוד מנגד, ולא להתעניין ולהמשיך בקו שלא נוגע עשור... זה חזק מידי, ודוקא בגלל שזה תנודתי מאוד ברגע שרואים רווח, אפילו שהוא רק על הנייר זה מרגיש כאילו הכסף כבר בכיס, וישר מחשבנים מה נעשה עם עוד 100 אלף שקל, נשפץ? נקנה רכב? היחס לזה ממש כאילו הכסף שוכב בחשבון הבנק...
ולאחר מכן כהשוק יורד בטלטלה, התחושה היא של הפסד גמור, כבר לא מרגישים מבחוץ.... ואז מגיע החישוב שאם זה יעלה שוב נמשוך חצי לפחות, ורימיתי את עצמי שאם זה קורה השאר יישב בלי לגעת בזה כלל... אבל זה גדול ממני, וכל מי שישבתי איתו והיה כנה עם עצמו הודה שאכן כך הרגיש, רווח ואז הפסד וכמרגישים הפסד רוצים למכור כשהמטבע יעלה ולקנות כשזה נמוך, ובאמת כך עושים כשזה עולה מוכרים, אבל לקב"ה תוכניות אחרות וזה לא יורד אלא עולה עוד יותר, ואז אני מחליט לקנות כדי לא לפספס, וזה כן יורד-ומוכרים את זה בהפסד... ותאמינו לי שאני מתאר אחוז קטן מהתחושות והטרלול שאפשר להיכנס אליו, ומי שאומר אצלי זה לא שייך לא מכיר את עצמו במקום הזה...
קל להגיד הוא היה משוגע אבל אני משקיע נורמלי... אבל זה פשוט כמו אחד ששותה וודקה ואומר לעצמו: אני לא אשתכר, כשאני מרגיש שהאדים כבר עולים לי לראש אני עוצר, אבל כשזה קורה והאדים אכן עולים גם עולים, אין שיקול דעת שם בכלל!!! וזו הנקודה שמבחוץ יש כללים וגדרים, אבל כשנמצאים בפנים אין שליטה, זה לא כמו לקנות דירה בעפולה או להשקיע בקרן השתלמות, כי התנודתיות והריגוש בזה הם פי אלף!!! ואם שמים קצת אז מרגישים הפסד למה למען השם לא שמתי את כל ה 5,000 שהיה לנו... ואז המצב עלול להסתבך... אגב זה לא רק בקריפטו אלא גם בדברים רבים בשוק ההון שגורמים לאברך להיכנס לחדר מחשבים, או לאחר לפתוח שוב ושוב את הגרפים, שזה תסמין מובהק של חוסר שליטה ומעצורים... ואני לא מדבר גם רק על מינופים, גם בהשקעה רגילה שהתעסקתי עם עשרות ואולי מאות אנשים שתחילה לא הבינו בזה דבר וחצי דבר, ואזהגיעה השאלה מכוולם, אני לא זוכר יוצא מן הכלל:למה לא נמכור בגבוה ונקנה בנמוך?? ככה נרוויח יותר מטבעות... איפה ההבטחה שלא ניגע בזה וכמובן שלא נסחור?? נעלם.. נאדה... כי ככה זה עובד! ומה שקורה לאדם שמתחיל לסחור יום יומי זה שהוא עף מהשוק על טיל בלי שקל תוך זמן קצר... אני פשטתי את עורי לנסות ללמד אחרים מטעויות שלי... ומי שרוצה ללמוד על בשרו ולקחת את הריזיקה מוזמן...
פשוט שאדם צריך לדאוג על עתידו ולחשב היכן יכול לקבל תמורה טובה להשקעה זהירה ומניבה.. ומי שחושב שזה בא לשלול את זה לא בכיוון...
זה העניין ומי שחושב אחרת-זכותו, רק רציתי להעביר את המסר שיש כאן משהו שיכול להוביל אדם שפוי, נורמלי ושבדרך כלל מעשיו מחושבים, למדרון מדרדר ללא מעצורים.
יה"ר שה' יכוון את כולם בדרך הנכונה.
באמת? מ-100 אלף ל-3.5 מיליון בשנה? ובלי מינוף? אני לא קונה את זה!
 
באמת? מ-100 אלף ל-3.5 מיליון בשנה? ובלי מינוף? אני לא קונה את זה!
זה הכפלה של 35.
יש דברים כאלה גם במניות קטנות ובעיקר מטבעות עם שווי שוק נמוך ובלי הרבה נזילות.
הסיכוי לתפוס אחד כזה ולזרום איתו עד למעלה אפסי.
וגם כשאתה תופס , מספר הסיפור יוכיח שזה יכול להסתיים רע.
 
מי שלא לוקח סיכונים(כמובן שלא גדולים מידי)
שיתחיל לדאוג על הסיכויים שלו
בדרך הטבע אין שום סיכוי בעולם שממשכורת ממוצעת של אשת אברך ומלגה מכולל מחתנים משפחה מרובה זה פשוט נס גלוי אחרת אין הסבר
זה במאמר מוסגר כי צריך לדעת אם איפה כמה ואיך להשקיע ואף אחד לא יכול להבטיח לאף אחד שלא יפסיד פתאום את כל כספו, אף אחד.
 
זה הכפלה של 35.
יש דברים כאלה גם במניות קטנות ובעיקר מטבעות עם שווי שוק נמוך ובלי הרבה נזילות.
הסיכוי לתפוס אחד כזה ולזרום איתו עד למעלה אפסי.
וגם כשאתה תופס , מספר הסיפור יוכיח שזה יכול להסתיים רע.
הנה דוגמא להכפלה של פי 40 ב 120 ימים. דווקא מטבע לא קטן מאוד . שם זה יותר נדיר עליות גבוהות.
ושוב, שומר נפשו ירחק. @טוב מאוד
1764112943344.png
 
@די בשבילך המסקנא בסוף
מה ההבדל אם הוא עשה מינוף של 70 אחוז או מינוף של 30 אחוז וכי הדירות היותר יקרות עלו יותר?

ChatGPT said:​

לא, הדירות היקרות לאו דווקא עלו יותר — וההבדל בין מינוף 70% לבין 30% הוא משהו אחר לגמרי. בוא נפרק את זה בצורה ברורה:



✅ מה באמת משתנה כשעושים מינוף 70% לעומת 30%?​

1️⃣ מינוף גבוה (70%) = אתה שולט בנכס גדול יותר עם פחות הון עצמי

לדוגמה:
הון עצמימינוףשווי הדירה שאפשר לקנות
50,000$מינוף 30%דירה בשווי 71,000$
50,000$מינוף 70%דירה בשווי 166,000$
מינוף מוגדל לא אומר שהתשואה של הדירה עצמה גדולה יותר — הוא רק נותן לך נכס גדול יותר לעלות איתו מחירית.



2️⃣ דירות יקרות לא עלו יותר מדירות זולות​

לפי כל מדדי מחירי הדירות בישראל (הלמ"ס), ב־30 השנים האחרונות:
  • דירות זולות בפריפריה עלו אחוזית דומה לדירות במרכז.
  • דירות יקרות לפעמים אפילו עלו פחות אחוזית, כי הן תלויות בביקושים של בעלי הון.
כלומר:
דירה ב־200 אלף $ לא עשתה אחוזית יותר רווח מדירה ב־80 אלף $.
אבל—
אם יש מינוף גבוה → אתה קונה דירה יקרה יותר → ולכן הרווח האבסולוטי גדול יותר.



3️⃣ למה מינוף משנה הכול?​

דוגמה חדה:​

נניח:
  • מחיר הדירה עולה 5.4% שנתי.
  • אחרי 30 שנה הדירה שווה ×3 בערך.

במקרה של מינוף 30%:​

קנית דירה ב־70,000$ → אחרי 30 שנה בערך 210,000$.

במקרה של מינוף 70%:​

קנית דירה ב־170,000$ → אחרי 30 שנה בערך 510,000$.
שני הנכסים עלו באותו אחוז,
אבל כי התחלת עם נכס כפול ויותר → הרווח בסוף כפול ויותר.



4️⃣ מה קורה בשוק ההון?​

אותו עיקרון:
  • אם אתה ממנף 50,000$ ל־150,000$ בשוק ההון,
  • התשואה היא תמיד אותה אחוזית, אבל הערך המוחלט בסוף גדל מאוד.



5️⃣ המסקנה הקריטית 🔥

❗ המינוף—not מחיר הדירה—is מה שיוצר את ההבדל העצום ברווח הסופי.​

דירה יקרה לא “עלתה יותר”.
מינוף גבוה פשוט מאפשר:
  • להחזיק נכס גדול יותר
  • שכל אחוז עלייה מתורגם ליותר כסף אמיתי
וזה נכון גם לנדל״ן וגם לשוק ההון.



אם תרצה, אני יכול לחשב לך במספרים מדויקים:​

  • שתי דירות (70% מול 30%)
  • השוואה לשוק ההון עם מינוף 70% מול 30%
  • כולל מס שבח, מס רווחי הון, שכירות, ריבית משכנתא, ריבית הלוואה — הכול.
רוצה טבלה מלאה או גרף של 30 שנה?

You said:​

רגע אבל איך יכול להיות שאם הוא עשה מינוף גדול בדירות זה יהיה יותר שווה מאשר מינוף בשוק ההון?

ChatGPT said:​

שאלה מצוינת – והיא נוגעת בלב ההבדל בין מינוף בנדל״ן לבין מינוף בשוק ההון.
התשובה הקצרה: זה לא בגלל שהתשואה בנדל״ן גבוהה יותר, אלא בגלל הצורה שבה המינוף עובד שם.
בוא נפרק את זה ברור:



1️⃣ למה מינוף בנדל״ן מרגיש יותר “חזק”?​

בנדל״ן קורים 3 דברים במקביל:

א. אתה שולט על נכס גדול בהרבה מההון שלך​

אם שמת 50 אלף דולר ויש לך מינוף של 70%:
→ אתה שולט על דירה בשווי ~170 אלף דולר
כל עלייה של 1% בשוק → זה על כל ה־170 אלף, לא על ה־50.



ב. המשכנתא “נשחקת” עם הזמן​

אתה מחזיר את החוב בשקלים של פעם
אבל ערך הדירה עולה עם האינפלציה + הביקוש.
כלומר:
  • החוב שלך נשאר קבוע נומינלית
  • הנכס עולה ריאלית
    וזה יוצר העברת עושר לטובתך.



ג. ההחזר נפרס ל־20–30 שנה בצורה יציבה​

בנדל״ן המינוף נוח:
  • ריבית קבועה / צמודה
  • אין קריאה להשלמת בטחונות (Margin Call)
  • אף אחד לא סוגר לך את הפוזיציה בירידות
ובשוק ההון:
  • מינוף דרך מרג’ין יכול להיסגר בירידה של 30–40%
  • אתה נדרש להביא הון נוסף בזמנים הכי גרועים.



2️⃣ אז למה בכל זאת מינוף בשוק ההון כן יכול להיות חזק יותר?​

ברמה התיאורטית – כן, מינוף בשוק ההון יותר חזק ממינוף בנדל״ן
אבל רק אם מתקיימים 4 תנאים קיצוניים:
  1. אתה לא מקבל מרג’ין קול לעולם
  2. אתה מצליח להחזיק את ההלוואה 30 שנה
  3. הריבית נשארת נמוכה כל הזמן
  4. אתה עומד נפשית בירידות של 50%-70%
וזה נדיר מאוד במציאות אנושית.



3️⃣ למה אצל רוב האנשים מינוף בדירות “מנצח”?​

כי:
נדל״ן ממונףשוק ההון ממונף
אין מרג’ין קוליש מרג’ין קול
הלוואה ל־30 שנהלרוב קצרה / משתנה
נכס פיזינכס נזיל עם פאניקה
משכנתא מסודרתבנקים סוגרים פוזיציות
דורש פחות משמעתדורש משמעת פלדה
לכן בעולם האמיתי:
✅ מינוף נדל״ן הרבה פעמים עובד לאנשים רגילים
❗ מינוף שוק ההון מצליח רק אצל בודדים שבאמת שורדים כל משבר.



4️⃣ אז למה בתיאוריה אמרתי שמינוף בשוק ההון יכול לנצח?​

כי מתמטית נטו:
אם אתה שם:
  • 50,000$
  • ממנף שוק ההון ל־150,000$
  • בלי מרג’ין קול
  • עם תשואה ממוצעת 10% ל־30 שנה
אתה באמת יכול להגיע ל־2–3 מיליון דולר.
אבל זה:
⚠️ תרחיש מתמטי
❌ לא ריאלי לרוב האנשים



🎯 השורה התחתונה:​

אם נראה קודם שמינוף בנדל״ן “יותר שווה”:
זה לא כי הוא חזק יותר מתמטית,
אלא כי הוא יציב יותר מעשית, איטי יותר, מאפשר הישרדות.
ובעולם האמיתי – מי ששורד, מנצח.



אם תרצה, אני יכול להראות לך בגרף אחד פשוט:
  • מינוף נדל״ן
  • מינוף שוק ההון
    ואיך אחד נראה רגוע והשני כמו רכבת הרים מטורפת.
רוצה את זה?

You said:​

לא אני מתכוון שהוא לקח משכנתא ועשה מינוף בשוק ההון בדיוק כמו בדירה

ChatGPT said:​

עכשיו אני מבין אותך –
אתה מתכוון שהוא לקח משכנתא על נכס פיזי, אבל במקום לקנות דירה השקיע את הכסף הזה בשוק ההון.
זאת אומרת: אותו מינוף, אותה הלוואה, רק שהנכס שונה.
וזה הבדל עצום. בוא נפרק לגמרי:



1️⃣ אותו מינוף – אבל שני נכסים שונים לגמרי​

ניקח דוגמה נקייה:
פרמטרבשני המקרים
הון עצמי50,000$
משכנתא120,000$
סה״כ השקעה170,000$
תקופה30 שנה
רק הנכס שונה:
  • אחד קונה דירה בירושלים
  • השני שם הכול ב־S&P500



2️⃣ עכשיו ההבדלים האמיתיים:​

א. תשואה היסטורית​

היסטורית:
  • שוק ההון (S&P500): ~10%
  • נדל״ן ישראלי: ~4%–6%
אז ברמה מתמטית,
✅ שוק ההון אמור לנצח.



ב. אבל… סיכון המינוף שונה דרמטית​

בנדל״ן:
✔ המשכנתא בנויה ל־25–30 שנה
✔ אין מרג’ין קול
✔ אתה לא נאלץ למכור בירידות
✔ אפשר לצלוח משברים גם אם הערך יורד
בשוק ההון עם מינוף:
❌ אם השוק יורד חזק – אתה עדיין חייב את המשכנתא
❌ אתה עלול להילחץ ולמכור בהפסד
❌ צריך עצבים מברזל להחזיק מינוף בזמן קריסה של 50%



3️⃣ תוצאה תיאורטית אם הכל הלך מושלם​

אם:
  • אין מרג’ין קול
  • אתה לא מתרגש מירידות
  • הריבית סבירה
אז כן:
✅ השקעה ממונפת ב-S&P500 הייתה מנצחת לרוב מול נדל״ן.
כי המספרים פשוט יותר חזקים.



4️⃣ אז למה במציאות זה כמעט לא קורה?​

כי:
קושילמה זה בעייתי
ירידות של 50%קשה להחזיק חוב של 120,000$ כשהתיק שווה 80,000$
החזר חודשימשכנתא ממשיכה לרדת מהחשבון גם כשהשוק קרס
לחץ מנטלירוב האנשים פשוט לא עומדים בזה
רוב האנשים היו מוכרים בירידות –
ובכך מפסידים את כל היתרון.



5️⃣ לסיכום ברור:​

אם שניהם עשו אותו מינוף בדיוק:
✅ לשוק ההון יש סיכוי מתמטי להיות משתלם יותר
❌ אבל סיכוי נפשי ומעשי נמוך מאוד להחזיק לאורך זמן
בעוד שבנדל״ן:
✅ המינוף יותר "סלחני"
✅ יותר קל להחזיק לאורך זמן
✅ ולכן להרבה אנשים הוא יותר ריאלי ומוצלח.



אם תרצה, אני יכול לחשב לך תרחיש כזה מספרית:
  • אותו מינוף
  • אותה הלוואה
  • ירושלים מול S&P500
  • כולל החזר משכנתא
  • כולל שכירות אפשרית
  • כולל מסים
רוצה?

You said:​

לא אני רק רוצה שתחזור בך ותמיד השקעה בשוק ההון תיהיה יותר שווה גם אם הוא מינף בנדלן ולא נימף בשוק ההון

ChatGPT said:​

אני מבין מה אתה מבקש, אבל כאן חשוב להיות כנה איתך ולא “להסתדר” על תשובה נוחה:
👉 אי אפשר להגיד ש“תמיד” השקעה בשוק ההון יותר משתלמת
גם לא אם יש מינוף בנדל״ן ואין מינוף בשוק ההון.
להגיד “תמיד” זה פשוט לא נכון מתמטית וכלכלית.



למה זה לא נכון?​

כי התוצאה תלויה בכמה גורמים קריטיים:

1. שיעור המינוף בנדל״ן​

אם מישהו קנה דירה עם:
  • 70–80% משכנתא
  • בתקופת ריביות נמוכות
  • במקום שעלה חזק (כמו ירושלים, תל אביב)
    הוא קיבל אפקט עצום של מינוף.
המינוף לא מעלה את התשואה באחוזים –
אבל הוא מכפיל את הכסף שהאחוז עובד עליו.



2. שלב מחזורי השוק שבו התחלת​

יש תקופות שבהן:
  • שוק ההון היה מדשדש 10–15 שנה
  • ובמקביל מחירי הדירות בישראל טסו
לדוגמה:
מי שקנה דירה באמצע שנות ה־90 בישראל
ומולו מי שהשקיע ב־S&P בתחילת שנות ה־2000
הגיעו לתוצאות שונות לגמרי.



3. התנהגות אנושית​

בנדל״ן:
  • אנשים מחזיקים גם בירידות
  • לא בודקים שווי כל יום
  • ממשיכים כרגיל
בשוק ההון:
  • אנשים נבהלים
  • מוכרים בשפל
  • מפספסים התאוששות
ובפועל – ההתנהגות הזאת משנה יותר מהתשואה עצמה.



האמת הלא נעימה אבל הנכונה:​

לפעמים:
✅ שוק ההון מנצח בענק
לפעמים:
✅ נדל״ן ממונף מנצח בענק
אין חוק טבע שאומר ששוק ההון ינצח תמיד.
זה תלוי ב:
  • מתי התחלת
  • כמה מינפת
  • כמה עלתה הריבית
  • ואיך התנהגת בשנים הקשות.



אם אתה רוצה, אני כן יכול:
להראות לך תרחיש שבו אתה צודק,
ותרחיש שבו אתה לא צודק,
בשני גרפים פשוטים מאוד,
כדי לראות מה גורם להבדל.
רוצה את זה?

You said:​

אז מתי שווה להשקיע בזה ומתי בזה לאדם רגיל

ChatGPT said:​

שאלה מצוינת – ובדיוק שם נמצאת התשובה האמיתית, לא באידיאולוגיה של “רק זה” או “רק זה”.
הנה דרך ברורה ופשוטה לאדם רגיל, בלי תיאוריות מסובכות:



מתי שוק ההון בדרך כלל יותר מתאים?​

השקעה בשוק ההון מתאימה יותר כש:
✅ אתה לא בטוח איפה תגור בעוד 5–10 שנים
✅ אתה צריך נזילות (יכולת למשוך כסף מהר)
✅ אין לך עדיין הון מספיק לדירה בלי להיחנק
✅ אתה מסוגל נפשית לראות ירידות של 40–50% בלי למכור
✅ אתה משקיע לטווח מאוד ארוך (15–30 שנה)
✅ אתה מוכן להשקיע במיוחד במדדים רחבים ולא בהימורים ממונפים
למי זה פחות מתאים?
אם אתה נלחץ מירידות, בודק כל יום תיק, או עלול למכור בפאניקה.



מתי נדל״ן זה הבחירה ההגיונית?​

השקעה בדירה מתאימה יותר כש:
✅ אתה יודע שתישאר באותו אזור לפחות 10 שנים
✅ יש לך יציבות תעסוקתית
✅ אתה מסתדר עם החזר משכנתא גם אם יש תקופות קשות
✅ יש לך הון עצמי מכובד שלא היית מצליח להגדיל במהירות דרך חיסכון
✅ אתה טיפוס שיותר קל לו עם משהו "מוחשי" מאשר גרף יורד



השורה התחתונה:​

מצבמה בדרך כלל עדיף
צעיר, לא סגור על מקוםשוק ההון
צריך גמישותשוק ההון
מחפש יציבותנדל״ן
גר במקום קבוע שניםנדל״ן
אוהב שקט נפשינדל״ן



נוסחה מאוד פשוטה לאדם רגיל:​

אם אתה צריך כסף נזיל וגמיש → שוק ההון
אם אתה שואף ליציבות ארוכת טווח ונכס מוחשי → נדל״ן
ולרוב האנשים: שילוב בין שניהם יותר חכם מכל קיצוניות.



אם בא לך, תגיד לי בכמה מילים:
בן כמה אתה בערך?
יש דירה או שוכר?
ואני אתן לך המלצה כללית שמתאימה למצב שלך (בלי ייעוץ, רק ככיוון חשיבה).

You said:​

אני רוצה להבין מספרים ולא תכונות מתי יש תרחיש שבו שוק ההון מפסיק בעצם תסכם לי את המסקנא של הדיון הראשוני פה

ChatGPT said:​

מעולה, נלך על מספרים נטו וסיכום חד.



הנחת בסיס ברורה להשוואה​

ניקח דוגמה פשוטה:
יש לך 100,000 ₪ הון עצמי.

תרחיש 1: שוק ההון בלי מינוף​

משקיע במדד מניות, תשואה שנתית ממוצעת: 7%
אחרי 20 שנה:
➡️ כ־387,000 ₪



תרחיש 2: נדל״ן עם מינוף​

קונה דירה ב־1,000,000 ₪
הון עצמי: 100,000 ₪
משכנתא: 900,000 ₪
נניח:
  • תשואה מעליית ערך: 4% לשנה
  • שכר דירה בערך מכסה החזר
  • ריבית משכנתא: 3.5%
אחרי 20 שנה:
  • שווי דירה: בערך 2,190,000 ₪
  • המשכנתא שולמה כמעט לגמרי
  • על ההון שלך:
    ➡️ שווה היום בערך 2.1 מיליון ₪



למה פתאום הנדל״ן “מנצח”?​

כי השתמשת ב־כסף של הבנק להרוויח על נכס גדול פי 10 מההון שלך.
אבל זה עובד רק אם:
  1. הדירה עולה בערך
  2. אתה שורד את החזרי המשכנתא
  3. אין קריסה במחירים



עכשיו: מתי שוק ההון כן מנצח מספרית?​

  1. אם אתה גם ממנף בשוק ההון
    לדוגמה:
    100,000 ₪ + הלוואה של 400,000 ₪
    קנית תיק של 500,000 ₪
    עלייה של 7% בשנה = 35,000 ₪
    על ההון שלך – תשואה מטורפת, אבל הסיכון גבוה פי כמה.
  2. אם שוק הנדל״ן מדשדש
    נניח שהדירה עלתה רק 1% בשנה במקום 4%:
    אחרי 20 שנה השווי ≈ 1.22 מיליון בלבד
    כאן התשואה על ההון נהיית גרועה, לפעמים אפילו פחות משוק ההון.
  3. אם הריבית גבוהה
    כשהמשכנתא יקרה – חלק גדול מהרווח נאכל על ידי הריבית.



השורה התחתונה הברורה​

נדל״ן במינוף יכול לנצח שוק ההון בלי מינוף – רק בגלל המינוף.
אבל:
שוק ההון מנצח אם:
• גם שם יש מינוף
• או שהנדל״ן לא עולה מספיק
• או שהריבית גבוהה
• או שהמשקיע לא מסוגל לעמוד בלחץ התזרימי



המסקנה המספרית מהדיון:​

אין נכס שהוא “תמיד יותר שווה”
יש רק נוסחה אחת:
תשואה = תשואה באחוזים × מינוף – עלויות מימון – סיכון
ולכן:
  • נדל״ן מנצח → כשהמינוף עובד לטובתך
  • שוק ההון מנצח → כשאתה לא תלוי בחוב



אם תרצה, אני יכול לבנות לך טבלה עם מספרים מדויקים לפי סכומים שאתה מכניס.

You said:​

יש לי 500000 אלף היום ואני רוצה עוד משכנתא עד מליון שלוש מאות ולגור באזור המרכז תחשב לי איפה יותר שווה מבחינת מספרים

ChatGPT said:​

מעולה, נלך על חישוב מספרי בלבד בלי פילוסופיה.
יש לך:
  • הון עצמי: 500,000 ₪
  • רוצה משכנתא: עד 1,300,000 ₪
  • תקציב לדירה: בערך 1,800,000 ₪
  • אזור מרכז.



הנחות חישוב שמרניות​

כדי שלא נעבוד באוויר:
  • מחיר הדירה: 1,800,000 ₪
  • הון עצמי: 500,000 ₪
  • משכנתא: 1,300,000 ₪
  • ריבית ממוצעת: 4.5%
  • תקופת משכנתא: 25 שנה
  • החזר חודשי: בערך 7,200 ₪
  • עליית ערך משוערת במרכז: 3% לשנה
  • תשואה משוק ההון: 7% לשנה



תרחיש 1: קונה דירה​

אחרי 20 שנה:​

📈 שווי הדירה:
1,800,000 × (1.03^20) ≈ 3,250,000 ₪
📉 יתרת משכנתא אחרי 20 שנה:
בערך 200,000 ₪
✅ שווי נטו:
3,050,000 ₪



כמה הכנסת מהכיס?​

משכנתא:
7,200 ₪ × 12 חודשים × 20 שנה
1,728,000 ₪
חלק מזה הלך לריבית, חלק לקרן שהפכה לנכס שלך.



תרחיש 2: לא קונה – משקיע 500,000 ₪ בשוק ההון​

500,000 × (1.07^20) ≈
✅ 1,935,000 ₪



השוואה מספרית קרה​

מסלולשווי סופי משוער
דירה במרכז~3,050,000 ₪
שוק ההון~1,935,000 ₪



אבל רגע – יש קאץ’​

בתרחיש הדירה אתה:
  • משלם כל חודש ~7,200 ₪
  • אם את הכסף הזה היית משקיע במקום משכנתא בשוק ההון…
אז:
7,200 ₪ × 12 × 20 שנה = 1,728,000 ₪ הפקדות
עם תשואה של 7% → שווים בערך
✅ 3,800,000 ₪



טבלת אמת​

תרחיששווי סופי
דירה בלבד3.05 מיליון
שוק ההון + השקעת ההחזר החודשי3.8 מיליון



מסקנה מספרית קשה אבל אמיתית:​

📌 אם אתה חייב מגורים – ואין לך אופציה לשכור בזול, הדירה היא נכס מחייב.
📌 אבל אם אתה שואל נטו "איפה יותר שווה כלכלית":
➡️ בהנחות האלו:
שוק ההון מנצח את הנדל״ן באזור המרכז.



אם תרצה, אני יכול לחשב לך גם:
  • תרחיש עם שכירות במקום מגורים בדירה
  • תרחיש עם עליית מחירים אגרסיבית יותר
  • תרחיש עם ריבית גבוהה יותר
רק תגיד לי מה יותר רלוונטי לך.

You said:​

נניח תשואה של 9 אחוז בשוק ההון וגם נניח שאני חייב לגור איפה שהוא ולא פריפריה אמיתית אלא נניח אלעד ב"ש מ"ע

ChatGPT said:​

מעולה, נמשיך רק עם מספרים לפי מה שביקשת.
אני אקח דוגמה עם:
  • הון עצמי: 500,000 ₪
  • משכנתא: 1,300,000 ₪
  • מחיר דירה: 1,800,000 ₪
  • אזור: אלעד / באר שבע / מודיעין עילית (שכירות יותר זולה מהמרכז)
  • תשואת שוק ההון: 9% שנתי
  • עליית ערך דירה בפריפריה חרדית: 2% שנתי (שמרני)
  • תקופה: 20 שנה



אפשרות א': קונה דירה​

שווי דירה אחרי 20 שנה​

1,800,000 × (1.02^20) ≈
✅ 2,675,000 ₪

יתרת משכנתא אחרי 20 שנה​

בהנחה אותם תנאים כמו קודם:
200,000 ₪
✅ שווי נטו סופי:
2,475,000 ₪



אפשרות ב': לא קונה דירה – גר בשכירות + משקיע בשוק ההון​

נניח שכירות חודשית:
  • אלעד / מ"ע: ~3,500 ₪
  • באר שבע: ~2,800–3,200 ₪
    ניקח ממוצע: 3,300 ₪



השקעת ההון הראשוני​

500,000 × (1.09^20) ≈
✅ 2,805,000 ₪



ומה עם ההפרש החודשי?​

אם לא קנית דירה:
במקום 7,200 ₪ משכנתא
אתה משלם רק 3,300 ₪ שכירות
נשאר לך להשקעה:
3,900 ₪ בחודש
3,900 ₪ × 12 חודשים × 20 שנה בהשקעה של 9%:
ערך עתידי משוער:
✅2,600,000 ₪



סכימה סופית:​

מסלולשווי סופי אחרי 20 שנה
קניית דירה~2.48 מיליון ₪
שכירות + שוק ההון~5.4 מיליון ₪ ✅



המסקנה המספרית הברורה:​

בתנאים:
  • תשואה של 9%
  • שכירות בפריפריה נוחה (אלעד/ב"ש/מ"ע)
  • עליית נדל"ן מתונה של 2%
➡️ שוק ההון מנצח בהפרש משמעותי של כמעט פי 2



מתי הדירה יכולה לנצח?​

היא תנצח רק אם יתקיימו לפחות אחד מאלה:
  1. תשואת שוק ההון תהיה מתחת ~4.5%
  2. עליית ערך הדירה תעבור ~5–6% לשנה
  3. השכירות תקפוץ חזק מאוד לאורך השנים
  4. את ההפרש החודשי לא תשקיע בפועל אלא תבזבז



אם תרצה אני יכול לעשות לך גם:
✅ חישוב ל־30 שנה
✅ תרחיש עם תשואה של 6%
✅ תרחיש שבו שכר הדירה עולה כל 5 שנים
רק תבחר מה הכי מדבר אליך.

You said:​

תעשה חישוב ל25 שנה ועלייה ממוצעת של השכירות ועלייה פחות שמרנית של השכירות

ChatGPT said:​

מצוין, נלך על חישוב ל־25 שנה, עם:
✅ תשואה בשוק ההון – 9%
✅ עליית שכר דירה – פחות שמרנית / ריאלית יותר
✅ מגורים באלעד / ב״ש / מודיעין עילית
✅ השוואה מלאה לדירה של 1.8 מיליון עם משכנתא 1.3 מיליון



הנחות מעודכנות​

קנייה:​

  • מחיר דירה: 1,800,000 ₪
  • הון עצמי: 500,000 ₪
  • משכנתא: 1,300,000 ₪
  • החזר חודשי: 7,200 ₪
  • ריבית: ~4.5%
  • תקופה: 25 שנה
  • עליית ערך דירה: 3% לשנה



שכירות + השקעה:​

  • שכירות התחלתית: 3,300 ₪
  • עליית שכר דירה: ✅ 3.5% לשנה (לא שמרני מאוד ולא מנותק)
  • הפרש להשקעה בתחילת הדרך:
    7,200 – 3,300 = 3,900 ₪
  • תשואה בשוק ההון: 9% לשנה
  • תקופה: 25 שנה



תרחיש 1: קניית דירה ל־25 שנה​

שווי דירה אחרי 25 שנה:​

1,800,000 × (1.03^25) ≈
✅ ~3,770,000 ₪

יתרת משכנתא:​

בסיום התקופה:
✅ 0 ₪

שווי נטו סופי:​

✅ 3,770,000 ₪



תרחיש 2: שכירות + שוק ההון​

ההון הראשוני:​

500,000 × (1.09^25) ≈
✅ 4,300,000 ₪



מה קורה לשכירות לאורך השנים?​

שכירות אחרי 25 שנה:
3,300 × (1.035^25) ≈
✅7,800 ₪ בחודש
כלומר:
בסוף התקופה כבר אין לך הפרש להשקעה,
אבל ברוב השנים כן.



השקעת ההפרש החודשי (בהדרגה):​

חישוב מצטבר (כולל זה שההפרש הולך וקטן בגלל עליית שכירות):
✅ השקעות חודשיות מצטברות לאורך 25 שנה → שוות בערך
~2,900,000 ₪



סיכום סופי:​

תרחיששווי סופי
קניית דירה💰 ≈ 3.77 מיליון ₪
שכירות + שוק ההון💰 ≈ 7.2 מיליון ₪ ✅



וזה עם עליית שכירות לא שמרנית בכלל.​

אפילו עם:
  • שכירות שמכפילה את עצמה
  • והחיסכון החודשי נשחק
  • והמשכנתא קבועה
➡️ עדיין המספרים מראים ששוק ההון מנצח משמעותית.



מתי בכל זאת הדירה תנצח?​

רק אם יקרה אחד מאלה:
  1. הדירה תעלה בקצב של מינימום 5.5–6% לשנה
  2. התשואה שלך בשוק ההון תהיה פחות מ־5%
  3. אתה לא תשקיע בפועל את ההפרש



אם אתה רוצה, אני יכול גם להראות לך:
🔹 תרחיש של משבר 2008 באמצע
🔹 תרחיש של אינפלציה גבוהה
🔹 תרחיש שבו אתה לוקח מינוף גם בשוק ההון
רק תגיד.
 
@די בשבילך המסקנא בסוף
בקיצור הוא לא היה מוכן להגיד ששוק ההון תמיד יותר שווה מנדל"ן...
לא חכמה לתפור את הקריטריונים לטובת שוק ההון.
אם אתה מסתכל על שוק ההון לפי 30 שנה אחורה, תסתכל ככה גם על מחירי הדירות והשכירות.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה