עזרה הרפורמה בשוק ההון 2024 - והשינויים המתסכלים(?) במסלולי הפנסיה/גמל/השלמות

  • הוסף לסימניות
  • #1
לאחרונה בכמה אשכולות כאן עלתה העובדה המפתיעה ומבלבלת - חברות השקעה פנסיה וקרנות השתלמות משנים את תחומי ההשקעה של המסלול שבחרתם.
כן, לאחר השקעתם דיוני אין סוף כאן בפרוג על חשבון שעות שינה או קריאת מאמרים או גם ייעוצים איכותיים ואולי אף בתשלום, ובחרתם את מסלול ההשקעה 'העיסקה הכי שווה - מהותית' בחייכם עבור הפנסיה או הקרן השתלמות.
ובהודעה קצרה מחברת הפנסיה ודומיהן עודכנתם בימים האחרונים שהחברה החליטה לשנות את מרכיב ההשקעה במסלול שלכם.
זה יכול להיות שבחרתם מסלול מניות חו"ל שהוצהר שמשוקע במדד הבורסה העולמי וכדו' ועכשיו עבר למשהו אחר. ככה לפחות ע"פ הנתונים שעודכנו במכתב ששלחו.
וזה במקרה הטוב, ששמתם לב שמישהו שינה משהו בכסף (במיליונים, כמובן בעוד 40 שנה) שלכם.
מן הסתם 98% מהאנשים שכספם מושקע בקרנות כאלה ואחרות בכלל לא שמו לב למייל או ההודעה הטלפונית הקצרה ש'כנסו לאזור אישי וקראו את המכתב שנשלח אליכם'...

[לפני חודשיים התרעמו כאן בצדק על סיומו של ה''מבצע'' בדיסקונט על מינוס 2000 שח בחינם שהסתיים בין לילה ללא הודעה משמעותית מצד הבנק. בעיני רבים הודעה ב'אזור אישי' זה לא נחשב הודעה אישית, בטח לא כשמתחילים לגבות ממכם ריבית חדשה של עשרות ש"ח.
וכאן - מדובר במאות אלפי ש"ח ואולי מיליונים. כמובן הכל תלוי בפרטים בשטח ובמה שיקרה בעשרות שנים הקרובות...]

נשמע שזה קשור לרפורמה ברשות ההון שנכנסה לתוקף ב2024. רפורמה שניסתה לעשות קצת יותר סדר בין המסלולים של ההשקעה ומצד שני ''לפזר'' השקעות שכבר אי אפשר יהיה להשקיע בקרן שמתמקדת בסקטור או מדד מסויים בשוק ההון.
הרבה התנגדו לזה. כמו שתוכלו לקרא בכתבה המצורפת.
אבל אלו העובדות. וכרגע הרבה מסלולים במוקדם או במאוחר יעדכנו (או כנ"ל, אמורים איכשהו לעדכן אתכם...) על שינוי במסלול.
ואגב - אם אתם (או רובכם..) ממשקיעי ה500S&P אין לכם מה לדאוג, הרפורמה החריגה את המסלול הזה (כנראה פופלארי מדאי).

גם אני מחכה לתשובה סופית מהמומחים בתחום שבודקים את השינויים האחרונים במסלול שלי והאם להשאיר או לעבור למסלול אחר.
יתכן שזה שינויים קוסמטיים, וההשקעה נשארה כמו עד עכשיו, אבל יתכן גם שזה כבר מסיר את האחריות והמחוייבות של חברת ההשקעות (או חברת פנסיה כמובן) להשקיע בתחום ובקרן שעל שמה נקרא המסלול. לא דומה מסלול 'מחקה מדד עולמי' במוצהר שעכשיו השתנה ל'מסלול מניות כללי' שגם אם בפועל מושקע בעולמי, אבל מחר הם יכולים לשנות והם לא סטו בכלום מהייעוד של המסלול..



והנה הכתבה (קרדיט - כלכליסט):

הרגולטור רוצה לפשט, המוסדיים טוענים שהכל יסתבך: רפורמה טכנית לכאורה של שינוי בהגדרות המסלולים בחיסכון ארוך הטווח גרמה השבוע לפאניקה ולחשש כי הדבר ישפיע על היכולת של המשקיעים להשקיע את חסכונותיהם בחו"ל . בעקבות פרסומים בתקשורת הבהירה אתמול רשות שוק ההון כי רפורמה זו, שעליה הוחלט לפני יותר משנה, לא תצמצם את יכולת ההשקעה בחו"ל.
בינואר הקרוב אמור להיכנס לתוקף חוזר של רשות שוק ההון שישפיע על מסלולי ההשקעות הקיימים. אחד השינויים המרכזיים הכלולים בו הוא ביטול מסלולים שבהגדרתם מתמחים באיזור גיאוגרפי מסוים, למשל מסלול שעוקב אחר קבוצת מדדים מסוימת. החריג היחיד שיישאר ללא שינוי הוא המסלול הפופולרי שעוקב אחר מדד S&P 500.

הכוונה היא לצמצם את מספר המסלולים, לפשט אותם ולהקל על הלקוח בבחירה. בפועל, חוסך שירצה להשקיע את מלוא חסכונותיו בחו"ל יוכל להמשיך ולעשות זאת. "אין שום מגבלה שנוספה על השקעה בחו"ל", אמר אתמול ל"כלכליסט" הממונה בפועל על שוק ההון עמית גל. "עדיין יהיה אפשר לקבוע שמסלולים יהיו מוטים לחו"ל. האופציות יהיו על המדף לבחירת לקוחות. זהו בעיקר שינוי מיתוגי שנועד לייצר פשטות. האם החוסך יוכל להקים מסלול שבפועל עוקב במדד חו"ל, שמורכב מ־30% מדד S&P, שיעור דומה של מדד CAC ו־40% אג"ח בינלאומי? כן, הוא יוכל".
השינוי הזה נעשה כחלק מהמלצות ועדת יפה, שבחנה את ההוצאות הישירות – עמלות לא שקופות שהעמיתים משלמים לגורמים נוספים המנהלים את חסכונותיהם, כמ בנדל"ן או בקרנות השקעה. הוועדה המליצה לערוך רפורמה במסלולים וליצור מסלולים שבהם ההוצאות יהיו מוגבלות ואף אפסיות, לצד מסלולים שבהם דמי הניהול יהיו תלוי ביצועים, וכן להקים מסלולים נוספים כגון מסלול קיימות.
על מנת ליישם את ההמלצה החליטה הרשות, בתקופת משה ברקת שעזב את תפקידו אשתקד, גם לעשות סדר במסלולים הקיימים. ככל הנראה יאוחדו מסלולים שהופרדו לפי החשיפה שלהם למניות (עד 15% מניות, עד 20% מניות וכדומה). במסלולי חו"ל לא ניתן יהיה להגדיר מסלול שחשוף שכולו לשוק מסוים או סקטור אחד.

"ריבוי מסלולים לפעמים עלול לייצר את התופעה ההפוכה ולפגוע בלקוח", מסביר גל. לכן, להחלטה על הקמת המסלולים נתלוותה החלטה נוספת: לבטל חלק מהמסלולים כמו אלו המתמקדים מדדים באיזורים גיאוגרפיים מסוימים.
החשש הוא שריבוי מסלולים, כמו מסלולים גיאגורפיים, יביא לתופעה של טרנדים. למשל, אם שוק מסוים יהיה פופולרי, רבים יעברו למסלול זה, וברגע שהמגמה תתהפך הם ימהרו להוציא את כספם ולעבור לטרנד הבא – התנהלות שעלולה להוביל להפסדים. התנהלות זו מאפיינת את ענף קרנות הנאמנות, אולם שם מדובר בכספי חיסכון לטווח קצר, ולא בחיסכון הפנסיוני. לעומת זאת, אם מסלול מסוים ייקרא "השקעה עולמית" הוא יהיה מוטה פחות להתנהלות טרנדית של סקטור או מדינה שזוכים לפופולריות לתקופה מסוימת, והתנודות של כניסה ויציאה של הכספים יהיה מתונות יותר.
השינויים בעיקר בשוליים: השינויים במיתוג המסלולים הם בשוליים של הענף. רוב הכספים מושקעים במסלולים הכלליים, כך שביטול מסלולים או איחוד שלהם ישפיע על אחוזים בודדים מהכספים בענף הגמל והפנסיה. כך לדוגמה, נכון ליוני האחרון רק 1.4 מיליארד שקל מתוך 671 מיליארד שקל בכספי הפנסיה הושקעו במסלולי חו"ל שעתידים להשתנות, כלומר 0.21% בלבד. בגמל המצב דומה: 3.2 מיליארד שקל מתוך 686 מיליארד שקל שמושקעים בגמל, הושקעו במסלולי חו"ל שעתידים להשתנות.
למרות ההשפעה המוגבלת ולמרות שקיים היגיון בשינוי, בקרב המוסדיים ישנה ביקורת על המהלך. "אנחנו פועלים בשוק חופשי עם פנסיה חובה. אם הכרחנו אנשים לחסוך – צריך לתת להם את אפשרות הבחירה. ואם מאפשרים מסלולי חו"ל – למה להגביל ולהנדס מחדש עם כותרת לא ברורה ולא לקרוא לילד בשמו?", אמר בכיר באחד הגופים המוסדיים הגדולים.
טענה נוספת שעלתה היא שהתוצאה לא תהיה פישוט, אלא דווקא קושי להשוות בין הגופים. "כל בית השקעות או חברת ביטוח ינסו לייצר מסלול חו"ל תחת המגבלות החדשות ואז יהיה קשה להשוות בין הגופים", הוסיף הבכיר.
ברשות שוק ההון דיווחו כי בחודשים האחרונים הגיעו אליה פניות רבות נגד ביטול ההתמחות הגיאוגרפית בחו"ל. בהבהרה שהוציאה הרשות אתמול נכתב כי היא בוחנת את הפניות שהתקבלו "אך טרם החליטה אם לבצע שינויים כלשהם בחוזר". כלומר, ייתכנו שינויים. עם זאת, השינויים במסלולי ההשקעה מורכבים מבחינה בירוקרטית ודורשים פרוצדורות פנימיות של מנהלי ההשקעות. כמו כן מנהלי ההשקעות נדרשים לעדכן את החוסכים 45 יום לפני השינוי, כך שחלון הזמנים לבצע שינויים הולך ומצטמצם.

המעבר למסלולים פסיביים לא מוריד משמעותית את דמי הניהול


החריג היחיד: מה שקצת מוציא את העוקץ מהמהלך הזה הוא שברשות שוק ההון החליטו להחריג מסלול אחד מההגבלה: מסלול שמחקה את המדד האמריקאי S&P 500. זהו מסלול פופולרי מאוד, שרבים מהגופים המנהלים כבר השיקו, והוא זוכה להתעניינות גוברת בעיקר בחודשים האחרונים לאור התשואה הגבוהה שהניב מדד זה (עלייה של 17% מתחילת השנה), בוודאי לעומת הבורסה המקומית.
ההחרגה מעוררת תמיהה בשל החשש שהדבר יגביר את החשיפה לשער הדולר ולכלכלה האמריקאית, בניגוד למדדים שבהם פיזור הסיכונים רחב יותר, כמו מדד MSCI העולמי. "זהו מסלול של 100% מניות, 100% חשיפה דולר, עם חשיפה אדירה למניות טכנולוגיה והשקעה ב־7 חברות שמרכיבות כמעט שליש מהמדד, על אף שהוא כולל 500 חברות. נכון, זה השוק המוביל וזה מדד טוב, אבל אלו גם כספי פנסיה של אנשים ודוחפים אותם כעת להשקיע במדד ריכוזי. זו רמת סיכון שהחוסכים הישראלים לא רגילים אליה", אמר גורם בשוק ההון. ככל הנראה, גם ברשות שוק ההון לא מתלהבים מהטרנד הנוכחי, אבל לאור הפופולריות והביקוש הם יתקשו לבצע מהלך לביטול המסלול. ברשות שוק ההון מסבירים שההחלטה להשאירו נובעת מכך שמדובר במדד פופולרי שכבר קיים במספר גופים מוסדיים, ולכן בחרו לא לבטלו, ולהימנע מהגדלה של העברת כספים כפויה.
אחת המטרות של המלצות ועדת יפה היא לייצר סוגים שונים של אשכולות של מוצרים בחיסכון הפנסיוניים, שאמורים להיבדל בדמי הניהול שלהם. מצד אחד, כאלו שישקיעו במוצרים מתוחכמים כגון קרנות השקעה, כך שדמי הניהול האפקטיביים יהיו יחסית גבוהים יותר. ומצד שני, מוצרים שיתמקדו בהשקעה במדדים, מה שיאפשר למנהלים לגבות דמי ניהול נמוכים. אלא שנכון לעכשיו לא נראה שבמוצרים המשקיעים במדדים יש יתרון משמעותי כלשהו בדמי הניהול לעומת שאר המוצרים שניהול ההשקעות שלהם אקטיבי יותר.
מבדיקת "כלכליסט", שמתבססת על נתוני אתר גמל נט, עולה כי בקרנות ההשתלמות ממוצע דמי הניהול במסלולי חו"ל פסיביים (בעיקר אלו העוקבים אחר ה־S&P 500) הוא 0.51%, לעומת 0.56% במסלולי חו"ל הרגילים, כלומר פער זניח של 0.05%. פערים דומים של עד 0.1% ניתן למצוא במוצרים אחרים מעולם הגמל.
בענף הגמל מסבירים שלקוחות המשקיעים במוצרים אלה מתוחכמים יותר ויודעים להתמקח על דמי הניהול. כמו כן טוענים בענף כי יש עלות להשקעה במוצרים מחקים. עוד מסבירים בענף כי חלק מהותי בהוצאות של הגופים המנהלים הוא התגמול לסוכני הביטוח, כך שיש להם מגבלה על השיעור שבו הם יכולים לצמצם את דמי הניהול. ועדיין, למרות כל ההסברים, עלויות של גוף לניהול השקעה שצמודה למדד מסוים נמוכות יותר לעומת השקעות אקטיביות המצריכות מערך של ניהול השקעות.
ניסיון העבר מראה שהדרך לירידה בדמי הניהול תהיה אם אחד הגופים יחליט על כך כדי לחדור לשוק, מה שייאלץ את מתחריו ליישר קו. כרגע לא נראה מהלך כזה באופק. אבל אם הטרנד יצבור תאוצה ותהיה מסה של נכסים ייתכן שהוא יגיע.
 
  • הוסף לסימניות
  • #2
לאחרונה בכמה אשכולות כאן עלתה העובדה המפתיעה ומבלבלת - חברות השקעה פנסיה וקרנות השתלמות משנים את תחומי ההשקעה של המסלול שבחרתם.
כן, לאחר השקעתם דיוני אין סוף כאן בפרוג על חשבון שעות שינה או קריאת מאמרים או גם ייעוצים איכותיים ואולי אף בתשלום, ובחרתם את מסלול ההשקעה 'העיסקה הכי שווה - מהותית' בחייכם עבור הפנסיה או הקרן השתלמות.
ובהודעה קצרה מחברת הפנסיה ודומיהן עודכנתם בימים האחרונים שהחברה החליטה לשנות את מרכיב ההשקעה במסלול שלכם.
זה יכול להיות שבחרתם מסלול מניות חו"ל שהוצהר שמשוקע במדד הבורסה העולמי וכדו' ועכשיו עבר למשהו אחר. ככה לפחות ע"פ הנתונים שעודכנו במכתב ששלחו.
וזה במקרה הטוב, ששמתם לב שמישהו שינה משהו בכסף (במיליונים, כמובן בעוד 40 שנה) שלכם.
מן הסתם 98% מהאנשים שכספם מושקע בקרנות כאלה ואחרות בכלל לא שמו לב למייל או ההודעה הטלפונית הקצרה ש'כנסו לאזור אישי וקראו את המכתב שנשלח אליכם'...

[לפני חודשיים התרעמו כאן בצדק על סיומו של ה''מבצע'' בדיסקונט על מינוס 2000 שח בחינם שהסתיים בין לילה ללא הודעה משמעותית מצד הבנק. בעיני רבים הודעה ב'אזור אישי' זה לא נחשב הודעה אישית, בטח לא כשמתחילים לגבות ממכם ריבית חדשה של עשרות ש"ח.
וכאן - מדובר במאות אלפי ש"ח ואולי מיליונים. כמובן הכל תלוי בפרטים בשטח ובמה שיקרה בעשרות שנים הקרובות...]

נשמע שזה קשור לרפורמה ברשות ההון שנכנסה לתוקף ב2024. רפורמה שניסתה לעשות קצת יותר סדר בין המסלולים של ההשקעה ומצד שני ''לפזר'' השקעות שכבר אי אפשר יהיה להשקיע בקרן שמתמקדת בסקטור או מדד מסויים בשוק ההון.
הרבה התנגדו לזה. כמו שתוכלו לקרא בכתבה המצורפת.
אבל אלו העובדות. וכרגע הרבה מסלולים במוקדם או במאוחר יעדכנו (או כנ"ל, אמורים איכשהו לעדכן אתכם...) על שינוי במסלול.
ואגב - אם אתם (או רובכם..) ממשקיעי ה500S&P אין לכם מה לדאוג, הרפורמה החריגה את המסלול הזה (כנראה פופלארי מדאי).

גם אני מחכה לתשובה סופית מהמומחים בתחום שבודקים את השינויים האחרונים במסלול שלי והאם להשאיר או לעבור למסלול אחר.
יתכן שזה שינויים קוסמטיים, וההשקעה נשארה כמו עד עכשיו, אבל יתכן גם שזה כבר מסיר את האחריות והמחוייבות של חברת ההשקעות (או חברת פנסיה כמובן) להשקיע בתחום ובקרן שעל שמה נקרא המסלול. לא דומה מסלול 'מחקה מדד עולמי' במוצהר שעכשיו השתנה ל'מסלול מניות כללי' שגם אם בפועל מושקע בעולמי, אבל מחר הם יכולים לשנות והם לא סטו בכלום מהייעוד של המסלול..



והנה הכתבה (קרדיט - כלכליסט):

הרגולטור רוצה לפשט, המוסדיים טוענים שהכל יסתבך: רפורמה טכנית לכאורה של שינוי בהגדרות המסלולים בחיסכון ארוך הטווח גרמה השבוע לפאניקה ולחשש כי הדבר ישפיע על היכולת של המשקיעים להשקיע את חסכונותיהם בחו"ל . בעקבות פרסומים בתקשורת הבהירה אתמול רשות שוק ההון כי רפורמה זו, שעליה הוחלט לפני יותר משנה, לא תצמצם את יכולת ההשקעה בחו"ל.
בינואר הקרוב אמור להיכנס לתוקף חוזר של רשות שוק ההון שישפיע על מסלולי ההשקעות הקיימים. אחד השינויים המרכזיים הכלולים בו הוא ביטול מסלולים שבהגדרתם מתמחים באיזור גיאוגרפי מסוים, למשל מסלול שעוקב אחר קבוצת מדדים מסוימת. החריג היחיד שיישאר ללא שינוי הוא המסלול הפופולרי שעוקב אחר מדד S&P 500.

הכוונה היא לצמצם את מספר המסלולים, לפשט אותם ולהקל על הלקוח בבחירה. בפועל, חוסך שירצה להשקיע את מלוא חסכונותיו בחו"ל יוכל להמשיך ולעשות זאת. "אין שום מגבלה שנוספה על השקעה בחו"ל", אמר אתמול ל"כלכליסט" הממונה בפועל על שוק ההון עמית גל. "עדיין יהיה אפשר לקבוע שמסלולים יהיו מוטים לחו"ל. האופציות יהיו על המדף לבחירת לקוחות. זהו בעיקר שינוי מיתוגי שנועד לייצר פשטות. האם החוסך יוכל להקים מסלול שבפועל עוקב במדד חו"ל, שמורכב מ־30% מדד S&P, שיעור דומה של מדד CAC ו־40% אג"ח בינלאומי? כן, הוא יוכל".
השינוי הזה נעשה כחלק מהמלצות ועדת יפה, שבחנה את ההוצאות הישירות – עמלות לא שקופות שהעמיתים משלמים לגורמים נוספים המנהלים את חסכונותיהם, כמ בנדל"ן או בקרנות השקעה. הוועדה המליצה לערוך רפורמה במסלולים וליצור מסלולים שבהם ההוצאות יהיו מוגבלות ואף אפסיות, לצד מסלולים שבהם דמי הניהול יהיו תלוי ביצועים, וכן להקים מסלולים נוספים כגון מסלול קיימות.
על מנת ליישם את ההמלצה החליטה הרשות, בתקופת משה ברקת שעזב את תפקידו אשתקד, גם לעשות סדר במסלולים הקיימים. ככל הנראה יאוחדו מסלולים שהופרדו לפי החשיפה שלהם למניות (עד 15% מניות, עד 20% מניות וכדומה). במסלולי חו"ל לא ניתן יהיה להגדיר מסלול שחשוף שכולו לשוק מסוים או סקטור אחד.

"ריבוי מסלולים לפעמים עלול לייצר את התופעה ההפוכה ולפגוע בלקוח", מסביר גל. לכן, להחלטה על הקמת המסלולים נתלוותה החלטה נוספת: לבטל חלק מהמסלולים כמו אלו המתמקדים מדדים באיזורים גיאוגרפיים מסוימים.
החשש הוא שריבוי מסלולים, כמו מסלולים גיאגורפיים, יביא לתופעה של טרנדים. למשל, אם שוק מסוים יהיה פופולרי, רבים יעברו למסלול זה, וברגע שהמגמה תתהפך הם ימהרו להוציא את כספם ולעבור לטרנד הבא – התנהלות שעלולה להוביל להפסדים. התנהלות זו מאפיינת את ענף קרנות הנאמנות, אולם שם מדובר בכספי חיסכון לטווח קצר, ולא בחיסכון הפנסיוני. לעומת זאת, אם מסלול מסוים ייקרא "השקעה עולמית" הוא יהיה מוטה פחות להתנהלות טרנדית של סקטור או מדינה שזוכים לפופולריות לתקופה מסוימת, והתנודות של כניסה ויציאה של הכספים יהיה מתונות יותר.
השינויים בעיקר בשוליים: השינויים במיתוג המסלולים הם בשוליים של הענף. רוב הכספים מושקעים במסלולים הכלליים, כך שביטול מסלולים או איחוד שלהם ישפיע על אחוזים בודדים מהכספים בענף הגמל והפנסיה. כך לדוגמה, נכון ליוני האחרון רק 1.4 מיליארד שקל מתוך 671 מיליארד שקל בכספי הפנסיה הושקעו במסלולי חו"ל שעתידים להשתנות, כלומר 0.21% בלבד. בגמל המצב דומה: 3.2 מיליארד שקל מתוך 686 מיליארד שקל שמושקעים בגמל, הושקעו במסלולי חו"ל שעתידים להשתנות.
למרות ההשפעה המוגבלת ולמרות שקיים היגיון בשינוי, בקרב המוסדיים ישנה ביקורת על המהלך. "אנחנו פועלים בשוק חופשי עם פנסיה חובה. אם הכרחנו אנשים לחסוך – צריך לתת להם את אפשרות הבחירה. ואם מאפשרים מסלולי חו"ל – למה להגביל ולהנדס מחדש עם כותרת לא ברורה ולא לקרוא לילד בשמו?", אמר בכיר באחד הגופים המוסדיים הגדולים.
טענה נוספת שעלתה היא שהתוצאה לא תהיה פישוט, אלא דווקא קושי להשוות בין הגופים. "כל בית השקעות או חברת ביטוח ינסו לייצר מסלול חו"ל תחת המגבלות החדשות ואז יהיה קשה להשוות בין הגופים", הוסיף הבכיר.
ברשות שוק ההון דיווחו כי בחודשים האחרונים הגיעו אליה פניות רבות נגד ביטול ההתמחות הגיאוגרפית בחו"ל. בהבהרה שהוציאה הרשות אתמול נכתב כי היא בוחנת את הפניות שהתקבלו "אך טרם החליטה אם לבצע שינויים כלשהם בחוזר". כלומר, ייתכנו שינויים. עם זאת, השינויים במסלולי ההשקעה מורכבים מבחינה בירוקרטית ודורשים פרוצדורות פנימיות של מנהלי ההשקעות. כמו כן מנהלי ההשקעות נדרשים לעדכן את החוסכים 45 יום לפני השינוי, כך שחלון הזמנים לבצע שינויים הולך ומצטמצם.

המעבר למסלולים פסיביים לא מוריד משמעותית את דמי הניהול


החריג היחיד: מה שקצת מוציא את העוקץ מהמהלך הזה הוא שברשות שוק ההון החליטו להחריג מסלול אחד מההגבלה: מסלול שמחקה את המדד האמריקאי S&P 500. זהו מסלול פופולרי מאוד, שרבים מהגופים המנהלים כבר השיקו, והוא זוכה להתעניינות גוברת בעיקר בחודשים האחרונים לאור התשואה הגבוהה שהניב מדד זה (עלייה של 17% מתחילת השנה), בוודאי לעומת הבורסה המקומית.
ההחרגה מעוררת תמיהה בשל החשש שהדבר יגביר את החשיפה לשער הדולר ולכלכלה האמריקאית, בניגוד למדדים שבהם פיזור הסיכונים רחב יותר, כמו מדד MSCI העולמי. "זהו מסלול של 100% מניות, 100% חשיפה דולר, עם חשיפה אדירה למניות טכנולוגיה והשקעה ב־7 חברות שמרכיבות כמעט שליש מהמדד, על אף שהוא כולל 500 חברות. נכון, זה השוק המוביל וזה מדד טוב, אבל אלו גם כספי פנסיה של אנשים ודוחפים אותם כעת להשקיע במדד ריכוזי. זו רמת סיכון שהחוסכים הישראלים לא רגילים אליה", אמר גורם בשוק ההון. ככל הנראה, גם ברשות שוק ההון לא מתלהבים מהטרנד הנוכחי, אבל לאור הפופולריות והביקוש הם יתקשו לבצע מהלך לביטול המסלול. ברשות שוק ההון מסבירים שההחלטה להשאירו נובעת מכך שמדובר במדד פופולרי שכבר קיים במספר גופים מוסדיים, ולכן בחרו לא לבטלו, ולהימנע מהגדלה של העברת כספים כפויה.
אחת המטרות של המלצות ועדת יפה היא לייצר סוגים שונים של אשכולות של מוצרים בחיסכון הפנסיוניים, שאמורים להיבדל בדמי הניהול שלהם. מצד אחד, כאלו שישקיעו במוצרים מתוחכמים כגון קרנות השקעה, כך שדמי הניהול האפקטיביים יהיו יחסית גבוהים יותר. ומצד שני, מוצרים שיתמקדו בהשקעה במדדים, מה שיאפשר למנהלים לגבות דמי ניהול נמוכים. אלא שנכון לעכשיו לא נראה שבמוצרים המשקיעים במדדים יש יתרון משמעותי כלשהו בדמי הניהול לעומת שאר המוצרים שניהול ההשקעות שלהם אקטיבי יותר.
מבדיקת "כלכליסט", שמתבססת על נתוני אתר גמל נט, עולה כי בקרנות ההשתלמות ממוצע דמי הניהול במסלולי חו"ל פסיביים (בעיקר אלו העוקבים אחר ה־S&P 500) הוא 0.51%, לעומת 0.56% במסלולי חו"ל הרגילים, כלומר פער זניח של 0.05%. פערים דומים של עד 0.1% ניתן למצוא במוצרים אחרים מעולם הגמל.
בענף הגמל מסבירים שלקוחות המשקיעים במוצרים אלה מתוחכמים יותר ויודעים להתמקח על דמי הניהול. כמו כן טוענים בענף כי יש עלות להשקעה במוצרים מחקים. עוד מסבירים בענף כי חלק מהותי בהוצאות של הגופים המנהלים הוא התגמול לסוכני הביטוח, כך שיש להם מגבלה על השיעור שבו הם יכולים לצמצם את דמי הניהול. ועדיין, למרות כל ההסברים, עלויות של גוף לניהול השקעה שצמודה למדד מסוים נמוכות יותר לעומת השקעות אקטיביות המצריכות מערך של ניהול השקעות.
ניסיון העבר מראה שהדרך לירידה בדמי הניהול תהיה אם אחד הגופים יחליט על כך כדי לחדור לשוק, מה שייאלץ את מתחריו ליישר קו. כרגע לא נראה מהלך כזה באופק. אבל אם הטרנד יצבור תאוצה ותהיה מסה של נכסים ייתכן שהוא יגיע.
בעצם, מה מפריע לאינפיניטי, לשנות את מסלול ההשקעה ממדד עולמי ל60% s&p ו40% אירופה ושווקים מתעוררים, וכך הם יהיו כמעט מדד עולמי?
 
  • הוסף לסימניות
  • #3
לאחרונה בכמה אשכולות כאן עלתה העובדה המפתיעה ומבלבלת - חברות השקעה פנסיה וקרנות השתלמות משנים את תחומי ההשקעה של המסלול שבחרתם.
כן, לאחר השקעתם דיוני אין סוף כאן בפרוג על חשבון שעות שינה או קריאת מאמרים או גם ייעוצים איכותיים ואולי אף בתשלום, ובחרתם את מסלול ההשקעה 'העיסקה הכי שווה - מהותית' בחייכם עבור הפנסיה או הקרן השתלמות.
ובהודעה קצרה מחברת הפנסיה ודומיהן עודכנתם בימים האחרונים שהחברה החליטה לשנות את מרכיב ההשקעה במסלול שלכם.
זה יכול להיות שבחרתם מסלול מניות חו"ל שהוצהר שמשוקע במדד הבורסה העולמי וכדו' ועכשיו עבר למשהו אחר. ככה לפחות ע"פ הנתונים שעודכנו במכתב ששלחו.
וזה במקרה הטוב, ששמתם לב שמישהו שינה משהו בכסף (במיליונים, כמובן בעוד 40 שנה) שלכם.
מן הסתם 98% מהאנשים שכספם מושקע בקרנות כאלה ואחרות בכלל לא שמו לב למייל או ההודעה הטלפונית הקצרה ש'כנסו לאזור אישי וקראו את המכתב שנשלח אליכם'...

[לפני חודשיים התרעמו כאן בצדק על סיומו של ה''מבצע'' בדיסקונט על מינוס 2000 שח בחינם שהסתיים בין לילה ללא הודעה משמעותית מצד הבנק. בעיני רבים הודעה ב'אזור אישי' זה לא נחשב הודעה אישית, בטח לא כשמתחילים לגבות ממכם ריבית חדשה של עשרות ש"ח.
וכאן - מדובר במאות אלפי ש"ח ואולי מיליונים. כמובן הכל תלוי בפרטים בשטח ובמה שיקרה בעשרות שנים הקרובות...]

נשמע שזה קשור לרפורמה ברשות ההון שנכנסה לתוקף ב2024. רפורמה שניסתה לעשות קצת יותר סדר בין המסלולים של ההשקעה ומצד שני ''לפזר'' השקעות שכבר אי אפשר יהיה להשקיע בקרן שמתמקדת בסקטור או מדד מסויים בשוק ההון.
הרבה התנגדו לזה. כמו שתוכלו לקרא בכתבה המצורפת.
אבל אלו העובדות. וכרגע הרבה מסלולים במוקדם או במאוחר יעדכנו (או כנ"ל, אמורים איכשהו לעדכן אתכם...) על שינוי במסלול.
ואגב - אם אתם (או רובכם..) ממשקיעי ה500S&P אין לכם מה לדאוג, הרפורמה החריגה את המסלול הזה (כנראה פופלארי מדאי).

גם אני מחכה לתשובה סופית מהמומחים בתחום שבודקים את השינויים האחרונים במסלול שלי והאם להשאיר או לעבור למסלול אחר.
יתכן שזה שינויים קוסמטיים, וההשקעה נשארה כמו עד עכשיו, אבל יתכן גם שזה כבר מסיר את האחריות והמחוייבות של חברת ההשקעות (או חברת פנסיה כמובן) להשקיע בתחום ובקרן שעל שמה נקרא המסלול. לא דומה מסלול 'מחקה מדד עולמי' במוצהר שעכשיו השתנה ל'מסלול מניות כללי' שגם אם בפועל מושקע בעולמי, אבל מחר הם יכולים לשנות והם לא סטו בכלום מהייעוד של המסלול..



והנה הכתבה (קרדיט - כלכליסט):

הרגולטור רוצה לפשט, המוסדיים טוענים שהכל יסתבך: רפורמה טכנית לכאורה של שינוי בהגדרות המסלולים בחיסכון ארוך הטווח גרמה השבוע לפאניקה ולחשש כי הדבר ישפיע על היכולת של המשקיעים להשקיע את חסכונותיהם בחו"ל . בעקבות פרסומים בתקשורת הבהירה אתמול רשות שוק ההון כי רפורמה זו, שעליה הוחלט לפני יותר משנה, לא תצמצם את יכולת ההשקעה בחו"ל.
בינואר הקרוב אמור להיכנס לתוקף חוזר של רשות שוק ההון שישפיע על מסלולי ההשקעות הקיימים. אחד השינויים המרכזיים הכלולים בו הוא ביטול מסלולים שבהגדרתם מתמחים באיזור גיאוגרפי מסוים, למשל מסלול שעוקב אחר קבוצת מדדים מסוימת. החריג היחיד שיישאר ללא שינוי הוא המסלול הפופולרי שעוקב אחר מדד S&P 500.

הכוונה היא לצמצם את מספר המסלולים, לפשט אותם ולהקל על הלקוח בבחירה. בפועל, חוסך שירצה להשקיע את מלוא חסכונותיו בחו"ל יוכל להמשיך ולעשות זאת. "אין שום מגבלה שנוספה על השקעה בחו"ל", אמר אתמול ל"כלכליסט" הממונה בפועל על שוק ההון עמית גל. "עדיין יהיה אפשר לקבוע שמסלולים יהיו מוטים לחו"ל. האופציות יהיו על המדף לבחירת לקוחות. זהו בעיקר שינוי מיתוגי שנועד לייצר פשטות. האם החוסך יוכל להקים מסלול שבפועל עוקב במדד חו"ל, שמורכב מ־30% מדד S&P, שיעור דומה של מדד CAC ו־40% אג"ח בינלאומי? כן, הוא יוכל".
השינוי הזה נעשה כחלק מהמלצות ועדת יפה, שבחנה את ההוצאות הישירות – עמלות לא שקופות שהעמיתים משלמים לגורמים נוספים המנהלים את חסכונותיהם, כמ בנדל"ן או בקרנות השקעה. הוועדה המליצה לערוך רפורמה במסלולים וליצור מסלולים שבהם ההוצאות יהיו מוגבלות ואף אפסיות, לצד מסלולים שבהם דמי הניהול יהיו תלוי ביצועים, וכן להקים מסלולים נוספים כגון מסלול קיימות.
על מנת ליישם את ההמלצה החליטה הרשות, בתקופת משה ברקת שעזב את תפקידו אשתקד, גם לעשות סדר במסלולים הקיימים. ככל הנראה יאוחדו מסלולים שהופרדו לפי החשיפה שלהם למניות (עד 15% מניות, עד 20% מניות וכדומה). במסלולי חו"ל לא ניתן יהיה להגדיר מסלול שחשוף שכולו לשוק מסוים או סקטור אחד.

"ריבוי מסלולים לפעמים עלול לייצר את התופעה ההפוכה ולפגוע בלקוח", מסביר גל. לכן, להחלטה על הקמת המסלולים נתלוותה החלטה נוספת: לבטל חלק מהמסלולים כמו אלו המתמקדים מדדים באיזורים גיאוגרפיים מסוימים.
החשש הוא שריבוי מסלולים, כמו מסלולים גיאגורפיים, יביא לתופעה של טרנדים. למשל, אם שוק מסוים יהיה פופולרי, רבים יעברו למסלול זה, וברגע שהמגמה תתהפך הם ימהרו להוציא את כספם ולעבור לטרנד הבא – התנהלות שעלולה להוביל להפסדים. התנהלות זו מאפיינת את ענף קרנות הנאמנות, אולם שם מדובר בכספי חיסכון לטווח קצר, ולא בחיסכון הפנסיוני. לעומת זאת, אם מסלול מסוים ייקרא "השקעה עולמית" הוא יהיה מוטה פחות להתנהלות טרנדית של סקטור או מדינה שזוכים לפופולריות לתקופה מסוימת, והתנודות של כניסה ויציאה של הכספים יהיה מתונות יותר.
השינויים בעיקר בשוליים: השינויים במיתוג המסלולים הם בשוליים של הענף. רוב הכספים מושקעים במסלולים הכלליים, כך שביטול מסלולים או איחוד שלהם ישפיע על אחוזים בודדים מהכספים בענף הגמל והפנסיה. כך לדוגמה, נכון ליוני האחרון רק 1.4 מיליארד שקל מתוך 671 מיליארד שקל בכספי הפנסיה הושקעו במסלולי חו"ל שעתידים להשתנות, כלומר 0.21% בלבד. בגמל המצב דומה: 3.2 מיליארד שקל מתוך 686 מיליארד שקל שמושקעים בגמל, הושקעו במסלולי חו"ל שעתידים להשתנות.
למרות ההשפעה המוגבלת ולמרות שקיים היגיון בשינוי, בקרב המוסדיים ישנה ביקורת על המהלך. "אנחנו פועלים בשוק חופשי עם פנסיה חובה. אם הכרחנו אנשים לחסוך – צריך לתת להם את אפשרות הבחירה. ואם מאפשרים מסלולי חו"ל – למה להגביל ולהנדס מחדש עם כותרת לא ברורה ולא לקרוא לילד בשמו?", אמר בכיר באחד הגופים המוסדיים הגדולים.
טענה נוספת שעלתה היא שהתוצאה לא תהיה פישוט, אלא דווקא קושי להשוות בין הגופים. "כל בית השקעות או חברת ביטוח ינסו לייצר מסלול חו"ל תחת המגבלות החדשות ואז יהיה קשה להשוות בין הגופים", הוסיף הבכיר.
ברשות שוק ההון דיווחו כי בחודשים האחרונים הגיעו אליה פניות רבות נגד ביטול ההתמחות הגיאוגרפית בחו"ל. בהבהרה שהוציאה הרשות אתמול נכתב כי היא בוחנת את הפניות שהתקבלו "אך טרם החליטה אם לבצע שינויים כלשהם בחוזר". כלומר, ייתכנו שינויים. עם זאת, השינויים במסלולי ההשקעה מורכבים מבחינה בירוקרטית ודורשים פרוצדורות פנימיות של מנהלי ההשקעות. כמו כן מנהלי ההשקעות נדרשים לעדכן את החוסכים 45 יום לפני השינוי, כך שחלון הזמנים לבצע שינויים הולך ומצטמצם.

המעבר למסלולים פסיביים לא מוריד משמעותית את דמי הניהול


החריג היחיד: מה שקצת מוציא את העוקץ מהמהלך הזה הוא שברשות שוק ההון החליטו להחריג מסלול אחד מההגבלה: מסלול שמחקה את המדד האמריקאי S&P 500. זהו מסלול פופולרי מאוד, שרבים מהגופים המנהלים כבר השיקו, והוא זוכה להתעניינות גוברת בעיקר בחודשים האחרונים לאור התשואה הגבוהה שהניב מדד זה (עלייה של 17% מתחילת השנה), בוודאי לעומת הבורסה המקומית.
ההחרגה מעוררת תמיהה בשל החשש שהדבר יגביר את החשיפה לשער הדולר ולכלכלה האמריקאית, בניגוד למדדים שבהם פיזור הסיכונים רחב יותר, כמו מדד MSCI העולמי. "זהו מסלול של 100% מניות, 100% חשיפה דולר, עם חשיפה אדירה למניות טכנולוגיה והשקעה ב־7 חברות שמרכיבות כמעט שליש מהמדד, על אף שהוא כולל 500 חברות. נכון, זה השוק המוביל וזה מדד טוב, אבל אלו גם כספי פנסיה של אנשים ודוחפים אותם כעת להשקיע במדד ריכוזי. זו רמת סיכון שהחוסכים הישראלים לא רגילים אליה", אמר גורם בשוק ההון. ככל הנראה, גם ברשות שוק ההון לא מתלהבים מהטרנד הנוכחי, אבל לאור הפופולריות והביקוש הם יתקשו לבצע מהלך לביטול המסלול. ברשות שוק ההון מסבירים שההחלטה להשאירו נובעת מכך שמדובר במדד פופולרי שכבר קיים במספר גופים מוסדיים, ולכן בחרו לא לבטלו, ולהימנע מהגדלה של העברת כספים כפויה.
אחת המטרות של המלצות ועדת יפה היא לייצר סוגים שונים של אשכולות של מוצרים בחיסכון הפנסיוניים, שאמורים להיבדל בדמי הניהול שלהם. מצד אחד, כאלו שישקיעו במוצרים מתוחכמים כגון קרנות השקעה, כך שדמי הניהול האפקטיביים יהיו יחסית גבוהים יותר. ומצד שני, מוצרים שיתמקדו בהשקעה במדדים, מה שיאפשר למנהלים לגבות דמי ניהול נמוכים. אלא שנכון לעכשיו לא נראה שבמוצרים המשקיעים במדדים יש יתרון משמעותי כלשהו בדמי הניהול לעומת שאר המוצרים שניהול ההשקעות שלהם אקטיבי יותר.
מבדיקת "כלכליסט", שמתבססת על נתוני אתר גמל נט, עולה כי בקרנות ההשתלמות ממוצע דמי הניהול במסלולי חו"ל פסיביים (בעיקר אלו העוקבים אחר ה־S&P 500) הוא 0.51%, לעומת 0.56% במסלולי חו"ל הרגילים, כלומר פער זניח של 0.05%. פערים דומים של עד 0.1% ניתן למצוא במוצרים אחרים מעולם הגמל.
בענף הגמל מסבירים שלקוחות המשקיעים במוצרים אלה מתוחכמים יותר ויודעים להתמקח על דמי הניהול. כמו כן טוענים בענף כי יש עלות להשקעה במוצרים מחקים. עוד מסבירים בענף כי חלק מהותי בהוצאות של הגופים המנהלים הוא התגמול לסוכני הביטוח, כך שיש להם מגבלה על השיעור שבו הם יכולים לצמצם את דמי הניהול. ועדיין, למרות כל ההסברים, עלויות של גוף לניהול השקעה שצמודה למדד מסוים נמוכות יותר לעומת השקעות אקטיביות המצריכות מערך של ניהול השקעות.
ניסיון העבר מראה שהדרך לירידה בדמי הניהול תהיה אם אחד הגופים יחליט על כך כדי לחדור לשוק, מה שייאלץ את מתחריו ליישר קו. כרגע לא נראה מהלך כזה באופק. אבל אם הטרנד יצבור תאוצה ותהיה מסה של נכסים ייתכן שהוא יגיע.
יש לכאו' גם בעיית כשרות, על הכשר שניתן עבור מסלול x והוא בפתע פתאום הפך ל-y..
 
  • הוסף לסימניות
  • #5
בעצם, מה מפריע לאינפיניטי, לשנות את מסלול ההשקעה ממדד עולמי ל60% s&p ו40% אירופה ושווקים מתעוררים, וכך הם יהיו כמעט מדד עולמי?
אין בעיה
אבל ברגע שזה לא המטרה המוצהרת של הקרן (בשונה מ'מדד מניות עולמי' שהיה להם לדוגמא)
הם מחרתיים יכולים לשנות למשהו אחר לגמרי.
מט"ח / אג"ח ישראלי או לא יודע מה..
אם הבנתי זה אחת הבעיות בהשקעה במור - למרות שהראו רווחים די יפים אבל הם די משחקים עם ההשקעות לפי הבנת היושב שם על השיבר
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #6
אין בעיה
אבל ברגע שזה לא המטרה המוצהרת של הקרן (בשונה מ'מדד מניות עולמי' שהיה להם לדוגמא)
הם מחרתיים יכולים לשנות למשהו אחר לגמרי.
מט"ח / אג"ח ישראלי או לא יודע מה..
אם הבנתי זה אחת הבעיות בהשקעה במור - למרות שהראו רווחים די יפים אבל הם די משחקים עם ההשקעות לפי הבנת היושב שם על השיבר
מה שאני מציע זה בס"ה מדד עולמי, עם שיטת עקיבה מלפני שנוסדו הקרנות העוקבות אחר msci
 
  • הוסף לסימניות
  • #7
מה שאני מציע זה בס"ה מדד עולמי, עם שיטת עקיבה מלפני שנוסדו הקרנות העוקבות אחר msci
הם גם יכולים ממש לעקוב אחרי MSCI! אין להם איסור לעשות זאת...
רק שברגע שזה לא המטרה המוצהרת והמובהקת של המסלול הזה - הם לא מחוייבים לו!
 
  • הוסף לסימניות
  • #8
הם גם יכולים ממש לעקוב אחרי MSCI! אין להם איסור לעשות זאת...
רק שברגע שזה לא המטרה המוצהרת והמובהקת של המסלול הזה - הם לא מחוייבים לו!
נראה לי שלא.
מה שאני הבנתי, שלפי הרפורמה החדשה לא ניתן להצמד למדד ב 100%, מלבד סנופי.
 
  • הוסף לסימניות
  • #9
חברת אינפיטי שלחו לי את זה
מצורף
האם יש הבדל משמעותי ואולי כדאי לי לעבור
אולי מישהו מהחכמים יסביר כאן
 

קבצים מצורפים

  • הודעה-לעמיתים-על-שינוי-התמחות-השתלמות-מניות-חול.pdf
    KB 384 · צפיות: 126
  • הוסף לסימניות
  • #10
נראה לי שלא.
מה שאני הבנתי, שלפי הרפורמה החדשה לא ניתן להצמד למדד ב 100%, מלבד סנופי.
אולי יש לדחוק שרק אם קוראים למסלול עוקב מדדים אבל הלכה יכולה לעשות כרצונה :unsure:
כי הכותרת הוא רק על "מסלול עוקב מדדים"
1716226227242.png
 
  • הוסף לסימניות
  • #11
  • הוסף לסימניות
  • #14
  • הוסף לסימניות
  • #15
  • הוסף לסימניות
  • #16
בפנסיה וגמל להשקעה לא חששו ודווקא בהשתלמות חששו?
לא הבנתי מה חששו
בפנסיה ובגמל יש כבר מסלול עוקבי מדדים וגם הלכה,
אבל עכשיו ראיתי ש..
אינפינטי פתחו מסלול השתלמות חדש "הלכה" בתאריך 25/01/2024
מה מדיניות ההשקעה שם @קול מבשר ? מדד עולמי 100%?
 
  • הוסף לסימניות
  • #17
לא הבנתי מה חששו
בפנסיה ובגמל יש כבר מסלול עוקבי מדדים וגם הלכה,
אבל עכשיו ראיתי ש..
אינפינטי פתחו מסלול השתלמות חדש "הלכה" בתאריך 25/01/2024
מה מדיניות ההשקעה שם @קול מבשר ? מדד עולמי 100%?
פששש. תביא איזה קישור..
 
  • הוסף לסימניות
  • #20
נערך לאחרונה ב:

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אשכולות דומים

יש ברשותי 800 אלף ש"ח שמיועדים להשקעה ארוכת טווח.

400 אלף מתוכם להשקעה בנדל"ן.

עומדות בפניי שתי אפשרויות:

א) 400 אלף להשקיע בנדל"ן ו400 אלף נוספים להשקיע בשוק ההון דרך חשבון מסחר עצמאי. באופן זה אני יהנה מדמי הניהול נמוכים, ואני יוכל לבחור איזה קרן סל שאני רוצה בפיזור הרחב ביותר.

ב) להשקיע את כל ה800 אלף בשוק ההון דרך קרן השתלמות\ קופגל"ה \ פוליסת חיסכון, וכנגד זה לקחת הלואה של 400 אלף (בריבית פריים מינוס חצי) לצורך ההשקעה בנדל"ן.

לכאורה האפשרות השנייה רווחית פי כמה (גם לאחר קיזוז דמי הניהול שגבוהים יחסית), הסיכון הקלאסי של מינוף כנגד השקעה בשוק ההון כמעט ואינו קיים משתי סיבות: 1) אני משתמש בכסף הממונף להשקעה אחרת (בשונה משאר הדיונים באשכולות הסמוכים ובפורמים אחרים שם מדובר לחזור ולהשקיע בשוק ההון). ב) אני ממנף רק 50 אחוז, מה שאומר שהחשש יהיה קיים רק אם השוק ירד ביותר מחמישים אחוז, וגם זה רק אם הנפילה תהיה באופן מיידי, אם לפני כן יהיה רווח - הסיכון קטן בהתאמה.

האם עדיין ישנה סיבה למה לא לבחור באופציה ב'?

אשמח לחוות דעת של כל המומחים


@מקצועי בלבד @השקעות R הון @ה. שלמה @דניאל נבון @חיסכון והשקעות
אני יודעת שיש כאן ים אשכולות על שוק ההון . אני רוצה לשאול שאלה פשוטה שיהיה לי נהיר, ואספר את המעשה
אנחנו זוג בני 35, עם 5 ילדים מגילאי שנה עד 14. שכירים. לא השקענו אף פעם בשוק ההון. לאחרונה בגלל כל ההתעוררות בנושא, החלטנו לעשות צעד. נפגשנו עם סוכן ביטוח איקס שהמשרד שלו מוכר וגדול בציבור החרדי . הוא הציע לנו לקחת משכנתא על הדירה (שכבר ממושכנת ) למטרת שיפוצים ולהשקיע אותה בשוק ההון בפוליסת חיסכון . משכנתא בסך של חצי מיליון שח . ואז לקחת עוד הלואות בלון מחברת הביטוח ולהשקיע גם אותם . והסביר למה כולם עושים כך וכו. לאחר מחשבה של כמה ימים החלטנו לסגת מזה
נפגשנו עם סוכן ביטוח וואי שהיה הרבה יותר זהיר. והוא הציע לנו לעשות מיחזור משכנתא ולהוציא עוד 300 אלף משכנתא ל10 שנים . ואותם להשקיע בשוק ההון . כאשר הריבית על המשכנתא היא סביב 4.7. ואת הכסף להשקיע גם כאן בפוליסת חיסכון
זה נראה לנו, אך מצד שני מדוע לא להשקיע במספר עצמאי ולחסוך את דמי הניהול הגבוהים של חברת הביטוח? ואיך בכלל פותחים אם כן חשבון עצמאי בשיטה של שגר ושכח ואיפה עושים את זה לבד?? יצאנו מבולבלים מכל הסיפור. אנחנו אנשים שרוצים להשקיע סכום של כ4000 שח לחודש לחיסכון . בין אם זה לחיסכון קבוע לשוק ההון או כסף שילך לבנק בשביל המשכנתא. אנחנו אובדי עצות כרגע מה לעשות ובאיזו דרך לבחור והאם השיטה של משכנתא נכונה בכלל. הבו לנו עצה!!
יהודה בוזגלו כבר זמן רב מסתובב מחוסר עבודה,
עד לפני כמה חודשים עוד היה לו משרה מכובדת
אבל מאז שליטת הai בעולם לא צריכים אותו.

חיפש רעיון להרוויח קצת כסף ומצא, רעיון מבריק.
יזמין מסין מדפסת תלת מימד שתדפיס רהיטים
בירר בעלי באבא כמה יעלה לו לקנות כזה מדפסת
ויצא 700 אלף שקל
מכיון שתקופה לא עבד לא היה לו את הסכום ביד.

פרסם מודעה ביוצאי חברון שהום מחפש 35 משקיעים
להשקעה נהדרת
כל החברים שאלו אותו מה השקעה? כמה כסף צריך בשביל להשקיע?
סיפר להם שצריך רק 20 אלף לאחד
וכשהמכונה תבוא לארץ יגייס שוב

לאחר שבוע של גיוסים הצליח להשיג 34 משקיעים
והיה חסר אחד
הציע לו חיים שיציע לנהוראי להשקיע
פנה מיודיענו לנהוראי האגדי ראש הקהל של הבית הכנסת

לפני שנמשיך נספר קצת על נהוראי
נהוראי הוא אחד מהמשקיעים
הגדולים בסביבה שלו
אבל בכל זאת הוא נקרא
משקיע לא כשיר.
אצטט הסבר מai
"תנאי הסף למשקיע כשיר (מי שלא עומד בהם - הוא לא כשיר):
כדי להיחשב כשיר (Accredited Investor), יש לעמוד באחד משלושת התנאים הבאים (נכון ל-2025):
  1. נכסים נזילים (מזומן, ני"ע) בשווי מעל כ-9.4 מיליון ש"ח.
  2. הכנסה שנתית גבוהה (מעל כ-1.4 מיליון ש"ח ליחיד או 2.1 מיליון לתא משפחתי) בשנתיים האחרונות.
  3. שילוב של נכסים נזילים (מעל כ-5.8 מיליון ש"ח) והכנסה שנתית.
לסיכום, משקיע לא כשיר הוא הלקוח הסטנדרטי שעליו הרגולציה מגינה יותר ומגבילה את הגישה שלו למכשירים פיננסיים מסוכנים".
בקיצור נהוראי הוא כמו כמעט כולנו
הוא מרוויח לחודש 60 אלף שקל
ואשתו עוד 100 אלף לחודש
יש לו 7 דירות
ועוד 10 קרקעות בכל מיני מקומות
המדינה מפחדת עליו שהוא לא מבין בהשקעות
ומגינה עליו (יפה מצידה)
ונחזור למיודיענו

שמע נהוראי את הפרטים ואמר אולי שאשקיע בזה לבד
לי אתה לא יכול להציע להשקיע בכזה דבר אני לא כשיר
לאחר שכנועים גדולים הסכים נהוראי להלוות לאחד מהמשקיעים הדלפונים
שכבר השקיעו עוד 20 אלף שקל
וכך היתה הרווחה

ההשקעה הצליחה מאוד
ויהודה נהיה הנגיד של
הבית הכנסת

לאחר תקופה יהודה רצה
להתחיל להרוויח בגדול
אז הוא פנה למיטב
וסיכם איתם על אחוזים על כל אחד
שהוא מביא להם

יהודה פנה מיד אח"כ לנהוראי
והציע לו שה2 מיליון ששוכבים בצד הוא ישקיע
בשוק ההון
ענה לו נהוראי בשוק ההון אפילו למשקיע לא כשיר
יחיד אסור לפנות.

לסיכום כמה שאלות:
1. מה הגיון בקטע של משקיע לא כשיר?
2. האם כל המפרסמים להשקיע בשוק ההון עוברים על החוק?
3 . האם אני בטור משקיע לא כשיר אמור להבין מזה שלא כדאי להשקיע?
4 האם גם לפי ההלכה לא קיים שאם מך אחיך תלווה בשביל להשקיע?
5. אם יש לי רעיון לקנות משהו טוב ולמכור אז אני צריך להפיל רק 34 אנשים
ולא 35?
אשמח לתגובות

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה