כללי השאלה הקלאסית: כמה לקוחים על קובץ פתוח

  • הוסף לסימניות
  • #21
elifzer, pr, וכל מי ש"צלצל" להם:
אני בהחלט מסכים שלקוח ש"מייעץ" יש מצב שהוא רק מטריח את הגרפיקאי - שהוא בעל המקצוע, ולא התכוונתי להכנס לפרשנות האם זה נכון ל"שגע" גרפיקאי או לא.
אבל:

אני ישאל קצת בוטה כדי לחדד את העניין: האם ללקוח אין זכות לבקש מהמעצב משהו כדמיונו? כן כדמיונו.
אני חלמתי בלילה שאני רוצה עיצוב כזה וכזה,
או מהחייט בגד כזה וכזה, בגד אדום עם תחרה זהב בחלק העליון, בחלק התחתון שושנים ארגמניות ובקצוות זהובות וכו וכו, אז אולי אני משגע את החייט אבל זו התוצאה שאני מבקש. אני אלך לחייט כי אני לא יודע לתפור / גזרות וכדו' וגם אלך לחייט הכי טוב ואשלם על כך במיטב כספי. בסופו של דבר הבגד ייצא לשביעות רצוני.
מחר אני רואה בגדים בעיצוב כזה בחנותו של החייט! זה בסדר אליעזר?
 
  • הוסף לסימניות
  • #22
לא נראה לי שאתה אומר משהו הפוך ממה שאמרתי.
אז כנראה שאנו מסכימים.

לרמת הפרטים, אלמנט מתוך עבודה, האם מותר בשימוש?
אינני יודע, יש לשאול עו"ד, הדבר לדעתי מצוי על התפר בין מותר לאסור, תלוי מה באמת מידת החופש שנותרה למעצב.
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
יש לי חור בהשכלה???

לא מצליח להבין מה ההבדל בין כל שרות שאני מקבל לבין עבודת גרפיקה.
בכל שרות קיבלתי את העבודה, שילמתי, שלום על ישראל.
למה בגרפיקה זה צריך להישאר לי שותף לנצח?

בנוסף, אם הכל שאלה של מחיר? תכינו מראש 2 מחירונים לפתוח ולסגור, תנו ללקוח להחליט מה מתאים לו, אולי הוא ילך למישהו אחר עם מחירון אחד...
 
  • הוסף לסימניות
  • #25
נכתב ע"י דאלארס;995924:
יש לי חור בהשכלה???

לא מצליח להבין מה ההבדל בין כל שרות שאני מקבל לבין עבודת גרפיקה.
בכל שרות קיבלתי את העבודה, שילמתי, שלום על ישראל.
למה בגרפיקה זה צריך להישאר לי שותף לנצח?

כשקנית באגט בקפיטריה גם נישארת שותף לנצח? בגלל שהוא לא נתן לך את המרשם?
ואם תרצה באגט באותו טעם בקפיטריה אחרת? תבקש את המרשם? או שהקפיטריה השניה תאלץ לנסות להשתוות לבאגט הקודם??
ברור?

ביקשת, קנית, קיבלת - גמרנו! וכל השאר היסטוריה!
קובץ סגור, בכיף!
 
  • הוסף לסימניות
  • #26
נכתב ע"י גרף הול;995956:
כשקנית באגט בקפיטריה גם נישארת שותף לנצח? בגלל שהוא לא נתן לך את המרשם?
ואם תרצה באגט באותו טעם בקפיטריה אחרת? תבקש את המרשם? או שהקפיטריה השניה תאלץ לנסות להשתוות לבאגט הקודם??
ברור?

ביקשת, קנית, קיבלת - גמרנו! וכל השאר היסטוריה!
קובץ סגור, בכיף!

אני רואה שהתחלתה הכי גבוהה, מתכון משף במסעדה.
לרדת, ירדתה הכי נמוך, לבאגט בקפיטריה.

החור בהשכלה שלי עדיין פתוח..
 
  • הוסף לסימניות
  • #27
נכתב ע"י האורות;995792:
elifzer, pr, וכל מי ש"צלצל" להם:
אני בהחלט מסכים שלקוח ש"מייעץ" יש מצב שהוא רק מטריח את הגרפיקאי - שהוא בעל המקצוע, ולא התכוונתי להכנס לפרשנות האם זה נכון ל"שגע" גרפיקאי או לא.
אבל:

אני ישאל קצת בוטה כדי לחדד את העניין: האם ללקוח אין זכות לבקש מהמעצב משהו כדמיונו? כן כדמיונו.
אני חלמתי בלילה שאני רוצה עיצוב כזה וכזה,
או מהחייט בגד כזה וכזה, בגד אדום עם תחרה זהב בחלק העליון, בחלק התחתון שושנים ארגמניות ובקצוות זהובות וכו וכו, אז אולי אני משגע את החייט אבל זו התוצאה שאני מבקש. אני אלך לחייט כי אני לא יודע לתפור / גזרות וכדו' וגם אלך לחייט הכי טוב ואשלם על כך במיטב כספי. בסופו של דבר הבגד ייצא לשביעות רצוני.
מחר אני רואה בגדים בעיצוב כזה בחנותו של החייט! זה בסדר אליעזר?

במקרה זה,
אתה אמור לשלם למעצב תבין ותקילין,
ולהחתים אותו על מסמך/ חוזה בו כתוב כי הזכויות על העבודה או חלקיה שייך לך, ולך בלבד!!

במקרה נורמלי,
יתכן שהגרפיקאי בעצמו לקח איזה מסגרת קיימת וגרפיקאי אחר עשה בה שימוש - זו הבעיה של מאגרי אלמנטים מוכנים.
גרפיקאי מוכשר בד"כ נותן גם לאלמנט מוכן טאצ' אישי. שלא יהיה מצב בו יהיו שתי עבודות עם מאפיין זהה.

בנוסף לגבי קובץ פתוח,
הלקוח קנה עיצוב, ומאחר והקובץ הפתוח מכיל אלמנטים שלמים שלא נכללו במכירה אלא הם קניינו של המעצב שרק עשה בהם שימוש לצורך העיצוב - לא מקובל לתת קובץ פתוח במחיר העיצוב,
במחיר אחר? למה לא, יש הרבה גרפיקאים שיתנו. (יש *2 יש *4 וכן הלאה תלוי בביטחון העצמי של המעצב:))
 
  • הוסף לסימניות
  • #28
נכתב ע"י דאלארס;995962:
אני רואה שהתחלתה הכי גבוהה, מתכון משף במסעדה.
לרדת, ירדתה הכי נמוך, לבאגט בקפיטריה.

התחלתי במשל אחד, והמשכתי במשל נוסף.
הכל אותו מסר...
 
  • הוסף לסימניות
  • #29
סתם לגבי משל המתכון במסעדה שתי הערות חשובות:
1. השף יהיה מאוד נדיב אם יתן לך את המתכון (וזה כמובן בלי כל הטיפים שמביאים לתוצאה הספציפית שלו), אבל עוד לא שמעתי מישהו מתלונן שלא נתנו לו את המתכון וזו חוצפה.
2. נתינת קובץ פתוח אינה דומה בכלל לנתינת מתכון, היא דומה יותר לנתינת בצק מוכן + כלי הבישול שהשף משתמש בהם ולקינוח הרטבים לקחת הביתה. מגוחך. כמו השף שנותן מתכון, הגרפיקאי יסכים לאמר- קנה תמונה משאטרסטוק, השתמש בתכנת X ופינישים בתכנת Y, סגור לקובץ --- ושלח לדפוס :) את זה תסכימו לגלות, נכון?
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
האורות, עם החלק של השימוש חוזר, אני מסכימה איתך לגמרי!

בתור גרפיקאית זה מקומם עד מזעזע! לחזור על מוטיב מרכזי לשני לקוחות שונים לחלוטין?
לא יודעת מבחינה חוקית אבל מבחינה אתית ומקצועית זה דבר אשר בהחלט לא ייעשה!

כמובן שמדי פעם אני משתמשת בעיטורים זניחים פה ושם בכמה עבודות אבל לא יותר מזה.

ולענ"ד, מזה נובע החרדה הגדולה של גרפיקאים למיניהם לתת קובץ פתוח בתוספת תשלום, אם הם מתכוונים להשתמש ברעיונות ובעיצובים שימוש חוזר (אכן, כמו השף והבאגט וכו' וכו') לא שווה לתת אותו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #32
בעניין קבצים פתוחים:
אני חושב שתמיד מומלץ לשאול לקוח מראש אם הוא מעוניין בקובץ פתוח או סגור או על כל פנים להסביר לו מה הוא אמור לקבל תמורת מחיר X והיה והלקוח רוצה קובץ פתוח בדווקא תלוי אם יש שם אלמנטים שנרכשו או פונטים שנרכשו וכדו' ודאי שאסור לתת לו גם מבחינה חוקית וגם מבחינה תורנית ואם אין שם אלא הכל "חינמי" אז כמובן שאפשר לדרוש הרבה יותר מאשר קובץ סגור כי בעצם אנו לקוחים מחיר גבוה יותר בגלל שבעצם הלקוח יכול להשתמש פה בכפי רצונו.
בעניין גרפיקה חוזרת של לקוח: אני חושב שגם פה מומלץ לסגור עם הגרפיקאי/ת בצורה ברורה אם אנו רוצים שהעיצוב יהיה יחודי לנו או שתינתן לו רשות להשתמש לשימוש חוזר ואם הגרפיקאי/ת ידרוש מחיר גבוה יותר זכותו המלאה ואני חושב שהסיבה מובנת מאליה למה
 
  • הוסף לסימניות
  • #33
מה דעתכם ?
אולי יש לחלק בין עבודה לפי שעות [שאז התוצר שייך למשלם על כל זכויותיו]
למחיר על עבודה [שאז יש ללקוח זכות שימוש בלבד, וכל שאר הזכויות לגרפיקאי]
 
  • הוסף לסימניות
  • #34
יש הבדל בין עיצוב לגרפיקה
אצל ביצועיסט/ גרפיקאי טוב הדגש הוא על מהירות עבודה, דיוק, עמידה בדרישות מוגדרות.
מעצב משקיע מחשבה, הקשבה, יצירתיות ועוד, כדי להגיע להחלטות נכונות, וכל זה דורש זמן.
לעצב לפי שעות, זה סיוט, מעצב אינו יכול לחסום את היצירתיות כדי לעמוד בציפיות מחיר תלויות זמן.
 
  • הוסף לסימניות
  • #35
לא כ"כ הבנתי
הרי גם בקובץ פתוח ניתן לשטח שכבות שלא מעונינים שהלקוח יקבל (אם בגלל שזה אלמנט שהגרפיקאי קנה או גופן וכו')
אגב אם אנחנו שילמנו לגרפיקאי על תמונות/אלמנטים שהוא רכש עבורנו זה בעצם מגיע לנו
לגבי לוגו נראה לי דיי מובן ההסבר למה הלקוח אמור לקבל סגור
אבל פלייר/פרסום שלפעמים רוצים לשנות את הגודל שיתאים לעוד מצבים - אין סיבה שהלקוח לא יקבל פתוח בכפוף לתנאים ולמחירים המוסכמים וכו' וכו' וכו'
 
  • הוסף לסימניות
  • #36
נכתב ע"י שושי כהן;996534:
יש הבדל בין עיצוב לגרפיקה
אצל ביצועיסט/ גרפיקאי טוב הדגש הוא על מהירות עבודה, דיוק, עמידה בדרישות מוגדרות.
מעצב משקיע מחשבה, הקשבה, יצירתיות ועוד, כדי להגיע להחלטות נכונות, וכל זה דורש זמן.
לעצב לפי שעות, זה סיוט, מעצב אינו יכול לחסום את היצירתיות כדי לעמוד בציפיות מחיר תלויות זמן.

איך את מפרידה בין עיצוב לגרפיקה? כולם מעצבות גרפיות במילה אחת:mad:

קבלנו בעבר קבלה מגרפיקאית עבור שינוי מינורי של גרפיקה מוכנה וכך נכתב בסעיפי החיוב:
עיצוב לוגו - בפועל שינוי קל בגודל ובמיקום
עיצוב ניירת מעטפות וכ'ו - כנ"ל
עיצוב פלייר - כנ"ל מינוס (שינוי גודל בלבד)
ועוד ועוד...
 
  • הוסף לסימניות
  • #37
נכתב ע"י שקדיה;996542:
לא כ"כ הבנתי
הרי גם בקובץ פתוח ניתן לשטח שכבות שלא מעונינים שהלקוח יקבל (אם בגלל שזה אלמנט שהגרפיקאי קנה או גופן וכו')
אגב אם אנחנו שילמנו לגרפיקאי על תמונות/אלמנטים שהוא רכש עבורנו זה בעצם מגיע לנו
לגבי לוגו נראה לי דיי מובן ההסבר למה הלקוח אמור לקבל סגור
אבל פלייר/פרסום שלפעמים רוצים לשנות את הגודל שיתאים לעוד מצבים - אין סיבה שהלקוח לא יקבל פתוח בכפוף לתנאים ולמחירים המוסכמים וכו' וכו' וכו'

1. נו באמת, כשלקוח מבקש פתוח הוא מתכוון פתוח, אני לא מדברת על מי שמתכוון פתוח לקובץ בסיס סגור שעליו הוא יכול למשל להריץ טקסט חופשי כרצונו.

2. אלמנטים ותמונות שנרכשו במיוחד עבור הלקוח, הרי הם מקנת כספו, ושלו לכל דבר וענין, אפשר לתת לו אותם בנוסף לקובץ הסגור.

3. לוגו, הלקוח מקבל פתוח מלכתחילה, בשונה מכל גרפיקה אחרת...

4. פלייר/ פרסום שרוצים אותם פתוח בשביל שינויי גודל ופרופורציה, לעולם לא אעביר פתוח למי שאינו מנוסה, אחרת תקבלי שינויים מפליגים בקומפוזיציה ופורפורציה שלא שיערום גרפקאים ומעצבים (תחת שמך כמובן) , עבור זה מסכמים מחיר לשינויים אלו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #38
מה יעשה הלקוח עם קובץ פתוח שקבל והרי רשיון השימוש בתמונות/ פונטים/ אלמנטים שהוריד ממאגר תמונות הוא של המעצב/ גרפיקאי?
גרפיקאים עושים את השירות ללקוחות קטנים (כאלה שהתקציב שלהם מוגבל ומסתפקים במודעה בשקל וחצי), בכך שהן רוכשים בעצמם רשיון שימוש בתמונות, אלמנטים או פונטים שמישהו אחר עיצב ומשתמשים בהם שוב ושוב. כך כל הצדדים יצאו מרוצים, הלקוח לא השקיע הרבה כסף והגרפיקאי יכול לעבוד בצורה כזאת עם הרבה לקוחות שרוצים לשלם מעט.

מעצבים בדרך כלל יציינו בהצעת מחיר את העובדה הפשוטה שהעיצוב אינו כולל רכישת פונטים, אלמנטים או תמונות (מידע נוסף ברב המכר ל-כוח מאת הניק naama ;))
גם המחיר שישולם לעבודה יהיה גבוה בהתאם, וגם איכות התוצר המוגמר.
 
  • הוסף לסימניות
  • #39
מיג,
1. בשבילך זה "נו באמת" אבל לא כל לקוח מבין/חושב שקובץ פתוח זה פירוק כל האלמנטים...
2.
3. לגבי הלוגו - מוזר לי מה שאת אומרת כי אנחנו עבדנו עם גפיקאים גדולים וחברות פרסום
ולא זכור לי שאי מי מהם הסכים לתת לנו את הלוגו פתוח
כן קיבלנו אותו כקובץ וקטורי כדי שנוכל לשלבו בכל עבודה עתידית
4. זאת בדיוק הטענה של הלקוחות שלא רוצים להיות שפוטים של הגרפיקאי
וזאת צריכה גם להיות ההחלטה החוזית ביניהם בלבד
ולדעתי בנושא זה אי אפשר לקבוע עובדות ולכעוס על מי שנותן או לא נותן
אלא כל גרפיקאי/מעצב יעשה כטוב בעיניו
 
  • הוסף לסימניות
  • #40
נכתב ע"י שקדיה;996625:
מיג,
1. בשבילך זה "נו באמת" אבל לא כל לקוח מבין/חושב שקובץ פתוח זה פירוק כל האלמנטים...
2.
3. לגבי הלוגו - מוזר לי מה שאת אומרת כי אנחנו עבדנו עם גפיקאים גדולים וחברות פרסום
ולא זכור לי שאי מי מהם הסכים לתת לנו את הלוגו פתוח
כן קיבלנו אותו כקובץ וקטורי כדי שנוכל לשלבו בכל עבודה עתידית
4. זאת בדיוק הטענה של הלקוחות שלא רוצים להיות שפוטים של הגרפיקאי
וזאת צריכה גם להיות ההחלטה החוזית ביניהם בלבד
ולדעתי בנושא זה אי אפשר לקבוע עובדות ולכעוס על מי שנותן או לא נותן
אלא כל גרפיקאי/מעצב יעשה כטוב בעיניו

1. אז מבררים, בשביל מה אתה צריך את זה פתוח? ואם (אני בכל אופן) מבינים שמשמעות "הפתוח" תמימה לחלוטין, פשוט מכינים את הגרפיקה למטרה הזו, אפשר אפ' ללא תוספת תשלום, או תוספת בהתאם לעבודת ההכנה.

3. איך הופכים קובץ וקטורי לקובץ וקטורי סגור? אשמח לדעת - ברצינות.

4. בינינו עם קובץ PDF נורמלי אפשר לעשות כמעט הכל, שיקח הלקוח את קבציו שיעשה איתם מה שהוא רוצה ויוריד את הייחוס לגרפיקאי.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה