דרוש מידע "ורחץ--רק האבא נוטל ידיים"

  • הוסף לסימניות
  • #41
זה לא דבר שטיבולו במשקה
רק דבר שטיבולו במשקה צריך נטילה בלא ברכה ולגר"א צריך גם ברכה
אבל סתם אם זה רטוב זה לא מצריך נטילה כך נראה לי לענ"ד
זה לא נכון, תברר את ההלכה.
מים זה אחד משבעת המשקים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #43
כך נהגו באשכנז=גרמניה וכן כתוב במהרי''ל
כנראה מה שבני הבית לא נוטלים
זה נסמך על דעת תוספות ומהר''ם מרוטנבורג שבזמנינו שלא נוהגים דיני טומאה וטהרה
לא צריך ליטול ידים על דבר שטיבולו במשקה (בשו''ע נפסק כדעת רוב הראשונים שצריך ליטול, אבל חושש לדעה זו ולכן לא מברכים)
ועדיין לא מובן אם סברו כך, למה האב כן נוטל.
ממרן הגרי''ש אלישיב זצ''ל שמעתי (במוצאי יו''ט ראשון של פסח תש''ס) שלמעשה גם יוצאי גרמניה חייבים לשנות מנהגם וליטול כהכרעת השולחן ערוך וכל הפוסקים.
הם באמת ממוצא יקה
היא אמרה לי שבעלה לימד אותה שצריך לנגב פירות או ליטול בלי ברכה
היא לא ידעה את זה לפני שהיא התחתנה אבל בעלה כן מקפיד על זה
אולי היא התכוונה שרק לאבא מגישים ספל וקערה?
לא, היא אמרה שכל השאר לא נוטלים בכלל
אולי רק האבא אוכל?
ההמשך של הדקלום היה משהו כמו "כרפס--האבא טובל ירק במי מלח ומחלק לכל אחד חתיכה"
לעניין הגננת - לא מובן לי מדוע גננת יכולה לומר לילדים/ות רק מה שנוהג בביתה, היא הייתה צריכה לומר- אצלינו בבית נוהגים שרק עורך הסדר נוטל, אולם יש הנוהגים שכולם- וכל ילד/ה ישאלו מה הם נוהגים...- כך מלמדים מהי מסורת...
היא היתה מופתעת כשאמרתי לה שלפי מה שידוע לי רובם לא נוהגים ככה. היא לא ידעה שיש מנהג אחר.
אם הייתי שואלת את הגננת של הבת שלי על כל דבר טעות שהיא אמרה לי אולי הייתי לומדת גם אני על מנהגים מעניינים כאלו... יפה שחשבת לשאול!
שאלתי אותה בגלל שהבת שלי דקלמה את זה עוד לפני שיצאנו מהגן וזה הפתיע אותי
זה לא דבר שטיבולו במשקה
רק דבר שטיבולו במשקה צריך נטילה בלא ברכה ולגר"א צריך גם ברכה
אבל סתם אם זה רטוב זה לא מצריך נטילה כך נראה לי לענ"ד
אנחנו נוטלים כל פירות רטובים (או מנגבים אותם)
 
  • הוסף לסימניות
  • #44
  • הוסף לסימניות
  • #45
  • הוסף לסימניות
  • #46
למה על מרק ירקות לא נוטלים ידיים?
זה כבר קשור לפרטי ההלכה: מדובר על דבר מאכל שמקובל לאכול בידיים. כמו תפוח או ענבים רטובים.
דבר מאכל שמקובל לאכול עם כלי, כמו מרק ירקות שמקובל לאכול עם כף, אין צורך ליטול ידיים.
אאל"ט גם אם אוכלים בכלי דבר מאכל שמקובל לאכול בידיים, לרוב הדעות צריך ליטול ידיים. לכן זה לא יעזור לאכול את הענבים עם מזלג.
 
  • הוסף לסימניות
  • #51
ומה שאינו בכלל הפירות? ג"כ נוטלים?
כגון ביסקויט טבולה בתה/קפה?
אם אני לא טועה כן גם זה נכלל במאכל שטיבולו במשקה
ומאוד מוזר הסיפור עם הגננת
בדר"כ גם כאילו שלא כולם נוטלים יודעים שיש כאלה שכן נוטלים
 
  • הוסף לסימניות
  • #52
  • הוסף לסימניות
  • #53
ומה שאינו בכלל הפירות? ג"כ נוטלים?
כגון ביסקויט טבולה בתה/קפה?
כן.
כל דבר.
כמו שמפורש בגמרא פסחים קט''ו ''כל שטיבולו במשקה צריך נטילת ידים''.
ובשולחן ערוך או''ח קנ''ח ד'.
ובמשנה ברורה שם כתב ''היינו אפילו ירק ופירות ובשר''
 
  • הוסף לסימניות
  • #54
אצלינו נוטלים גם על מלפפון חמוץ, ענבים שטופים, וכל ירק רטוב
אלא אם כן מנגבים קודם
אבל לא מקפידים על ילדים מתחת לגיל מצוות
 
  • הוסף לסימניות
  • #55
זה לא דבר שטיבולו במשקה
רק דבר שטיבולו במשקה צריך נטילה בלא ברכה ולגר"א צריך גם ברכה
אבל סתם אם זה רטוב זה לא מצריך נטילה כך נראה לי לענ"ד
הבלים דאורייתא

יש גזרה דרבנן שלא תשתכח דיני טו"מ ולכן כל דבר רטוב צריך נט"י, אבל כל זה דווקא בדבר שהרגילות שאוכלים ביד
ולכן אכן מי שטובל עוגיות בקפה צריך ליטול ידיים
אמנם במקרה שבו מה שנטבל הינו פחות מכזית יש בזה נידון הלכתי כאשר מביאים ראיה מהכרפס של פסח שנוטלים ידיים אע"פ שאוכלים פחות מכזית

נ.ב. יש מהתימנים שנוהגים ליטול ידים בברכה על כל דבר שטיבולו במשקה


עכשיו בדקתי שוב וראיתי שהרב מוצפי כותב שאם טובל בקפה ולא נוגע ברטוב לא צריך ליטול, וכ"א ישאל לרבותיו

עיין פה ופה
 
נערך לאחרונה ב:
  • הוסף לסימניות
  • #56
ורחץ-"נוטלים ידיים ולא מברכים"
זה מה שכל הילדים מדקלמים מהגן
הגננת כאן החריגה...
 
  • הוסף לסימניות
  • #58
הבדל פשוט, אני לא מדמיין את כולם כמהים לחתיכת מלפפון חמוץ כמו שכולם מביטים בתפו"א....
לא הבנתי את הקשר לכמהים ומביטים,
אבל הקובע זה אם אוכלים עם הידיים או לא,
אני אישית לא אהב מלפפון חמוץ אבל בגדול נראה לי שזה תלוי עם הוא חתוך או שלם
 
  • הוסף לסימניות
  • #59
לא הבנתי את הקשר לכמהים ומביטים,
אבל הקובע זה אם אוכלים עם הידיים או לא,
אני אישית לא אהב מלפפון חמוץ אבל בגדול נראה לי שזה תלוי עם הוא חתוך או שלם
זה היה בדיחה להפשיר את האווירה, כנראה אתם נוהגים לאכול יותר מכזית כדעת הגר"א.
 
  • הוסף לסימניות
  • #60
עכשיו בדקתי שוב וראיתי שהרב מוצפי כותב שאם טובל בקפה ולא נוגע ברטוב לא צריך ליטול
מאד משונה
הרי נפסק בשולחן ערוך במפורש ללא חולק ''ואפילו אין ידיו נוגעות במקום המשקה צריך נטילה בלא ברכה.''
(אורח חיים קנ''ח ד'.)
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה