שיטת שפר - מישהו שמע?

...
 
לפני חצי שנה היתה לי בעיה מסוימת עם הבן שלי
מצאתי איזה דף של שפר שבדיוק משמיים היתה מתאורת ש הבעיה שהיתה לי
ודרך לפתור אותה
השתמשתי בעצה וזה עבד!!!
 
לא מכירה את השיטות לעומק ולא בווריאציות שכתבתן
גם לא קראתי את כל האשכול מחוסר זמן, אבל,
שמעתי סדרה מאלפת לפני הרבה שנים מהגב' פנינה גרשון - בשיטת אדלר
הייתי אז אמנם צעירה והרבה מהדברים עדיין לא היו מעשיים עבורי
אבל הלך המחשבה שלי השתנה מאז בתפיסת העולם
הידיעה שהדברים בבחירתי והיכולות שלי תלויים ברצון שלי ובמידת המאמץ שאני אדרוש מעצמי נתנו לי כוחות שלאורך כל השנים מלווים אותי.
קשה להצביע על נקודה כזו או אחרת, אבל כשאת מפנימה גישה מסויימת (ואני לא דוגלת בססמאות) יש לך כלים שילוו אותך לכל החיים.
 
נכתב ע"י טוב לדעת;2099337:
ועוד יותר מזה שזו האמת המוחלטת ואין בלתה.
הדבר שחוזר על עצמו אצל כל מצודדי (שבויי) השיטה הוא:
"אם את מדברת נגד אז לא למדת את השיטה/ לא למדת עד הסוף/ לא למדת אצל האדם הנכון (כלומר- זו שאני למדתי אצלה) ורק מי שלמד יודעת וזר לא יבין זאת"

הקצוניות שלהם מבהילה גם מעבר לתכנים.
אני לא מבינה איפה ראית כאן קיצוניות ומסיונריות אצל מצדדות השיטה.
כאחת שלא שרופה על שפר. מאמינה שיש כזה דבר חינוך מיוחד, מוכנה לקחת ילדים לטיפולים רגשיים בשעת הצורך, ואפ' לתת ריטלין.

אבל כן נעזרתי רבות בעקרונות השיטה בקונפליקטים מסוימים, אני פשוט מבהירה חלקים שנראים לי כי הובנו לא נכון. בתגובה אני מקבלת:
קיצונית, מסיונרית, שרופה, אגרסיבית, לא חושבת באמת על טובת הילדים, אגואיסטית.
ושאר כינויים מרשימים שכונו אלו שנוהגות לפעמים לשלב בחינוך ילדיהן פרקטיקות מגישת שפר.

נכתב ע"י בפונטציאל;2099541:
אבל התפיסה הזו כאילו הילד מנצל היא פשוט שגויה וחוטאת לקיומו של הילד.
הורות זה דבר מחייב ודורש נכון וצריך להשלים עם זה.
אנחנו לא יכולים להנות מההורות, מהילדים החכמים והיפים ולא להבין שכן זה קשה לעיתים כי זה דורש הרבה כוח.

אם מישהו היה אומר לי אישית שכל בקשה שלי , בכי או רצון זה סוג של ניצול והפרעה .
הייתי ממש מרגישה שאומרים לי- חבל שנולדת.:mad:

ואני לא חושבת שזה משהו יהודי, וזה נכון כך להתייחס לילדים.
הם יצורים ברואי ה' , בעלי צרכים בדיוק כמונו.

אני כבר כמה שנים, מאז הכרתי את הגישה, תוהה מנין הגיעו הצמד: שפר = הילדים מנצלים אותנו.
אני אפילו פעם אחת לא נתקלתי בגישה, בתאוריה האומרת שהילדים בהתנהגותם באים לנצל אותנו או להשיג מאיתנו משהו.
הם כן מחפשים שייכות, וכן פועלים ע"מ להשיג את השייכות הזו.

ולהפך, הגישה מתייחסת גם לילד הקטן כיצור ברוא ה' הראוי לכבוד ואמון, וכבעל בחירה, להבדיל מבהמה המונעת מאינסטינקטים.


נכתב ע"י בפונטציאל;2099640:
זה מאד מענין איך אפשר לדרוש מילד שיבחר ויעשה שימוש מושכל בבחירה האישית.
ואילו אנו הבוגרים= נאדאה.
פשוט זה ניצול וחייבים לקטוע אותו באיבו.

השימוש בבחירה האישית הוא שלנו המבוגרים, לנהל את הקונפליקטים ולא לתת לילדים לנהל אותם.
זה הכל.
 
נכתב ע"י נוי;2098388:
אני מתנגדת למושג: שיטה.
אין שיטה בחינוך.
ילדנו אינם תבניות, וגם אנחנו לא.
להתייעץ נקודתית עם אדם חכם/גדול - מעולה.
להתחיל לעשות ניסויים בבני אדם- זה אסור על פי חוק.
הם אכן קוראים לזה גישת שפר
 
לא הייתי בשום קורס כזה, אבל המנהלת שלי (שהיא אישה מיוחדת מאוד) מעבירה הנחיית הורים על פי השיטה ומכוונת אותנו כמורות לתלמידות גם על פי השיטה.
לדעתי, כמו בכל דבר, אי אפשר לקחת את הדברים כתורה למשה מסיני אבל יש בהם הרבה מאוד חכמה, ולי אישית זה עזר מאוד.
(ברגע שקלטתי שהילד צריך לשמוע בקול אמא/המורה בלי פרסים ובלי עונשים הרגשתי הרבה יותר סמכות, כמובן אני משתדלת גם לתגמל ולעודד, אבל יותר לאחר מעשה טוב ופחות כתנאי, וכנ"ל גם לגבי עונשים)
אבל בכל מקרה, אני חושבת שגם בנושא זה הכלל של: "חנוך לנוער על פי דרכו" תקף, ולכל אחת מתאימה דרך שונה, ולכן צריך להיזהר מאוד לא ללכת על דברים שאת לא מספיק מתחברת אליהם.
בהצלחה.
 
נכתב ע"י יוזמתית;2098504:
למה המשפט הזה צורם לי?
הוא בעצם מקעקע את התפיסה הבסיסית לגבי הילדים. הוא סותר את התום וההתנהגות הטבעית שאני כ"כ מאמינה שהיא קימת אצל הילדים.

מה, מגיל אפס הם מניפולטיביים? אז איפה התמימות?
למה את קוראת לזה מניפולטיביות?זה איזשהוא דפוס התנהגות להשגת מטרה וזה מתחיל מגיל 0:הילד מבין שרפ יבכה אימו תביא לו אוכל...
 
"בפוטנציאל"
היית בחוג הורים של שפר?
מאין לך כל החומר הנ"ל, שאת כל כך מתנגדת?
משכנה או חברה?

עכשיו אני מבינה מדוע המנחה אמרה לנו
לא לנסות להסביר... לכוון... לפתור בעיות.....
לאף אחת !
אלא לתת למקצועיות יותר לעזור !

ויש כזה מצב, במיוחד אחרי חוג מקסים עם המון תובנות
והמון הצלחות,
שרק רוצים להראות לכל הסביבה את היופי בגידול ילדים!
ובדרך, הסיפור לא עבר כמו שצריך ....
וזה עבר הלאה בצורה לא נכונה .

אני באופן אישי -
חושבת של"שפר" יש חלק בעידוד הילודה:
לאחר שהיו לי כמה צפופים - שהיו מסובבים אותי על האצבע ! :mad:
לא האמנתי איך אפשר להביא עוד ילדים ולהשאר שפויה :eek:
ולאחר שהכרתי את גישת שפר
מבחינתי - מאז ואילך - שיהיו צפופים בלי הגבלה ! כן ירבו!!!! :p:p:p


(אין לי בעיה שתגידי שאני שרופה על שפר, כי אני באמת כזו......)
 
נכתב ע"י טוב לדעת;2100007:
השרפי בעונג (על שפר, כמובן) והזהרי מלגרום כוויות בלשונך לכל אלו שטרם זכו להשרף

מי שגורם כוויות זה אלו שלא למדו את השיטה וממציאים דברים שלא היו ולא נבראו. וגורמים להרבה אמהות להמשיך להלחם עם הילדים, בזמן שהשיטה היתה יכולה לעזור להם מאד.

קחי לתשומת ליבך.

(ולא, אני לא שרופה של השיטה, ובכל אופן אני נעזרת בה מידי פעם ותמיד זה מצליח).
 
נכתב ע"י יאיר5763;2099348:
מעניין לדעת מה באמת עושים אם ילד שלא מוכן להתלבש בבוקר והאמא (או האבא) וגם הילד צריכים דחוף לצאת...
לתת סטירות? זה בעיני צומי אותו דבר ; אז מה לעשות ? להלביש אותו כמו תינוק (ילד בן 8....)?? איך אפשר להכריח ילד לעשות משהו בלי לתת לו צומי...?
אם זה חוזר על עצמו יש מה לשבת עם הילד לשיחה בארבע עיניים אפילו לצאת רק איתו לסיבוב קטן ולשמוע למה?תאמיני לי שהוא ידבר וישתף.אולי מציק לו משו בלימודים?אולי חבר מרביץ?
 
נכתב ע"י bracha;2100018:
מי שגורם כוויות זה אלו שלא למדו את השיטה וממציאים דברים שלא היו ולא נבראו. וגורמים להרבה אמהות להמשיך להלחם עם הילדים, בזמן שהשיטה היתה יכולה לעזור להם מאד.

קחי לתשומת ליבך.

(ולא, אני לא שרופה של השיטה, ובכל אופן אני נעזרת בה מידי פעם ותמיד זה מצליח).

להמשיך להלחם עם הילדים? מאיפה הבאת את זה?
רצית לכתוב: "להמשיך לרחם על הילדים"???
 
נכתב ע"י טוב לדעת;2100032:
להמשיך להלחם עם הילדים? מאיפה הבאת את זה?
רצית לכתוב: "להמשיך לרחם על הילדים"???

טוב, אתן חוזרות על עצמכן שוב ושוב.
כמה שיסבירו לכן שזו לא השיטה אתן לא רוצות לקבל.

אני מבינה שאתן פה רק כדי להשמיץ.

שיהיה לכן בהצלחה, פרשתי.
 
נכתב ע"י bracha;2100035:
טוב, אתן חוזרות על עצמכן שוב ושוב.
כמה שיסבירו לכן שזו לא השיטה אתן לא רוצות לקבל.

אני מבינה שאתן פה רק כדי להשמיץ.

שיהיה לכן בהצלחה, פרשתי.

אנחנו פה כדי לשאוב מכן כעס כנראה.
וגם סתם לחפש תשומת לב.

וכשם שקבלת שכר על הדרשה כן תקבלי על הפרישה.

רוב נחת מהילדים-
בכל מקרה!!
 
לא רוצה להכנס לויכוח ולא להתעמת. אז אני רק מודיעה, למדתי במשך חצי שנה אצל ביתה של הרבנית שרמן. ואני מבינה ומסכימה לכל ההתנגדויות כאן. כן, אחרי שלמדתי. השיטה אולי והאולי גדול עושה חסד עם אמהות שמפחדות מילדיהן, לדעתי אפשר לחזקן בדרכים אחרות. אותי זה לא קנה. ואני מגדלת בלי עין הרע משפחה ברוכה ורובה בני טמפרמנטים.
זהו, פרשתי.
 
"בפוטנציאל" היקרה !
אני גם לקראת פרישה כמו הניקית ברכה...
חבל לי באמת, שאת מדברת , ומתנגדת
ללא שום אסמכתא ברורה

אז ממש שאלה אמיתית
האם עברת חוג הורים מקצועי של שפר?
 
נכתב ע"י אביגיל אינש;2100026:

מבלי לחזור בי מדעותי בענין הנידון-
חוזרת בי מההתבטאות.
מתנצלת, נסחפתי.

האש והכוויות- היו תגובה לא ראויה.
מחקתי אותה.
עמך הסליחה
 
קראתי את האשכול, סתם כי עניין אותי לשמוע מה נשים מספרות על השיטה.
אני לא למדתי את גישת שפר לחינוך ילדים. אבל יש לי גיסה שהיא מנחת הורים בגישה הזו.
שמעתי ממנה כמה דברים חכמים שעזרו ועוזרים לי גם הלאה.
גם אני לא אוהבת את המשפטים של האנשים שהגישה הזו היא כל העולם, היא לא!!!
אבל היא בהחלט עוזרת, ורואים את זה מאוד בשטח.
אלה שמכירות מקרוב את השיטה אומרות שרוב מה שמסתובב היום בציבור נגד השיטה הזו, והרבה טעיות שמנחת הקורס "נותנת להן גב" נובע מכך שנשים שלמדו את הגישה ולא למדו איך להנחות אותה מלמדות אותה את האחרות.
(גיסתי יודעת על משהי שלמדה את הגישה בקורס להנחית הורים ומפורסמת היום כמנחת הורים באזור מגוריה, היא התקשרה לגיסתי כדי לשאול אותה על מקרה ספציפי וגיסתי הזדעזעה מהנזק שהיא גורמת לאמהות שמגיעות ללמוד אצלה את ההנחיה) ויש הרבה מאוד מקרים כאלה.
בכל אופן קורס בן 20 שיעורים גם אם הוא "מגלה את האור" הוא לא נותן כלים שנרכשים בשנתיים של לימודים להנחיית קבוצות.
הרבה מן הטענות שעלו פה נובעות מהעניין הזה - של "שמעתי משכנה שלי/ גיסתי/ אחותי" השמיעה שלנו מאוד סלקטיבית ומתוך שיעור שלם כל אחת יוצאת עם מה שמתאים לה, מה שהתאים לשכנה שלי ממש לא אמור להיות שיתאים לי, ומקרים שאחת מתקשה בהם אחרת מתמודדת איתם נפלא. כך שלצאת נגד משהו כשלא שמעו אותו בצורה נכונה נראה לי פשוט לא לעניין.

ואגב - בפוטנציאל, הדיבורים שלך על מקום הילד, ההתחשבות בתחושות שלו, ההורות שלנו, האינטואיציות כאמהות וכו' וכו' מזכירים לי משום מה את סגנון הדיבורים של גיסתי המנחה.

לא למדתי את הגישה, לא מכירה לעומק, כן חושבת שיש הרבה מה לבדוק.
 
רוצה להבין למה צריך שפר בשביל לדעת שאסור לכעוס?
כשילד מעצבן אותי, זה סוג של נסיון (משמים, לא מהילד) האם אני אצליח שלא לכעוס?
אני נושמת עמוק, ועוד פעם, ומחליטה שאני לא אתעצבן עכשיו, כי יש אלוקים בשמים וכי חבל על הרגשות השליליים שלי.
ומנסה לפנות לילד ברוגע.
אבל למה צריך לזה את שפר?
לא למדתם על מידות?
ולמה לתלות את האשמה בילד? הוא בסה"כ המקל.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

סיפורו המדהים של הרב משה חיים גרינוולד מניו יורק



אבי מורי הרה"ג ר' אברהם צבי גרינוולד זצ"ל נולד בלודז' אשר בפולין ובגיל שמונה התייתם מאביו. אמו שנשארה מטופלת בשבעה יתומים קטנים ודאגה מאד לחינוכו של בנה הבכור, שלחה אותו לבן דודה, הלוא הוא הגאון המפורסם רבי מנחם זמבה הי"ד, אשר גידל את אבי במסירות רבה וכמובן דאג ללימודו ואף היה לומד עמו בעצמו.

אבי היה כמעט בגיל שבע עשרה, כאשר התקיימה בוורשה החתונה הגדולה חתונת בתו של כ"ק הריי"ץ מליובאוויטש זצוק"ל עם כ"ק הרבי מליובאוויטש ותמיד היה אבי מורי זצ"ל מספר בתור חוויה רוחנית גדולה על החתונה ההיא, הן על עצם החתונה שבה השתתפו כל שמנה וסלתה של גדולי יהדות פולניה החסידית, והן על שאז זכה לראשונה להיות פנים אל פנים עם החתן הצעיר הלוא הוא הרבי, ולפגישה הזאת, כך הסתבר לו מאוחר יותר, היתה משמעות גדולה בעתיד.

כיצד זכה אבי להיפגש עם החתן – הרבי – פנים אל פנים?

ובכן, כאמור, הוא היה בחור צעיר אז, כמעט בן שבע עשרה, והוא הגיע לחתונה יחד עם קרובו ומחנכו הגאון ר' מנחם זמבה הי"ד. למחרת החתונה אמר לו ר' מנחם זמבה שהוא הולך לבקר את החתן במלון שבו הוא מתאכסן, ואם הוא רוצה הוא יכול להתלוות אליו, כמובן שאבי הסכים וכך הלך לפגישה של ר' מנחם זמבה עם החתן.

אבי לא יכל לזכור ולחזור על מה דיברו השניים אבל הוא זכר היטב כי בסוף השיחה, לפני שנפרדו שני האישים, פנה אליו החתן – הרבי – ואמר לו "הרי עוד כמה ימים חנוכה – האם ידוע לך למה בנר חמישי של חנוכה עושים יומא דפגרא בכל ה'שטיבלאך'?"

אבי לא ידע מה לענות, והוא זכר שגם ר' מנחם הי"ד לא ענה ורק הסתכל בחתן כממתין לתשובה, ואז החתן – הרבי – פנה לאבי ואמר לו: "נר חמישי דחנוכה מסמל את החושך הכי גדול, כי היום הזה לא יכול אף פעם לחול בשבת קודש, ועל ידי נר חנוכה מאירים גם את החושך הכי גדול בעולם, ומשום כך החידוש והכח של חנוכה בא לידי ביטוי דווקא בנר החמישי שהוא הסמל של החושך וזו התפקיד של כל יהודי, בכל מקום שבו הוא נמצא, בוורשא או בלונדון, להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

כאמור, אבי לא זכר את מה ששוחחו ביניהם שעה ארוכה החתן ור' מנחם הי"ד, אבל הוא אמר שלעולם לא שכח את העובדה ש"כל מסכתות הש"ס עפו שם בחדר", כשיצאו מהמלון – כך סיפר אבי – היה הגאון ר' מנחם זמבה בהתפעלות כה עצומה מהחתן של הרבי מליובאוויטש ובמשך ימים רבים לא הפסיק לדבר על כך גם בבית וגם עם כל מי ששוחח באותם ימים.



*



מאז עברו קרוב לעשרים שנה. אבי עבר את כל מוראות השואה, בתחילה בגטו ואח"כ במחנות ההשמדה. אשתו הראשונה וחמשת ילדיו הקטנים נטבחו מול עיניו, וכשנסתיימה המלחמה ובחסדי השי"ת נשאר בחיים, אוד מוצל מאש, היה שבור ורצוץ בגופו ובנפשו.

במשך שנתיים ימים התגלגל במחנות ההצלה ממחנה לשני, הוא ניסה ונדד בהרבה מקומות לברר אם יש ניצולים ממשפחתו הקרובה והרחוקה, ולדאבון הלב התחוור לו כי כל אחיו ואחיותיו עד אחד ניספו על ידי הצורר ימ"ש.

בשנת תש"ח נסע לארה"ב, לפילדלפיה, שם חי אחי אביו, ר' משה חיים גרינוולד, מחסידי אמשינוב אותו הוא לא הכיר פנים אל פנים כי הדוד נסע לאמריקה עוד בטרם נולד – אבל הוא ארגן את נסיעתו וקיבלו באהבה רבה כאשר הוא עושה הכל כדי להקל עליו ולנסות לשקם אותו לאחר מנת הייסורים הנוראה שעברה על אבי זצ"ל באירופה הדוויה.

בלחץ הדוד ובהתערבות האדמו"ר מאמשינוב זצ"ל החליט אבי לשקם את חייו שנהרסו כליל ונשא לאשה בזיווג שני את אמי ע"ה, אף היא ניצולת שואה. אמי ע"ה ילידת קרקוב בתו של הר"ר זושא סינקביץ הי"ד, מחשובי חסידי אלכסנדר, ניצלה יחד עם אחותה והצליחו להינצל מיד בתחילת המלחמה כשהוברחו ממדינה עד שהפליגו לקנדה, שם גדלה בבית דוד אמם, הנגיד החסיד ר' קאפל שוורץ מחשובי יהודי טורונטו.



*​



לפני הנישואין של אבי עם אמי לקח ר' קאפל שוורץ את אבי לניו יורק ליחידות לכ"ק הריי"ץ מליובאוויוטש זצוק"ל כדי שיברכו. אבי מורי זצ"ל סיפר לי שממש נחרד ונדהם לראות את השינוי והזקנה הגדולה שקפצה על הרבי הריי"ץ מאז שראהו בחתונה בוורשא והיה קשה מאד להבין את דיבורו של הריי"ץ, ואחד מזקני החסידים שהיה בחדר הסביר ומסר את דברי הרבי.

ר' קאפל אמר לריי"ץ זיע"א שאבי הוא "אוד מוצל" שאיבד בשואה את משפחתו, ואז מעיניו הק' של הריי"ץ החלו לזלוג נהר של דמעות טהורות. הריי"ץ בירך את אבי לבנין עדי עד ואיחל לו אריכות ימים ושנים טובות. לפני שיצא אמר אבי לריי"ץ כי הוא זכה להיות בחתונה הגדולה בוורשא ואז – סיפר אבי – אורו עיניו של כ"ק הריי"ץ זיע"א והוא אמר לו כי כיוון שחתנו נמצא כאן עכשיו, וכיוון שאבי היה בחתונה – על כן כדאי שיכנס אליו לומר לו שלום.

ר' קאפל ואבי ירדו למטה ואחר שהראו להם איפה נמצא חדרו של ה'רמ"ש' כפי שנקרא אז – דפקו ונכנסו ואמרו שבאו על פי הוראת הרבי...

אבי היה בהתפעלות עצומה מכך שהרמ"ש הכירו מיד והשאלה הראשונה שלו היתה שיתאר לו את ימיו האחרונים של ר' מנחם זמבה הי"ד כי שמע שנהרג בגטו ורשה אך לא ידע את הפרטים. לאחר שאבי סיפר לו מה שידע אמר הרמ"ש לאבי "כיון שהרבי אמר לכם להכנס אלי – אם כן אני מחויב לומר לכם דבר תורה וכיון שאנו בחודש כסלו בסמיכות לחנוכה, הרי ידוע המנהג אצל רוב החסידים ממשיכי דרך הבעש"ט הק' לעשות "יומא דפגרא" בנר החמישי. ומהי הסיבה? מכיון שנר החמישי אף פעם לא יכול לחול בשבת אם כן זה ענין של חושך הכי חזק, וזה הכח והחידוש של נר חנוכה להאיר גם את החושך הכי חזק וגם התפקיד של יהודי בכל מקום בו הוא נמצא, בניו יורק או בלונדון, עליו להאיר גם את המקום החשוך ביותר".

אין צורך לומר שאבי היה נדהם ונרעש, כאשר הוא עצמו הספיק כמעט לשכוח במהלך השנים את אותה אימרה בדיוק שה"רמ"ש" אמר לו כעשרים שנה קודם לכן, והנה עכשיו, פרץ הזכרון בבת אחת, וממש חזר כמעט מלה במלה על מה שאמר לו אז במלון, בוורשא, לפני עשרים שנה והלוא דבר הוא.



*

לאחר חתונתו שימש אבי מורי זצ"ל כרב ומלמד בקהילת "עדת ישראל" ב"וושינגטון הייטס", שם נולדנו גם אני ואחותי, אבי התגורר שם כחמש שנים ואח"כ בהשתדלות ר' קאפל שוורץ עבר להתגורר לידו בטורונטו ושימש גם שם כרב ומלמד בקהילת החרדים שם.

במשך השנים, בטורונטו, התקרב אבי מאד לחסידות סאטמאר שהיו בעיר, כיון שעבודתו ברבנות ובהוראה היתה אצל חסידי סאטמר, אף שלא שלח אותנו להתחנך בסאטמר, שלח אותנו למוסדות הקרובים לרוחה, אותי ואת אחי שלח לישיבת "נייטרא" המפורסמת.

למרות שבהשקפותיו היה אבי קרוב לשיטת סאטמר מעולם לא דיבר חלילה נגד הרבי מליובאוויטש, ואדרבה, תמיד היה מדבר עליו בהערצה וחרדת כבוד מיוחדת וזה החדיר גם בנו, הבנים והבנות.

בחורף של שנת תשכ"ט התחתנתי אני, אבי אמר לי כי למרות שאיננו חסיד ליובאוויטש – הרי מכיון שלפני החתונה שלו זכה לקבל את ברכתו של הרבי, על כן ליבו אומר לו והוא מרגיש צורך ורצון להכנס עמי לרבי מליובאוויטש לקבל ברכתו לפני החתונה, למרות שמאז, למעלה מעשרים שנה, לא התראה עמו.

אני הסכמתי בלב שלם אבל אז התברר שזה לא כ"כ פשוט להיכנס לרבי, רק לאחר דו"ד עם המזכיר של הרבי – וכך לאחר שאבי הסביר לו שלא יכול לחכות כמה חדשים להזמין תור ל"יחידות" כי ברצונו לקבל ברכה לפני החתונה – הסכימו לתת לנו תור להכנס ובלבד שנבטיח שזה יהיה "רק לבקש ברכה" ולא נעכב את הרבי, אבי הבטיח ונסענו במיוחד מטורונטו ביום שנקבע לנו.



*



אינני זוכר את השעה המדוייקת שנכנסנו לרבי, אבל זה היה קרוב לבוקר מאשר ללילה, אי שם באשמורת הבוקר, אני ראיתי פעם ראשונה פנים אל פנים את פניו של הרבי, ובפרט עיניו הק' עשו עלי רושם גדול, אבי נתן לרבי את ה"פתקה" כנהוג ושם השמות שלי ושל הכלה שלי ובקשת הברכה של אבי שנזכה לבנין עדי עד וכו'.

כשלקח הרבי הפיתקה מיד אבי, עוד בטרם פתח אותה, הביט באבי בחיוך רחב ואמר לו: "נאך העכער צוואנציק יאר שוין טאקע געקומען די צייט, בפרט אז דער שווער האט דאך אייך געשיקט צו מיר" [-אחרי יותר מעשרים שנה באמת הגיע כבר הזמן, בפרט שחותני הרי שלח אתכם אלי...].

אבי נותר על עומדו נדהם ונפחד ונרעש ולא מצא כח לפתוח את פיו, בינתיים הגבאי הדופק בחוזק בדלת אך הרבי עשה תנועת ביטול בידו כמי שאומר אל תשימו לב, תוך כדי כך הרבי פתח את הפתקא הביט בה כהרף עין ותיכף התחיל לתת לנו את ברכותיו הקדושות שיהיה בנין עדי עד וכו' וגם בירך את אבי באריכות ימים ושנים טובות וכו' ואמר לו בערך בזה הלשון: אזוי ווי איר האט משמח גיווען ביי מיר אויף דער חתונה, וועט אייך דער אייבערשטער געבן כוחות און נחת משמח זיין אויכעט ביי דער חתונה פין אייער אייניקל " (כמו ששמחת בחתונה שלי ה' יתברך יתן לך נחת וכח לשמוח בחתונת הנכד שלכם).

מעיניו של אבי זלגו דמעות של התרגשות וגם אני מאד התרגשתי, ביודעי עד כמה אבי שבור ורצוץ בגופו מכל מה שעבר עליו במחנות וכו' ועד כמה יקרה לו ברכה כזו של הרבי.

לפני שיצאנו הרהיב אבי עוז ושאל את הרבי: היות והבטיח למזכיר שאנחנו נכנסים רק לבקש ברכה, בכל זאת כיון שיש שאלה שמאז מציקה לו האם הרבי מרשה לו לשאול.

הרבי חייך מאד ואמר לו (בערך(: "אזוי ווי דער רבי דער שווער האט אייך גישיקט צו מיר – מוז איך אייך ענטפערן אלע קשיות". (כיון שכבוד קדושת מו"ח אדמו"ר שלח אתכם אלי – אני מוכרח לענות לכם על כל הקושיות). וכששוב נשמעו דפיקות חזקות בדלת שוב עשה הרבי בידו סימן שלא נשים לב.

אבי פנה אל הרבי ואמר: מסיבות שונות יצא לי במשך כל השנים להיות בקרב חסידי סאטמר והחוגים שלהם ושם אני שומע כל הזמן טענות ומענות על שיטת ליובאוויטש, ואף שחלילה איני מקבל כל הלשון הרע שאני שומע וכו' אבל בכל זאת הצליחו גם אצלי לעורר קושיה גדולה על השיטה של ליובאוויטש בכל הקשור להתחברות לרשעים וכו', והרי ידועים הפסוקים כמו "משנאיך ה' אשנא" וכו' ואיך זה שליובאוויטש מתחברת במאור פנים עם רשעים הלוחמים נגד השי"ת ותורתו וכו'.

אבי אמר לרבי שהוא מבקש סליחה על עצם השאלה ולא התכוון חלילה לקנטר אלא אדרבה רוצה להבין שיטתו של הרבי כדי שיוכל לענות גם לעצמו וגם לאחרים וכו'.

הרבי פנה אל אבי בשאלה: מה היה עושה אותו קנאי מהשכנים שלך, אם חלילה הבת שלו היתה יוצאת לתרבות רעה? האם היה מנסה להחזירה לדרך התורה והמצוות או שהיה אומר "משנאיך ה' אשנא" ו"אסור להתחבר לרשעים" ולכן יתרחק ממנה ולא ירצה לקרב אותה?

הרבי לא המתין לתשובה, ומיד המשיך: אותו קנאי, היה עונה בודאי שכשמדובר בבת שלו זה שונה, כי על זה נאמר: "ומבשרך אל תתעלם" וכאן הרצינו פניו הק' של הרבי והוא עצם את עיניו הק', דפק על השולחן ואמר "ביי דער אויבערשטן איז יעדער איד טייער ווי א בן יחיד ביי דעם רבי'ן דער שווער איז יעדער איד ומבשרך אל תתעלם!" [ - אצל הקב"ה כל יהודי יקר כמו בן יחיד אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר כל יהודי הוא 'מבשרך אל תתעלם'].

לאחר מכן הביט הרבי בי ובאבי במבט חודר ואמר: "ומסיימין בברכה כידוע נהגו אצל כל החסידים לחגוג את נר חמישי דחנוכה מה הטעם? כיון שנר חמישי של חנוכה לעולם לא יכול לחול בשבת ולכן זה מסמל את שיא החושך ובכח של נר חנוכה אפשר להאיר גם את העניין הכי חשוך, זה תפקידו של כל יהודי להאיר גם את המקומות הכי חשוכים, ולא משנה אם הוא נמצא בטורונטו או בלונדון, כל יהודי הוא חלק אלוקה ממעל ממש, בנו יחידו של הקב"ה וכשמדליקים את הנשמה שלו בנר של קדושה – מתעורר גם היהודי הרחוק ביותר במקום החשוך ביותר".

אבי שהיה נדהם ונרעש באופן הכי מבהיל, לא שמע גם את מלות הברכה האחרונות של הרבי והוא אפילו לא זכר איך הוצאתי אותו מהחדר של הרבי.

כל הדרך חזרה לטורונטו הוא לחש רק שתי מלים, פלאי פלאים, פלאי פלאים.



*



מאז עברו בערך כעשר שנים. בשנת תשל"ט התחתן אחי הצעיר בעיר לונדון, וכל המשפחה, אבי ואמי, אחותי וגיסי ואני נסענו לחתונה. במטוס בדרך ללונדון ראיתי שאבי מוטרד ומשהו מעיק לו, שאלתי במה הענין, ובתחילה לא רצה לספר, רק אחרי כמה פעמים ששאלתי סיפר לי:

כמה דקות לפני שעזב את הבית בטורונטו, נכנס אליו השכן, מהמכובדים ביותר בקהילה, ובכה לפניו בדמעות שליש, ואמר לו שמה שהוא מספר לו עתה זה סוד כמוס ושלא יספר לאיש רק בלית ברירה הוא מספר לו אולי יוכל לעזור.

ובכן מסתבר שהבת של אותו שכן הידרדרה מאד ביהדותה, בתחילה ההורים לא כל כך ידעו מכך כי הסתירה לגמרי מפניהם, אבל לפני שבועיים התברר להם למרבה האסון והבושה שהיא ברחה עם איזה גוי ללונדון ומאז אצלם בבית בכי ומספד ותשעה באב כל הנסיונות שלו על ידי קרוב משפחה בלונדון לאתר אותה עלו בתוהו ולכן הוא מבקש מאבי, בהיות שהוא נוסע ללונדון, שיראה לטכס עצה ולהתעניין אולי יחוס אולי ירחם ה', אולי יוכל לעזור למצוא את הבת ולמנוע ממנה מרדת שחת.

אבי שהיה בידידות קרובה מאד עם השכן, היה נרעש מהסיפור, וגם אני מאד לקחתי ללבי וחשבתי איך ומה נוכל לעשות בענין זה בלונדון.

החתונה היתה בשעטומ"צ, ובלילה הראשון של השבע ברכות פנה אבי למחותן, סיפר לו את המעשה עם בת השכן, ושאל אותו אולי יכול לייעץ לו איך ואיפה – אם בכלל שייך – להתעניין ולעשות משהו בנידון.

המחותן מיד כששמע הסיפור, אמר לאבי מורי שאם כי הוא אין לו שום מושג בזה, הרי יש לו ידיד חסיד חב"ד, שהרבי מליובאוויטש מטיל עליו תמיד כל מיני שליחויות ושמו הוא הר"ר אברהם יצחק גליק, ואם יש מישהו שיוכל לעזור בזה הרי הוא האיש, כי כבר איתמחי גברא להציל ברחבי אירופה הרבה נשמות יהודיות מהתבוללות.

עוד באותו לילה צלצל המחותן לרב גליק, סיפר לו את כל סיפור המעשה ועד כמה הענין דחוף, והרב גליק ביקש הטלפון של הורי הנערה מטורונטו אולי יודעים אי אלו פרטים וכתובות שיתנו לו קצה חוט איפה להתחיל בחיפושים. הרב גליק בצידו הבטיח לעשות את כל המאמצים וההשתדלות.



*



אינני יודע איפה חיפש הרב גליק, לאן הלך, אצל מי בירר, אבל באחת הלילות כעבור כעשרה ימים – אבי ואמי נשארו בלונדון עד אחרי חנוכה – צלצל הרב גליק למחותן ואמר שיבוא אליו בדחיפות "יש לי הפתעה מאד טובה".

המחותן ואבי מיהרו לבית הרב גליק, כשנכנסו לביתו ראו בסלון ביתו יושבת בחורה וממררת בבכי. בפתח הסלון דלקה החנוכיה.

לפתע, תוך כדי שאבי מסתכל על החנוכיה ורואה את חמשת הנרות הדולקים – אבי כמעט נפל מתעלף ארצה. הוא נזכר במשפט המוזר שהרבי הקדוש אמר לו לפני חמישים שנה, לפני שלושים שנה, ולפני עשר שנים.

"נר חמישי של חנוכה מסמל את הכח של החנוכיה והתפקיד של יהודי להאיר גם את המקום החשוך ביותר, בוורשא או בלונדון, בניו יורק או בלונדון, בטורונטו או בלונדון"...

"מה יעשה אותו קנאי", אם הבת שלו תדרדר... אצל הקב"ה כל יהודי הוא בן יחיד... אצל כ"ק מו"ר אדמו"ר כל יהודי הוא "מבשרך אל תתעלם"...

אין צורך לומר שהבחורה חזרה בתשובה שלמה, ואין גם צורך לומר שמאותו יום לא פתח יותר אותו "קנאי" את פיו נגד ליובאוויטש...



*

כשחזר אבי לקנדה עשה כל המאמצים להיכנס לרבי מליובאוויטש, הוא הרגיש צורך וחובה נפשית לאחר מה שקרה להיכנס לקודש פנימה אבל באותן שנים כבר היה קשה מאד להיכנס לרבי ל"יחידות".

רק בתשרי הבא, שנת תש"מ, לאחר מאמצים מרובים הצליח אבי להיכנס ל"יחידות" באותו לילה שנכנסו קבוצת האורחים שהגיעו לרבי לחגים.

אבי סיפר לי שמרוב התרגשות לא יכל להוציא הגה מהפה, וכשהתחיל לדבר ולספר את הסיפור פרץ בבכי. הרבי שמע ממנו רק כמה משפטים, ואז פנה לאבי ואמר לו: "דער שווער האט דאך געהאט א ווייטן קוק"... [לחותני הרי היה מבט רחוק]...

וכל פעם שסיפר אבי מורי זצ"ל את הסיפור היה אומר שהרבה יותר מהמופת הפלאי של הרבי מליובאוויטש, שכבר לפני חמישים שנה בהיותו חתן, ראה כל כך למרחוק... הרבה יותר מהמופת הזה הוא התפעל בכל ליבו על גודל הענווה השמיימית של הרבי שאמר לו בפשטות הכי גדולה וברצינות הכי גדולה "דער שווער האט דאך געאט א וויטען קוק"...

ושרשרת המופתים הפלאיים לא פסקה: בי"ד כסלו תשמ"ט, בדיוק שנגמר השבע ברכות מחתונת בתי הבכורה (כפי שהרבי בירך אותו שישמח בחתונה של הנכד) ובדיוק ביום שבו מלאו ששים שנה מהחתונה הגדולה בוורשא של הרבי – באותו ערב שבק חיים לכל חי והשיב נשמתו למרומים.



זכותו תגן עלינו

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה