דרוש מידע נוער שעוזב מעצמו מכשיר חכם - יצא לכם לפגוש?

  • הוסף לסימניות
  • #44
אני מכיר אישית בחור בן 14 שקנה טלפון (יקר), ואחרי תקופה קצרה-ושיחות מצוות הישיבה,
ומשפחה- חתך את הטלפון ברגע.
שבר עם פטיש...
ב"ה מחזיק כבר כ5 שנים.
עבר משם-לטלפון הכי טיפש.

לדעתי גם מה שעזר-המשפחה מאוד הכילה. והתעלמו מהטלפון, לא עוררו סביבו רעש.
אם מבררים על גילאים יותר גדולים-
שמעתי מבחור שלומד ברש"י שעשו מסיבה (רצינית!, כמו סיום...)
לכמה בחורים ששברו את הטלפון.
לדעתי גם יכול לתת הרבה כח.
 
  • הוסף לסימניות
  • #45
ושהם חוזרים הם לא מחפשים את זה?
הם עושים להם בטיול תהליכים?
כי זה כמו התמכרות לא נגמר ברגע.
פגשתי קבוצה כזו בקבר שמואל הנביא ודיברתי איתם קצת והבנתי שזה טיול גמילה עם ליווי צמוד והמדריך שם אמר שהם שומרים על קשר עם ה"בוגרים" שברובם הגדול ממשיכים בלי אייפון
 
  • הוסף לסימניות
  • #46
עזיבת מכשיר חכם זה תהליך, לא אירוע חד פעמי. המכשיר הוא לא הבעיה, אלא הסימפטום. ולכן צריך לטפל בשורש ולא (רק) בסימפטום.
בחור שמוצא סיפוק אמיתי, שמרגיש שייך, שחווה הצלחות ומשמעות - פשוט לא צריך את זה ולא יגש לזה.
לפיכך, הדבר הראשון החשוב הוא להבין מה הצורך שהמכשיר ממלא אצלו כרגע (חברתי/רגשי/תוכן) ולנסות למצוא לו מענה חיובי אמיתי ועמוק.
אי אפשר לקחת לנער משהו בלי לתת לו משהו טוב יותר במקום. וה"טוב יותר" הזה חייב להיות אמיתי, עמוק ומשמעותי - לא סתם פרס או תחליף זמני.
בנוסף צריך לא מעט סבלנות, חכמה, והבנה שכל נער הוא עולם בפני עצמו וצריך למצוא את הדרך הייחודית שמתאימה לו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #47
מכירה אישית
זה לא ברגע זה תהליך כולל הכל
ההתחזקות התחילה דווקא בדברים אחרים, הכונה של צוות מדהים בישיבה מיועדת לנערים אילו
חיבור לערכים יצוב המצב הרגשי הנפשי וכד
חיבור לרצון לגדול ולהתפתח ולהצליח(לאו דוקא רוחני)
ממילא להיות יותר בן אדם ללמוד ולהחכים להתרחק מדברים זולים
משם המשיך למסגרת קצת יותר טובה
ואז לעוד יותר טובה
ומשם לאט לאט בהדרגה ממכשיר פרוץ למסונן/לתומך/לכשר
 
  • הוסף לסימניות
  • #48
השאלה אם טלטול רגשי זה מספיק תהליכי שהדברים יחלחלו.
קודם כל תבינו- שבשביל בחורצ'יק, סמארטפון עלול להראות כרטיס כניסה לעולם שני, מפתה וקורץ. בראיה שלו, המבוגרים מתריעים כל הזמן נגד האינטרנט- משמע: מדובר בדבר האמיתי! שם- יש סרטים, סדרות, שירים, הכל! תבינו רגע את המבט שלו, נניח והוא מתגבר ושומר על עצמו, ולא קונה מכשיר. העיני, הבעיה היא במחשבה שלו, על מה שהוא כביכול מפסיד... במבט חטוף שהוא נותן בנייד של היושב לצידו באוטובוס, הוא קולט את המסך המרצד שיוצר גירוי מידי במח, הוא מקנא בליבו בשכן שמסתובב באזניות, אבל הוא שבוי באשליה! דווקא בגלל השמירה וההגנה שלנו על הילדים- אין לו מושג איזה זבל מסתובב שם! בכלל, אם הוא עוד בשלב שהוא בחור איכותי, רק היצר שלו חזק- מספיק כמה משפטים חריפים, נכון- לא מדי מסוננים, שיגרמו לו את הגועל של החיים, והוא כבר לא ירצה... כמובן תלוי במקום שלו... ובמקביל- לקרב אותו וכולי.
 
  • הוסף לסימניות
  • #49
ומשם לאט לאט בהדרגה ממכשיר פרוץ למסונן/לתומך/לכשר
בשלבים האלו (חוץ מהכשר)
ההורים אמורים לדאוג או שזה מגיע מהנער?
כי יצאנו מבולבלים קצת בגלל זה:
לא מעודד לתת תחליפים מטעם ההורים, ע״מ לא לתת גושפנקא כלשהי או סוג של הסכמה מצד ההורים.
 
  • הוסף לסימניות
  • #50
בשלבים האלו (חוץ מהכשר)
ההורים אמורים לדאוג או שזה מגיע מהנער?
כי יצאנו מבולבלים קצת בגלל זה:
כל מקרה לגופו ממש!!!
אי אפשר להשוות
וגם באותה משפחה כל פעם התנהגו אחרת
וגם תלוי בגיל
במקרה זה זה כבר בחור שמימן יחסית הרבה בעצמו

לדעתי תשאלו משהו צמוד(הרב דן טימקין, הרב פליסקין/הצוות במוסד בו לומד)

מכירה מקרה מקרוב של בת שרצתה מכשיר וההורים קנו הכוונה שיוכלו גם לעקוב אחר הסינון וכד
אבל יש מלא שיטות ומצבים
 
  • הוסף לסימניות
  • #52
בד"כ אדם לא עוזב מכשיר מרצונו החופשי וממניע פנימי בלי מניע חיצוני. בטוב או ברע.
כלומר- זה יכול להיות בטוב- חברה טובה ואיכותית, חמה ואוהבת שבה מסתכלים על המכשירים בתיעוב. או לחילופין שמעצימים כל אחד ששובר. עושים מזה עסק שלם. זה מחלחל גם אליו.
אופציה שניה- ברע- שמיעת דרשות נגד, שמיעה על הזוועות שיש שם, שמיעה על התמכרויות, ועוד כנ"ל.
אופציה שלישית- שילוב של שניהם.

כעקרון אדם שנמצא בתוך הדבר- בעיקר אם הוא ממכר- לא מרגיש כמה רע שם, לכן זה כמעט לא יגיע ממניע פנימי אלא חיצוני או שניהם.
 
  • הוסף לסימניות
  • #54
מעניין שאך אחד לא אומר שהשתכנע בגלל השיר מי שיש לו סמארטפון הוא כזה מסכן.
גם אם לא היה מישהו שעזב בגלל השיר, יש רבים שהאוירה שזה יוצר עצרה אותם מלקנות אותו.

ולנושא האשכול.
אני מכיר בחור שלמד בישיבה ידועה מהשורה הראשונה בעולם הישיבות (ליטאי)
קנה סמארטפון, ועם הזמן עזב את הישיבה, יצא לעבוד, וקנה רכב.
אחרי תקופה הוא הצטרף ל''ישיבת משיב הרוח'' בב''ב
ושם הושפע ע''י אחד ממוסרי השיעורים לפחות לרצות להתנתק מהסמארטפון.
אחרי תקופה הוא עשה סינון מינימלי בהשפעת אותו מג''ש, ואח''כ סינון יותר טוב
ויום אחד הוא נסע להתפלל בכותל המערבי שיזכה להצליח להתנתק סופית מהמכשיר.
כשחזר לרכב, הוא רואה את החלון הסמוך למושב הנהג, מנופץ.
והמכשיר נגנב, תוך כדי תפילתו.
הוא חזר ללמוד בישיבה רצינית ומוכרת
את הסיפור שמעתי ממנו כשהשתתפתי בסיום מסכת שערך בסעודת הודיה במלאת שנה לגניבה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #55
בטח שיש כאלו, שתופסים את עצמם [גם בשביל שידוכים]
 
  • הוסף לסימניות
  • #56
מכירה נערה שעשתה את זה בעבר
אני לא יודעת מה היו ההשפעות שלה, ברור שהיו
ספיציפית היא יצאה לפנימיה והתרחקה מאחות שירדה והשפיעה עליה
אז אני מאמינה שיש למוסד בו היא למדה השפעה
אבל עדיין, לקח הרבה זמן והרבה מוסדות והרבה חוויות עד שזה קרה מעצמה.
לשידוכים היא כבר נכנסה עם שאיפות יותר ברורות ממוקדות ועדינות.
 
  • הוסף לסימניות
  • #57
מכירה עוד בחור בשידוכים בישיבה טובה
הסמארטפון היה בסוד ולא ידעו
אז גם העזיבה היתה השקט ובלי רעש
 
  • הוסף לסימניות
  • #58
מכיר מקרוב מאוד מאוד, יותר ממקרה 1
וזה תהליך קשה וארוך אבל מאוד משתלם
דבר ראשון הרבה פעמים גם כשמפסיקים לגמרי ומחזיקים כמה חודשים נופלים שוב אבל עדיין כל נפילה וקימה עוזרים לעלות עוד שלב בסולם החוצה מהבור
"שבע יפול צדיק וקם"
בגלל שהוא נופל הוא קם, אינטרנט פרוץ למי שהיה לו סביב שנה (ויותר כמובן), זה קורץ בצורה נוראית
בגלל 1. תעסוקה נון סטופ, הרגשה שאתה מחובר להכל,
2. נוחות (כל האפליקציות החל במוביט ועד לנתונים על כמה צעדים צעדת וכמה ישנת ועוד שטויות בכיס),
3. תחושה מדומה של חברה, (ופעמים זה מתדרדר לבאמת:cry:),
4.תחושה שאתה עוזר לכולם (תבדוק לי, תעשה לי, ראית? שמעת? וכו')
ויש עוד
זאת דרך ארוכה וצריך בה המון תפילות ומציאת תעסוקה וחברה ועוד שיהוו תחליף

אבל מי שמצליח לצאת מזה אין מאושר ממנו
 
  • הוסף לסימניות
  • #59
מכיר מקרוב מאוד מאוד, יותר ממקרה 1
וזה תהליך קשה וארוך אבל מאוד משתלם
דבר הרבה פעמים גם כשמפסיקים לגמרי ומחזיקים כמה חודשים נופלים שוב אבל עדיין כל נפילה וקימה עוזרים לעלות עוד שלב בסולם החוצה מהבור
"שבע יפול צדיק וקם"
בגלל שהוא נופל הוא קם, אינטרנט פרוץ למי שהיה לו סביב שנה (ויותר כמובן), זה קורץ בצורה נוראית
בגלל 1. תעסוקה נון סטופ, הרגשה שאתה מחובר להכל,
2. נוחות (כל האפליקציות החל במוביט ועד לנתונים על כמה צעדים צעדת וכמה ישנת ועוד שטויות בכיס),
3. תחושה מדומה של חברה, (ופעמים זה מתדרדר לבאמת:cry:),
4.תחושה שאתה עוזר לכולם (תבדוק לי, תעשה לי, ראית? שמעת? וכו')
ויש עוד


אבל מי שמצליח לצאת מזה אין מאושר ממנו

יותר מזה
שמעתי הרצאה של פסיכולוגים חוקרי מוח שחקרו את נושא הסמרטפון בנוער.
בגלל שזה מכשיר על הגוף,
זה דבר שנהיה ממש חלק מהסכמת גוף והדימוי גוף שלנו
יותר ויותר קשה לתפוס את זה כחלק נפרד ממך.
 
  • הוסף לסימניות
  • #60
ממליץ להתייעץ על כך עם הרב פליסקין
יש לו משנה סדורה על כך.

הטלפון של המזכירות הוא: 02-646-6505 שלוחה 1
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה