כבישים פוחדת לשבת ברכב שמישהו אחר נוהג בו

  • הוסף לסימניות
  • #21
אחרי הרבה שנים של נהיגה אני שם לב שכשאני נוסע עם נהג אחר, אני הרבה בודק ועוקב (גם במראות) תו"כ נסיעה.
זה פשוט בגלל שזה משהו שאתה "מבין" בו וממילא אתה מרגיש חצי נהג..

לא הייתי מזלזל בתגובה הזו:
ביטחון עצמי מופרז
יש בזה אמת, כלומר קשה לנו לתת למישהו אחר לעשות מה שאנחנו אוחזים עצמנו יודעים היטב לעשות.
וכשמתלווה לזה העניין של משהו אקוטי שגם עלול להיות מסכן חיים - אתה אומר לעצמך "זה לא צחוק, אני חייב שליטה על האירוע".
ואז אתה שם לב שההגה לא בידיים שלך ומישהו אחר לקח שליטה.:eek:

נראה לי שאדם שיודע להאציל סמכויות ולפרגן לאחר לעשות דברים גם אם הוא מבצע אותם פחות מושלם ממנו - יותר קל לו העניין.

או שאולי הפתרון הוא פשוט לנסוע רק באגד..
"טוב שההגה בידיים של אגד"
 
  • הוסף לסימניות
  • #22
אני לא עד כדי כך מפחדת אבל האמת זה באמת מפחיד!!
כשבעלי הוציא רשיון והתחלתי לראות איך הכביש נראה מקרוב
אני נדהמת כל פעם מחדש כמה רכב זה כלי מסוכן!! ותאונות ד' ישמור יכלו להיות דבר שבשגרה
היום אני נזהרת (ומזהירה את הילדים שלי וכל מי שסביבי) ללכת מרחק ניכר מרכב
שעושב רברס/סתם נוסע על הכביש כי לצערינו אין לרכב שליטה מ ל א ה ויכול לקרות פשלות
(במיוחד אם זה נהג מתחיל )

אני חושבת שמה שיעזור זה ללכת לטיפול רגשי NLP ולגמור עם הפחד הסיוטי הזה
(בלי להתפס דווקא לNLP רק שאני יודעת שזה עוזר ציק צק)
 
  • הוסף לסימניות
  • #23
ואוו. כל כך הזדהיתי, נראה כאילו אני רשמתי את זה.
באוטובוס - אם נכנסים יותר פנימה, אפשר ממש לשכוח שאנחנו בנסיעה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
לדעתי זה מגיע מתוך קושי לשחרר שליטה,
נסיעה זה דבר מפחיד מאוד וכשזה בידיים שלך זה נותן לך שליטה על המצב קצת... וכשאת מאבדת אותה את נכנסת לחרדה...
לדעתי זה יעבור לך לאט לאט ככל שתסעי עם אחרים ותשחררי ותביני שאין לך יכולת לשלוט כאן זה יעלם...
 
  • הוסף לסימניות
  • #25
מענין מה קרה שהפעיל את החרדה הזו.

באופן כללי לחרדות ספציפיות טיפול CBT הוכח כיעיל, ולרוב הוא קצר מועד (כמובן- ללכת למטפל באמת מוסמך, עדיף עם תואר טיפולי, ולא למישהו שלמד קורסים קצרים).
במידה וידוע על טראומה אפשר ללכת לEMDR שהוא נקרא עוד יותר קצר מועד. יש מטפלים שלמדו ועוסקים ב2 השיטות (ועוד...).
אשמח להמלצה על שם מסוים
אין איך להגיע למידע
 
  • הוסף לסימניות
  • #26
כשיושבים מצד ימין יש תחושה כל הזמן של כמעט תאונה.
זה מבלבל כי המח שוכח שהוא במיקום אחר וכל המרחב נתפס אחרת מאשר בישיבה בצד שמאל.

אז או שמסבירים את זה למח (אני די הצלחתי)...
או שמפסיקים להסתכל על הכביש או שיושבים מאחורה ואז ברור למח שהתפיסה המרחבית אינה רלוונטית לנהיגה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #28
@הרב דרור שווץ
נראה שהחרדה הזאת היא ככל החרדות.
לא כך?
בוקר טוב!

נצרך לסייג את העניין, האם החרדה היא פחד מסכנה אמיתית או שמא חרדה כפשוטה.

ראשית צריך לבדוק האם הנהג באמת יודע לנהוג, אם הנהג הוא נהג חדש וחסר ניסיון או שהוא נוהג "להרביץ" או להתפרע על הכביש או שכבר בפעמים קודמות שנסעו עמו הוא התנהג בעצבים או בחוסר ניסיון אז בהחלט יש פה סכנה ממשית ולשבת לצידו זו לא חרדה אלא פחד אמיתי מסכנה אמיתית.

אם הנהג הוא נהג טוב וסומכים עליו פה נכנסת השאלה עד כמה,

אם סומכים עליו לחלוטין אז הפחד מטעויות שהוא יכול לבצע יורד ואפילו נעלם ואם כל הפחד זה איך הוא יבצע את הנהיגה אז אין כל פחד וחרדה וניתן להוריד את המושב וללכת לישון.

לאידך,
אם הפחד זה מהמשוגעים האחרים בכביש, אז אין כבר קשר לרמת כישורי הנהיגה של הנהג ואז זה כבר לא משנה איך הוא נוהג.
כי האדם יפחד מאחרים ויחשוב שאם הוא "יקפיץ" את הנהג על כל רכב שעובר אצלו במראה זה יעזור לנהג להימנע מתאונה ואז בעצם, הוא יגרום לדבר שהוא חרד ממנו.

לסיכום,

נצרך להבין האם זה פחד מדבר אמיתי או חרדה.
אם זו סכנה אז בהחלט לבצע צעדים להבטחת הביטחון האישי,
אם זו חרדה להבין האם זה מהנהג או שמא מהכביש בכלליות ואז לטפל בהתאם.

נ.ב.

גם באוטובוס ניתן להיפצע ויכולים לקרות תאונות, זכור לי לא פעם בירושלים פיגועים באוטובוסים ומחבלים וכו' שהייתי נוכח במקום וגם תאונות עם אוטובוסים, לא חסר ממה להיות חרד.

בתכל'ס, אמצעי התחבורה הבטיחותי ביותר עם ההסתברות הסטטיסטית הנמוכה ביותר לתאונות זה מטוס ועדיין אנשים שנוסעים במכונית כול היום חרדים לטוס במטוס שהוא הרבה יותר בטיחותי.
היינו, על פי רוב, זה לא משנה מהי הסטטיסטיקה ומהם הכישורים של הנהג, הכל עניין של הנחות היסוד הקיימות לנוסע בנפשו.

ולסיום - אם אין סכנה אמיתית מהדבר ממנו מפחדים זו חרדה בעלמא ואם לא ניתן להימנע מהדבר צריך לעשות מה שבידיים שלנו ומעבר לכך להשליך על ה' לדאוג למה שלא בידיים שלנו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #29
הפחד מישיבה ליד נהג הוא תחושה מאוד נפוצה אצל אנשים עם רישיון, ולפעמים אף עשוי להיגרם ממספר גורמים שונים. יכול להיות שמדובר בחוויות של חוסר שליטה או תחושת סכנה, כי כאשר אתה יושב ליד נהג, אתה לא אחראי על הדרך או על פעולות הנהיגה, וזה יכול להשרות תחושת חרדה.

העניין הוא שכל נהג נוהג בצורה שונה ויש לו סגנון משלו בנוגע לעקיפות, פניות והתנהלות בכביש. כשאתה יושב ליד נהג אחר, זה יכול ליצור תחושת בלבול ופחד, במיוחד כשסגנון הנהיגה של הנהג לא תואם את הציפיות שלך או את הדרך שבה אתה רגיל לנהוג.

לדוגמה, אם אתה רגיל לבצע עקיפות מצד ימין, אך הנהג שלידך בוחר לבצע עקיפות מצד שמאל, זה יכול להרגיש מבלבל ומפחיד. הסיטואציות האלה עשויות להעלות חרדה, כי אתה מצפה שהתנהלות הרכב תתנהל בצורה מסוימת, ואם היא מתבצעת בצורה שונה, זה עשוי להרגיש כמו חוסר בטחון או כתחושה של אי-שליטה.

בנוסף, יש את הפחד מהתנגשויות או סיכונים שהיו נמנעים לו היית אתה נוהג. לדוגמה, אם אתה היית בוחר לעקוף בצורה מסוימת כדי להימנע מסיכון, והנהג מבצע את העקיפה בצורה שונה, זה עשוי להרגיש מסוכן או לא מתאים למה שאתה מצפה. תחושת חוסר תאימות בין הציפיות שלך לבין ההתנהלות בפועל יכולה להוביל לחשש.

כדי להתמודד עם פחד כזה, חשוב לנסות להירגע ולהבין שכל נהג פועל על פי הניסיון וההבנה שלו, גם אם לא תמיד זה תואם את הדרך שבה היית נוהג. אם הפחד מאוד חזק, חשוב מאוד לפני הנסיעה להתפלל תפילה קצרה ותפילת הדרך ולסמוך על השם.
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
נצרך להבין האם זה פחד מדבר אמיתי או חרדה.
אם זו סכנה אז בהחלט לבצע צעדים להבטחת הביטחון האישי,
אם זו חרדה להבין האם זה מהנהג או שמא מהכביש בכלליות ואז לטפל בהתאם.
זה ממש נכון
אני חושבת שזה גם וגם. יש שילוב של פחד מסכנות הכביש באופן כללי, אבל אם זה היה רק זה כנראה היה מפחיד אותי לנהוג בעצמי גם, ויש את החרדה שנוצרת מחוסר השליטה שלי בנסיעה.... נראה לי שבאמת נכון לטפל, תודה רבה!
העניין הוא שכל נהג נוהג בצורה שונה ויש לו סגנון משלו בנוגע לעקיפות, פניות והתנהלות בכביש. כשאתה יושב ליד נהג אחר, זה יכול ליצור תחושת בלבול ופחד, במיוחד כשסגנון הנהיגה של הנהג לא תואם את הציפיות שלך או את הדרך שבה אתה רגיל לנהוג.
זה רעיון שלא חשבתי עליו, לנסות להשלים עם צורת הנהיגה של הנהג האחר.
עם אח שלי (שנוהג בפראות איומה) זה לא יעבוד (וגם לא אכנס איתו לאוטו אלא אם אני נוהגת) אבל אנסה את זה באוטובוס ועם נהגים אחרים, הלוואי וזה יועיל בעז"ה

תודה לכולם על התשובות המפורטות, הארתם את עיני!!
 
  • הוסף לסימניות
  • #32
סתם שאלה,
ילדת לאחרונה ומאז את פוחדת יותר?
מכירה מישהי שעד הלידה ממש היה לה בסדר כל הענין ובעלה היה הנהג הכי טוב במדינה
ומאז הלידה כולם רק רוצים להתנגש בהם כל היום ונראה לה בקיצור פוחדת ממש...
(ככל שעובר הזמן זה עובר לה לאט לאט,)
אבל סתם מענין אותי אם זה קשור לזה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #33
ממליצה על טיפול EMDR
זה טיפול קצר ממש, לרוב, ויכול ממש לעזור.
הטיפול במקור עובד בעיקר על טראומה, אך היום משתמשים בו גם לחרדה בכלל.
 
  • הוסף לסימניות
  • #35
כל כך מצער לשמוע.. כמה סוגי חרדות יש בעולם! טאטע עד מתי?

תמיד פחדתי להיות ברכב שמישהו אחר נוהג בו
אבל מאז שיש לי רישיון (שנה וחצי) אני ממששש פוחדת
מכאן משמע שזה לא חרדה שהתפתחה מאז שיש לך רישיון אלא התעצמה יותר.
בעיה פסיכולוגית ידועה אצל גברים שלא מסוגלים לשבת ליד האשה במקום מאחורי ההגה
אם יש כאן גבר שאין לו בעיה כזאת שירים את היד
אני מרים את היד. עם רישיון של למעלה מ-20 שנה וכשאשתי על ההגה (7/8 שנים) אני בטוח ממש!
אחרי הרבה שנים של נהיגה אני שם לב שכשאני נוסע עם נהג אחר, אני הרבה בודק ועוקב (גם במראות) תו"כ נסיעה.
זה פשוט בגלל שזה משהו שאתה "מבין" בו וממילא אתה מרגיש חצי נהג..

לא הייתי מזלזל בתגובה הזו:

יש בזה אמת, כלומר קשה לנו לתת למישהו אחר לעשות מה שאנחנו אוחזים עצמנו יודעים היטב לעשות.
וכשמתלווה לזה העניין של משהו אקוטי שגם עלול להיות מסכן חיים - אתה אומר לעצמך "זה לא צחוק, אני חייב שליטה על האירוע".
ואז אתה שם לב שההגה לא בידיים שלך ומישהו אחר לקח שליטה.:eek:

נראה לי שאדם שיודע להאציל סמכויות ולפרגן לאחר לעשות דברים גם אם הוא מבצע אותם פחות מושלם ממנו - יותר קל לו העניין.
זה נכון בכללי, אבל במקרה הספציפי הזה היא בחרדות בנסיעה עוד קודם שהיתה מבינה בנהיגה/כבישים/עקיפות וכו'
נסיעה זה דבר מפחיד מאוד וכשזה בידיים שלך זה נותן לך שליטה על המצב קצת... וכשאת מאבדת אותה את נכנסת לחרדה...
לדעתי זה יעבור לך לאט לאט ככל שתסעי עם אחרים ותשחררי ותביני שאין לך יכולת לשלוט כאן זה יעלם...
ומכיר מקרוב מבן משפחה את הענין של "לשחרר שליטה" זה דבר שתוקע וגורם להרבה בעיות בחיים. ה' ירחם!
ולסיום - אם אין סכנה אמיתית מהדבר ממנו מפחדים זו חרדה בעלמא ו
חרדה בעלמא ו.. צריך לטפל בה. איך? איזה סוג טיפול הכי נכון לזה?
 
  • הוסף לסימניות
  • #36
כל כך מצער לשמוע.. כמה סוגי חרדות יש בעולם! טאטע עד מתי?


מכאן משמע שזה לא חרדה שהתפתחה מאז שיש לך רישיון אלא התעצמה יותר.

אני מרים את היד. עם רישיון של למעלה מ-20 שנה וכשאשתי על ההגה (7/8 שנים) אני בטוח ממש!

זה נכון בכללי, אבל במקרה הספציפי הזה היא בחרדות בנסיעה עוד קודם שהיתה מבינה בנהיגה/כבישים/עקיפות וכו'

ומכיר מקרוב מבן משפחה את הענין של "לשחרר שליטה" זה דבר שתוקע וגורם להרבה בעיות בחיים. ה' ירחם!

חרדה בעלמא ו.. צריך לטפל בה. איך? איזה סוג טיפול הכי נכון לזה?
הטיפול הכי יעיל לחרדה זה טיפול CBT.
חשוב להדגיש, ישנם מספר טיפול שונות, כל אחת עם ראשי תיבות שונות באנגלית, אך כולם נגזרות של CBT או משולבות יחד עם אותן עקרונות.
כדאי לפנות למטפל שמתמחה בחרדה ולא לאחת שמטפל בהכול, בדיוק כמו שהולכים לרופא שמומחה בדבר מסוים ולא עושים ניתוח לב אצל רופא שיניים (דוגמא קצת קיצונית אבל חשובה עבור ההבנה).
 
  • הוסף לסימניות
  • #38
  • הוסף לסימניות
  • #39
תמיד פחדתי להיות ברכב שמישהו אחר נוהג בו
אבל מאז שיש לי רישיון (שנה וחצי) אני ממששש פוחדת

בתחילה כולם צחקו על זה והיה נחמד, אבל שבוע שעבר הייתי ברכב שהנהג בו נסע בזהירות, (מנוסה 40 שנה +) וכמעט נכנסתי להיסטריה, (עצמתי עיניים והחזקתי את הראש בחרדה)
היום נסיעתי באוטובוס עשר דקות וירדתי ממנו עם ידיים רועדות... (כל הנסיעה בטוחה שהנה הוא מתהפך, ושהנהג ייכנס לכל הרכבים מסביב)
יש מה לעשות? זה נורמלי? הגיוני?

(יש לציין שבדרך כלל אני נוהגת בעצמי ואז אני ממש רגועה ונינוחה. הבעיה היא רק כשאני ברכב שאני לא הנהגת בו).

אם יש למישהו עצה מעשית או שמכיר את התופעה אשמח לשמוע!
גם לי יש חרדה כזאת, אני חושב שזה מאז שהייתי בתוך אוטובוס בעת שעשה תאונה קלה, מה שגרם לי כנראה לטראומה מסויימת.
האם גם אצלכם זה המקרה?
אם כן, ניתן לטפל בזה כמו שמטפלים בפוסט טראומה, במידה והבעיה היא חריפה.
 
  • הוסף לסימניות
  • #40
האם גם אצלכם זה המקרה?
אני לא זוכרת משהו ספציפי
אני כן זוכרת כמה וכמה כיכרות שהייתי באוטובוס והנהג נטה הצידה והייתי בטוחה שמתהפך
וכל פעם שיש בחדשות אוטובוס שהתהפך הצידה זה מתחדש לי ממש...
ואני כן נבהלת מבלימות מאוד
אבל לא הייתי בתאונה ב"ה, חוץ משיעור נהיגה אחד שהנהג מאחורינו נתקע לי (לא חושבת שזה היה טראומטי, אני אפילו לא הבנתי מיד מה קרה, חשבתי שזרקתי את הקלאץ' והמנוע נכבה והתנצלתי למורה (שבחוכמתה אחרי שגמרה לצרוח על הנהג השני, ביקשה ממני להמשיך לנהוג כדי שלא תהיה לי טראומה))
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה