מרקים מרק עגבניות עם אורז---נוסטלגיה מבית סבתא---

  • הוסף לסימניות
  • #23
פעם אחת ולתמיד אני חייבת להבין למה צריך לשטוף אורז.
לא שוטפת בחיים.
אורז הוא דגן המכיל בתוכו רעלן בשם ארסן, רעלן זה עלול להימצא באורז באחוזים גבוהים ובכך להזיק לנו ולגופנו. רמות גבוהות של הרעלן ארסן עלול להזיק למערכת העצבים שלנו, לריאות או לשלפוחית השתן שלנו. הסיכונים קיימים בעיקר עבור מי שאוכל באופן קבוע אורז ולא שוטף אותו כלל אבל למה לא לתת לאורז שטיפה טובה לפני הבישול? הרי שהשטיפה מוציאה ממנו גם לכלוך וחרקים במידה ונשארו בו וזה בהחלט עדיף לדאוג שהאוכל שלנו נקי עד כמה שניתן, במיוחד שזה בשליטתנו.
 
  • הוסף לסימניות
  • #24
הבטחתי כבר מזזזזזזזזזמן.
סוף סוף הכנתי.

מבחינת הטעם אני חושבת שהגעתי קרוב מאוד למקור שטעמו עוד עומד על קצה לשוני מלפני המון שנים
מרק משביע. מרקם קטיפתי וכייפי. ארומה------!!!
צפה בקובץ המצורף 1568977

סיר 4 ליטר

2 בצלים גדולים קצוצים גס
3 גבעולי סלרי חתוכים לקוביות קטנות
3 עגבניות גדולות בשרניות חתוכות לקוביות
3 שיני שום פרוסות
1 גזר גדול חתוך לקוביות קטנות
3 כפות שמן
מלח
פלפל שחור
1 כף פפריקה מתוקה
2-3 כפות סוכר
1 קופסא 250 גרם רסק עגבניות [היה לי בבית רק בטעם פיצה ובו השתמשתי. יצא מעולה]
2.5-3 ליטר מים

3/4-1 כוס אורז לבן [פרסי או בסמטי]
מי מלח לבישול חלקי של האורז

בסיר בגודל מתאים מאדים בצל בשמן לשקיפות. מוסיפים סלרי ומאדים עוד קצת. מוסיפים עגבניות וגזר ומאדים בסיר מכוסה כ-6-7 דקות. מערבבים מדי פעם.
מוסיפים את יתר הרכיבים [לא כולל האורז] ומבשלים כחצי שעה. מערבבים מדי פעם ואם המרק נעשה סמיך מדי [כי התאדו נוזלים], מוסיפים עוד מעט מים. המרק צריך להיות סמיך מעט אבל לא במרקם סמיך ממש.

בינתיים,
מרתיחים מים עם מלח בסיר.
שוטפים את האורז ומסננים במסננת. מעבירים לבישול במי המלח. מבשלים כ-8-10 דקות ומערבבים מדי פעם.
מסירים מהאש. מסננים ושוטפים במים קרים. מניחים בצד.

כשהמרק עבר בישול של חצי שעה, טוחנים אותו במוט ומוסיפים את האורז. מערבבים ומבשלים עוד כ-6 דקות רק עד שהאורז מוכן לאכילה.
מגישים חם
צפה בקובץ המצורף 1568988


ושיהיו הברכות שתברכו על המרק הזה לע"נ סבתי היקרה שהיתה מכינה לנו את המרק הזה בכל שבוע.

הערה: אפשר לבשל את האורז [שטוף היטב] ישירות במרק. לאחר הטחינה מוסיפים אורז שטוף היטב ומבשלים כ-18-29 דקות.
אני מעדיפה בישול חלקי לא במרק. אבל זה ממש לא חובה
למה לא קראת לי?!
 
  • הוסף לסימניות
  • #26
תודה לך @ה. בקר היקרה
התענגנו על מרק עשיר במיוחד
 
  • הוסף לסימניות
  • #28
אורז הוא דגן המכיל בתוכו רעלן בשם ארסן, רעלן זה עלול להימצא באורז באחוזים גבוהים ובכך להזיק לנו ולגופנו. רמות גבוהות של הרעלן ארסן עלול להזיק למערכת העצבים שלנו, לריאות או לשלפוחית השתן שלנו. הסיכונים קיימים בעיקר עבור מי שאוכל באופן קבוע אורז ולא שוטף אותו כלל אבל למה לא לתת לאורז שטיפה טובה לפני הבישול? הרי שהשטיפה מוציאה ממנו גם לכלוך וחרקים במידה ונשארו בו וזה בהחלט עדיף לדאוג שהאוכל שלנו נקי עד כמה שניתן, במיוחד שזה בשליטתנו.
רק באורז מלא.
 
  • הוסף לסימניות
  • #30
ושיהיו הברכות שתברכו על המרק הזה לע"נ סבתי היקרה שהיתה מכינה לנו את המרק הזה בכל שבוע.
ידעתי למה שיגעתי אותך שאני רוצה את המתכון הזה... יצא מעדןןןן.
אז לצערי אין לי ספתא שהכינה לנו מרק נוסטלגי, אבל לפחות לנכדים שלי יהיה :) .
 
  • הוסף לסימניות
  • #31
לפני שנים הכנתי מרק עגבניות ממתכון שהיה בעיתון. הכותרת היתה (אם אני זוכרת נכון) : "מרק עגבניות עם בצקניות"
הטעם היה גן עדן!!!!!!!!!! אבל המתכון נעלם לי לאחר הפעם הראשונה שהכנתי את המרק. :( ניסיתי לשחזר במהלך השנים ולא ממש הצלחתי. אולי מישהי מכירה את המתכון המדובר?
נראה לי שאת מתכוונת לזה
בעיקרון זה המרק עגבניות בלי האורז
ולבצקיניות: אני לא זוכרת כמויות
קמח
מים
קצת א. אפייה
קצת שמן
אפשר א. מרק עוף
שמים אחרי שהמרק יחסית מבושל

בעיקרון אמור לצאת בצק נוזלי יחסית כאילו שכששמים במרק לוקחים עם כף מהבצק ואז זה אמור לנזול לסיר

בהצלחה ובתיאבון😋
 
  • הוסף לסימניות
  • #32
בעיקרון אמור לצאת בצק נוזלי יחסית כאילו שכששמים במרק לוקחים עם כף מהבצק ואז זה אמור לנזול לסיר

בהצלחה ובתיאבון😋
אני מעבירה את הבלילה דרך מגרדת גסה, נעזרת עם כף,
המרק מבעבע והבלילה נוטף לסיר ומיד מתבשל.
 
  • הוסף לסימניות
  • #33
נראה לי שאת מתכוונת לזה
בעיקרון זה המרק עגבניות בלי האורז
ולבצקיניות: אני לא זוכרת כמויות
קמח
מים
קצת א. אפייה
קצת שמן
אפשר א. מרק עוף
שמים אחרי שהמרק יחסית מבושל

בעיקרון אמור לצאת בצק נוזלי יחסית כאילו שכששמים במרק לוקחים עם כף מהבצק ואז זה אמור לנזול לסיר

בהצלחה ובתיאבון😋
מקווה שהובנתי נכון, כאילו עם הכף עושים נטיפים מהבצק ישר למרק
 
  • הוסף לסימניות
  • #34
תודה רבה על המתכון!
קניתי בטעות ראש סלרי, זה יעזור כאן או רק יזיק?
 
  • הוסף לסימניות
  • #37
לפני שנים הכנתי מרק עגבניות ממתכון שהיה בעיתון. הכותרת היתה (אם אני זוכרת נכון) : "מרק עגבניות עם בצקניות"
הטעם היה גן עדן!!!!!!!!!! אבל המתכון נעלם לי לאחר הפעם הראשונה שהכנתי את המרק. :( ניסיתי לשחזר במהלך השנים ולא ממש הצלחתי. אולי מישהי מכירה את המתכון המדובר?
בצקניות למרק/רון יוחננוב

כוס קמח לבן**

1 ביצה

2 כפות שמן זית

1/3 מים –ועוד כמה כפות - בהדרגה הסבר בהמשך

מלח / פלפל שחור

אופן ההכנה:

בקערה, מערבבים את כל המרכיבים עד שמתקבל בצק יציב ומעט נוזלי. לא נוזלי מידי. כמו בצק של פנקייק. אם צריך מוסיפים מים בהדרגה.

אל דאגה. במקרה הגרוע תוכלו תמיד להוסיף מעט קמח עד שתגיעו למרקם הרצוי.

מעבירים לשקית זילוף



חשוב מאוד!

מביאים את המרק לרתיחה

מורידים מעט את הלהבה. שלא יהיה בעבוע ומתחילים לזלף את הבצקניות לתוך המרק או לחלופין לתוך סיר מים חמים.

** הערה שלי(מרימרי) אפשר גם כוסמין 80%-70%
 
  • הוסף לסימניות
  • #39
המתכון נראה פגז
באלי להכין.
כנראה שהסיר לא יגמר היום (זו"צ +תינוק)
זה טעים גם יום למחרת?
כל המרקים שצריך להוסיף להם איטריות אני מכינה בלי וכל פעם מעבירה לסיר אחר עם הכמות הרצויה ומוסיפה איטריות, אחרת זה לא טעים אחרי כמה שעות.
פה לא צריך לדאוג לזה?
האורז נשאר טוב?
 
  • הוסף לסימניות
  • #40
לפני שנים הכנתי מרק עגבניות ממתכון שהיה בעיתון. הכותרת היתה (אם אני זוכרת נכון) : "מרק עגבניות עם בצקניות"
הטעם היה גן עדן!!!!!!!!!! אבל המתכון נעלם לי לאחר הפעם הראשונה שהכנתי את המרק. :( ניסיתי לשחזר במהלך השנים ולא ממש הצלחתי. אולי מישהי מכירה את המתכון המדובר?

אני הכנתי את זה פעם- זה מושלם!

 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

אשכולות דומים

מרק טעים טעים :p מהסוג שמלקקים מהצלחת
מרקם סמיך ונעים וקוביות רכות שמקשטות אותו
והריח שממלא את הבית...
אז למי שמחפשת מרק מנחם ומחמם לב
עם מתכון מדוייק שתמיד יוצא טוב
זה זה
ותודה לג'מיני שעזר לי לארגן את הכמויות ולרשום את המתכון יפה יפה

מרק עדשים כתומות (כ-7 מנות)

כמויות לפי כוס שתיה חמה

  • 3 כפות שמן זית
  • 1.5 בצל בינוני, קצוץ
  • 3 שיני שום, קצוצות (לא חובה)
  • 1.5 כוסות עדשים כתומות, שטופות היטב. (אני משרה במים חמים)
  • 7 כוסות ציר ירקות או מים (אפשר יותר, לפי רמת הסמיכות הרצויה)
  • 1 תפוח אדמה בינוני, קלוף וחתוך לקוביות
  • 1 כפית שטוחה כורכום
  • מלח ופלפל שחור לפי הטעם
  • לשלב הנגיס:
    • 1 בטטה בינונית, קלופה וחתוכה לקוביות קטנות (כ-1 ס"מ)
    • 2 קישואים בגודל בינוני, חתוכים לקוביות קטנות (כ-1 ס"מ)

אופן ההכנה:

  1. טיגון הבסיס: בסיר גדול (השתמשי בסיר גדול מספיק להכיל כ-3 ליטר נוזל), מחממים את שמן הזית. מוסיפים את הבצל ומטגנים עד לריכוך. מוסיפים את השום ומטגנים עוד דקה.
  2. הוספת העדשים, תפוח האדמה והנוזלים: מוסיפים את העדשים, קוביות תפוח האדמה, הכורכום, המלח והפלפל ומערבבים. יוצקים פנימה את 7 כוסות הנוזלים.
  3. בישול וטחינה: מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים כ-25-30 דקות, עד שהעדשים ותפוח האדמה רכים לחלוטין.
    • טוחנים את המרק בבלנדר מוט עד לקבלת מרקם חלק ואחיד.
      • הוספת הירקות הנגיסים: מחזירים את המרק הטחון לסיר. מוסיפים את קוביות הבטטה והקישואים הקטנות.
      • סיום הבישול: מביאים שוב לרתיחה עדינה ומבשלים כ-15-20 דקות נוספות, עד שקוביות הבטטה והקישואים רכות. מתקנים תיבול ומגישים.

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

אלְדָוִד אֵלֶיךָ יי נַפְשִׁי אֶשָּׂא:באֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:גגַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:דדְּרָכֶיךָ יי הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ההַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:וזְכֹר רַחֲמֶיךָ יי וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:זחַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יי:חטוֹב וְיָשָׁר יי עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:טיַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:יכָּל אָרְחוֹת יי חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יאלְמַעַן שִׁמְךָ יי וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יבמִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יי יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יגנַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:ידסוֹד יי לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טועֵינַי תָּמִיד אֶל יי כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טזפְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יזצָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יחרְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יטרְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כשָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כאתֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כבפְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים
למעלה